• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KOBAYASHI Akiko  小林 明子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40548195
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 立命館大学, 文学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 島根県立大学, 国際関係学部, 准教授
2014 – 2022: 島根県立大学, 総合政策学部, 准教授
2011 – 2013: 島根県立大学, 総合政策学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related
Keywords
Principal Investigator
動機づけ / 日本語学習動機 / 異文化接触 / キャリア形成 / システマティックレビュー / 文献レビュー / Systematic Review / 複言語話者 / 日本語学習者 / 異文化コミュニケーション … More / 問題発見解決型学習 / 問題解決学習 / Problem-based Learning / Project-based Learning / Problem-based LearninL / PBL / 国際共修授業 / 留学生 / 中国人留学生 … More
Except Principal Investigator
CLIL / 教師研修 / 思考の深化 / PEACEプログラム / トランスランゲージング / スキャフォールディング / 内容言語統合型学習(CLIL) / 評価 / 4つのC / カリキュラム開発 / 平和教育(PEACE) / CLIL評価 / Change Maker / 「ココロ」「アタマ」「カラダ」 / ライフストーリー / デンマーク / 全人的教育 / カリキュラムデザイン / ことばの教育と平和 / 実践支援 / 効果検証 / PEACE / 授業支援 / データ収集 / 観察 / 実践 / 内容言語統合型学習 / 教師の役割 / ディスカッション / オンラインCLIL実践 / 4C / 教材 / 4Cs / 貧困問題 / 教師用ガイド / 4Cs / CLIL教師研修 / CLIL実習 / ホリスティックアプローチ / CLIL実践 / 平和(PEACE) / 異文化理解 / 協学 / 思考力 / 言語習得 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (37 results)
  • Co-Researchers

    (5 People)
  •  日本語学習者の動機づけに関する研究成果の統合と教育実践情報の共有Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小林 明子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  Development and Evaluation of a Content-Language Integrated Learning (CLIL) Curriculum for PEACE

    • Principal Investigator
      奥野 由紀子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Effectiveness verification and practical support of Content and Language Integred Learning(CLIL) in Japanese language education aiming for peace

    • Principal Investigator
      Okuno Yukiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Developmental process of motivation for learning Japanese in Problem-based LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kobayashi Akiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  Long-term change in international students'motivation for learning Japanese: Dynamic systems approach perspectivePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      The University of Shimane
  •  Changing of International Students' Motivation for Japanese Language Learning through their Career developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Akiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      The University of Shimane

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2014 2013 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 凡人社2022

    • Author(s)
      奥野由紀子, 小林明子, 佐藤礼子, 元田静, 渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      日本語でPEACE CLIL実践ガイド
    • ISBN
      9784893589903
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00669
  • [Book] 日本語でPEACE CLIL実践ガイド2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Total Pages
      115
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Book] 「第6章 動機づけ」福田 倫子・小林明子・奥野由紀子編著『第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      小林明子
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874249124
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Book] くろしお出版2022

    • Author(s)
      福田倫子,小林明子,奥野由紀子,阿部新,岩崎典子,向山陽子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00669
  • [Book] 「第5章 第二言語不安」福田 倫子・小林明子・奥野由紀子編著『第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ』2022

    • Author(s)
      小林明子
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      4874249124
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Book] 凡人社2022

    • Author(s)
      奥野由紀子, 小林明子, 佐藤礼子, 元田静, 渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      日本語でPEACE CLIL実践ガイド
    • ISBN
      9784893589903
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Book] くろしお出版2022

    • Author(s)
      福田倫子,小林明子,奥野由紀子,阿部新,岩崎典子,向山陽子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      第二言語学習の心理 個人差研究からのアプローチ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Book] 「第5章 個人差がSLAに与える影響」『超基礎・第二言語習得研究』2021

    • Author(s)
      小林 明子
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248843
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Book] 日本語×世界の課題を学ぶ 日本語でPEACE Poverty:中上級2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589903
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Book] 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門2018

    • Author(s)
      奥野 由紀子、小林 明子
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589453
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Journal Article] 移民・難民をテーマとした CLIL 教材の作成 ─国際共修授業における試用と課題─2024

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      J-CLIL Newsletter

      Volume: 12 Pages: 17-20

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00669
  • [Journal Article] 第二言語教育における動機づけ研究の新たな展開-エンゲージメントの観点からー2023

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 26 Pages: 42-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00611
  • [Journal Article] オンライン日本語授業におけるPBLの実践 -動機づけの変化に関する探索的調査-2023

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Journal Title

      文教大学文学部紀要

      Volume: 37(1)

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Journal Article] Project-based Learningを通した動機づけ変化の質的検討ー中上級日本語学習者の地域における実践からー2021

    • Author(s)
      小林明子・福田倫子
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 33 Pages: 23-44

    • NAID

      120007033091

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Journal Article] 中上級日本語クラスにおける Problem-based Learningの試み -学習者の動機づけに着目して-2020

    • Author(s)
      小林明子・福田倫子
    • Journal Title

      日本語教育研究

      Volume: 51 Pages: 41-57

    • DOI

      10.21808/kjje.51.03

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Journal Article] Changes in Utterance Contents in Dialogue between Japanese Learners: Toward Problem Solving in PBL Classes2020

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Journal Title

      文学部紀要

      Volume: 34 Issue: 1 Pages: 107-125

    • DOI

      10.15034/00007632

    • NAID

      120006886269

    • ISSN
      09145729
    • URL

      https://bunkyo.repo.nii.ac.jp/records/7648

    • Year and Date
      2020-08-15
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Journal Article] 「内容言語統合型学習(CLIL)の実践と効果 ―日本語教育への導入と課題― 」2020

    • Author(s)
      小林明子・奥野由紀子
    • Journal Title

      『第二言語としての日本語の習得研究』

      Volume: 22 Pages: 29-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Journal Article] 内容言語統合型学習(CLIL)の実践と効果 ―日本語教育への導入と課題―2019

    • Author(s)
      小林明子・奥野由紀子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 22 Pages: 29-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Journal Article] 中国の大学で学ぶ日本語学習者の動機づけに関する研究2017

    • Author(s)
      小林明子・千葉朋美
    • Journal Title

      JALT 日本語教育論集

      Volume: 14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26770182
  • [Journal Article] 留学生のキャリア形成における日本語学習の動機づけとその変容に関する研究2014

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      平成23-25年度科学研究費補助金若手研究(B)研究成果報告書

      Pages: 1-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Journal Article] 中国人留学生の日本語学習に対する動機づけの形成過程-日本における将来像との関連から-2014

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 40

    • NAID

      130007844355

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Journal Article] 留学生のキャリア形成における 日本語学習の意義づけとその変容に関する研究2014

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      平成23-25年度科学研究費補助金若手研究(B) 研究成果報告書

      Volume: - Pages: 1-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Journal Article] 中国人留学生の日本語学習に対する動機づけの形成過程―日本における将来像との関連から―2014

    • Author(s)
      小林明子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 40号 (印刷中)

    • NAID

      130007844355

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Journal Article] How do international students develop their motivation for learning Japanese by studying abroad in Japan?2013

    • Author(s)
      Kobayashi, A
    • Journal Title

      Stories of two young Chinese students. Proceeding of East Carolina University and The University of Shimane Joint Conference

      Pages: 44-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Presentation] どうすれば、やる気を持ち続けられるのか -第二言語(外国語)としての日本語学習における動機づけ-2023

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      県立広島大学 ことばとことばの教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Presentation] 「日本語教師のための CLIL 実践ガイド―活動例を中心に―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン講座
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00669
  • [Presentation] 「日本語教師のための CLIL 実践ガイド―活動例を中心に―」2022

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン講座
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Presentation] 「CLIL教科書『日本語でPEACE』を使った実践例」2021

    • Author(s)
      奥野由紀子・小林明子・佐藤礼子・元田静・渡部倫子
    • Organizer
      第1回J-CLIL Japanese 学習会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Presentation] 問題発見解決型学習(Problem-based Learning)が日本語学習者の動機づけに与える影響-中上級学習者を対象に―2019

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子
    • Organizer
      韓国日語教育学会第36回冬季学術大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Presentation] 異文化理解の心理学2019

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      島根県立大学公開講座
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K02858
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)による中上級日本語授業の実践と課題 」2019

    • Author(s)
      小林明子
    • Organizer
      韓国日語教育学会第36回冬季学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00691
  • [Presentation] How young Chinese students develop their careers and L2 selves through cross-cultural experiences in Japan: Life stories of Japanese learners2016

    • Author(s)
      Kobayashi Akiko
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2016
    • Place of Presentation
      Hawaii, Honolulu, the Hilton Waikiki Beach Hotel
    • Year and Date
      2016-01-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26770182
  • [Presentation] Changes in L2 selves through career development2016

    • Author(s)
      Akiko Kobayashi
    • Organizer
      42nd Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Place of Presentation
      Aichi Industry & Labor Center at Nagoya, Japan
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26770182
  • [Presentation] 中国の大学で学ぶ日本語学習者の動機づけを高める要因2013

    • Author(s)
      小林明子・千葉朋美
    • Organizer
      2013年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Year and Date
      2013-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Presentation] How do international students develop their motivation for learning Japanese by studying abroad in Japan?: Stories of two young Chinese students.2013

    • Author(s)
      Akiko Kobayashi
    • Organizer
      East Carolina University and University of Shimane Joint Conference
    • Place of Presentation
      The University of Shimane, Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Presentation] Chinese students' motivation for learning Japanese, language identity, and cross-cultural experiences2013

    • Author(s)
      Kobayashi, A
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2013
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Beach Hotel, Honolulu, Hawaii
    • Year and Date
      2013-01-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • [Presentation] Chinese Students' Motivation for Learning Japanese, Language identity, and Cross-cultural Experiences

    • Author(s)
      Akiko Kobayashi
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education 2013
    • Place of Presentation
      Hawaii, Honolulu, the Hilton Waikiki Beach Hotel
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23720270
  • 1.  Okuno Yukiko (80361880)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 2.  元田 静 (40349428)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  渡部 倫子 (30379870)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 4.  佐藤 礼子 (30432298)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 5.  福田 倫子 (20403602)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi