• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ishibashi Yoshikazu  石橋 嘉一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ISHIBASHI Yoshikazu  石橋 嘉一

Less
Researcher Number 40604525
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 総合研究大学院大学, 教育開発センター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2022: 横浜商科大学, 商学部, 准教授
2018: 青森中央学院大学, 経営法学部, 講師
2014: 青森中央学院大学, 経営法学部, 講師
2012 – 2013: 山形大学, エンロールメント・マネジメント部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Educational technology
Keywords
Principal Investigator
学習ポートフォリオ / コミュニケーション学 / コミュニケーション教育 / 教育工学 / 学習評価 / リベラルアーツ / クリティカル・シンキング / 汎用的能力 / 批判的思考 / 科目横断 … More / 大学教育 / 課題認識 / 論理的思考 / 評価研究 / 情報整理 / 問題説明 / マインドマップ / ルーブリック / 批判的思考能力 / ヨーロッパ / インタラクション / 授業外学習 / ポートフォリオ / 大学英語教育 / 外国語教育 / 評価 / 英語力 / TOEIC / 言語熟達度 / 自律学習 / 英語教育 … More
Except Principal Investigator
評価基準 / 正課外学習 / 質保証 / 大学教育 / 教育工学 Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (25 results)
  • Co-Researchers

    (2 People)
  •  Developing Learning Portfolio for Fostering Critical Thinking Competence in Higher EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ishibashi Yoshikazu
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Yokohama College of Commerce
      Aomori Chuo Gakuin University
  •  Development of evaluation procedures for promoting informal learning experience in response to quality assurance in Japanese higher education

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Minoru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Institute of Technology
  •  Developing evaluation model of autonomous English learning by utilizing language learning portfolioPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ISHIBASHI Yoshikazu
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Aomori Chuo Gakuin University
      Yamagata University

All 2021 2020 2018 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] An Analysis about Long-term Learning Outcomes of Communication Education in Nursing Curriculum2021

    • Author(s)
      石橋 嘉一、豊増 佳子、川本 弥希
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 141-144

    • DOI

      10.15077/jjet.S44087

    • NAID

      130007995792

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13239
  • [Journal Article] 英語専攻の日本人大学生における授業外英語学習の実態調査:英語学習内容のカテゴリ分析と言語熟達度との関係2014

    • Author(s)
      石橋嘉一・三輪眞木子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38巻-1号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Journal Article] 英語専攻の日本人大学生における授業外英語学習の実態調査:英語学習内容のカテゴリ分析と言語熟達度の関係2014

    • Author(s)
      石橋嘉一・三輪眞木子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38巻-1号 Pages: 39-48

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Journal Article] How Can We Assess, Visualize and Scaffold Informal Language Learning? A case of informal English learning among Japanese college students2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Journal Title

      ePortfolio and Identity Conference Proceedings (LFL 2012),Proceedings

      Volume: ePIC 2012 Pages: 163-165

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] コミュニケーション教育の長期的学習成果に関する研究: 看護学部における1年後、2年後の学習成果の検討2020

    • Author(s)
      石橋 嘉一、中川 孝子、三上 ふみ子、 豊増 佳子、五十嵐 紀子、川本 弥希
    • Organizer
      日本教育工学会 2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13239
  • [Presentation] 批判的思考能力育成を支援する学習ポートフォリオの開発:研究基盤構築のための評価方法の考察2018

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13239
  • [Presentation] 批判的思考能力の評価に関する研究:構成要素と評価方法の基盤的研究2018

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会九州支部第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K13239
  • [Presentation] コミュニケーション教育のシラバスと授業用教材の共有の可能性2015

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2014年度定例研究会ワークショップ
    • Place of Presentation
      私学共済ホテル仙台ガーデンパレス
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] コモンルーブリックが測定している能力の再検討、シラバスへの反映の試み2015

    • Author(s)
      松田 岳士, 石橋嘉一, 中山実
    • Organizer
      電子情報通信学会 ET研究会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Year and Date
      2015-01-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] 言語コミュニケーション能力の評価:コモンルーブリックの理論的背景と活用の現況2015

    • Author(s)
      石橋嘉一・松田岳士・中山実
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2014年度定例研究会
    • Place of Presentation
      私学共済ホテル仙台ガーデンパレス
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] 言語コミュニケーション能力の評価:コモンルーブリックの理論的背景と活用の現況2015

    • Author(s)
      石橋嘉一, 松田岳士, 中山実
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部定例研究会
    • Place of Presentation
      仙台ガーデンパレス会議室
    • Year and Date
      2015-02-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] 話したいけど話せない?オンライン英会話システムを活用した自律英語学習支援の実践と課題2014

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部第15回研究大会
    • Place of Presentation
      仙台青葉カルチャーセンター
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] コミュニケーション教育の今日的課題2013

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会第43回年次大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] 研究を伝える-集める、保つ、伝える、究める-:日本人大学の授業外英語学習内容の調査2012

    • Author(s)
      石橋 嘉一
    • Organizer
      総合研究大学院大学学術交流フォーラム
    • Place of Presentation
      国立歴史民俗博物館, 千葉
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] Fostering Autonomous English Learning among Japanese College Students in Informal Learning Settings2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Organizer
      "ISIC 2012 - The Information Seeking and Behaviou Conference 2012
    • Place of Presentation
      Keio University, Tokyo
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] How Can We Assess, Visualize and Scaffold Informal Language Learning? A case of informal English learning among Japanese college students2012

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi
    • Organizer
      ePIC 2012: ePortfolio and Identity Conference
    • Place of Presentation
      Savoy Place, London
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] 職場学習での評価要因の抽出と大学教育改善に関する一検討

    • Author(s)
      中山実, 松田岳士, 石橋嘉一
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] インタラクショを通じた授業外英語学習の促進:学習支援と評価方法に関する研究

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部2013年度定例研究会
    • Place of Presentation
      フォレスト仙台(宮城県仙台市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] 実社会の想定外の状況に対応するためのコミュニケーション教育の実践と評価

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会東北支部第14回研究大会
    • Place of Presentation
      大学コンソーシアムやまがた・ゆうキャンパスステーション(山形県山県市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] コミュニケーション教育の実践と評価について考える: CEFRとELPを参考にした学習者の成長の捉え方

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本ヘルスコミュニケーション学会第5回学術集会
    • Place of Presentation
      岐阜大学医学教育研究開発センター(岐阜県岐阜市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] An analysis of assessment method of measuring generic skills: A case study in internship program in Japanese higher education

    • Author(s)
      Yoshikazu Ishibashi, Minoru Nakayama, Takeshi Matsuda
    • Organizer
      British Education Research Association conference 2014
    • Place of Presentation
      IOE, London
    • Year and Date
      2014-09-23 – 2014-09-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] コミュニケーション教育の反省的視点

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      第44回日本コミュニケーション学会年次大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2014-06-21 – 2014-06-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • [Presentation] ルーブリックとLearning Analyticsを組み合わせたジェネリックスキル測定の試み

    • Author(s)
      松田岳士, 石橋嘉一, 中山実
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Place of Presentation
      目白大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] 大学初年次における長期インターンシップの試行と評価

    • Author(s)
      石橋嘉一, 中山実, 松田岳士, 舟田篤史
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25560104
  • [Presentation] コミュニケーション学と教育

    • Author(s)
      石橋嘉一
    • Organizer
      日本コミュニケーション学会第43回年次大会学術シンポジウム
    • Place of Presentation
      立教大学(東京都豊島区)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24720248
  • 1.  NAKAYAMA Minoru (40221460)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  MATSUDA Takeshi (90406835)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi