• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tsuchiya Yohsuke  土屋 陽介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40806494
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 開智国際大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 開智国際大学, 教育学部, 准教授
2018 – 2019: 開智国際大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related / Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section01010:Philosophy and ethics-related , Basic Section01080:Sociology of science, history of science and technology-related / Basic Section 01080:Sociology of science, history of science and technology-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
Keywords
Principal Investigator
教師教育学 / 応用倫理学 / 専門職倫理学 / 教職の専門性 / 教職倫理学 / 哲学・倫理学 / 倫理学 / 哲学 / 教材開発 / 中学校 … More / 考え、議論する道徳 / 道徳教育 / 哲学対話 / 子どもの哲学 … More
Except Principal Investigator
リスク社会 / 教員養成教育 / 教科観 / 内戦 / サプライ・チェーン / 格差貧困 / 授業実践 / 深い学び / コロナ禍 / 授業力育成 / 教育実践力 / 教師としての成長 / 中教審答申 / 教職課程と学生の成長 / 教職独自性 / リスクと教育 / 生態転換教育(韓国) / 体験・協働・総合 / 教科教育学融合 / 未来型教員養成教育 / 教職課程改革 / 認識 / 倫理 / 悪徳 / 学習 / 倫理的徳 / 教育実践 / 日本 / 認識的徳 / 知的徳 / 道徳的徳 / 道徳教育 / 徳倫理学 / アリストテレス / 教育哲学 / 教育 / 道徳 / 徳認識論 / 学校教育 / 徳倫理 / 徳 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (47 results)
  • Co-Researchers

    (15 People)
  •  Unpacking teacher's professionalism and establishing ethics in teaching professionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      土屋 陽介
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
      Basic Section 01080:Sociology of science, history of science and technology-related
      Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section01010:Philosophy and ethics-related , Basic Section01080:Sociology of science, history of science and technology-related
    • Research Institution
      Kaichi International University
  •  リスク社会と教員養成の研究-With coronaのなかの問題解決思考の育成-

    • Principal Investigator
      坂井 俊樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kaichi International University
  •  Virtue Epistemology in Japan

    • Principal Investigator
      Tachibana Koji
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Developing curriculum of philosophy-based / ethics-based moral education in Japanese junior high schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsuchiya Yohsuke
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
    • Research Institution
      Kaichi International University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『対話的教育論の探究:子どもの哲学が描く民主的な社会』2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130562393
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Book] 日本道徳教育学会全集編集委員会(編)、柳沼良太・行安茂・西野真由美・林泰成(編著)『新道徳教育全集 第2巻 諸外国の道徳教育の動向と展望』2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Total Pages
      257257
    • Publisher
      学文社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Book] 中学道徳ラクイチ授業プラン2021

    • Author(s)
      神戸和佳子、土屋陽介、江澤隆輔、荻野陽太、古賀裕也、関康平、長谷部朋生、廣畑光希、伏木陽介
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761927035
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] 道徳教育(新しい教職教育講座 教職教育編 7)2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤井基貴(編著)、著者多数(土屋陽介含め15名)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] 道徳教育(新しい教職教育講座 教職教育編 7)2019

    • Author(s)
      荒木寿友、藤井基貴(編著)、著者多数(土屋陽介含め15名)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081905
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] 僕らの世界を作りかえる哲学の授業2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      青春出版社
    • ISBN
      9784413045742
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] この世界のしくみ:子どもの哲学22018

    • Author(s)
      河野哲也・土屋陽介・村瀬智之・神戸和佳子・松川絵里
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      毎日新聞出版
    • ISBN
      9784620325095
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] みんなで考え、話し合おう まいにち哲学カレンダー2018

    • Author(s)
      土屋陽介(監修)、イクタケマコト(編著)
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761925000
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Book] 5歳からの哲学:考える力をぐんぐんのばす親子会話2018

    • Author(s)
      ベリーズ・ゴート、モラグ・ゴート(著)、高月園子(訳)、土屋陽介(日本語版監修)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      晶文社
    • ISBN
      9784794970725
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 72 Pages: 7-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 日本の先進的な教育を実践している学校からの示唆:独自の学びを取り入れている三つの学校を訪問して2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      ESDの視点に立つ教員養成カリキュラムの開発研究

      Volume: 1 Pages: 84-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 「哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して」2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      『倫理学年報』

      Volume: 第72集 Pages: 7-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Journal Article] 「哲学はどのような意味で現代日本の学校教育に求められているのか:「方法論」としての哲学と、「知識」としての哲学」2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      『現代思想』

      Volume: 2023年4月号 Pages: 98-107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Journal Article] 哲学はどのような意味で現代日本の学校教育に求められているのか:「方法論」としての哲学と、「知識」としての哲学2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      現代思想

      Volume: 4 Pages: 98-107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 72 Pages: 7-19

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 知的な安全性について:哲学対話を道徳科の授業の中に取り入れることの可能性と危険性2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 71 Pages: 96-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の「倫理的価値の判断」における規範倫理学の影響2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター研究年報

      Volume: 4 Pages: 24-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の「倫理的価値の判断」における規範倫理学の影響2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター編『開智国際大学教職センター研究年報』

      Volume: 第4号 Pages: 24-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の実践的指導において新しく求められている教師の哲学的・倫理学的資質2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター編『開智国際大学教職センター研究報告』

      Volume: 3集 Pages: 24-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Journal Article] 高校公民・中学社会の実践的指導において新しく求められている教師の哲学的・倫理学的資質2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      開智国際大学教職センター研究報告

      Volume: 3 Pages: 24-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 知的な安全性について:哲学対話を道徳科の授業の中に取り入れることの可能性と危険性2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      倫理学年報

      Volume: 71 Pages: 96-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 6(3) Pages: 102-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 哲学対話ってなに?:哲学対話とカウンセリングマインド2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      東京私立学校保健研究会会誌

      Volume: 62 Pages: 13-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] 子どもの哲学(P4C)2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      日本道徳教育学会全集編集委員会・柳沼良太・行安茂・西野真由美・林泰成(編著)『新道徳教育全集 第2巻 諸外国の道徳教育の動向と展望』、学文社

      Volume: - Pages: 203-210

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 哲学対話ってなに?:哲学対話とカウンセリングマインド2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      東京私立学校保健研究会会誌

      Volume: 62 Pages: 13-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      フィルカル

      Volume: 6(3) Pages: 102-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Journal Article] 河野哲也・はまのゆか・こばようこ著『対話ではじめるこどもの哲学(全4巻)』書評2020

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      思考と対話

      Volume: 2 Pages: 116-117

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] メディアリテラシーとしての「対話的な学び」2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 11月号 Pages: 94-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Journal Article] What ‘Philosophy for Children’ challenges us about: its theory of education and philosophical questions2018

    • Author(s)
      村瀬智之・土屋陽介
    • Journal Title

      Philosophy (Tetsugaku)

      Volume: 2018 Issue: 69 Pages: 90-100

    • DOI

      10.11439/philosophy.2018.90

    • NAID

      130007429554

    • ISSN
      0387-3358, 1884-2380
    • Year and Date
      2018-04-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K21571, KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 「哲学プラクティスの現在」2023

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学会(第82回大会)、公募ワークショップ、早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Presentation] Paulo Freire revisited: Critical and creative dialogue with Walter Omar Kohan2022

    • Author(s)
      Kei Nishiyama, Kohan Walter, Yohsuke Tsuchiya, Minori Goto, Rei Nagai, Arie Kizel, Maria Teresa de la Garza
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会第73回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Presentation] Philosopher as "the dissensual other": An attempt to bring philosophical radicalism back to P4wC2022

    • Author(s)
      Yohsuke Tsuchiya
    • Organizer
      The International Council of Philosophical Inquiry with Children
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Presentation] Philosopher as "the dissensual other": An attempt to bring philosophical radicalism back to P4wC2022

    • Author(s)
      Yohsuke Tsuchiya
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 教師は専門職か?2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      応用哲学会第14回年次研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Presentation] 「教師は専門職か?」、於オンライン2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      応用哲学会第14回年次研究大会・ワークショップ「「教育における個人主義」の批判的検討:脱個人主義的な専門職倫理としての教職倫理の構築に向けて」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02583
  • [Presentation] 教師は専門職か?2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      応用哲学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] P4Cが学校の中で根付くとはどういうことか?:開智学園における「哲学対話」の10年間の歩みの検証を通して2022

    • Author(s)
      江藤信暁・廣畑光希・倉田英・関康平・向井哲和・土屋陽介
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 哲学対話が「哲学」と「対話」の実践であるために:ガート・ビースタの哲学対話教育批判の検討を通して2022

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 哲学対話はなぜ道徳教育の役に立つのか?2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会第3回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Presentation] 「考える人を育てる教育」はどのようなものであってはならないか:知的徳の教育の観点から2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 哲学対話はなぜ道徳教育の役に立つのか?2021

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本倫理学会、第72回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01178
  • [Presentation] Repertoires of Philosophical Inquiry: A Practical Application of P4C for Various Purposes2019

    • Author(s)
      Tetsuya Kono, Kei Nishiyama, Yohsuke Tsuchiya, Mitsuyo Toyoda
    • Organizer
      ICPIC (The International Council of Philosophical Inquiry with Children): The 19th Conference (Habitel Hotel in Bogota, Colombia)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 子どもの哲学(哲学対話)の手法を取り入れた大学での哲学教育の可能性2019

    • Author(s)
      土屋陽介
    • Organizer
      日本哲学会:第78回大会(首都大学東京)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 日本における「哲学プラクティス」とは何か?2018

    • Author(s)
      小川仁志、齊藤元紀、高橋綾、土屋陽介、ほんまなほ、村瀬智之
    • Organizer
      日本哲学プラクティス学会:第1回大会(明治大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • [Presentation] 哲学対話と国語教育:「問いを立てる」授業の学校現場へのインパクト2018

    • Author(s)
      土屋陽介、関康平、秋保恵子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会:第134回大会(大阪教育大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K12189
  • 1.  村瀬 智之 (00706468)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Tachibana Koji (30707336)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  三澤 紘一郎 (20636170)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  山田 圭一 (30535828)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  佐藤 邦政 (50781100)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  坂井 俊樹 (10186992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  三石 初雄 (10157547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  寺本 妙子 (20422488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  鈴木 隆弘 (40433685)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  小瑶 史朗 (50574331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  金子 真理子 (70334464)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  冨田 俊幸 (70883370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  西山 渓 (00876211)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  松尾 由希子 (30580732)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  山辺 恵理子 (60612322)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi