• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujimori Hiroko  藤森 弘子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUJIMORI Hiroko  藤森 弘子

Less
Researcher Number 50282778
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2022: 帝京大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2022: 帝京大学, 外国語学部, 教授
2021: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2015 – 2019: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育せンター, 教授
2007 – 2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授 … More
2013: 東京外国語大学, 東京外国語大学, 教授
2009: 東京外国語大学, 大学院・留学生日本語教育センター, 教授
2003 – 2005: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education
Except Principal Investigator
Educational technology / Japanese language education / Foreign language education / Learning support system / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
アカデミック日本語能力 / 言語能力評価 / 行動能力評価 / can-do記述文 / アーティキュレーション / 言語教育法 / JFスタンダード / CEFR / 日本語教育 / 共通評価指標 … More / Can-do記述文 / 年少者の日本語教育 / 第二言語としての日本語教育 / 外国語としての日本語教育 / 国語教育 / 継承日本語教育 / 在外教育施設 / 外国教育施設 / 日本語教員研修 / 外国語教育 / 第二言語としての日本語教育(JSL) / 継承日本語教育(JHL) / 国語教育(JNL) / 日本文化事情教育 / 海外教育施設 / 日本人学校 / 補習授業校 / 国際結婚 / Japanese language education to young people / Teaching Japanese as a second language / Teaching Japanese as a foreign language / Teaching Japanese as a national language (kokugo) / Teaching Japanese as a heritage language / Japanese schools and supplementary education schools / foreign educational institutions / Japanese language teacher training … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / eラーニング / アジア諸語 / CEFR / e-ラーニング / 外国語教育 / 言語教育 / 初級レベル / 社会・文化的特質 / 言語類型 / 社会・文化的多様性 / CALL / LMS / 教育工学 / 遠隔授業 / eポートフォリオ / フレンディッドラーニング / Can-do / レベル別 / ブレンディッドラーニング / 中級レベル / 上級レベル / 学習達成度測定法 / 通言語的評価法 / 言語能力評価 / 言語教育法 / 外国語教育政策 / 言語政策 / 高等教育 / 言語能力検定 / 多言語文化社会 / コーパス言語学 / 大規模日本語話し言葉コーパス / e・ラーニング / 言語能力評価法 / 通言語的透明性 / 異文化間コミュニケーション能力 / 社会・文化的指標 / 言語類型的多様性 / 言語教授法 / 言語能力評価方法 / 多言語多文化社会 / 社会文化的特質 / Can-do記述文 / 日本語教育(初級) / 日本語教育(中級) / JPLANG / オンライン授業 / コーパス / スピーキングテスト / 日本語学習 / アプリ / 音声認識 / Can-doリスト / 字幕コーパス / 初級文型 / 場面設定 / 日本語教材 / 言語コミュニケーション能力評価法 / 言語運用の社会的・文化的適切性 / 参照軸としてのアジア諸語研究 / 社会・文化的適切性 / 言語能力記述法 / 能力記述法 / 言語コミュニケーション能力記述法 / 日本語話し言葉コーパス / 定形表現 / 機能的日本語文法 / 統合文脈N-gram分析 / 帰納的日本語文法 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (70 results)
  • Co-Researchers

    (43 People)
  •  Inductive re-construction of Japanese grammar and its application to Japanese language education based on the large scale extraction of Japanese formulaic sequences and its structural analyses

    • Principal Investigator
      芝野 耕司
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research and Development of CEFR Proficiency Description Methods with special consideration for linguistic types and soci-cultural diversity of Asian Languages

    • Principal Investigator
      TOMIMORI NOBUO
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research on e-learning materials corresponding to can-do lists using a large subtitle corpus

    • Principal Investigator
      Fujimura Tomoko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Comprehensive Study of Cross-linguistic Proficiency Evaluation Methods with special consideration for the socio-cultural diversity of Asian Languages.

    • Principal Investigator
      TOMIMORI Nobuo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Tailormade Japanese language education and advancing learning mining based on a large conversation corpus

    • Principal Investigator
      SHIBANO Kohji
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying ValidityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMORI HIROKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Comprehensive Study on Language Education Methods and Cross-linguistic Proficiency Evaluation Methods for Asian Languages

    • Principal Investigator
      TOMIMORI Nobuo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research on usage of e-learning materials in accorcande with the level of Japanese language of learners

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Study of Learning Mining of Ajax Log and Development of Web

    • Principal Investigator
      SHIBANO Kohji
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Development of Multilingual, Language e-Leaning OSS Using AJAX Based Direct Manipulation

    • Principal Investigator
      SHIBANO Kohji
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  The Current State of, and Demand for, Japanese Language Education in Japanese Schools and Supplementary Education Schools, and in Foreign Educational InstitutionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      FUJIMORI Hiroko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2006

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 大学生の日本語 初級 ともだち vol.22017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京外国語大学出版会
    • ISBN
      9784904575635
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Journal Article] 海外の日本語学習者の動向からみえてくること -2018年度海外の日本語教育機関調査結果をもとに-2021

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      富盛伸夫(編)「アジア諸語の言語類型と社会・文化的多様性を考慮したCEFR能力記述方法の開発研究」-研究成果報告書(2018-2020)-』

      Volume: - Pages: 121-132

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00686
  • [Journal Article] 国内の大学間連携による遠隔授業の試み― 中上級日本語口頭表現クラスの事例から ―2020

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 0 Pages: 123-136

    • DOI

      10.15026/94471

    • NAID

      120006817013

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/94471

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03432
  • [Journal Article] 社会・文化的特質を考慮したコミュニケーション能力評価法:アジア諸語版 -日本語版作成の試み-2020

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      アジア諸語の言語類型と社会・文化的多様性を考慮したCEFR能力記述方法の開発研究 -中間報告書(2018 - 2019)-

      Volume: 1 Pages: 9-19

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00686
  • [Journal Article] 口頭表現対話にみられる初級・中級学習者のやりとりの考察―アカデミック日本語Can-doリストの指標と関連して―2019

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 45 Pages: 95-111

    • NAID

      120006595115

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03432
  • [Journal Article] アカデミック日本語Can-doリストの開発と実践2019

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      日本テスト学会第17回大会発表論文抄録集

      Volume: 17 Pages: 98-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03432
  • [Journal Article] 教壇実習における実習生の学び-eポートフォリオによる実習記録と自己評価結果から-2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 89-99

    • NAID

      120006416642

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Journal Article] 『大学の日本語 初級 ともだち』の開発とタスクの実践2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 251-267

    • NAID

      120006416636

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Journal Article] 初級教室活動におけるイラストの活用―スライド教材化の効果について―2018

    • Author(s)
      前田真紀・藤森弘子
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 25巻1号 Pages: 72-73

    • NAID

      130007595473

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03432
  • [Journal Article] 初級教材『大学の日本語 初級 ともだち』の開発―その理念と実践―2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      韓国日語教育学会第31回国際学術大会予稿集

      Volume: 2017 Pages: 131-135

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26240051
  • [Journal Article] 教壇実習における実習生の学び-eポートフォリオによる実習記録と自己評価結果から-2018

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 44 Pages: 83-99

    • NAID

      120006416642

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26240051
  • [Journal Article] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の分析2017

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Journal Title

      『アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証』平成26-28年度科研費基盤研究(B)成果報告書

      Volume: - Pages: 48-69

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Journal Article] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の分析2017

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Journal Title

      アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-平成26-28年度科研費基盤研究(B)- 成果報告書

      Volume: ー Pages: 47-69

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] タスク型初級日本語教材の開発とその特徴―学習者発話の形態素解析結果から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 13-28

    • NAID

      120005753107

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] タスクは発話を促進するのか―タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      2015年度メキシコ日本語教師会紀要

      Volume: ー Pages: 90-100

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム予稿集

      Volume: ー

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] タスク型初級日本語教材の開発とその特徴―学習者発話の形態素解析結果から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42 Pages: 13-28

    • NAID

      120005753107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Journal Article] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会予稿集

      Volume: ー

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践-タスク遂行のプロセスに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.22 No.1 Pages: 102-103

    • NAID

      110009919188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践-タスク遂行のプロセスに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: 22, 1 Pages: 102-103

    • NAID

      110009919188

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] Can-doリスト開発プロセスにおける学習者の自己評価とその分析2014

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 40 Pages: 53-68

    • NAID

      120005422999

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] アカデミック日本語教育におけるアカデミックタスクの意義-全学日本語プログラムでの実践を踏まえて2014

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      「 アジア諸語を主たる対象にした言語教育法と通言語的学習達成度評価法の総合的研究」 研究プロジェクト中間報告書(2012-2013)

      Volume: 1 Pages: 51-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] 大学教育における日本語コースのCan-do設定 : 日本語の技能を言語知識や態度と結びつけた記述の試み2013

    • Author(s)
      鈴木美加、藤森弘子、藤村知子、鈴木智美、中村彰、花薗悟、伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 39 Pages: 65-82

    • NAID

      120005254602

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] 異文化体験型シラバスに基づいたショートスティプログラム2012の実践と課題2013

    • Author(s)
      藤森弘子、宮城徹、中村彰、荒川洋平
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 39 Pages: 137-152

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] 異文化理解を目指したインターアクション教育に関する一考察―遠隔授業での相互作用に着目して―2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38 Pages: 19-31

    • NAID

      120004225974

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 異文化理解を目指したインターアクション教育に関する一考察-遠隔授業での相互作用に着目して-2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38号 Pages: 19-31

    • NAID

      120004225974

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 上級日本語教育に関する一考察 : ディベートを活用して2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      国際シンポジウム編日本語教育論集

      Volume: 8 Pages: 4-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] 日本語学習における目標記述をめぐって-全学日本語プログラムのcan-doリスト作成に向けて-2012

    • Author(s)
      鈴木美加、藤森弘子、藤村知子、鈴木智美、中村彰、坂本恵、花薗悟、伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38号 Pages: 155-166

    • NAID

      120004419552

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 超短期プログラムにおけるタスク型活動とeポートフォリオの試みについて2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      日本語教育国際研究大会予稿集

      Volume: 第1分冊 Pages: 104-104

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Journal Article] 日本語学習における目標記述をめぐって-全学日本語プログラムのcan-doリスト作成に向けて-2012

    • Author(s)
      鈴木美加、藤森弘子、藤村知子、鈴木智美、中村彰、坂本恵、花薗悟、伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38 Pages: 155-166

    • NAID

      120004419552

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 学習者の気づきを促すeラーニングの活用2009

    • Author(s)
      藤村知子、佐野洋、芝野粧司、藤森弘子
    • Journal Title

      日本語教育学会秋季大会

      Pages: 279-280

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • [Journal Article] The Current State of Japanese Language Classes in Secondary Education in China, Korea, Oceania and North America2006

    • Author(s)
      FUJIMORI Hiroko
    • Journal Title

      Proceedings of the Spring Conference of The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language

      Pages: 235-240

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Journal Article] The Analysis of Survey on Japanese Language Teachers for Children who Require Special Japanese Instruction in Japanese Schools and Supplementary Education Schools2006

    • Author(s)
      FUJIMORI Hiroko
    • Journal Title

      Bulletin of Japanese Language Center for International Students No.32

      Pages: 123-137

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Journal Article] 「中等日本語教育の現状と課題-中・韓・豪・米4地域の比較を通して-」2006

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      2006年度日本語教育学会春季大会予稿集

      Pages: 235-240

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Journal Article] The Current State of, and Demand for, Japanese Language Education in Japanese Schools and Supplementary Education Schools2006

    • Author(s)
      FUJIMORI Hiroko, KASHIWAZAKI Masayo, NAKAMURA Akira, ITO Sukero
    • Journal Title

      Journal of Japanese Language Teaching No.128

      Pages: 80-89

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Journal Article] 「在外教育施設における日本語指導教員の実態調査考察」2006

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 32号

      Pages: 123-137

    • NAID

      120000991880

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Journal Article] 「日本人学校・補習授業校における日本語指導の現状と課題」2006

    • Author(s)
      藤森弘子, 柏崎雅世, 中村 彰, 伊東祐郎
    • Journal Title

      日本語教育 (日本語教育学会) 128号

      Pages: 80-89

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15401017
  • [Presentation] アジア諸語の社会・文化的特質とCEFRアジア版作成の試み(2)  -マレーシア語、インドネシア語、ラオス語、日本語-2019

    • Author(s)
      野元裕樹、降幡正志、鈴木玲子、藤森弘子
    • Organizer
      アジア諸語の言語類型と社会・文化的多様性を考慮したCEFR能力記述方法の開発研究, 第9回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00686
  • [Presentation] 東京外国語大学アカデミック日本語Can-doリストに対応した初級教材2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      セルビア日本学会
    • Place of Presentation
      セルビア ベオグラード大学
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 初級教材『大学の日本語』の開発への応用2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      国際シンポジウム「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の活用へ向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 東京外国語大学アカデミック日本語Can-doリストに対応した初級教材2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      セルビア日本学会
    • Place of Presentation
      セルビア、ベオグラード市
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] 初級教材『大学の日本語』の開発への応用2017

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      国際シンポジウム「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の活用へ向けて
    • Place of Presentation
      東京都府中市、東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] What does "being able to advance short conversations" mean? An analysis based on actual NS and NNS interactive classroom data.2017

    • Author(s)
      Hiroko Fujimori
    • Organizer
      European Association of Japan Studies(EAJS2017) Conference
    • Place of Presentation
      ポルトガル・リスボン
    • Year and Date
      2017-08-30
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会
    • Place of Presentation
      インドネシア バリ
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第11回香港日本語教育研究会国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国 香港
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] タスクは発話を促進するのか―タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第21回メキシコ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      メキシコ・メキシコシティー
    • Year and Date
      2016-03-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Organizer
      富盛科研・藤森科研主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 国内外の日本語教員による「Can-do評価」の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第11回国際日本語教育・日本研究シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国、香港市
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      「Bali-ICJLE2016日本語教育国際大会」
    • Place of Presentation
      インドネシア、バリ州
    • Year and Date
      2016-09-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子、鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「 外国語教育における能力指標-CEFRと日本語教育- 」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] 交流型授業における会話構築過程の比較分析 ―初級クラスと中級クラスの実践事例から―2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ICJLE国際日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      インドネシア・バリ
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] タスクは発話を促進するのか-タスク型教科書と文型中心教科書を使った学習者の発話産出の比較から-2016

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第21回メキシコ日本語教育シンポジウム 2016年3月5日 メキシコ・メキシコシティー 査読有
    • Place of Presentation
      メキシコ・メキシコシティー
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] アカデミック日本語教育における対話タスクの連続性2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語シンポジウム ヨーロッパ日本語教師会
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドー
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] can-doっ行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践―タスク遂行のプロセスに焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ハワイ大学マノア校東アジア言語文学科主催特別講演会
    • Place of Presentation
      米国・ハワイ大学
    • Year and Date
      2015-11-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践-タスク遂行のプロセスに焦点をあてて-2015

    • Author(s)
      藤森弘子・前田真紀
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] アカデミック日本語教育における対話タスクの連続性2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語シンポジウム
    • Place of Presentation
      フランス・ボルドーモンテーニュ大学
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] can-do行動目標に基づいたタスク型初級教材の開発と実践―タスク遂行のプロセスに焦点をあてて―2015

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ハワイ大学マノア校東アジア言語文学科特別講演会
    • Place of Presentation
      ハワイ大学・ホノルル
    • Year and Date
      2015-11-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03224
  • [Presentation] アカデミック日本語can-do記述文を用いた学習者の自己評価の分析-日本語レベルと技能の関連性から-2014

    • Author(s)
      鈴木美加・藤森弘子
    • Organizer
      The 14th International Conference of EAJS, Section10: Japanese Language Education/AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      スロベニア・リュブリアナ大学
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] アカデミック日本語can-do記述文を用いた学習者の自己評価の分析-日本語レベルと技能の関連性から-2014

    • Author(s)
      鈴木美加・藤森弘子
    • Organizer
      The 14th International Conference of EAJS、SECTION 10: Japanese Language Education / AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      スロベニア・リュブリアナ大学
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] eラーニング「J PLANG」とJLC日本語スタンダーズ2013

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      インドネシア日本語教育学会西ジャワ支部教授法研究会
    • Place of Presentation
      インドネシア教育大学(インドネシア)
    • Year and Date
      2013-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] アカデミック日本語教育におけるアカデミックタスクの意義2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      第9回国際日本語教育・日本研究シンポジウム(香港日本語教育学会)
    • Place of Presentation
      香港城址大学(香港)
    • Year and Date
      2012-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] 超短期プログラムにおけるタスク型活動とeポートフォリオの試みについて2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2012
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] 上級日本語教育に関する一考察 : ディベートを活用して2012

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      日中国交正常化40周年記念第8回日本語教育国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東北師範大学赴日本国留学生予備学校(中国)
    • Year and Date
      2012-07-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24320104
  • [Presentation] 異文化コミュニケーションを意識した教育-タイと日本の大学生をつなぐ遠隔授業の試み-2011

    • Author(s)
      藤森弘子・ 鈴木美加・ 藤村知子
    • Organizer
      2011年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320103
  • [Presentation]2009

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      高度専門職業人養成課程における日本人学生と留学生の協働作業及びピア評価の試み
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • [Presentation] 学習者の気づきを促すeラーニングの活用2009

    • Author(s)
      藤村知子, 佐野洋, 芝野耕司, 藤森弘子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会、大会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • [Presentation] インターネット使用が学習ビリーフに与える影響―エジプト・モロッコの調査結果をもとに2009

    • Author(s)
      藤森弘子, 山下貴子, 藤村知子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会、大会予稿集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • [Presentation] 孤立環境における日本語学習リソース支援―eラーニング教材の普及を目指して―2009

    • Author(s)
      藤森弘子, 藤村弘子, 山下貴子
    • Organizer
      2009日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      Sydney
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • [Presentation]2008

    • Author(s)
      藤森弘子
    • Organizer
      ディスカッション場面の相互行為分析―中級口頭表現クラスの観察を通して―
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19200053
  • 1.  SHIBANO Kohji (50216024)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  FUJIMURA Tomoko (20229040)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  SANO Hiroshi (30282776)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  SUZUKI Mika (90226556)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  OHTSU Tomomi (20437073)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  NAKAMURA Akira (10272618)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  TOMIMORI Nobuo (50122643)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NEGISHI Masashi (50189362)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OKANO Kenji (60376829)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  UEDA Hiromoi (60292992)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NAM Yunjin (30316830)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  NOMOTO Hiroki (10589245)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  HAIDA Kiyoshi (00597718)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  YAZU Norie (10512379)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAHARA Hiroki (60331138)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  望月 源 (70313707)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  ICHIKAWA Masanori (20168313)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  KANEKO Hiroko (50224605)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KUDO Kanako (80376813)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAKAGAKI Toshihiro (00140070)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  NARITA Takashi (50180542)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  MAMIYA Kensaku (00403204)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  ITO Sukero (50242227)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 24.  中村 美奈子 (20345408)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  MIYAKE Takayuki (40259213)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KAWAKAMI Shigenobu (40214598)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  KASHIWAZAKI Masayo (00262212)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  野間 秀樹 (30237870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  伊丹 千恵 (20222888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  伊集院 郁子 (20436661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  小林 幸江 (40114798)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  吉枝 聡子 (20313273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  丹羽 京子 (90624114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  峰岸 真琴 (20183965)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  鈴木 玲子 (40282777)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  降幡 正志 (40323729)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 37.  齋藤 スニサー (60791671)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  時田 朋子 (00563355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  YOSHIOKA Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  YOROZU Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  YAMAZAKI Yoshiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  SAITO Sunisa Wittayapanyanon
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  柴野 耕司
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi