• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MORIMOTO Akira  森本 明

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 60289791
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 福島大学, 人間発達文化学類, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2024: 福島大学, 人間発達文化学類, 教授
2007 – 2012: Fukushima University, 人間発達文化学類, 准教授
2007: 福島大学, 大学院・人間発達文化学類, 准教授
2004 – 2006: Fukushima University, Faculty of Human Development and Culture, Associate Professor, 人間発達文化学類, 助教授
2005: 福島大学, 教育学部, 助教授 … More
2004: 国立大学法人福島大学, 人間発達文化学類, 助教授
2000 – 2003: FUKUSHIMA UNIVERSITY, FACULTY OF EDUCATION, ASSISTANT PROFESSOR, 教育学部, 助教授
1997 – 1999: 筑波技術短期大学, 一般教育等, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Science education / Science education / 教科教育 / Educational technology
Except Principal Investigator
教科教育 / Science education / Science education / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Science education / 談話(ディスコース) / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
聴覚障害児 / 算数・数学の授業過程 / 数学的なプロセス / 聴覚に障害のある数学教員の養成 / 深い学び / 個別最適な学び / 協働的な学び / 授業過程 / 算数・数学 / 科学教育養成 … More / 聴覚に障害のある数学教員の要請 / 科学教員養成 / 思考の反覆 / 数学的な説明活動 / 授業デザイン / 算数・数学の授業と学習 / 教室における談話 / 算数数学の授業と学習 / 具体と抽象の往還 / 聴覚障害 / 形式化 / 一般化 / 数学的表現 / 数学的推論 / アルゴリズム / 算数 / 聴覚障害生徒 / 数学指導 / テクノロジー活用 … More
Except Principal Investigator
数学教育 / 聴覚障害児 / 聴覚障害児教育 / 数学的コミュニケーション / コミュニケーション / HEARING IMPAIRED STUDENT / MATHEMATICS EDUCATION / 障害児教育 / 創発 / MATHEMATICAL CONCEPT FORMATION / MATHEMATICAL COMMUNICATION / 数学的概念の形成 / 操作的意味 / COMMUNICATION / 創発性 / 認知-非認知的能力 / 認知的―非認知的能力 / 認知的-非認知的能力 / 認知ー非認知的能力 / 教員研修 / 教員養成 / プログラム開発 / 数学的な見方・考え方 / 数学的な態度 / 算数・数学 / 小中等教育 / 小中高等教育 / 初等・中等教育 / 算数・数学教育 / 経験的直観 / 測定 / Emergent Chain / Transcendent Chain / Resonant Chain / Coordinate Chain / Emergency / Hearing Impaired Student / Communication Chain / Mathematics Education / 数学的概念形成 / 創発連鎖 / 超越連鎖 / 共鳴連鎖 / 協応連鎖 / コミュニケーション連鎖 / SELECTIVE PERCEPTION / 選択的知覚 / OPERATIONAL MEANING / 構造的意味 / sign language / mathematics / English / Japanese / visual material / communication / classroom activity / 手話 / 数学 / 英語 / 国語 / 視覚的教材 / 授業 / the hearing-impaired / logical conjunction / cognitive construction / mathematical logical conjunction / 証明 / 数学的理論接続語 / 論理接続語 / 認知的構文 / 数学的論理接続語 / MATHEMATICAL MEANING / DISCOURSE ANALYSIS / 数学的意味 / 談話分析 / TEACHING APPROACH / LEARNING PROCESS / MATHEMATICS THINKING / コミュニケーショ / 指導法 / 学習過程 / 数学的思考力 / コミュニケーショシの創発性 / 表現 / タイ王国 / 国際情報交換 / アブダクション / コミュニケーションの創発性 / 教材開発 / 推論 / 反省的思考 / 反照的思考 / 認知モデルと情意モデルとの統合 / コミュニケーションの連鎖と創発性 / 行為の能動性と協働性 / 情動 / 認知評価 / 理解認知 / コミュニーケーション / 数学的な考え方 / 数学史 / 高校数学 / e-Learning Less
  • Research Projects

    (20 results)
  • Research Products

    (93 results)
  • Co-Researchers

    (11 People)
  •  Development of the Programs Systematized Teacher Training for Students and In-Service Training for Teachers to Cultivate Mathematical Attitudes for Mathematics Teachers

    • Principal Investigator
      加藤 慎一
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Akita University
  •  聴覚障害児のための算数・数学の授業過程への個別最適な学びと協働的な学びの創出Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森本 明
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Emagence of mathematical processes in teaching and learning mathematics with hearing impaired studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Measuring cognitive-noncognitive abilities in mathematical communication of children with normal hearing and children with hearing impairment

    • Principal Investigator
      江森 英世
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Otani University
  •  Analysis of the process on teaching and learning mathematics with hearing impaired students toward creating in-depth learning by reflective thinkingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Development of the method for measurement of the competence of mathematical communication of students and hearing-impaired students

    • Principal Investigator
      Emori Hideyo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Otani University
      Gunma University
  •  Research on Classroom Practice of Mathematics for the Deaf to Realize Bridging the Gap Between the Concrete and the AbstractPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Morimoto Akira
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Research on Development of Mathematics Teaching-Materials for the Deaf to Realize an Emergence Process of the Communication

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2009 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  高校数学におけるWeb型数学史博物間によるe-Learningの展開

    • Principal Investigator
      岸本 忠之
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  The possibility of the emergence of communication chain in learning mathematics for hearing-impaired students

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Gunma University
  •  聴覚障害児における数学的椎論と表現の一般化と形式化に伴う困難性の克服Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森本 明
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  An analysis of communication chain inhearing impaired students' learning mathematics

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Utsunomiya University
  •  聴覚障害児における算数アルゴリズムの正当化:文脈の共有プロセスの検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森本 明
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  TO SHARPEN THE HEARING IMPAIRED STUDENTS' ABILITY OF SELECTOVE PERCEPTION IN THE MATHEMATICAL COMMUNICATION

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY
  •  TO OVERCOME HEARING IMPAIRED STUDENTS' PERSISTENCE TO HANDLE THE OPERATIONAL MEANING IN THE FORMATION OF MATHEMATICAL

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      UTSUNOMIYA UNIVERSITY
      Kanto Gakuin University
  •  聴覚障害生徒を対象とする数学指導におけるテクノロジー活用の効果分析Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森本 明
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tsukuba College of Technology
  •  An Comparable Analysis on Cognitive Construction Focused on Mathematical Logical Conjunction between the Hearing -Impaired and the Hearing

    • Principal Investigator
      TEJIMA Katsurou
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Seitoku University
      Seitoku University Junior College
  •  A Study on the role of communication in the classwork of deaf and hard-of-hearing students

    • Principal Investigator
      MATSUFUJI Midori
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Tsukuba College of Technology
  •  DEVELOPMENT OF TEACHING APPROACHES TO FACILITATE MATHEMATICAL THINKING FOR THE HEARING IMPAIRED STUDENTS

    • Principal Investigator
      NEMOTO Masafumi
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      TSUKUBA COLLEGE OF TECHNOLOGY
  •  AN ANALYSIS OF COMMUNICATION EFFECT PERTAINING TO THE CONSTRUCTION OF MATHEMATICAL MEANINGS FOR THE HEARING IMPAIRED STUDENTS

    • Principal Investigator
      EMORI Hideyo
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      談話(ディスコース)
    • Research Institution
      KANTO GAKUIN UNIVERSITY

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 新編算数科教育研究2019

    • Author(s)
      中村光一・蒔苗直道(編著)ほか執筆者25名うち森本明(分担執筆)
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036816
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Book] 授業改善ハンドブック『新 授業の窓』・授業をつくる16の視点2013

    • Author(s)
      森本明(監修)
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      福島県授業改善研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 授業改善ハンドブック『新 授業の窓』・授業をつくる16の視点2013

    • Author(s)
      滝田文夫・吉田豊彦・島貫条司・押部秀隆・高澤正男・富岡信・芦沢康・土屋直之・鳴川哲也・髙橋勉・土屋智明(執筆・編集),渡辺博志・森本明(監修)
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      福島県授業改善研究会(福島県教育センター内)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Book] 研究成果報告書課題番号17300244聴覚障害児の数学学習におけるコミュニケーション連鎖の創発性とその可能性2009

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Total Pages
      449
    • Publisher
      科学研究費補助金(基盤研究(B))
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数授業過程の子どもにおける式の見方の様相とその変容に関する事例的考察2023

    • Author(s)
      森本明・小原舞音・東城恵・菅野雄大・加藤慎一
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 17(2) Pages: 101-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02406
  • [Journal Article] The Anxiety of Hearing-Impaired College Students Aspiring to Become Mathematics Teachers2023

    • Author(s)
      Akira MORIMOTO・Mao OBARA・Hideyo EMORI
    • Journal Title

      Proceedings of the Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02406
  • [Journal Article] The anxiety of hearing-impaired college students aspiring to become mathematics teachers2023

    • Author(s)
      Morimoto, A., Obara, M., Emori, H.
    • Journal Title

      The Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023

      Volume: - Pages: 141-141

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 関数の考えを活用した統合的・発展的に考察する力の評価に関する研究方法の検討-「図形」領域に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 15号 Pages: 30-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 「数と計算」領域(下学年)における個別最適な学びと協働的な学びについて考える2022

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 625 Pages: 48-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 数学の授業過程における創造的な活動の具現化に関する事例的考察:生徒における数学的推論に光をあてて2022

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 53 Pages: 53-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 聞くという行為にみる算数の授業過程改善の視点:式表現を吟味する局面に着目して2021

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      白鴎大学教育学部論集

      Volume: 15 Pages: 145-165

    • NAID

      40022765989

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定ー数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあててー2021

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 13 Pages: 1-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定―数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあてて―2021

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 13号 Pages: 1-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Journal Article] 数学の授業過程に数学的なプロセスを創出する教師の役割に関する省察:授業における教師の「聞くという行為」に着目して2021

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 54 Pages: 14-26

    • NAID

      130008020709

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Journal Article] 数学的なプロセスを重視した教材研究に根ざした授業の構想と展開についての事例的省察2020

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会学会誌

      Volume: 52

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定に向けた評価枠組みの構築 ―数量の関係を表す絵や図、式、線分図に焦点をあてて―2020

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 2 Pages: 46-59

    • NAID

      40022466533

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 教師をめざす学生における数学的コミュニケーション能力の測定に向けた評価枠組みの構築2020

    • Author(s)
      加藤慎一・江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 2 Pages: 46-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 数学的なプロセスを重視した教材研究に根ざした授業の構想と展開についての事例的省察:高等学校数学科「三角関数」の学習過程に着目して2020

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Journal Title

      東北数学教育学会誌

      Volume: 52 Pages: 1-10

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 「簡単な場合についての割合」の数学的活動について考える2019

    • Author(s)
      森本明・松嵜昭雄・武田涼子・東城恵・橋本歩美
    • Journal Title

      新しい算数研究(東洋館出版)

      Volume: 583 Pages: 26-27

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 子どもの挑戦を受け止め 筆算の仕方を 子どもをともに創り出す授業(2年:たし算の筆算)2019

    • Author(s)
      渡部京子・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究(東洋館出版)

      Volume: 580 Pages: 48-51

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおける経験的直観の役割2019

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 14-27

    • NAID

      40022466129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 思考の反覆を促進するための ICT 活用に関する基礎的研究:関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明・江森英世・杜威
    • Journal Title

      東北数学教育学会

      Volume: 1

    • NAID

      120006643363

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 数学的コミュニケーションにおける経験的直観の役割2019

    • Author(s)
      江森英世・森本明
    • Journal Title

      大谷大学初等教育学会研究紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 14-27

    • NAID

      40022466129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 「比例の特徴を見いだす子どもの挑戦に寄り添う授業(6年:比例と反比例)2019

    • Author(s)
      東城恵・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究(東洋館出版)

      Volume: 585 Pages: 66-69

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 教科指導の充実と学力の伸長 : 理系教科の学習と指導2017

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      平成29度聴覚障害教育担当教員講習会 資料・テキスト

      Volume: 44 Pages: 44-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 新領域における教材と授業づくり「図形」:数学的活動をいかに組織するか2017

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 563 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 教科指導の充実と学力の伸長 : 理系教科の学習と指導2017

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      平成29度聴覚障害教育担当教員講習会 資料・テキスト

      Volume: 44 Pages: 44-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 新領域における教材と授業づくり「図形」:数学的活動をいかに組織するか2017

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 563 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Journal Article] 操作的活動を通して 対称の意味や性質を 子どもたちが自ら発見する授業2016

    • Author(s)
      佐藤美樹・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 555 Pages: 64-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 見方や視点をともに分かち合い体積についての理解を広げ深める授業2016

    • Author(s)
      佐藤真・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 543 Pages: 58-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Journal Article] 分数の計算の工夫についてともに考え合う授業2016

    • Author(s)
      佐藤康子・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 550 Pages: 52-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 見方や視点をともに分かち合い体積についての理解を広げ深める授業2016

    • Author(s)
      佐藤真・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 543 Pages: 58-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 図や言葉,式を関連づけながらあまりのあるわり算の意味を探る授業2015

    • Author(s)
      吉川功一・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 531 Pages: 52-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 立体図形についての理解を深め空間についての感覚を豊かにする授業2015

    • Author(s)
      持舘美樹・森本明
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 530 Pages: 92-95

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Journal Article] 3・11以降の聴覚障害者の情報保障支援活動を振り返る2013

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      一般財団法人とうほう地域総合研究所『福島の進路』

      Volume: Vol. 366 Pages: 48-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 聴覚障害児童生徒の数学的な見方・考え方・態度に関する調査研究2013

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      ろう教育科学会学会誌『ろう教育科学』

      Volume: Vol. 54(2) Pages: 1-25

    • NAID

      40019656767

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 推論を学ぶ。表現を創り出すことを学ぶ。2012

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      教育科学「数学教育」

      Volume: 第652号 Pages: 111-112

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 聴覚障害児童生徒の数学的な見方・考え方・態度に関する調査研究2012

    • Author(s)
      中村好則・森本明・米山文雄
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: (印刷中)

    • NAID

      40019656767

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 聴覚障害児童生徒の数学的な見方・考え方・態度に関する調査研究2012

    • Author(s)
      中村好則・森本明・米山文雄
    • Journal Title

      ろう教育科学会学会誌『ろう教育科学』

      Volume: 54(2) Pages: 63-81

    • NAID

      40019656767

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 緊急災害時における聴覚障害者の情報伝達保障支援の状況分析2012

    • Author(s)
      森本明・松崎博文・米山文雄・中村好則・江森英世
    • Journal Title

      福島大学研究年報平成23年度別冊

      Pages: 37-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] 数学的活動の充実 もう一歩先へ 変わる中学校数学2011

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      ニューサポート高校「数学」

      Volume: 第16巻 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Journal Article] ティームティーチング・少人数指導-大切にしたい学び合い2008

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      教育科学『数学教育』 605

      Pages: 29-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ティームティーチング・少人数指導 大切にしたい学び合い2008

    • Author(s)
      森本, 明
    • Journal Title

      数学教育 605

      Pages: 29-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700584
  • [Journal Article] 知的な好奇心を自ら追求する算数・数学2008

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『算数教育』 90(2)

      Pages: 24-24

    • NAID

      110006613402

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 知的な好奇心を自ら追求する算数・数学2008

    • Author(s)
      森本 明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『算数教育』 90(2)

      Pages: 24-24

    • NAID

      110006613402

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 知的な好奇心を追求する算数・数学2008

    • Author(s)
      森本, 明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌「算数教育」 Feb-90

      Pages: 24-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700584
  • [Journal Article] ティームテイーチング・少人数指導-大切にしたい学び合い2008

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      教育科学『数学教育』 605号

      Pages: 29-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ティームティーチング・少人数指導-大切にしたい学び合い2007

    • Author(s)
      森本 明
    • Journal Title

      教育科学「数学教育」 605

      Pages: 29-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ともに考える-授業研究会での提案授業2007

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      教育科学『数学教育』 595

      Pages: 50-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 教科書を通して子どもの動きを考える2007

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      東京書籍『教室の窓』 10

      Pages: 8-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] ともに考える-授業研究会での提案授業2007

    • Author(s)
      森本, 明
    • Journal Title

      数学教育 595

      Pages: 50-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700584
  • [Journal Article] 算数の授業における「聞く」という行為への接近2006

    • Author(s)
      森本 明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『算数教育』 88・12

      Pages: 11-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数の授業における「聞く」という行為への接近2006

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『算数教育』 88-12

      Pages: 11-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] SPPによる物理と数学が連携した授業の提供 : 物理+数学=楽しく探究できる科学実験2006

    • Author(s)
      土田理・西雄高・佐伯昭彦・森本明
    • Journal Title

      新世紀型理数科系教育とICTの活用(日本科学教育学会第2回研究会) 1-7

    • NAID

      110006196937

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数の授業における「聞く」という行為への接近2006

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      日本数学教育学会学会誌『算数教育』 88・12

      Pages: 11-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700584
  • [Journal Article] SPPによる物理と数学が連携した授業の提供 : 物理+数学=楽しく探求できる科学実験2006

    • Author(s)
      土田理, 西雄高, 佐伯昭彦, 森本明
    • Journal Title

      日本科学教育学会第2回研究会「新世紀型理数系教育とICTの活用」 (印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数授業における相互行為過程にみるアルゴリズムの正当化2005

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      ろう教育科学(ろう教育科学会学会誌) 47

      Pages: 109-119

    • NAID

      40007043979

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 地域に開かれた算数・数学体験学習会の実施報告2005

    • Author(s)
      森本 明, 他
    • Journal Title

      福島大学生涯学習教育研究センター年報 10

      Pages: 73-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数授業における相互行為過程にみるアルゴリズムの正当化2005

    • Author(s)
      森本 明
    • Journal Title

      ろう教育科学会学会誌『ろう教育科学』 47

      Pages: 109-119

    • NAID

      40007043979

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300244
  • [Journal Article] 算数授業における相互行為過程にみるアルゴリズムの正当化2005

    • Author(s)
      森本明
    • Journal Title

      ろう教育科学 47

      Pages: 109-119

    • NAID

      40007043979

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17700584
  • [Journal Article] 衛星通信システムによる字幕を利用した数学科の遠隔授業におけるコミュニケーションとその課題2004

    • Author(s)
      米山文雄, 新井達也, 森本明他
    • Journal Title

      ろう教育科学会学会誌『ろう教育科学』 46

      Pages: 63-74

    • NAID

      40006377952

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14780132
  • [Journal Article] On a Mediating between Concrete and Abstract for the Hearing Impaired in Mathematics Classrooms2004

    • Author(s)
      Morimoto, Akira
    • Journal Title

      10th-International Congress on Mathematics Education, Topic Study Group5

      Pages: 30-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14780132
  • [Journal Article] 数学のコミュニケーションにおける構造的意味の正当化の類型2003

    • Author(s)
      米山文雄, 新井達也, 森本明
    • Journal Title

      ろう教育科学 45(2)

      Pages: 89-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Journal Article] 数学のコミュニケーションにおける構造的意味の正当化の類型2003

    • Author(s)
      米山文雄, 新井達也, 森本明
    • Journal Title

      ろう教育科学会学会誌『ろう教育科学』 45

      Pages: 89-99

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14780132
  • [Journal Article] The Nature of Justification of Mathematical Meaning for the Hearing Impaired Student2003

    • Author(s)
      Yoneyama, F., Arai, T., Morimoto, A.
    • Journal Title

      Education for the Deaf 45(2)

      Pages: 89-99

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15500574
  • [Presentation] The anxiety of hearing-impaired college students aspiring to become mathematics teachers2023

    • Author(s)
      Morimoto, A., Obara, M., Emori, H.
    • Organizer
      The Regional Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2023
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の状況と課題2022

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一・曽根一輝・原山玲・東城恵・米山文雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20191
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の状況と課題2022

    • Author(s)
      森本明
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の授業過程に数学的なプロセスを創出する活動デザインへのICT活用の枠組み2021

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一・曽根一輝・原山玲・東城恵・米山文雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校の児童生徒における数学的概念の理解を促すICT環境の活動デザイン2021

    • Author(s)
      曽根一輝・森本明・加藤慎一・原山玲・東城恵・米山文雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02785
  • [Presentation] 数学教師をめざす聴覚障害学生における学習者の言語を媒介とした活動デザインの探究過程2019

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 数学教師をめざす聴覚障害学生における学習者の言語を媒介とした活動デザインの探究過程2019

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 関数的な見方・考え方のよさが分かる活動デザインの探究過程2019

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 関数的な見方・考え方のよさが分かる活動デザインの探究過程2019

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      日本科学教育学会・第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用2018

    • Author(s)
      加藤慎一・ 森本明・江森英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 教師をめざす聴覚障害学生における数学科授業づくりの探究過程への支援とその課題:思考の反覆による学生における数学的活動の充実を図る試み2018

    • Author(s)
      森本明・米山文雄・加藤慎一・持舘美樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用-関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明・江森英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会(宮城大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] 教師をめざす学生における算数科授業づくりの探究過程への支援とその試み:思考の反覆による短期大学生における数学的活動の充実を図る試み2018

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 教師をめざす聴覚障害学生における 数学科授業づくりの探究過程への支援とその課題:思考の反覆による学生における数学的活動の充実を図る試み2018

    • Author(s)
      森本明・米山文雄・加藤慎一・持舘美樹,
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 小学校教員養成課程の算数科教育法における思考の反覆を促進するためのICT活用2018

    • Author(s)
      加藤慎一・ 森本明・江森 英世・杜威
    • Organizer
      東北数学教育学会第50回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01014
  • [Presentation] 教師をめざす学生における算数科授業づくりの探究過程への支援とその試み:思考の反覆による短期大学生における数学的活動の充実を図る試み2018

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] PROMOTING MATHEMATICAL DISCOURSE IN CLASSROOMS FOR THE DEAF2016

    • Author(s)
      Morimoto, Akira
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Hamburg(Germany)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Presentation] PROMOTING MATHEMATICAL DISCOURSE IN CLASSROOMS FOR THE DEAF2016

    • Author(s)
      Morimoto,Akira
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Hamburg
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02909
  • [Presentation] PROMOTING MATHEMATICAL DISCOURSE IN CLASSROOMS FOR THE DEAF2016

    • Author(s)
      Akira MORIMOTO
    • Organizer
      13th International Congress on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg(Germany)
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Presentation] 数学的な説明活動における具体と抽象の往還に関する事例的研究:授業過程における聴覚障害生徒・学生の数学的な説明活動2016

    • Author(s)
      森本明・加藤慎一
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • [Presentation] 高等学校の数学授業に数学的活動を生かすことについて考える2013

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      日本数学教育学会第46回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 聾学校高等部における数学的活動を生かした授業づくりの視点について考える2013

    • Author(s)
      加藤慎一・中村好則・森本明
    • Organizer
      ろう教育科学会第55回大会
    • Place of Presentation
      愛媛大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 聾学校高等部における数学的活動を生かした授業づくりの視点について考える2013

    • Author(s)
      加藤慎一・中村好則・森本明
    • Organizer
      ろう教育科学会第55回大会( 愛媛大会), ろう教育科学会第55回大会( 愛媛大会)資料集
    • Place of Presentation
      愛媛大学教育学部四号館北42教室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] Ict promotes student's classroom mathemaics activity: A case of function2012

    • Author(s)
      Akira Morimoto
    • Organizer
      The 12th International Congress on Mathematical Education
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] ICT promotes students classroom mathematics activity : A case of function2012

    • Author(s)
      Igarashi, A., Ohori, S., Mottate, M., Kato, S., & Morimoto, A
    • Organizer
      12th International Congress on Mathematical Education, Poster & Oral Presentation
    • Place of Presentation
      Seoul
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 聴覚特別支援学校における防災教育状況調査報告2011

    • Author(s)
      森本明・米山文雄・中村好則・江森英世
    • Organizer
      第53回ろう教育科学会
    • Place of Presentation
      兵庫県学校厚生会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] On a Moving toward Views on Material Development in Teaching and Learning Mathematics in Classrooms for the Hearing Impaired2010

    • Author(s)
      Morimoto, A
    • Organizer
      5th-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300287
  • [Presentation] 聾学校における対話のある数学の授業づくりについて考える:授業過程の生徒同士のインフォーマルな対話における探究的な言語使用に着目して

    • Author(s)
      加藤慎一・森本明
    • Organizer
      ろう教育科学会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350182
  • 1.  EMORI Hideyo (90267526)
    # of Collaborated Projects: 14 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  TEJIMA Katurou (70236967)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  NEMOTO Masafumi (70228295)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KIMURA Hiroshi (70017953)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YONEYAMA Fumio (20220775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MATSUFUJI Midori (30271464)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HOSOYA Miyoko (30282370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KITAGAWA Yoshihisa (20144917)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  岸本 忠之 (50324025)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  蒔苗 直道 (40345939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  加藤 慎一 (30825443)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi