• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

NAKAYAMA Rumiko  中山 留美子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

中山 留美子  ナカヤマ ルミコ

Less
Researcher Number 60555506
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2021: 奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授
2013 – 2014: 奈良教育大学, 教育学部, 准教授
2011 – 2012: 三重大学, 高等教育創造開発センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Keywords
Principal Investigator
自己愛 / 大学生 / 社会的適応 / 介入 / 対人的適応 / 協同作業場面 / 主張性 / 教育プログラム / 対人適応 / 共同作業場面 … More / 対人態度 / 養育態度 / 否定的自己評価 / 目標遂行 / 親・保護者とのやりとり / 調整要因 / 自己評価 / 自尊感情 / 否定的自己への対処 / 親の支援 / 自己の否定的側面 / 自己肯定感 / 親子関係 / 青年期 … More
Except Principal Investigator
動機づけ / 協同学習 / 動的プロセス / 協同学習における動機づけプロセスの検討 / 協同学習における社会的動機づけ尺度 / 協同学習プログラムの開発 / 実践現場への研究成果の還流 / 社会的動機づけ / 実践的研究 / 動的プロセスの検討 / 学習方略 / 協同学習の動機づけ / コホート研究 / 乳幼児期 / 児童期 / 青年期 / 社会性の発達 / 社会性 / 発達モデル / 自己抑制 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  Elucidation of formation factor of social ability in adolescence using cohort data.

    • Principal Investigator
      河合 優年
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Mukogawa Women's University
  •  思春期青年期における自己の否定的側面への対処と親による支援についての検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      中山 留美子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  Research on the dynamic motivational processes in cooperative learning

    • Principal Investigator
      NAKANISHI Yoshifumi
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Mie University
  •  Research on promotional factor of social adjustment of narcissistic adolescents.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      NAKAYAMA Rumiko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Nara University of Education
      Mie University

All 2021 2019 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 三重大学 「4つの力」スタートアップセミナー 2013年度版2013

    • Author(s)
      中山 留美子・中島 誠・下村智子・大道一弘・益川優子・守山紗弥加・高山進・中西良文・山田康彦・長濱文与
    • Total Pages
      60
    • Publisher
      ムイスリ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Journal Article] 初年次前期の授業での対人関係への動機づけが大学適応に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      中山留美子・中西良文・長濱文与・中島誠
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 86

    • NAID

      130005083917

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Journal Article] 協同学習場面における社会的動機づけ尺度作成の試み2014

    • Author(s)
      中西良文・中島誠・大道一弘・益川優子・守山紗弥加・下村智子・長濱文与・中山留美子
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 347-353

    • NAID

      120005462463

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Journal Article] "2種類の自己愛"モデルにおける相互関係の検討2013

    • Author(s)
      清水健司, 中山留美子, 小塩真司
    • Journal Title

      信州大学人文学部人文科学論集人間情報学科編

      Volume: 47 Pages: 53-67

    • NAID

      120005248222

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Journal Article] '"2種類の自己愛"モデルにおける相互関係の検討2013

    • Author(s)
      清水健司・中山留美子・小塩真司
    • Journal Title

      信州大学人文学部 人文科学論集人間情報学科編

      Volume: 47 Pages: 53-67

    • NAID

      120005248222

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Journal Article] 授業評価へのフィードバックを授業時間中に実施する効果2013

    • Author(s)
      中島誠・長濱文与・中山留美子
    • Journal Title

      大学教育研究(三重大学授業研究交流誌)

      Volume: 21 Pages: 63-68

    • NAID

      120005341807

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 自己評価形成における親とのやりとりの影響:思春期的悩みと親とのやりとりの相互作用的影響についての検討2021

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03039
  • [Presentation] 青年期における自己否定的大変への対処(2)大学生の回顧的語りをもとにしたモデルの構成2019

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03039
  • [Presentation] 青年期における自己否定的体験への対処(1)面接調査により得られた自己否定的体験の分類2019

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03039
  • [Presentation] 2種類の自己愛と主張性の関連―相関および教育プログラムの効果についての検討 ―2013

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 学士力に対応した全学的初年次教育の展開(9) -セミナー導入前後の学びに関する縦断的検討-2013

    • Author(s)
      中島誠・中山留美子・長濱文与・中西良文・南学
    • Organizer
      第16回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 学士力に対応した全学的初年次教育の展開(10) -4年間の取り組みに関する横断的検討-2013

    • Author(s)
      中山留美子・中島誠・長濱文与・中西良文・南学
    • Organizer
      第16回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 種類の自己愛と主張性の関連―相関および教育プログラムの効果についての検討 ―2013

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      教育心理学会第55回大会
    • Place of Presentation
      法政大学市ヶ谷キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 2種類の自己愛と主張性の関連―相関および教育プログラムの効果についての検討2013

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 自己愛者はいつも非協力的なのか2013

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第22回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 協同学習場面における社会的動機づけに関する研究(1)-尺度作成についての検討-2012

    • Author(s)
      中西良文・中島誠・中山留美子・長濱文与
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ―大学適応との関連の縦断的検討2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ ―大学適応との関連の縦断的検討―2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ―大学適応との関連の縦断的検討―2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 協同学習場面における社会的動機づけと協同技能の関連2012

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・中山留美子・中島誠・西村まりな
    • Organizer
      日本協同教育学会第9回大会
    • Place of Presentation
      日本歯科大学新潟生命歯学部
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 自己愛と社会(集団)適応のこれから2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本心理学会第76回大会
    • Place of Presentation
      専修大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ―授業期間中における動機づけスタイルの変化の検討―2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      島根県民会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ―授業期間中における動機づけスタイルの変化の検討2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] グループ活動における対人関係への動機づけ ―授業期間中における動機づけスタイルの変化の検討―2012

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      島根県民会館
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530814
  • [Presentation] 自己愛傾向と協同作業に対する認識との関連2011

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本感情心理学会第19回・日本パーソナリティ心理学会第20回合同大会
    • Place of Presentation
      京都光華女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] グループ活動への取り組みの変化と2種類の自己愛2011

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本心理学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 自己愛傾向と協同作業に対する認識との関連2011

    • Author(s)
      中山留美子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 協同教育にもとづく授業実践2011

    • Author(s)
      長濱文与, 中山留美子, 小川雅広
    • Organizer
      初年次教育学会第4回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] 協同的活動がグループ活動への捉え方に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      中山留美子・長濱文与
    • Organizer
      日本協同教育学会第8回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • [Presentation] (協同的活動がグループ活動への捉え方に及ぼす影響2011

    • Author(s)
      中山留美子, 長濱文与
    • Organizer
      日本協同教育学会第8回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730611
  • 1.  NAKANISHI Yoshifumi (70351228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  NAGAHAMA Fumiyo (10555486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  NAKAJIMA Makoto (00555500)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  TAKAGAKI Mayumi (50350567)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  河合 優年 (00144098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  田中 滋己 (90252345)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  玉井 航太 (20710635)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  小花和Wright 尚子 (80249424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  難波 久美子 (40550827)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi