• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

MATSUMURA Nobutaka  松村 暢隆

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 70157353
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2006 – 2020: 関西大学, 文学部, 教授
2001 – 2002: 関西大学, 文学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Special needs education / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Education / Science education
Keywords
Principal Investigator
才能 / 学習困難 / 発達障害 / 認知的個性 / 高大連携 / 2E教育 / 2E教育 / 理科教育 / 特別支援教育 / 通級指導教室 … More / 大学進学移行支援 / ギフテッド / Science Education / Gifted and Talented / Learning Difficulties / Special Support Education / social construction / interaction / intelligence / classroom setting / school children / teacher / Thinking Styles / フィールドワーク / 児童 / 性格 / 能力 / 大学生 / 社会的構成 / 相互行為 / 知能 / 教室 / 小学生 / 教師 / 思考スタイル / 高大接続 / 高大接続・連携 / 特別支援 / 2E児・者 / 多重知能(MI) / 理科授業 … More
Except Principal Investigator
2E / 空間認識知能 / ハーバード・プロジェクト・ゼロ / ハワード・ガードナー / MI理論 / スケール・エラー / レッジョ・エミリア / 表象 / メタファー / シュリンキング・マシーン / スケール理解 / ヴィジュアル・メタファー / 2E教育 / ミニチュアモデル / 人形 / 幼児期の子ども / シンボルシステム / ビジュアル・メタファー / 表象理解 / プロジェクト・ゼロ / 2E教育 / メタファー思考 / MI理論 / 二重表象 / ミニチュア / 認知的個性 / 難読症(ディスレクシア) / Making Thinking Visible / 認知特性 / 発達障害 / MI理論(多重知能理論) / 知能の凸凹 / LDスペクトラム / 2E教育 / Making Learning Visible / LD / 2E / エントリー・ポイント / 教育力 / 理科教員 / 才能教育 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (86 results)
  • Co-Researchers

    (24 People)
  •  A Study on the Measures of Cooperation of Special Needs Support Based on the Idea of 2e Education Building on the Giftedness of Students with Developmental DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Metaphor, symbol, scale development in Infant age

    • Principal Investigator
      Ikeuchi Itsuro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  A Study on the Measures of Continuum of Special Needs Support Making Use of the Cognitive Individuality of Students with Developmental Disorders or Learning DifficultiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Development of teaching system to using Entry Point to encourage for LD students

    • Principal Investigator
      IKEUCHI Itsuro
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Saitama University
  •  A Study on the Measures of Special Support Making Use of the Cognitive Individuality of Students with Developmental Disorders or Learning DifficultiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  A Study on the measures of special support for students with both learning difficulties and giftedness in science classesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  才能ある子どもの個性・能力を伸長する理科教員に求められる教育力

    • Principal Investigator
      隅田 学
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Ehime University
  •  A Research on the Method of Special Support Education for Students with Learning Difficulties and Giftedness in the Science ClassPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2006 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Research on the social construction of cognitive differences in classroom settings and its transformationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUMURA Nobutaka
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kansai University

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 才能教育・2E教育概論:ギフテッドの発達多様性を活かす2021

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917047
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性(分担:才能に関する研究動向)2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Publisher
      金剛出版 柘植雅義(編)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Book] 2E教育の理解と実践:発達障害児の才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828425
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Book] 2E教育の理解と実践:発達障害児の才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆・小倉正義・吉原勝・岡田克己・杉山明・水野証・宇野昭雄・小黒明日香・加藤浩平・西村優紀美・ソルト・小坂智子・水野晶葉
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760828425
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Book] 特別支援教育の到達点と可能性2017

    • Author(s)
      京林由季子・阿部俊彦・大塚玲・小田浩伸・田中真理・石橋由紀子・梅永雄二・小野次郎・黒田美保・島治伸・佐藤克敏・若林上総・松下浩之・小貫悟・近藤武夫・藤野博・柘植雅義・松村暢隆・小倉正義・西村優紀美ら
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772415613
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Book] Gifted Education in Asia: Problems and Prospects (Ch.6)2015

    • Author(s)
      MATSUMURA, Nobutaka
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      Information Age Publishing
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Book] 才能と教育:個性と才能の新たな地平へ2010

    • Author(s)
      岩永雅也・松村暢隆
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Book] 認知的個性:違いが活きる学びと支援2010

    • Author(s)
      松村暢隆・石川裕之・佐野亮子・小倉正義(編)
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Book] 認知的個性:違いが活きる学びと支援2010

    • Author(s)
      松村暢隆, 他編著
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 発達多様性に応じるアメリカの2E教育:ギフテッド(才能児)の発達障害と超活動性2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 68巻3号 Pages: 11-26

    • NAID

      120006547019

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Journal Article] 発達多様性に応じるアメリカの2E教育:ギフテッド(才能児)の発達障害と超活動性2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 68 Pages: 1-30

    • NAID

      120006547019

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Journal Article] 2E教育の動向、意義と可能性2017

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26巻3号 Pages: 303-308

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Journal Article] 2E教育の動向、意義と可能性2017

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 26 Pages: 303-308

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Journal Article] アメリカの2E教育の新たな枠組:隠された才能・障害ニーズの識別と支援2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 66巻3号 Pages: 143-171

    • NAID

      120005990252

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Journal Article] 2Eの生徒の才能を活かす支援:大学進学を視野に入れて2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Journal Article] アメリカの2E教育の新たな枠組:隠された才能・障害ニーズの識別と支援2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 66 (3) Pages: 143-171

    • NAID

      120005990252

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Journal Article] 2Eの生徒の才能を活かす支援:大学進学を視野に入れて2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす大学進学支援の2E教育:バンクーバー公立中等学校のGOLDプログラム2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 65 Pages: 51-82

    • NAID

      40020554371

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす大学進学支援の2E教育:バンクーバー公立中等学校のGOLDプログラム2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 65 Pages: 51-82

    • NAID

      40020554371

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの才能を活かす2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 60 Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Journal Article] 発達障害のあるすべての児童生徒の2E教育とは2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      『実践障害児教育』

      Volume: 42巻1号 Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害のあるすべての児童生徒の2E教育とは2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 42 Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Journal Article] 発達障害のある子どもの才能を活かす2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      『指導と評価』

      Volume: 60巻5号 Pages: 4-5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害学生の才能を活かす学習支援-アリゾナ大学ソルトセンターの実践から-2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 63巻1号 Pages: 133-153

    • NAID

      40019780818

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす高度な特別支援:アメリカの特別学校キングズベリ校の実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 63 Pages: 71-94

    • NAID

      40019828392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 発達障害学生の才能を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 63 Pages: 133-153

    • NAID

      40019780818

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 発達障害学生の才能を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      「関西大学文学論集」

      Volume: 63巻 Pages: 133-153

    • NAID

      40019780818

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす高度な特別支援:アメリカの特別学校キングズベリ校の実践から2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      「関西大学文学論集」

      Volume: 63巻 Pages: 71-94

    • NAID

      40019828392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Journal Article] 発達障害生徒の才能を活かす高度な特別支援-アメリカの特別学校キングズベリ校の実践から-2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 63巻2号 Pages: 71-94

    • NAID

      40019828392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 認知的個性を活かす2E(二重の特別支援)教育:発達障害と才能を併せもつ子どもの支援2012

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 21巻 Pages: 193-200

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 認知的個性を活かす2E(二重の特別支援)教育-発達障害と才能を併せもつ子どもの支援-2012

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 21巻2号 Pages: 193-200

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 中学生の異学年合同総合学習に活かすMI(多重知能)-クラスター編成資料となる自己評定尺度の開発-2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      個性化教育研究

      Volume: 3号 Pages: 12-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] すべての子どもの個性を活かす才能教育2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      教育と医学 59(6)

      Pages: 78-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 中学生の異学年合同総合学習に活かすMI(多重知能):クラスター編成資料となる自己評定尺度の開発2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      個性化教育研究

      Volume: 3巻 Pages: 12-20

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] すべての子どもの個性を活かす才能教育2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 59巻6号 Pages: 78-86

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Journal Article] 特別支援教育に生かす才能教育の理念と方法2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      実践障害児教育 38(2)

      Pages: 16-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 才能を伸ばすアメリカの科学特別学校2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集 59(4)

      Pages: 47-63

    • NAID

      40017107351

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20650133
  • [Journal Article] 才能を伸ばすアメリカの科学特別学校2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集 59巻(4号)

      Pages: 47-63

    • NAID

      40017107351

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 才能を伸ばすアメリカの科学特別学校2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集 59(4)

      Pages: 47-63

    • NAID

      40017107351

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 特別支援教育に生かす才能教育の理念と方法2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      実践障害児教育

      Volume: 38巻(2号) Pages: 16-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 中高生の苦手教科克服に得意を生かすための質問紙開発:得意・苦手な学習行動の自己評定チェックリスト2009

    • Author(s)
      松村暢隆・野添絹子
    • Journal Title

      日本教育心理学会第51回総会発表論文集

      Pages: 602-602

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 中高生の苦手教科克服に得意を生かすための質問紙開発2009

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      日本教育心理学会総会発表論文集 51巻

      Pages: 602-602

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 中高生の苦手教科克服に得意を生かすための質問紙開発2009

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Journal Title

      日本教育心理学会総会発表論文集 51(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Journal Article] 才能児と才能教育の特徴のイメージに関する調査2007

    • Author(s)
      松村 暢隆
    • Journal Title

      日本特殊教育学会大会発表論文集 45

      Pages: 397-397

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Journal Article] A Research on the Method of Special Support Education for Students with Learning Difficulties and Giftedness in the Science Class(2).2007

    • Author(s)
      Sumida, M., Matsumura, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Conference of the Japanese Association of Science Education 31

      Pages: 305-306

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Journal Article] A Survey on the Images of Traits of Giftedness and Gifted Education.2007

    • Author(s)
      Matsumura, N.
    • Journal Title

      Proceedings of the Conference of the Japanese Association of Special Education 45

      Pages: 397-397

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Journal Article] 才能のある学習困難児のための教育プログラム:2E教育の基礎固めのために2007

    • Author(s)
      松村 暢隆
    • Journal Title

      関西大学文学論集 57

      Pages: 97-113

    • NAID

      110007152998

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Journal Article] Educational Programs for Gifted Students with Learning Difficulties : Foundations for Education of Twice-Exceptional Students.2007

    • Author(s)
      Matsumura, N.
    • Journal Title

      Essays and Studies by Members of the Faculty of Letters, Kansai University 57(3)

      Pages: 97-113

    • NAID

      110007152998

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Journal Article] A Research on the Method of Special Support Education for Students with Learning Difficulties and Giftedness in the Science Class(1).2007

    • Author(s)
      Sumida, M., Matsumura, N.
    • Journal Title

      Bulletin of the Shikoku Branch of the Japan Society of Science Education 25

      Pages: 49-50

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Presentation] 発達多様性のある児童生徒の才能を活かすために2020

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      令和元年度広島県立教育センター研究事業成果発表会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] 2E教育とは何か:飛びぬけた才能をもつ子どもへの教育の意義とあり方2020

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      大阪医科大学LDセンター講演会(Web講演)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] 才能児者の不協和感(GDF)チェックリストの改良:集中と完璧へのこだわりの「才能行動」との関連2020

    • Author(s)
      松村暢隆・水野晶葉
    • Organizer
      日本LD学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] 才能児者の不協和感(GDF)の自己評定チェックリストの開発:2Eの発達障害と区別される超活動性(OE)をベースに2019

    • Author(s)
      松村暢隆・水野晶葉
    • Organizer
      日本LD学会第28回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] 2E教育の考えからの特別支援:発達障害のある子どもの才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      広島文化学園子ども・子育て支援研究センター講演会(招待講演)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Presentation] 2E教育の考えからの特別支援:発達障害のある子どもの才能を活かす2018

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      2018年度広島文化学園子ども・子育て支援研究センター講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] Twice-exceptional education in Japan Second 2E2017

    • Author(s)
      MATSUMURA, Nobutaka
    • Organizer
      Second 2E Symposium: Vision and Leadership in 2E Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Presentation] Twice-exceptional education in Japan2017

    • Author(s)
      MATSUMURA, Nobutaka
    • Organizer
      Second 2E Symposium: Vision and Leadership in 2E Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02721
  • [Presentation] 2E教育の理念・方法の新しい枠組み2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会(自主シンポジウムJB3:2E教育の理念による特別支援の先進的取り組みの基盤)
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-11-09
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Presentation] 2E教育の理念・方法の新しい枠組み(自主シンポジウム:2E教育の理念による特別支援の先進的取り組みの基盤)2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第25回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Year and Date
      2016-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 2E教育の動向、意義と可能性2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      2016年度日本LD学会公開シンポジウム:発達障害のある児童生徒に対する2E教育の理念による支援
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府)
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 2E教育の動向、意義と可能性2016

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      2016年度日本LD学会公開シンポジウム:発達障害のある児童生徒に対する2E教育の理念による支援
    • Place of Presentation
      関西大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-12-23
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04533
  • [Presentation] 2Eの生徒の才能を活かす支援:大学進学を視野に入れて2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第24回大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡県)
    • Year and Date
      2015-10-12
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 特別なニーズのある生徒・学生の才能を活かす教育:高等学校と大学連携・接続の支援2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      世界自閉症啓発デーin横浜
    • Place of Presentation
      関内ホール(神奈川県)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 特別なニーズのある生徒・学生の才能を活かす教育2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      世界自閉症啓発デーin横浜:高等学校と大学連携・接続の支援
    • Place of Presentation
      関内ホール(神奈川県)
    • Year and Date
      2015-03-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 2E(二重の特別支援)教育とは?:発達障害のある子どもの才能を活かす支援2015

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      第2回福山発達支援セミナー
    • Place of Presentation
      福山市立大学(広島県)
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 認知的個性を活かす学習2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      香川大学附属坂出中学校平成26年度教育研究発表会
    • Place of Presentation
      香川大学附属坂出中学校(香川県)
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 認知的個性を活かす学習2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      香川大学附属坂出中学校 平成26年度教育研究発表会
    • Place of Presentation
      香川大学附属坂出中学校(香川県)
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 定時制高校でのコミュニケーション能力を育む取り組み2014

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381345
  • [Presentation] 定時制高校でのコミュニケーション能力を育む取り組み2014

    • Author(s)
      松村暢隆(松村暢隆・小黒明日香)
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府)
    • Year and Date
      2014-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 才能を活かす特別教育の現在(公開シンポジウム・アメリカにおける進歩主義教育実践の現在)2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      アメリカ教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      東京 : 上智大学
    • Year and Date
      2013-09-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの才能を活かす教育2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      大田原俊輔追悼記念国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2013-09-22
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 発達障害学生の認知的個性を活かす学習支援-アリゾナ大学ソルトセンターの実践から-2013

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2013-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの認知的個性を活かす2012

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      富山大学研究推進事業・障害とその代償性潜在能力の生命融合科学的研究-いいところさがしを支援の軸に-
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      2012-05-19
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 発達障害児・者のいいところを活かす(自主シンポジウム7・発達障害児・者の適応的な社会生活に向けて-いいところさがしを支援の軸に-)2012

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2012-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 認知的個性を活かす2E(二重の特別支援)教育2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      東京 : 跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 認知的個性を活かす2E(二重の特別支援)教育2011

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第20回大会(招待講演)
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 認知的個性とは何か?:才能と発達障害に応じる個性化教育2010

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530895
  • [Presentation] Developing Japanese Checklists for Identifying Giftedness in Science among Twice-Exceptional Children.2007

    • Author(s)
      Sumida, M. Matsumura, N.
    • Organizer
      17th Biennial Conference of the World Council for Gifted and Talented Children
    • Place of Presentation
      University of Warwick, UK
    • Year and Date
      2007-08-08
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530766
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの認知的個性を活かす

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      富山大学研究推進事業・障害とその代償性潜在能力の生命融合科学的研究:いいところさがしを支援の軸に
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 「才能を活かす特別教育の現在」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      (公開シンポジウム:アメリカにおける進歩主義教育実践の現在)アメリカ教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 発達障害児・者のいいところを活かす(自主シンポジウム27,発達障害児・者の適応的な社会生活に向けて:いいところさがしを支援の軸に)

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第21回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 「発達障害学生の認知的個性を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会 第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 発達障害学生の認知的個性を活かす学習支援:アリゾナ大学ソルトセンターの実践から

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      日本LD学会第22回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(神奈川県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 発達障害のある子どもの才能を活かす教育

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      大田原俊輔追悼記念国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • [Presentation] 「発達障害のある子どもの才能を活かす教育」

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      大田原俊輔追悼記念国際シンポジウム(招待講演)
    • Place of Presentation
      岡山大学(岡山県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381011
  • [Presentation] 才能を活かす特別教育の現在(公開シンポジウム:アメリカにおける進歩主義教育実践の現在)

    • Author(s)
      松村暢隆
    • Organizer
      アメリカ教育学会第25回大会
    • Place of Presentation
      上智大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531317
  • 1.  SUMIDA Manabu (50315347)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  OGURA Masayoshi (50508520)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  IKEUCHI Itsuro (10324138)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  柘植 雅義 (20271497)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  西村 優紀美 (80272897)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  TAKEZAWA Taishi (80393130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  YURURI Makoto (80509406)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ISHIKAWA Hiroyuki (30512016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ISHIKUMA Toshinori (50232278)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  Okumura Takaaki (80413904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  Kozawa Motohiro (40241913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Tomiyasu Keji (70180180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TAKAHASHI Tomone (20291388)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  HIRUMA Futoshi (40242466)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  白松 賢 (10299331)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  北村 勝朗 (50195286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  小川 治雄 (10134769)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  立川 泰史 (10735418)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  木村 美奈子 (50457917)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  田中 真理 (70274412)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  桶谷 文哲 (60714201)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  NOZOE Kinuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  KITAGAWA Keiichi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  MIZUNO Satoru
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi