• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sekita Kazuhiko  関田 一彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SEKITA Kazuhiko  関田 一彦

関田 一彦  セキタ カズヒコ

Less
Researcher Number 70247279
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 創価大学, 教職研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 創価大学, 教職研究科, 教授
2021 – 2022: 創価大学, 教育学部, 教授
2018 – 2020: 創価大学, 教職研究科, 教授
2014 – 2017: 創価大学, 教育学部, 教授
2011: 創価大学, 教育学部, 教授 … More
2006 – 2009: 創価大学, 教育学部, 教授
1999 – 2001: 創価大学, 教育学部, 助教授
1996: 創価大学, 教育学部, 助教授
1994: 創価大学, 教育学部・児童教育学科, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / 教科教育 / Educational technology
Except Principal Investigator
Educational technology / Educational psychology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Japanese language education / Educaion / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
教員研修 / 高大接続 / FDへの期待感 / 大学教員の教育観 / 大学教育 / 授業改善 / 授業改善意欲 / FD / 学習者中心 / 授業観 … More / 学習者中心の授業 / アクティブ・ラーニング / FD研修 / 大学教員の授業観 / 総合的な学習 / 情報教育 / 英語活動 / グループ学習 / 小学校英語活動 / 協同学習 / 英語教育 / 国際理解教育 / 総合的な学習の時間 / 児童英語 / コンピュータリテラシー / 教員養成 / コンピュータ教育 / 情報活用能力 … More
Except Principal Investigator
協同学習 / 教員研修 / 教育開発支援 / 教育観 / 授業観 / 学習成果 / カリキュラム / ディプロマポリシー / eラーニング教材 / 小論文 / 書く力 / 読む力 / シラバス / 日本語力 / 文章作成力 / 教育手法 / パラグラフライティング / LTD / マインドマップ / アクティブラーニング / 苦手意識 / レポート / 文章表現 / eポートフォリオ / 電子ポートフォリオ / 自律的学習 / 教育工学 / 教育モデル / 協調学習 / 作問支援 / WBT / 学習支援システム / 社会コンピテンシー / 教育学 / コンピテンシー / 教師教育 / グループ学習 / 学びの共同体 / 学校教育 / 自己効力感 / 自尊感情 / LTD話し合い学習法 / 自律性 / 不確定志向性 / プロジェクト学習 / 構造化 / 教授法 / 実証研究 / 発達時障害 / 発達障害児 / 情報教育 / 情報論理 Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (21 results)
  • Co-Researchers

    (25 People)
  •  ディプロマポリシーと授業実践をつなぐ学習者中心の授業観の解明と研修方法の開発

    • Principal Investigator
      山田 嘉徳
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Elucidation of the views of university faculty members who are not oriented toward learner-centered teaching and development of teacher training to change their viewsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Sekita kazuhiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Soka University
  •  Development of syllabus to foster the writing skills of university students while overcoming the weak sense of writing

    • Principal Investigator
      YAMASHITA YUMIKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Soka University
  •  A support environment for Academic Adviser using Web-based e-portfolio that evaluate a student performance automatically.

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Masamitsu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  A Study on an Educational Model and Quiz Creation Support Environment Maximizing Learning Effect by Collaborative Quiz Creation

    • Principal Investigator
      TESHIGAWARA Yoshimi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  Improvement of Classroom Instruction with Project Based Learning and Uncertainty Orientation in Higher Education

    • Principal Investigator
      YASUNAGA Satoru
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kurume University
  •  The development of a build-up program to foster teachers instructing competences by improving "classroom-learning community"

    • Principal Investigator
      HARADA Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Gifu University
  •  A research for examining the effectiveness of cooperative learning activities in regular classes with some developmentally-disabled children

    • Principal Investigator
      SONODA Masayo
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Soka University
  •  小学校「総合的な学習の時間」を活用した英語学習指導に関する実践的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      関田 一彦
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Soka University
  •  中学・高校生の情報モラルに関する調査的研究

    • Principal Investigator
      中野目 直明
    • Project Period (FY)
      1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  教師の授業構想に応じたコンピュータ教材の最適化に関する調査的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      関田 一彦
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University

All 2024 2023 2022 2021 2019 2015 2010 2009 2008 2007

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 振り返り中心の授業デザイン2024

    • Author(s)
      関田一彦・福博充・柴田香奈子
    • Journal Title

      創価大学教育学論集

      Volume: 76 Pages: 303-316

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02900
  • [Journal Article] 授業改善に向かう大学教員の授業観・教育観の検討ー学習者中心の教育の視点からー2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・関田一彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 40-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02900
  • [Journal Article] 教育観・授業観調査のまとめ2022

    • Author(s)
      関田一彦
    • Journal Title

      創価大学 学士課程教育機構機関誌

      Volume: 11 Pages: 89-97

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Journal Article] 授業改善に向かう大学教員の授業観・教育観の検討 ー学習者中心の教育の視点からー2022

    • Author(s)
      山田嘉徳,関田一彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44 Pages: 40-50

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Journal Article] 教育観・授業観調査のまとめ2021

    • Author(s)
      関田一彦
    • Journal Title

      学士課程教育機構研究誌

      Volume: 11 Pages: 83-91

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Journal Article] 創価大学のレポート指導科目の必修化に向けた取り組み2015

    • Author(s)
      関田一彦、山﨑めぐみ、山下由美子
    • Journal Title

      The journal of learner-centered higher education = 学士課程教育機構研究誌

      Volume: 4 Pages: 23-36

    • NAID

      120006345822

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370617
  • [Journal Article] グループ学習の技法をめぐる実態とイメージの構造分析2010

    • Author(s)
      高旗浩志, 原田信之, 関田一彦
    • Journal Title

      協同と教育、日本協同教育学会誌 第6号

      Pages: 21-31

    • NAID

      40019036485

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530688
  • [Journal Article] 協同作業認識尺度の開発.2009

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟・関田一彦・甲原定房
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 24-37

    • NAID

      110007226322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530608
  • [Journal Article] 協同作業認識尺度の開発2009

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟・関田一彦・甲原定房
    • Journal Title

      教育心理学研究 57

      Pages: 24-37

    • NAID

      110007226322

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530608
  • [Journal Article] 協同教育から見たプロジェクト・ベース学習2007

    • Author(s)
      関田一彦
    • Journal Title

      創価大学教育学部論集 58号

      Pages: 75-84

    • NAID

      110007145113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530528
  • [Presentation] 高校教員が抱く授業観・教育観の探索的検討 ―授業改善への示唆に向けて―2023

    • Author(s)
      山田嘉徳、関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の構成の検討2022

    • Author(s)
      山田嘉徳、関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Presentation] 発表標題 大学教員が抱く授業観の構成の検討2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02900
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の探索的検討―質問紙調査から見えてきた課題―2019

    • Author(s)
      山田嘉徳・関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の探索的検討―授業改善に対する実態と大学観に関する認識を中心として―2019

    • Author(s)
      関田一彦・山田嘉徳
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の探索的検討―質問紙調査から見えてきた課題―2019

    • Author(s)
      山田嘉徳・関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02835
  • [Presentation] Interviews with Regular Class Teachers about Implementing CL2009

    • Author(s)
      Masayo Sonoda, Kumiko Takano & Kazuhiko Sekita
    • Organizer
      国際協同教育学会(JASCE)第30回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530528
  • [Presentation] Two Ways to Introduce CL(Cooperative Learning)2009

    • Author(s)
      Kumiko Takano, Masayo Sonoda & Kazuhiko Sekita
    • Organizer
      国際協同教育学会(JASCE)第29回大会
    • Place of Presentation
      イタリア トリノ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530528
  • [Presentation] Two Ways to Introduce "Cooperative Learning" for Inclusive Education In Japan2008

    • Author(s)
      高野久美子・園田雅代・関田一彦
    • Organizer
      The International Association on the Study of Cooperation in Education
    • Place of Presentation
      イタリア トリノ
    • Year and Date
      2008-01-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530528
  • [Presentation] Interviews with regular class teachers about implementing CL.2008

    • Author(s)
      園田雅代, 関田一彦, 高野久美子
    • Organizer
      国際協同教育学会(IASCE)第30回大会
    • Place of Presentation
      名城大学
    • Year and Date
      2008-05-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530528
  • [Presentation] 協同作業認識尺度の開発(3)2007

    • Author(s)
      長濱文与・安永悟・関田一彦・甲原定房
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530608
  • 1.  MOCHIZUKI Masamitsu (70284601)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  YOSHIKAWA Seiji (30191555)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  山田 嘉徳 (60743169)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  SONODA Masayo (00138596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  TAKANO Kumiko (90409772)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  YASUNAGA Satoru (60182341)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 7.  KOUHARA Sadafusa (20225387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  INOUE Hiroko (60440236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HARADA Nobuyuki (20345771)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  TAKAHATA Hiroshi (20284135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  WATANABE Aya (60449105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  TESHIGAWARA Yoshimi (70277870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TAKAGI Masanori (80460088)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MINAMI Noriko (10200081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YASUNO Maiko (20507793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KAWASAKI Takashi (90247289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  YAMASAKI Megumi (80596239)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  YAMASHITA YUMIKO (90635294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  中野目 直明 (70227867)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  清水 強志 (20409775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  宮原 千咲 (00779267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  中川 ジェーン (30267009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  尾崎 秀夫 (80339762)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  河井 亨 (20706626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  金子 徹哉
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi