• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shimomura Tomoko  下村 智子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

下村 智子  シモムラ トモコ

SHIMOMURA Tomoko  下村 智子

Less
Researcher Number 80557984
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 三重大学, 教育推進・学生支援機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 三重大学, 教育推進・学生支援機構, 准教授
2022 – 2023: 三重大学, 高等教育デザイン・推進機構, 准教授
2020 – 2022: 三重大学, 教養教育院, 准教授
2015 – 2017: 三重大学, 教養教育機構, 准教授
2014: 三重大学, 学内共同利用施設等, その他
2014: 三重大学, 高等教育創造開発センター, 特任准教授(教育担当)
2014: 三重大学, 高等教育創造開発センター, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Except Principal Investigator
Sociology of education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
教育政策 / カリキュラム / 学校教育 / 資質・能力 / 教育課程 / 先住民 / 資質・能力観 / 先住民族 / カナダ
Except Principal Investigator
比較国際教育学 … More / 国際情報交換 / 教育課程 / 教育政策 / STEM教育 / PBL教育 / 教師教育 / 技術教育 / グローバル人材育成 / セカンド・チャンス・ラーニング / 大学院 / セコンドチャンス・ラーニング / 高等教育 / 大学院教育 / 人材育成 / second chance learning / 学び直し / グローバル人材 / 学習成果 / パフォーマンスアセスメント / 階層線形モデル / 協同作業の認識 / 協同学習中の行動 / 社会的動機づけ / 量的・質的検討 / 実践的研究 / 質的検討 / 量的検討 / 動機づけ / 協同学習 / グループ間差 / 多国籍 / 教育制度 / 国際研究者交流 / 国際学力調査 / PISA / ダイバーシティ / グローバル化 / 学力調査 / 教育改革 / 比較・国際教育学 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (19 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  カナダにおける先住民族の民族知継承教育に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      下村 智子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  21世紀社会におけるマイノリティの資質・能力観に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      下村 智子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of a teacher educator development program in technology education

    • Principal Investigator
      Nakanishi Yasumasa
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Comprehensive study concerning intergroup differences in motivation within cooperative learning

    • Principal Investigator
      NAKANISHI YOSHIFUMI
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development and acceptance of "21st Century Skills" in Education in Multicultural SocietyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shimomura Tomoko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Mie University
  •  Review of Recurrent Learning Programs for Global-minded Human Resorces--Comparative Perspectives

    • Principal Investigator
      Ninomiya Akira
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hijiyama University
  •  A Study on Dialogue between Standardization and Diversity in Education Policy

    • Principal Investigator
      NINOMIYA Akira
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Hijiyama University
      The Open University of Japan

All 2022 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 多様なPBLの実践事例と7-Stepからの学習過程の検討2022

    • Author(s)
      下村智子・中西良文編
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866936192
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02882
  • [Book] 三重大学 スタートアップセミナー 2018年度版2018

    • Author(s)
      下村智子・長濱文与・守山紗弥加・奥田久春・林原玲洋・綾野誠紀
    • Total Pages
      94
    • Publisher
      ムイスリ出版
    • ISBN
      9784896412659
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Book] 三重大学 スタートアップセミナー 2016年度版2016

    • Author(s)
      長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春 編
    • Total Pages
      84
    • Publisher
      ムイスリ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Journal Article] 協同学習における学習行動に及ぼす動機づけ・社会的スキルの影響-グループ間の違いに注目して-2018

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・横矢祥代・梅本貴豊
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 541-546

    • NAID

      120006377616

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Journal Article] 協同学習におけるグループ間差に関する研究 -授業開始初期における「協同作業の認識」を予測する要因-2017

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・横矢祥代・渡邉駿太・梅本貴豊
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 129-132

    • NAID

      120006312070

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Journal Article] アルバータ州における教育政策の転換への提言ー『教育の新たな息吹:アルバータ市民との対話(Inspiring Education: A Dialogue with Albertans)』に着目してー2016

    • Author(s)
      下村 智子
    • Journal Title

      三重大学教養教育機構研究紀要

      Volume: 1 Pages: 29-36

    • NAID

      120005773995

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780442
  • [Journal Article] 世界の教育事情 PISA調査の結果で世界はどう動いたか(9)カナダ編(上)-PISAの結果に対するカナダ国内の反応2013

    • Author(s)
      下村智子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: 1278 Pages: 22-23

    • NAID

      40019895672

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330238
  • [Journal Article] 世界の教育事情 PISA調査の結果で世界はどう動いたか(10)カナダ編(下)-オンタリオ州における教育改革2013

    • Author(s)
      下村智子
    • Journal Title

      週刊教育資料

      Volume: 1280 Pages: 22-23

    • NAID

      40019917170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330238
  • [Presentation] 協同学習におけるグループ間差の検討(2)-授業外学習を予測する要因-2017

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・梅本貴豊
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] Group differences in the relationship between motivation, social skills, and active listening in cooperative learning -Motivational factors that moderate social skills' effect on active listening at the middle of a course.2017

    • Author(s)
      Yoshifumi Nakanishi, Fumiyo Nagahama, Tomoko Shimomura, Sayaka Moriyama, Hisaharu Okuda, Sachiyo Yokoya, & Takatoyo Umemoto
    • Organizer
      the 15th European Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] Group differences in the relationship between motivation, social skills and active listening in cooperative learning2017

    • Author(s)
      Yoshifumi NAKANISHI, Fumiyo NAGAHAMA, Tomoko SHIMOMURA, Sayaka MORIYAMA, Hisaharu OKUDA, Sachiyo YOKOYA &Takatoyo UMEMOTO
    • Organizer
      5th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      AMSTERDAM, NETHERLANDS
    • Year and Date
      2017-07-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] 協同学習におけるグループ間差の検討(1)― 「傾聴」を予測する要因に関する検討2016

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・横矢祥代・渡邉駿太・梅本貴豊
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] 初年次教育のプロジェクト活動における『調べ学習』からの脱却(3)-2015年度の実践報告と成果-2016

    • Author(s)
      長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・中西良文
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] A Comparative Study of the PISA's Impact on Education Policies: With Viewpoint of Global Governance.2015

    • Author(s)
      Shimomura, Tomoko
    • Organizer
      International Symposium on PISA in Secondary Education.
    • Place of Presentation
      ベトナム国家大学ハノイ教育大学
    • Year and Date
      2015-03-16
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330238
  • [Presentation] 協同学習における動機づけ・学習観・学習行動の関係2015

    • Author(s)
      中西良文・長濱文与・下村智子・守山紗弥加・奥田久春・梅本貴豊
    • Organizer
      日本協同教育学会第12回大会
    • Place of Presentation
      久留米大学(福岡県・久留米市)
    • Year and Date
      2015-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] 入学時の学生の特徴における年次変化2015

    • Author(s)
      長濱文与・中西良文・横矢祥代・下村智子・守山紗弥加・奥田久春
    • Organizer
      初年次教育学会第8回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京都・日野市)
    • Year and Date
      2015-09-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04059
  • [Presentation] カナダの教員養成に関する研究~「多様性」に対する教育の現状~2014

    • Author(s)
      下村 智子
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780442
  • [Presentation] カナダにおけるイヌイットの生活と教育~アイデンティティをめぐる課題に着目して~2014

    • Author(s)
      下村 智子
    • Organizer
      社会文化学会中部支部部会
    • Place of Presentation
      コープあいち生協生活文化会館
    • Year and Date
      2014-11-24
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780442
  • [Presentation] カナダの教員養成に関する研究〜「多様性」に関する教育の現状〜2014

    • Author(s)
      下村智子
    • Organizer
      中国四国教育学会第66回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330238
  • 1.  NINOMIYA Akira (70000031)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  FUJII Yasushi (80148783)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  JIN Longzhe (20274029)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  WATANABE Aya (60449105)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  URABE Masashi (30452600)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  TASAKI Noritomo (10091224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SASAKI Tsukasa (30263651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SATO Hitoshi (30432701)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OKUDA Hisaharu (30535373)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  ISHIDA Kenichi (50284138)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NAKANISHI YOSHIFUMI (70351228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 12.  Nakanishi Yasumasa (00378283)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  潘 建秀 (70570141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  長濱 文与 (10555486)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 15.  守山 紗弥加 (50701439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 16.  梅本 貴豊 (50742798)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 17.  谷田 親彦 (20374811)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  大谷 忠 (80314615)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  大野 亜由未
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  グリーク リークレ
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  金井 裕美子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  島津 礼子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi