• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SUZUKI Mika  鈴木 美加

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

鈴木 美加  スズキ ミカ

Less
Researcher Number 90226556
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2025: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2015 – 2016: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授
2012 – 2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 准教授
2013: 東京外国語大学, 東京外国語大学, 准教授
2012: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 教授 … More
2006 – 2007: Tokyo University of Foreign Studies, Japanese Language Center for International Students, Associate Professor
1999 – 2006: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 助教授
1994: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational technology / Japanese language education / Learning support system
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / アイカメラ / 眼球運動 / 読解 / 読解学習 / 外国語教育(日本語教育) / eye movement / lexical knowledge / reading process / Japanese as a second language … More / 読解課程 / 省略 / 処理の自動化 / 語彙 / 読解過程 / Think Aloud / 多読授業 / 読解中の視線 / 自立的な読み / 中級 / Extensive Reading / 多読 / 意味処理 / 読解支援 / 文章理解 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / e-learning / LMS / 日本語教材 / e-Learning / Servlet / Java / コーパス言語学 / eラーニング / 教育工学 / LLM / 場面機能シラバス / 日本語字幕コーパス / 応用言語学 / N-gram / 帰納的日本語文法 / 定形表現 / Formulaic Sequence」 / 決まり文句 / Formulaic Sequence / 日本語定形表現 / N-gram分析 / 統合文脈N-gram分析 / 機能的日本語文法 / 定形表現機 / 日本語話し言葉コーパス / 日本語母語話者 / ベトナム語母語話者 / 中国語母語話者 / 文脈情報 / 日本語学 / 誤解 / ベトナム人日本語学習者 / 中国人日本語学習者 / アイトラッキング / 学習者コーパス / 読解 / トップダウン処理 / ボトムアップ処理 / 読解教育 / 文章理解 / 推論 / 文脈 / 語彙 / Behavior Log / Japanese Meterials / IT教材 / 漢字学習 / ビヘイビアログ / Teaching materials for Kana / Teaching materials for bridging / Japanse for Specific Purpose / 専門教育 / 通信環境調査 / 漢字教材 / 仮名教材 / 文字教材 / 橋渡し教材 / 専門日本語教育 / multipurpose / Web based learning materials / Japanese language materials / Web-DB連携システム / 教材構造の汎用化 / 汎用化 / Web教材 / 日本語学習教材 / Can-do記述文 / 共通評価指標 / CEFR / JFスタンダード / 言語教育法 / アーティキュレーション / can-do記述文 / 行動能力評価 / 言語能力評価 / アカデミック日本語能力 / e・ラーニング / 大規模日本語話し言葉コーパス / 上級レベル / 中級レベル / 初級レベル / ブレンディッドラーニング / レベル別 / Can-do / フレンディッドラーニング / eポートフォリオ / 遠隔授業 / 言語教育 / CALL / e-ラーニング Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (69 results)
  • Co-Researchers

    (30 People)
  •  Research and Development of Generative AI for Japanese language teaching materials using the Japanese subtitle corpus LLM and Situational functional syllabus

    • Principal Investigator
      芝野 耕司
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Inductive re-construction of Japanese grammar and its application to Japanese language education based on the large scale extraction of Japanese formulaic sequences and its structural analyses

    • Principal Investigator
      芝野 耕司
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Inference Use in Reading Comprehesion Processes among JSL Learners

    • Principal Investigator
      ISHIGURO Kei
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  Tailormade Japanese language education and advancing learning mining based on a large conversation corpus

    • Principal Investigator
      SHIBANO Kohji
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity

    • Principal Investigator
      FUJIMORI HIROKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Clarification of the Effectiveness of Extensive Reading in Japanese as a Second LanguagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUZUKI MIKA
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Research on usage of e-learning materials in accorcande with the level of Japanese language of learners

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Study of Learning Mining of Ajax Log and Development of Web

    • Principal Investigator
      SHIBANO Kohji
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Development of Internet-optimized Self-study Materials and Learning Environment

    • Principal Investigator
      LIN ChunChen
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Analyzing the Reading Comprehension Processes in Japanese Language Learners and Creating Appropriate MaterialsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SUZUKI Mika
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Developing e-Learning environment aimed for Japanese for specific purpose and mutual cultural understanding

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  A study on self-learning support environments for Japanese language education by the use of WWW technology

    • Principal Investigator
      FUJIMURA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      TOKYO UNIVERSITY OF FOREIGN STUDIES
  •  日本語学習の中級移行段階での文章読解における意味処理とその自動化に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鈴木 美加
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  日本語学習の中級移行段階の文章読解における文構造の処理に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      鈴木 美加
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies

All 2024 2023 2022 2021 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「日本語教師養成と教育工学」『職業人養成と教育工学』2016

    • Author(s)
      鈴木美加(中山実、鈴木克明編)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 日本語中級文型を使った上級レベル学習者の短文作成練習とフィードバック:複文・文脈処理をより円滑に行う取り組みとして2024

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学国際日本学研究

      Volume: 4 Pages: 127-137

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] 身近なメディアとコミュニケーションを再発見する機会の提供を 意図した学部言語科目での実践―日本語母語・非母語学生の『メディア・リテラシー』の涵養を意図して―2023

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 2023 Pages: 83-88

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] 『漫才ワークショップ』による学生の学び ―言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験―2023

    • Author(s)
      Mika Suzuki, Manabu Shimaoka
    • Journal Title

      Proceedings on The International Symposium on Japanese Language Education: Rediscovering Japanese - Japanese Language Education in the Spotlight 2022

      Volume: 2022 Pages: 48-59

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] Recommendations for Capturing Learning in the Cognitive, Affective, and Psychomotor Domains : Clarifying Can-do Descriptors in Japanese Language Education2022

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      国立国語研究所論集 = NINJAL Research Papers

      Volume: 22 Issue: 22 Pages: 71-88

    • DOI

      10.15084/00003514

    • NAID

      120007184728

    • ISSN
      2186-1358
    • URL

      https://repository.ninjal.ac.jp/records/3531

    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] 多国籍の学生と芸人・教師による漫才ワークショップ―「メディア日本語:メディアとメッセージ」授業における試み―2022

    • Author(s)
      鈴木美加、島岡学
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 12 Pages: 99-115

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] SQLおよびSQL/MMにおける日本からのいくつかの提案とその顛末2022

    • Author(s)
      小寺 孝、鈴木健司、梶野智行、土田正士、山平耕作、芝野耕司
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 63 Pages: 12-27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] アカデミックな言語活動を支える日本語「中級総復習」のオンラインクラス:上級日本語学習者に対する指導と支援2021

    • Author(s)
      鈴木美加、後藤倫子
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 2021 Pages: 143-156

    • NAID

      120007003680

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Journal Article] 『JLPTUFアカデミック日本語Can-doリスト』の開発:Can-doリスト開発概要と項目間の難度の分析2018

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論

      Volume: 44 Pages: 219-234

    • NAID

      120006416648

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26240051
  • [Journal Article] )「国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析」2017

    • Author(s)
      藤森弘子、鈴木美加
    • Journal Title

      『平成26-28年度 科学研究費助成事業 基盤研究(B)研究プロジェクト「アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-成果報告書―(2017)』(代表:藤森弘子)

      Volume: - Pages: 47-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の分析2017

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Journal Title

      アカデミック日本語能力到達基準の策定とその妥当性の検証-平成26-28年度科研費基盤研究(B)- 成果報告書

      Volume: ー Pages: 47-69

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 言語要素(語・文法)のリンク教材に関する可能性:タイ語母語学習者への教材作成・活用を踏まえて2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究とウェブ辞典構築・国内外の日本語教育研究機関との協働的研究―

      Volume: 2013-2015年度 Pages: 81-87

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 博士課程入学前の日本語初~中級レベルの教育―中国赴日本国留学生予備学校における2015年度基礎日本語プログラム報告―2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 143-160

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 「博士課程入学前の日本語初~中級レベルの教育-中国赴日本国留学生予備学校における2015年度基礎日本語プログラム報告-」2016

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      『東京外国語大学留学生日本語教育センター論集』

      Volume: 42 Pages: 143-160

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 「言語要素(語・文法)のリンク教材に関する可能性:タイ語母語学習者への教材作成・活用を踏まえて」2016

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      『日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究とウェブ辞典構築-国内外の日本語教育研究機関との協働的研究―(2013-2015年度)』

      Volume: - Pages: 81-87

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 中国人大学院生が日本留学を選択する過程と要因―2015年度中国赴日本国留学生予備学校博士班への調査より―2016

    • Author(s)
      鈴木美加他
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 6号 Pages: 215-232

    • NAID

      120005823111

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 日本語教育におけるExtensive Reading(多読)の実践2015

    • Author(s)
      熊田道子・鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 41 Pages: 229-243

    • NAID

      120005575566

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 違いのわかるCan-doリストの作成に向けて―学習者Can-do自己評価のデータに基づくリストの検証-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集41号

      Volume: 41号 Pages: 121-136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] Detecting Topics Popular in the Recent Past from a Closed Caption TV Corpus as a Categorized Chronicle data2015

    • Author(s)
      Kenji Suzuki, Tomoyuki Kajino, Yoshioki Ishii, Takashi Kotera, Kohsaku Yamahira, Kohji Shibano
    • Journal Title

      “SQL/MM Approach to Temporal Database --- SQL/MM Part 7: History”, The Journal of Tokyo International University

      Volume: No. 20 Pages: 1-21

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 違いのわかるCan-doリストの作成に向けて―学習者Can-do自己評価のデータに基づくリストの検証-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 41 Pages: 121-136

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 「中~上級専門日本語における語彙知識の精緻化を目指した練習の導入-タイ語母語話者を対象にした「通訳入門」科目の一環として-」2014

    • Author(s)
      鈴木美加、メーターピスィット
    • Journal Title

      『日本語学習者の母語・地域性をふまえた日本語教育研究-国内外の日本語教育機関との協同的研究(2010~2012)』東京外国語大学国際日本研究センター国際日本語教育部門

      Volume: 1 Pages: 67-81

    • NAID

      120005656759

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] “SHORITAN” Vocabulary-building Exercises for Intermediate- and Advanced-Level Thai learners of Japanese2013

    • Author(s)
      Mika Suzuki & Tasanee Methapisit
    • Journal Title

      Japanese Studies Journal, Institute of East Asian Studies, Tammasat University

      Volume: 29, 2 Pages: 12-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Journal Article] 日本語学習における目標記述をめぐって-全学日本語プログラムのcan-doリスト作成に向けて-2012

    • Author(s)
      鈴木美加、藤森弘子、藤村知子、鈴木智美、中村彰、坂本恵、花薗悟、伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38号 Pages: 155-166

    • NAID

      120004419552

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 日本語学習における目標記述をめぐって-全学日本語プログラムのcan-doリスト作成に向けて-2012

    • Author(s)
      鈴木美加、藤森弘子、藤村知子、鈴木智美、中村彰、坂本恵、花薗悟、伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 38 Pages: 155-166

    • NAID

      120004419552

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22240078
  • [Journal Article] 日本語学習者はどのように語を把握しているか-語彙の結びつき練習の回答の傾向からわかること-2007

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 第33号

      Pages: 129-137

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] A Report on the Associations of Learner with Words in Japaneseas a Second Language2007

    • Author(s)
      SUZUKI Mika
    • Journal Title

      Buletin of Japanese Language Centerforlnternational Students 33

      Pages: 129-137

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 日本語学習者はどのように語を把握しているか〜語彙の結びつき練習の回答の傾向からわかること〜2007

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 33

      Pages: 129-137

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] Basic Reading Training through Processing Linguistic Clusters-Grasping the Core Meaning of Words and Promoting Automaticity in the Reading Process-2007

    • Author(s)
      SUZUKI Mika
    • Journal Title

      Buletin of Japanese Language Centerforinternational Students 32

      Pages: 109-122

    • NAID

      120000991808

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] Developing Educational Materials That Promote Processing a Set of Related Lexical Information=Grasping Core Meaning of Words and Automatic Processing in Reading Comprehension-2006

    • Author(s)
      SUZUKI, Mika
    • Journal Title

      Proceedings of CLaSIC 2006 : The Second CLS International Conference : The Processes and Process-Orientation in Foreign Language Teaching and Learning

      Pages: 1056-1064

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 言語要素をまとまりで処理する読解の基礎練習-語の核となる意味の理解と読解における自動化に向けて-2006

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 32

      Pages: 109-122

    • NAID

      120000991808

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 習得レベルに合わせた中級段階における読解強化プ戸グラム開発と実施2006

    • Author(s)
      鈴木 美加, 柏崎 雅世, 菅長 理恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌 Vol.13,No.3

      Pages: 53-65

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] Developing Educational Materials That Promote Processing a Set of Related Lexical Information?Grasping Core Meaning of Words and Automatic Processing in Reading Comprehension?2006

    • Author(s)
      SUZUKI Mika
    • Journal Title

      Proceedings of CLaSIC 2006 : The Second CLS International Conference : The Processes and Process-Orientation in Foreign Language Teaching and Learning

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] The Development and Implementation of Reading Comprehension Program Adjusted to Intermediate Japanese Learner Proficiency2006

    • Author(s)
      SUZUKI Mika, KASHIWAZAKI Masayo, SUGANAGA Rie
    • Journal Title

      The Jounal of Japanese Language Education Methods Vol.13, No.3

      Pages: 36-37

    • NAID

      110009497059

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] Developing Educational Materials That Promote Processing a Set of Related Lexical Information-Grasping Core Meaning of Words and Automatic Processing in Reading Comprehension-2006

    • Author(s)
      SUZUKI, Mika
    • Journal Title

      Proceedings of CLaSIC 2006 : The Second CLS International Conference: The Processes and Process-Orientation in Foreign Language Teaching and Learning

      Pages: 1056-1064

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 言語要素をまとまりで処理する読解の基礎練習-語の核となる意味の理解と読解における自動化に向けて-2006

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 第32号

      Pages: 109-122

    • NAID

      120000991808

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 習得レベルに合わせた中級段階における読解強化プログラム開発と実施2006

    • Author(s)
      鈴木美加, 柏崎雅世, 菅長理恵
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌 Vol.13,No.3

      Pages: 53-65

    • NAID

      110009497059

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 国費学部留学生に対する1年の集中予備教育プログラムについ-教育プログラム内外で学生の得るもの-2005

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      移転記念シンポジウム報告書-アカデミック・ジャパニーズを考える-

      Pages: 53-65

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] 国費学部留学生に対する1年の集中予備教育プログラムについて-教育プログラム内外で学生の得るもの-2005

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Journal Title

      移転記念シンポジウム報告書-アカデミック・ジャパニーズを考える-

      Pages: 53-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Journal Article] One year Intensive Course for Pre-Undergraduate Monkasho(MEXT) Scholaship Students Including Hidden Curriculum2005

    • Author(s)
      SUZUKI Mika
    • Journal Title

      Report on Iten Kinen Simposium

      Pages: 53-65

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Presentation] 日本語上級学習者と文型短文作成:『中級』授業での文型短文作成練習とフィードバック2023

    • Author(s)
      鈴木美加・レディン・ケヴィン
    • Organizer
      東アジア日本研究者協議会第7回国際学術大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Presentation] 「漫才ワークショップ」による学生の学び ―言語を相対的に捉えるネタ作りと即興創作体験―2022

    • Author(s)
      鈴木美加、島岡学
    • Organizer
      2022年ブカレスト大学日本語教育シンポジウム「日本語再発見-日本語教育の現場から-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Presentation] 「隔たり」を置き、「隔たり」を減らす21世紀型の学びとは?―日本語教育における自律的な学びと協働学習を学習目標の3領域に照らして検討する―2021

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      2021年韓国語日本語文学会冬季国際学術大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H00096
  • [Presentation] 「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の紹介・開発の経緯:全体説明2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03438
  • [Presentation] 「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:全体説明」2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯: 全体説明2017

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:技能別―読解2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて
    • Place of Presentation
      日本 東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] )「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の紹介・開発の経緯:技能別―読解」2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の紹介・開発の経緯:技能別―読解2017

    • Author(s)
      鈴木美加・河内彩香
    • Organizer
      国際シンポジウム「『JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト』の活用に向けて」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03438
  • [Presentation] アカデミック指向型日本語コースのためのCan-doリスト開発と改良: 読解技能を例に2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関東支部第136回(2016年春季)研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-06-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析2016

    • Author(s)
      藤森弘子・鈴木美加
    • Organizer
      富盛科研・藤森科研主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 「国内外の日本語学習者によるCan-do自己評価の比較分析」2016

    • Author(s)
      藤森 弘子、鈴木 美加
    • Organizer
      国際シンポジウム「外国語教育における能力指標 -CEFRと日本語教育-」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 基礎日本語プログラム:初級後半~中級終了までの日中教員のティームティーチング2016

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学国際日本研究センター報告会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2016-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] Can-doリストの開発と教育実践への活用ーアカデミックな日本語能力を高めることを意図したCan-do目標リストとその利用―2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      中国日語教学研究会・東北師範大学主催国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2015-06-23
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 全学日本語プログラムCan-doリストの開発と実践-プログラムで目指すものと教育実践を踏まえたCan-do記述-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2015-02-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 「Can-doリストの開発と教育実践への活用-アカデミックな日本語能力を高めることを意図したCan-do目標リストとその利用-」2015

    • Author(s)
      鈴木 美加
    • Organizer
      中国日語教学研究会・東北師範大学・中国赴日本国留学生予備学校主催国際シンポジウム「中日相互理解と日本語教育・日本研究‐道具としての『ことば』から文化としての『ことば』へ‐」
    • Place of Presentation
      中国・東北師範大学
    • Year and Date
      2015-06-23
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 全学日本語プログラムCan-doリストの開発と実践-プログラムで目指すものと教育実践を踏まえたCan-do記述-2015

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学留学生日本語教育センターさくらホール
    • Year and Date
      2015-02-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語運用をめぐる課題―日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基に―2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ・鈴木美加・吉野文・山本洋
    • Organizer
      日本語教育学会第6回研究集会
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 関連語・表現とのリンク(コロケーション学習)を目指した教材利用と教育へのヒント2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      第23回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学本館
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 中級総合授業の学習と技能養成:学習語と関連語の結びつけ練習『処理短』:JPLANG版2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京外国語大学留学生日本語教育センター
    • Year and Date
      2014-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 関連語・表現とのリンク(コロケーション学習)を目指した教材利用と教育へのヒント2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      第23回小出記念日本語教育研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2014-07-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 第2言語での多読による読みの変化2014

    • Author(s)
      鈴木美加・熊田道子
    • Organizer
      第58回日本読書学会大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 「第2言語での多読による読みの変化」2014

    • Author(s)
      鈴木美加・熊田道子
    • Organizer
      第58回日本読書学会大会
    • Place of Presentation
      林野会館
    • Year and Date
      2014-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • [Presentation] 中級総合授業の学習と技能養成:学習語と関連語の結びつけ練習『処理短』:JPLANG版2014

    • Author(s)
      鈴木美加
    • Organizer
      東京外国語大学留学生日本語教育センター拠点ワークショップ
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2014-09-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] アカデミック日本語can-do記述文を用いた学習者の自己評価の分析-日本語レベルと技能の関連性から-2014

    • Author(s)
      鈴木美加・藤森弘子
    • Organizer
      The 14th International Conference of EAJS、SECTION 10: Japanese Language Education / AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      スロベニア・リュブリアナ大学
    • Year and Date
      2014-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 中・上級日本語学習者のアカデミック日本語運用をめぐる課題―日研生を対象とした4大学合同日本語テスト結果の分析を基に―2014

    • Author(s)
      ルチラ パリハワダナ・鈴木美加・吉野文・山本洋
    • Organizer
      日本語教育学会第6回研究集会
    • Place of Presentation
      大阪YMCA国際専門学校
    • Year and Date
      2014-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 異文化コミュニケーションを意識した教育-タイと日本の大学生をつなぐ遠隔授業の試み-2011

    • Author(s)
      藤森弘子・ 鈴木美加・ 藤村知子
    • Organizer
      2011年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      中国・天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320103
  • [Presentation] Developing Educational Materials That Promote Processing a Set of Related Lexical Information-Grasping Core Meaning of Words and Automatic Processing in Readine Combrehension-2006

    • Author(s)
      SUZUKI, Mika
    • Organizer
      The Second CLS International Conference: The Processes and Process-Orientation in Foreign Language Teaching and Learning
    • Place of Presentation
      Singapore,Holiday Inn
    • Year and Date
      2006-12-05
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Presentation] 習得レベルに合わせた中級段階における読解強化プログラム開発と実施2006

    • Author(s)
      鈴木 美加, 柏崎 雅世, 菅長 理恵
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国立国語研究所(立川市)
    • Year and Date
      2006-03-24
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16520317
  • [Presentation] 「中級初めの日本語レベルにおける Extensive Reading の効果」

    • Author(s)
      熊田道子、鈴木美加
    • Organizer
      2013 年度 日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      立教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370580
  • 1.  FUJIMURA Tomoko (20229040)
    # of Collaborated Projects: 9 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  SHIBANO Kohji (50216024)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SANO Hiroshi (30282776)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OHTSU Tomomi (20437073)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FUJIMORI Hiroko (50282778)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  LIN Chunchen (70287994)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  望月 源 (70313707)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  中村 美奈子 (20345408)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KANEKO Hiroko (50224605)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KUDO Kanako (80376813)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  ICHIKAWA Masanori (20168313)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SAKUTA Nanae (80648014)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NISHIGORI Jiro (20228175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  ISHIGURO Kei (40313449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  伊丹 千恵 (20222888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  熊田 道子 (20711683)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  中村 彰 (10272618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  伊集院 郁子 (20436661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  伊東 祐郎 (50242227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  野田 尚史 (20144545)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  佐藤 智照 (30804918)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  砂川 有里子 (40179289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  今村 和宏 (80242361)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  五味 政信 (00225674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  木谷 直之 (30397103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  簗島 史恵 (40401723)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  時田 朋子 (00563355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  YOSHIOKA Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  YOROZU Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  柴野 耕司
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi