• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ogawa Ryou  小川 亮

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Ogawa Ryo  小川 亮

OGAWA Ryo  小川 亮

Less
Researcher Number 00194465
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 富山大学, 教育学部, 名誉教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 富山大学, 教育学部, 名誉教授
2019 – 2021: 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授
2020: 富山大学, 学術研究部教育学系, 名誉教授
2018: 富山大学, 人間発達科学部, 教授
2009: 富山大学, 人間発達科学部, 教授 … More
2008: 国立大学法人富山大学, 人間発達科学部, 准教授
2007: University of Toyama, Human Development, Associate professor
2006: 富山大学, 助教授
2005: University of Toyama, Faculty of Human Development, Associate Professor, 人間発達科学部, 助教授
2004: Toyama University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授
2004: 国立大学法人富山大学, 教育学部, 助教授
2002 – 2004: Toyama University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授
2002: 富山大学, 教育学部附属教育実践総合センター, 助教授
2001: 富山大学, 教育学部・附属教育実践総合センター, 助教授
2000: 上越教育大学, 学校教育研究センター, 助教授
1992 – 1997: 上越教育大学, 学校教育研究センター, 助教授
1991: 上越教育大学, 学校教育研究センター, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology / Educational technology / Humanities and Social Sciences
Except Principal Investigator
Educational technology / Educational technology / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / 科学教育(含教育工学) / Humanities and Social Sciences
Keywords
Principal Investigator
情報教育 / 教師教育 / 教員養成 / コンピュータ不安 / 発達 / 教育評価 / 高等教育 / コンピュータリテラシー / Blended Learning / e-Learning … More / Self Team Teaching / 一人TT方式 / 教育改善 / 一人TT / 教育養成 / 自己調整学習 / リフレクション / 教育実践 / 教材開発 / 一人TT方式 / ビデオ教材 / 認知的負荷 / 一人TT / Experimental study / Survey research / Practical Teaching Performance / Curriculum Development / Teacher Education / Middle Education / Information Study / 評価尺度 / 普通教科「情報」 / 実験研究 / 調査研究 / 授業実践力 / カリキュラム開発 / 中等教育 / 教科「情報」 / Educational Measurement / Measurement and Evaluation / Information Literacy / Higher Education / ICT education / カリキュラム評価 / 情報活用スキル / 大学 / 測定・評価 / 情報リテラシー / 尺度構成 / 態度測定 / 情報社会への適応力 / コンピュ-タ不安 / コンピュ-タリテラシ- … More
Except Principal Investigator
情報教育 / e-Learning / INFORMATION LITERACY / INFORMATION BEHAVIOR / INFORMATION EDUCATION / 情報リテラシー / 情報行動 / 教材開発 / 学習環境 / 聞き手や仲間への配慮 / 児童の会話分析 / 話し合いの場での発話の形式 / 児童の相互交渉方略 / 合意形成 / 映像付き会話コーパス / 児童の話し合い / 国語教育と日本語教育の連携 / 作文の評価規準 / 表現の発達と誤用 / 児童の文章作成能力 / コンクール応募作文コーパス / 作文の文体分析 / 計量言語学 / 作文コーパス / 児童作文 / 作文指導法の開発 / 作文の誤用分析 / 作文の評価 / 児童の言語発達 / 児童作文の分析 / Hands on learning / collaborative work / Learning System development / Learning environment / Portable information terminal / Remote learning / ものづくり / 教育利用 / システム開発 / 情報携帯端末 / 遠隔教育 / Web Based Learning / Real-Time Learning / Interactive / Network / Distance Learning / Web based Learning / リアルタイム学習 / 双方向 / ネットワーク / 遠隔学習 / TV conference / collaboration / Developing Teaching Materials / Teacher Training / Information Technology Education / 自己学習 / 教師教育 / テレビ会議 / コラボレーション / 教員研修 / DISTANCEINTARACTIVE LEARNING / REGIONAL MATERIALS / EXPERIMENTAL ACTIVITY / CONSTRUCTIVIZM / 遠隔交流共同学習 / 遠隔共同学習 / 地域教材 / 体験活動 / 構成主義学習観 / INSTRUCTIONAL STRATEGY / ATTITUDE TO THE INFORMATION / 情報への態度 / 情報メディア活用 / 情報能力 / 授業観 / 情報に対する態度 / VISUAL MATERIALS / MATERIAL DEVELOPMENT / LEARNING INFORMATION / HYPERMATERIALS / INSTRUCTIONAL MEDIA / データベース / マルチメディア / 映像教材 / 学習情報 / 融合型メディア / 教育メディア / ポッドキャスティング / 携帯端末 / ボッドキャスティング / M-Learning / 携帯学習環境 / マルチメディアと教育 / e-ラーニング / 携帯情報端末 / 生涯学習 / モバイルラーニング / セカンドスクール / リアルタイム情報提供 / 野外教育活動 / 学校教育 / 社会教育施設 / 情報ネットワーク / カリキュラム開発 / 科学教育 / 遠隔制御 / 国際共同学習 / インターネット Less
  • Research Projects

    (18 results)
  • Research Products

    (16 results)
  • Co-Researchers

    (29 People)
  •  A Comprehensive Study of Consensus Building by Elementary School Students

    • Principal Investigator
      宮城 信
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  A Comprehensive study of children's writing evaluation and developmental stages besed on the competitive compositions

    • Principal Investigator
      宮城 信
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  A Practical Study of the "Self Team Teaching" Method for the Improvement of Teacher's Behaviors in Lessons.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Ogawa Ryo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Development of M-learning system for lifelong learning

    • Principal Investigator
      KURODA Takashi
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Development of study support system that uses portable information terminal

    • Principal Investigator
      YAMANISHI Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Development of E-Learning and tele learning system for Teacher in service education

    • Principal Investigator
      KURODA Takashi
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toyama University
  •  A developmental Study of scales that evaluate a class of information study and the Educational material for teachers.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OGAWA Ryo
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  インターネットを用いた国際共同学習カリキュラムの開発

    • Principal Investigator
      YAMANISHI Jun-ichi
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  情報ネットワークを用いた社会教育施設と学校の連携支援システムの開発

    • Principal Investigator
      黒田 卓
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Development of the collaboration system of the distance learning for fostering ICT skills for the teachers

    • Principal Investigator
      YAMANISHI Junichi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toyama University
  •  情報教育の高度化に対応した教員育成カリキュラムと評価尺度の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 亮
    • Project Period (FY)
      2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  The Development of the test items that evaluate the effects of ICT Education in University.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      OGAWA Ryo
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Toyama University
      Joetsu University of Education
  •  Construction of Target Objectives of Information Literacy and Development of Teaching Programs for Student's Information Literacy based the Constructionizm.

    • Principal Investigator
      NANBU Masatoshi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Joetu University of Education
  •  The Effects of Teacher's Instructional Strategies for the Change of Student's Information Behaviors, Attitude to the Information and Development of Teaching Programs for Student's Information Literacy.

    • Principal Investigator
      NANBU Masatoshi
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Joetu University of Education
  •  コンピュータ不安検査と情緒的リテラシー形成のための教材の開発研究-不安感の発達的な変化と不安低減教育の方略-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 亮
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  コンピュータ不安検査と情緒的リテラシー形成のための教材の開発研究-不安感の発達的な変化と不安低減教育の方略-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 亮
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  Development of Multi-MEdia Materials "Snow Country Lifes" and Effect of the materials on the student Learning

    • Principal Investigator
      NANBU Masatoshi
    • Project Period (FY)
      1992 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      Joetu University of Education
  •  コンピュ-タ不安検査と情緒的リテラシ-形成のための教材の開発研究 ー不安感の発達的な変化と不安低減教育の方略ーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      小川 亮
    • Project Period (FY)
      1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2020 2019 2018 2006 2005 2004 2002 2000

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] e-Net Moral : An e-Learning System that Links School and Home for Teaching Internet Morality2006

    • Author(s)
      Tatsuya HORITA, Jun TAKAHASHI, Hitoshi NAKAYAMA, Kazumi YOSHINO, Takumi SOGAWA, Jun-ichi YAMANISHI
    • Journal Title

      Proceedings of E-Learn2006 AACE

      Pages: 60-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300264
  • [Journal Article] 情報社会で生きる7つの力の研究(1)2006

    • Author(s)
      小川亮, 武田亘明, 山西潤一
    • Journal Title

      日本教育工学会第22回年会論文集

      Pages: 759-760

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300264
  • [Journal Article] 遠隔地校間の交流学習(北海道←→九州←→サウジアラビア←→東京)第3世代携帯電話(FOMA)を使った遠隔授業交流2005

    • Author(s)
      清水英典, 黒坂俊介, 小川拓, 古賀博
    • Journal Title

      玉川大学学術研究所紀要 第11号

      Pages: 21-32

    • NAID

      40007361906

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17300264
  • [Journal Article] A study of learning behavior in junior high school education from the view-point of information communication technology education.2004

    • Author(s)
      Ogawa, R.et al.
    • Journal Title

      Bulletin of Center for Educational Research and Development, Faculty of education, Toyama University Vol.5

      Pages: 115-121

    • NAID

      110001262290

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Journal Article] 情報教育からみた中学校理科における学習活動の研究2004

    • Author(s)
      小川 亮
    • Journal Title

      富山大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 5

      Pages: 115-121

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Journal Article] Analysis of learning behavior in primary and secondary school education from the viewpoint of information communication technology education.2002

    • Author(s)
      Ogawa, R.et al.
    • Journal Title

      Bulletin of Center for Educational Research and Development, Faculty of education, Toyama University Vol.3

      Pages: 73-81

    • NAID

      40015835504

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Journal Article] 情報教育からみた小中学校における学習活動の分析2002

    • Author(s)
      小川亮
    • Journal Title

      富山大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 3

      Pages: 73-81

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Journal Article] 情報教育を専門とする教員を養成するカリキュラムの開発(1)2000

    • Author(s)
      小川亮
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要 第20巻

      Pages: 101-113

    • NAID

      110000530679

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Journal Article] A study of curriculum development for teachers who take a specialty of Information Communication Technology Education (1)2000

    • Author(s)
      Ogawa, R.et al.
    • Journal Title

      Bulletin of Joetsu University of Education Vol.20, No.1

      Pages: 101-113

    • NAID

      110000530679

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-12680205
  • [Presentation] 一人TT方式による授業実践と評価2020

    • Author(s)
      小川 亮
    • Organizer
      第41回北陸3県教育工学会福井大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 一人TT方式による教育心理学の授業実践と評価 :一人TT方式の授業に適したビデオ教材の開発2019

    • Author(s)
      小川 亮
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 一人TT研修プログラムの開発と評価 :教員免許更新講習における研修プログラムの実践評価2019

    • Author(s)
      小川 亮・上木佐季子
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 教員対象の「一人TT方式」研修プログラムの開発(1)2019

    • Author(s)
      小川 亮
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 一人TT(Self Team Teaching)方式による教育改善2018

    • Author(s)
      小川亮
    • Organizer
      日本心理学会(東北大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 一人TT方式による心理学教育の実践的研究 :一人TTは「教える」と「学ぶ」を改善するか?2018

    • Author(s)
      小川亮
    • Organizer
      日本教育工学会(東北大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • [Presentation] 一人 TT 方式による情報処理教育の実践的研究22018

    • Author(s)
      小川亮・上木佐季子
    • Organizer
      2018PCカンファランス(熊本大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02895
  • 1.  YAMANISHI Jun-ichi (20158249)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  KURODA Takashi (80262468)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  TAKAHASHI Jun (10310757)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  NANBU Masatoshi (90143627)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  NAKANO Yasuo (60042686)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  HASEGAWA Yasuo (40228458)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  IDA Yoshiyasu (20203086)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  INOUE Tsuyoshi (40211750)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  宮城 信 (20534134)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SHIMIZU Hidenori (00365876)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  TAGA Jo-ji (60398724)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  神村 栄一 (80233948)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  前田 忠彦 (10247257)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  浅川 伸一 (40231873)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  原田 悦子 (90217498)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  成瀬 喜則 (00249773)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  平野 吉直 (40293534)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  柴田 好章 (70293272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  武田 亘明 (30248661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  上木 佐季子 (70214434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 21.  今田 水穂 (10579056)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  松崎 史周 (20634380)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  砂川 有里子 (40179289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  清水 由貴子 (60735851)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  加藤 恵梨 (70770311)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  田中 弥生 (90462811)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  阿部 藤子 (90796161)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  小磯 花絵 (30312200)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  居關 友里子 (70780500)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi