• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KATO KEIJI  加藤 圭司

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KATO Keiji  加藤 圭司

KATOU Keiji  加藤 圭司

Less
Researcher Number 00224501
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2023: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2017: 横浜国立大学, 教育学部, 教授
2010 – 2016: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授
2007 – 2009: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授
2008: 国立大学法人横浜国立大学, 教育人間科学部, 准教授 … More
2005 – 2006: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
1999 – 2002: 横浜国立大学, 教育人間科学部, 助教授
1997: YOKOHAMA NATIONAL UNIV.ASSOCIATED PROFESSOR FACULTY of EDUCATION and HUMAN SCIEN, 教育人間科学部, 助教授
1997: Yokohama National University, Faculty of Education, Associate Professor, 教育学部, 助教授
1995 – 1996: 横浜国立大学, 教育学部, 講師
1991 – 1995: 横浜国立大学, 教育学部, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Science education / Science education
Except Principal Investigator
教科教育 / Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Science education / 科学教育(含教育工学)
Keywords
Principal Investigator
科学観 / 理科授業デザイン / 理科授業 / 中等教育 / 科学に対する情意 / 中学生 / 知識構築 / 対話 / 生徒の思考プロセス / 立体型イメージマップ … More / 俯瞰する思考活動 / 中学校理科 / 深い学び / 知識統合理論 / 初等・中等教育 / 理科の好き嫌い / 横断的調査 / 未解決な社会的問題 / 学習文脈 / 科学の本質的な理解 / 知識統合 / 俯瞰する行為 / 小・中学生 / 横断的認識調査 / 理科授業のデザイン原則 / 学習のレリバンス / 科学を学ぶ意義 / 授業方略 / 科学知識の獲得 / 内容的視点 / 方法的視点 / 授業実践 / 解釈のレパートリー / 内容論的視点 / 方法論的視点 / Zone of Proximal Development / Discourse Analysis / Scio-Cultural Approach / Scaffolding / Teaching action / Elementary & Secondary Science / Teaching Method / 最近接発達領域 / 対話分析 / 社会文化的アプローチ / 足場づくり / 教授行為 / 小・中学校理科 / 教授論 / 科学教育 / 授業改善 / 認識の変容 / 科学との関係性 / 理科学習 / 気象現象 / 認識の領域固有性 / 地学教育 / 素朴概念 … More
Except Principal Investigator
自然認識 / 理科授業 / 社会的構成主義 / 理科学習 / メタ認知 / 科学概念構築 / 教師教育 / 教師の授業力形成 / 教師教育プログラム / 探究の過程の特徴 / 理科の教師教育 / 探究の過程 / Identitiy / Ethnomethodology / Social language / Activity-Tlieoritical approach / Dialog / Cognitive development in Science / Science class / アイデンティティー / エスノメソドロジー / 社会的言語 / 活動理論 / 対話 / NETWORK of STUDENTS' VIEWS IN SCIENCE CLASSROOM / LEARNING THEORY IN SCHOOL SCIENCE / SOCIAL CONSTRUCTIVISTS' VIEWS / PERSONAL CONSTRUCTIVISTS' VIEWS / COMMUNICATION / 相互評価 / 自己評価 / 表現活動の多様性 / 個人的構成主義 / コミュニケーション / Metaphor / Portfolio Assessment / Events of Nature / Learning Science / Situated Learning / Social Constructivism / Constructivism / Cognitive Approach / 子どもの見方・考え方 / メタファ / ポートフォリオ評価 / 自然事象 / 状況論 / 構成主義 / 認知論的アプローチ / META COGNITION / CONCEPT BUG / EVERY DAY KNOWLEDGE / SCHOOL KNOWLEDGE / ALTERNATIVE FRAMEWORK / CONCEPT MAPPING / SCIENTIFIC CONCEPT / LEARNING THEORY IN SCIENCE / 認知的方略 / スキ-マ分析 / フレ-ムワ-ク / 学習の自覚化 / 概念バグ / 日常知 / 学校知 / オルタナティブ・フレームワーク / 概念地図法 / 科学概念 / 理科学習論 / 知識再構成型の理科授業 / ルーブリック / 対話的な理科授業 / 学習の可視可 / 形成的アセスメント / パフォーマンス・アセスメント / 理科授業システム / パフォーマンス / 授業デザイン / アセスメント / 自己調整学習 / 最近接発達領域 / 最新接発達領域 / 科学概念の構築 / 学習の外化 / 学習ガイド / 認知と情意の融合 / 自己制御的学習 / 表象 / 学習動機 / 外化と内化 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (58 results)
  • Co-Researchers

    (28 People)
  •  知識統合理論をもとに「深い学び」を具現化する理科の授業デザインの実践的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 圭司
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Construction of science teaching model nurturing students' recognition of the significance of science learningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO KEIJI
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Research on the development of a teacher education program that allows students to reflect on science lessons from the perspective of the characteristics of scientific inquiry

    • Principal Investigator
      Masuda Hiromitsu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Gunma University
  •  Clinical approach of schemes on science instruction about students' veiw of sciencePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Keiji
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Design of self-regulated learning in science to promote the children's construction of scientific knowledge

    • Principal Investigator
      Morimoto Shinya
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  学習者の科学観の構築と変容の要因に関する臨床的実践研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 圭司
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Development of science teaching method based on internalization and externalization in learning

    • Principal Investigator
      MORIMOTO Shinya
    • Project Period (FY)
      2005 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Phenomenalogical Approach for Science leaching Methods in Elementary and Secondary SchoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KATO Keiji
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  Research on the sharpening, expansion of the children's conception through the dialog process in science class

    • Principal Investigator
      MORIMOTO Shinya
    • Project Period (FY)
      1999 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      YOKOHAMA NATIONAL UNIVERSITY
  •  The methods of expression and evaluation of knowledge in science

    • Principal Investigator
      HAYASHI Nakayama
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Miyazaki University
  •  THE STUDY OF STUDENTS' CONCEPTIONS of SCIENCE THROUGH THEIR COMMUNICATIONS in SCIENCE THACHING

    • Principal Investigator
      MORIMOTO Shinya
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      YOKOHAMA NATIONAL UNIVERSITY
  •  理科における児童・生徒の素朴概念に関する基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      加藤 圭司
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Yokohama National University
  •  THE STUDY OF TEACHING METHODOLOGY FOR RESOLVING BUGS IN CONCEPTION OF STUDENTS IN THE SCIENCE CLASS

    • Principal Investigator
      FUKUOKA Toshiyuki
    • Project Period (FY)
      1991 – 1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      YOKOHAMA NATIONAL UNIVERSITY

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2017 2016 2015 2011 2010 2009 2007 2006 2005

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 小学校理科を教えるために知っておきたいこと ー第1章 小学校で理科を教えるにあたってー2022

    • Author(s)
      平田豊誠、小川博士、加藤圭司 他7名
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047225
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Book] 第5章「理科の学習論」(「未来を展望する理科教育」)2006

    • Author(s)
      加藤圭司他, (理科教育研究会著)
    • Publisher
      東洋館出版社(所収)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Book] 第5章 理科の学習論(「未来を展望する理科教育」)2006

    • Author(s)
      加藤圭司他(理科教育研究会著)
    • Publisher
      東洋館出版社(所収)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Book] 「理科の学習論」, 「未来を展望する理科教育」所収2006

    • Author(s)
      加藤圭司
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330193
  • [Journal Article] Case Study on the Effectiveness of Assignment Environmental Design in Science Classes ~ Based on the ARCS Model of Motivation ~2024

    • Author(s)
      佐藤 祐輔、中込 泰規、加藤 圭司
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学

      Volume: 7 Pages: 22-32

    • DOI

      10.18880/0002000268

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/2000268

    • Year and Date
      2024-02-29
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Journal Article] Action Research Contributing to the Development of Lesson Designs That Promote Creative Understanding of the “Nature of Science (NOS)”2024

    • Author(s)
      NAKAGOMI Taiki、KATO Keiji、OGURA Yasushi
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 64 Issue: 3 Pages: 203-220

    • DOI

      10.11639/sjst.A23004

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Journal Article] 科学的知識の統合・創発を支援する立体型イメージマップの開発と評価2023

    • Author(s)
      中込泰規、加藤圭司
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: -

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Journal Article] In what learning activities and situations do learners become aware of the elements of the "Nature of Science"?2022

    • Author(s)
      中込泰規、加藤圭司、小倉康
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 367-370

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_367

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] The Actual Situation of Knowledge Integration in the Problem-Solving Process of Lower Secondary School Science, Based on Dialogue2021

    • Author(s)
      NAKAGOMI Taiki、KATO Keiji
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education

      Volume: 61 Issue: 3 Pages: 467-478

    • DOI

      10.11639/sjst.20034

    • NAID

      130008010183

    • ISSN
      1345-2614, 2187-509X
    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] A study on the effect of learning guidance that links different fields and contents to scientific understanding of meteorological phenomena2020

    • Author(s)
      中込 泰規、加藤 圭司
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 487-490

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_487

    • NAID

      130007945597

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] A Practical Study on the Thinking Elements of “Rise Above” in the Construction Process of Science Concepts: An Analysis of Students’ Thought Processes in Junior High School Science Classes2020

    • Author(s)
      中込 泰規、加藤 圭司
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 234-242

    • DOI

      10.14935/jssej.44.234

    • NAID

      130007981447

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] <論文>理科における学習内容間の往還的な思考に着目した生徒の知識統合プロセスに関する研究:中学校理科「仕事とエネルギー」の実践を通して2020

    • Author(s)
      中込泰規,加藤圭司
    • Journal Title

      教育デザイン研究 = Journal of education design

      Volume: 11 Pages: 43-52

    • DOI

      10.18880/00012928

    • NAID

      120006798975

    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/10266

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] About the thinking process related to the knowledge building of science focusing on “Rise Above”2019

    • Author(s)
      中込 泰規, 加藤 圭司
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 207-212

    • DOI

      10.14935/jsser.34.3_207

    • NAID

      130007769021

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-12-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Journal Article] 科学観ならびに科学に対する情意の変容から見た学習者と科学との関係性について2011

    • Author(s)
      加藤圭司
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 51 Pages: 73-73

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650207
  • [Journal Article] 自然事象を意味づけ主体的知を創り上げていくための「かく」という営み2007

    • Author(s)
      加藤 圭司
    • Journal Title

      初等理科教育(日本初等理科教育研究会編) 41巻・2号

      Pages: 24-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330193
  • [Journal Article] 自然事象を意味づけ主体的に知を創り上げていくための「かく」という営み2007

    • Author(s)
      加藤 圭司
    • Journal Title

      初等理科教育(日本初等理科教育研究会編) 41巻・2号

      Pages: 24-27

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] "Writing Skills" for Creating Process of Children's Science Knowledge2007

    • Author(s)
      Keiji KATO
    • Journal Title

      Elementary School Science Education Vol.41, No.2

      Pages: 24-27

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] 社会的な学びを構成するツールとしての「電子黒板」の活用に関する試み -小学校5年理科「ものの溶け方」を事例として-2006

    • Author(s)
      高垣マユミ, 森本信也, 加藤圭司, 松瀬歩, 田原裕登志
    • Journal Title

      理科教育学研究 47巻・2号

      Pages: 31-39

    • NAID

      110006884582

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] 社会的な学びを構成するツールとしての『電子黒板』の活用に関する試み2006

    • Author(s)
      高垣マユミ・森本信也・加藤圭司・松瀬歩・田原裕登志
    • Journal Title

      理科教育学研究 Vol.47, No2

      Pages: 31-39

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330193
  • [Journal Article] 社会的な学びを構成するツールとしての「電子黒板」の活用に関する試み -小学校5年理科「ものの溶け方」を事例として-2006

    • Author(s)
      高垣マユミ, 森本信也, 加藤圭司, 松瀬歩
    • Journal Title

      理科教育学研究 47巻・2号

      Pages: 31-39

    • NAID

      110006884582

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] The Use of Electronic Board as a Tool for Constructing Socio-Cultural Learning : A Case Study in a Fifth-Grade Science Class Studying the Dissolution of Substances2006

    • Author(s)
      Mayumi TAKAGAKI, Shinya MORIMOTO, Keiji KATO, Ayumu MATSUSE
    • Journal Title

      Journal of Research in Science Education Vol.47, No.2

      Pages: 31-39

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] 社会的な学びを構成するツールとしての「電子黒板」の活用に関する試み-小学校5年理科「ものの溶け方」を事例として-2006

    • Author(s)
      高垣マユミ, 森本信也, 加藤圭司, 松瀬歩, 田原裕登志
    • Journal Title

      理科教育学研究 47巻・2号

      Pages: 31-39

    • NAID

      110006884582

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330193
  • [Journal Article] 21世紀を生きる子どもに求められる「学力」とは2006

    • Author(s)
      加藤 圭司
    • Journal Title

      調査季報(横浜市都市経営局政策課編集) 第159号

      Pages: 9-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Journal Article] 外化と内省の循環を引き起こす協同的な科学の学び2005

    • Author(s)
      加藤 圭司
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会編) 54巻・10号

      Pages: 4-7

    • NAID

      10027586940

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17330193
  • [Journal Article] 外化と内省の循環を引き起こす協同的な科学の学び2005

    • Author(s)
      加藤 圭司
    • Journal Title

      理科の教育(日本理科教育学会編) 54巻・10号

      Pages: 4-7

    • NAID

      10027586940

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17653112
  • [Presentation] 汎用的能力としての批判的思考態度の獲得に関する分析的検討2023

    • Author(s)
      田川にこ、鈴木乃愛、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Presentation] 科学的探究ならびにアーギュメントの習得が理科学習に対する意識に及ぼす影響について2023

    • Author(s)
      関谷萌、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第62回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Presentation] 「科学の本質(NOS)」の理解の特徴に関する一考察 ~NOSの理解を深めることを目指した授業実践の分析から~2022

    • Author(s)
      中込泰規,加藤圭司,小倉康
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] E-STEM教育の視点から構想する水圏環境カリキュラムとその実践2022

    • Author(s)
      小島雄大、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Presentation] 「科学の本質」の多面的な理解を促す授業デザインに関する一考察2022

    • Author(s)
      中込泰規,加藤圭司,小倉康
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 授業構成から見た院内学級における理科学習の実態2022

    • Author(s)
      杉山晴香、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第61回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Presentation] 領域を超えた「理科の見方」の指導と生徒の考察記述の関連性について2022

    • Author(s)
      飯田一成、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第72回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02626
  • [Presentation] 学習者は「科学の本質(NOS)」の要素をどのような学習活動・場面で意識するのか2022

    • Author(s)
      中込泰規,加藤圭司,小倉康
    • Organizer
      日本科学教育学会第46回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 生徒主体による科学的知識の統合・創発に向けた立体型イメージマップの効果2021

    • Author(s)
      中込泰規・加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 理科授業における実験計画立案時の思考の実態に関わる分析的検討-中学生に対する聞き取 り調査の質的分析から-2021

    • Author(s)
      岡本海里・加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 中学校理科の授業改善に向けた教師の意識に関する実態調査研究-導入場面における課題設 定までの授業展開に注目して-2021

    • Author(s)
      三宅一彦・加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第71回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 社会教育の場における自然環境に対する問題意識形成の可能性について2020

    • Author(s)
      廣瀬結,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 知識統合をもとに深い学びを促す理科授業のデザイン原則に関する研究2020

    • Author(s)
      中込泰規,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 中学校理科の課題設定場面における生徒のメタ認知と学習を見通す思考の関連性について2020

    • Author(s)
      三宅一彦,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 小学校理科の問題解決過程における学習場面と批判的思考の関連について -メタ的思考領域としての「使用判断」プロセスに着目して-2020

    • Author(s)
      笠井駿輔,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 理科の導入場面における問いの内面化と児童の主体性の関連について2020

    • Author(s)
      渡邉ののか,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 学習意欲の向上を目指した理科授業における課題環境デザイン(2) ~ 課題環境デザインに基づく理科の授業デザインモデルの提案 ~2020

    • Author(s)
      佐藤祐輔,中込泰規,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 理科の対話的な学びの深化を支援する手立てとしての協調スクリプトの可能性について2020

    • Author(s)
      柳瀬夏羽,中込泰規,加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 日常生活や社会との関連を意識した授業デザインが科学を学ぶ意義の要素”有用性”に与える影響(2)2019

    • Author(s)
      真壁良、加藤圭司、溝上正三
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 獲得した知識を俯瞰する行為が学習者の科学概念構築に与える影響について2019

    • Author(s)
      中込泰規、加藤圭司
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 獲得した知識を俯瞰する行為に着目した学習者の科学概念構築に関わる思考プロセスについて2019

    • Author(s)
      中込泰規、加藤圭司
    • Organizer
      日本科学教育学会第3回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 獲得した知識を俯瞰する行為が学習者の科学概念構築に与える影響について(2)2019

    • Author(s)
      中込泰規、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 学習意欲の向上を目指した理科授業における課題環境デザイン2019

    • Author(s)
      佐藤祐輔、中込泰規、加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回関東支部大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02835
  • [Presentation] 児童生徒の理科を学ぶ意義の認識とその質的変容に関する実践的研究(3)2017

    • Author(s)
      本間洋一郎・加藤圭司
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 児童・生徒の理科を学ぶ意義の認識とその質的変容に関する実践的研究(2)2017

    • Author(s)
      本間洋一郎・加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 理科の課題解決場面における教授行為の分析的検討2017

    • Author(s)
      長島香菜実・加藤圭司・本間洋一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 理科における協調的議論の分析から見た教師の支援のあり方について2017

    • Author(s)
      長島香菜実・加藤圭司・本間洋一郎
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 児童・生徒の理科を学ぶ意義の理解とその質的変容に関する実践的研究(2)2016

    • Author(s)
      本間洋一郎・加藤圭司
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 児童・生徒の理科を学ぶ意義の理解とその質的変容に関する実践的研究2016

    • Author(s)
      本間洋一郎・加藤圭司
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 学習者の科学観構築を具現化する理科授業デザインの提案(2)2015

    • Author(s)
      有泉翔太・加藤圭司・本間洋一郎
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04414
  • [Presentation] 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築と科学観(その3)2010

    • Author(s)
      加藤圭司
    • Organizer
      第36回日本教科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2010-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650207
  • [Presentation] 言語と行為の質的変化からとらえる学習者の文化的発達の実態2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650207
  • [Presentation] 文化的発達の視点からとらえる学習者の科学概念構築と科学観 (2)2009

    • Author(s)
      加藤圭司・松本伸示
    • Organizer
      日本教科教育学会第35回全国大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21650207
  • 1.  MORIMOTO Shinya (90110733)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  FUKUOKA Toshiyuki (40165270)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  森藤 義孝 (10230145)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  片平 克弘 (70214327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TAKAGAKI Mayumi (50350567)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  TAZUME Kouji (20310865)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HAYASHI Nakayama (90237470)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  FUJITA Takeshi (90209057)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATSUBARA Michio (80199843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  INAGAKI Shigenori (70176387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NISHIKAWA Jun (80218130)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Masuda Hiromitsu (30511505)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  猿田 祐嗣 (70178820)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  小倉 康 (50224192)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  上原 永次 (50883625)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  藤本 義博 (60173473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  久保田 善彦 (90432103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  栗原 淳一 (90583922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  IWAHORI Aya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ONOSE Rinya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  KAI Hatsumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  MATSUSE Ayumu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  MURASAWA Chiharu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  WADA Ichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  ARIIZUMI Shota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  HONMA Yoichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 27.  NAGASHIMA Kanami
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  TANAKA Akio
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi