• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tagashira Kenji  田頭 憲二

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TAGASHIRA Kenji  田頭 憲二

TAGASHIRAKEN Kenji  田頭 憲二

Less
Researcher Number 00403519
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京家政大学, 人文学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2015 – 2024: 東京家政大学, 人文学部, 准教授
2013: 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教
2012 – 2013: 広島大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2011 – 2013: 広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授
2008 – 2010: Hiroshima University, 外国語教育研究センター, 助教
2007: Hiroshima University, 外国語教育研究センター, 特任講師
2006: 広島大学, 外国語教育研究センター, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
語彙習得 / 教育学 / 英語 / 協働的タスク活動 / ピアインタラクション / 訂正フィードバック / 英語授業 / 意味転移 / 心的辞書
Except Principal Investigator
英語教育 … More / 小学校英語指導者 / 早期外国語教育 / 経験知 / 小学校教員 / 教員の意識変容 / 教員の経験知 / 小学校英語教育 / 実践からの経験値 / 教員の意識変化 / 教員研修 / 移行期 / 教員意識 / 外国語活動 / 小学校外国語 / 教育学 / 英語 / 協同学習 / 個別学習 / 一斉指導 / デジタル・ストーリーテリング / CALL / ポッドキャスト / 動機付け / 教授効果 / 学習者要因 / 動機づけ / 語用論的意識 / 語用論的能力 / 英語習熟度推定 / 語彙構成(語知識の深さ) / コロケーション / 英語習熟度 / 語知識の深さ / アクセス速度 / 語彙知識の深さ / 語彙サイズ / 英語熟達読解予測 / 語彙テスト / 語彙アクセス速度 / 語彙知識の深さテスト / 語彙サイズテスト / 英語熟達度予測 / 語彙知識テスト Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  協働的タスク活動を用いたピア・インタラクションによる言語発達モデルの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      田頭 憲二
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Kasei University
  •  Model for teaching corrective feedback in the English language classroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAGASHIRA Kenji
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Tokyo Kasei University
  •  A Study on Primary School Teachers' Awareness of Foreign Language Education: How Experience has Changed their Attitude

    • Principal Investigator
      Koizumi Masashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Tokyo Kasei University
  •  Bringing Podcasting and Web-Based Training into the English Classroom

    • Principal Investigator
      ENOKIDA Kazumichi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Estimation of English Proficiency by Measuring Three Dimensions of Vocabulary Knowledge: Vocabulary Size, Organization, and Lexical Access Speed

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Masamichi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Reitaku University
  •  Approaches for developing pragmatic competence of Japensese EFL learners

    • Principal Investigator
      YAMATO Kazuhito
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Toward a new approach to L2 vocabulary learning: Combining Transfer Appropriate Processing Theory and Aptitude Treatment InteractionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAGASHIRA Kenji
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  The developmental processes of the mental lexicon for Japanese EFL learnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TAGASHIRAKEN Kenji
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2023 2020 2019 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Pragmatics and language learning (Vol. 13)(Pragmatic awareness of Japanese EFL learnersin relation to individual difference factors: Acluster analytic approach)2013

    • Author(s)
      Yamato, K., Tagashira, K., & Isoda, T (Greer, T., Tatsuki, D., & Roever, C. (Eds.))
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      University of Hawai'i, National Foreign Language Resource Center
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Journal Article] 日本人EFL学習者における学習課題形式による語彙学習方略の変容2020

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      深澤清治先生退職記念 英語教育学研究

      Pages: 123-134

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00847
  • [Journal Article] 語彙習得研究の現在 第4回 日本語の影響:心理言語学的アプローチ2012

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      『英語教育』大修館

      Volume: 61(4) Pages: 54-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Journal Article] Japanese EFL learners'pragmatic awareness through the looking glass of motivational profiles2011

    • Author(s)
      Tagashira, K., Yamato, K., & Isoda, T
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: 3 Pages: 5-26

    • URL

      http://jalt-publications.org/jj/issues/2011-05_33.1

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Journal Article] The development and validation of a test of lexical access speed. Annual Review of English Language Education in Japan2011

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., Tagashira, K.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 23 Pages: 217-231

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Journal Article] The development and validation of a test of lexical access speed2011

    • Author(s)
      Iso, T., Aizawa, K., & Tagashira, K.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 23 Pages: 217-231

    • NAID

      110009603306

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Journal Article] Japanese EFL Learners' Pragmatic Awareness Through the Looking Glass of Motivational Profiles2011

    • Author(s)
      田頭憲二、大和知史、磯田貴道
    • Journal Title

      JALT Journal

      Volume: (掲載確定)

    • NAID

      40018775511

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Journal Article] ffects of semantic processing in incidental new L2 vocabulary learning during reading: A test of the "type of processing-resource allocation" model2010

    • Author(s)
      Kida Shusaku, Tagashira Kenji
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 12巻1号 Pages: 25-35

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720196
  • [Journal Article] 4. Hot or gelid? The influence of L1 translation familiarity on the interference effects in foreign language vocabulary learning2010

    • Author(s)
      Tagashira Kenji, Kida Shusaku, Hoshino Yuko
    • Journal Title

      System: An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics

      Volume: 38号 Pages: 412-421

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720196
  • [Journal Article] 第2言語習得研究における語彙の習得過程2009

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      広島外国語教育研究 12

      Pages: 217-232

    • NAID

      120002709584

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] 第2言語習得研究における語彙の習得過程2009

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      広島外国語教育研究 12(印刷中)

    • NAID

      120002709584

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のL2意味範疇の再構築におけるL1語彙特性の役割2007

    • Author(s)
      田頭 憲二
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要 第二部 56

      Pages: 147-154

    • NAID

      120000875970

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] 第2言語語彙研究における語彙習得研究-理論およびモデルの構築を目指して-2007

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      広島外国語教育研究 10

      Pages: 219-237

    • NAID

      40015578380

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] 日本人英語学習者のL2 意味範疇の再構築におけるL1 語彙特性の役割2007

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部(文化教育開発関連領域) 56

      Pages: 147-154

    • NAID

      120000875970

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] 第2言語語彙研究における語彙習得研究-理論およびモデルの構築を目指して-2007

    • Author(s)
      田頭 憲二
    • Journal Title

      広島外国語教育研究 10(印刷中)

    • NAID

      40015578380

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] The Influence of L1 Semantic Transfer on the Development of the L2 Mental Lexicon2007

    • Author(s)
      田頭 憲二
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 18(印刷中)

    • NAID

      110008512328

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Journal Article] The influence of L1 semantic transfer on the development of the L2 mental lexicon.2007

    • Author(s)
      Tagashira K.
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan 18

      Pages: 141-150

    • NAID

      110008512328

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] 日本人初級英語学習者の協働的タスク活動におけるリキャストおよびLREが疑問文の発達段階に与える影響2023

    • Author(s)
      田頭憲二・前田宏美・贄田順子
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00847
  • [Presentation] 初級英語学習者の疑問文発達段階における訂正フィードバックの影響2019

    • Author(s)
      田頭憲二・増渕素子
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00847
  • [Presentation] 日本人EFL 学習者の語彙処理における二言語間の翻訳曖昧性の影響2013

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会 北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2013-08-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Presentation] 語用論的能力と学習者の個人差要因:依頼表現のタイプと動機2012

    • Author(s)
      磯田貴道, 田頭憲二, 大和知史
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Presentation] 語用論的能力と学習者の個人差要因:依頼表現のタイプと動機2012

    • Author(s)
      磯田貴道,田頭憲二,大和知史
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Presentation] 授業外で個別学習を促進するためのポッドキ ャ ス ト 利 用 - Hiroshima University's English News Weekly Podcast を用いて-2012

    • Author(s)
      阪上辰也 ・ 鬼田崇作 ・ 前田啓朗 ・ 田頭憲二
    • Organizer
      全国英語教育学会 第38回愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Year and Date
      2012-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320115
  • [Presentation] 語彙アクセス速度測定ツールの開発2011

    • Author(s)
      磯達夫・相澤一美・田頭憲二
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Presentation] 日本人英語学習者における語彙学習方略の違いがもたらす語彙知識への影響2011

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会第8回研究大会
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2011-12-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720196
  • [Presentation] 日本人EFL英語学習者のL2語認知と習熟度の関係2011

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      第37回全国英語教育学会山形研究大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2011-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Presentation] Examining pragmatic awareness of Japanese EFL learners in relation to individual difference factors : A cluster analytic approach2010

    • Author(s)
      Yamato, K., Tagashira, K., & Isoda, T
    • Organizer
      18th International Conference on Pragmatics & Language Learning
    • Place of Presentation
      Kobe University
    • Year and Date
      2010-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Presentation] Examining Pragmatic Awareness of Japanese EFL Learners in Relation to Individual Difference Factors : A Cluster Analytic Approach2010

    • Author(s)
      大和知史、田頭憲二、磯田貴道
    • Organizer
      The 18th International Conference on Pragmatics and Language Learning
    • Place of Presentation
      神戸大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2010-07-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520565
  • [Presentation] 日本人 EFL 学習者における語彙学習方略の変容2010

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会 英語語彙研究会 第7回研究大会(語彙研究フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720196
  • [Presentation] 日本人EFL学習者における語彙学習方略の変容2010

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会第7回研究大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Presentation] 日本人EFL学習者における語彙学習方略の変容2010

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会第7回研究大会
    • Place of Presentation
      東京都新宿区
    • Year and Date
      2010-12-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21720196
  • [Presentation] L2反意語ペアの同時提示におけるL1親密度の及ぼす干渉効果2008

    • Author(s)
      鬼田崇作・田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語辞書研究会・英語語彙研究会 第2回合同研究会.
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2008-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] バイリンガル心的辞書モデルの変遷2008

    • Author(s)
      田頭 憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会 望月科研講演会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] バイリンガル心的辞書モデルの変遷2008

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会望月科研講演会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2008-03-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] 日本人EFL学習者のL2意味範疇の再構築におけるL1語特性の役割2007

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会大分研究大会.
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] 日本人EFL学習者のL2意味範疇の再構築におけるL1語特性の役割2007

    • Author(s)
      田頭 憲二
    • Organizer
      第33回全国英語教育学会 大分研究大会
    • Place of Presentation
      大分大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] 日本人EFL学習者のL2心的辞書におけるL1意味転移の影響2006

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      第32回全国英語教育学会 高知研究大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2006-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] L2心的辞書の発達過程におけるL1意味転移の影響2006

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      大学英語教育学会英語語彙研究会 第3回研究大会
    • Place of Presentation
      中央大学後楽園キャンパス
    • Year and Date
      2006-12-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18720146
  • [Presentation] 日本人EFL学習者の語彙処理における二言語間の翻訳曖昧性の影響

    • Author(s)
      田頭憲二
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320110
  • [Presentation] 授業外で個別学習を促進するためのポッドキャスト利用―Hiroshima University's English News Weekly Podcastを用いて―

    • Author(s)
      阪上辰也・鬼田崇作・前田啓朗・田頭憲二
    • Organizer
      全国英語教育学会 第38回愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23320115
  • 1.  ISODA Takamichi (70397909)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  太田 洋 (30409825)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MOCHIZUKI Masamichi (90245275)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  UEMURA Toshihiko (50176640)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  AIZAWA Kazumi (00222448)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  SUGIMORI Naoki (40216338)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  ISHIKAWA Shinichiro (90320994)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KASAHARA Kiwamu (50439006)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ISO Tatsuo (40438916)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  KOIZUMI Rie (70433571)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  YAMATO Kazuhito (80370005)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 12.  ENOKIDA Kazumichi (20268668)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  LAUER Joseph James (70263639)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MAEDA Hiroaki (10335698)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 15.  SAKAUE Tatsuya (60512621)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  KIDA Shusaku (00611807)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  Koizumi Masashi (40411582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  SAITO Yoshinori (70512929)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  加納 幹雄 (70353381)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  中川 知佳子 (70580869)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi