• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ijuin Ikuko  伊集院 郁子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

IJUIN Ikuko  伊集院 郁子

Less
Researcher Number 20436661
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授
2015 – 2019: 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授
2015: 東京外国語大学, 国際日本学研究院, 准教授
2014: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 准教授
2013 – 2014: 東京外国語大学, 学内共同利用施設等, 准教授
2006 – 2010: 東京外国語大学, 留学生日本語教育センター, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
アカデミック・ライティング / 日本語学習者 / 教材開発 / ルーブリック / 大学生 / 包括的評価 / 留学生 / 作文評価 / 日本語教育 / 大学教員 … More / 評価コメント / 作文コーパス / 意見文 / ライティング用表現集 / 日本語アカデミック・ライティング / 教材作成 / ライティング教育支援 / ポータルサイト / コーパス調査 / ライティング支援ツール / 日本語作文学習支援 / 自律学習支援 / 作文評価基準 / アカデミックライティング / コレスポンデンス分析 / 共起ネットワーク分析 / コード化 / 留学生のための作文教材 / 作文チェックリスト / 作文支援ツール / アカデミック・ライティング教材 / ルーブリック開発 / アカデミック・スタイル / 評価の観点 / 分析的評価 / 評価基準 / 日本語意見文 / 初年次教育 / 日本語教員 / 専門教員 / 評定値 / 日本人大学生 / 中間言語語用論 / 第二言語教育 / モダリティ / 主張 / 日本語母語話者 / 作文データベース … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / 談話分析 / 対訳データベース / 縦断作文コーパス / 印象評価分析 / 誤用分析 / 文章執筆過程 / 学習者コーパス / 対照言語研究 / 第二言語習得研究 / ウェブ基盤システム / eラーニング / 論理的文章 / 作文執筆支援 / 自動評価システム / コーパス研究 / 自動判定 / 作文評価 / テキストマイニング / 自動評価 / アカデミック・ライティング / 論理的文章作成 / AIによる自動採点 / 論理性の自動判別 / ウェブシステム / リーダビリティ / 接続表現 / 文章の論理性 / 文章の計算モデル / 自動採点 / 自然言語処理技術の教育応用 / 作文教育 / 計量言語学 / グローバル人材 / 人間関係構築 / 体験談 / 国際共修 / 教材開発 / タスク / 留学生 / キャリア形成支援 / Can-do記述文 / 共通評価指標 / CEFR / JFスタンダード / 言語教育法 / アーティキュレーション / can-do記述文 / 行動能力評価 / 言語能力評価 / アカデミック日本語能力 / 談話 / アメリカ / 作文データ / 日本語学習者 / 英語学習者 / オーストラリア / 国際研究連携 / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / 国際協力研究 / 用法基盤モデル / 論理展開 / ディスコースマーカー / 言語コーパス / 第二言語習得 / ライティング教育 / アカデミック英語教育 / 研究方法論 / インタラクション / 言語社会心理学 / 異文化間コミュニケーション / 談話研究 / 語用論 / 会話分析 / コーパス言語学 / 論文 / 語彙 / 漢字 / 和語動詞 / 共起表現 / コーパス Less
  • Research Projects

    (11 results)
  • Research Products

    (114 results)
  • Co-Researchers

    (48 People)
  •  日本語アカデミック・ライティングの学習および教育を支援するポータルサイトの構築Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊集院 郁子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  An Empirical Study on the Acquisition of Writing Skills Based on an Overseas Longitudinal Corpus of Written Japanese by L2 Learners

    • Principal Investigator
      石黒 圭
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  development of career development support materials that can be used from the first year of study abroad

    • Principal Investigator
      SUGANAGA Rie
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  esearch on the Development and Dissemination of a Web-based Automatic Processing System for Supporting Logical Composition of Texts

    • Principal Investigator
      LEE JAEHO
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Assessment of writings based on the analysis of assessors, learners, and opinion essays: Toward the support of autonomous learning for Japanese essay writingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IJUIN Ikuko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Assessment of Academic Writing by University Japanese Language and Humanities/Social Science Teachers: towards the Development and Verification of Assessment StandardsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ijuin Ikuko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Determining Academic Japanese Language Achievement Standards and Verifying Validity

    • Principal Investigator
      FUJIMORI HIROKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  A linguistic research on English academic writing by Japanese speakers

    • Principal Investigator
      Okugiri Megumi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
      Tokyo Health Care University
  •  The construction of multilingual corpus of natural conversations and the development of methodology of its pragmatic analysis, for the human interaction research.

    • Principal Investigator
      USAMI Mayumi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Modal Expressions in Opinion Essays by Native Speakers of Japanese and Learners of JapanesePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IJUIN Ikuko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  コーパスを用いた論文作成のための基本語彙・慣用的共起表現の抽出

    • Principal Investigator
      MIKUNI Junko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Bunka Women's University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2011 2010 2009 2008 2007

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 留学生と大学生のためのエピソードとタスクから描く私のキャリアプラン 課題発見解決力と人間関係構築力を育てる2022

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・渋谷博子・伊集院郁子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460108
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Book] 日本語を学ぶ人のためのアカデミック・ライティング講座2020

    • Author(s)
      伊集院郁子, 髙野愛子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      アスク出版
    • ISBN
      9784866393605
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Book] 日本語を学ぶ人のためのアカデミック・ライティング講座2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・髙野愛子
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      アスク出版
    • ISBN
      9784866393605
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Book] 日本語教育学研究7 接触場面の言語学2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Total Pages
      28
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Book] 日語教学研究(執筆箇所「学習者要因の分析②ーコーパスに基づく研究-」)pp. 385-4062016

    • Author(s)
      伊集院郁子(徐敏民・近藤安月子(編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学与研究出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Book] 日語教学研究(執筆箇所「学習者要因の分析②-コーパスに基づく研究-」pp.385-406)2016

    • Author(s)
      伊集院郁子(徐敏民・近藤安月子(編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学研究出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Book] 村岡英裕・サウクエン・ファン・高民定(編)『日本語教育学研究7 接触場面の言語学 母語話者・非母語話者から多言語話者へ』(執筆担当第4章「母語話者による場面に応じたスピーチスタイルの使い分け:母語場面と接触場面の相違」)2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Total Pages
      388
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The Design and Characteristics of the Career Development Support Teaching Material “Envisioning My Career Plan through Episodes and Tasks” with a Focus on Tasks and Projects2023

    • Author(s)
      中井 陽子、SUGANAGA Rie、IJUIN Ikuko、SHIBUYA Hiroko、菅長 理恵、伊集院 郁子、渋谷 博子、ナカイ, ヨウコ、スガナガ, リエ、イジュウイン イクコ、シブヤ ヒロコ、NAKAI Yoko
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 105 Pages: 175-192

    • DOI

      10.15026/120762

    • ISSN
      04934342
    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/6765

    • Year and Date
      2023-01-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 学習者作文評価システム「jWriter」による習熟度と論理性の自動評価2023

    • Author(s)
      李在鎬,長谷部陽一郎,伊集院郁子,青木優子,村田裕美子
    • Journal Title

      言語処理学会第29回年次大会(NLP2023) 論文集

      Volume: 29 Pages: 1569-1573

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Journal Article] 作文評価ルーブリックの開発と課題(【特集】ライティング評価の新潮流)2022

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 33 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Journal Article] 日本語学習者の作文における自動評価と教師評価の比較2022

    • Author(s)
      小森和子・伊集院郁子・李在鎬
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 第14巻,第1号 Pages: 41-68

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 日本語学習者の作文における自動評価と教師評価の比較2022

    • Author(s)
      小森和子・伊集院郁子・李在鎬
    • Journal Title

      明治大学国際日本研究

      Volume: 14-1 Pages: 41-68

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 日本語学習者の作文における自動評価と教師評価の比較2022

    • Author(s)
      小森和子, 伊集院郁子, 李在鎬
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 14-1 Pages: 41-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Journal Article] Practice of Career Development Support Education in Doctoral Course Preparatory Education before Studying in Japan: Trial of Teaching Materials Specialized in Medicine and the Medical Field2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学 国際日本学研究

      Volume: 1 Pages: 170-184

    • DOI

      10.15026/100127

    • NAID

      120007003663

    • URL

      https://tufs.repo.nii.ac.jp/records/5652

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2021

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Journal Title

      劉桂萍(主編)、辺家勝(副主編)『日本語教育論集』国際シンポジウム篇 中国赴日本国留学生予備学校日本語教育研究会,東北師範大学出版社,

      Volume: 第9号 Pages: 71-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相 ―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院郁子, 李在鎬, 小森和子, 野口裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院 郁子, 李 在鎬, 小森 和子, 野口 裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Journal Article] Developing an Essay-Writing Rubric for Learners of Japanese : Based on the Analysis of Writing Assessment by Japanese University Faculty2020

    • Author(s)
      Ijuin, Ikuko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 79-94

    • DOI

      10.24546/81012491

    • NAID

      120006942792

    • ISSN
      2187-6746
    • Year and Date
      2020-12-21
    • Language
      English
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相 ―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・野口裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] Developing an Essay-Writing Rubric for Learners of Japanese : Based on the Analysis of Writing Assessment by Japanese University Faculty2020

    • Author(s)
      Ijuin, Ikuko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 5 Pages: 79-94

    • NAID

      120006942792

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Journal Article] 大学教員によるライティング評価の観点を探る2018

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・奥切恵
    • Journal Title

      Learner corpus studies in Asia and the world

      Volume: 3 Pages: 159-176

    • NAID

      120006414049

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 作文分析:日本語教育的観点からみたよい文章2017

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      李在鎬編著『文章を科学する』

      Volume: - Pages: 38-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The Use of "For Example" by Japanese Learners of English in Opinion Essays2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 129

    • NAID

      40021255894

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The Use of "For Example" by Japanese Learners of English in Opinion Essays2017

    • Author(s)
      Okugiri, Megumi, Ijuin, Ikuko & Komori, Kazuko
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 129 Pages: 122-138

    • NAID

      40021255894

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] )The overuse of I think by Japanese learners and to-omou/to-kangaeru by English learners in essay writing.2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      Conference Proceedings PacSLRF 2016, Japan Second Language Association

      Volume: ー Pages: 163-168

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 「日韓対照大学生作文コーパス」の構想2017

    • Author(s)
      宮城信・伊集院 郁子・盧「女主」鉉・文知暎
    • Journal Title

      筑波日本語研究

      Volume: 21

    • NAID

      40021133627

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The overuse of I think by Japanese learners and to-omou/to-kangaeru by English learners in essay writing2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      Conference Proceedings PacSLRF 2016

      Volume: 2016 Pages: 163-168

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 全学日本語プログラムにおける交換留学生のレベル配置の傾向について2016

    • Author(s)
      工藤嘉名子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 197-210

    • NAID

      120005753102

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 『日韓対照大学生作文コーパス』の構想2016

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      筑波日本語研究

      Volume: 21号

    • NAID

      40021133627

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の意見文に見られる『しかし』の分析―『JLC1年コース作文データベース』を用いて―2016

    • Author(s)
      藤村知子・伊集院郁子他
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42号 Pages: 41-56

    • NAID

      120005753096

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の意見文にみられる「しかし」の分析-「JLC1年コース作文データベース」を用いて-2016

    • Author(s)
      清水由貴子・藤村知子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42 Pages: 41-56

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 中級日本語学習者の意見文に見られる「しかし」の分析-「JLC1年コース作文データ ベー ス」を用いて-2016

    • Author(s)
      清水由貴子・藤村知子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 42 Pages: 41-56

    • NAID

      120005753096

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日韓の意見文に見られるタイトルと文章構造の特徴-日本語母語話者と韓国語母語話者と韓国人日本語学習者の比較-2015

    • Author(s)
      伊集院郁子・盧「女主」鉉
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 18 Pages: 147-161

    • NAID

      110010033090

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日韓の意見文に見られるタイトルと文章構造の特徴―日本語母語話者と韓国語母語話者と韓国人日本語学習者の比較―2015

    • Author(s)
      伊集院郁子他
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 第18巻 Pages: 147-161

    • NAID

      110010033090

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開 ―言語形式とその機能に着目して―2015

    • Author(s)
      奥切恵、伊集院郁子、小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会発表論文集

      Volume: 10

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開ー言語形式とその機能に着目してー2015

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: なし Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 日韓の意見文に見られるタイトルと文章構造の特徴-日本語母語話者と韓国語母語話者と韓国人日本語学習者の比較-2015

    • Author(s)
      伊集院郁子・盧「女主」鉉
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 18 Pages: 147-161

    • NAID

      110010033090

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開-言語形式とその機能に着目して-2015

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: なし Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開―言語形式とその機能に着目して―2015

    • Author(s)
      伊集院郁子他
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: 17号 Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 日台の意見文における「主張」の現れ方-日本語版と母語訳版のタイトルと文章構造の分析-2014

    • Author(s)
      髙橋圭子・林淑璋・伊集院郁子
    • Journal Title

      『東京外国語大学国際日本研究センター日本語・日本学研究』第5号

      Volume: 5号 Pages: 1-10

    • NAID

      120005821155

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Journal Article] 文章表現指導の観点から『中級日本語』の文型を考える2011

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 第37号 Pages: 47-61

    • NAID

      120002971249

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 文章表現指導の観点から『中級日本語』の文型を考える2011

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 37号

      Pages: 47-61

    • NAID

      120002971249

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/63377

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 意見文における譲歩構造の機能と位置-『確かに』を手がかりに-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      AJジャーナル(アカデミックジャパニーズグループ)

      Volume: 第2号 Pages: 101-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Journal Article] 「JLC日本語スタンダーズ」に基づいた中級段階における文章表現指導の試み-「意見文」の指導を中心に-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・横田淳子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 第36号

      Pages: 85-100

    • NAID

      120002224413

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 「JLC日本語スタンダーズ」に基づいた中級段階における文章表現指導の試み-「意見文」の指導を中心に-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・横田淳子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論文 第36号

      Pages: 85-100

    • NAID

      120002224413

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Journal Article] JLC日本語スタンダーズ」に基づいた中級段階における文章表現指導の試み-『意見文』の指導を中心に-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・横田淳子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 36号

      Pages: 85-100

    • NAID

      120002224413

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 意見文における譲歩構造の機能と位置-『確かに』を手がかりに-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      AJジャーナル アカデミックジャパニーズグループ 2号

      Pages: 101-110

    • URL

      http://www.academicjapanese.org/journal02.html

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 日本語の意見文に用いられる文末のモダリティ-日本・中国・韓国語母語話者の比較-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Pages: 13-27

    • NAID

      120002224408

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Journal Article] 日本語の意見文に用いられる文末のモダリティ-日本・中国・韓国語母語話者の比較-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 36号

      Pages: 13-27

    • NAID

      120002224408

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/57675

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 日本語の意見文に用いられる文末のモダリティ-日本・中国・韓国語母語話者の比較-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 第36号

      Pages: 13-27

    • NAID

      120002224408

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Journal Article] 意見文における譲歩構造の機能と位置-「確かに」を手がかりに-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      AJジャーナル

      Volume: 第2号 Pages: 101-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 『JLC日本語スタンダーズ』に基づいた中級段階における文章表現指導の試み-『意見文』の指導を中心に-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・横田淳子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 36号

      Pages: 85-100

    • NAID

      120002224413

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/57680

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 文章表現指導の観点から『中級日本語』の文型を考える2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 第37号 Pages: 47-61

    • NAID

      120002971249

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Journal Article] 日本語の意見文に用いられる文末のモダリティ-日本・中国・韓国語母語話者の比較-2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 第36号

      Pages: 13-27

    • NAID

      120002224408

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 『JLC日本語スタンダーズ』に基づいた初級段階における文章表現指導の試み2009

    • Author(s)
      横田淳子・伊集院郁子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集 35号

      Pages: 87-102

    • NAID

      40016576652

    • URL

      http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/51131

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Journal Article] 「コーパスを用いた論文作成のための漢字及び漢字語彙の抽出」2008

    • Author(s)
      小山 真理・伊集院 郁子
    • Journal Title

      文化女子大学紀要人文・社会学研究第16集 第16巻

      Pages: 59-74

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17652055
  • [Presentation] オンライン日本語会話テストの開発 ―AI 採点を目指した設計と課題―2023

    • Author(s)
      平井美里・深井朋子・伊集院郁子・大津友美・横山紀子・投野由紀夫
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会(口頭発表)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Presentation] 学習者作文評価システム「jWriter」による習熟度と論理性の自動評価2023

    • Author(s)
      李在鎬, 長谷部陽一郎, 伊集院郁子, 青木優子, 村田裕美子
    • Organizer
      言語処理学会第29回年次大会(NLP2023)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Presentation] AI時代に求められるライティング学習・教育支援とは何か2023

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・鈴木泰山
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会(交流ひろば)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成支援の現状と展望―自身で成長する核を作る―2022

    • Author(s)
      菅長理恵・寅丸真澄・渋谷博子・伊集院郁子・中井陽子
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 日本語母語話者と日本語学習者の作文に見られる接続表現の比較2022

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Presentation] 留学生と日本人学生のキャリア形成支援のための教材設計-タスクとプロジェクトに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      中井陽子・菅長理恵・伊集院郁子・渋谷博子
    • Organizer
      第59回日本語教育方法研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 論理的文章の自動評価に関する研究ーアカデミック・ライティングへの貢献を目指してー2021

    • Author(s)
      李在鎬・伊集院郁子・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] ライティングの評価再考:機械と人間の役割と今後の教育支援2021

    • Author(s)
      伊集院郁子, 小森和子, 安高紀子, 高野愛子, 李在鎬
    • Organizer
      第9回CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Presentation] 作文評価のための教師用ルーブリックの作成と試用2021

    • Author(s)
      伊集院郁子, 李在鎬, 小森和子, 髙野愛子, 野口裕之
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] ライティングの評価再考:機械と人間の役割と今後の教育支援2021

    • Author(s)
      伊集院郁子, 小森和子, 安高紀子, 髙野愛子, 李在鎬
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 作文評価のための教師用ルーブリックの作成と試用2021

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・髙野愛子・野口裕之
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 3つのステップで学ぶ日本語アカデミック・ライティング~中級日本語学習者から母語話者まで~2021

    • Author(s)
      伊集院郁子・髙野愛子
    • Organizer
      凡人社オンライン日本語サロン研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] ライティングの評価再考:機械と人間の役割と今後の教育支援2021

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・安高紀子・髙野愛子・李在鎬
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)2021
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 論理的文章の自動評価に関する研究ーアカデミック・ライティングへの貢献を目指して2021

    • Author(s)
      李在鎬, 伊集院郁子, 青木優子, 長谷部陽一郎, 村田裕美子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Presentation] 複数のコーパス分析に基づく接続詞使用と作文トピックの関係性2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      専門日本語教育学会第22回専門日本語教育学会研究討論会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 複数のコーパス分析に基づく接続詞使用と作文トピックの関係性2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      専門日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 複数のコーパス分析に基づく接続詞使用と作文トピックの関係性2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      第22回専門日本語教育学会研究討論会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Presentation] 作文コーパスの構築から評価研究へ:作文評価の普遍性と多様性を探る2020

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      学習者コーパス国際シンポLCSAW5
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] I-JASを用いた習熟度と接続詞の使用に関する調査:論理的文章執筆の支援システムの構築に向けて2020

    • Author(s)
      李在鎬, 伊集院郁子, 青木優子, 長谷部陽一郎, 村田裕美子
    • Organizer
      計量国語学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Presentation] 作文コーパスの構築から評価研究へ:作文評価の普遍性と多様性を探る2020

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      学習者コーパス国際シンポ(LCSAW5)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] I-JASを用いた習熟度と接続詞の使用に関する調査―論理的文章執筆の支援システムの構築2020

    • Author(s)
      李在鎬,伊集院郁子,青木優子,長谷部陽一郎,村田裕美子
    • Organizer
      計量国語学会第64回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 複数のコーパス分析に基づく接続詞使用と作文トピックの関係性2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・青木優子・長谷部陽一郎・村田裕美子
    • Organizer
      第22回専門日本語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01273
  • [Presentation] 作文と評価2019

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      「作文評価を考える」セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 「良い」意見文と「ふつう」の意見文を分ける要因は何かーテクストの論理性の質的分析を通してー2019

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例より―2019

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創設40周年中日両国言語教育及び文化交流シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 評価結果に基づく意見文の特徴―評定値・評価コメント・意見文の分析―2019

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      作文研究2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 留学生のキャリア形成を考える―日本で研究者として活躍する元留学生の事例よりー2019

    • Author(s)
      菅長理恵・中井陽子・伊集院郁子
    • Organizer
      中国赴日本国留学生予備学校創立四十周年及び中日両国言語教育と文化交流シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00732
  • [Presentation] 「良い」意見文と「ふつう」の意見文を分ける要因は何かーテクストの論理性の質的分析を通してー2019

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 意見文に対する評価コメントの計量的分析―コレスポンデンス分析に基づく考察―2018

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 決定木分析と共起ネットワークに基づく意見文へのコメント分析2018

    • Author(s)
      李在鎬・伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      第29回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 教師による評価とコンピュータによる自動評価はどの程度一致するのか―中上級日本語学習者の意見文の評価を対象に2018

    • Author(s)
      小森和子・李在鎬・長谷部陽一郎・鈴木泰山・伊集院郁子・柳澤絵美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 技能別Can-do文章表現2017

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      国際シンポジウム「JLPTUFSアカデミック日本語Can-doリスト」の活用に向けて
    • Place of Presentation
      東京外国語大学(東京都府中市)
    • Year and Date
      2017-01-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 母語話者作文と学習者作文の評価の観点を探る:評定結果が同一の作文の評価コメントの比較2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World (LCSAW) 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析―大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較―2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か-KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会予稿集
    • Place of Presentation
      日本 松山
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直す-IRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)
    • Place of Presentation
      日本 九州大学
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] The overuse of "I think" by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      奥切恵・小森和子・伊集院郁子
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] The function of “I think”by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      Euro-SLA 26
    • Place of Presentation
      The University of Jyvaskyla, Jyvaskyla, Finland(フィンランド中央スミオ県ユバスキュラ郡ユバスキュラ市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] The overuse of “I think” by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016
    • Place of Presentation
      日本 中央大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] The overuse of “I think” by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直す-IRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学伊都キャンパス(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] The function of "I think" by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      奥切恵・小森和子・伊集院郁子
    • Organizer
      The 26th European Second Language Association Conference
    • Place of Presentation
      Jyvaskyla , Finland
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] The function of “I think”by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      Euro-SLA 26
    • Place of Presentation
      フィンランド ヘルシンキ
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か-KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      松山ひめぎんホール(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] アカデミック・ライティング能力の獲得を目指したCan-doリストの策定-初級から超上級レベルまでの学習の接続-2014

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育学会シドニー日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      シドニー工科大学
    • Year and Date
      2014-07-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 日本人英語学習者による意見文の論理展開 ―言語形式とその機能に着目して―2014

    • Author(s)
      奥切恵、伊集院郁子、小森和子
    • Organizer
      日本語用論学会第17回大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] 日本語教育・教員養成における大学間連携のあり方2014

    • Author(s)
      藤村知子、今井新悟、 岩井康雄、伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育学会2014年 春季大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-05-31
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 日本人英語学習者による意見文の論理展開-言語形式とその機能に着目して -2014

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語用論学会第17回 年次大会
    • Place of Presentation
      京都ノートルダム女子大学
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26284070
  • [Presentation] 「JLC日本語スタンダーズ」の教育への応用を目指した文章表現教材の作成2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      教育GP「世界的基準となる日本語スタンダーズの構築」日本語教育国際シンポジウム「JLC日本語スタンダーズの今後の展望」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学(東京)
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Presentation] 日本人大学生による意見文の構造的特徴2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 日本人大学生による意見文の構造的特徴2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京)
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Presentation] 「『JLC日本語スタンダーズ』の教育への応用を目指した文章表現教材の作成」教育GP「世界的基準となる日本語スタンダーズの構築」2010

    • Author(s)
      伊集院郁子
    • Organizer
      日本語教育国際シンポジウム「JLC日本語スタンダーズの今後の展望」
    • Place of Presentation
      東京外国語大学・東京
    • Year and Date
      2010-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 日本人大学生による意見文の構造的特徴2010

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学・東京
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 日本語作文における意見の述べ方-中国・韓国・日本語母語話者の文末のモダリティの比較-2009

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Organizer
      第23回社会言語科学研究大会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 日本語作文における意見の述べ方-中国・韓国・日本語母語話者の文末のモダリティの比較-2009

    • Author(s)
      伊集院郁子・高橋圭子
    • Organizer
      社会言語科学研究大会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学・東京
    • Year and Date
      2009-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 日本語作文における意見の述べ方一中国・韓国・日本語母語話者の文末のモダリティの比較-2009

    • Author(s)
      伊集院郁子, 高橋圭子
    • Organizer
      第23回社会言語科学研究大会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2009-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20320072
  • [Presentation] 「中国・韓国・日本語母語話者による日本語作文の分析-疑問文および文末のモダリティを手がかりに-」2007

    • Author(s)
      高橋圭子・伊集院郁子
    • Organizer
      元智大学ワークショップ「談話コーパスの構築とその利用・入門編」
    • Place of Presentation
      台湾 元智大学
    • Year and Date
      2007-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • [Presentation] 中国・韓国・日本語母語話者による日本語作文の分析-疑問文および文末のモダリティを手がかりに-2007

    • Author(s)
      高橋圭子・伊集院郁子
    • Organizer
      元智大学ワークショップ「談話コーパスの構築とその利用」
    • Place of Presentation
      元智大学・台湾<招待講演>
    • Year and Date
      2007-09-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720119
  • 1.  KOMORI Kazuko (60463890)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  LEE JAEHO (20450695)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 3.  MIKUNI Junko (00301705)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Okugiri Megumi (70410199)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 5.  野口 裕之 (60114815)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 6.  高野 愛子 (30771159)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  青木 優子 (90724691)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  USAMI Mayumi (90255894)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  NISIGORI Jiro (20228175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  OKA Hideo (90091389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  FUJIMORI HIROKO (50282778)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SUGANAGA Rie (50302899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 13.  近藤 安月子 (90205550)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  小山 真理 (20308000)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  中村 彰 (10272618)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  藤村 知子 (20229040)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 17.  芝野 耕司 (50216024)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  伊東 祐郎 (50242227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  工藤 嘉名子 (80376813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  鈴木 美加 (90226556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  中井 陽子 (60398930)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 22.  長谷部 陽一郎 (90353135)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 23.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  柳瀬 隆史 (20417190)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  李 テイ (20780191)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  村岡 貴子 (30243744)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  衣川 隆生 (30282289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  山口 昌也 (30302920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  浅井 達哉 (40399720)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  田中 啓行 (40779774)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  横野 光 (60535863)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  金井 勇人 (70516319)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  西谷 まり (80281004)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  迫田 久美子 (80284131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  野山 広 (40392542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  布施 悠子 (70782598)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  TAKAHASHI Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 38.  Nakane Ikuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  Aoyama Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  Iwasaki Shimako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  Yoshida Maki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  Rossiter Paul
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  Gally Tom
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  Ishikawa Shin'ichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  YOSHIOKA Keiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  YOROZU Miho
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  Maree Claire
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  Ellerton Peter
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi