• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

tanaka daisuke  田中 大介

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TANAKA Daisuke  田中 大介

Less
Researcher Number 20547947
Affiliation (Current) 2022: 鳥取大学, 地域学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2012 – 2018: 鳥取大学, 地域学部, 准教授
2010 – 2011: 鳥取大学, 地域学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Experimental psychology
Except Principal Investigator
Special needs education / Childhood science (childhood environment science) / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
実験心理学 / 認知心理学 / 個人差 / 潜在学習 / 認知能力 / 人工文法課題 / 動機づけ
Except Principal Investigator
学習障害 / ディスレクシア / 読字障害 … More / 仲間関係 / 発達性読み書き障害 / RTI / 早期発見 / 早期指導 / 解読指導 / 語彙指導 / 有病率 / RTIモデル / 指導法開発 / 日本語教育 / 特別支援教育 / 読字能力 / 漢字 / 機能的MRI / 眼球運動 / 読字 / 習熟 / 健常児 / 読字障害児 / 発達性ディスレクシア / 読み / 発達性読字障害 / Visual Attention Span / 習熟変化 / いじめ / 日ロ比較 / 学校 / 文章完成テスト / 他者理解 / 役割取得検査 / 仲間意識 / SCT / いじめ予防 / ギフテッド / 情動調整 / 関係性攻撃 / 4層モデル / Vulnerability / 正義感 / 加害者 / 集団の成長 / 感情 / ノリ / 他者視点 / 小学生 / 学力との相関 / 社会性 / 親の関わり / 発達論的アプロ-チ / 攻撃本能 / 同調圧力 / スケープゴート / 被害者特性 / 加害者特性 / 社会的相互作用 / 児童期 / 拡散的思考 / 学童保育 / 同年齢集団 / 異年齢集団 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  Developmental characteristics of elementary school children's social interaction and its effect on their divergent thinking

    • Principal Investigator
      TERAKAWA SHINAKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Clinical developmental study in the association between peer-related development and bullying outbreak of the child

    • Principal Investigator
      KOBAYASHI Katutoshi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Development of evaluation method about implicit learning ability and its applicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tanaka Daisuke
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Experimental psychology
    • Research Institution
      Tottori University
  •  The basic studies for developing reading instruction methods usable for non-native children

    • Principal Investigator
      SEKI Ayumi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tottori University
  •  Research on the evaluation of the level of proficiency in reading using index of ocular movement: developmental change in typically developing children and characteristics in dyslexic children

    • Principal Investigator
      UCHIYAMA Hitoshi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      International University of Health and Welfare
      Tottori University
  •  A longitudinal study about early detection and early intervention for children with learning disability after enrollment at school by the RTI model

    • Principal Investigator
      KOEDA Tatsuya
    • Project Period (FY)
      2009 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Tottori University

All 2019 2016 2015 2013 2012 2011 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] どんな行為が「いじめ」と認識されるか ―行為に関わる立場の違いから―2019

    • Author(s)
      井上拓也・田中大介
    • Journal Title

      地域教育学研究

      Volume: -

    • NAID

      120006850568

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350929
  • [Journal Article] 平仮名音読に困難を示す小児への解読指導の効果に関する研究2013

    • Author(s)
      内山仁志、田中大介、関あゆみ、若宮英司、平澤紀子、池谷尚剛、加藤健、小枝達也
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 45(3) Pages: 239-242

    • NAID

      10031169181

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Journal Article] 平仮名音読に困難を示す小児への解読指導の効果に関する研究2013

    • Author(s)
      内山仁志,田中大介,関あゆみ,若宮英司,平澤紀子,池谷尚剛,加藤健,小枝達也
    • Journal Title

      脳と発達

      Volume: 45 Pages: 239-242

    • NAID

      10031169181

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Journal Article] 単文音読検査を用いたディスレクシアの早期発見に関する研究2011

    • Author(s)
      小枝達也,内山仁志,関あゆみ,田中大介
    • Journal Title

      小学校1-4年生の縦断研究小児の精神と神経

      Volume: 51 Pages: 359-363

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Journal Article] 単文音読検査を用いたディスレクシアの早期発見に関する研究:小学校1-4年生の縦断研究2011

    • Author(s)
      小枝達也, 内山仁志, 関あゆみ, 田中大介
    • Journal Title

      小児の精神と神経

      Volume: 51 Pages: 359-363

    • NAID

      10030291592

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Journal Article] RTI モデルを導入したディスレクシアの早期発見に関する研究

    • Author(s)
      小枝達也,内山仁志,田中大介,関あゆみ
    • Journal Title

      -小学校1-3 年生の前方視コホート-

      Volume: (印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] The relationship between implicit learning and digit span test2016

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka
    • Organizer
      31st International Conference of Psychology
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] Response stability in artificial grammar learning using relearning methods2016

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka
    • Organizer
      International Meeting of the Psychonomic Society
    • Place of Presentation
      Palacio de Congresos de Granada, Granada, Spain
    • Year and Date
      2016-05-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] Artificial grammer learning and time evaluation in Children2015

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka
    • Organizer
      4th Seminar on Implicit Learning
    • Place of Presentation
      Uniwersytet Jagielloński, Krakow, Poland
    • Year and Date
      2015-06-05
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] 潜在学習の持続効果についての検証 一年前の学習セッションは再学習に影響を与えるか2015

    • Author(s)
      田中大介
    • Organizer
      日本心理学会第79回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] 発達性読みk履き障害の有病率に関する研究2013

    • Author(s)
      小枝達也 関あゆみ 内山仁志 田中大介 矢口幸康 谷中久和
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会学術総会
    • Place of Presentation
      総合文化センター(大分市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] ひらがな単語音読における学年間の読み解く靖の質的な違い -語彙指導の客観的効果判定指標の確立に向けて-2013

    • Author(s)
      内山仁志 関あゆみ 田中大介 矢口幸康 谷中久和 新井田孝裕 小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会学術総会
    • Place of Presentation
      総合文化センター(大分市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] ひらがな単語音読における学年間の読み特性の質的な違い-語彙指導の客観的効果判定指標の確立に向けて-2013

    • Author(s)
      内山仁志、関 あゆみ、田中大介、矢口幸康、谷中久和、新井田孝裕、小枝達也
    • Organizer
      第55回 日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      iichiko総合文化センター、大分オアシスタワーホテル、全労済ソレイユ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] RTIモデルを想定した音読検査法の開発2013

    • Author(s)
      関あゆみ 矢口幸康 谷中久和 田中大介 内山仁志 平澤紀子 池谷尚剛 加藤健 小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会学術総会
    • Place of Presentation
      総合文化センター(大分市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] ひらがな単語音読における学年間の読み特性の質的な違い-語彙指導の客観的効果判定指標の確立に向けて-2013

    • Author(s)
      内山仁志、関あゆみ、田中大介、矢口幸康、谷中久和、新井田孝裕、小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      iichiko総合文化センター、大分オアシスタワーホテル、全労済ソレイユ
    • Year and Date
      2013-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] The brain regions that predict later reading skills : a longitudinal f-MRI study of Japanese primary school students2013

    • Author(s)
      Seki A, Uchiyama H, Yanaka H, Yaguchi Y, Tanaka D, Koeda T
    • Organizer
      3^<rd> Symposium of dyslexia
    • Place of Presentation
      Oxford-Kobe institute, London, UK, Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] RTI モデルを想定した音読検査法の開発2013

    • Author(s)
      関あゆみ,矢口幸康,谷中久和,田中大介,内山仁志,平澤紀子,池谷尚剛,加藤健,小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      大分
    • Year and Date
      2013-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] 発達性読み書き障害の有病率に関する研究2013

    • Author(s)
      小枝達也,関あゆみ,内山仁志,田中大介,矢口幸康,谷中久和
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      大分
    • Year and Date
      2013-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] The brain regions that predict later reading skills: a longitudinal f-MRI study of Japanese primary school students.2013

    • Author(s)
      Seki A, Uchiyama H, Yanaka H, Yaguchi Y, Tanaka D, Koeda T
    • Organizer
      3rd Symposium of dyslexia Oxford-Kobe Institute
    • Place of Presentation
      Oxford University, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] ひらがな単語音読における学年間の読み特性の質的な違い.-語彙指導の客観的効果判定指標の確立へ向けて-2013

    • Author(s)
      内山仁志,関あゆみ,田中大介,矢口幸康,谷中久和,新井田孝裕,小枝達也
    • Organizer
      第55回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      大分
    • Year and Date
      2013-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] RTIモデルを想定した音読検査法の開発2013

    • Author(s)
      関 あゆみ、矢口幸康、谷中久和、田中大介、内山仁志、平澤紀子、池谷尚剛、加藤 健、小枝達也
    • Organizer
      第55回 日本小児神経学会学術集会
    • Place of Presentation
      iichiko総合文化センター、大分オアシスタワーホテル、全労済ソレイユ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] What can we learn from Kanji reading about reading in general2012

    • Author(s)
      Ayumi Seki, Daisuke Tanaka
    • Organizer
      Second Language Acquisition: from Brain Plasticity to Cognition
    • Place of Presentation
      Jerusalem, Israel
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531294
  • [Presentation] 読み困難児への自主学習DVD音読訓練2012

    • Author(s)
      内山仁志,関あゆみ,田中大介,小枝達也
    • Organizer
      第54回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2012-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] 眼球運動を用いた読み習熟度評価方法の検討2012

    • Author(s)
      内山仁志、関あゆみ、田中大介、小枝達也
    • Organizer
      第12回ディスレクシア研究会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] Relationship between Implicit Learning and Reading Skill of Japanese Kanji2012

    • Author(s)
      Dausuke Tanaka, Ayumi Seki, Hitoshi Uchiyama, Nozomi Okutani
    • Organizer
      16th Association for the Scientific Study of Consciousness
    • Place of Presentation
      Brighton, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531294
  • [Presentation] 仮名読字の習熟に関わる神経基盤の発達的変化 : 機能的MRI 研究2012

    • Author(s)
      関あゆみ,内山仁志,田中大介,小枝達也
    • Organizer
      第54回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2012-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] Relation- ship between Implicit Learning and Reading Skill of Japanese Kanji2012

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka, Ayumi Seki, Hitoshi Uchiyama, Nozomi Okutani
    • Organizer
      16th Association for the Scientific Study of Consciousness
    • Place of Presentation
      Brighton, UK
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531294
  • [Presentation] 読み困難児への自主学習DVD音読訓練の効果2012

    • Author(s)
      内山 仁志、関あゆみ、田中大介、若宮英司、小枝達也
    • Organizer
      第54回 日本小児神経学会総会
    • Place of Presentation
      札幌市
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] What can we learn from Kanji reading about reading in general?2012

    • Author(s)
      Ayumi Seki, Daisuke Tanaka
    • Organizer
      Second Language Acquisition: from Brain Plasticity to Cognition
    • Place of Presentation
      Jerusalem, Israel
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531294
  • [Presentation] 読み困難児への自主学習DVD音読訓練の効果2012

    • Author(s)
      内山仁志、関あゆみ、田中大介、若宮英司、小枝達也
    • Organizer
      第54回日本小児神経学会総会
    • Place of Presentation
      ロイトン札幌
    • Year and Date
      2012-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730861
  • [Presentation] Neural substrates of consistency and familiarity effects on Japanese kanji words reading: an fMRI study2012

    • Author(s)
      Ayumi Seki, Hitoshi Uchiyama, Daisuke Tanaka
    • Organizer
      Neurobiology of Language Conference
    • Place of Presentation
      San Sebastian, Spain
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531294
  • [Presentation] Dyslexia の早期発見と治療的介入のためのRTI モデル構築に向けた2008-2010年度縦断研究 -RTI モデルを適応した指導と診断-2011

    • Author(s)
      小枝達也,内山仁志,田中大介,関あゆみ
    • Organizer
      第53回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2011-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] Functional changes during reading-skill development : An fMRI study2011

    • Author(s)
      Seki A, Uchiyama H, Tanaka D, Koeda T
    • Organizer
      Neuroscience
    • Place of Presentation
      Washington DC, USA
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] Dyslexiaの早期発見と治療的介入のためのRTIモデル構築に向けた2008-2010年度縦断研究-RTIモデルを適応した指導と診断-2011

    • Author(s)
      小枝達也, 内山仁志, 田中大介, 関あゆみ
    • Organizer
      第53回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(横浜市)
    • Year and Date
      2011-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] 読み習熟過程にある健常児の読みの神経基盤2011

    • Author(s)
      内山仁志,田中大介,関あゆみ,小枝達也
    • Organizer
      第53回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2011-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] The Neural substrates underlying reading and its age-related changes in Japanese children : functional magnetic resonance imaging study2011

    • Author(s)
      Hitoshi Uchiyama, Ayumi Seki, Daisuke, Tanaka, Tatsuya Koeda
    • Organizer
      ESCOP 2011 (The European Society of Cognitive Psychology)
    • Place of Presentation
      コンベンションセンター(スペインサンセバスチャン市)
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] Dyslexiaの早期発見と治療的介入のためのRTIモデル構築に向けた2007-2009年度縦断研究-単文音読検査の有用性-2011

    • Author(s)
      小枝達也, 内山仁志, 田中大介, 関あゆみ
    • Organizer
      第53回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜(横浜市)
    • Year and Date
      2011-05-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] Dyslexia の早期発見と治療的介入のためのRTI モデル構築に向けた2007-2009年度縦断研究 -単文音読検査の有用性-2011

    • Author(s)
      小枝達也,内山仁志,田中大介,関あゆみ
    • Organizer
      第53回日本小児神経学会
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2011-05-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330213
  • [Presentation] 子どもに適用可能な新しい潜在学習課題の作成

    • Author(s)
      田中大介
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学・京都
    • Year and Date
      2014-09-10 – 2014-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] Artificial grammar learning in children

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka
    • Organizer
      Psychonomic Society's 55th Annual Meeting
    • Place of Presentation
      Hyatt Regency Long Beach CA
    • Year and Date
      2014-11-20 – 2014-11-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • [Presentation] Artificial Grammar Learning and time evaluation in Children

    • Author(s)
      Daisuke Tanaka
    • Organizer
      4th Implicit Learning Conference
    • Place of Presentation
      Krakow, Poland
    • Year and Date
      2015-06-05 – 2015-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730621
  • 1.  SEKI Ayumi (10304221)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 33 results
  • 2.  KOBAYASHI Katsutoshi (30326623)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  KOEDA Tatsuya (70225390)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 4.  TERAKAWA Shinako (30249297)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  UCHIYAMA Hitoshi (60348604)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 28 results
  • 6.  TAMARU Toshitaka (30179890)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  MIZUGUCHI Tatsuya (70304194)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NIIDA Takahiro (30222730)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 9.  高橋 千枝 (00412916)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  谷中 久和 (60548907)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  UEZHIMA Kazuhiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KITAMURA Zyunko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  SUZUKI Hideyuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi