• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Maruno Syunichi  丸野 俊一

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MARUNO shunichi  丸野 俊一

MARUNO Syunichi  丸野 俊一

Less
Researcher Number 30101009
Other IDs
External Links
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020: 九州大学, 人間環境学研究院, 特任研究者
2017 – 2019: 九州大学, 人間環境学研究院, その他
2016: 九州大学, 人間環境学研究院, その他(移行)
2015: 九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), その他
2013: 九州大学, 人間環境学研究院, 特任教授 … More
2012 – 2013: 九州大学, 人間・環境学研究科(研究院), 特任教授
2011: 九州大学, 人間環境学研究院, 教授
2004 – 2008: Kyushu Univ., Psychology, Professor, 人間環境学研究院, 教授
2007: Kyushu University, Psychology, Professor
2000 – 2004: Kyushu University, Psychology, Professor, 大学院・人間環境学研究院, 教授
2000: 九州大学, 大学院・教育学研究院, 教授
1999: 九州大学, 教育学部, 教授
1998 – 1999: Kyushu U., Psychology, Professor, 大学院・人間環境学研究科, 教授
1998: 九州大学, 大学院人間環境学研究科, 教授
1994 – 1997: 九州大学, 教育学部, 教授
1993: 九州大学, 教育学部, 助教授
1986 – 1991: 九州大学, 教育学部, 助教授
1986: Dept. of Educational Psychology, Faculty of Education, Kyushu University, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / 教育・社会系心理学 / Psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Psychology / Applied health science / Medical sociology
Keywords
Principal Investigator
対話型授業 / モニタリング / 省察的思考 / 心理的距離 / 学習環境デザイン / 創造的対話 / 越境的説明力 / 学びの共同体作り / 状況モニタリング / メタ認知的発話 … More / 対人関係技能の開発 / 自己反省的思考 / 批判的・創造的思考 / 社会的相互交渉 / 創造的思考 / メタ認知 / 自己省察 / 熟達化プロセス / 既成枠組みへの拘り / 既成枠組みからの脱却 / 価値敏感性 / 社会文化的営みの変容 / 異分野・異文化交流 / 異分野・異文化理解 / 価値観・モノの見方・考え方の多様化 / 差異敏感性 / 批判的・省察的思考 / 異質・多様性の尊重 / メタ認知的信念 / 前進的志向性 / 差異・意味・価値敏感性 / 創造的コラボレーション / 越境的マインドセット / 自己他者モニタリング / 再帰的省察 / 文脈の多様性 / 前言語的思考 / 深いリフレクション / 異文化・異分野間での対話状況 / 仲間内同士の対話状況 / 俯瞰力 / 異分野・異文化状況での対話 / 差異への敏感さ / monitoring / acquistion of knowledge / Social interaction / 距離化方略 / 知識の獲得 / Reflective thinking / Psychological distance / Learning community / Action research / Discourse culture supportive of dialogue / Dialogic-centered lessons / Creative discussion / 意味敏感さ / 心理的かかわりの距離 / 学びの協同体作り / 対話を支えるグランドルール / 子ども主体の学び合う授業作り / ビデオ研修 / 談話実践モデルの開発 / 資質 / "TEACHER"の意味 / 子ども主体の学び合う授業創り / 可視化 / 身体化された実践知 / 子ども主体の"話し合う・学び合う"授業作り / 知識伝逹型授業 / DC技能 / アクションリサーチ / 対話を支える談話的風土 / 対話を中心とした授業 / 創造的ディスカッション / Teaching-support system / rules invigorating or activating discussions / Implicit rules in classroom / Developmental processes of a teacher / Building a community of learning / Developmental model guiding practice of "discussion-based classroom teaching" / 議論の評価法 / 議論プロセス / ディスカッション教育プログラム / 技能改善支援システムの開発 / 暗黙(実践)知 / 潜在的「ディスカッションスキル」発達モデル / 教師のディスカッション技能 / 素朴な発達モデル / 状況依存的 / 実践知の可視化 / 対話空間を支えるリボイシング / 対話を育むグランドルール / 教育支援システム / ディスカッションを活性化するルール / 教室の中にある暗黙のルール / 教師の成長過程 / 「対話型授業」実戦をガイドする発達モデル / Abilities of self-expression / Metacognitive expressions / Reflective thinking activites / Discussion Skill / Implicit rules / Discussion Process / コンピューターネツトワーク状況での討論 / 議論能力の育成 / 創造的な演習 / ディスカッション体験の欠如 / 曖昧性の認識 / 個人内ゾーン / ディスカッションの展開位相 / 自己反省的思考活動 / 自己表現力 / 社会的協同構成ゾーン / 反省的思考活動 / 学習環境 / 「暗黙のルール」 / ディスカッションの展開モデル / LTD learning method / Dialogue-type instruction / Education of interpersonal skills / Self-reflective thinking / Critical & creating thinking / Phase model of monitoirng / Multi-perspective thinking / MK Discussion Inventory / 文化 / 知識水準 / 議論過程 / 議論 / 尺度構成 / 認知体験過程 / 議論の素朴概念 / 展開プロセス / モニタリング能力 / 議論スキル / ディベート学習 / 意味空間分析 / LTD学習法 / モニタリングの位相モデル / 複眼的思考 / MK式議論尺度 / Self-Other Perspective Coordination / Procedula Knowledge / Knowledge Structure / Montioring Process / Social Interaction / Socio-Cognitive Conflict / Cewative Thinking / 認知論的アプロ-チ / 視点の切換え / メタ認知的知識 / 協応的モニタリング / “自己ー他者"視点の分化 / 手続的知認 / 認知的葛藤 / "自己ー他者"視点の協応 / 手続き的知識 / 知識構造 / モニタリング過程 / 社会認知的葛藤 / 認知的・情動的共感性 / 授業実践過程での思考の可視化 / 対話型教育 / 教師の熟達化 / 躓きからの学び / 責任制の配分 / 認識論 / 対話型授業実践 / 共感性 / 学習時間の配分 / ADOG(Academic delay of gratification) / 知的資源の配分 / 感情コントロール / 自己モニタリング / ADOG / 思考の対象化 / 再帰的な省察 / 自己の考えへの"こだわり" / 認識の起源 / 不確定性 / 曖昧性 / 知的満足の遅延 / 新たな知や理論の創出 / つまずき体験 / 発生機構 / 微調整 / 3項関係 / 内在化 / 自己対話 / プレモニタリング / 解決方略 / 状況依存的プラン / 先行プラン / 自己教育力 / 適応的プランニング能力 / 自己修正活動 … More
Except Principal Investigator
scale construction / internal working models / naive concepts of amae / normal adults / amae psychology / 尺度構成 / 内的作業モデル / 認知プロセス / 社会・認知心理学的視座 / 人格 / 健常成人 / 愛着 / 甘えの心理 / イメージの機能・構造 / psychological effects / physiological effects / sociological effects / life skill / episode / dramatic experience in sport / sport / つまずき体験 / 心理的・社会的効果 / 心理的スキル / スポーツ / 心理的効果 / 身体的効果 / 社会的効果 / ライフスキル / 生きる力 / エピソード / ドラマチック体験 / スポーツ競技 / abused child in home / child abuse in nursery school / child abuse symptom inventory / multi-form child abuse inventory / identification and prevention / prevalence in davcare centers / cognition of severity in child abuse / unidentified child abuse victim / 甘えタイプ / 精神科通院患者 / DV目撃の影響 / 複数型被虐待(5タイプ) / 潜在的(非通報)事例(大学生) / 児童虐待被害体験 / 保育士による虐待 / 心への影響(SE,解離,欝,PTSD) / 潜在的(未通報)事例 / 保育士の養育者による虐待の検出 / 虐待の認知 / 虐待としつけ / 心への影攣(SE,解離,欝,PTSD) / 多重虐待(5タイプ) / 実態調査 / 潜在的(未通報)・顕在的事例 / 児童虐待被害 / 養護施設への措置児童 / 保育士による園内での虐待 / 幼児用児童虐待症状尺度 / 多重型児童虐待目録 / 虐待の早期発見と対策 / 保育所での実態 / 児童虐待の認知 / 潜在的児童虐待被害 / Program Management / Patient Experience / Experience Practice / Medical Education / 臨床実習 / 態度教育 / 医療者養成 / 実習運営 / 入院体験 / 体験実習 / 医学教育 / attachment behaviors / cognitive and emotional processes / amae typology / 甘えの内的作業モデル / 甘えタイプ・甘えさせタイプ / 甘え行動の心理 / EQと情動制御 / 素朴概念の分析 / 個人差(スタイル・タイプ) / 成人の愛着 / 成人の甘えの心理 / 愛着行動 / 認知・情動プロセス / 甘えの素朴概念の分析 / 甘えのタイプ / cognitive processes / cognitive / social / personality / attachment / 甘えの素朴概念 / coordinated action / social interaction / young children / 役割分化 / 認知スタイル / 知識の共有 / 言語機能 / 幼児期 / 幼児の発達 / 協応動作 / 社会的相互交渉 / 幼児 / Naive Sociology / Naive Biology / Cognitive Psychology / Instruction / Cross-cultural Differences / Naive Psychology / Theory Of Mind / 自由意志 / 因果応報 / 認知心理学 / 発達 / 素朴心理学 / 文化差 / 自由の主体 / 素朴社会理論 / 素朴生物学 / 科学的心理学 / 自己 / 文化美 / 心の理論 / 他者に語りかける動作 / 自分に語りかける動作 / 身体言語 / メンタルプラクティス / 内動 / 認識の原点としての"からだ" / 動作療法 / 心理療法 / イメージ・リハーサル / イメージ / 動作過程 / 動作 / 第三回国際イメージ学会議 / 体験過程 / イメージの能動性 Less
  • Research Projects

    (22 results)
  • Research Products

    (168 results)
  • Co-Researchers

    (49 People)
  •  Designing learning enviroments that develop cross-boundary explanation skills and skill improvement processesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Diagnosis the individual capabilities of cross-boundary explanation and develop supporting programs to foster the capabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Maruno Syunichi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Development of effective child-directed classroom teaching through "discussion and reciprocal learning"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO shunichi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  教育病理現象の改善を目指すADOGの機能特性と背景要因の解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      丸野 俊一
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Cultivating learning and education environments for fostering creative discussion skills for childrenPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  創造的発見を生み出す「失敗体験様式」の機能的解明と啓発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      丸野 俊一
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Relationship between dramatic experience and development of life skill in exercise and sport activities

    • Principal Investigator
      HASHIMOTO Kimio
    • Project Period (FY)
      2004 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Applied health science
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  DEVELOPMENT OF BOTH TEACHERS PRACTICE SKILLS ON "DISCUSSION-BASED CLASSROOM TEACHING" AND TEACHING-SUPPORT SYSTEMPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  Theoretical and empirical studies on "unidentified child abuse victims" : prevalence and psychological influences

    • Principal Investigator
      KATO Kazuo
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  THEORETICAL AND EMPIRICAL STUDIES OF "DISCUSSION" INDUCED CREATIVE/CRITICAL THINKING AND ABILITIES OF SELF-EXPRESSIONPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  Construction of the scales for amae-engager type and amae-related processes and analysis of cognitive and emotional processes in amae behaviors/interactions

    • Principal Investigator
      KATO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  Investigation for significance and development of managing system for a program "The experience of the patients' first 24 hrs in hospital"

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Motofumi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Medical sociology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Cognitive and Personality/Social Psychological Approach to Amae Psychology

    • Principal Investigator
      KATO Kazuo
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  Theoretical and application research for cultivating and educatin discussion skills and positive attitudes toward discussionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      1996 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      KYUSHU UNIVERSITY
  •  Study on Developmental Change in Mechanisms of Young Children's Social Interaction.

    • Principal Investigator
      AKUNE Motomu
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Oita University
  •  Co-operative research on the development of the theory of mind (naive psychology) during childhood and later

    • Principal Investigator
      HATANO Giyoo
    • Project Period (FY)
      1994 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Keio University
      Dokkyo University
  •  モニター能力の育成と発生機構に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      丸野 俊一
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  適応的プランニング能力の診断と開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      丸野 俊一
    • Project Period (FY)
      1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Cultivation of Creative Thinking Through Social InteractionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Syunichi
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Kyushu Uninersity
  •  動作とイメージの機能・構造に関する実験・臨床的研究

    • Principal Investigator
      成瀬 悟策
    • Project Period (FY)
      1987 – 1988
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Kyushu Women's University
      Kyushu University
  •  イメージの機能と構造に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      成瀬 悟策
    • Project Period (FY)
      1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (B)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Theoretical and experimental research on the genesis mechanism of creative cognitionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MARUNO Shunichi
    • Project Period (FY)
      1985 – 1986
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Psychology
    • Research Institution
      Kyushu University

All 2021 2019 2018 2017 2015 2014 2013 2012 2011 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 協調学習 日本発達心理学会編「発達心理学事典」2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      丸善出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Book] 話し合いの技法, 茂呂雄二他「状況と活動の心理学」 : コンセプト・方法・実践2012

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Book] 坂口光一編「感性・こころ」(4章担当:「学びの世界」への誘い)(P51-85)2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      亜紀書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 討論による学習多鹿秀継編「学習心理学の最前線」2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Publisher
      あいり出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 「学びの世界へ」への誘い坂口光一編「感性・こころ」2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Publisher
      亜紀書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 対話を通した教師の対話と学習秋田喜代美&キャサリン・ルイス(編)「授業の研究・教師の学習-レッスンスタディへの誘い」2008

    • Author(s)
      丸野 俊一・松尾 剛
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] Is the Effectiveness of Verbal Interaction Determined by Task structure in and Informal Discussion? In Sakamoto,T(Ed.)Communicating Skills of Intetion2007

    • Author(s)
      Tomida,E.&Maruno,S.
    • Publisher
      Tokyo:Hituzi Shobo publishing
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 創造的学びのスタイルを育むには(「心と社会をはかる・みる」(友枝敏雄(編)))2005

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Book] 授業の効果を上げる(「授業デザインの最前線-理論と実践を繋ぐ-」(高垣マユミ(編)))2005

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      北大路書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Book] 創造的学びのスタイルを育むには友枝敏雄編「心と社会をはかる・みる」2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 授業の効果を上げる高垣マユミ編「授業デザインの最前線-理論と実践をつなぐ知のコラボレーション」2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Publisher
      北大路書房
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] 大学生に求められる学力-創造的ディスカッション能力(「いま学力を考える」(九州大学教育学部(編)))2004

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      九州大学出版会
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Book] 0歳児〜5歳児までの「コミュニケーションスキルの発達と診断」2004

    • Author(s)
      B.Buckley(丸野俊一監訳)
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Book] 質問する力・議論する力としてのコミュニケーション(「子ども達のコミュニケーションを育てる」(秋田喜代美(編)))2004

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Book] Teachers and parents' handbook for identifying child abuse. (Japanese Translation : James A.Monteleone (ed.)(1998))2003

    • Author(s)
      Kato, K.(with collaboration of S.Maruno, S.Goto, M.Kasahara)
    • Publisher
      Keio University Press.(Tokyo)
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13410039
  • [Book] Metalearing/metacognition (with key word definition of retrospective monitoring, prospective monitoring, reality monitoring, source monitoring, self-appraisal, self-management).

    • Author(s)
      Maruno, S., Kato, K
    • Publisher
      The Encyclopedia of Neuroscience. Heidelberg : Springer-Verlag. (U. Windhorst, M.D. Binder & N. Hirokawa (eds.))
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] Metalearning /metacognition(with key word definition of retrospective monitoring, prospective monitoring, reality monitoring, source monitoring, self-appraisal, self-management)In U.Windhorst, M.D.Binder, & N.Hirokawa(eds)The Encyclopedia of Neuroscience

    • Author(s)
      Maruno, S. & Kato, K
    • Publisher
      Heidelberg:Springer-Vbrlag
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Book] Teachers' dialogues and learning through collaboration with their colleagues and researcher

    • Author(s)
      Maruno, S.,Matsuo, G
    • Publisher
      Lesson Study and Teachers' Learning : An Invitation to Lesson Study. Tokyo : Akashi Shoseki Publishing. (K. Akita & L. Catherine (eds.))
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 越境的マインドセットの構成要素とその機能ーーM-GTAを用いた越境的学びと実践のインタビュー分析ーー2021

    • Author(s)
      小田部貴子・野村亮太・一ノ瀬大一・丸野俊一
    • Journal Title

      九州産業大学「基礎教育センター研究紀要」

      Volume: 11 Pages: 25-36

    • NAID

      40022512251

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03043
  • [Journal Article] Rapid serial blinks: An index of temporally increased cognitive load2019

    • Author(s)
      Nomura,R., & Maruno,S.
    • Journal Title

      PLOS ONE

      Volume: 14(12) Pages: 1-11

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03043
  • [Journal Article] 質問と回答を取り入れた授業による認識的信念の変容2017

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 145-159

    • NAID

      130006602583

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] ラーニングアナリティックス(LA)によるアクティブラーナーの育成2017

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      第3回九州大学基幹教育シンポジューム

      Volume: 3 Pages: 5-12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] Mechanisms leading to misattribution errors and cooperative knowledge acquisition2017

    • Author(s)
      Tetsuya Nada & Shunichi Maruno
    • Journal Title

      Infant Child Development

      Volume: e2037 .https. Issue: 6 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1002/icd.2037

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] 目標設定と成績のグラフ化が計算スキルの流暢性の形成に及ぼす効果ー小学3・4年生を対象とした学級規模での指導を通してー2017

    • Author(s)
      尾ノ上高哉、井口豊、丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65巻、1号 Pages: 132-144

    • NAID

      130006602588

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] 21世紀プログラムの中での学生の育ち2015

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37 Pages: 18-22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] 応答的な「話す」・「聴く」行為が紡ぎだす「創造的な学び」を求めて2015

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      全国大学国語教育学会

      Volume: 22

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04076
  • [Journal Article] 授業を協働的活動の場として捉えるための認識的信念- -仮説的世界観措定仮説の検証--2014

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 62巻(印刷中)

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 授業を協同的活動の場として捉えるための認識的信念ー仮説的世界観措定仮設の検証ー2014

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 18 Pages: 22-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 18巻 Pages: 22-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 朝の会におけるグランド・ルールの共有を図る教師の働きかけ--教室談話のカテゴリー分析及び解釈的分析を通して--2013

    • Author(s)
      高垣マユミ・松尾剛・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 9巻 Pages: 29-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 他者とのコラボレーションによる課題活動に対するポジティブ感情が知の共同構成過程に与える影響2012

    • Author(s)
      奈田哲也・堀憲一郎・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60巻 Pages: 324-334

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] いかにしたら児童たちは、学びあう授業の中で「自分の考え」を積極的に発言できるようになるのか2012

    • Author(s)
      尾之上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学

      Volume: 8巻 Pages: 26-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 学びあう授業の中で育まれる認知的・情動的共感性2012

    • Author(s)
      尾之上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学

      Volume: 8巻 Pages: 12-25

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 個人の認識論から批判的思考を問い直す2012

    • Author(s)
      野村亮太・丸野俊一
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 19巻 Pages: 9-21

    • NAID

      10030403144

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 他者とのコラボレーションによる課題活動に対するポジティブ感情が知の協同構成過程に与える影響2012

    • Author(s)
      奈田哲也・堀憲一郎・丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 60巻 Pages: 324-334

    • NAID

      130003376569

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 学び合う授業の中で育まれる認知的・情動的共感性2012

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻 Pages: 12-25

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] いかにしたら児童たちは, 学び合う授業の中で「自分の考え」を積極的に発言できるようになるか2012

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻 Pages: 26-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 学び合う授業の実現に向けて, 教師は如何に談話方略を運用しているか2011

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 7巻 Pages: 39-55

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] 学び合う授業の実現に向けて、教師は如何に談話方略を運用しているのか2011

    • Author(s)
      尾ノ上高哉・丸野俊一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 7 Pages: 39-55

    • NAID

      110009798423

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Journal Article] Students learn the meaning of classroom ground rules from reflection and from each other : Case study of an elementary school class2008

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology 56

      Pages: 104-115

    • NAID

      110006668333

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 対話の視点から捉えた書くときの推敲過程2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      人工知能学会誌 23

      Pages: 33-42

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 教室談話における「発言相互の繋がり」を可視化する分析方法の開発と適用2008

    • Author(s)
      五十嵐 亮・丸野 俊一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 33・1

    • NAID

      110006792158

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Learning through discussions2008

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      The Forefront of Psychology of Learning Kyoto : Airi Syuppan Publishing.(H. Tajika(Ed.))

      Pages: 146-159

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級と単式学級に属する児童の話し合い過程の比較研究(II)2008

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 59

      Pages: 199-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 対話の視点から捉えた書くときの推敲過程2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      入工知能学会誌 23・1

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] A comparison of children's discussion processes between combined classes and single grade classes (II).2008

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of Faculty of Education Kagoshim University : Cultural Studies 59

      Pages: 199-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Revising processes of writing from dialogic perspectives2008

    • Author(s)
      Maruno. S
    • Journal Title

      Journal of the Japanese Society for Artificial Intelligence 23

      Pages: 33-42

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] An invitation to the world of learning2008

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      Sensitivity and Mind Tokyo : Aki Shobo Publishing(K. Sakaguchi(ed.))

      Pages: 51-85

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] What is the faculty that children acquire through collaborative mathematics problem solving?2008

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of Faculty of Education Kagoshima University : Studies in Education 59

      Pages: 103-136

    • NAID

      120001392964

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 主体的に考え,学び合う授業実践の体験を通して,子どもはグラウンド・ルールの意味についてどのような認識の変化を示すか2008

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一
    • Journal Title

      教謝心理学研究 56・1

      Pages: 104-115

    • NAID

      110006668333

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 話し合いにもとつく算数の協同問題解決場面で児童が獲得すべき力量とは何か2008

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学編) 59

      Pages: 103-136

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 子どもが主体的に考え、学び合う授業を熟練教師は如何に実現しているか--話し合いを支えるグランドルールの共有過程の分析を通じて--2007

    • Author(s)
      松尾剛, 丸野俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究 55,1(印刷中)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 適応的メタ認知をどう育むか2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      心理学評論 50(3)

      Pages: 341-355

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 適応的なメタ認知をどう育むか2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      心理学評論 50・3

      Pages: 341-355

    • NAID

      130007631505

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] How can we cultivate adaptive metacognition?2007

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Psychological Review 50

      Pages: 341-355

    • NAID

      130007631505

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 「心の働きを司る『核』としてのメタ認知」研究-過去、現在、未来-2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      心理学評論 50・3

      Pages: 191-230

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の話し合いに基づく算数の協同問題解決過程の相互作用分析2007

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・佐々 裕之・丸野 俊一
    • Journal Title

      塵児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 171-193

    • NAID

      120001392902

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Research on metacognition as the "core" executive function of the human mind : Its past, present, future.2007

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Psychological Review 50

      Pages: 191-203

    • NAID

      130007631495

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] メタ認知的制御としての学習時間の配分2007

    • Author(s)
      野上 俊一・丸野 俊一
    • Journal Title

      心理学評論 50(3)

      Pages: 270-284

    • NAID

      130007631487

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653070
  • [Journal Article] The effects of self-explanation as a metacognitive strategy on solving mathematical word problems2007

    • Author(s)
      Tajika, H., Nakatsu, N., Nozaki, H., Neumann, E., Maruno, S.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49(In press)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 複式学級と単式学級に属する児童の話し合い過程の比較研究(I)2007

    • Author(s)
      仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 109-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] A comparison of children's discussion processes between combined classes and single grade classes (I).2007

    • Author(s)
      Kariyazono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of the Educational Research and Practice, Faculty of Education, Kagoshima University 17

      Pages: 109-169

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 学習目標や利用可能時間の違いに応じて子どもは学習活動をいかに調節するのか2007

    • Author(s)
      野上 俊一・丸野 俊一
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌 31(1)

      Pages: 87-96

    • NAID

      110006794698

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19653070
  • [Journal Article] Effects of self-explanation as a metacognitive strategy for solving mathematical word problems2007

    • Author(s)
      Tajika, H., Nakatsu, N., Nozaki, H., Neumann, E., & Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49・3

      Pages: 222-233

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] How does an expert teacher create lessons so that children think subjectively and learn from each other? : Students' sharing of the ground rules for classroom discussion.2007

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Journal of Educational Psychology 55

      Pages: 93-105

    • NAID

      110006249668

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 子どもが主体的に考え,学び合う授業を熟練教師はいかに実現しているか:話し合いを支えるグラウンド・ルールの共有過程の分析を通じて2007

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(1)

      Pages: 93-105

    • NAID

      130004698481

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] The effect of discussion in the moral lesson on transformation of the morality.2007

    • Author(s)
      Horita, R., Karizono, A., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of the educational research and Practice, Faculty of Education, Kagoshima University 17

      Pages: 195-211

    • NAID

      120001392903

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Effects of self-explanation as a metacognitive strategy for solving mathematical word problems.2007

    • Author(s)
      Tajika,H., Nakatsu, N., Nozaki, H., Neumann, E., Maruno, S
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research 49(3)

      Pages: 222-233

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Interaction analysis of collaborative mathematics problem solving by children belonging to a combined class.2007

    • Author(s)
      Kariyazono,A., Sasa, H., Maruno, S
    • Journal Title

      Bulletin of the Educational Research and Practice, Faculty of Education, Ka goshima University 17

      Pages: 171-193

    • NAID

      120001392902

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Is the Effectiveness of Verbal Interaction Determined by Task Structure in an Informal Discussion?2007

    • Author(s)
      Tomida, E., Maruno, S
    • Journal Title

      Communicating Skills of Intention . Tokyo : Hituzi Shobo Publishing.(T. Sakamoto(Ed.))

      Pages: 143-147

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 道徳の授業における対話活動が道徳性の変容に及ぼす効果2007

    • Author(s)
      堀田 竜次・仮屋園 昭彦・丸野 俊一
    • Journal Title

      塵児島大学教育学部教育実践研究紀要 17

      Pages: 195-211

    • NAID

      120001392903

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 子どもが主体的に考え学び合う授業を熟練教師はいかに実現しているか2007

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一
    • Journal Title

      教育心理学研究 55(1)

      Pages: 93-105

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Classroom discourse analysis for the era of accountability : a method for discovering the most contributory utterance to extended reading of literature and its evolving process2006

    • Author(s)
      Matsuo, G, Tomida, E., Maruno, S.
    • Journal Title

      Poster presentation at the Annual Meeting of the American Educational research Association

      Pages: 7-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 教室での学習者の質問生成に関する研究の展望2005

    • Author(s)
      生田 淳一・丸野 俊一
    • Journal Title

      九州大学心理学研究 6

      Pages: 37-48

    • NAID

      110007149579

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Improving the effects of classroom teaching.2005

    • Author(s)
      Maruno, Shunichi
    • Journal Title

      Advances in the designing of classroom teaching : Bridging theories and practice (Mayumi Takagaki (ed.))(Kyoto : Kitaohjishobo)

      Pages: 123-157

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 教室での学習者の質問生成に関する研究の展望2005

    • Author(s)
      生田淳一, 丸野俊一
    • Journal Title

      九州大学心理学研究 6

      Pages: 37-48

    • NAID

      110007149579

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] How do we teach the style of creative learning?2005

    • Author(s)
      Maruno, Shunichi
    • Journal Title

      Measuring and analyzing human mind and society (Toshio Tomoeda (ed.))(Fukuoka : Kyushu Univ.Press.)

      Pages: 89-109

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Fostering styles for creative learning2005

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      Seeing and Measuring. Human Mind and Society . Fukuoka : Kyushu(T. Tomoeda(Ed.))

      Pages: 89-109

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 授業の効果を上げる2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      授業デザインの最前線-理論と実践をつなぐ知のコラボレーション(高垣編)

      Pages: 123-157

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 「心理的関わりの距離」が子どもの学びを変える2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      教育と医学 53・9

      Pages: 84-93

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 子どもの思考はどう発達するか2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      教育と医学 53,2

      Pages: 14-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 創造的学びのスタイルを育むには2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      心と社会をはかる・みる(友枝編)(九州大学出版会) (印刷中)

      Pages: 89-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16653056
  • [Journal Article] 曖昧な構造の協同問題解決における思考進展過程の探索的研究2005

    • Author(s)
      冨田英司, 丸野俊一
    • Journal Title

      認知科学 (印刷中)

    • NAID

      10015678253

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Improve effectiveness of lessons in school2005

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Journal Title

      The forefront of research on lesson design : Intellectual collaboration bridging theory and Practice . Kyoto : Kitaoji Shobo Publishing.(T. Sakamoto(Ed.))

      Pages: 123-157

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] An exploratory on thinking processes in a highly Ill-defined problem solving discussion.2005

    • Author(s)
      Tomida, E., Maruno, S.
    • Journal Title

      Cognitive Science (In press)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 創造的学びのスタイルを育むには2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      心と社会をはかる・みる(友枝編)(九州大学出版会)

      Pages: 89-109

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Student question generation in the classroom : A review.2005

    • Author(s)
      Ikuta, J, Maruno, S.
    • Journal Title

      Kyushu University Psychological research 6

      Pages: 37-48

    • NAID

      110007149579

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 児童の話し合い場面におけるコミュニケーション・モデル構築の試み2005

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 高橋豪
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部紀要(教育科学編) 56

      Pages: 165-205

    • NAID

      110004994112

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Student question generation in the classroom : A review.2005

    • Author(s)
      Ikuta, J., Maruno, S
    • Journal Title

      Kyushu University Psychological Research 6

      Pages: 37-48

    • NAID

      110007149579

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 知的満足の遅延2005

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      学校図書館 657

      Pages: 64-65

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16653056
  • [Journal Article] 心理的かかわりの距離2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      学校図書館 659

      Pages: 59-61

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] 対話型授業を支える土俵作り2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      学校図書館 656

      Pages: 58-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] EQとはなにか2005

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Journal Title

      教育と医学 629

      Pages: 4-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16653056
  • [Journal Article] A trial of the communication In children's discussion process. Bulletin of the Educational Research2005

    • Author(s)
      Karitazono, A., Maruno, S., Watamaki, T., Takahashi, G.
    • Journal Title

      Faculty of Education, Kagoshima University 56

      Pages: 165-205

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 創造的対話を育む2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      学校図書館 655

      Pages: 50-51

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Journal Article] Does the child generate a question in elementary school class ? : relation between interrogative feeling and the question generation, and expression.2004

    • Author(s)
      Ikuta, J, Maruno, S.
    • Journal Title

      Kyushu University Psychological research 5

      Pages: 9-18

    • NAID

      110006263432

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 思考としてのアーギュメント研究の現在2004

    • Author(s)
      富田英司, 丸野俊一
    • Journal Title

      心理学評論 47

      Pages: 187-209

    • NAID

      130007631261

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の異年齢集段による継続的話し合いの変容過程-協同問題解決型課題を用いて-2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 安楽朋陽
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 14

      Pages: 145-155

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 議論過程における一般協同問題解決方略の一般性2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 川野浩太郎, 綿巻徹, 丸野俊一
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部研究紀要(教育科学) 55

      Pages: 195-267

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Theoretical background and empirical findings of argument as thinking.2004

    • Author(s)
      Tomida, E., Maruno, S.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Review 47

      Pages: 187-209

    • NAID

      130007631261

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 小学生は授業中に質問を思いついているか--疑い知ろうとする気持ちの生起と教師に対する質問生成・表出との関連--2004

    • Author(s)
      生田淳一, 丸野俊一
    • Journal Title

      九州大学心理学研究 5

      Pages: 9-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 複式学級に属する児童の異年齢集団による継続的話し合いの変容分析-協同問題解決型課題を用いて-2004

    • Author(s)
      仮屋園昭彦, 丸野俊一, 綿巻徹, 安楽朋陽
    • Journal Title

      鹿児島大学教育学部教育実践研究紀要 14

      Pages: 145-155

    • NAID

      110004994095

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 子どもの豊かな感性を育むには2004

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      教育展望(教育開発研究所) 50,5

      Pages: 12-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Analysis of transformation of Successive discussion by different age children's group belonging to a combined class-Using a collaborative problem solving task-.2004

    • Author(s)
      Karitazono, A., Maruno, S., Watamaki, T., Anraku, T.
    • Journal Title

      Bulletin of the Educational Research and Development (Faculty of Education, Kagoshima University) 14

      Pages: 145-155

    • NAID

      110004994095

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 小学生は授業中に質問を思いついているのか-疑い知ろうとする気持ちの生起と教師に対する質問生成・表出との関連-2004

    • Author(s)
      生田淳一, 丸野俊一
    • Journal Title

      九州大学心理学研究 5

      Pages: 9-18

    • NAID

      110006263432

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 大学生に求められる学力-創造的ディスカッション能力-2004

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      いま学力を考える(九州大学教育学部編)

      Pages: 180-189

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Academic achievement expected of college students : Creative discussion abilities.2004

    • Author(s)
      Maruno, Shunichi
    • Journal Title

      Reconsidering academic achievement (Faculty of Eduction, Kyushu Univ. (ed.))(Fukuoka : Kyushu Univ. Press)

      Pages: 180-189

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 思考としてのアーギュメント研究の現在2004

    • Author(s)
      冨田英司, 丸野俊一
    • Journal Title

      心理学評論 47

      Pages: 187-209

    • NAID

      130007631261

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Communication as abilities of questioning and discussing.2004

    • Author(s)
      Maruno, Shunichi
    • Journal Title

      Educating communication in children (Kiyomi Akita (ed.))(Kyoiku-Kaihatsu Kenkyusho)

      Pages: 31-37

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] 質問する力・議論する力としてのコミュニケーション2004

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Journal Title

      子どもたちのコミュニケーションを育てる(秋田編)(教育開発研究所)

      Pages: 31-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-14201016
  • [Journal Article] Development and application of a method for the analysis of classroom discussions : Visualizing mutual links between utterances in transcripts.

    • Author(s)
      Igarashi, R., Maruno S
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Educational technology (In press)

    • NAID

      110006792158

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 越境的マインドセット作りに向けて(自主企画シンポジウム)2019

    • Author(s)
      野村亮太・小田部貴子・丸野俊一・香川秀太・田島充士・小澤基弘・
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03043
  • [Presentation] 瞬目時系列情報を用いた学習者の理解の推定2018

    • Author(s)
      野村亮太・森田賢治・丸野俊一
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03043
  • [Presentation] 応答的な「話す」「聴く」行為が紡ぎ出す「創発的な学び」を求めて2014

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会名古屋大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Presentation] 子ども主体の話し合う・学び合う授業実践力の向上を目指して2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第9回日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      福岡, 九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Presentation] メタ認知を育むには2013

    • Author(s)
      丸野俊一
    • Organizer
      第25回リハビリテ-ション教育研究大会
    • Place of Presentation
      福岡, 国際医療福祉大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23330205
  • [Presentation] A process of establishing a learning community for the improvement of teachers' skills to designing dialogic-centered lessons(3).2009

    • Author(s)
      Mukai, T., Maruno, S., Matsuo, G., Nada, T., Aso, R
    • Organizer
      Collectd apers of the 67th Annual Meeting of Kyushu Psychology Association
    • Year and Date
      2009-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「子ども主体の話し合い・学び合いを中心とし授業作り2008

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      筑紫野市立阿志岐小学校(福岡)
    • Year and Date
      2008-01-26
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Designing lessons of child-centered discussions and learning2008

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Public seminar, Chikushino Municipal Ashiki Elementary school
    • Place of Presentation
      Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2008-01-26
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] The effect of debate training on argumentative skills:The developmental process of Japanese college students2007

    • Author(s)
      Nakano, M. & Maruno, S.
    • Organizer
      12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      Eotvos Lorand University,Hungary
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Utilization of dairy contexts enabling child-centered lessons2007

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S
    • Organizer
      Collected Papers of the 49th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 自らの価値観に基づいて考える力を育てる議論教育の方法2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会自主シンポジューム
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-08-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Self-questioning of myself studying child-centered learning in the classroom.2007

    • Author(s)
      Maruno, S., Matsuo, Go
    • Organizer
      Self-Symposium at the 49th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology, Collected Papers of the 49th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「子ども主体の話し合う・学び合う授業作り」2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      授業作り公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      筑紫野市立阿志岐小学校(福岡)
    • Year and Date
      2007-01-27
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 教室で子ども主体の学び合いを研究している私を問う2007

    • Author(s)
      丸野 俊一・松尾 剛
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会自主シンポジューム
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 自らの個値観にもとついて考える力を育てる議論教育の方法2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] The effect of debate training on argu-mentative skills : The developmental process of Japanese college students.2007

    • Author(s)
      Nakano, M., S., Maruno, S
    • Organizer
      12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction, Eotvos Lorand University
    • Place of Presentation
      Hungary
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Methods of education of discussions fostering students' thinking skills based on their frame of reference2007

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      The 49th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology, Collected Papers of the 49th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2007-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Development and application of a method for the analysis of classroom discussions : Visualizing Intellectual exchange processes in a classroom by Inter-Words Transitivity Analysis.2007

    • Author(s)
      Igarashi, R., Maruno, S
    • Organizer
      Collected Papers of the 49th Annual Con-ference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 単語間推移性分析による知的交流過程の可視化2007

    • Author(s)
      五十嵐 亮・丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Exploring designing lessons of child-centered discussions and learning2007

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Public seminar on designing lessons, Tenjin Cysta building
    • Place of Presentation
      Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2007-08-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「子ども主体の話p合う・学び合う授業作りを求めて」2007

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      授業作り公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      天神クリスタルビル(福岡)
    • Year and Date
      2007-08-25
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Designing lessons of child-centered discussions and learning.2007

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Public seminar, Chikushino Municipal Ashik elementary school and Chikushino Municipal Lifelong Learning Center
    • Place of Presentation
      Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2007-01-27
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 子どもが主体的に学び合う授業を可能にする日常文脈の活用2007

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学越谷キャンパス
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 「他者の考えを繋げる・深める」学習過程の定量的分析:単語間推移性分析の試み2006

    • Author(s)
      五十嵐 亮・丸野 俊一
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] The Effects of Self-Explanation as a Metacognitive Strategy on Solving Mathematical Word Problems2006

    • Author(s)
      Tajika, H., Nakatsu, N., Nozaki, H., Neumann, E., & Maruno, S
    • Organizer
      Poster presented at Second Meeting of EARLI SIG16:Metacognition Conference
    • Place of Presentation
      University of Cambridge(Cambridge,UK)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] A quantitative analysis of mutual links between utterances in transcripts : Using Inter-Words Transitivity Analysis.2006

    • Author(s)
      Igarashi, R., Maruno, S
    • Organizer
      Collected Papers of the 67th Annual Meeting of Kyu shu Psychology Association
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] A process of establishing a learning community for the improvement of teachers' skills to designing dialogic-centered lessons(1).2006

    • Author(s)
      Aso, R., Maruno, S., Mukai, T., Matsuo, G., Nada, T
    • Organizer
      Collected Papers of the 67th Annual Meeting of Kyushu Psychology Association
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] To foster teacher's practical skills for lessons of child-centered discussions and learning : The steps of establishing learning environments of educational practitioners and researchers.2006

    • Author(s)
      Mukai, T., Maruno, S., Matsuo, G
    • Organizer
      Collected Papers of the 48th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] To foster teacher's practical skills for lessons of child-centered discussions and learning : Practical knowledge of expert teachers supporting their improvised facilita-tion in the classroom.2006

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S
    • Organizer
      Collected Papers of the 48th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 自然言語処理技術を活かした教育研究の可能性とその課題2006

    • Author(s)
      冨田 英司・丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] A process of establishing a learning community for the improvement of teachers' skils to designing dialogic-centered lessons(4).2006

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S., Mukai, T., Aso, R., Nada, T
    • Organizer
      Collected Papers of the 67th Annual Meeting of Kyushu Psychology Association
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Exploring designing lessons of child- centered learning2006

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Public seminar on designing lessons, Hakozaki Campus at Kyushu University, Fukuoka
    • Place of Presentation
      Japan
    • Year and Date
      2006-07-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] The capabilities and problems of educational research applying natural language processing techniques.2006

    • Author(s)
      Tomida, E., & Maruno, S
    • Organizer
      Self-Symposium at the 48th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology, Collected Papers of the 48th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「子ども主体の話し合う・学び合う授業作りを求めて」2006

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      授業作り公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡)
    • Year and Date
      2006-07-29
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「子ども主体の話し合い・学び合いを中止とした授業を求めて2006

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      授業作り公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      筑紫野市立阿志岐小学校(福岡)
    • Year and Date
      2006-01-28
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 話し合いを中心とした授業作りを支える研修の場作りの過程(1)2006

    • Author(s)
      麻生 良太・丸野 俊一・向井 隆久・松尾 岡・秦田 哲也
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] A process of establishing a learning community for the improvement of teachers' skills to designing dialogic-centered lessons(2).2006

    • Author(s)
      Nada, T., Maruno, S., Matsuo, G., Aso, R., Mukai, T
    • Organizer
      CollctedPapers of the 67th Annual Meeting of Kyushu Psychology Association
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] The Effects of Self-Explanation as a Metacognitive Strategy on Solving Mathematical Word Problems.2006

    • Author(s)
      Tajika, H., Nakatsu, N., Nozaki, H., Neumann, E., Maruno, S
    • Organizer
      Poster presented at Second Meeting of EARLI SIG 16 : Metacognition Conference University of Cambridge, Faculty of Education, Cambridge
    • Place of Presentation
      UK
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 話し合いを中心とした授業作りを支える研修の場作りの過程(2)2006

    • Author(s)
      奈田 哲也・丸野 俊一・松尾 剛・麻生 良太・向井 隆久
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Classroom discourse analysis for the era of accountabiity:a method for discovering the most contributory utterance to extended reading of literature and its evolving process2006

    • Author(s)
      Matsuo, G., Tomida, E., & Maruno, S.
    • Organizer
      Poster presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      SanFrancisco(USA)
    • Year and Date
      2006-04-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 子ども達の話し合い・学び合いを中心とした実践力を育むには(2):授業中の即興的な働きかけを支える熟練教師の実践知2006

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回総会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Classroom discourse analysis for the era of accountability : a method for discovering the most contributory utterance to extended reading of literature and its evolving process.2006

    • Author(s)
      Matsuo, G., Tomida, E., Maruno, S
    • Organizer
      Poster presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco
    • Year and Date
      2006-04-10
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 話し合いを中心とした授業作りを支える研修の場作りの過程(3)2006

    • Author(s)
      向井 隆久・丸野 俊一・松尾 剛・奈田 哲也・麻生 良太
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 話し合いを中心とした授業作りを支える研修の場作りの過程(4)2006

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一・向井 隆久・麻生 良太・奈田 哲也
    • Organizer
      九州心理学会第67回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄)
    • Year and Date
      2006-11-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 子どもたちの話し合い・学び合いを中心とした授業実践力を育むには(1):実践家と研究者による学び合いの場作りの歩み2006

    • Author(s)
      向井 隆久・丸野 俊一・松尾 剛
    • Organizer
      日本教育心理学会第48回総会
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Year and Date
      2006-09-16
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Exploring lessons of child-centered "discussions and learning".2005

    • Author(s)
      Maruno, S.
    • Organizer
      Public seminar, Chikushino Municipal A shiki elementary school
    • Place of Presentation
      Fukuoka, Japan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Educational practice for fostering children's faculty of discussions and thinking, and its theoretical, empirical research2005

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Self-Symposium coordinated by Tomida, E. at the 47th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology, Collected Papers of the 47th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2005-09-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 話し合う場としての教室作り:会話のgroud rule作りの視点から2005

    • Author(s)
      松尾 剛・丸野 俊一・富眞 千賀子
    • Organizer
      日本教育心理学会第47回総会
    • Place of Presentation
      北海道浅井学園大学
    • Year and Date
      2005-09-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 議論力・思考力を育む教育実践とその理論的、実証的研究2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会大47回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道浅井学園大学
    • Year and Date
      2005-09-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Designing dialogue-centered lessons through collaboration with practitioners and researchers.2005

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Pubic seminar, Fukuoka garden palace
    • Place of Presentation
      ukoka, Japan
    • Year and Date
      2005-07-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Inferring conversationaL functions in Japanese discourse with Discourse Marker Complex2005

    • Author(s)
      Tomida, E., Maruno, S
    • Organizer
      The Iternational Workshop on Cormatics
    • Place of Presentation
      Kitakyushu, Japan
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Cultivating a learning environment as the place for discussion in terms of establishing round rules for conversation.2005

    • Author(s)
      Matsuo, G., Maruno, S., Toma, C
    • Organizer
      Collected Papers of the 47th Annual Conference of the Japanese Association of ducational Psychology
    • Year and Date
      2005-09-19
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Inferring conversational functions in Japanese discourse with Discourse Marker Complex2005

    • Author(s)
      Tomida, E. &Maruno, S.
    • Organizer
      The International Workshop on Conversational Informatics
    • Place of Presentation
      北九州(福岡)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 授業作り公開セミナー「実践家と研究者のコラボレーションによる『対話型授業作り』2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      授業作り公開セミナー(企画・責任者)
    • Place of Presentation
      福岡ガーデンパレス(福岡)
    • Year and Date
      2005-07-03
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] 素朴発達モデルに依拠した「話し合い活動」の活性化2005

    • Author(s)
      丸野 俊一
    • Organizer
      日本教育心理学会大47回総会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道浅井学園大学
    • Year and Date
      2005-09-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • [Presentation] Activation of "discussion activities" based on naive development model2005

    • Author(s)
      Maruno, S
    • Organizer
      Self-Symposium at the 47th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology, Collected Papers of the 47th Annual Conference of the Japanese Association of Educational Psychology
    • Year and Date
      2005-09-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17203039
  • 1.  KATO Kazuo (00281759)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  KARIYAZONO Akihiko (30274674)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 3.  NOMURA Ryouta (70546415)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  OTABE Takako (80567389)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  FUJITA Yutaka (60238590)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  FUJITA Atsushi (80253376)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  WATAMAKI Toru (70142172)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 8.  成瀬 悟策 (80037027)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  MATUO Go (50525582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  HATANO Giyoo (60049575)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  ICHIKAWA Shin-ichi (70134335)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KINOSHITA Yoshiko (80024032)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  INAGAKI Kayoko (90090290)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NOMURA Yukimasa (30113137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TAKAHASHI Keiko (40050786)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  AKUNE Motomu (60040747)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KOJO Kazunori (00145351)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  YASUNAGA Satoru (60182341)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MINAMI H. (20192362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAJIKA Hidetugu (30109368)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  DEGUTI Takeshi (60241684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  YOSHIDA Motofumi (00291518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  YAMAMOTO Hiromichi (20166820)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  FUJIWARA Katsunori (80091388)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  TAJIMA Seiichi (70163459)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  KASAHARA Masahiro (10231250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  TASHIRO Katsumasa (90300467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  HASHIMOTO Kimio (90106047)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  TOKUNAGA Mikio (90038464)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  NISHIMURA Hideo (90180645)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  YAMAMOTO Norihito (50230579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  NAKASHIMA Syunsuke (80183507)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  KOBAYASI Keiichi (90313923)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  長谷川 浩一 (20082589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  水島 恵一 (00086787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  佐伯 胖 (60084448)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  藤岡 孝志 (30199301)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  大神 英裕 (20020141)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  村山 正治 (80038439)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  古城 和子 (00150384)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  城 仁士 (40145214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  鶴 光代 (00036899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  赤松 信彦 (30281736)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  中留 武昭 (20082901)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  杉山 佳生 (50284922)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  藤永 博 (20238596)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  GOTO Shoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 48.  恩田 彰
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  大隈 紘子
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi