• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yamada Yasuhiko  山田 康彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

山田 康彦  ヤマダ ヤスヒコ

YAMADA Yasuhiko  山田 康彦

Less
Researcher Number 30220411
Other IDs
Affiliation (Current) 2021: 三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019: 三重大学, 教育学部, 特任教授(教育担当)
2012 – 2017: 三重大学, 教育学部, 教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
アクティブ・ラーニング / PBL教育 / 教員養成PBL教育 / PBL教育評価 / 教員養成教育 / 対話的事例シナリオ / 対話型授業 / PBL事例シナリオ / アクティブラーニング / PBL対話的事例シナリオ … More / オルターナティブ・アセスメントパラダイム / 真正の評価 / コンセプトマップ / PBL対話型事例シナリオ Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Creation of Teacher-training Curriculum whose Core is Dialogic Scenarios and Development of its Evaluation MethodsPrincipal InvestigatorOngoing

    • Principal Investigator
      山田 康彦
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of Dialogic Scenarios and Evaluation Methods for Problem-based Learning applied to Teacher TrainingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA YASUHIKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University
  •  Research on Development of Dialogic Scenarios in Problem-based LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      YAMADA Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University

All 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学生が変わるプロブレム・ベースド・ラーニング実践法2016

    • Author(s)
      ダッチ・B・J、グロー・S・E、アレン・D・E編 山田康彦・津田司監訳 三重大学高等教育創造開発センター(守山紗弥加他)訳
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング及びPBL教育の検討すべき論点2020

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 第26号 Pages: 23-25

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Journal Article] 芸術教育における表現の意味について考える2018

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: No.97 Pages: 112-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 鈴鹿サーキットとの共同による自動車産業に関わる体験学習プログラムの開発と実践2018

    • Author(s)
      松本金矢・山田康彦・松浦均・守山紗弥加・鬼寅紘史・嶋麻美
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要(教育実践)

      Volume: 第69巻 Pages: 403-412

    • NAID

      120006377600

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育における対話的事例シナリオ教育の評価方法の開発2017

    • Author(s)
      根津知佳子・山田康彦・森脇建夫・中西康雅・大日方真史・前原裕樹・大西宏明・守山紗弥加・赤木和重
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 69-79

    • NAID

      120006312062

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 日本の教育の転換に向けて、これからの美術教育に期待すること2017

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      子どもと美術

      Volume: No.80 Pages: 2-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 造形表現能力の発達の節を見る力の豊富化と共通に重視すべき視点について2016

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      子どもと美術

      Volume: 78 Pages: 7-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教職課程において、教師の権威・権力をどのように教えるのか -対話型事例シナリオの作成と実践・『23分間の奇跡』を材にして-2015

    • Author(s)
      前原裕樹・山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・大日方真史・赤木和重・守山紗弥加・大西宏明
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 4 Pages: 49-62

    • NAID

      120005616342

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の研究(その2) ー対話型事例シナリオの作成と実践・『12歳の絵本』を素材にー2014

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・赤木 和重・大日方真史・守山紗弥加・前原裕樹
    • Journal Title

      大学教育研究ー三重大学授業研究交流誌

      Volume: 22 Pages: 1-11

    • NAID

      120005476231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の研究(その2)-対話型事例シナリオの作成と実践・『12歳の絵本』を素材に-2014

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      大学教育研究-三重大学授業研究交流誌

      Volume: 22 Pages: 45-54

    • NAID

      120005476231

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 子ども自身による真の表現を求める契機を生み出す2013

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      池田栄「子どもアトリエ」絵画展開催記念誌 子どもが絵をかくとき

      Volume: 1 Pages: 136-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] デラウェア大学における教員養成PBL教育の内容と方法2013

    • Author(s)
      山田康彦・守山紗弥加・森脇健夫
    • Journal Title

      三重大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 33 Pages: 67-71

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 対話型事例シナリオによる教員養成型PBL教育2013

    • Author(s)
      森脇健夫・山田康彦・根津知佳子・中西康雅・赤木 和重・守山紗弥加・前原裕樹
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 13-24

    • NAID

      120005465923

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の研究(その1)ー対話型事例シナリオの原理ー2013

    • Author(s)
      森脇健夫・山田康彦・根津知佳子・中西康雅・赤木和重・守山紗弥加
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 325-335

    • NAID

      120005228856

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 学校教育におけるアートの可能性2012

    • Author(s)
      山田康彦
    • Journal Title

      季刊 人間と教育

      Volume: 76 Pages: 20-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 参加者企画セッション:対話的事例シナリオを中心とした教員養成型PBL 教育の展開と評価方法の検討2018

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・前原裕樹・守山紗弥加・赤木和重
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(XⅣ) ―ルーブリックによる評価にもとづく対話的事例シナリオの改善―2017

    • Author(s)
      中西康雅・赤木和重・大西宏明・ 大日方真史・根津知佳子・前原裕樹・ 守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] Active LearningとしてのProblem-based Learning ─対話的事例シナリオ教育の方法と評価─2016

    • Author(s)
      山田康彦・森脇建夫・根津知佳子・中西康雅・大日方真史・大西宏明・守山紗弥加
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学(三重県・津市)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(ⅩⅡ)ー対話型事例シナリオ教育の到達点と評価方法の開発ー2016

    • Author(s)
      根津知佳子・赤木和重・大西宏明・大日方真史・中西康雅・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(ⅩⅢ)ー技術教育の教科専門教育に関する対話型事例シナリオの開発ー2016

    • Author(s)
      中西康雅・赤木和重・大西宏明・大日方真史・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(11)―生活指導分野における対話型事例シナリオの開発―2015

    • Author(s)
      大日方真史・赤木和重・大西宏明・中西康雅・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第21回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の展開と検討ーPBL事例シナリオ教育を焦点にー2015

    • Author(s)
      山田康彦・根津知佳子・森脇健夫・赤木和重・前原裕樹・吉田香奈・井上史子
    • Organizer
      第21回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(X)ー特別支援教育教員養成における対話型事例シナリオの開発ー2014

    • Author(s)
      赤木 和重・山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・守山紗弥加・前原裕樹
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望IXーシナリオ開発としての教員養成型PBL(その1)ー2013

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・赤木和重・守山紗弥加
    • Organizer
      第19回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • 1.  MORIWAKI Takeo (20174469)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 2.  NEZU Chikako (40335112)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 3.  NAKANISHI Yasumasa (00378283)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 4.  AKAGI Kazusige (70402675)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 5.  MORIYAMA Sayaka (50701439)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 6.  MAEBARA Yūki (00755902)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 7.  OBINATA Masahumi (00712613)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 8.  ŌNISHI Hiroaki
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi