• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ichiyanagi Tomonori  一柳 智紀

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ICHIYANAGI Tomonori  一柳 智紀

Less
Researcher Number 30612874
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授
2018 – 2022: 新潟大学, 人文社会科学系, 准教授
2012 – 2017: 新潟大学, 人文社会・教育科学系, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
協働 / 教師 / 小グループ / 授業 / 安心 / 学級経営 / 支援 / 困難 / 学級適応感 / グループ … More / 協働に対する自信 / 協働に対する不安 / わからなさ / 聴く / グラウンド・ルール / 教師の支援 / 苦手意識 / 不安 / 協働学習 / 即興的思考 / 実践知 / 聴くという行為 / フィールドワーク / シンポジウム / 良定義課題 / 思考の外化 / 協同学習 / 実験 / 問題解決過程 / 課題構造 / 問題解決 / リヴォイシング … More
Except Principal Investigator
実習指導教員 / 教育実習 / 教師の学習 / 教師の語り / 中学校教師 / 教育実習指導 / 知識構成型ジグソー法 / 協調学習 / 回顧調査 / 深い学び / 長期評価 / 意思決定 / ヴォイス / コンピテンシー / Agency / 子どもの学び / 対話するカリキュラム / カリキュラム / カリキュラム研究 / エージェンシー / カリキュラムデザイン / 学びのサイクル / 指導教員 / 実習指導 / 非言語的コミュニケーション / 一斉授業 / 小学校 / 相互行為分析 / ウェアラブルセンサ / ビッグデータ / 行動ビッグデータ / 授業改善 / 人間行動ビッグデータ / コミュニケーション / 教室談話 / 授業 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (16 People)
  •  安心して協働的に学習できる授業形成過程の縦断的検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      一柳 智紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Fostering sustained learning through long-term assessment of deep learning

    • Principal Investigator
      白水 始
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  学校現場と実習生双方に互恵的な教育実習のあり方に関する調査研究

    • Principal Investigator
      坂本 篤史
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Researches of students' difficulties and anxieties in collaborative learning and teachers' support in and out of the classroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichiyanagi Tomonori
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      Niigata University
  •  Emergence of curriculum research based on learning cycle

    • Principal Investigator
      Kimura Yuu
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Research and development of a model for mentoring student teachers which promotes the learning of mentor teachers

    • Principal Investigator
      Sakamoto Atsushi
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukushima University
  •  Teachers' practical knowledge on students' learning in the small groups.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Ichiyanagi Tomonori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Exploratory research on the applicability of human big data collection system for analyzing classroom communication

    • Principal Investigator
      Ito Takashi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Hokkaido University
  •  The features of Teachers' and learners' revoicings that facilitate the dialogic interaction.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      ICHIYANAGI Tomonori
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Niigata University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 Other

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] The relationship between the elementary and junior high school students’recognition in collaborative learning and subjective adjustment to classroom and learning behavior2022

    • Author(s)
      一柳 智紀
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 211-220

    • DOI

      10.15083/0002003501

    • NAID

      130007813958

    • URL

      https://repository.dl.itc.u-tokyo.ac.jp/records/2003501

    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03361
  • [Journal Article] 解放と変革の力としてのエージェンシーを再考する2022

    • Author(s)
      木村 優・一柳智紀
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 15 Pages: 411-418

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] Exploratory Resarch on the Learning and Professional Development by Mentor Teachers Through Practice Teaching2021

    • Author(s)
      三島知剛、一柳智紀、坂本篤史
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 535-545

    • DOI

      10.15077/jjet.44056

    • NAID

      130008003189

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60

    • NAID

      120007115859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の『語り』にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村 優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-681

    • NAID

      120007115859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 小グループでの問題解決過程における学習者によるリヴォイシングの機能―課題構造による相違に着目して―2014

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要

      Volume: 7(1) Pages: 37-48

    • NAID

      120006749117

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 中学校における教育実習指導に対する実習指導教員の認識:実習指導経験をもつ3名の教師の語りの分析から2024

    • Author(s)
      坂本篤史・一柳智紀・三島知剛
    • Organizer
      日本教師学学会第25回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02356
  • [Presentation] 協働学習行為認識尺度の作成2023

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03361
  • [Presentation] 多様な学び手による多様な学びのプロセスを支える:授業づくりと学級づくりをつなぐ2022

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03361
  • [Presentation] Teachers’ supports for students who have difficulties in and anxiety about learning in small groups.2021

    • Author(s)
      Tomonori ICHIYANAGI
    • Organizer
      31st JUSTEC Virtual Conference, Document presentation.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03361
  • [Presentation] 学習者の不安や苦手意識から見た協働学習と教師の支援2021

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 自主企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03361
  • [Presentation] 小学校実習指導教員の指導と学びの関係に関する探索的研究2020

    • Author(s)
      坂本篤史・三島知剛・一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] The Formation of Collaborative Lesson Study in Teaching Practice in Japan with a Focus on its Impact on Mentor Teachers.2020

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima, Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] How does a mentor teacher develop collaborative lesson study with a student teacher?2019

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima & Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies 2019 International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] 教育実習における実習指導教員の学びの校種による相違の検討2018

    • Author(s)
      三島知剛・一柳智紀・坂本篤史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] Development of mentor teachers through instructing student teachers in Japan2018

    • Author(s)
      Atsushi Sakamoto, Tomotaka Mishima, Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02562
  • [Presentation] The teachers’ situative impromptu thinking during the collaborative small group learning.2017

    • Author(s)
      Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity Research (ISCAR)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの学習時における教師による学習者への働きかけの特徴の検討2017

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの問題解決時における教師の実践知2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県・高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 小グループでの学習時における熟練教師の即興的思考の特徴2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市北区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 授業内容についての想起の仕方と授業中の身体の揺れの関連―「ビジネス顕微鏡」を用いた授業分析の試み(3)―2016

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 小グループでの学習時における熟練教師の即興的思考の特徴2016

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-05-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K17266
  • [Presentation] 授業内容についての理解の程度と授業中の身体の揺れの関連性-「ビジネス顕微鏡」を用いた授業分析の試み(2)-2015

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟大学(朱鷺メッセ)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 行動計測システム「ビジネス顕微鏡」の授業研究への応用可能性2014

    • Author(s)
      伊藤崇・一柳智紀・合田徳夫
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380865
  • [Presentation] 小グループでの問題解決過程における学習者によるリヴォイシングの機能―課題構造による相違の検討―

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] ワークシートの配布方法が小グループでの問題解決過程に及ぼす影響

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本質的心理学会第10回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] ワークシートはいかに小グループでの問題解決過程を媒介しているか―指差しと外化における課題構造による相違の検討―

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2015-03-20 – 2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム「協調的な学びを促すリボイシング」小グループでの問題解決過程における学習者によるリボイシング

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] How does the worksheet mediate problem-solving in small groups? The role of the method of distribution.

    • Author(s)
      Tomonori Ichiyanagi
    • Organizer
      The International Society for Cultural-historical Activity Research (ISCAR), 4th International Congress
    • Place of Presentation
      Sydney, Australia
    • Year and Date
      2014-09-29 – 2014-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム「教室における対話能力の発達過程-“応答する力”に焦点を当てて-」物語文読解授業の話し合いにおいて求められる聴くという行為の習得

    • Author(s)
      一柳智紀
    • Organizer
      日本発達心理学会第24会大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24730529
  • 1.  Sakamoto Atsushi (30632137)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  三島 知剛 (10613101)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  Ito Takashi (20360878)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  Kimura Yuu (40589313)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  下郡 啓夫 (00636392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  三河内 彰子 (20838453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  花井 渉 (60783107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  小野田 亮介 (50780136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  白水 始 (60333168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  平嶋 宗 (10238355)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  益川 弘如 (50367661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  齊藤 萌木 (60584323)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  飯窪 真也 (40609971)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  辻 真吾 (80431823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  市川 治 (00821612)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  SEKINE Kazuki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi