• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Masukawa Hiroyuki  益川 弘如

… Alternative Names

MASUKAWA Hiroyuki  益川 弘如

Less
Researcher Number 50367661
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-8840-8905
External Links
Affiliation (Current) 2022: 聖心女子大学, 現代教養学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2022: 聖心女子大学, 現代教養学部, 教授
2017 – 2019: 聖心女子大学, 文学部, 教授
2014 – 2016: 静岡大学, 教育学部, 准教授
2015: 静岡大学, 大学院教育学研究科, 准教授
2014: 静岡大学, 教育学研究科, 准教授 … More
2011 – 2014: 静岡大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2007 – 2008: Shizuoka University, Faculty of Education, Associate Professor
2006: 静岡大学, 教育学部, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related
Except Principal Investigator
Educational technology / Science education / Basic Section 09070:Educational technology-related / Education on school subjects and activities / Education / Library and information science/Humanistic social informatics / Educaion / Educational technology / Basic Section 09080:Science education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Keywords
Principal Investigator
学習科学 / 教員養成 / 協調学習支援 / 教師教育 / 理論と実践 / ビデオ共有システム / 知識統合 / 教育実習 / 認知科学 / 理論と経験 … More / 教育実習ビデオ / 振り返り / 問い / 思考過程 / 学習評価 / 認識 / 知識構成 / CBT / 授業に埋め込まれた評価 / 変容的評価 … More
Except Principal Investigator
教師教育 / 学習科学 / 授業研究 / 知識構成型ジグソー法 / オントロジー / アーギュメンテーション / 授業設計 / 協調学習 / 科学教員養成 / 科学教育 / 授業設計力 / 教員養成 / 教育工学 / トランス・サイエンス問題 / アクティブ・ラーニング / 学習評価 / 教師 / 実践的知識 / 単元デザイン / 事後検討会 / 協働省察 / 学年部研修 / 専門職 / 校内研修 / 協働 / ラーニング・プログレッションズ / 科学教育政策 / 学力観 / 授業展開評価 / 学校支援ボランティア / サービス・ラーニング / 学校インターンシップ / 省察 / 振り返り / サービスラーニング / 自発性 / 大学図書館員育成 / 学習支援 / eラーニング / 大学図書館 / 情報リテラシー / 図書館情報学 / 科学リテラシー / 科学ガバナンス / 科学技術ガバナンス / トランス・サイエンス / 実践参画 / 教育学 / 実践参画型授業 / teacher training / practical participation / lesson design / knowledge sharing / ontological engineering / learning support system / 再構成 / 組み立てることによる学習 / 演習環境 / 知識処理 / 学習理論 / 学習指導要領 / 学習環境 / 教師教育プログラム / 21世紀型スキル / 教員研修 / 学びの構成原理 / イノベーティブな教育の理論と方法 / 学瞰システム / 学譜システム / 音声認識 / 自動音声認識 / 科学技術の社会問題 / 科学教育の社会問題 / 意思決定 / 科学教師教育 / オープンサイエンス・リテラシー / オープンサイエンス / 学習分析 / 発話量 / 理解 / 建設的相互作用 / モニター / グループ活動 / 話量 / マルチレベル分析 / オンライン研修 / 学習プロセス評価 Less
  • Research Projects

    (21 results)
  • Research Products

    (137 results)
  • Co-Researchers

    (62 People)
  •  学習プロセス評価に基づく授業研究手法のオンライン実践的開発

    • Principal Investigator
      笠井 俊信
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  市民の科学への参加・支援を加速化するオープンサイエンス・リテラシーの教師教育

    • Principal Investigator
      坂本 美紀
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Do Vocal Students Learn More than Silent Students?: Building Cognitive Model of Silent Students for Deeper Learning through Dialogue

    • Principal Investigator
      白水 始
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  授業設計と学習のプロセスデータの往還分析による授業研究手法の実践的開発

    • Principal Investigator
      笠井 俊信
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Development and validation of a system to support classroom-embedded assessment created by studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Masukawa Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
  •  Renovating Assessment for the Future: Design-Based Implementation Research for a Learning-in-Class Monitoring System Based on the Learning Sciences

    • Principal Investigator
      SHIROUZU Hajime
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
      The University of Tokyo
  •  Teacher education on argumentaion for collaborative knowledge creation that approach to trans-science problems

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development and Practice of Teacher Training Framework based on Constitutive Principle of Learning

    • Principal Investigator
      KASAI toshinobu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Research on Theory and Method in Learning Sciences for Innovating Education

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Learning support of designing lessons by reconfiguration of learning and instruction process

    • Principal Investigator
      Hayashi Yusuke
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development of a science teacher education program enabling teaching and evaluation on argumentation for knowledge building

    • Principal Investigator
      Inagaki Shigenori
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Development and Evaluation of Educational Librarian Training Support Systems for Enhancement of the Learning Environment

    • Principal Investigator
      Watanabe Yukiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Library and information science/Humanistic social informatics
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Fostering decision-making skills for trans-science problems through knowledge collaborative argumentation

    • Principal Investigator
      Sakamoto Miki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  Developing Learning Science Portal for Sustainable Teacher Development

    • Principal Investigator
      SHIROUZU Hajime
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Science Teacher Education Using Learning Progressions

    • Principal Investigator
      YAMAGUCHI ETSUJI
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Kobe University
  •  A engineering and practical approach to improve teachers' professional ability

    • Principal Investigator
      Kasai Toshinobu
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Okayama University
  •  Reconsideration of the Significance of School Support Volunteer and Build Support System in Improving the Quality of Teacher Training

    • Principal Investigator
      Fumihiko Sugano
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Teacher Education Program for Facilitating 21st Century Skills based on the Learning Sciences

    • Principal Investigator
      OSHIMA Jun
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  a case study to clarify the teacher's practical knowledge of emerging from the process of creating unit plan

    • Principal Investigator
      ISHIGAMI Yasuyoshi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Practice and Evaluation of Collaborative Knowledge Integration Curriculum and Collaborative Learning Support SystemPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MASUKAWA Hiroyuki
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  Research on the Development of Teacher Training Curriculum Based on Post and Undergraduate Students' Continuous Practical Participation Activities in a Public School

    • Principal Investigator
      SUGANO Fumihiko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shizuoka University

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2008 2007 2006 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 人間教育の基本原理(「人間の学びを問い直す―アクティブ・ラーニング―」担当執筆)2020

    • Author(s)
      梶田 叡一、浅田 匡、古川 治、杉浦 健、八木 成和(編著)、益川 弘如(他著)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      462308843X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Book] 「デザイン研究による学校の持続的な改善-子どもたちの学習過程の発話データや学習成果の記録を活用して」,秋田喜代美,藤江康彦(編著)『これからの質的研究法~15の事例にみる学校教育実践研究』2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      東京:東京図書
    • ISBN
      4489023073
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] "認知的徒弟制"質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Book] 学習科学ハンドブック第二版・第1巻-基礎/方法論-2018

    • Author(s)
      大島純, 森敏昭, 秋田喜代美, 白水始(監訳), 望月俊男, 益川弘如(編訳), R. K. ソーヤー(編)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784788516014
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] "教育におけるアセスメントの設計と利用についての学習科学的視点"学習科学ハンドブック第二版・第1巻-基礎/方法論-2018

    • Author(s)
      益川弘如(訳)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784788516014
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] 学習科学ハンドブック 第二版 第1巻2018

    • Author(s)
      R.K.ソーヤー、森 敏昭、秋田 喜代美、大島 純、白水 始、望月 俊男、益川 弘如
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830259
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Book] 教育の方法と技術(2章:資質・能力を育む教育と学習科学)2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Book] 教育の方法と技術2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      "資質・能力を育む教育と学習科学"ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081936
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Book] "認知的徒弟制" 質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      419
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788516014
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] "教育におけるアセスメントの設計と利用についての学習科学的視点"学習科学ハンドブック 第二版 第1巻2018

    • Author(s)
      益川弘如(訳)
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830259
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Book] "認知と教育" 人工知能学大事典2017

    • Author(s)
      三宅なほみ,益川弘如,白水始(人工知能学会編)
    • Total Pages
      1600
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      4320121074
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] 学習科学ハンドブック 第二版 第3巻2017

    • Author(s)
      R.Keith Sawyer (原著):秋田喜代美,森敏昭,大島純,白水始(監訳);望月俊男,益川弘如(編訳)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829986
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] "5章:結論―理解を促す学校を創造する,巻末資料" パワフル・ラーニング:社会に開かれた学びと理解をつくる2017

    • Author(s)
      益川弘如,杉山元洋(訳);深見俊崇, 廣瀬真琴, 御園真史, 坂本將暢, 杉山元洋(訳);リンダ・ダーリンハモンド(編)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829706
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Book] 学びのデザイン:学習科学(日本教育工学選書)2016

    • Author(s)
      大島純・益川弘如
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Book] 学校インターンシップの科学2016

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 「獲得メタファに基づく学習理論」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 「協調学習の社会的次元と相互作用的次元(pp.147-163.)」R. K. ソーヤー編,大島純・森敏昭・秋田喜代美・白水始監訳,望月俊男・益川弘如編訳『学習科学ハンドブック 第二版 第2巻:効果的な学びを促進する実践/共に学ぶ』2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 「協調学習の技法」『教育工学選書II 協調学習とCSCL』2016

    • Author(s)
      益川弘如,・尾澤重人
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 「あるべき学びの再考とその基盤となる学習理論の枠組み(pp.44-55)」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      大島純,・益川弘如
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 「学習科学ハンドブック第二版第2巻ー効果的な学びを促進する実践/共に学ぶー」2016

    • Author(s)
      R.K.ソーヤー,監訳:大島純,森敏昭,秋田喜代美,白水始,編訳:望月俊男,益川弘如
    • Total Pages
      259
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] アクティブラーニングの技法・授業デザイン2016

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東進堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 学生の学校インターンシップ経験を活かした授業・演習:新たな学びの実現に応える教員養成大学・教職大学院の構築2016

    • Author(s)
      益川弘如, 長谷川哲也, 望月耕太
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Book] 知識構成型ジグソー法2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      東進堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Book] 教職大学院を中心としたスケールアップの拠点形成(pp.140-147 )」『教育工学選書II 学びのデザイン:学習科学』2016

    • Author(s)
      益川弘如,・村山功
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      314
    • Publisher
      放送メディア研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      放送メディア研究
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Book] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      丸善プラネット(株)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Book] ICTを活用した21世紀型の新たな授業と評価2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      日本視聴覚教育協会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Book] インターネットを活用した協調学習の未来へ向けて2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・益川弘如
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      児童心理学の進歩
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] 21世紀型スキル:学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      三宅なほみ(監訳)益川弘如,望月俊男(編訳)
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Book] 21世紀型スキル:学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      益川弘如ほか
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Book] インターネットを活用した協調学習の未来へ向けて2014

    • Author(s)
      三宅なほみ,益川弘如
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] Development of CBT Reading Items to Elicit “Aggressive Reading”2021

    • Author(s)
      益川 弘如, 白水 始, 齊藤 萌木, 飯窪 真也, 天野 拓也
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 25-44

    • DOI

      10.24690/jart.17.1_25

    • NAID

      130008124084

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906, KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 「積極的読み」を引き出すCBT読解問題の開発―東京大学入学試験の国語問題を活用して―2021

    • Author(s)
      益川弘如・白水 始・齊藤萌木・飯窪真也・天野拓也
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 17(1)

    • NAID

      130008124084

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] Effects of Letter Spacing and Density in Illustrated Educational Materials on the Initial Motivation for Reading2020

    • Author(s)
      笠井 俊信, 大﨑 理乃, 益川 弘如, 林 雄介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 21-24

    • DOI

      10.15077/jjet.S43015

    • NAID

      130007814531

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01715
  • [Journal Article] 多肢選択式と記述式の設問形式の違いによる解決プロセスの差異 : 大学入試センター試験の国語既出問題を用いた協調問題解決実験2020

    • Author(s)
      益川弘如,白水始
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 30 Pages: 44-51

    • NAID

      40022210384

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Journal Article] 多肢選択式と記述式の設問形式の違いによる解決プロセスの差異―大学入試センター試験の国語既出問題を用いた協調問題解決実験―2020

    • Author(s)
      益川弘如・白水 始
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 30 Pages: 44-51

    • NAID

      40022210384

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 東京大学入学試験の国語記述式問題が引き出す思考過程―思考発話法を用いた大学入試センター試験の国語多肢選択式問題との比較実験―2019

    • Author(s)
      益川弘如,白水始
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 29 Pages: 162-168

    • NAID

      40021869656

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 協調問題解決能力の評価に関する研究動向2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET19-1 Pages: 321-326

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05635
  • [Journal Article] 思考発話法を用いた穴埋め式問題の解決プロセスの解明―大学入試センター試験問題の数学既出問題を活用して―2019

    • Author(s)
      河﨑美保,白水始,益川弘如
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 15(1)

    • NAID

      130007691332

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 東京大学入学試験の国語記述式問題が引き出す思考過程―思考発話法を用いた大学入試センター試験の国語多肢選択式問題との比較実験―2019

    • Author(s)
      益川弘如・白水 始
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: No.29 Pages: 162-168

    • NAID

      40021869656

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 思考発話法を用いた穴埋め式問題の解決プロセスの解明―大学入試センター試験問題の数学既出問題を活用して―2019

    • Author(s)
      河崎美保・白水 始・益川弘如
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 15(1) Pages: 149-167

    • NAID

      130007691332

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] Clarifying Solving Processes of Multiple-Choice Problems Using the Think-aloud Method2018

    • Author(s)
      益川弘如,白水始,根本紘志,一柳智紀,北澤武,河﨑美保
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 14(1) Issue: 1 Pages: 51-70

    • DOI

      10.24690/jart.14.1_51

    • NAID

      130007474666

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Journal Article] 資質・能力を育む学習環境のデザイン―ICT 機器・情報メディア教材・プログラミング教育の再考―2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      視聴覚教育

      Volume: 849 Pages: 2-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Journal Article] 特集「学校内外の学びをつなぐ」編集にあたって2016

    • Author(s)
      白水 始・岡部大介・益川弘如・伊藤 崇
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 197-200

    • NAID

      130005398059

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] Review of Analytic Frameworks for Learners’ Thinking on Socioscientific Issues2016

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 40 Issue: 4 Pages: 353-362

    • DOI

      10.14935/jssej.40.353

    • NAID

      130005312716

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 21世紀型の資質・能力をいかに育成するか2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育総合研究

      Volume: 9 Pages: 1-20

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 建設的相互作用経験の蓄積が協調的問題解決能力の育成につながるか―縦断的な発話データを用いた能力発揮場面の分析―2016

    • Author(s)
      益川弘如,河﨑美保,白水始
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 237-254

    • NAID

      130005398062

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Journal Article] 21世紀型の資質・能力をいかに育成するか2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育総合研究 日本教育大学院大学紀要

      Volume: Vol.9 Pages: 1-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] 建設的相互作用経験の蓄積が協調的問題解決能力の育成につながるか―縦断的な発話データを用いた能力発揮場面の分析2016

    • Author(s)
      益川弘如・河崎美保・白水 始
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23(3) Pages: 237-254

    • NAID

      130005398062

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 21世紀型の資質・能力をいかに育成するか2016

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      教育総合研究日本教育大学院大学紀要

      Volume: 9 Pages: 1-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 教育イノベーションを実現する学習科学と学習工学へ2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      人工知能

      Volume: 30(4) Pages: 513-514

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      放送メディア研究

      Volume: 12 Pages: 189-211

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] デザイン研究を用いたエビデンスに基づく授業研究の実践と提案2015

    • Author(s)
      遠藤育男・益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(3) Pages: 221-233

    • NAID

      130005117212

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 科学技術の社会問題に関する思考の評価フレームワーク2015

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 30 Pages: 77-82

    • NAID

      130006660189

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Journal Article] 知識構築プロセスを安定して引き起こす協調学習実践の検証2015

    • Author(s)
      遠藤育男,益川弘如,大島純,大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 363-376

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 知識構築プロセスを安定して引き起こす協調学習実践の検証2015

    • Author(s)
      遠藤育男・益川弘如・大島純・大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(4) Pages: 363-376

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] デザイン研究を用いたエビデンスに基づく授業研究の実践と提案2015

    • Author(s)
      遠藤育男, 益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39 Pages: 221-233

    • NAID

      130005117212

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 知識構築プロセスを安定して引き起こす協調学習実践の検証2015

    • Author(s)
      遠藤育男,益川弘如,大島純,大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(4) Pages: 363-376

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] デザイン研究を用いたエビデンスに基づく授業研究の実践と提案2015

    • Author(s)
      遠藤育男, 益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(3) Pages: 221-233

    • NAID

      130005117212

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] 学習者中心知識構築型への授業観変容を目指した学習科学プログラム2014

    • Author(s)
      益川弘如,村山功
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.38, Suppl. Pages: 13-16

    • NAID

      110009919099

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] 学習者中心知識構築型への授業観変容を目指した学習科学プログラム2014

    • Author(s)
      益川弘如・村山功
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 13-16

    • NAID

      110009919099

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 学習科学の起源と展開2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・大島純・益川弘如
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38(2) Pages: 43-53

    • NAID

      110009818450

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 学習科学の起源と展開2014

    • Author(s)
      三宅なほみ,大島純,益川弘如
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38(2) Pages: 43-53

    • NAID

      110009818450

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] 学習科学の起源と展開2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・大島純・益川弘如
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38 Pages: 43-53

    • NAID

      110009818450

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 学習者中心知識構築型への授業観変容を目指した学習科学プログラム2014

    • Author(s)
      益川弘如・村山功
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38(suppl) Pages: 13-16

    • NAID

      110009919099

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] インターネットを活用した協調学習の未来へ向けて2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 53 Pages: 189-213

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 254-267

    • NAID

      130004853231

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水始,三宅なほみ,益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: Vol.21, No.2 Pages: 254-267

    • NAID

      130004853231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水 始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21(2) Pages: 254-267

    • NAID

      130004853231

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Journal Article] 学習科学を生かした国語科授業デザインに関する実践研究2013

    • Author(s)
      神田憲興,益川弘如
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 101-104

    • NAID

      110009958538

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] Designing Collaborative Learning Activity for the Abstract Knowledge Creation2013

    • Author(s)
      Masukawa, H., & Endo, I.
    • Journal Title

      Work-in-Progress Poster Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Volume: xx Pages: 6-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Journal Article] 生涯学習に必要な学習力とは?Web掲示板利用のグループ学習授業の事例から2008

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学生涯学習教育研究 10

      Pages: 70-73

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Journal Article] 生涯学習に必要な学習力とは? Web掲示板利用のグループ学習授業の事例から2008

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学生涯学習教育研究 No10

      Pages: 70-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Journal Article] 多様性を利用した授業形態-ジグソー学習法と協調学習支援システムの組み合わせ-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No.14

      Pages: 39-46

    • NAID

      110007583190

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Journal Article] 訪問参加報告を電子化して共有する試み-2年目のチャレンジ-2007

    • Author(s)
      益川 弘如
    • Journal Title

      静岡市立富士見小学校訪問報告書〜大学生の学校参画を考える〜 第6号

      Pages: 199-201

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17530561
  • [Journal Article] 授業開発力向上を目指した授業プログラムの開発と実践評価-実習経験を基盤とした学習理論の再構築活動支援2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No. 13

      Pages: 129-140

    • NAID

      110007583302

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Journal Article] 授業開発力向上を目指した授業プログラムの開発と実践評価-実習経験を基盤とした学習理論の再構築活動支援-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要 No.13

      Pages: 129-140

    • NAID

      110007583302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] オーガナイズドセッション:教育の世界に知識を取り戻す~単元マップを媒介に~2022

    • Author(s)
      白水始,益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] オーガナイズドセッション:教育評価のデジタルトランスフォーメーションに向けて:算数・数学を例に2021

    • Author(s)
      益川弘如,白水始,齊藤萌木
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] Wikiシステムを活用した長期的なリフレクションが学習観の問い直しに与える影響2021

    • Author(s)
      田中冴, 近藤秀樹, 益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会(第39回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 音楽教育における音楽づくり・創作活動への期待―学習科学の視点から2021

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] Post Pandemic の科学教育と学習科学 -人はどこまで賢くなれるのか?の視点から-2021

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会論文集
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 適応型学習機能を組み込んだ AI ドリルの 「比・割合」のビッグデータ解析から見えてくること2021

    • Author(s)
      益川弘如, 稲垣忠
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 学校として子どものめざす姿を明確にして新しいことに挑戦する意識をもつ2020

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      総合教育技術
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01715
  • [Presentation] 学習者の学習観を教師にフィードバックすることによる教授中心から学習者中心への授業改革支援2020

    • Author(s)
      加田早耶花、益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会2020春期全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] パネル・ディスカッション 「ガイドライン策定に向けて」2020

    • Author(s)
      田村恭久・益川弘如・神野元基・Ross, K.・白水 始
    • Organizer
      国立教育政策研究所「教育革新」プロジェクト フェイズ1 シンポジウム~高度情報技術を活用した全ての子供の学びの質の向上に向けて~
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 全国学力・学習状況調査における児童生徒質問紙の選択意図2020

    • Author(s)
      益川弘如、赤井優華
    • Organizer
      日本教育工学会2020春期全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 学びの構成原理に基づく授業デザインと評価方法の提案2020

    • Author(s)
      大﨑 理乃, 笠井 俊信, 林 雄介, 益川 弘如
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01715
  • [Presentation] 学習科学から探るCBTの可能性2020

    • Author(s)
      益川弘如・白水 始
    • Organizer
      CBTの活用に関する有識者会議(第7回)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 多肢選択式問題と記述式問題の解決プロセスの比較―大学入試センター試験問題の国語既出問題を活用した協調問題解決実験―2019

    • Author(s)
      益川弘如・白水 始
    • Organizer
      令和元年度 全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会(第14回) 研究発表予稿集??
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 協調問題解決能力の評価に関する研究動向2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      『日本教育工学会研究報告集』JSET19-1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 対話分析可視化ツールを活用した授業振り返り研修の実践2019

    • Author(s)
      笠井 俊信, 大﨑 理乃, 林 雄介, 益川 弘如
    • Organizer
      教育システム情報学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01715
  • [Presentation] 大学入試改革を踏まえた主体的・対話的で深い学びを実現する授業と評価のすがた2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      全国私学教育研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 学びの構成原理の理解深化を目的とした小学校教員研修の実践2019

    • Author(s)
      大崎理乃,笠井俊信,林雄介,益川弘如,永野和男,平嶋宗,溝口理一郎
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Presentation] 協調問題解決能力の評価に関する研究動向2019

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Presentation] 人はいかにテスト問題を解くか―思考発話法を用いた検討―2018

    • Author(s)
      白水始,益川弘如,齊藤萌木,大杉住子,西岡加名恵
    • Organizer
      日本教育心理学会第6総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] オーガナイズド・セッション「協調学習の評価の刷新:指標を探す」2018

    • Author(s)
      白水始,益川弘如,堀公彦,齊藤萌木,飯窪真也,河﨑美保,中山隆弘
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] オーガナイズド・セッション「協調学習の評価の刷新:指標を探す」2018

    • Author(s)
      白水始,益川弘如,堀公彦,齊藤萌木,飯窪真也,河﨑美保,中山隆弘
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 協調的問題解決能力の良質な発現チャンスが埋め込まれた学習環境は能力の育成にいかにつながるのか:発話データからの検討2018

    • Author(s)
      益川弘如,遠藤育男
    • Organizer
      2018年度人工知能学会全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 学びのモデルに基づく指標を複数重ねることから見える対話の質2018

    • Author(s)
      益川弘如,河崎美保
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 協調学習の評価の刷新:指標を探す2018

    • Author(s)
      白水始,益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 大学入試センター試験国語における多肢選択式問題の解決方略2018

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 授業の幅広い対案作成に基づく教員研修の試みとその効果2018

    • Author(s)
      笠井俊信,大崎理乃,益川弘如,林雄介,永野和男,平嶋宗,溝口理一郎
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Presentation] 学びのモデルに基づく指標を複数重ねることから見える対話の質2018

    • Author(s)
      益川弘如,河崎美保
    • Organizer
      日本認知科学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02906
  • [Presentation] 学習科学の立場から考えるエビデンスに基づく教育のすがた2017

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] Effects of task design during collaborative problem solving using the knowledge constructive jigsaw2017

    • Author(s)
      Kawasaki, M., Masukawa, H. & Endo, I.
    • Organizer
      EARLI2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H06107
  • [Presentation] 授業目標の階層構造表現による教員研修支援の試み2017

    • Author(s)
      笠井俊信,遠藤育男,大崎理乃,林雄介,益川弘如,永野和男,平嶋宗,溝口理一郎
    • Organizer
      教育工学会201
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03077
  • [Presentation] これからの学習環境と評価のあり方について2016

    • Author(s)
      白水 始,益川弘如,齊藤萌木
    • Organizer
      日本テスト学会
    • Place of Presentation
      東京都
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] 学校内外の学びをつなぐ(1)2016

    • Author(s)
      白水 始,岡部大介,益川弘如,伊藤崇
    • Organizer
      JCSS2016
    • Place of Presentation
      北海道
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] 学校内外の学びをつなぐ(2)2016

    • Author(s)
      白水 始,岡部大介,益川弘如,伊藤崇
    • Organizer
      JCSS2016
    • Place of Presentation
      北海道
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] Proposing an alternative framework for the assessment of collaborative problem solving.2015

    • Author(s)
      Shirouzu, H., Tohyama, S., Yamada, M., Kitazawa, T., & Masukawa, H.
    • Organizer
      CSCL 2015
    • Place of Presentation
      Gothenburg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-08
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] 科学技術の社会問題を扱ったアーギュメントの評価枠組みの事例的検討2015

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・西垣順子・益川弘如・稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282036
  • [Presentation] 授業案の意図構造の再構成演習システムの設計と開発2015

    • Author(s)
      中田大介,林雄介,笠井俊信,益川弘如,平嶋宗,永野和男,溝口理一郎
    • Organizer
      人工知能学会第75回先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      慶応大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01070
  • [Presentation] 授業案の意図構造の再構成演習システムの設計と開発2015

    • Author(s)
      中田大介,林雄介,笠井俊信,益川弘如,平嶋宗,永野和男,溝口理一郎
    • Organizer
      人工知能学会 第75回 先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      横浜市
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282057
  • [Presentation] 授業改善に繋がる協調問題解決の比較分析2015

    • Author(s)
      益川弘如・河﨑美保・遠藤育男・丸井純
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング推進のための学習科学ポータル~学習指導要領のウェブ化に向けて~2015

    • Author(s)
      白水 始・益川弘如・遠山紗矢香・田中瑞人
    • Organizer
      New Education Expo2015
    • Place of Presentation
      大阪マーチャンダイズ・マート(大阪府)
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] 概念変化と発達段階2014

    • Author(s)
      白水 始・益川弘如・三宅なほみ・村山功・田代直幸・山口悦司
    • Organizer
      日本認知科学会第31回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県)
    • Year and Date
      2014-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] いま,なぜ協調学習・学習科学SIGが必要か?2014

    • Author(s)
      益川弘如・舘野泰一・舟生日出男・白水 始・大島純・鈴木栄幸・大浦弘樹・飯窪真也・齋藤萌木・遠藤育男・丸井純・大島律子・柴田高司・楠本誠・望月俊男・北澤武
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県)
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26242014
  • [Presentation] 回顧テストと協調学習プロセス可視化を活用した授業研究の試行2013

    • Author(s)
      遠藤育男, 丸井純, 谷哲也, 益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 21世紀型スキルと教員養成・研修2013

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会夏の合宿研究会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] デザイン研究:知識創造と21世紀型スキルの獲得を同時に2013

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 教職大学院で学習科学を学ぶ教師教育プログラム2013

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      RECLSセミナー
    • Place of Presentation
      東京工業大学CIC(東京都)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 教師の授業改善力獲得を目指した大学院コースの実践と評価-授業観察と分析の繰り返しによるグループ学習法に関する知識統合過程の分析-2008

    • Author(s)
      益川弘如, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      日本認知科学会第25回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2008-09-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 授業を「外」から見る : 学習科学研究者による授業研究2008

    • Author(s)
      益川弘如, 白水始, 長田尚子, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 教職大学院設置を目指したスクールリーダー養成プログラムの開発と展開2008

    • Author(s)
      益川弘如、村山功、酒井宣幸
    • Organizer
      第20回日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2008-10-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 文献資料内容の再解釈による知識の精細化-教育実習経験を軸にした既習内容の再吟味活動の効果-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第24回大会
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2007-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 理論と実践の統合を支援する学習支援システムの構築-教育学研究科における授業開発力向上カリキュラムでの運用に向けて-2007

    • Author(s)
      益川弘如、村山功、石上靖芳
    • Organizer
      第50回人工知能学会先進的学習科学と工学研究会
    • Place of Presentation
      キャンパスイノベーションセンター東京
    • Year and Date
      2007-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 理論と実践の統合を支援する学習支援システムの構築-教育学研究科における授業開発力向上カリキュラムでの運用に向けて-2007

    • Author(s)
      益川弘如, 村山功, 石上靖芳
    • Organizer
      人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(第50回)
    • Place of Presentation
      北陸先端科学技術大学院大学東京サテライトキャンパス
    • Year and Date
      2007-07-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 文献資料内容の再解釈による知識の精細化-教育実習経験を軸にした既習内容の再吟味活動の効果-2007

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第24回大会発表論文集
    • Place of Presentation
      成城大学
    • Year and Date
      2007-09-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 適応的に転用可能な 授業における学習者の活動原則の抽出 -他機関授業への適応的転用と実践的評価-2006

    • Author(s)
      益川弘如
    • Organizer
      日本認知科学会第23回大会
    • Place of Presentation
      中京大学
    • Year and Date
      2006-08-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18700643
  • [Presentation] 学生の「学校支援ボランティア」の実態と課題に関する研究―実践的指導力を育むための指導・評価システム構築に向けて―

    • Author(s)
      山本真人・梅澤収・菅野文彦・益川弘如・塩田真吾・長谷川哲也・島田桂吾・望月耕太
    • Organizer
      平成25年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      札幌全日空ホテル(主管校:北海道教育大学)(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381019
  • [Presentation] モバイルテクノロジを利用した協調学習:知識構成型ジグソー法を用いた課題研究の設計

    • Author(s)
      小林徹・千代西尾祐司・益川弘如・大島律子・大島純
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] Instructional design for facilitating collective discourse with tablet PCs for understanding scientific concepts

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., Masukawa, H., Chiyonishio, Y., Hayashi, K., Yamaguchi, E., & Ohsaki, A.
    • Organizer
      Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Univ. of Gothenbourg, Gothenbourg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-07 – 2015-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] モバイルテクノロジを利用した協調学習:知識構成型ジグソー法を用いた生物基礎の設計

    • Author(s)
      林耕介・千代西尾祐司・原田悠我・益川弘如・大島律子・大島純
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24240105
  • [Presentation] 教員養成系大学・学部における『学校支援ボランティア』のWEB活用に関する状況の調査―WEBによる支援システムの構築に向けて―

    • Author(s)
      塩田真吾・益川弘如・山本真人・長谷川哲也・島田桂吾・望月耕太・菅野文彦
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学(秋田県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381019
  • [Presentation] 教員を目指す学生による「学校支援ボランティア」の動向と課題

    • Author(s)
      山本真人・菅野文彦・長谷川哲也・望月耕太・益川弘如・塩田真吾・島田桂吾
    • Organizer
      日本教師教育学会第23回研究大会
    • Place of Presentation
      佛教大学(京都府)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381019
  • 1.  YAMAGUCHI ETSUJI (00324898)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  SAKAMOTO Miki (90293729)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 3.  INAGAKI Shigenori (70176387)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  Kasai Toshinobu (80335570)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  HAYASHI Yusuke (70362019)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 6.  OSHIMA Jun (70281722)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 7.  YAMAMOTO Tomokazu (70584572)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  NAGANO Kazuo (60107224)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  MIZOGUCHI Riichiro (20116106)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 10.  SHIROUZU Hajime (60333168)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 33 results
  • 11.  KITAZAWA Takeshi (80453033)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  平嶋 宗 (10238355)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 13.  MOCHIZUKI Toshio (50379468)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 14.  MURAYAMA Isao (40210067)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 15.  OSHIMA Ritsuko (70377729)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 16.  西垣 順子 (80345769)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  齊藤 萌木 (60584323)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 18.  大崎 理乃 (50630802)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 19.  Fumihiko Sugano (30216288)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  ISHIGAMI Yasuyoshi (50402227)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MIYAKE Naomi (00174144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 22.  河崎 美保 (70536127)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  飯窪 真也 (40609971)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 24.  市川 治 (00821612)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  辻 真吾 (80431823)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  伊藤 真之 (40213087)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  DEGUCHI Akiko (70515981)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  Watanabe Yukiko (90611228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  TAKAHASHI Kouji (20022204)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  UMEZAWA Osamu (90223601)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  FUJIWARA Funio (80324325)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  YAMADA Masayuki (10610206)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 33.  HASHIMOTO Akihiko (80189480)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  FUKUMOTO Toru (70413903)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  MATSUO Tomoaki (80320993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  TAKAGAKI Mayumi (50350567)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  NAKAYAMA Hayashi (90237470)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 38.  塩田 真吾 (30547063)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 39.  山本 真人 (80609305)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 40.  長谷川 哲也 (90631854)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 41.  島田 桂吾 (20646674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 42.  長倉 守 (20734205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  合田 美子 (00433706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  山田 政寛 (10466831)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  山崎 準二 (50144051)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  田代 直幸 (30353387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 47.  舟生 日出男 (20344830)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  楠 房子 (40192025)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  大浦 弘樹 (90466871)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  河野 麻沙美 (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  辻本 悟史 (20539241)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  勝野 正章 (10285512)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  松澤 芳昭 (40517017)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  松河 秀哉 (50379111)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  MOCHIZUKI Kota
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 56.  HYODO Kenshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  OUMIDO NOBUKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  HAYASHI HAJIMU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  MURATSU Keita
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  KAMIYAMA Shinicchi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  DAIKOKU Masahiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  HATONO Itsuo
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi