• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Kimura Yuu  木村 優

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KIMURA Yuu  木村 優

Less
Researcher Number 40589313
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2022: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授
2020 – 2021: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 教授
2016 – 2020: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授
2014 – 2015: 福井大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2011: 福井大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
2011: 福井大学, 大学院・教育学研究科, 教授
2010: 福井大学, 教育学研究科, 研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Educaion / Medium-sized Section 9:Education and related fields
Except Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related
Keywords
Principal Investigator
教師の情動 / 情動的実践 / 専門職の学び合うコミュニティ / 学習する組織 / 学校組織 / ケアリング / アクション・リサーチ / 授業研究 / 専門性開発 / 情動的実践の共有 … More / 省察 / 教育方法 / フロー / 経験抽出法 / 中等学校 / 省察的実践 / 教師の感情 / ESM / 教職の専門性 / 中等教育学校 / 不安 / 新たな学び / 挑戦 / 授業の不確実性 / 即興的思考 / メンタルヘルス / 教師の専門性 / 学校組織分析 / 国際情報交換 / エージェンシー / 学びのサイクル / 対話するカリキュラム / カリキュラム / カリキュラムデザイン / 子どもの学び / Agency / コンピテンシー / ヴォイス / 意思決定 … More
Except Principal Investigator
授業研究 / 教師の成長 / 同僚性 / 校長のリーダーシップ / 学校文化 / 子どもの学び / アイデンティティ / ライフストーリー / 専門家共同体 / 高等学校 / 新任教師 / ベテラン教師 / ナラティブ / 事例研究 / 語り / 変容 / オートヴァイオグラフィ / 専門的力量の開発 / 学校経営 / ナラティヴ / アクションリサーチ / エージェンシー / リフレクション / 省察 / ソーシャルキャピタル / 社会関係資本 / 組織開発 / 教育委員会 / 指導主事 / 組織文化 / 意思決定 / 校内研究 / 教育方法 / 教育経営 / 教員研修 / 授業分析 / ペダゴジー / 多元的生成モデル / 一元的操作モデル / 相互的主体変容 / 教育改革 / 他人事≒自分事 Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (74 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  Emergence of curriculum research based on learning cyclePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      木村 優
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  〈多元的生成モデル〉にもとづく教育政策の再構築に関する総合的研究

    • Principal Investigator
      菊地 栄治
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Construction Professional Capital through Lesson Study: An Empirical Research

    • Principal Investigator
      CHICHIBU Toshiya
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Integrated mechanism of individual and organizational factors which support teachers to accept their anxiety and encourage them to take on challenging brand-new teaching(Fostering Joint International Research)Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Kimura Yuu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  A multiple research focused upon public high school manegements using the lesson study

    • Principal Investigator
      TAKAIRA KENICHI
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Tokyo Keizai University
  •  Integrated mechanism of individual and organizational factors which support teachers to accept their anxiety and encourage them to take on challenging brand-new teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kimura Yuu
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Enquiry of practical meanings of teachers' flow experiences in teachingPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KIMURA Yuu
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2022 2021 2020 2019 2018 2016 2015 2014 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 専門職としての教師の資本2022

    • Author(s)
      アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン著、木村優、篠原岳司、秋田喜代美監訳
    • Total Pages
      406
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760826823
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Book] 専門職としての教師の資本2022

    • Author(s)
      アンディ・ハーグリーブス、マイケル・フラン、木村優、篠原岳司、秋田喜代美
    • Total Pages
      416
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760826823
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Book] OECD 2020年新型コロナウイルス感染症パンデミックへの教育における対策をガイドするフレームワーク2020

    • Author(s)
      木村 優・王林鋒・矢内琴江・半原芳子・高阪将人・宮本雄太・ヤスミーンモスタファ・ポリーンマングラブナン
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      https://www.fu-edu.net/sites/default/files/archives/2020/archive-20200423-13256.pdf
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Book] 学校組織のアクション・リサーチ研究:高校における学校改革のアクション・リサーチを中心に, 秋田喜代美・藤江康彦(編著)『学校教育実践研究のためのはじめての質的研究法:事例から学ぶ』2019

    • Author(s)
      木村優
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      4489023073
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Book] ワードマップ授業研究:実践を変え、理論を革新する2019

    • Author(s)
      木村 優・岸野麻衣
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516314
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Book] 授業研究2019

    • Author(s)
      木村 優、岸野 麻衣
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516314
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Book] 「協働の学び」が変えた学校2018

    • Author(s)
      金子 奨、高井良 健一、木村 優
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      427241240X
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Book] 「協働の学び」が変えた学校:新座高校学校改革の10年2018

    • Author(s)
      金子奨・高井良健一・木村優(編著)
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      大月書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Book] 情動的実践としての教師の専門性2015

    • Author(s)
      木村優
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Book] シティズンシップの授業2014

    • Author(s)
      橋本渉・飯島祐希・John Yeo・木村優・中田奈穂美・野崎雅秀
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Book] 対話が生まれる教室2014

    • Author(s)
      秋田喜代美・木村優・一柳智紀・坂本篤司・牧田秀昭・小林真由美 他26名
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Book] 挑戦的課題が方向づける思考-探求するコミュニティづくり-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Book] 教師の語りが生み出す教室の開かれた関係-教師の自己開示-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Publisher
      教育開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] One Step Further: Advancing Lesson Study Practice through Collaborative Inquiry School-University Partnerships2022

    • Author(s)
      Wang, L., Kimura, Y., & Yurita, M.
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Education

      Volume: 42

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 教育改革のグローバル・トレンドを踏まえて子どもたちの育ちすべてを支える2022

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      千葉学校保健研究

      Volume: 11(2) Pages: 10-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討 : 中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子, 一柳 智紀, 木村優, 長谷川友香, 秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-681

    • NAID

      120007115859

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Journal Article] 専門職の学び合うコミュニティPLCsの協働成熟を支える学校ネットワークとコンソーシアムの可能性2021

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の「語り」にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60

    • NAID

      120007115859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 専門職の学び合うコミュニティPLCsの協働成熟を支える学校ネットワークとコンソーシアムの可能性2021

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 探究的な学びを通した生徒Agencyの変容過程の検討:中高生の『語り』にもとづく発話分析とエピソード分析2021

    • Author(s)
      三河内彰子・一柳智紀・木村 優・長谷川友香・秋田喜代美
    • Journal Title

      京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 60 Pages: 663-681

    • NAID

      120007115859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 専門職の学び合うコミュニティPLCsの協働成熟を支える学校ネットワークとコンソーシアムの可能性2021

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01637
  • [Journal Article] 地域の学校ネットワークに基づく社会に開かれた教育課程と学校組織の協働開発のアクション・リサーチ2020

    • Author(s)
      木村 優・永田卓裕
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 463-473

    • NAID

      120007034883

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Journal Article] 地域の学校ネットワークに基づく社会に開かれた教育課程と学校組織の協働開発のアクションリサーチ2020

    • Author(s)
      21. 木村 優・永田卓裕
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 13 Pages: 463-473

    • NAID

      120007034883

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Journal Article] 授業研究が実装する専門職として教師の資本育成と学び合うコミュニティ成熟機能2019

    • Author(s)
      木村 優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 12

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Journal Article] 教師の実践と専門性開発における情動の役割:情動の認知・社会的構成主義に基づく教師の情動研究の概観を通して2019

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      福井大学教育・人文社会系部門紀要

      Volume: 4 Pages: 209-227

    • NAID

      120006778735

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Journal Article] 中等教育のカリキュラム・イノベーションを支えるプロセス・コンサルテーションの実践:OECD ISN福井クラスターの初期マネジメントの省察2018

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻・紀要)

      Volume: 10 Pages: 207-229

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Journal Article] 21世紀の知識社会を乗り越える学校と教師2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育

      Volume: 851 Pages: 29-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 「専門職の資本」を培う2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-6 Pages: 26-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 校内授業研究に包摂する2つの力:「専門職の資本」と「専門職の学び合うコミュニティ」を培う2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 9 Pages: 19-22

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 知識社会を乗り越える学校と教師2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-5 Pages: 26-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 「専門職の資本」と「専門職の学び合うコミュニティ」を培う授業研究2016

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育PRO

      Volume: 46-7 Pages: 26-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 「教育の国際化」をめぐって2015

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 780 Pages: 6-8

    • NAID

      120006452395

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 「専門職の学び合うコミュニティ」としての学校の発展過程:福井市至民中学校との協働研究のあゆみを事例として2015

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 8 Pages: 25-32

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] 福井大学教職大学院における「新たな学び」を展開する「学び続ける」教員の養成と支援2014

    • Author(s)
      木村優・森﨑岳洋
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 7 Pages: 215-231

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Journal Article] ポスト・モダン時代における"相互作用的専門職"としての教職-教師の専門職性におけるケアリングと情動的次元の探究-2011

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 第4号 Pages: 115-129

    • URL

      http://hdl.handle.net/10098/5609

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 教師教育におけるナラティブと感情-授業中の感情的出来事に関する高校教師の省察の事例分析-2011

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要2011

      Volume: 第1号 Pages: 197-209

    • NAID

      110008448963

    • URL

      http://hdl.handle.net/10098/3061

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] Expressing emotions in teaching : Inducement, suppression, and disclosure as caring profession2011

    • Author(s)
      KIMURA Yuu
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan : International Yearbook

      Volume: No.5 Pages: 63-78

    • NAID

      110008440459

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 授業における感情経験が教師の自律的な専門的発達に及ぼす影響-異なる授業目標を掲げる高校教師の認知評価様式に着目して-2011

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 第10号 Pages: 23-23

    • NAID

      110009460517

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 授業における高校教師のフロー体験に内在する実践的意義2011

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第36巻 Pages: 25-37

    • NAID

      110008750076

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 教師の感情表出を受けて生徒が示す授業参加行動-中学校3学級の授業事例を対象として-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 第8・9号 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 協働学習授業における高校教師の感情経験と認知・行動・動機づけとの関連-グラウンデット・セオリー・アプローチによる現象モデルの生成-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 58 Pages: 464-479

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 教師による授業実践の省察過程における感情の役割-グラウンデッド・セオリー・アプローチに基づく高校教師の語りの分析-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 第3号 Pages: 263-277

    • URL

      http://hdl.handle.net/10098/3149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] Expressing emotions in teaching : Inducement, suppression, and disclosure as caring profession2010

    • Author(s)
      Kimura, Yuu
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan

      Volume: 5 Pages: 63-78

    • NAID

      110008440459

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Journal Article] 教師教育におけるナラティブと感情-授業中の感情的出来事に関する教師の省察の事例分析-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要2010

      Volume: 1 Pages: 197-209

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] 「教師のコンピテンシー」をめぐって2022

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教師教育学会・公開研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Presentation] Reflective and Sustainable Lesson Study Practice through University-School Partnership2021

    • Author(s)
      Wang, L., Kimura, Y., & Yurita, M.
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Presentation] 教育改革のグローバル・トレンドを踏まえて子どもたちの育ちすべてを支える2021

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      第24回千葉県学校保健学会年次大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Presentation] 探究型カリキュラム実践を通して育まれる教師コンピテンシーの探索:高校とのアクション・リサーチにもとづく教師の語りの定性的分析2021

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Presentation] 探究カリキュラム実践を基盤とした教師の協働的専門性開発の構造:専門職の資本概念による学校文化成熟過程の明晰化2020

    • Author(s)
      藤井佑介・木村 優・三河内彰子
    • Organizer
      日本教育方法学会第56回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K20818
  • [Presentation] The prominence and sustainability of school as PLCs: A comparative study of system, culture and practice between Japan and US schools2019

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      International Congress for School Effectiveness and Improvement 2019 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Presentation] The prominence and sustainability of school as PLCs: A comparative study of system, culture and practice between Japan and US schools2019

    • Author(s)
      Yuu Kimura
    • Organizer
      International Congress for School Effectiveness and Improvement
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Presentation] 専門職の資本と学び合うコミュニティを育む授業研究の持続・発展・進化の道標2018

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会(和歌山大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Presentation] 専門職の資本と学び合うコミュニティを育む授業研究の持続・発展・進化の道標2018

    • Author(s)
      木村 優
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Presentation] 専門職の学び合うコミュニティとしての学校組織メカニズムの解明2018

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会(慶應義塾大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Presentation] 授業研究を通じたプロフェッショナル・キャピタルの構築に関する実証的研究(その1)2018

    • Author(s)
      千々布敏弥・小柳和喜雄・木村 優
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Presentation] 専門職の学び合うコミュニティとしての学校組織メカニズムの解明2018

    • Author(s)
      木村 優
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15KK0081
  • [Presentation] 授業研究を通じたプロフェッショナル・キャピタルの構築に関する実証的研究(その1)2018

    • Author(s)
      千々布敏弥、小柳和喜雄、木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会(和歌山大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02674
  • [Presentation] Sharing emotions through lesson study: Cultivating professional capital and professional learning communities of teachers2016

    • Author(s)
      Yuu Kimura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] PBLにおける問題同定と理解深化:生徒はいかにして問題を“発見”するのか2016

    • Author(s)
      村瀬公胤・益川弘如・木村 優・坂本篤司・白水 始・秋田喜代美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] Lesson studies on project based learning: Documentation and Assessment2016

    • Author(s)
      Kimimasa Murase, Atsushi Sakamoto, Yuu Kimura, Junpei Tokito & Shunpei Komura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] 情動的実践の共有:教師の不安受容と挑戦意欲を高める学校組織の分析2016

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] 授業研究を基軸とした高等学校における専門家共同体の構築2016

    • Author(s)
      金子奨・木村優
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回大会
    • Place of Presentation
      帝京大学八王子キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381099
  • [Presentation] 教師の意思決定資本を培う授業研究:『専門職の資本』による教師教育の方向定位と実践事例に基づいて2016

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] Expanding learning community and lesson study in Fukui: Findings from LSIP2016

    • Author(s)
      Toshiya Chichibu, Hiroyuki Watanabe & Yuu Kimura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2016
    • Place of Presentation
      United Kingdom, Exeter University
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] 授業研究を基軸とした高等学校における専門家共同体の構築2016

    • Author(s)
      金子 奨・木村 優
    • Organizer
      日本教師教育学会第26回研究大会
    • Place of Presentation
      帝京大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] 高等学校における授業研究がもたらす新任教師の変容2015

    • Author(s)
      高井良健一、岩田一正、木村優、齋藤智哉、金子奨、小島武文、高石昂、福泉志織
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部キャンパス(長野市)
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26381099
  • [Presentation] 子どもの学習意欲を高める授業とは2015

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      “教育実践と省察のコミュニティ2015”,教育実践研究フォーラム in 長崎大学
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • [Presentation] 教師の省察的実践における情動の物語-授業中の情動的出来事に対する高校教師の語りの事例分析-2011

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第47回大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] Flow in Teaching : How Do Positive Emotions Influence Teachers Professionality and Professional Development2011

    • Author(s)
      KIMURA Yuu
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference(WALS)
    • Place of Presentation
      Japan, Tokyo
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] Flow in Teaching : How Do Positive Emotions Influence Teachers Professionality and Professional Development2011

    • Author(s)
      Yuu Kimura
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2011
    • Place of Presentation
      東京大学(本郷キャンパス)
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] 長期にわたる実践を書くことによる教師の専門性の発達-(3)重層的省察による実践の編み直し-2011

    • Author(s)
      木村優、岸野麻衣、松木健一
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道立道民活動センター
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] 異なる授業目標を掲げる高校教師2名の感情経験の比較-類似状況に対する認知評価様式に着目して-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] 授業中の感情経験が教師に導く省察過程-高校教師の語りにもとづく感情の実践的意養の探究-2010

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会
    • Place of Presentation
      国士舘大学(世田谷キャンパス)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22830032
  • [Presentation] 「新たな学び」を展開する「学び続ける」教員の養成:福井大学教職大学院における学部新卒学生の授業観の変容と成長過程の追跡

    • Author(s)
      木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-08-26 – 2016-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780354
  • 1.  TAKAIRA KENICHI (50297339)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  CHICHIBU Toshiya (10258329)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  岩田 一正 (70338573)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  齋藤 智哉 (80570481)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  小柳 和喜雄 (00225591)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  久野 弘幸 (30325302)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  サルカルアラニ モハメドレザ (30535696)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  木原 俊行 (40231287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  柴田 好章 (70293272)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  下郡 啓夫 (00636392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  三河内 彰子 (20838453)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 12.  一柳 智紀 (30612874)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  坂本 篤史 (30632137)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  花井 渉 (60783107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  菊地 栄治 (10211872)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  池田 賢市 (40222880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  紅林 伸幸 (40262068)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  小国 喜弘 (60317617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  白川 優治 (50434254)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  末冨 芳 (40363296)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  高橋 亜希子 (90431387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  永田 佳之 (20280513)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  仁平 典宏 (40422357)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  根津 朋実 (50344958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  丸山 英樹 (10353377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  宮古 紀宏 (60549129)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  油布 佐和子 (80183987)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  吉田 敦彦 (20210677)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  和井田 清司 (50345542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  藤本 啓寛 (00962086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  Hargreaves Andy
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  KANEKO SUSUMU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 33.  KOJIMA TAKEFUMI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  TAKAISHI KOU
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 35.  FUKUIZUMI SHIORI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  YOSHIDA TOMOKI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi