• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsui Gota  松井 剛太

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MATSUI Gota  松井 剛太

Less
Researcher Number 50432703
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 香川大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2009 – 2024: 香川大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Education / Special needs education / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Education / Special needs education / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields … More / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Broad Section A / Basic Section 62010:Life, health and medical informatics-related / Education and related fields / Childhood science (childhood environment science) Less
Keywords
Principal Investigator
保育 / アセスメント / 就学前施設 / ラーニングストーリー / 保育の質 / ナラティブ / モバイルエスノグラフィー / インクルージョン / 医療的ケア児 / アクション・リサーチ … More / 就学前教育 / 評価(アセスメント) / 対話 / 評価 / 意味生成 / アクションリサーチ / 子どもの声 / 幼児教育 / 子育て支援 / 記録 / 連携 / 子育て / 家族レジリエンス / ポートフォリオ / 発達障害幼児 / 保育所・幼稚園 / authentic approach / 幼児 / 発達障害 / 国際研究者交流 / 個別の指導計画 / 自然主義的アプローチ / 学びの機会 / 障害 / テキストマイニング / 保育カンファレンス … More
Except Principal Investigator
保育 / 保幼小接続 / 保育の質 / 幼小連携 / 就学前教育 / スタートカリキュラム / アプローチカリキュラム / 小学校 / 幼児教育 / カリキュラム / 障害児 / 子育て支援 / 自治体の取り組み / 縦断研究 / 発達 / 乳幼児 / COVID-19 / 初等教育 / リテラシー / アクションリサーチ / 特別支援教育 / 保育所 / 幼稚園 / 接続カリキュラム / 教育内容 / 幼小接続 / 保育者 / 特別な配慮 / 中国 / 韓国 / 国際比較 / 母親 / ニュージーランド / 育児ストレス / コミュニケーション / 書き言葉 / 家庭科教育 / 協働性 / 教員養成 / 授業研究 / 日本語 / 家庭支援 / 言語指導 / 海外にルーツを持つ家庭 / 外国にルーツのある幼児 / タブレットコミュニケーション / 海外の幼児教育 / 海外にルーツのある子ども / 認定こども園 / 日本語教育 / 多文化 / 外国語 / 多文化保育 / 外国に繋がる子ども / 研修アプリ / コロナ禍の影響 / 0歳児 / 自治体の取組み / アプリ / 保育・幼児教育政策 / 0歳児クラス / 子ども / 乳児保育 / 保育の振り返り / 自治体 / 保育環境センシング / 子どもの発達 / 1歳児クラス / コロナ禍 / 縦断調査 / 保護者 / 保育環境 / マネジメント / 組織の質 / 心理的安全性 / 組織の成長モデル / 組織要因 / 自律型組織 / PHR / EHR / 医療的ケア / 認識 / 理解の変容・深化 / 長期研修 / 意識変容 / 小学校教員 / 保育者、小が高教員 / 小学校移行期 / 発達の捉え / モデル / 個別の教育支援計画 / 個別の指導計画 / 幼児教育アドバイザー / 編成モデル / 教育課程 / 保育評価 Assessment / 接続・移行 Transition / 初等教育 Primary Education / 就学前教育・保育 ECEC / リテラシー Literacy / 児童 / 文字 / 保育評価 / 子どもの声 / 書き / 初期リテラシー / 幼児 / 文字習得 / 学業不振 / 学習レディネス / 発達障害 / RTI / 教育の接続 / 保護者の意識 / 幼保小連携 / 合理的配慮 / 就学前施設 / 障害 / 特別支援 / 移行 / 情報共有 / 保幼小連携 / イタリア / イギリス / 小学校カリキュラム / 生活基盤型 / 生活基盤 / 就学準備 / フランス / カナダ / スウェーデン / 支援 / 個別の支援計画 / 保育カリキュラム / ECERS-R / 保育環境評価スケール / 障害児の保育 / 障害児の保育・教育 / 乳幼児保育 / 養育 / 子育て / 養育ストレス / 比較教育 / 父親 / 子育てストレス / ソーシャルサポート / 両親 / QOL(生活の質) Less
  • Research Projects

    (21 results)
  • Research Products

    (69 results)
  • Co-Researchers

    (60 People)
  •  Are Japanese teachers able to read the diverse learning of infants and toddlers through alternative assessments?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松井 剛太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  協働型授業研究を軸とした家庭科教員養成カリキュラムの開発

    • Principal Investigator
      一色 玲子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  A longitudinal study on the quality of early childhood care and education: an ecological system approach

    • Principal Investigator
      野澤 祥子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  医療的ケア児の保育に関する実践共同体の構築-モバイルエスノグラフィーの活用-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松井 剛太
    • Project Period (FY)
      2024 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Development of longitudinal study methods for early literacy development from pre-primary to primary students

    • Principal Investigator
      松本 博雄
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  A Study of the Factor and Development Model of Autonomous Organization for Quality in Early Childhood Education and Care

    • Principal Investigator
      井上 眞理子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Senzoku Junior College of Childhood Education
  •  Summarizing medical care implementation records at nursery schools and creating an information sharing system

    • Principal Investigator
      Mikami Fumiaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62010:Life, health and medical informatics-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Practice of language learning based on outreach to children and their families with foreign roots

    • Principal Investigator
      Nanakida Atsushi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  What is the key to a smooth transition from preschool to elementary school: Exploring the factors that enable a smooth transition and proposing measures

    • Principal Investigator
      Yamazaki Akira
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Hiroshima Bunka Gakuen University
  •  Development of multi-vocal assessment in early childhood education and carePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUI GOTA
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  The longitudinal study on the effects of early childhood education and care on child development

    • Principal Investigator
      野澤 祥子
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (S)
    • Review Section
      Broad Section A
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Development of a Literacy Scale for Successful Transitions from Early Childhood Education and Care Settings to Primary School.

    • Principal Investigator
      Matsumoto Hiroo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  A study of approach curriculum based on RTI model for transition to school

    • Principal Investigator
      Nanakida Atsushi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Research Field
      Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  International perspective research on transition between early childhood to school.

    • Principal Investigator
      Nanakida Atsushi
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A Practical Study on the Curriculum for the Transition from Preschool to Elementary School

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI AKIRA
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Childhood science (childhood environment science)
    • Research Institution
      Hiroshima Bunka Gakuen University
  •  A study about development of parents support program to enhance family resilience in early childhood facilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUI GOTA
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  The cnparative reseach on the sosial suppor of parenting between Japan, China and Korea.

    • Principal Investigator
      Nanakida Atsushi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Assessments of early childhood curriculum for children who need special care

    • Principal Investigator
      YAMAZAKI AKIRA
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hiroshima Bunka Gakuen University
      Meiji Gakuin University
  •  development and examination of the approach for children with developmental disorder based on naturalistic approaches.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUI GOTA
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  The research of teacher' s conference for evaluate a" quality of early childhood education and care"Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUI Gota
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kagawa University
  •  Evaluating social support for infant and young children with developmental disabilities and their families to inform future policy and practice in Japan and New Zealand

    • Principal Investigator
      NANAKIDA Atsushi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 実践事例を通して具体的なかかわりを学ぶ  保育現場における特別支援2023

    • Author(s)
      松井 剛太、七木田 敦
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378491
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Book] 新・子育て支援2021

    • Author(s)
      松井 剛太
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378347
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修テキ スト3 障害児保育:松井剛太(編著)障害のある子どもの理解2018

    • Author(s)
      松井剛太・広瀬由紀・佐藤智恵・吉川和幸・小林徹
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      中央法規出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Book] 子どもの育ちを保護者とともに喜びあう: ラーニングストーリー はじめの一歩2018

    • Author(s)
      丸亀ひまわり保育園・松井剛太
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642565
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04553
  • [Book] つながる・つなげる障害児保育-かかわりあうクラスづくりのために-2015

    • Author(s)
      七木田敦・松井剛太
    • Publisher
      保育出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Journal Article] 幼児教育アドバイザーは研修会で何を指導しているのか ― インタビュアーの質問に基づく分析から ―2023

    • Author(s)
      山崎晃・越中公示・松井剛太・濱田祥子・東和子
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 9 Pages: 1-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Journal Article] Building a Childcare Ream’s Awareness of Essential Aspects of Childcare Practice through Reflection:2022

    • Author(s)
      片岡 今日子、松井 剛太
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 57-68

    • DOI

      10.20617/reccej.60.2_57

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 幼児教育アドバイザーは幼稚園の研修にどのように関っているか ― 幼稚園への働きかけを経時的に捉える ―2022

    • Author(s)
      山崎晃・越中公示・松井剛太・濱田祥子・東和子
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 8 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Journal Article] 子どもの声をもとにした保育カンファレンスの検討2022

    • Author(s)
      松井剛太・浦野陽子・川田美保・土居恭子・武田真由・國方栄美子
    • Journal Title

      香川大学教育学部実践総合研究

      Volume: 44 Pages: 25-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症が就学移行期のカリキュラムへ与えた影響に関する実態調査2022

    • Author(s)
      濱田祥子・越中康治・松井剛太・山崎晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 8 Pages: 187-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Journal Article] 幼児教育アドバイザーの幼稚園への働きかけの変容を捉える2021

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・越中康治・濱田祥子・東和子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 7 Pages: 15-25

    • NAID

      120007039699

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Journal Article] Pedagogical photo documentation for play in early childhood education and care.2021

    • Author(s)
      Matsumoto, H., Nishiu, H., Taniguchi, M. Kataoka, M., & Matsui, G.
    • Journal Title

      Early Years

      Volume: - Issue: 4-5 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/09575146.2021.2017407

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02484, KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] ラーニングストーリーと保育記録2021

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      発達

      Volume: 42(167) Pages: 30-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] Reflection on the Professional Development of Early Childhood Education and Care Teachers in Japan Based on Children’s Voices2021

    • Author(s)
      Matsui Gota
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood

      Volume: 53 Issue: 3 Pages: 367-384

    • DOI

      10.1007/s13158-021-00306-7

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] Using a Photo Projective Method to Listen to Children’s Perspectives About Improving Kindergarten Environments2020

    • Author(s)
      Matsui Gota
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood

      Volume: 52 Issue: 3 Pages: 281-297

    • DOI

      10.1007/s13158-020-00279-z

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 幼稚園・小学校・中学校・高等学校における個別の教育支援計画と個別の指導計画の特徴を捉える-NISEデータベースの分析をとおして(2)2020

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 6 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Journal Article] 保育者の行動変容を促す「探究型研修」の検討 : 研修をデザインする側の視点から2020

    • Author(s)
      片岡 元子 , 松井 剛太 , 松本 博雄 , 髙橋 千代
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 58(2) Pages: 381-392

    • NAID

      130008071652

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 幼稚園・小学校・中学校・高等学校における個別の教育支援計画と 個別の指導計画の特徴を捉える -NISEデータベースの分析をとおして(2) 小学校と中学校の比較を中心に-2020

    • Author(s)
      山崎 晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 6 Pages: 1-13

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Journal Article] 目指すのは、保育に手応えを感じられる「自己評価」2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      エデュカーレ

      Volume: 94 Pages: 19-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 子どもや保護者の声を聴く(特集 保育の質の向上を考える)2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      発達

      Volume: 40 Pages: 20-25

    • NAID

      40021900674

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Journal Article] 幼小接続に係る小学校の実態に関する研究の展望と学習状況 -NISEデータベースの分析をとおして(1)-2019

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      子ども学論集

      Volume: 5 Pages: 15-27

    • NAID

      120006776591

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Journal Article] 幼保小接続カリキュラムの意義と課題─保育者と小学校教諭に対するインタビューから─2019

    • Author(s)
      濱田祥子・松井剛太・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006600567

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Journal Article] 幼保小接続カリキュラムの意義と課題 ─ 保育者と小学校教諭に対するインタビューから ─2019

    • Author(s)
      濱田祥子・松井剛太・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      比治山大学・比治山大学短期大学部教職課程研究

      Volume: 5 Pages: 24-33

    • NAID

      120006600567

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Journal Article] 幼小接続に係る小学校の実態に関する研究の展望と学習状況 -NISEデータベースの分析をとおして(1)-2019

    • Author(s)
      山崎晃・松井剛太・濱田祥子
    • Journal Title

      広島文化学園大学大学院教育学研究科 子ども学論集

      Volume: 5 Pages: 15-27

    • NAID

      120006776591

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Journal Article] Capturing and Improving the Quality of Play in Early Childhood Education and Care Settings through Formative Assessment2018

    • Author(s)
      松本 博雄、西宇 宏美、谷口 美奈、片岡 元子、松井 剛太
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 91-102

    • DOI

      10.20617/reccej.56.1_91

    • NAID

      130007502627

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02484
  • [Journal Article] 保育所の子育て支援におけるポートフォリオの活用-保護者の記述内容の分析を中心に-.2018

    • Author(s)
      松井剛太・片岡元子・水津幸恵
    • Journal Title

      幼年教育研究年報

      Volume: 40 Pages: 23-31

    • NAID

      120006532114

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04553
  • [Journal Article] 障害のある子どもをもつ母親と父親の子育て意識に関する国際比較研究2017

    • Author(s)
      松井剛太、七木田 敦
    • Journal Title

      幼研年報

      Volume: 37 Pages: 99-106

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25301047
  • [Journal Article] 障害のある乳幼児と家族の社会的支援に関する研究-日本とニュージーランドとの比較から2016

    • Author(s)
      松井剛太、七木田 敦、ジュディス・ダンカン
    • Journal Title

      幼研年報

      Volume: 36 Pages: 53-61

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25301047
  • [Journal Article] カナダのブリティッシュコロンビア州における就学準備について-Ready, Set, Learnに見られる保護者の役割-2016

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 34 Pages: 9-16

    • NAID

      120007011828

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Journal Article] 保育者は障害児保育の経験をどのように意味づけているのか2015

    • Author(s)
      松井剛太・越中康治・朴信永・若林紀乃・鍛冶礼子・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 53

    • NAID

      110009978688

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Journal Article] 保育者は障害児保育の経験をどのようにいみづけているか2015

    • Author(s)
      松井他4名
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 53

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381325
  • [Journal Article] 障害のある幼児の保育に関する保育関係者の意見 一テキストマイニングを用いた職種による特徴の検討一2014

    • Author(s)
      越中康治・広瀬真喜子・松井剛太・朴信永・若林紀乃・八島美菜子・山崎晃
    • Journal Title

      宮城教育大学情報処理センター研究紀要第21号(2014)

      Volume: 21 Pages: 33-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381325
  • [Journal Article] 保育本来の遊びが障害のある子どもにもたらす意義-「障害特性論に基づく遊び」の批判的検討から-2013

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 51(3) Pages: 9-20

    • NAID

      110009686805

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Journal Article] 保育本来の遊びが障害のある子どもにもたらす意義 -「障害特性論に基づく遊び」の批判的検討から-2013

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 51巻3号

    • NAID

      110009686805

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Journal Article] 発達障害のある幼児への保育者の関わりがもたらす影響-巡回相談の事例にもとづく検討-2010

    • Author(s)
      松井剛太
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: (21) Pages: 25-33

    • NAID

      120007011995

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730622
  • [Presentation] 保育の質の確保・向上に向けた自治体の取組について考える2024

    • Author(s)
      野澤祥子・佐々木織恵・小崎恭弘・村上祐介・松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第77回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05590
  • [Presentation] Encouraging Young Children’s Writing Development through the Transition from Kindergarten to Primary School.2024

    • Author(s)
      Matsumoto, H., Matsui, G., & Okada, R.
    • Organizer
      23rd European Conference on Literacy and 7th Panhellenic Literacy Conference.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02894
  • [Presentation] 1 歳児クラスにおける保育の質の探索的検討― 保育の環境と保育者のかかわりから ―2023

    • Author(s)
      滝口圭子・野澤祥子・佐川早季子・小崎恭弘・香曽我部琢・松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05590
  • [Presentation] 保育者の職場に対する「心理的安全性」と組織の質に関する研究ー保育者の学びと成長が保障される組織要因と管理職のリーダーシップ2023

    • Author(s)
      井上眞理子・松井剛太・田澤里喜
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02423
  • [Presentation] 3歳未満児クラスの運営と保育プロセスの質との関連の検討:「保育の質と子どもの発達に関する縦断的研究」から2023

    • Author(s)
      野澤祥子・香曽我部琢・佐川早季子・高橋翠・滝口圭子・松井剛太・淀川裕美・遠藤利彦・秋田喜代美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05590
  • [Presentation] ‘Playful’ Approach in Early Childhood Care and Education Settings: Ensuring Quality of Early Childhood Pedagogies.2023

    • Author(s)
      Matsumoto, H., Matsui, G., Cheng, C., & Huang, K.
    • Organizer
      Kagawa University, Japan; National Chiayi University, Taiwan; Chiang Mai University, Thailand; Second Trilateral Symposium on SDGs: New Strategic Approaches Towards SDGs Beyond the COVID-19 Pandemic.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02894
  • [Presentation] 自治体における探究型研修の実施とその評価Ⅱ2022

    • Author(s)
      片岡元子, 松本博雄, 松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Presentation] 医療的ケア児の保護者・看護師・保育者をつなぐ情報共有アプリの開発2022

    • Author(s)
      松井剛太、三上史哲
    • Organizer
      第69回日本小児保健協会学術集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K12070
  • [Presentation] 保育者と小学校の就学移行期の子どもへの対応2022

    • Author(s)
      越中康治・松井剛太・濱田祥子・山崎 晃
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Presentation] 0歳児クラスにおける保育の質の探索的検討―保育の環境と保育者のかかわりから―2022

    • Author(s)
      滝口圭子・野澤祥子・淀川裕美・小崎恭弘・香曽我部琢・松井剛太・渡邊由恵
    • Organizer
      日本保育学会第75回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05590
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症に関わる保育・幼児教育施設の対応や影響5-コロナ禍が保育にもたらした変化とは―2022

    • Author(s)
      野澤祥子・佐川早季子・滝口圭子・松井剛太・遠藤利彦
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第32回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H05590
  • [Presentation] 新型コロナウイルス感染症による就学移行期のカリキュラムへの影響 ― 緊急事態宣言時における保育者・小学校教員へのアンケート調査 ―2021

    • Author(s)
      濱田祥子・越中康治・松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02604
  • [Presentation] 幼児の声を聴きとる-「書きたくなる」を支えるために-2021

    • Author(s)
      松本博雄・松井剛太
    • Organizer
      第74回日本保育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Presentation] 幼児の声を聴きとる―「書きたくなる」を支えるために―2021

    • Author(s)
      松本博雄・谷口美奈・片岡元子・吉川暢子・藤元恭子・松井剛太
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02484
  • [Presentation] 就学前教育と小学校教育との接続についてーニュージーランド、スウェーデン、フランスを例にー2019

    • Author(s)
      七木田 敦、松井 剛太、飯野 祐樹、河口 麻希、真鍋 健、小笠原 文、岡花 祈一郎、 大野 歩、 佐藤 智恵、田中 沙織、上村 眞生
    • Organizer
      日本保育学会(2019)、119-120
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Presentation] 親子と教師が安心して学童期に進むために必要なこと:「小学校就学の危機」をめぐる親と保育者と小学校教員のホンネから2019

    • Author(s)
      七木田 敦, 松井 剛太, 真鍋 健, 奥新 恵理, 津川 典子, 河口 麻希, 片岡 晃, 増田 貴人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Presentation] 諸外国における就学前教育と学校教育の接続 -イタリア・ミラノ市において-2019

    • Author(s)
      上村 眞生、真鍋健、佐藤 智恵、飯野 祐樹、河口 麻希、小笠原 文、岡花 祈一郎、大野 歩、田中 沙織、松井 剛太、七木田 敦
    • Organizer
      日本保育学会(2019)、112-113
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Presentation] Action Research using the Photo Projective Method to improve a kindergarten environment.2019

    • Author(s)
      松井剛太
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Education Research Association (PECERA) 20th Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01652
  • [Presentation] 保育所におけるポートフォリオが子育てへ与える影響2018

    • Author(s)
      松井剛太・片岡元子・水津幸恵
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04553
  • [Presentation] 諸外国における就学前教育と学校教育の接続(3)-カナダのブリティッシュコロンビ ア州において-2018

    • Author(s)
      松井 剛太、飯野 祐樹、河口 麻希、真鍋 健、小笠原 文、岡花 祈一郎、 大野 歩、 佐藤 智恵、田中 沙織、上村 眞生、七木田 敦
    • Organizer
      乳幼児教育学会(2018)286-287
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Presentation] 諸外国における就学前教育と学校教育の接続(1)-中国・山東省泰安市において-2018

    • Author(s)
      佐藤 智恵、飯野 祐樹、河口 麻希、真鍋 健、小笠原 文、岡花 祈一郎、大野 歩、田中 沙織、上村 眞生、松井 剛太、七木田 敦
    • Organizer
      乳幼児教育学会(2018)282-283
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Presentation] 諸外国における就学前教育と学校教育の接続(2)-韓国・ソウル市において-2018

    • Author(s)
      真鍋健、佐藤 智恵、飯野 祐樹、河口 麻希、小笠原 文、岡花 祈一郎、大野 歩、田中 沙織、上村 眞生、松井 剛太、七木田 敦
    • Organizer
      乳幼児教育学会(2018)284-285
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H05722
  • [Presentation] Capturing and Improving the Quality of Play in Early Childhood Education and Care Settings through Photo Documentation via Wall Displays for Children.2018

    • Author(s)
      Matsumoto, H., Nishiu, H., Taniguchi, M., Kataoka, M. & Matsui, G.
    • Organizer
      TACTYC (Association for Professional Development in Early Years) 40th Year Anniversary Conference 2018.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02484
  • [Presentation] 保育と特別支援教育の『あわい』-どうしてうまく繋がらないのか2017

    • Author(s)
      七木田 敦、松井剛太、真鍋健
    • Organizer
      日本保育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K18646
  • [Presentation] Support for parents of children with autism spectrum disorders (ASD) in Japan.2017

    • Author(s)
      Gota Matsui・Atsushi Nanakida
    • Organizer
      Division for Early Childhood's 33rd Annual International Conference.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04553
  • [Presentation] Relationship between mother and father of children with autism spectrum disorders (ASD) in Japan.2017

    • Author(s)
      Gota Matsui
    • Organizer
      The 6th Chiayi-Kagawa workshop on Education and Engineering “In search of collaborative avenues between Natio nal Chiayi University and Kagawa University”(oral presentation)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01900
  • [Presentation] Improving family involvement in a Japanese day care centre through the use of portfolios.2016

    • Author(s)
      Gota Matsui
    • Organizer
      The 5th Chiayi-Kagawa workshop on Education and Engineering “In search of collaborative avenues between National Chiayi University and Kagawa University
    • Place of Presentation
      National Chiayi University, Taiwan
    • Year and Date
      2016-11-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04553
  • [Presentation] Acceptance of Children's Disabilities; Families’ experiences an d harmony with others in New Zealand and Japan.2016

    • Author(s)
      Gota Matsui・Atsushi Nanakida・Judith Duncan・Garry Hornby・Aya Bartneck
    • Organizer
      Pacific Early Childhood Educ ation Research Association 15th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Hawaii、USA
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25301047
  • [Presentation] Improving famil y involvement in a Japanese day care centre through the use of portfolios2016

    • Author(s)
      Gota Matsui・Chie Sato・Yuki Iino・Atsushi Nanakida
    • Organizer
      1 1th Early Childhood Convention、PECERA
    • Place of Presentation
      Sydny, Australia
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25301047
  • [Presentation] 障害児のいるクラスの保育につい て保育関係者が感じる不安や悩み2014

    • Author(s)
      朴信永・越中康治・廣瀬真喜子・松井剛太・山崎晃
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      大阪総合保育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381325
  • [Presentation] 活動に根ざした早期介入アプローチの保育における実践-日常の保育活動を活かした障害幼児の指導-2013

    • Author(s)
      松井剛太 岡花祈一郎 真鍋健
    • Organizer
      日本保育学会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Presentation] 保育所・幼稚園におけるインクルーシブ保育-円環的認識論に基づく検討-2010

    • Author(s)
      松井剛太
    • Organizer
      日本発達障害学会第45回大会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730622
  • [Presentation] 「保育臨床コーディネーター・ワークショップ」の再検討-保育実践の課題から、ワークショップ研修の在り方を探る-

    • Author(s)
      松井剛太
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第24回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-11-29 – 2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • [Presentation] 活動に根ざした早期介入アプローチの保育における実践 -日常の保育活動を活かした障害幼児の指導-

    • Author(s)
      松井剛太・岡花祈一郎・真鍋健
    • Organizer
      日本保育学会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      中村学園大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531250
  • 1.  OKAHANA Kiichirou (50512555)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  NANAKIDA Atsushi (60252821)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  MANABE Ken (10611197)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  SATO Chie (90552232)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  ETCHU KOJI (70452604)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 6.  Matsumoto Hiroo (20352883)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 7.  大野 歩 (60610912)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 8.  濱田 祥子 (20638358)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 9.  YAMAZAKI AKIRA (40106761)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 10.  上村 眞生 (30530050)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 11.  片岡 元子 (40709242)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 12.  常田 美穂 (80711499)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  水津 幸恵 (30837331)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  中西 さやか (40712906)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  野澤 祥子 (10749302)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 16.  秋田 喜代美 (00242107)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  香曽我部 琢 (00398497)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  村上 祐介 (00423434)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 19.  小崎 恭弘 (20530728)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 20.  滝口 圭子 (60368793)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 21.  淀川 裕美 (60773158)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 22.  関 智弘 (60796192)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  高橋 翠 (60816867)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 24.  天野 美和子 (60817352)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  山崎 俊彦 (70376599)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  佐々木 織恵 (70825075)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 27.  遠藤 利彦 (90242106)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  佐川 早季子 (90772327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 29.  NAKATSUBO Fuminori (10259715)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  PARK SHINGYOUG (50462057)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 31.  Mikami Fumiaki (80550392)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  飯野 祐樹 (10633612)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 33.  小笠原 文 (10585269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 34.  水内 豊和 (30372478)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  田中 沙織 (40548799)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 36.  八島 美菜子 (40304381)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 37.  升川 琢也 (10864689)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  秋山 祐治 (10596000)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  難波 知子 (30441489)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  植田 嘉好子 (40612974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  森戸 雅子 (50389029)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  横井 英人 (50403788)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  井上 眞理子 (40739182)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 44.  坂田 哲人 (70571884)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  田澤 里喜 (10439531)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 46.  松山 洋平 (00586422)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  高橋 優子 (10729031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  伊藤 路香 (10869514)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  加藤 翼 (60967652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  渡邊 由恵 (40739760)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 51.  川端 美穂 (00399221)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  一色 玲子 (30582241)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  笹屋 孝允 (90781120)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  久保山 茂樹 (50260021)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  二宮 祐子 (80758269)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  岡田 涼 (70581817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 57.  HUO RIWAN
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  LI MINYI
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  HYUN SEIKAN
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  香宗 我部琢
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi