• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fujii Akiko  藤井 彰子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

FUJII Akiko  藤井 彰子

Less
Researcher Number 60365517
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 国際基督教大学, 教養学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 国際基督教大学, 教養学部, 准教授
2016: 国際基督教大学, 教養学部 アーツ・サイエンス学科, 准教授
2014 – 2015: 聖心女子大学, 文学部, 講師
2012: 聖心女子大学, 文学部, 講師
2012: 聖心女子大学, 英文学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related / Foreign language education
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
collaborative reflection / interaction / teacher development / materials development / task implementation / in-service teachers / TBLT / インタラクション / クラスルームリサーチ / *EMI … More / 第二言語処理 / 教師アイデンティティー / engagement / lecture comprehension / teacher identity / EMI / 評価 / 学習者要因 / 動機づけ / 英語教育 / motivation / スピーキングテスト / モティベーション / 言語テスト / スピーキング … More
Except Principal Investigator
実現可能、持続可能なふり返りのコミュニティ / 協働的ふり返り / 異校種間教師の協働 / リフレクティブプラクティス / 現職教員養成 / ふり返り / 立場性 / オンラインコミュニティ / teacher-researcher / 教師の成長 / リフレクション / 振り返り / 異校種間教員 / 達成感 / 正確さ / 複雑さ / 流ちょうさ / コンピュータ媒介コミュニケーション(CMC) / 習熟度 / WTC / ロールプレイタスク / ウェブ会議(ビデオ会議) / eラーニング / 英語習熟度 / 国際的志向性 / CAF分析(複雑さ、正確さ、流暢さ) / タスク(ロールプレイ) / スピーキング / ウェブ会議 / 共時性コンピュータ媒介コミュニケーション / CALL / リーディング / 英語教育 / 読解力 / モチベーション / L1リーディング / L2リーディング / 教授法・カリキュラム論 / 英語教育一般 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (34 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  Analysis and development of pre-service teachers' abilities to implement classroom interaction using task-based language teaching (TBLT)in the EFL classroomPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      藤井 彰子
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      International Christian University
  •  異校種間教師によるふり返りのオンラインコミュニティの構築

    • Principal Investigator
      渡辺 敦子
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  Learning processes in English as a Medium Instruction: Language use, teacher identity, and cognitive processesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujii Akiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      International Christian University
  •  Effects of interaction-oriented instrucion with videoconferencing on EFL speaking ability

    • Principal Investigator
      IINO Atsushi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Hosei University
  •  An analysis of speaking assessment, teaching methods, and learner factors in the EFL university contextPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Fujii Akiko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      International Christian University
      University of the Sacred Heart
  •  Study of L2 Learners' motivation for reading and designing reading instruction which enhances L2 reading motivation

    • Principal Investigator
      HAYA Shichiyo
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Kunitachi College of Music

All 2024 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2016 2015 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] Cultivating professional development through critical friendship and reflective practice: Cases from Japan (章名 Cultivating critical friendships through reflective practice: A community of teachers from different educational institutions )2023

    • Author(s)
      A. Watanabe, C. Asaoka, & A. Fujii
    • Total Pages
      34
    • Publisher
      Candlin & Mynard
    • ISBN
      9798861658867
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00776
  • [Book] Cultivating Critical Friendships through Reflective Practice: A Community of Teachers from Different Educational Institutions2022

    • Author(s)
      Watanabe, A., Asaoka, C., and Fujii, A.
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      Candlin & Mynard
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00776
  • [Book] Active Interaction2018

    • Author(s)
      飯野厚、藤井彰子、籔田由己子、佐藤・ヘザー、中村洋一、大畑甲太
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Book] Active Interaction(仮称)2018

    • Author(s)
      飯野厚・藤井彰子・籔田由己子・ヘザージョンソン・中村洋一・大畑甲太
    • Publisher
      金星堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Book] Learner-learner interaction and metacognitive instruction in the second language classroom. In Sato, M. & Ballinger, S. (Eds.) Peer Interaction and Second Language Learning: Pedagogical Potential and Research Agenda2016

    • Author(s)
      Fujii, A., Ziegler, N., & Mackey, A.
    • Total Pages
      399
    • Publisher
      John Benjamins
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Journal Article] The development of preservice teachers' cognition about IB education: An exploratory case study2021

    • Author(s)
      Fujii, Akiko, Komatsu, Maki, Fradale, Paul
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 63 Pages: 13-28

    • NAID

      120007008422

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00842
  • [Journal Article] The role of speaking assessment in shaping EFL learners’ subsequent learning goals2018

    • Author(s)
      Akiko Fujii
    • Journal Title

      Educational Studies

      Volume: 60 Pages: 61-72

    • NAID

      120006455926

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Journal Article] The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Learners' perceptions2016

    • Author(s)
      藤井彰子、渡邊(金)泉、飯野厚
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 第126集 Pages: 5-17

    • NAID

      120005689733

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Journal Article] Learner-learner interaction and metacognitive instruction in the second language classroom.2016

    • Author(s)
      Fujii, Akiko, Ziegler, Nicole, and Mackey, Alison.
    • Journal Title

      Sato, M. & S. Ballinger (Eds.) Peer Interaction and Second Language Learning: Pedagogical Potential and research Agenda

      Volume: ー Pages: 65-93

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Journal Article] The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Learners’ perceptions2015

    • Author(s)
      藤井彰子、渡邊(金)泉、飯野厚
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 第126集 Pages: 5-17

    • NAID

      120005689733

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Journal Article] L2学習者のリーディングモチベーション研究と読解モデル(認知・情意面)の構築2013

    • Author(s)
      林千代、渡邊(金)泉、飯島優雅、大畑甲太、藤井彰子
    • Journal Title

      科学研究費補助金成果報告書

      Pages: 1-122

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22520629
  • [Presentation] Is there a role for researchers in implementing pedagogic tasks in secondary schools?2024

    • Author(s)
      Akiko Fujii
    • Organizer
      JACET 11th English Education Seminar
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K00703
  • [Presentation] 中・高・大教員の連携の試み:オンラインコミュニティにおける授業実践の振り返り2023

    • Author(s)
      渡辺敦子、浅岡千利世、藤井彰子、三浦大輔、宮平大輔
    • Organizer
      一般社団法人大学英語教育学会第4回ジョイントセミナー(第49回サマーセミナー&第10回英語教育セミナー)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00776
  • [Presentation] 異校種間教師に よる振り返りの オンラインコミ ュニティの構築2022

    • Author(s)
      藤井彰子、渡辺敦子、浅岡千利世、酒井 裕、中井康平、三浦大輔
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00776
  • [Presentation] Reflective online community of teacher-researchers across different educational contexts2021

    • Author(s)
      Watanabe, A., Asaoka, C., Fujii, A., Miura, D., Miyahira, D., and Yoshihashi, A.
    • Organizer
      JALT SIG Teacher Development "Teacher Journey"
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00776
  • [Presentation] Instructional Practices and Identities in the English Medium Instruction (EMI) Classroom2019

    • Author(s)
      Fujii, A. & Miyahara, M.
    • Organizer
      JACET Kanto
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00842
  • [Presentation] The Role of Willingness to Communicate in Task-based Videoconference Interactions2018

    • Author(s)
      Akiko Fujii, Atsushi Iino, & Daisuke Miyahira
    • Organizer
      The 53rd RELC International Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] Supporting academic reading in English Medium Instruction: Perceptions of graduate tutors and undergraduate participants2018

    • Author(s)
      Akiko Fujii, Noriko Ito, Ella Lee, Hisako Fukumoto, Ai Suzuki,
    • Organizer
      JACET Convention 2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00842
  • [Presentation] Can speaking assessment enhance motivation?2017

    • Author(s)
      Akiko Fujii & Yoshinori Inagaki
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT) International Conference 2017(全国語学教育学会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] The Impact of Performance-based Assessment on Learners' Goals2017

    • Author(s)
      Akiko Fujii
    • Organizer
      The Japan Language Testing Association (JLTA) 21stl Conference 2017(日本言語テスト学会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] ウェブ会議における学習者とフィリピン人講師のインタラクションの事例研究(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内2017

    • Author(s)
      藤井彰子・杉本淳子・大畑甲太・宮平大輔
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] ウェブ会議によるロールプレイタスクを取り入れた発信型指導がスピーキングに及ぼす効果(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内)2017

    • Author(s)
      飯野厚・藤井彰子・中村洋一
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] スピーキングテストが学習者の動機づけ、自己評価、学習行動に与える影響(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内)2017

    • Author(s)
      稲垣善律・藤井彰子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] スピーキングテストでの学習者の発話の比較検討:教員が結果を活かすためには(2「日本人大学生のスピー2017

    • Author(s)
      藤井彰子・渡邉(金)泉
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] スピーキングテストが学習者の動機づけ、自己評価、学習行動に与える影響(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内2017

    • Author(s)
      稲垣善律・藤井彰子
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] ウェブ会議における学習者とフィリピン人講師のインタラクションの事例研究(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内)2017

    • Author(s)
      藤井彰子・杉本淳子・大畑甲太・宮平大輔
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] スピーキングテストでの学習者の発話の比較検討:教員が結果を活かすためには(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内)2017

    • Author(s)
      藤井彰子・渡邉(金)泉
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] ウェブ会議によるロールプレイタスクを取り入れた発信型指導がスピーキングに及ぼす効果(2「日本人大学生のスピーキング力指導:ウェブ会議及びスピーキングテストの効果」発表枠内)2017

    • Author(s)
      飯野厚・藤井彰子・中村洋一
    • Organizer
      言語教育エキスポ2017
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2017-03-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] An exploratory study of the effects of video-conference sessions on university students' English language learning2016

    • Author(s)
      藤井彰子・飯野厚・大畑甲太・稲垣善律
    • Organizer
      全国英語教育学会第42回埼玉県大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] An exploratory study of the effects of video-conference sessions on university students' English language learning2016

    • Author(s)
      藤井彰子・飯野厚・大畑甲太・稲垣善律
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学(埼玉県草加市)
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] ウェブ会議を伴った発信型指導が英語習熟度・スピーキング力に及びす影響2015

    • Author(s)
      飯野厚、薮田由己子、藤井彰子、中村洋一
    • Organizer
      外国語メディア学会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター(大阪)
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Perceptions and Problems2015

    • Author(s)
      藤井彰子、渡邊(金)泉、飯野厚
    • Organizer
      外国語メディア学会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター(大阪)
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370738
  • [Presentation] The use of oral proficiency tests in the Japanese EFL context: Perceptions and problems2015

    • Author(s)
      藤井 彰子、渡邊(金) 泉、飯野 厚
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター(大阪府豊中市)
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • [Presentation] ウェブ会議を伴った発信型指導が英語習熟度・スピーキング力に及ぼす効果2015

    • Author(s)
      飯野厚、籔田由己子、藤井彰子、中村洋一
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      千里ライフサイエンスセンター(大阪府、豊中市)
    • Year and Date
      2015-08-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370675
  • 1.  WATANABE Kim-izumi (40365523)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 2.  OHATA Kota (00407181)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  IINO Atsushi (80442169)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 4.  HAYA Shichiyo (30365522)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  YAMAZAKI Asako (80298017)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  IIJIMA Yuka (50337838)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  岡 秀夫 (90091389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  中村 洋一 (70326809)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  籔田 由己子 (80515958)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  JOHNSON HEATHER (50726479)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  杉本 淳子 (70407617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  稲垣 善律 (50433909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  宮原 万寿子 (00453556)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  森島 泰則 (20365521)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  渡辺 敦子 (70296797)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 16.  浅岡 千利世 (30296793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 17.  Dimatula Marvin
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  Dizon Grace
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  Dizon Gino
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  Magat Maria Rosario
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi