• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Komori Kazuko  小森 和子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

KOMORI Kazuko  小森 和子

小森 和子  コモリ カズコ

Less
Researcher Number 60463890
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 明治大学, 国際日本学部, 専任教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2019 – 2024: 明治大学, 国際日本学部, 専任教授
2018: 明治大学, 国際日本学部, 教授
2016 – 2017: 明治大学, 国際日本学部, 専任准教授
2015 – 2016: 明治大学, 国際日本学部, 准教授
2013 – 2014: 明治大学, 公私立大学の部局等, 准教授 … More
2011 – 2012: 明治大学, 国際日本学部, 講師
2009 – 2010: 九州大学, 留学生センター, 講師
2007: 東京大学, 大学院・総合文化研究科, 研究員 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Foreign language education
Keywords
Principal Investigator
日本語学習者 / 前項漢字と後項漢字 / 単漢字 / 漢字 / 中国語を母語とする日本語学習者 / 漢字二字熟語 / 未知語 / 同形語のデータベース / 日本語教育 / 意味の異同 … More / 漢字語 / 語彙習得 / 中国語話者 / データベース / 日中対照 / 意味推測 / 日中同形語 / 漢語 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / アカデミック・ライティング / 日本語学習者 / 教材開発 / ルーブリック / 大学生 / 包括的評価 / 留学生 / 作文評価 / 大学教員 / 評価コメント / 和語動詞 / 共起表現 / コーパス / ライティング用表現集 / 日本語アカデミック・ライティング / 教材作成 / ライティング教育支援 / ポータルサイト / コーパス調査 / ライティング支援ツール / 日本語作文学習支援 / 日本語教育・国語教育 / 語彙・漢字の学年配当 / 語彙テスト開発 / 文章の語彙的レベルの判定 / 学年配当 / 初級語彙 / ルビ(振り仮名) / 日中対照 / 意味推測 / 国語教育 / 語彙テスト / 読解・聴解 / 語彙データベース / 自律学習支援 / 作文評価基準 / アカデミックライティング / コレスポンデンス分析 / 共起ネットワーク分析 / コード化 / 留学生のための作文教材 / 作文コーパス / 作文チェックリスト / 作文支援ツール / アカデミック・ライティング教材 / ルーブリック開発 / アカデミック・スタイル / 評価の観点 / 分析的評価 / 評価基準 / 日本語意見文 / 初年次教育 / 日本語教員 / 専門教員 / 評定値 / 意見文 / 日本人大学生 / 談話 / アメリカ / 作文データ / 英語学習者 / オーストラリア / 国際研究連携 / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / 国際協力研究 / 用法基盤モデル / 論理展開 / ディスコースマーカー / 談話分析 / 言語コーパス / 第二言語習得 / ライティング教育 / アカデミック英語教育 / コロケーション / 日中同形語 / 転移 / 共起語 / 同形同義語 / 漢語動詞 / 論文 / 語彙 / 漢字 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (101 results)
  • Co-Researchers

    (38 People)
  •  Development of criteria for matching learners to the lexical level of texts: An application to the teaching of Japanese as a first and a second language

    • Principal Investigator
      松下 達彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      National Institute for Japanese Language and Linguistics
  •  日本語アカデミック・ライティングの学習および教育を支援するポータルサイトの構築

    • Principal Investigator
      伊集院 郁子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Assessment of writings based on the analysis of assessors, learners, and opinion essays: Toward the support of autonomous learning for Japanese essay writing

    • Principal Investigator
      IJUIN Ikuko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Assessment of Academic Writing by University Japanese Language and Humanities/Social Science Teachers: towards the Development and Verification of Assessment Standards

    • Principal Investigator
      Ijuin Ikuko
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo University of Foreign Studies
  •  Factors affecting the semantic inferences of polysemic words among Japanese Language LearnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KOMORI KAZUKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Meiji University
  •  A linguistic research on English academic writing by Japanese speakers

    • Principal Investigator
      Okugiri Megumi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of the Sacred Heart
      Tokyo Health Care University
  •  Use of corpus for detecting frequent collocations in academic papers-;Investigation of the Differences between Chinese Collocation and Japanese ollocation

    • Principal Investigator
      MIKUNI Junko (MIKUNI Jyunko)
    • Project Period (FY)
      2008 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Bunka Gakuen University
  •  コーパスを用いた論文作成のための基本語彙・慣用的共起表現の抽出

    • Principal Investigator
      MIKUNI Junko
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Bunka Women's University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 日語教学研究2016

    • Author(s)
      小森和子(著)(張威(総主編)、徐敏民・近藤安月子(主編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学与研究出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Book] 日語教学研究(執筆箇所「中国語話者の語彙習得とその指導」pp.200-221)2016

    • Author(s)
      小森和子(徐敏民・近藤安月子(編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学研究出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Book] 日語教学研究(執筆箇所「中国語話者の語彙習得とその指導」)pp.200-2212016

    • Author(s)
      小森和子(徐敏民・近藤安月子(編))
    • Total Pages
      620
    • Publisher
      外語教学与研究出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Book] 日本語教育学入門2015

    • Author(s)
      姫野伴子・小森和子・柳澤絵美
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Book] 日本語教育学入門2015

    • Author(s)
      姫野伴子・小森和子・柳澤絵美
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Book] 日本語教育学入門2015

    • Author(s)
      姫野伴子・小森和子・柳澤絵美
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Book] 10表記・語彙,日本語教育研究事典2012

    • Author(s)
      三國純子・小森和子,近藤安月子・小森和子
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Book] 4学習者心理,日本語教育研究事典2012

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄,近藤安月子・小森和子
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Book] 中国語を第一言語とする日本語学習者の同形語の認知処理2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Total Pages
      260
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Book] 外国語教育学研究のフロンティア-四技能から異文化理解まで-(「二言語併用者の単語認知処理モデルの構築-第二言語としての日本語の同形語の処理過程を通して-」)(東京大学外国語教育学研究会(編))2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Book] 「二言語併用者の単語認知処理モデルの構築-第二言語としての日本語の同形語の処理過程を通して-」,東京大学外国語教育学研究会(編)『外国語教育学研究のフロンティア-四技能から異文化理解まで-』2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Publisher
      成美堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 自動評価システムによる作文評価は教師評価の代用になるのか2024

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 16-1 Pages: 117-132

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Journal Article] 日本語学習者の作文における自動評価と教師評価の比較2022

    • Author(s)
      小森和子・伊集院郁子・李在鎬
    • Journal Title

      明治大学国際日本研究

      Volume: 14-1 Pages: 41-68

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 自動評価ツール「jWriter」による作文評価と言語習熟度(【特集】ライティング評価の新潮流)2022

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 33 Pages: 35-49

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21939
  • [Journal Article] 中国語母語話者による和製漢語の意味推測と習得の関係―未習者と学習者の比較を通して―2021

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 88 Pages: 41-69

    • NAID

      120007039796

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 日本語の学習経験がない中国語母語話者は和製漢語をどのように意味推測するのか(寄稿)2020

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 11(1) Pages: 101-122

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 日本語の学習経験がない中国語母語話者は和製漢語をどのように意味推測するのか2020

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 11(1) Pages: 101-122

    • NAID

      120006821542

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 課題遂行型の活動を取り入れた日本語教育の実践2020

    • Author(s)
      柳澤絵美・小森和子・菊池 富美子・渡辺 晴世・安高 紀子・奥原 淳子・岩元 隆一
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 11(2), Pages: 133-162

    • NAID

      120006821552

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 中国人日本語学習者による連語習得に関わる背景要因2020

    • Author(s)
      黄叢叢・玉岡賀津雄・小森和子・毋育新
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会 論文集

      Volume: 27 Pages: 1-16

    • NAID

      40021883617

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 評価コメントに見られる意見文評価の様相 ―共起ネットワーク及びコレスポンデンス分析に基づく考察―2020

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・野口裕之
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 23 Pages: 26-43

    • NAID

      40022448683

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 大学教員によるライティング評価の観点を探る2018

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・奥切恵
    • Journal Title

      Learner corpus studies in Asia and the world

      Volume: 3 Pages: 159-176

    • NAID

      120006414049

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 言語能力と背景知識が第二言語の論文執筆に与える影響―要約課題を通して―2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 82 Pages: 195-222

    • NAID

      120006492766

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日本語オンライン・プレイスメント・テストの分析―紙版テストとの比較を通して―2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 10‐1

    • NAID

      120006821525

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 中国語母語話者は和製漢語を正しく意味推測できるのか -日本語未習者への調査から―2018

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・三國純子
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 9 Pages: 69-83

    • NAID

      40021636561

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Journal Article] 言語能力と背景知識が第二言語の論文執筆に与える影響-要約課題を通して―2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 82 Pages: 195-222

    • NAID

      120006492766

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 日本語オンライン・プレイスメント・テストの分析―紙版テストとの比較を通して-2018

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 10(1) Pages: 1-28

    • NAID

      120006821525

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 日本語プレイスメント・テストの開発と問題項目の分析ー国際日本学部のET日本語科目における試みー2017

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美・安高紀子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9‐1

    • NAID

      120006821513

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日中同形語から見えること-似ているようで似ていない同形語の習得の難しさ-2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 36‐11 Pages: 56-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] ET日本語コースにおける中級レベルの開設と今後の展望―国際日本学部における取り組み―2017

    • Author(s)
      柳澤絵美・渡辺晴世・岩元隆一・菊池富美子・奥原淳子・小森和子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9‐1 Pages: 121-154

    • NAID

      120006821518

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The Use of "For Example" by Japanese Learners of English in Opinion Essays2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 129

    • NAID

      40021255894

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] The Use of "For Example" by Japanese Learners of English in Opinion Essays2017

    • Author(s)
      Okugiri, Megumi, Ijuin, Ikuko & Komori, Kazuko
    • Journal Title

      聖心女子大学論叢

      Volume: 129 Pages: 122-138

    • NAID

      40021255894

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日中同形語から見えること-似ているようで似ていない同形語の習得の難しさ-2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 第36巻第11号 Pages: 56-67

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] The overuse of I think by Japanese learners and to-omou/to-kangaeru by English learners in essay writing2017

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin & Kazuko Komori
    • Journal Title

      Conference Proceedings PacSLRF 2016

      Volume: 2016 Pages: 163-168

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日本語プログラムの妥当性検証の試み-日本語能力試験Can-do自己評価リストを利用して-2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 8 Pages: 93-118

    • NAID

      120006821508

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 日本語プログラムの妥当性検証の試み-日本語能力試験Can-do自己評価リストを利用して-2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 8 Pages: 93-118

    • NAID

      120006821508

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日本語プレイスメント・テストの開発と問題項目の分析ー国際日本学部のET日本語科目における試みー2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美・安高紀子
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9(1) Pages: 31-62

    • NAID

      120006821513

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 日本語プログラムの妥当性検証の試み-日本語能力試験Can-do自己評価リストを利用して-2016

    • Author(s)
      小森和子・柳澤絵美
    • Journal Title

      国際日本学研究

      Volume: 8 Pages: 93-118

    • NAID

      120006821508

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 日中対照漢字二字熟語データベース2016

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      明治大学国際日本学研究

      Volume: 9(1)

    • NAID

      120006821522

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語と和語の連語形式の習得に及ぼす母語の影響-モンゴル語を母語とする日本語学習者との比較から-2016

    • Author(s)
      小森和子・三國純子・徐一平
    • Journal Title

      日本学研究

      Volume: 26 Pages: 240-258

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開 ―言語形式とその機能に着目して―2015

    • Author(s)
      奥切恵、伊集院郁子、小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会発表論文集

      Volume: 10

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語連語の習得 -共起語の違いが誤文訂正に及ぼす影響-2015

    • Author(s)
      三國純子・小森和子・徐一平
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 34-49

    • NAID

      40020614759

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語連語の習得 -共起語の違いが誤文訂正に及ぼす影響-2015

    • Author(s)
      三國純子・小森和子・徐一平
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 34-49

    • NAID

      40020614759

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開ー言語形式とその機能に着目してー2015

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: なし Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による意見文の論理展開-言語形式とその機能に着目して-2015

    • Author(s)
      奥切恵・伊集院郁子・小森和子
    • Journal Title

      日本語用論学会第17回大会論文集

      Volume: なし Pages: 243-246

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Journal Article] 中国語を母語とする日本語学習者の漢語連語の習得-共起語の違いが誤文訂正に及ぼす影響2015

    • Author(s)
      三國純子・小森和子・徐一平
    • Journal Title

      中国語話者のための日本語教育研究

      Volume: 6 Pages: 34-49

    • NAID

      40020614759

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Journal Article] 中国語を第一言語とする日本語学習者の漢語連語と和語連語の習得2012

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会論文集

      Volume: 20号 Pages: 49-61

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 中国語を第一言語とする日本語学習者の漢語連語と和語連語の習得2012

    • Author(s)
      小森和子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会

      Volume: 第20号 Pages: 49-62

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 中国語を第一言語とする日本語学習者の漢語連語と和語連語の習得-中国語と同じ共起語を用いる場合と用いない場合の比較2012

    • Author(s)
      小森和子・三國純子・徐一平・近藤安月子
    • Journal Title

      小出記念日本語教育研究会

      Volume: 20 Pages: 49-61

    • NAID

      40019307334

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 中国語と日本語の二言語併用者による同形類義語の認知処理過程2010

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      レキシコンフォーラム 5

      Pages: 1-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 中国語と日本語の二言語併用者による同形類義語の認知処理過程2010

    • Author(s)
      小森和子・玉岡賀津雄
    • Journal Title

      レキシコンフォーラム

      Volume: 5 Pages: 1-36

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 第二言語の未知語の意味推測における文脈の効果-語彙的複合動詞を対象に-2009

    • Author(s)
      谷内美智子・小森和子
    • Journal Title

      日本語教育 142

      Pages: 113-122

    • NAID

      40016777438

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 論文コーパス分析により抽出された漢字語彙に基づく教材開発の試み2009

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 13

      Pages: 156-163

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 論文コーパス分析により抽出された漢字語彙に基づく教材開発の試み2009

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 13 Pages: 156-163

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 第二言語の未知語の意味推測における文脈の効果-語彙的複合動詞を対象に-2009

    • Author(s)
      谷内美智子・小森和子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 査読有 Pages: 113-122

    • NAID

      40016777438

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Journal Article] 「コーパスを用いた論文作成のための慣用的共起表現の抽出」2008

    • Author(s)
      三国 純子・小森 和子
    • Journal Title

      第16回小出記念教育研究論文集 第16巻

      Pages: 55-68

    • NAID

      40016029465

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17652055
  • [Presentation] 多義語の習得における第一言語の影響 -中国人日本語学習者の 場合-2023

    • Author(s)
      黄 叢叢, 小森 和子
    • Organizer
      第 34 回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00072
  • [Presentation] 「やさしい日本語」の言語的特徴に関する考察 -Web ニュースを対象に-2023

    • Author(s)
      新井 智大, 黄 叢叢, 小森 和子
    • Organizer
      第 34 回第二言語習得研究会(JASLA) 全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00072
  • [Presentation] 作文評価のための教師用ルーブリックの作成と試用2021

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・髙野愛子・野口裕之
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] ライティングの評価再考:機械と人間の役割と今後の教育支援2021

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・安高紀子・髙野愛子・李在鎬
    • Organizer
      CASTEL/J(日本語教育支援システム研究会)2021
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 日本語の慣用表現2019

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      湖北民族大学日本語科特別講義
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 中国語母語話者の和製漢語の習得における母語の影響 ―未習者と既習者の比較を通して―2019

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 意見文に対する自動評価と教師による評価の関係2019

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      作文研究2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 日本語か英語か? 和製英語の習得2019

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      南京林業大学特別講義
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 作文評価を体験する2019

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      「作文評価を考える」セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の語彙習得に及ぼす中国語の影響2019

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      大連外国語大学学術講演会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 「良い」意見文と「ふつう」の意見文を分ける要因は何かーテクストの論理性の質的分析を通してー2019

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 日本語クラスレベル分けのためのオンラインテストシステムの開発―日本語学習者作文評価システムjWriterを用いた作文評価の導入―2018

    • Author(s)
      鈴木泰山・柳澤絵美・小森和子・李在鎬・長谷部陽一郎
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 意見文に対する評価コメントの計量的分析―コレスポンデンス分析に基づく考察―2018

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・小森和子・野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 決定木分析と共起ネットワークに基づく意見文へのコメント分析2018

    • Author(s)
      李在鎬・伊集院郁子・小森和子
    • Organizer
      第29回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の連語形式の習得2018

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会第41回研究会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の連語形式の習得2018

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      中国語話者のための日本語教育研究会第41回研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 教師による評価とコンピュータによる自動評価はどの程度一致するのか―中上級日本語学習者の意見文の評価を対象に2018

    • Author(s)
      小森和子・李在鎬・長谷部陽一郎・鈴木泰山・伊集院郁子・柳澤絵美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00680
  • [Presentation] 「話す」と「書く」という産出方法の違いが談話構造に与える影響-日本語学習者による意見を述べる談話の比較-2017

    • Author(s)
      安高紀子・小森和子
    • Organizer
      第11回OPI国際学術シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 日中対照漢字二字熟語データベースの構築と語彙特性の分析に関する研究2017

    • Author(s)
      小森和子・早川杏子・李在鎬・玉岡賀津雄
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析 ―大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較―2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      日本語教育学会 2017年度秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の漢語と和語のコロケーションの習得2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日中国交正常化45周年記念 中日学術交流会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の漢語と和語のコロケーションの習得2017

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日中国交正常化45周年記念 中日学術交流会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 母語話者作文と学習者作文の評価の観点を探る:評定結果が同一の作文の評価コメントの比較2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      Learner Corpus Studies in Asia and the World (LCSAW) 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 「話す」と「書く」という産出方法の違いが談話構造に与える影響―日本語学習者による意見を述べる談話の比較―2017

    • Author(s)
      安高紀子・小森和子
    • Organizer
      第11回OPI国際学術シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] IRT系モデルとReadabilityによる日本語作文の定量的分析―大学教員による評価とコンピュータによる自動評価の比較―2017

    • Author(s)
      伊集院郁子・李在鎬・野口裕之・小森和子・奥切恵
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] The overuse of "I think" by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri,Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 中国人日本語学習者の同形語と機能動詞の連語形式の習得2016

    • Author(s)
      黄叢叢・小森和子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か -KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      日本語教育学会 2016年度秋季大会
    • Place of Presentation
      ひめぎんホール
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] The function of " I think " by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      The 26th Conference of European Second Language Acquisition (EURO-SLA2016)
    • Place of Presentation
      フィンランドユヴァスキュラ市
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] The overuse of "I think" by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      奥切恵・小森和子・伊集院郁子
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] The function of “I think”by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Kazuko Komori, Ikuko Ijuin
    • Organizer
      Euro-SLA 26
    • Place of Presentation
      The University of Jyvaskyla, Jyvaskyla, Finland(フィンランド中央スミオ県ユバスキュラ郡ユバスキュラ市)
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] The overuse of “I think” by Japanese learners in English academic writing2016

    • Author(s)
      Megumi Okugiri, Ikuko Ijuin, Kazuko Komori
    • Organizer
      Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF2016)
    • Place of Presentation
      中央大学(東京都八王子市)
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直す-IRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学伊都キャンパス(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] The function of "I think" by Japanese learners of English and first language transfer2016

    • Author(s)
      奥切恵・小森和子・伊集院郁子
    • Organizer
      The 26th European Second Language Association Conference
    • Place of Presentation
      Jyvaskyla , Finland
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] 作文評価の手法を問い直すーIRTモデルを用いた尺度値の分析-2016

    • Author(s)
      野口裕之・李在鎬・小森和子・奥切恵・伊集院郁子
    • Organizer
      第二言語習得研究会 第27回全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02656
  • [Presentation] 意見文の評価を左右する要因は何か-KH Coderを用いた評価コメントの分析を通して-2016

    • Author(s)
      伊集院郁子・小森和子・李在鎬・野口裕之・奥切恵
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      松山ひめぎんホール(愛媛県松山市)
    • Year and Date
      2016-10-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K02633
  • [Presentation] 日本人英語学習者による意見文の論理展開 ―言語形式とその機能に着目して―2014

    • Author(s)
      奥切恵、伊集院郁子、小森和子
    • Organizer
      日本語用論学会第17回大会
    • Place of Presentation
      京都
    • Year and Date
      2014-11-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25370705
  • [Presentation] 同形同義語の連語形式の習得に中国語の知識が及ぼす影響2012

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Organizer
      2012年度世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 中国語を母語とする日本語学習者の語彙知識の転移について-対応のある漢語と和語を中心に-2011

    • Author(s)
      三國純子・小森和子
    • Organizer
      2011年度世界日本語教育研究大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学
    • Year and Date
      2011-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 最新のSLA研究と教育実践の方向性2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      第二言語習得研究会2010年度全国大会パネル
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2010-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 第二言語習得研究会2010年度全国大会パネル2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      最新のSLA 研究と教育実践の方向性
    • Place of Presentation
      麗澤大学
    • Year and Date
      2010-12-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 言語科学会2010年度ワークショップ2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      漢字の心理学
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 漢字の心理学2010

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      言語科学会2010年度ワークショップ
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2010-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 日本語教育学会2009年度秋季大会シンポジウム2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      新しい日本語能力試験が目指すもの-試験問題の検証と尺度得点表示SEMによる構成概念妥当性検証の試み-
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 新しい日本語能力試験が目指すもの-試験問題の検証と尺度得点表示SEMによる構成概念妥当性検証の試み-2009

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会2009年度秋季大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2009-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • [Presentation] 同形同義語の連語形式の習得に中国語の知識が及ぼす影響

    • Author(s)
      小森和子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520479
  • 1.  IJUIN Ikuko (20436661)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 24 results
  • 2.  MIKUNI Junko (00301705)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 3.  李 在鎬 (20450695)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 22 results
  • 4.  KONDOH Atsuko (90205550)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  Okugiri Megumi (70410199)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 16 results
  • 6.  野口 裕之 (60114815)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 7.  高野 愛子 (30771159)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  黄 叢叢 (91003705)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 9.  OKA Hideo (90091389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  小山 真理 (20308000)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  早川 杏子 (80723543)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 12.  玉岡 賀津雄 (70227263)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 13.  松下 達彦 (00255259)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  中俣 尚己 (00598518)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  岩下 真澄 (00612037)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  松田 真希子 (10361932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  河内 昭浩 (10625172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  田中 祐輔 (10707045)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  橋本 直幸 (30438113)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  柏野 和佳子 (50311147)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  水本 篤 (80454768)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  桜木 ともみ (80643808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  本多 由美子 (80839936)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  田中 牧郎 (90217076)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  石澤 徹 (00636095)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  XU Yiping
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 28.  LIN Shuzhang
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  Nakane Ikuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  Aoyama Tomoko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  Iwasaki Shimako
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  Yoshida Maki
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  Rossiter Paul
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  Gally Tom
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  Ishikawa Shin'ichiro
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  TAKAHASHI Yuta
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  Maree Claire
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  Ellerton Peter
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi