• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TAKAHASHI Maiko  高橋 麻衣子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Takahashi Maiko  高橋 麻衣子

Less
Researcher Number 60534592
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 早稲田大学, 人間科学学術院, 講師(任期付)
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2024 – 2025: 早稲田大学, 人間科学学術院, 講師(任期付)
2022 – 2024: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任講師
2019 – 2021: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 講師
2012: 東京大学, 先端科学技術研究センター, その他
2011: 東京大学, 先端科学技術研究センター
2010 – 2011: 東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任研究員
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Educational psychology
Except Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
ワーキングメモリ / ICT教育 / ICT活用 / 個別最適な学び / 作文 / 書字 / 視写スキル / 書きの流暢性 / ノートテイク / 視写 … More / メタ認知 / 方略 / 読み困難 / ICT / 読字障害 / ICT教育u / 学習方略 / 読解 / 聴解 / 発達 / 学習支援 / 眼球運動 / 音読・黙読 / 読解過程 … More
Except Principal Investigator
読解支援 / 視線計測 / 範読 / 読解力 / 音声照合 / デジタルツールの活用 / 新たな評価の開発 / 学習力 / 21世紀型学力 / 定量的解析 / 認知診断モデル / 学力・学習力 / 評価 / 測定 / 指導法改善 / 測定評価 / 新しい学習力 / 新しい学力 / 21世紀型スキル / 眼球運動 / 個別最適化 / アセスメント / EVS / 内声化 / 冗長効果 / 音読 / 黙読 / 学習支援技術 / 学習困難 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (24 results)
  • Co-Researchers

    (21 People)
  •  インクルーシブ教育を実現するICT活用の提案:読み書き能力の代替から拡張へPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 麻衣子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  AI時代の読解力再考:音声照合をベースとした新たな読解力の検証と学習支援

    • Principal Investigator
      森田 愛子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Pioneering)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで

    • Principal Investigator
      植阪 友理
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  視写による学習効果の検討:個に応じた書き取り学習の提案Principal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 麻衣子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  個別最適化された読解支援を提案する新たなオンライン読解力アセスメントの開発

    • Principal Investigator
      森田 愛子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Elucidating the components of listening comprehension and developing strategy-based instructionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Takahashi Maiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  音読の機能に着目した読解の発達メカニズムの解明とその支援―眼球運動を指標としてーPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      高橋 麻衣子
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Evaluation and Education for Reading and Writing Difficulties by using Information Technology

    • Principal Investigator
      NAKAMURA Kenryu
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2020 2019 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 黙読と音読での読解過程における認知資源と音韻表象の役割2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子・田中章浩
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 18(4) Pages: 595-603

    • NAID

      10030394005

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Journal Article] 児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子、巖淵守、河野俊寛、中邑賢龍
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 18巻3号 Pages: 521-533

    • NAID

      10029590622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Journal Article] 児童の読み困難を支援する電子書籍端末ソフトTouch & Readの開発と導入方法の検討2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子、巌淵守、河野俊寛、中邑賢龍
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 18-3 Pages: 521-533

    • NAID

      10029590622

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Journal Article] 音読での文理解における構音運動と音声情報の役割2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子・田中章浩
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59(2) Pages: 179-192

    • NAID

      130001340421

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Journal Article] 読み書き困難児に対する適切な支援ツールの選択決定「読み書き相談室ココロ」における事例を通して2011

    • Author(s)
      河野俊寛、平林ルミ、高橋麻衣子、中邑賢龍
    • Journal Title

      LD研究2011-10

      Volume: 20巻3号 Pages: 317-331

    • NAID

      40019052076

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Journal Article] 文の読解処理過程における音韻表象の役割:語順情報と助詞の処理に着目して2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子・田中章浩
    • Journal Title

      認知心理学研究

      Volume: 8 Pages: 131-143

    • NAID

      130000784377

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Journal Article] 児童の論理的な読み書き能力を育む思考の相互観察活動-デジタルペン黒板システムを使用した授業実践から-2009

    • Author(s)
      高橋麻衣子、川口英夫、牧敦、嶺竜治、平林ルミ、中邑賢龍
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 16巻3号 Pages: 296-312

    • NAID

      10025611501

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Journal Article] 児童の論理的な読み書き能力を育む思考の相互観察活動-デジタルペン黒板システムを使用した授業実践から-2009

    • Author(s)
      高橋麻衣子・川口英夫・牧敦・嶺竜治・平林ルミ・中邑賢龍
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 16(3) Pages: 296-312

    • NAID

      10025611501

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] 書きに困り感を持つ学習者はどのようにノートをとるべきかーICT活用による支援の可能性ー2024

    • Author(s)
      高橋麻衣子
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23H00065
  • [Presentation] What is a Textbook Layout that Everyone Understands?2023

    • Author(s)
      Maiko Takahashi &Takeo Kondo
    • Organizer
      The 44th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K03074
  • [Presentation] 心理的支援・ICT・多文化から子育てを探求する 「子育てとケアの原理」を求めて2023

    • Author(s)
      高橋麻衣子
    • Organizer
      日本子育て学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18512
  • [Presentation] How Can We Access Children’ Basic Academic Skills? The Possibility of “Corrected Academic Skills” via an Alternative Approach2020

    • Author(s)
      Maiko Takahashi, Rumi Hirabayashi, Kenryu Nakamura
    • Organizer
      The 42st Annual Meeting of the Cognitive Science Society (CogSci2020)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14380
  • [Presentation] What Factors of Background Music Disrupt Task Performance? Influence of Types of Sound, Tasks, and Working Memory Capacity on Irrelevant Sound/Speech Effect.2019

    • Author(s)
      Takahashi,M., Ishikawa,M., & Kiyokawa,S.
    • Organizer
      The 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14380
  • [Presentation] 黙読と音読での読解活動における眼球運動の比較2011

    • Author(s)
      高橋麻衣子・清河幸子
    • Organizer
      日本認知科学会第28回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2011-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Presentation] Eye Movement during Silent and Oral Reading : How can we compensate the loss of multisensory process during silent reading?2011

    • Author(s)
      Maiko Takahashi, Sachiko Kiyokawa
    • Organizer
      International Multisensory Research Forum 2011
    • Place of Presentation
      ACROS Fukuoka, Japan
    • Year and Date
      2011-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Presentation] 読み書きの特別支援教育における支援技術利用の在り方(2)~支援技術の教育現場での利用を3つの視点(Assessment, Intervention, System)からの実例を通して考える~2011

    • Author(s)
      近藤武夫、中邑賢龍、高橋麻衣子、平林ルミ、河野俊寛
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] 読み書きの特別支援教育における支援技術利用の在り方(2)~支援技術の教育現場での利用を3つの視点(Assessment, Intervention, System)からの実例を通して考える~2011

    • Author(s)
      近藤武夫、中邑賢龍、高橋麻衣子、平林ルミ、河野俊寛
    • Organizer
      一般社団法人日本LD学会第20回大会
    • Place of Presentation
      跡見学園女子大学(東京都)(自主シンポジウム)
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] 音読における音声情報と構音運動の役割-小学生と成人の比較-2010

    • Author(s)
      高橋麻衣子
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730502
  • [Presentation] 特別支援学校の教師がWEB教科書に対して抱くイメージ2010

    • Author(s)
      平野恵子・高橋信行・苅田知則
    • Organizer
      日本環境心理学会第3回大会
    • Place of Presentation
      相模女子大学(神奈川県)
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] 特別支援学校の教師がWEB教科書に対して抱くイメージ2010

    • Author(s)
      平野恵子、高橋信行、苅田知則
    • Organizer
      日本環境心理学会第3回大会
    • Place of Presentation
      相模女子大学
    • Year and Date
      2010-03-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] デジタルペンを用いた新たな書字行動分析の試み2009

    • Author(s)
      平林ルミ、高橋麻衣子、河野俊寛、中邑賢龍
    • Organizer
      第9回発達性ディスレクシア研究会
    • Place of Presentation
      横浜L-プラザ
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] デジタルペンを用いた新たな書字行動分析の試み2009

    • Author(s)
      平林ルミ・高橋麻衣子・河野俊寛・中邑賢龍
    • Organizer
      第9回発達性ディスレクシア研究会
    • Place of Presentation
      横浜L-プラザ(神奈川県)
    • Year and Date
      2009-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] The Effects of Evaluating Others' Ideas on Crafting Persuasive Essays with the Information Sharing System Using "Digital Pen".2009

    • Author(s)
      Takahashi, M., Inuzuka, M., Kawaguchi, H., Maki, A., Nakamura, K.
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      VU University, Amsterdam, the Netherlands(オランダ)
    • Year and Date
      2009-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • [Presentation] The Effects of Evaluating Others' Ideas on Crafting Persuasive Essays with the Information Sharing System Using "Digital Pen"2009

    • Author(s)
      Takahashi, M., Inuzuka, M., Kawaguchi, H., Maki, A., & Nakamura, K.
    • Organizer
      The 13th Biennial Conference of the European Associationfor Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      VUUniversity, Amsterdam, theNetherlands
    • Year and Date
      2009-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21330211
  • 1.  森田 愛子 (20403909)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  NAKAMURA Kenryu (70172400)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  SAKAI Satoshi (90403766)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  KARITA Tomonori (40363189)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  KONDO Takeo (00379869)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  TAKENAGA Tatsuki (50629037)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  植阪 友理 (60610219)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  清河 幸子 (00422387)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  鈴木 雅之 (00708703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  岡田 謙介 (20583793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  中島 健一郎 (20587480)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  Manalo Emmanuel (30580386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  中川 正宣 (40155685)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  上西 秀和 (50637006)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  山口 一大 (50826675)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  深谷 達史 (70724227)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  光永 悠彦 (70742295)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  仲谷 佳恵 (70771864)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  瀬尾 美紀子 (90431775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  巖淵 守 (80335710)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  HIRABAYASHI Rumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi