• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Mochizuki Masamitsu  望月 雅光

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MOCHIZUKI Masamitsu  望月 雅光

Less
Researcher Number 70284601
External Links
Affiliation (Current) 2025: 創価大学, 経営学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2011 – 2023: 創価大学, 経営学部, 教授
2009 – 2011: 創価大学, 経営学部, 准教授
1997 – 2000: 九州工業大学, 情報科学センター, 助手
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related / Basic Section 09010:Education-related / Educational technology / Developmental mechanisms and the body works / Educational technology / 情報システム学(含情報図書館学) / Japanese language education / Educational psychology / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
自然体験活動 / 教育効果の測定 / 教授法開発 / 学修成果の可視化 / 身体性 / 大学への適応 / 協同教育 / アセスメント / 冒険教育 / 野外活動 / アクティブ・ラーニング / eポートフォリオ / 電子ポートフォリオ … More
Except Principal Investigator
… More アクティブラーニング / 身体性 / 冒険教育 / グループ編成 / 適応感 / 教育効果 / 授業設計 / 教育支援 / WWW / JAVA / 分散システム / 苦手意識 / Institutional Research / データ活用の課題 / 学修成果可視化 / データ活用 / 教学マネジメント / ディプロマ・サプリメント / アセスメントプラン / アセスメント / 大学適応 / 新入生オリエンテーション / プロジェクトアドベンチャー / 社会的スキル / 仲間作り / アクティブラーニングへの適応感 / フリーライダー / アクティブラーニングの苦手意識 / アクティブ・ラーニング / 授業不適応 / 非認知能力 / アクティブラーニング適応度尺度 / アクティブラーニング不適応 / 教育評価 / 科目間連携 / ルーブリック / レジリエンス / 学習の可視化 / ワークシート / 社会基礎力 / 野外教育 / カヤック / 自然体験 / 生涯スポーツ / 社会人基礎力 / キャリア教育 / Distributed System / Multi media / CAI / マルチメディア / Knowledge Acquisition / Writer's assistance / Distance Learning / Education assisting / Benchmark Test / Distributed Systems / ワークステーション / UNIX / 電子黒板 / アニメーション / コラホレーション / www / コラボノーション / ネットワーク / 知識獲得 / 文書作成支援 / 遠隔講義 / ベンチマークテスト / eラーニング教材 / 小論文 / 書く力 / 読む力 / シラバス / 日本語力 / 文章作成力 / 教育手法 / パラグラフライティング / LTD / マインドマップ / レポート / 文章表現 / 学習支援 / アカデミックアドバイジング / ヘルプシーキングスキル / 積極的働きかけ / 学生発達型アドバイジング / ピア・アドバイジング / 自立・自律した学習者 / アカデミック・アドバイジング / Higher Education / Student Development / Academic Advising / 自律的学習 / 教育工学 / 教育モデル / 協調学習 / 作問支援 / WBT / 学習支援システム Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (74 results)
  • Co-Researchers

    (27 People)
  •  A Comprehensive Study on Data Utilization for the Management of Teaching and Learning

    • Principal Investigator
      藤木 清
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kansai University of International Studies
  •  アクティブラーニング適応感尺度の開発と学生の適応感に応じたグループ編成法の検討

    • Principal Investigator
      松尾 美香
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Okayama University of Science
  •  冒険教育を活用したカリキュラム埋め込み型の大学適応教育プログラムとアセスメント

    • Principal Investigator
      松下 尚史
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Okayama University of Science
  •  A study of lesson design and related support for students who adapt poorly to active learning

    • Principal Investigator
      Matsuo Mika
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Okayama University of Science
  •  Cultivating resilience in outdoor education courses that link the subjects of physical and career education

    • Principal Investigator
      Nishimura Jiro
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Developmental mechanisms and the body works
    • Research Institution
      Okayama University of Science
  •  Development of evaluation method of educational effect of physical activity, and Development of an environment to support lesson design and assessmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Mochizuki Masamitsu
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  Development of syllabus to foster the writing skills of university students while overcoming the weak sense of writing

    • Principal Investigator
      YAMASHITA YUMIKO
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Soka University
  •  Toward Establishing Academic Advising at Japanese Higher Education

    • Principal Investigator
      Yamasaki Megumi
    • Project Period (FY)
      2013 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Soka University
  •  A support environment for Academic Adviser using Web-based e-portfolio that evaluate a student performance automatically.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      MOCHIZUKI Masamitsu
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  A Study on an Educational Model and Quiz Creation Support Environment Maximizing Learning Effect by Collaborative Quiz Creation

    • Principal Investigator
      TESHIGAWARA Yoshimi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Soka University
  •  Support system for members of a class using Distributed System

    • Principal Investigator
      YOSHIDA Kyoko
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyushu Institute of Technology
  •  Research on Benchmark Tests for Distributed Computing Systems

    • Principal Investigator
      YAMANOUE Takashi
    • Project Period (FY)
      1997 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      情報システム学(含情報図書館学)
    • Research Institution
      Kyushu Institute of Technology

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『大学における学習支援への挑戦』 6-4創価大学で開発したポートフォリオ、10-1創価大学における活用事例2015

    • Author(s)
      望月雅光
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • [Journal Article] 冒険教育の授業設計に関する研究 : 沖縄をフィールドにした冒険教育の可能性2023

    • Author(s)
      松尾美香、河合史菜、望月雅光
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要B, 人文・社会科学

      Volume: 59 Pages: 119-129

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Journal Article] 新入生オリエンテーションに組み入れた冒険教育の教育効果-プロジェクトアドベンチャーの実践を通してー2022

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 73-83

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Journal Article] 大学における冒険教育の教育的意義についての一考察―冒険教育研究の動向と展望―2021

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 27 Pages: 57-67

    • NAID

      120007192865

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Journal Article] 学習者中心の教学マネジメントとIRに関する研究2021

    • Author(s)
      藤木清・松尾美香・荒木俊博・望月雅光・石井和也・川越明日香
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 124-128

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Journal Article] シーカヤックを活用した冒険教育の大学生への教育効果2020

    • Author(s)
      松尾美香,望月雅光,松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42 Pages: 39-48

    • NAID

      40022453022

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Journal Article] カヤックを使った自然体験活動を取り入れたアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 87-90

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Journal Article] カヤックを使った自然体験活動を取り入れたアクティブ・ラーニングの教育効果2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 87-90

    • NAID

      120006027182

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Journal Article] 学生向けストレス認識尺度の作成2016

    • Author(s)
      松尾 美香, 山﨑 めぐみ, 望月 雅光, 関田 一彦
    • Journal Title

      創価大学教育学論集

      Volume: 67 Pages: 133-141

    • NAID

      120005820061

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Journal Article] 大学における自然体験学習のねらいとその教育効果に関する研究2016

    • Author(s)
      松尾美香、西村次郎、山﨑めぐみ、望月雅光
    • Journal Title

      岡山理科大学紀要

      Volume: 52B Pages: 49-59

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Journal Article] 作問演習システム「CollabTest」の利用促進に向けた教員支援機能の提案と教育方法の調査2012

    • Author(s)
      高木正則、金子徹哉、望月雅光、佐々木淳、山田敬三、勅使河原可海
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: Vol.29, No.1 Pages: 69-75

    • NAID

      130007405602

    • URL

      http://www.jsise.org/

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Journal Article] 作問演習システム「CollabTest」の利用促進に向けた教員支援機能の提案と教育方法の調査2012

    • Author(s)
      高木正則, 金子徹哉, 望月雅光, 佐々木淳, 山田敬三, 勅使河原可海
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 29 Pages: 69-75

    • NAID

      130007405602

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Journal Article] 作問演習システム「CollabTest」の講義への適用とその評価2010

    • Author(s)
      高木正則、坂部創一、望月雅光、勅使河原可海
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: Vol.27, No.1 Pages: 53-66

    • NAID

      130007420472

    • URL

      http://www.jsise.org/journal/10-27-01.html

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Journal Article] 学生が作成した問題の改善を促すピアレビューナビゲーション機能の開発と評価2010

    • Author(s)
      高木正則、星野大輔、望月雅光、勅使河原可海
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: Vol.27, No.1 Pages: 67-79

    • NAID

      130007420925

    • URL

      http://www.jsise.org/journal/10-27-01.html

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Journal Article] Proposal and practice of an exchange learning through quiz creation and peer-review2010

    • Author(s)
      Masanori TAKAGI, Masahiro MOCHI ZUKI, Masamitsu MOCHIZUKI and Yoshimi TESHIGAWARA
    • Journal Title

      International Journal of Informatics Society

      Volume: Vol.2.No.2 Pages: 69-7

    • URL

      http://www.infsoc.org/journal/vol02/2-2.php

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Journal Article] Proposal and Practice of an Exchange Learning through Quiz Creation and Peer-Review2010

    • Author(s)
      Masanori TAKAGI, Masahiro MOCHIZUKI, Masamitsu MOCHIZUHKI, Yoshimi TESHIGAWARA
    • Journal Title

      International Journal of Informatics Society

      Volume: Vol.2, No.2 Pages: 69-76

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] 教学マネジメントのためのデータ活用に関する基礎的考察 ~アセスメントプラン等に関する全国調査分析を通して~2023

    • Author(s)
      藤木清・林透・大関智史・望月雅光・パトリック ショーブ
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02674
  • [Presentation] 大学での野外スポーツ実習のコロナ禍の影響による教育効果の変化2023

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Presentation] 大学での野外スポーツ実習の教育効果 -スキーおよびスノーボード実習に着目して-2023

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Presentation] Diploma Supplements in Japanese Higher Education -Findings from a Nationwide Survey of Undergraduate Education-2023

    • Author(s)
      Satoshi Ozeki, Kiyoshi Fujiki, Toru Hayashi,Patrick Shorb, Masamitsu Mochizuki
    • Organizer
      IIAI International Conference on Data Science and Institutional Research
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02674
  • [Presentation] The Successes and Challenges of Implementing Assessment Plans in Japanese Higher Education: Using Student Learning Data within a New Quality Management Framework2023

    • Author(s)
      Patrick Shorb, Kiyoshi Fujiki, Toru Hayashi, Satoshi Ozeki, Masamitsu Mochizuki
    • Organizer
      Society for Research into Higher Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02674
  • [Presentation] コロナ禍での身体性を伴った仲間作りワーク―新入生オリエンテーションでの取組―2022

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Presentation] 大学における教学データ利活用のリアルを見つめよう!―IR期待論からデータ駆動型組織行動論への価値転換―2022

    • Author(s)
      藤木清、林透、望月雅光、大関智史、Patrick Shorb
    • Organizer
      京都大学高等教育研究開発推進センター 大学教育研究フォーラム (ラウンドテーブル)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02674
  • [Presentation] 初年次教育科目におけるLTD(話し合い学習法)の教育効果2022

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02444
  • [Presentation] 学習者中心の教学マネジメントとIRに関する実践的研究2021

    • Author(s)
      藤木清,望月雅光,松尾美香,石井和也,荒木俊博,川越明日香
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを用いた新入生オリエンテーションの教育効果の検討2021

    • Author(s)
      松尾美香,望月雅光
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02984
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業におけるグループ編成方法の検討2021

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02444
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業への適応感に関する研究2020

    • Author(s)
      松尾美香,望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02444
  • [Presentation] アクティブラーニングに適応できない学生のためのグループ編成方法の開発2020

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業への適応度を向上させるための一考察2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 学習ポートフォリオの分析による授業改善の検証―カヤックを活用した自然体験を伴う授業の改善―2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業への適応度を向上させるための一考察2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの大学生活への影響2018

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会 梅花女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 野外実習における障がい学生への合理的配慮と合意形成過程2018

    • Author(s)
      西村次郎、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      全国体育連合研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] プロジェクト・アドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの効果測定2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 学生への「学びのチェックシート」導入とその活用2018

    • Author(s)
      加藤竜哉、中嶋輝明、望月雅光、山下由美子、湯川治敏、尼崎光洋、仲道雅輝、日永龍彦、山川広人
    • Organizer
      大学eラーニング協議会・日本リメディアル教育学会合同フォーラム2017
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370617
  • [Presentation] カヤックを使った自然体験活動を伴う授業の教育効果 -3年間の調査結果のまとめ-2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの効果測定2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの大学生活への影響2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] カヤックを使った自然体験活動を伴う授業の教育効果 -3年間の調査結果のまとめ-2018

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会 筑波大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 学習ポートフォリオの分析による授業改善の検証―カヤックを活用した自然体験を伴う授業の改善―2018

    • Author(s)
      松尾美香・望月雅光
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム 京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 青年期の挫折経験とレジリエンス2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 協同性を育む新入生オリエンテーションの実践について ―プロジェクトアドベンチャーを活用して―2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01100
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを初年次教育に導入するための試行2017

    • Author(s)
      松下尚史、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 自然体験や野外活動を伴った授業の教育効果2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 協同性を育む新入生オリエンテーションの実践についてープロジェクトアドベンチャーを活用してー2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 分野連携による体育科目の新しい役割-キャリア形成支援の観点から-2017

    • Author(s)
      西村次郎、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第5回大学体育研究フォーラム平成28年度九州地区大学体育連合春季研修会
    • Place of Presentation
      沖縄県青年会館
    • Year and Date
      2017-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを初年次教育に導入するための試行2017

    • Author(s)
      松下尚史、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 理数科目における反転授業の実践2017

    • Author(s)
      望月雅光
    • Organizer
      九州工業大学 教育実践報告会(戸畑)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 自然体験や野外活動を伴った授業の教育効果2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 分野連携による体育科目の新しい役割-キャリア形成支援の観点から-2017

    • Author(s)
      西村次郎、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      第5回大学体育研究フォーラム平成28年度九州地区大学体育連合春季研修会
    • Place of Presentation
      沖縄県青年会館
    • Year and Date
      2017-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 巧まずして育む協同-シーカヤックを使った授業実践-2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを活用した高大連携による入学前教育2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学大阪いばらきキャンパス
    • Year and Date
      2016-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 複数の領域が連携したキャリア教育とレジリエンスの涵養2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史、西村次郎
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第38回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 複数の領域が連携したキャリア教育とレジリエンスの涵養2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史、西村次郎
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第38回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K01641
  • [Presentation] 文章表現科目におけるマインドマップ活用の効果2016

    • Author(s)
      山下由美子、松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第12回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪国際大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370617
  • [Presentation] 巧まずして育む協同-シーカヤックを使った授業実践-2016

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第13回大会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] カヤックを使った自然体験活動による社会人基礎力の育成2016

    • Author(s)
      松尾美香, 西村次郎, 望月雅光
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] 大学における身体的活動の教育効果について2016

    • Author(s)
      西村次郎, 松尾美香, 望月雅光
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K01040
  • [Presentation] レポート作成のためのマインドマップeラーニング教材活用事例2016

    • Author(s)
      山下由美子、望月雅光
    • Organizer
      大学eラーニング協議会
    • Place of Presentation
      信州大学長野キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370617
  • [Presentation] 書くことの苦手意識克服を目指したマインドマップの活用2015

    • Author(s)
      山下由美子、望月雅光
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第11回全国大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Year and Date
      2015-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370617
  • [Presentation] 創価大学eポートフォリオシステムの現状と教職ポートフォリオへの対応2012

    • Author(s)
      金子 徹哉,望月 雅光
    • Organizer
      「大学 e ラーニング協議会」総会・フォーラム 2011
    • Place of Presentation
      熊本大学 黒髪南地区
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • [Presentation] ICT 活用教育部会企画:ラウンドテーブル:「単位の実質化とICT 活用」 ラーニングポートフォリオの構築2012

    • Author(s)
      望月雅光
    • Organizer
      第8 回日本リメディアル教育学会(JADE)全国大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • [Presentation] 作問演習において理解度向上を支援する作問手順の提案2012

    • Author(s)
      小谷篤司、望月雅光、高木正則、勅使河原可海
    • Organizer
      教育システム情報学会第5回研究会
    • Place of Presentation
      鹿児島
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] 作問演習において理解度向上を支援する作問手順の提案2012

    • Author(s)
      小谷篤司, 望月雅光, 高木正則, 勅使河原可海
    • Organizer
      教育システム情報学会第5回研究会
    • Place of Presentation
      鹿児島県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] 電子ポートフォリオの組織的取り組みに関する全国調査2012

    • Author(s)
      金子徹哉、望月雅光
    • Organizer
      情報処理学会「教育学習支援情報システム」研究会
    • Place of Presentation
      九州大学情報基盤研究開発センター 3F 多目的講習室
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • [Presentation] 作問演習において理解度向上を支援する作問手順の検討2011

    • Author(s)
      小谷篤司, 望月雅光, 高木正則, 勅使河原可海
    • Organizer
      情報処理学会情報教育シンポジウム(SSS2011)
    • Place of Presentation
      岡山県
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] An Analysis on Teaching Methods Using a WBT System "CollabTest" Enabling Students to Create Quizzes Collaboratively2010

    • Author(s)
      Masanori TAKAGI, Keizo YAMADA, Jun SASAKI, Tetsuya KANEKO, Masamitsu MOCHIZUKI, Yoshimi TESHIGAWARA
    • Organizer
      The third EWU-IPU International Exchange Program in Computer Science (EWU-IPUCSIEP2010)
    • Place of Presentation
      Cheney(USA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] 作問演習システム「CollabTest」の利用実態調査2010

    • Author(s)
      高木正則, 金子徹哉, 望月雅光, 勅使河原可海
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] A Sur-vey on Educational Methods Using "CollabTest", a Web-based Learning System Enabling Students to Create Quizzes Collaboratively2010

    • Author(s)
      Masanori TAKAGI, Tetsuya KANEKO, Masamitsu MOCHIZUKI, Jun SASA KI, Yoshimi TESHIGAWARA
    • Organizer
      9th WSEAS International Conference on EDU-CATION and EDUCATIONAL TECH-NOLOGY(EDU' 10)
    • Place of Presentation
      Iwate(Japan)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] A Survey on Educational Methods Using "CollabTest", a Web-based Learning System Enabling Students to Create Quizzes Collaboratively2010

    • Author(s)
      Masanori TAKAGI, Tetsuya KANEKO, Masamitsu MOCHIZUKI Jun SASAKI, Yoshimi TESHIGAWARA
    • Organizer
      The 9th WSEAS International Conference on EDUCATION and EDUCATIONAL TECHNOLOGY(EDU'10)
    • Place of Presentation
      Iwate(Japan)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] CollabTest-A Web-Based Training (WBT) system for proactive learning through quiz created by students2010

    • Author(s)
      Lee See GOH, Masanori TAKAGI, Masamitsu MOCHIZUKI, Yoshimi TESHIGAWARA
    • Organizer
      IASCE 2010 Cooperative Learning, Pedagogy, Policy and Practice
    • Place of Presentation
      Queensland(Australia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21300315
  • [Presentation] 学生のためのポートフォリオの利用方法

    • Author(s)
      望月雅光
    • Organizer
      大学eラーニング協議会
    • Place of Presentation
      佐賀大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • [Presentation] ポートフォリオ活用

    • Author(s)
      望月雅光
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会
    • Place of Presentation
      広島修道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23501116
  • 1.  Matsuo Mika (30521067)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 45 results
  • 2.  SEKITA Kazuhiko (70247279)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  YAMASAKI Megumi (80596239)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YAMANOUE Takashi (00191370)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  YAMASHITA YUMIKO (90635294)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  NAKAYAMA Hitoshi (80207951)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NAKAMURA Tameo (50145166)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  YOSHIDA Kyoko (90240910)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  OHNISHI Yoshimasa (50213806)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  松下 尚史 (20229470)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 11.  TESHIGAWARA Yoshimi (70277870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 12.  TAKAGI Masanori (80460088)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 13.  MINAMI Noriko (10200081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  YASUNO Maiko (20507793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  KAWASAKI Takashi (90247289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  Nishimura Jiro (50278909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 17.  富岡 比呂子 (60440236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  清水 強志 (20409775)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  宮原 千咲 (00779267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  小山 理子 (40634861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  藤木 清 (60300365)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 22.  Shorb Patrick (10866320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 23.  林 透 (20582951)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 24.  大関 智史 (40831582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 25.  Shimizu Eiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  Shin Kimie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  金子 徹哉
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi