• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Matsuo Nanae  松尾 七重

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MATSUO Nanae  松尾 七重

Less
Researcher Number 70292654
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 千葉大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 千葉大学, 教育学部, 教授
2011 – 2019: 千葉大学, 教育学部, 教授
2007 – 2010: Chiba University, Faculty of Education, Associate Professor
1998 – 2006: 千葉大学, 教育学部, 助教授
2003: 千葉大, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / Science education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Science education
Except Principal Investigator
Science education / Science education / 解析学
Keywords
Principal Investigator
幼児教育 / 図形教育 / 数学教育 / 包摂関係 / 図形 / 幼児期 / 国際比較 / 教科総合 / 保育者研修 / 保育者の研修 … More / 算数教育 / プログラム開発 / 幼小接続 / 幼児算数教育 / mathematics education / 実態調査 / 就学前幼児 / 就学前教育 / 小学校低学年 / 授業実践 / 実験授業 / 理解 / 概念形成 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム / 海外での効果検証 / 保育者の養成 / 海外でのプログラムの効果検証 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム開発 / 保育者の養成・研修 / 就学前幼児教育 / プロセス・スキル / 5E指導モデル / 国際比較調査研究 / ザンビア / 5E指導プログラム / 遊び / 活動プログラム / 就学前数学教育 / 積み木遊び / パターン認識能力 / カリキュラム / 規則性の発見力 / 計算力 / リズム遊び / 形遊び / AMPS / リズム・パターン / 規則性の発見 / 色板並べ遊び / 幼児数学教育 / パターン / 教員研修 / 教員研修プログラムの開発 / 5歳児の実態 / プログラム効果検証 / 保護者研修 / 教員研修プログラム / プログラムの効果検証 / 就学前算数教育 / 保護者の研修 / 保育者の職能成長 / 5歳児の実態 / 就学前算数教育プログラム / 保護者 / 教師教育 / 職能成長 / 研修 / geometry / concept formation of geometric figures / constructing definitions / teaching experiment / survey / inclusion / definitions of geometric figures / 科学教育 / 調査研究 / 教育学 / 授業分析 / 概念イメージ / 教科教育学 / 定義の活用 / 幾何学 / 図形の概念形成 / 定義構成 / 図形の定義 / definition / verbalization / identifying / using / understanding / concept formation / geometric figure / 面積 / 自覚 / 相違性 / 理解の促進 / 小学校と中学校の連続性 / 数学教育学 / 定義 / 言語化 / 弁別 / 活用 / 授業 / 算数科における困難度 / 算数の基礎教育プログラム / 観察 / 指導 / 小学校算数教育 / 数 / 教授実験 / 教師の意識 / 量と測定 / 数と計算 / 就学前算数カリキュラム / 連携算数教育プログラム / 内容選択の基準 / 教師用質問紙調査 / 小学校低学年の児童 / 形構成・形置き換え / 図形のdisembedding / 就学前の幼児 / 形構成・形置き換え活動 / 図形の認知発達 / 幼稚園年長児 / 図形指導プログラム / 図形認知の発達 / 関係概念 / 作図 / 類似点と相違点 / 構成要素 … More
Except Principal Investigator
SCHOOOL MATHEMATICS / CURRICULUM / PROCESS SKILLS / MATHEMATICAL ACTIVITIES / プロセススキル / 学校数学 / カリキュラム / プロセス・スキル / 数学的活動 / Consciousness to arithmetic / mathematics / Learning of arithmetic / ニーズ傾向 / 算数・数学観 / 算数・数学への意識 / 算数・数学の学習 / Teaching Experiment / Problem Solving Ability / Problem Making / 実験授業 / 問題解決能力 / 問題づくり / variational inequality / obstacle problem / convex function / free boundary / Stefan Problem / evolution equation / subdifferential / phase transition / 自由境界問題 / 非線形発展方程式 / 変分不等式 / オブスタクル問題 / 凸関数 / 自由境界 / ステファン問題 / 発展方程式 / 劣微分作用素 / 相転移 / 数学教育 / 中学校 / ハンズオン / 講演 / 小学校部会 / 高等学校部会 / ICME9 / 世界会議 Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (143 results)
  • Co-Researchers

    (22 People)
  •  The effects of "building blocks" and "rhythm play" on young children's development of the pattern recognition abilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      松尾 七重
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Development of a pre-school mathematics education programme incorporating a subject synthesis perspective.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松尾 七重
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Development of preschool mathematics educational training program for teachers and parentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Matsuo Nanae
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Cooperative elementary mathematics educational program for preschool children and elementary school lower gradersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUO NANAE
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  DEVELOPMENT OF COOPERATIVE GEOMETRICAL EDUCATIONAL PROGRAM FOR THE PRESCHOOL CHILD AND THE EARLY GRADER IN ELEMENTARY SCHOOLPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUO Nanae
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  A study of the connection of teaching geometry between elementary school and lower secondary schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUO Nanae
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  BASIC STUDY FOR DEVELOPMENT OF SCHOOL MATHEMATICS CURRICULUM CORED MATHEMATICAL ACTIVITIES

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Shizumi
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      UNIVERSITY OF TSUKUBA
  •  A study about a needs tendency of children for learning of arithmetic / mathematics

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Shizumi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  A study of methods of teaching and learning that promote concept formation of geometric figuresPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MATSUO Nanae
    • Project Period (FY)
      2001 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  第9回数学教育世界会議ICME9での研究発表成果の総合化の準備研究

    • Principal Investigator
      ISODA Masami
    • Project Period (FY)
      2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Developing Problemsolving Ability By Problem Posing In Mathematics

    • Principal Investigator
      SHIMODA Kazuaki
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      CHIBA UNIVERSITY
  •  学校数学における図形の概念形成に関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      松尾 七重
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Mathematical Research of Nonlinear Phenomena with Phase Transitions

    • Principal Investigator
      KENMOCHI Nobuyuki
    • Project Period (FY)
      1997 – 1998
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      解析学
    • Research Institution
      Chiba University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] [平成29年版]小学校 新学習指導要領ポイント総整理 算数 「幼児期との接続を図った数学的活動の在り方」2017

    • Author(s)
      松尾七重
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491033990
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Book] 苦手意識をスッキリ解消!算数文章題の考え方422008

    • Author(s)
      松尾七重
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Book] CD-ROM版 中学校数学科教育実践講座理論編 考えることの楽しさ、面白さが分かる数学教育 現実を乗り越え、‘知'の水準を高める数学教育(PP.134-141)2003

    • Author(s)
      松尾 七重(分担執筆)
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      (株)ニチブン
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] かたちパズルの遊びによる年長児のspatial reasoningの変容2024

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 72 Pages: 215-221

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] ―ある子どもに注目して―2023

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 47 Issue: 0 Pages: 299-302

    • DOI

      10.14935/jssep.47.0_299

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 教科横断的な教育における音楽と算数の関わり ―プログラムの開発・実施と事前事後インタビューを通じて―2023

    • Author(s)
      森薫,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 17-24

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 幼児期における理科との総合的な算数教育プログラムの開発2023

    • Author(s)
      高阪将人,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 3-8

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 2160-2167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 就学前教育の造形と算数の教科総合プログラムの開発2023

    • Author(s)
      佐藤真帆,松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 9-16

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education

      Volume: - Pages: 2160-2167

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] パターンに関するプログラムの効果 -AMPSレベルとの関係性を視点として-2023

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      日本数学教育学会第56回秋期研究大会研究収録

      Volume: - Pages: 177-180

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 年長児の空間的・幾何学的思考の向上に関する一考察-かたちパズル・プログラムへの取り組み方を分析 して-2023

    • Author(s)
      松尾七重・花岡直毅
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 233-242

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 年長児の空間的・幾何学的思考の向上に関する一考察-かたちパズル・プログラムへの取り組み方を分析して-2023

    • Author(s)
      松尾七重,花岡直毅
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 233-242

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Early Childhood Mathematics Education Research: Overview of Latest Developments And Looking Ahead2023

    • Author(s)
      Elia Iliada, Baccaglini-Frank Anna, Levenson Esther, Matsuo Nanae, Feza Nosisi, Lisarelli Giulia
    • Journal Title

      Annales de didactique et de sciences cognitives

      Volume: 28 Pages: 75-129

    • DOI

      10.4000/adsc.3113

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 幼児期の算数教育についての保育者の考えの実態2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 11-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 幼児期の算数教育についての保育者の考えの実態2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: 11 Pages: 11-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 年長児に対する色板・リズムのパターン・プログラムの効果 -小学校1 年生の調査結果を比較して-2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第55回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 113-116

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 年長児に対する色板・リズムのパターン・プログラムの効果 -小学校1 年生の調査結果を比較して-2022

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第 55 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 113-116

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] The Effects of Geometrical Program with Triangle Building Blocks for the Preschool Children2021

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 383-384

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_383

    • NAID

      130008131579

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 361-364

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 345-348

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Overview of research on patterns in early childhood mathematics education2021

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 171-177

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P171

    • NAID

      120007008671

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109589/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 345-348

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] Understanding length, area, and volume measurement: An assessment of Japanese preschoolers2021

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceeddings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 283-292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Journal Article] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Journal Title

      第 54 回 秋期研究大会発表集録

      Volume: 0 Pages: 361-364

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Survey on Early Childhood Mathematics Education at ICME-142021

    • Author(s)
      Iliada Elia, Anna Baccaglini-Frank, Esther Levenson, Nanae Matsuo, Nosisi Feza
    • Journal Title

      European Mathematical Society Magazine

      Volume: 120 Issue: 120 Pages: 59-61

    • DOI

      10.4171/mag-32

    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Understanding length, area, and volume measurement: An assessment of Japanese preschoolers2021

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Journal Title

      Proceeddings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 283-292

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Effectiveness of a Japanese preschool mathematics guided play programme in teaching measurement.2019

    • Author(s)
      Nakawa, N., Watanabe, K., & Matsuo, N.
    • Journal Title

      Proceedings ofthe 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Pretoria, South Africa: PME.

      Volume: 3 Pages: 121-128

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 就学前算数教育における保育者の専門的職能成長を捉える理論的枠組みの提案とその活用可能性2019

    • Author(s)
      中和渚・松尾七重・高阪将人
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 25(1)

    • NAID

      40022337350

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 幼小接続のための就学前算数教育の可能性―こども園の年長児の数量に関する実態調査の結果を基に―2019

    • Author(s)
      松尾 七重,山崎 美穂,並木 久栄,植村 憲治
    • Journal Title

      日本数学教育学会第7回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 211-218

    • NAID

      40022495178

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 算数教育に関する保育者としての職能の捉え方の実態-計画された算数的な活動経験の有無を基に-2018

    • Author(s)
      松尾七重・亘理史子
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 141-148

    • NAID

      40022277901

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 我が国における就学前算数教育に関する保育者研究の現状2017

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      日本数学教育学会第5回春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 45-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 就学前算数教育研修のプログラムにおける「教材研究」 場面の具体化-初任者による「かさ」比べの研修を通して-2017

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 65 Pages: 253-260

    • NAID

      120006375959

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 就学前算数教育実現のための方向性2016

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第4回春期研究大会論文集

      Volume: 4 Pages: 179-182

    • NAID

      40022277884

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] FRAMEWORK FOR AN EARLY MATHEMATICAL PRESCHOOL CURRICULUM IN JAPAN2016

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the 40th International Conference for the Psychology of Mathematics Education, Szeged, Hungery

      Volume: 3 Pages: 299-306

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 長さ測定に関する小学校1年生の実態2015

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 63 Pages: 95-103

    • NAID

      120007054243

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Journal Article] 生涯学習につながる幼児算数教育のあり方2015

    • Author(s)
      松尾七重,並木久栄
    • Journal Title

      日本数学教育学会第3回春期研究大会論文集

      Volume: 3 Pages: 266-273

    • NAID

      40022278023

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Journal Article] 就学前教育と小学校教の連続性を考慮した算数教育プログラム案―数と計算,量と測定領域を中心にして―2014

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 62 Pages: 183-190

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Journal Article] 就学前算数カリキュラム構成のための枠組み-小学校算数科との連携教育を目指して-2014

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      数学教育学論究臨時増刊

      Volume: 96 Pages: 169-176

    • NAID

      130008019079

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Journal Article] 小学校低学年の算数科における学習指導内容に関する問題点-その改善可能性について-2013

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第61巻 Pages: 245-254

    • NAID

      120007055185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Journal Article] 幼稚園年長児に対する形構成・形置き換え活動の効果:図形のdisembeddingの改善のために2012

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第60巻 Pages: 287-294

    • NAID

      120007055648

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 振り返りを大切にした授業をしよう2012

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      楽しい算数の授業

      Volume: 27(2)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 算数科学習指導内容に対する小学校教師と幼稚園教師の意識の差異-教師対象の質問紙調査の結果を基に-2012

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      数学教育論文発表会論文集

      Volume: 第1巻 Pages: 107-112

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Journal Article] 算数をつくる授業とは(平面図形)2012

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 492 Pages: 4-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラム構築のための枠組み2011

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第59巻 Pages: 175-181

    • NAID

      120007065397

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラム構築のための枠組み2011

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第59巻

      Pages: 175-181

    • NAID

      120007065397

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] Geometrical education for preschool children and early graders in primary school : Focus on disembedding of shapes2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      Proceedings of the 5^<th> East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Pages: 615-621

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 小学校第1~3学年の図形指導に関する問題点-教師対象の質問紙調査の結果から-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 58

      Pages: 225-231

    • NAID

      120007065398

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 発見する喜び,活用する喜びを味わえる図形教材2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      楽しい算数の授業 308

      Pages: 4-6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] Geometrical education for preschool children and early graders in primaryschool : Focus on disembedding of shapes2010

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the 5^<th> East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Pages: 615-621

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] Geometrical education for preschool children and early graders in primary school:Fceus on disembedding of sllapes2010

    • Author(s)
      Matsuo, Nanae
    • Journal Title

      Proceedings of the 5th East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Pages: 615-621

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第58巻

      Pages: 225-231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 小学校第1学年における形構成・形置き換えの活動の効果-図形のdisembeddingに視点をあてて-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第43回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 591-596

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 319-324

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      日本数学教育学会第42回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 319-324

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 就学前及び小学校低学年の子どもの図形指導プログラムに関する考察-プログラム構築のための内容選択の基準-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第41回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 393-398

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 小学校第1~3学年の図形指導に関する問題点-教師対象の質問紙調査の結果から-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 第58巻 Pages: 225-231

    • NAID

      120007065398

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 小学校算数科と中学校数学科の図形領域における連続性を考慮した図形指導に関する研究2009

    • Author(s)
      河端善登・松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 57

      Pages: 175-180

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] Comparing Japanese and Finnish 6th and 8th graders' ways to apply and construct definitions2008

    • Author(s)
      Harry Silfverberg Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 257-264

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] Study on factors of teaching definitions of geometric figures at the 2nd grade in lower secondary school: Comparing between the results of two classes2008

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 56

      Pages: 83-91

    • NAID

      120007065524

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 中学校第2学年における図形の定義指導の要因に関する研究-2学級の調査結果を比較して-2008

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 56

      Pages: 83-91

    • NAID

      120007065524

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] Comparing Japanese and Finnish 6th and 8th graders' ways to apply and construct definitions2008

    • Author(s)
      Harry Shilfverberg &Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the 32nd Conference of the lnternational Group for the Psychology of Mathematics Education 4

      Pages: 257-264

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Journal Article] 中学校第2学年における図形の定義指導の効果-定義構成及び定義活用の場面を取り入れた指道を通して-2007

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 469-474

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 中学校第2学年における図形の定義指導の効果一定義構成及び定義活用の場面を取り入れた指導を通して-2007

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第40回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 469-474

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] The effect of teaching definitions of geometric figures at the 2nd grade in lower secondary school: Through the teaching which adopts the situation of constructing and using definitions2007

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Fortieth Research -Oriented Annual Conference of Mathematics Education (JSME)

      Pages: 469-474

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 図形の包摂関係についての理解の変容-定義についての検討場面を取り入れた授業を通して-2007

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 55

      Pages: 21-28

    • NAID

      120007065610

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] The transition of understanding of inclusion relations between geometric figures: Through the lessons which adopt the situation of discussing about definitions of geometric figures2007

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 55

      Pages: 21-28

    • NAID

      120007065610

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 文字式指導の改善の方向性-「式をよむ力」「式で表す力」「式を多様に見る力」の育成-2006

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 88

      Pages: 33-40

    • NAID

      110004737582

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] Direction to improve teaching of algebraic expressions: Developing students' abilities to interpret, represent and analyze multiple aspects of algebraic expression2006

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Journal of Japan Society of Mathematical Education 88(5)

      Pages: 33-40

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] The significance of teaching definitions of geometric figures: Focus on efficiency of teaching defmitions of parallelograms2006

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 54

      Pages: 175-183

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 図形の定義についての捉え方の変容-定義についての検討場面を取り入れた授業を通して-2006

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第39回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 367-372

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 図形の定義指導の重要性-平行四辺形の定義指導の効果に焦点をあてて-2006

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 54

      Pages: 175-183

    • NAID

      110004813545

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] The transition of students' understanding of definitions of geometric figures: Through the lessons which adopt the situation of discussing about definitions of geometric figures2006

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty -ninth Research -Oriented Annual Conference of Mathematics Education (JSME)

      Pages: 367-372

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 図形の定義指導の重要性-平行四辺形の定義指導の効果に焦点をあてて-2005

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 54巻

      Pages: 175-183

    • NAID

      110004813545

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 小学校6年生と中学校2年生における平行四辺形の定義の捉え方の実態-概念イメージとのずれを視点として-2005

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第38回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 391-396

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 6th grade students' and 8th grade students' understanding of a definition of a parallelogram: Focus on a difference between understanding and concept image of parallelogram2005

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty-eighth Research -Oriented Annual Conference of Mathematics Education (JSME)

      Pages: 391-396

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 小学校6年生と中学校2年生における平行四辺形の定義の捉え方の実態-概念イメージとのずれを視点として-2005

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第38回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 391-396

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Journal Article] 定義の捉え方が図形の概念形成に及ぼす影響-小学校6年生と中学校2年生の捉え方の分析を通して-2004

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第37回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 307-312

    • NAID

      110007175371

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 定義の捉え方が図形の概念形成に及ぼす影響-小学校6年生と中学校2年生の捉え方の分析を通して-2004

    • Author(s)
      松尾七重
    • Journal Title

      第37回数学教育論文発表会論文集

      Pages: 307-312

    • NAID

      110007175371

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Influence of understanding of definitions of geometric figures for concept formation of them : Analysis of sixth-and eighth-grade students' understanding of definitions of geometric figures.2004

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty-seventh Research-Oriented Annual Conference of Mathematics Education(JSME)

      Pages: 307-312

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Mathematics education for knowing of enjoyment and interest of thinking.2003

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Mathematics Education for Promoting the Transition of Levels of Understanding by Jumping up the Actual Situation

      Pages: 134-141

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Teaching of the relations between geometric figures.2003

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      WG Proceedings of the Thirty-sixth Research-Oriented Annual Conference of Mathematics Education(JSME)

      Pages: 253-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Verifying factor that promotes understanding the difference between two concepts of geometric figures.2003

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 51

      Pages: 69-73

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形間の関係についての指導2003

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第36回数学教育論文発表会「課題別分科会」(日本数学教育学会)

      Pages: 138-143

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形の概念の相違性を捉えるための要因の検証2003

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 第51巻

      Pages: 69-73

    • NAID

      110004628628

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形の概念理解を促進する概念活用の場面-小学校5年生の面積の授業において-2002

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究 第9号

      Pages: 101-110

    • NAID

      110000558521

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形の概念間の関係についての理解を保持する指導-構成要素に基づく分類と総合的な作図-2002

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      千葉大学数学教育研究 第2号

      Pages: 14-17

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形の概念の弁別を促す要因の検証-直角を基にした長方形の捉え方を中心にして-2002

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第35回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 253-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Situations of using concepts of geometric figures to promote understanding of the concepts : In the lessons of area measurement for fifth-grade students.2002

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Research in Teaching Strategies and Learning Activities : A Bulletin of the Enter for Educational Research, Training and Guidance in Educational Practice(Faculty of Education, Chiba University) 9

      Pages: 101-110

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Verifying factors that promote identifying concepts of geometric figures : Focus on understanding of rectangles based on right angles.2002

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty-fifth Research-Oriented Annual Conference of Mathematics Edxication(JSME)

      Pages: 253-258

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Teaching for maintaining of understanding relations among concepts of geometric figures : Classification based on components of geometric figures and construction of them.2002

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Chiba Journal of Educational Study in Mathematics 2

      Pages: 14-17

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 図形の概念の活用による理解の促進-小学校5年生の面積の授業を通して-2001

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      第34回数学教育論文発表会論文集(日本数学教育学会)

      Pages: 463-468

    • NAID

      110007174986

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Promotion of understanding geometric figures by using of them : Through, fifth-grade lessons on area measurement.2001

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      Proceedings of the Thirty-fourth Research-Oriented Annual Conference of Mathematics Education(JSME)

      Pages: 463-468

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] Factors to classify geometric figures based on the differences and similarities between them : Parallelograms and squares, rhombi and rectangles.

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Journal Title

      New Century of Mathematics Education (in press)

      Pages: 19-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Journal Article] 相違点及び類似点から図形の概念を分類する条件-平行四辺形と正方形,ひし形と長方形の関係を基に-

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Journal Title

      算数・数学教育の新世紀 (発表予定)

      Pages: 19-26

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-13680191
  • [Presentation] パターンに関するプログラムの効果 -AMPSレベルとの関係性を視点として-2023

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Organizer
      The 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] パターン認識の向上2023

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] Preschool children’s mathematical performance in Japan2023

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa, Koji Watanabe
    • Organizer
      The 13th congress of the European Society for Research in Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] 年長児が獲得しうる算数的な概念・技能についての 調査結果からの検討2022

    • Author(s)
      中和渚 , 松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会 第 56回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] Curriculum Framework and Practice for a Mathematical Preschool Curriculum in Japan2022

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] Curriculum Framework and Practice for a Mathematical Preschool Curriculum in Japan2022

    • Author(s)
      Nanae Matsuo, Nagisa Nakawa
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Curriculum Studies and Instructional Designing(国際学会)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] 年長児が獲得しうる算数的な概念・技能についての 調査結果からの検討2022

    • Author(s)
      中和渚 , 松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会 第 56回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] さんかく積み木を活用した未就学児向け図形教育プログラムの効果検証2021

    • Author(s)
      花岡 愛子, 松尾 七重
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] Children’s competences in other content domains2021

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      the 14th International Congress on Mathematical Education, Survey Team 2: Early Childhood Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] How did an experienced teacher without mathematical background show the improvement of reflection through the lenses of pedagogical content knowledge?2021

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa, Nanae Matsuo
    • Organizer
      the 14th International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] How did an experineced teacher without mathematical background show the improvement of reflection through the lenses of pedagogical content knowledge?2021

    • Author(s)
      Nagisa Nakawa, Nanae Matsuo
    • Organizer
      the 14th International Congress on Mathematical Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] 就学前教育における算数関連の遊び・学びを保護者はどのように捉えているか?―保護者の意識調査より―2021

    • Author(s)
      中和渚, 松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Presentation] 就学前算数教育のための研修における 保育者の教授内容知識及び 算数に対する思いの変容2021

    • Author(s)
      松尾七重, 中和渚
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] さんかく積み木を活用した未就学児向け図形教育プログラムの効果検証2021

    • Author(s)
      花岡 愛子, 松尾 七重
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K18487
  • [Presentation] 幼児の遊びの中の学びー小学校算数科学習への滑らかな接続のためにー2020

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      市川市立塩焼幼稚園・小学校研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 研修前後の保育者の算数に関する専門的職能成長の変化2019

    • Author(s)
      中和渚,松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会第50回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] Preschool children’s understanding of length and area measurement in Japan2019

    • Author(s)
      Nanae Matsuo & Nagisa Nakawa
    • Organizer
      The Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 就学前算数教育における保育者の専門的職能成長モデルの提案と実践上の課題2018

    • Author(s)
      中和渚・松尾七重・高阪将人
    • Organizer
      全国数学教育学会第48回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 就学前算数教育プログラムにおける年長児の数や測定に関わる捉え方の変化についての分析2018

    • Author(s)
      中和渚・松尾七重・渡邊耕二
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] インタビュー調査による数・図形・測定領域における幼児の理解の現状2017

    • Author(s)
      中和渚, 渡邊耕二, 松尾七重
    • Organizer
      全国数学教育学会第46回研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] Framework and Practice for a Mathematical Preschool Curriculum in Japan2017

    • Author(s)
      Nanae Matsuo and Nagisa Nakawa
    • Organizer
      全国数学教育学会国際ワークショップ
    • Place of Presentation
      広島県広島市国際会議場
    • Year and Date
      2017-01-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] インタビューによる年長児の数の捉え方の解明2017

    • Author(s)
      中和渚,松尾七重,渡邊浩二
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 就学前算数教育研修プログラム構築のための枠組み ―枠組みの構成要素の抽出―2016

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] FRAMEWORK FOR AN EARLY MATHEMATICAL PRESCHOOL CURRICULUM IN JAPAN2016

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 40th International Conference for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Szeged University, Hungery
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 就学前算数教育プログラムの具体化:広さ比べの活動について2015

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県、長野市)
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H02911
  • [Presentation] 就学前教育の意義と実現可能性2014

    • Author(s)
      松尾七重、並木久栄
    • Organizer
      日本数学教育学会第2回春期研究大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学、東京
    • Year and Date
      2014-06-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Presentation] 小学校第1学年における形構成・形置き換えの活動の効果-図形のdisembeddingに視点をあてて-2010

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      第43回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      宮崎市
    • Year and Date
      2010-11-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] Geometrical education for preschool children and early graders in primaryschool : Focus on disembedding of shapes2010

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      5^<th> East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Tokyo
    • Year and Date
      2010-08-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] 就学前から小学校低学年の子どもの図形指導プログラムにおける活動の提案-実態調査の結果の考察を踏まえて-2009

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      第42回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      静岡市
    • Year and Date
      2009-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] Comparing Japanese and Finnish 6th and 8th graders' ways to apply and construct definitions2008

    • Author(s)
      Harry Silfverberg Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 32nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Morelia, Mexico
    • Year and Date
      2008-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] Similarities and differences between Japanese and Finnish 6th and 8th graders'ways to interpret and apply the definitions of geometric concepts2008

    • Author(s)
      Nanae Matsuo Harry Silfverberg
    • Organizer
      11th International Congress on Mathematical Education,TSG26 presentation
    • Place of Presentation
      Monterey, Mexico
    • Year and Date
      2008-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] 就学前及び小学校低学年の子どもの図形指導プログラムに関する考察-プログラム構築のための内容選択の基準-2008

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      第41回数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      つくば市
    • Year and Date
      2008-11-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] Similarities and differences between Japanese and Finnish 6th and 8th graders' ways to interpret and apply the definitions of geometric concepts2008

    • Author(s)
      Nanae Matsuo &Harry Shilfverberg
    • Organizer
      11th lnternational Congress on Mathematical Education, TSG26 presentation
    • Place of Presentation
      メキシコ,モンテレイ
    • Year and Date
      2008-07-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20500747
  • [Presentation] Differences of students' understanding of geometric figures based on their definitions.2007

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 31^st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea
    • Year and Date
      2007-07-12
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] About the context-dependency of understanding the class inclusion of geometric figures2007

    • Author(s)
      Harry Silfverberg & Name Matsuo
    • Organizer
      The31^stConference of the Intemational Group for the Psychology of MathematiesEducation
    • Place of Presentation
      Seoul National University,Korea
    • Year and Date
      2007-07-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] Differences of students' understanding of geometric figures based on their definitions2007

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea.
    • Year and Date
      2007-07-12
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] About the context-dependency of understanding the class inclusion of geometric figures2007

    • Author(s)
      Harry Silfverberg & Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 31st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea.
    • Year and Date
      2007-07-13
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] About the context-dependency of understanding the class inclusion of geometric figures.2007

    • Author(s)
      Harry Silfverberg & Nanae Matsuo
    • Organizer
      The 31^st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul National University, Korea
    • Year and Date
      2007-07-13
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] Differences of students'understanding of geometric figures based on their defintions2007

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      The31^stConference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Seoul National UniverSity,Korea
    • Year and Date
      2007-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] Students' understanding of definitions of geometric figures: comparing sixth grade students after learning geometry and eighth grade students before learning of definitions of geometric figures2006

    • Author(s)
      Nanae Matsuo
    • Organizer
      Annual meeting of the Japan Society for Science Education
    • Place of Presentation
      Tsukuba.
    • Year and Date
      2006-08-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] 図形の定義についての捉え方の実態-図形学習後の小学校6年生と図形の定義学習前の中学校2年生の比較-2006

    • Author(s)
      松尾 七重
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      筑波学院大学,つくば
    • Year and Date
      2006-08-18
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17500575
  • [Presentation] 算数科学習指導内容に対する小学校教師と幼稚園教師の意識の差異-教師対象の質問紙調査の結果を基に-

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Presentation] PRESCHOOL MATHEMATICS EDUCATION WHICH COOPERATED WITH ELEMENTARY SCHOOL EDUCATION

    • Author(s)
      Matsuo, Nanae
    • Organizer
      Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Kiel, Germany
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Presentation] 長さ測定に関する年長児の実態及び可能性-直接比較と任意単位による測定に焦点をあてて-

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本数学教育学会第46回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学,栃木
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • [Presentation] 就学前幼児と小学校低学年児童のための連携図形教育プログラム

    • Author(s)
      松尾七重
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24501040
  • 1.  SHIMODA Kazuaki (60170940)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  ISODA Masami (70212967)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SHIMIZU Shizumi (20115661)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 29 results
  • 5.  WATANABE Kimio (50015913)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  森 薫 (90624859)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  KENMOCHI Nobuyuki (00033887)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  ITO Akio (30303506)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  AIKI Toyohiko (90231745)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  KOSHIGOE Hideyuli (70110294)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  UZAWA Masakatsu (80009026)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  KURANO Masami (70029487)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  TANAKA Touji (40128046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MIYAZAKI Mikio (10261760)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  能田 伸彦 (80020121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  角谷 敦 (60248284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  大谷 光春 (30119656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  辻 宏子 (20374754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  佐藤 真帆 (30710298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  高阪 将人 (50773016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  NAMIKI Hisae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  Shilferverg Harry
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi