• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ito Takamichi  伊藤 崇達

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

ITOU Takamichi  伊藤 崇達

伊藤 崇達  イトウ タカミチ

Less
Researcher Number 70321148
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 九州大学, 人間環境学研究院, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 九州大学, 人間環境学研究院, 准教授
2010 – 2017: Kyoto University of Education, 教育学部, 准教授
2009: Aichi University of Education, 教育学部, 准教授
2008: 愛知教育大学, 教育学部, 講師
2003 – 2004: 神戸常盤短期大学, 幼児教育科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Educational technology
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Basic Section 10010:Social psychology-related / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
動機づけ / 高等教育 / 社会的に共有された調整 / 協働学習 / 自己調整学習 / 共調整 / 自己調整 / 学習方略 / 社会人教育 / 学習支援 … More / 探究 / 創造 / 生涯学習 / 学習指導 / 自律性支援 / トランジッション / 思考支援ツール / 動機づけの自己調整 / 社会的に共有された学びの調整 / 動機づけ調整 / アクティブ・ラーニング / ピア・ラーニング / 協同 / 内省支援 / 真正なる学びあい / 教授・学習 / 学びあい / 学習動機づけ / 自律化 / 学習支援ニーズ / 子ども / 親 / 動機づけスタイル / 自律的動機づけ / 教育系心理学 / 学習観 / 父親 / 母親 / 自律的学習 / 自己効力感 / 携帯端末 / 短期大学生 / ICT / 学習不適応 / 携帯電話・携帯メール … More
Except Principal Investigator
メタ認知 / 自己調整学習 / 児童 / 英語学習モデル / 社会的に共有された学習の調整 / 学習の共調整 / 英語グループ学習モデル / 教育交流 / 中等教育 / 中・高等教育 / 教育借用 / 比較教育 / 海外展開 / 国際化 / 多文化 / カリキュラム / 教育支援 / 国際学校 / KOSEN / 日本式教育 / 高専 / 物理教育研究 / 認知発達 / 概念理解 / アクティブ・ラーニング / 学習観 / 学習方略 / 学習指導モデル / 心理尺度 / 支援 / 通級指導 / ユニバーサルデザイン / 通級指導教室 / アセスメント / 多重知能 / 通常学級 / 学び方を学ぶ / 発達障害 / 集団浅慮 / 会議 / 不安 / ソーシャル・スキル / ストレス / 集団討議 / 比較文化 / 適応 / 学習 / 動機づけ / 学級風土 / 外国ルーツ児童 / 外国ルーツ児童生徒 / 学習過程 / 教師 / 日本人児童 / 外国にルーツのある児童 / 教室環境 / 多文化共生 / 教室 / 学級適応 / 尺度構成 / 多面的目標 / ピア・ラーニング / 分数 / 動機づけ過程 / 社会的目標 / ラーニング / ピア Less
  • Research Projects

    (14 results)
  • Research Products

    (97 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  メタ認知の社会的調整を促す英語学習モデルの検討

    • Principal Investigator
      町 岳
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Shizuoka University
  •  創造と探究を促進する社会的に共有された調整プロセスの解明Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 崇達
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Development of a learning instructional model encouraging acquisition of self-adjusting learning strategies in physics education

    • Principal Investigator
      谷口 和成
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  高ストレス状況下での集団討議過程とその改善に関わる研究

    • Principal Investigator
      植村 善太郎
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10010:Social psychology-related
    • Research Institution
      Fukuoka University of Education
  •  トランジッションを促進する社会的に共有された調整プロセスと学習指導モデルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 崇達
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Developing methods to assess and support diverse children's competencies and processes to 'learn how to learn for themselves'

    • Principal Investigator
      Wakui Megumi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Shirayuri University
      National Institute of Special Needs Education
  •  International and comparative study on the multicultural curriculum innovation; focusing on the transformation of Japanese education

    • Principal Investigator
      Takekuma Hisao
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Promoting motivation in diverse cultucal classroom

    • Principal Investigator
      中谷 素之
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  Elucidating the formation of "authentic collaborative learning" in higher education and developing a practical modelPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Takamichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyushu University
      Kyoto University of Education
  •  Clarification of Socially Shared Regulation Process in Collaborative LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Takamichi
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  Research on the developmental process of autonomous learning and motivation, and the diversity of learning support needsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Takamichi
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  The role of family environment in children's self-regulated learning and internalization of motivationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      ITO Takamichi
    • Project Period (FY)
      2009 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
      Aichi University of Education
  •  Multiple goals and peer learning processes

    • Principal Investigator
      NAKAYA Motoyuki
    • Project Period (FY)
      2007 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Osaka University
  •  携帯端末を利用した学習方略支援の試み-学習不適応を示す大学生への働きかけ-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      伊藤 崇達
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kobe Tokiwa Junior College

All 2024 2023 2022 2021 2020 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2004 2003 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 特別支援教育とアクティブ・ラーニング-一人ひとりの違いを活かす通常学級での教え方・学び方-2023

    • Author(s)
      編著:涌井恵, 著者:嶋﨑博一, 関田一彦, 堀川知子, 栗原慎二, 畑中由美子, 伊藤崇達, 小野典利, 原田浩司, 田中博司, 石川晋, 久武孝弘
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] 教育における評価の再考2021

    • Author(s)
      梶田叡一・浅田匡 ・古川治 (監修)浅田匡 ・古川治 (編著)西岡加名恵・遠山孝司・細川和仁・河野麻沙美・安彦忠彦・曽余田浩史・梶田叡一・伊藤崇達・天谷祐子・三川俊樹・北村勝朗
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088454
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] 有斐閣 現代心理学辞典2021

    • Author(s)
      子安増生・丹野義彦・箱田裕司(監修)伊藤崇達他
    • Total Pages
      1002
    • Publisher
      有斐閣
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] 実践につながる教育心理学2020

    • Author(s)
      谷口 篤、豊田 弘司(編著)浦上 萌・倉盛美穂子・永井靖人・上山瑠津子・解良優基・伊藤崇達・長濱文与・沖林洋平・鈴木有美・中西 陽
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      八千代出版
    • ISBN
      4842917784
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] ひと目でわかる発達2020

    • Author(s)
      渡辺 弥生、西野 泰代(編)浜名真以・板倉昭二・渡邊直美・溝川 藍・鈴木亜由美・伊藤崇達・芝﨑美和・小野田亮介・原田恵理子・島義弘・小倉正義・相良順子・若本純子・小泉嘉子
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230622
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] グループディスカッション―心理学から考える活性化の方法2020

    • Author(s)
      西口利文、植村善太郎、伊藤崇達
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760824359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Book] グループディスカッション2020

    • Author(s)
      西口利文、植村善太郎、伊藤崇達
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760824359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Book] グループディスカッション 心理学から考える活性化の方法2020

    • Author(s)
      西口利文・植村善太郎・伊藤崇達
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760824359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Book] グループディスカッション―心理学から考える活性化の方法2020

    • Author(s)
      西口利文、植村善太郎、伊藤崇達
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760824359
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Book] 教室文化と学習規律(『自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術』)2016

    • Author(s)
      伊藤崇達(自己調整学習研究会 編)
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Book] 自己調整学習ハンドブック2014

    • Author(s)
      塚野州一・伊藤崇達(監訳)
    • Total Pages
      434
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Book] 自己調整学習―理論と実践の新たな展開へ―,第2章「自己調整学習方略とメタ認知」2012

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Book] コンピテンス―個人の発達とよりよい社会形成のために―,第1章,第1節「学びのセルフ・コントロール」2012

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Book] 「V-6 自ら学ぶ力を支えるもの」(森敏昭・青木多寿子・淵上克義(編)「よくわかる学校教育心理学」の分担執筆)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Book] よくわかる学校教育心理学(森敏昭・青木多寿子・淵上克義(編)(「自ら学ぶ力を支えるもの」)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Book] [改訂版]やる気を育む心理学』(改訂版の編著者として)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Book] 発達・学習の心理学(柏崎秀子(編)「動機づけ-やる気のメカニズム-」)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Book] 第10章 動機づけ-やる気のメカニズム-(柏崎秀子(編)「教職ベーシック 発達・学習の心理学」の分担執筆)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Book] 「[改訂版]やる気を育む心理学」(編著者として改訂を行った)2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      北樹出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Journal Article] Providing and receiving of autonomy support promotes self-efficacy and value for group activities in university and the workplace2024

    • Author(s)
      Ito Takamichi、Umemoto Takatoyo、Nakaya Motoyuki
    • Journal Title

      International Journal of Educational Research Open

      Volume: 7 Pages: 100339-100339

    • DOI

      10.1016/j.ijedro.2024.100339

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] Reciprocal Path Model of Autonomous Motivation and Motivational Regulation: Socially Shared Regulation in Intellectual Group Activities2024

    • Author(s)
      Ito Takamichi、Umemoto Takatoyo、Nakaya Motoyuki
    • Journal Title

      Journal of Educational and Developmental Psychology

      Volume: 14 Issue: 1 Pages: 93-107

    • DOI

      10.5539/jedp.v14n1p93

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] 特集「主体的な学びを実現する自己調整能力について」:特別支援教育における自己調整学習について考える2023

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育展望(一般財団法人 教育調査研究所)

      Volume: 69(8) Pages: 11-17

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Journal Article] Examining the causal model between socially shared regulation of motivation, engagement, and creative performance2023

    • Author(s)
      Ito Takamichi、Umemoto Takatoyo
    • Journal Title

      Thinking Skills and Creativity

      Volume: 48 Pages: 101288-101288

    • DOI

      10.1016/j.tsc.2023.101288

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] Examining the causal relationships between interpersonal motivation, engagement, and academic performance among university students2022

    • Author(s)
      Ito Takamichi、Umemoto Takatoyo
    • Journal Title

      PLoS ONE

      Volume: 17 Issue: 9 Pages: e0274229-e0274229

    • DOI

      10.1371/journal.pone.0274229

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] 自己調整する力を育てる授業と評価―学びに向かう力を育むために―2022

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 871 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01644
  • [Journal Article] 自己調整する力を育てる授業と評価―学びに向かう力を育むために―2022

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      国語教育

      Volume: 871 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Journal Article] 自己調整学習と認知処理スタイルに応じた学習支援2022

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      学校心理士年報

      Volume: 14 Pages: 28-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Journal Article] 発達障害児・者に関する自己調整学習研究の動向―システマティック・レビューによる検討2022

    • Author(s)
      伊藤崇達、本田真大、涌井 恵、佐藤克敏
    • Journal Title

      九州大学心理学研究

      Volume: 23 Pages: 11-28

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Journal Article] 自己調整学習と認知処理スタイルに応じた学習支援(依頼論文,閲読あり)2022

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      学校心理士年報

      Volume: 14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] 自己調整する力を育てる授業と評価―学びに向かう力を育むために―2022

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      『教育科学 国語教育』(明治図書)

      Volume: 871 Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] Trends in research on self-regulated learning for children and adults with developmental disabilities: A systematic review2022

    • Author(s)
      伊藤崇達・本田真大・涌井 恵・佐藤克敏
    • Journal Title

      九州大学心理学研究

      Volume: 23 Pages: 11-28

    • DOI

      10.15017/4773126

    • ISSN
      1345-3904
    • Year and Date
      2022-02-17
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02705, KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Journal Article] Socially Shared Regulation and Performance in Group Work on Creativity Tasks: Analyzing Regulation Utterances2022

    • Author(s)
      Ito Takamichi、Umemoto Takatoyo
    • Journal Title

      Journal of Education and Learning

      Volume: 11 Issue: 4 Pages: 74-74

    • DOI

      10.5539/jel.v11n4p74

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293, KAKENHI-PROJECT-20K03337, KAKENHI-PROJECT-20H01644
  • [Journal Article] 発達障害児・者に関する自己調整学習研究の動向―システマティック・レビューによる検討2022

    • Author(s)
      伊藤崇達、本田真大、涌井 恵、佐藤克敏
    • Journal Title

      九州大学心理学研究

      Volume: 23

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] Exploring Socially Shared Regulation Processes in Peer Tutoring: Focusing on the Functions of Tutor Utterances2021

    • Author(s)
      Takamichi Ito & Takatoyo Umemoto
    • Journal Title

      Journal of Educational and Developmental Psychology

      Volume: 12 Issue: 1 Pages: 1-1

    • DOI

      10.5539/jedp.v12n1p1

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337, KAKENHI-PROJECT-26380881, KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Journal Article] 自己調整学習と認知処理スタイルに応じた学習支援2021

    • Author(s)
      伊藤 崇達
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 14 Pages: 28-33

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Journal Article] Self-Regulation, Co-Regulation, and Socially Shared Regulation of Motivation for Collaborative Activity: Comparison Between University Students and Working Adults2021

    • Author(s)
      Takamichi Ito & Takatoyo Umemoto
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: - Issue: 4 Pages: 397-409

    • DOI

      10.1111/jpr.12337

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337, KAKENHI-PROJECT-17K04352, KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Journal Article] キーワード解説「自己決定理論」2020

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 796 Pages: 45-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Journal Article] いま、子どもたちの学ぶ意欲にどう寄り添うか2020

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 68(4) Pages: 36-41

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Journal Article] いま、子どもたちの学ぶ意欲にどう寄り添うか2020

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      「教育と医学」慶應義塾大学出版会

      Volume: - Pages: 36-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Journal Article] いま、子どもたちの学ぶ意欲にどう寄り添うか2020

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      「教育と医学」慶應義塾大学出版会

      Volume: - Pages: 36-41

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Journal Article] Future Direction of Research on Motivation in Learning2018

    • Author(s)
      NAKAYA MOTOYUKI、TANAKA AYUMI、ITO TAKAMICHI、TOYAMA MIKI、DAIBO IKUO、KAGE MASAHARU
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 57 Issue: 0 Pages: 250-257

    • DOI

      10.5926/arepj.57.250

    • NAID

      130007483472

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニング型授業における学習者の心理的変化 -授業デザインの改善に伴う変化に焦点を当てて-2018

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 41 Pages: 61-64

    • NAID

      130006407805

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Journal Article] Qualitative Differences in Learning Processes Caused by the Presence or Absence of Independent Preparation Time in Experimental Settings of Socially Shared Regulation: A Preliminary Study Focusing on Macro and Micro Levels of Regulation2017

    • Author(s)
      ITO Takamichi
    • Journal Title

      Bulletin of Educational Research Association, Kobe University

      Volume: 23

    • NAID

      120006333833

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Journal Article] Exploring socially shared regulation of learning during creative problem-solving2017

    • Author(s)
      Takamichi Ito, Umemoto, Takatoyo
    • Journal Title

      Bulletin of Kyoto University of Education

      Volume: 131 Pages: 61-68

    • NAID

      120006549984

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Journal Article] 親の自律的動機づけ, 動機づけ支援と子の自律的動機づけ, 自己調整学習方略の使用との関連-自律性支援と自己抑制支援に着目した因果モデルの検証-2015

    • Author(s)
      伊藤 崇達
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 39(Suppl.) Pages: 81-84

    • NAID

      130005125921

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Journal Article] The relationships among learning support needs, self-regulated learning strategies, study time, and test scores in learning Chinese2015

    • Author(s)
      Takamichi Ito, Song Wang, Hui Sun
    • Journal Title

      Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2015 Official Conference Proceedings

      Pages: 455-460

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] 子どもの動機づけの発達的変化―自ら学ぶ力はいかに育つか―2014

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 10月号(臨時増刊) Pages: 39-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Journal Article] 学習支援ニーズと自律的動機づけとの関係-中国語学習者を対象として-2013

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 122号 Pages: 1-9

    • NAID

      40019714998

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] モチベーションを高めて行動につなげてもらうために―自己調整学習の心理学理論にもとづいて―2013

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      保健師ジャーナル

      Volume: 69(5) Pages: 361-365

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] モチベーションを高めて行動につなげてもらうために-自己調整学習の心理学理論にもとづいて-2013

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      保健師ジャーナル

      Volume: 69(5) Pages: 361-365

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] 学習支援ニーズと自律的動機づけとの関係―中国語学習者を対象として―2013

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 122号 Pages: 1-9

    • NAID

      40019714998

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] 学習支援ニーズはいかに捉えられるか―学習支援研究の可能性―2012

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学特別支援教育臨床実践センター年報

      Volume: 2 Pages: 1-12

    • NAID

      40019581415

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] 学習支援ニーズはいかに捉えられるか-学習支援研究の可能性-2012

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学特別支援教育臨床実践センター年報

      Volume: 2号 Pages: 1-12

    • NAID

      40019581415

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] 親の自律的動機づけと子ともの学習観,自己効力感,自律的動機づけとの関連2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 118号 Pages: 9-16

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Journal Article] 親の自律的動機づけと子どもの学習観,自己効力感,自律的動機づけとの関連2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学紀要 118号

      Pages: 9-16

    • NAID

      120006397078

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Journal Article] 青年期における親に求める動機づけ支援のニーズと評価2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35巻 Pages: 1-4

    • NAID

      110009327488

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Journal Article] ICTを活用した自己調整学習方略と動機づけ,動機づけ予測因,学業成績との関連2004

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      神戸常盤短期大学紀要 26

      Pages: 9-13

    • NAID

      110004500347

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15700529
  • [Journal Article] 携帯端末を利用した学習相談・学習支援に対するニーズの分析-ICTによる自己調整学習方略との関連について-2004

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      教育心理学フォーラム・レポート FR-2004-02

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15700529
  • [Journal Article] 動機づけの自己調整過程に関する探索的検討-短期大学生を対象とするESM(経験抽出法)の適用-2003

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Journal Title

      神戸常盤短期大学紀要 25

      Pages: 7-21

    • NAID

      110004677897

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15700529
  • [Presentation] 多様な子どもの「学び方を自ら学ぶ能力」に関する プロセスのアセスメントと支援2024

    • Author(s)
      企画・話題提供: 涌井 恵 (白百合女子大学), 司会: 原田浩司(筑波技術大学), 話題提供: 伊藤崇達(九州大学), 指定討論 : 岡田涼(香川大学), 丹治敬之(岡山大学)
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会 自主シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Presentation] 子どもの発達を支える心理学的アプローチ / 子どもの主体性を支える教育心理学的アプローチ―自己調整学習の視点から―2023

    • Author(s)
      企画者・指定討論:相澤雅文(京都教育大学),司会者:佐藤美幸(京都教育大学),話題提供者:尾之上高哉(宮崎大学),話題提供者:伊藤崇達(九州大学),話題提供者:田爪宏二(京都教育大学)
    • Organizer
      日本発達障害学会第58回研究大会(2023年) 実行委員会企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] シンポジウムタイトル「子どもの発達を支える心理学的アプローチ / 話題提供タイトル「子どもの主体性を支える教育心理学的アプローチ―自己調整学習の視点から」2023

    • Author(s)
      企画者・指定討論:相澤雅文(京都教育大学),司会:佐藤美幸(京都教育大学),話題提供:尾之上高哉(宮崎大学),伊藤崇達(九州大学),田爪宏二(京都教育大学)
    • Organizer
      日本発達障害学会第58回研究大会 実行委員会企画シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01711
  • [Presentation] 児童・生徒の「教科内容の本質的理解」を促す授業デザイン― (3) 協同を通して個人の概念的理解をいかに深めるか―(指定討論)2023

    • Author(s)
      企画:藤村宣之(東京大学),企画・司会:石橋優美(埼玉学園大学),話題提供:住田裕子(鹿児島国際大学),話題提供:吉國秀人(兵庫教育大学),話題提供:後藤慎弥(東京大学大学院),指定討論:伊藤崇達(九州大学),指定討論:伊藤貴昭(明治大学),企画:橘春菜(名古屋大学),企画:鈴木豪(群馬大学)
    • Organizer
      日本教育心理学会第 65 回(2023 年)総会 会員企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] 中学校理科グループ学習における社会的に共有された学習の調整が実験結果を分析・解釈する力に及ぼす効果(2)ー生徒が抽出したキーワードの数と質の検討ー2023

    • Author(s)
      町 岳・廣住 しのぶ・中谷 素之・伊藤 崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会発表論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03255
  • [Presentation] 大学生における話し合い活動の困難さ・苦手さに関する探索的研究2022

    • Author(s)
      植村善太郎・西口利文・伊藤崇達
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Presentation] 教室が「対面」である意味とは―教育心理学からの提案―(学会企画シンポジウム)2022

    • Author(s)
      企画・司会 / 中谷素之,企画・指定討論 / 鹿毛雅治,話題提供 / 小泉令三,話題提供 / 越 良子,話題提供 / 伊藤亜矢子,話題提供 / 伊藤崇達,指定討論 / 伊藤美奈子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回(2022年)総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] Self-regulation, co-regulation, and socially shared regulation of motivation for collaborative activity: Comparison between university students and working adults.2021

    • Author(s)
      Ito Takamichi & Umemoto Takatoyo
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03293
  • [Presentation] 教育心理学上の理論と実践の往還をめざす研究の試み:「主体的な学び」の観点から2021

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 学会企画シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」を問う―ポスト・コロナの授業に向けて2021

    • Author(s)
      企画:鹿毛雅治(慶應義塾大学)、企画・指定討論:河村茂雄(早稲田大学)、話題提供:伊藤崇達(九州大学)、話題提供:生田淳一(福岡教育大学)、話題提供:楠見孝(京都大学)、話題提供:鈴木秀樹(東京学芸大学附属小金井小学校)、指定討論:藤村宣之(東京大学)
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会(企画シンポジウム)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] Self-regulation, Co-regulation, and Socially Shared Regulation of Motivation for Collaborative Activity: Comparison Between University Students and Working Adults2021

    • Author(s)
      Takamichi Ito & Takatoyo Umemoto
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] Self-regulation, co-regulation, and socially shared regulation of motivation for collaborative activity: Comparison between university students and working adults.2021

    • Author(s)
      Ito Takamichi & Umemoto Takatoyo
    • Organizer
      The 32nd International Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Presentation] 発達障害児・者の自己調整学習2021

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会(教育講演)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03337
  • [Presentation] 自己調整学習理論の見地からみた学習動機づけ研究の未来の可能性2017

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会(シンポジウム話題提供)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Presentation] 自己調整学習研究の理論上の展開をめぐって2017

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会(シンポジウム話題提供)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04352
  • [Presentation] 人とのつながりにおいて「自ら学び」,「ともに自ら学びあう」ということ―Self-regulated learning,Socially shared regulation of learning研究からの示唆―2016

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Presentation] An Examination of the Causal Model for the Relationship among Socially Shared Regulation of Learning, Self-Regulated Learning Strategies, and Autonomous Motivation2016

    • Author(s)
      ITO Takamichi
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      PACIFICO Yokohama(Yokohama City)
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Presentation] Socially Shared Metacognition and Motivation in Collaborative Problem-Solving Processes2016

    • Author(s)
      ITO Takamichi, UMEMOTO Takatoyo
    • Organizer
      2016 International Conference on Education and Psychology
    • Place of Presentation
      Kyoto Research Park(Kyoto City)
    • Year and Date
      2016-11-23
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Presentation] The relationships among learning support needs, self-regulated learning strategies, study time and test scores in learning Chinese2015

    • Author(s)
      Takamichi Ito, Song Wang, Hui Sun
    • Organizer
      Asian Conference on Psychology & the Behavioral Sciences 2015
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2015-03-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] The Relationship between Self-Regulated Learning and Socially Shared Regulation of Learning2015

    • Author(s)
      Ito Takamichi
    • Organizer
      16th European Association for Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      Limassol(Cyprus)
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Presentation] Exploring the relationships between self-regulated learning and socially shared regulation of learning in reciprocal peer tutoring contexts2014

    • Author(s)
      Ito Takamichi
    • Organizer
      28th International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Paris(France)
    • Year and Date
      2014-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • [Presentation] 学習支援ニーズと自律的動機づけとの関係-中国語学習における学習方略-2013

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-03-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 親によるいかなる動機づけ支援が子どもの自律的学習を支えているか2012

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      沖縄
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 動機づけからとらえる授業研究のデザイン―教育心理学的アプローチから―,話題提供タイトル「人間関係に関わる学習の要因と自ら学ぶ自己調整の方略―授業における動機づけプロセスを捉える新たな分析視点の提案―」2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      かでる2・7(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 自己調整学習理論の視点から(シンポジウム「動機づけ理論の再構築に向けて-現実からみた人の動機づけ研究の課題-」)2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 動機づけ理論の再構築に向けて―現実からみた人の動機づけ研究の課題―,討論タイトル「自己調整学習理論の視点から」2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      かでる2・7(北海道)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 人間関係に関わる学習の要因と自ら学ぶ自己調整の方略-授業における動機づけプロセスを捉える新たな分析視点の提案-(シンポジウム「動機づけからとらえる授業研究のデザイン-教育心理学的アプローチから-」)2011

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] 自己調整学習の支援-家庭学習に着目した研究と実践-2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会,指定討論
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] 学習支援研究の可能性と課題-支援ニーズを適切にくみ取る論理と方法論-2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本心理学会第74大会,話題提供
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] The relationships among parents' autonomous motivation, motivational supports, and children's autonomous motivation2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne Convention & Exhibition Centre (Australia)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] 自己調整学習の支援-家庭学習に着目した研究と実践-2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本教育心理学会 第52回総会(指定討論者)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] The relationships among parents' autonomous motivation, motivational supports, and children's autonomous motivation2010

    • Author(s)
      ITO TAKAMICHI
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Melbourne, Australia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] 学習支援研究の可能性と課題-支援ニーズを適切にくみ取る論理と方法論-2010

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本心理学会 第74大会(話題提供者)
    • Place of Presentation
      大阪大学
    • Year and Date
      2010-09-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730516
  • [Presentation] ピア・ラーニングにおける社会的目標の効果~小学5年生の分数学習における動機づけモデリングの促進~2009

    • Author(s)
      中谷素之・伊藤崇達・岡田涼
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530589
  • [Presentation] Peer Modeling of Motivation and Children's Achievement Behaviors2009

    • Author(s)
      Takamichi Ito, Motoyuki Nakaya, Ryo Okada, Kazuhiro Ohtani
    • Organizer
      Poster session at 117^<th> Annual Convention of American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Tronto, Canada
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530589
  • [Presentation] ピア・ラーニングにおける社会的目標の効果〜小学5年生の分数学習における動機づけモデリングの促進〜2009

    • Author(s)
      中谷素之, 伊藤崇達, 岡田涼
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530589
  • [Presentation] 学習支援ニーズと自律的動機づけとの関係―中国語学習における学習方略―

    • Author(s)
      伊藤崇達
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      東京
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730612
  • [Presentation] The relationship between self-regulated learning and socially shared regulation of learning in peer learning

    • Author(s)
      Ito Takamichi
    • Organizer
      16th European Association for Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      Limassol(Cyprus)
    • Year and Date
      2015-08-25 – 2015-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26380881
  • 1.  NAKAYA Motoyuki (60303575)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  UMEMOTO Takatoyo (50742798)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 3.  Wakui Megumi (80332170)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 4.  Takekuma Hisao (10264003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  植村 善太郎 (20340367)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  西口 利文 (70343655)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  佐藤 克敏 (20310360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 8.  原田 浩司 (40738168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  谷口 和成 (90319377)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  笠 潤平 (80452663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  岩熊 美奈子 (00342593)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  中野 陽一 (10325152)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  木村 拓也 (40452304)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  日高 良和 (50218715)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  田上 哲 (50236717)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  牧 貴愛 (80610906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  下田 旭美 (80812784)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  町 岳 (80819293)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi