• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Yoshikawa Ryo  吉川 遼

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

YOSHIKAWA ryo  吉川 遼

Less
Researcher Number 70811165
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 愛知淑徳大学, 人間情報学部, 助教
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2025: 愛知淑徳大学, 人間情報学部, 助教
2018 – 2022: 名古屋文理大学, 情報メディア学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 90010:Design-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology
Keywords
Principal Investigator
UXデザイン / UIデザイン / 複合現実 / 仮想現実 / Webデザイン
Except Principal Investigator
CSCL / ハイブリッド型授業 / 協調学習 / 協調学習支援システム / オーケストレーション … More / 学習科学 / 主体的・対話的で深い学び / システム開発 / 協調スクリプト / 教室オーケストレーション / スクリプト / ハイフレックス・オーケストレーション / ハイフレックス型授業 / 歴史 / メディア教育 / グループ編成 / 教育メディア / アルゴリズム / クラスタリング / 類推 / 歴史教育 / 歴史学習 / 教育工学 / 統計教育 / 認識的認知 / ゲーム利用 / 統計学習 / ゲーム学習 / 認識的準備活動 / 反転授業 Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (33 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  アクセシビリティを考慮した空間的Webデザインに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉川 遼
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90010:Design-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  ハイブリッド型授業における協調的な問題解決を支援する授業・学習環境の構築

    • Principal Investigator
      大浦 弘樹
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  既存のWebデザインを仮想現実空間へ転用するWebブラウザアプリケーションの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      吉川 遼
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 90010:Design-related
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
      Nagoya Bunri University
  •  主体的・対話的で深い学びを促すHyFlex型授業・学習環境の構築

    • Principal Investigator
      大浦 弘樹
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Extending Flipped Classroom Design Combined with Epistemic Preparative Activity

    • Principal Investigator
      Oura Hiroki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
      Tokyo Institute of Technology
  •  Developing and Evaluating an Online Grouping System for Collaborative Historical Analogy

    • Principal Investigator
      Ikejiri Ryohei
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Problems of Synchronous Online Classes from First-Year Students' Perceptions : A Discussion Based on Analysis of Open Responses2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 261-280

    • DOI

      10.18999/njhe.22.261

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2002428

    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897, KAKENHI-PROJECT-23K22321
  • [Journal Article] 認識的準備活動を導入した統計の基礎を扱う反転授業の実践と評価2020

    • Author(s)
      伏木田 稚子、大浦 弘樹、吉川 遼
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 44 Pages: 237-251

    • NAID

      130007926397

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Journal Article] Towards Enhancing Historical Analogy: Clustering Users Having Different Aspects of Events2019

    • Author(s)
      Ryohei Ikejiri, Ryo Yoshikawa, Yasunobu Sumikawa
    • Journal Title

      Advances in Information and Communication. FICC 2019. Lecture Notes in Networks and Systems

      Volume: 69 Pages: 756-772

    • DOI

      10.1007/978-3-030-12388-8_52

    • ISBN
      9783030123871, 9783030123888
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314, KAKENHI-PROJECT-17K12792
  • [Presentation] 既存のUIフレームワークを取り入れたVR向けWebブラウザアプリケーションの試作2024

    • Author(s)
      吉川 遼, 八嶋 有司, 横山 徹, 彦坂 和里, 秋庭 史典
    • Organizer
      第28回 一般社団法人情報処理学会シンポジウム インタラクション2024
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12573
  • [Presentation] HyFlex型授業におけるグループワークの状況把握を目的としたダッシュボードの開発2023

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 既存のWebコンテンツを立体的に表現するVR向けWebブラウザアプリケーションの開発2023

    • Author(s)
      吉川 遼, 横山 徹, 八嶋 有司, 彦坂 和里
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2023
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12573
  • [Presentation] HyFlexオーケストレーションを支援する学習環境の構築2023

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] ハイブリッドなグループワークにおける紙媒体資料への共同注視を支援する画像・カーソル共有機能の開発2023

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 大学教育における同期型オンライン授業の問題に対する学生の試行錯誤の様相2023

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] VR空間におけるWebコンテンツの立体的提示が内容理解に与える影響の分析2023

    • Author(s)
      吉川 遼, 横山 徹, 八嶋 有司, 彦坂 和里, 秋庭 史典
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12573
  • [Presentation] ハイフレックス・オーケストレーションの実現に向けた要件と課題2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 伏木田稚子, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] ハイブリッド型授業におけるグループワークの状況把握に資するデータの可視化要素と指標の設計2022

    • Author(s)
      大浦弘樹, 吉川遼, 光永文彦, 伏木田稚子, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(第41回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 初年次生の自由記述にみる同期型オンライン授業の問題2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会(第40回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 学部生向け同期型オンライン授業の問題認識と学習活動との関係2022

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 光永文彦, 吉川遼, 加藤浩
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(第41回)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00897
  • [Presentation] 既存のWebデザインをVR空間に転用するアプリケーションデザインの提案2021

    • Author(s)
      吉川遼, 八嶋有司, 彦坂和里
    • Organizer
      第12回社会情報学会中部支部研究会・第7回芸術科学会中部支部研究会・第10回情報文化学会中部支部研究会合同研究会論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K12573
  • [Presentation] 心理的価値に対する個人 EPA の影響および視聴行動との関係2021

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦 弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会2021年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Influence of Epistemic Preparative Activities on Learning Outcomes in a Flipped Classroom2021

    • Author(s)
      Wakako Fushikida, Hiroki Oura, Ryo Yoshikawa
    • Organizer
      Paper presented at The 32th International Congress of Psychology
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業における認識的準備活動,心理的価値,動画視聴の関係2020

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業前の対面での準備活動が動画の視聴時間に与える効果2020

    • Author(s)
      大浦弘樹, 光永文彦,吉川遼,伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 認識的準備活動を取り入れたプログラミング教材の設計2020

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業での事前動画視聴を促す認識的準備活動の目標と要件2019

    • Author(s)
      大浦弘樹, 伏木田稚子, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Interactive System for Collaborative Historical Analogy2019

    • Author(s)
      Ryo Yoshikawa, Ryohei Ikejiri, Yasunobu Sumikawa
    • Organizer
      21st International Conference on Human-Computer Interaction
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] 統計ゲームによる認識的準備活動を取り入れた反転授業の実践と評価2019

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Towards Enhancing Historical Analogy: Clustering Users Having Different Aspects of Events2019

    • Author(s)
      Ryohei Ikejiri, Ryo Yoshikawa, Yasunobu Sumikawa
    • Organizer
      Future of Information and Communication Conference 2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] ゲームを活用した認識的準備活動におけるシナリオ設計の検討2019

    • Author(s)
      吉川遼, 大浦弘樹, 伏木田稚子
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] 反転授業における認識的準備活動と講義動画の視聴行動との関係2019

    • Author(s)
      伏木田稚子, 大浦弘樹, 吉川遼
    • Organizer
      日本教育工学会 2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Effects of Epistemic Preparative Activities on Students’ Understanding in A Flipped Classroom2019

    • Author(s)
      Wakako Fushikida, Hiroki Oura, Ryo Yoshikawa
    • Organizer
      13th Multi Conference on Computer Science and Information Systems, Conference Sessions: e-Learning 2019
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02815
  • [Presentation] Grouping System to Promote Collaborative Historical Analogy2018

    • Author(s)
      Ryohei Ikejiri, Ryo Yoshikawa, Yasunobu Sumikawa
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2018
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] 協調的な歴史的類推を促すグループ編成システムのデザイン2018

    • Author(s)
      池尻良平, 吉川遼,澄川靖信
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] 協調的な歴史的類推を促すオンライン教材の開発 -真正な問題提示と効果的なグループ編成の両立を目指して-2018

    • Author(s)
      池尻良平, 吉川遼,澄川靖信
    • Organizer
      第67回全国社会科教育学会研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] Development of a Grouping System for Collaborative Historical Analogy2017

    • Author(s)
      Ryohei IKEJIRI, Ryo YOSHIKAWA, Yasunobu SUMIKAWA
    • Organizer
      International Conference of Media Education 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] 協調的な歴史的類推を促すグループ編成システムの開発2017

    • Author(s)
      池尻良平, 吉川遼, 澄川靖信
    • Organizer
      第66回全国社会科教育学会研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • [Presentation] 協調的な歴史的類推を促すグループ編成システムの開発2017

    • Author(s)
      池尻良平, 吉川遼, 澄川靖信
    • Organizer
      第24回日本教育メディア学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K16314
  • 1.  Oura Hiroki (90466871)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 2.  伏木田 稚子 (40737128)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 19 results
  • 3.  加藤 浩 (80332146)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  光永 文彦 (80911205)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 5.  Ikejiri Ryohei (40711031)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 6.  SUMIKAWA yasunobu (70756303)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 7.  八嶋 有司 (10751597)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  彦坂 和里 (70805580)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi