• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HOSHIKAWA TAKASHI  干川 隆

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

HOSHIKAWA Takashi  干川 隆

千川 隆  ホンカワ タカシ

平川 隆  ヒラカワ タカシ

Less
Researcher Number 90221564
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 熊本大学, 大学院教育学研究科, シニア教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2023: 熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授
2008 – 2017: 熊本大学, 教育学部, 教授
2007: 熊本大学, 教育学部, 准教授
2000 – 2006: 熊本大学, 教育学部, 助教授
2004: 国立大学法人熊本大学, 教育学部, 助教授 … More
1999: The National Institute of Special Education, Department of Education for Children with Intellectual Disabilities, Senior Researcher, 知的障害教育研究部, 主任研究官
1999: THE NATIONAL INSTITUTE OF SPECIAL EDUCATION JAPAN, DEPARTMENT OF EDUCATION FOR CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY, SENIOR, 精薄部, 主任研究員
1998: 国立特殊教育総合研究所, 精神薄弱教育研究部
1998: 国立特殊教育総合研究所, 精神薄弱部, 主任研究員
1998: 国立特殊教育総合研究所, 視覚障害教育研究部, 主任研究官
1997: 国立特殊教育総合研究所, 精薄部, 主任研究員
1994 – 1997: 国立特殊教育総合研究所, 精神薄弱教育研究部, 主任研究官 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09060:Special needs education-related / 教育・社会系心理学 / Special needs education / Educaion
Except Principal Investigator
教育・社会系心理学 / Educaion / Special needs education / Educational psychology / Clothing life/Dwelling life / General human life sciences
Keywords
Principal Investigator
カリキュラムに基づく尺度 / 評価 / 学習困難 / プログレスモニタリング / 学習障害 / 相互交渉 / 遊び / 幼児 / スクリーニング / 算数 … More / 指導 / RTI / 学習評価 / 個別指導 / カリキュラムベースド・メジャーメント / 漢字 / 学習指導 / 早期介入 / ユニバーサルスクリーニング / 成果尺度 / 進捗状況モニタリング / 介入 / 視写 / モニタリング / 進捗状況 / Maze / 計算 / 教育評価 / 介入への反応 / 通常の学級 / standing posture / cerebral palsy / induced movement / organization / Dohsa-hou / body sway / optical flow / ecological self / 姿勢 / 足底圧 / 情動 / 障害 / 立位姿勢 / 脳性まひ / 誘導運動 / 組織化 / 動作法 / 身体動揺 / 光学的流動 / 生態学的自己 / やりとり / データベース / からだ / 共同注意 / 精神遅滞 / 仲間 / 視点の交換 / パラレルト-ク / 教師 / 精神遅滞児 … More
Except Principal Investigator
共同注意 / 個別教育計画 / joint attention / 発達支援 / コミュニケーション / 対人的相互交渉 / 重度・重複障害 / 知的障害 / scaffolding / 行動的指標 / 発達評価 / Special Education / Special Educational Needs / 特殊教育 / 肢体不自由児・者 / 修正衣服 / 着脱動作 / ズボン / 衣生活 / attainment evaluation / evaluation / developmental support / profound and multiple disability / コミュニケーョン / 学習評価 / 学習到達度 / 評価 / Research of Investigation / development of the program / lifelong learning / Intellectual disabilities / 調査研究 / プログラム開発 / 生涯学習 / skill / knowledge / teacher / students with disabilities / network / coordinator / training program / special support education / 意識調査 / 校内支援体制 / スキル / 知識 / 教師 / 障害のある児童・生徒 / ネットワーク / コーディネーター / トレーニングプログラム / 特別支援教育 / development / social understanding / normative model / standardization / longitudinal study / infancy / 乳幼児健診システム / 前・後方向視研究 / 心の理解 / 発達メカニズム / 早期スクリーニング / コミュニケーション障害 / 標準化 / 発達時期 / 妥当性検証 / 早期発見 / 縦断調査 / 発達障害 / 発達軌跡 / 乳幼児期 / Communication / Interaction / Joint Attention / Profound and Multiple Disabilities / 対人相互交渉 / 注視 / Behavior Analysis / Development of Partnership / Teacher Training / Individualized Educational Program / In-Service Training / Intellectual Disabilities / 学習障害 / 行動分析 / パートナーシップの開発 / 教師トレーニング / 個別の指導計画 / 研修 / CBR (Community Based Rehabilitation) / Readership / Partnership / Support System / リソースセンター / リソースルーム / 国際協力 / CBR(Community Based Rehabilitation) / リーダーシップ / パートナーシップ / 支援システム / 障害児教育 / Community care / Handicapped children / Triadic interaction / Questionnaire survey / Early screening / Joint attention / ノンバーバル行動 / 言語発達 / 乳幼児 / 縦断的観察 / ジョイント・アテンション / 感覚モダリティー / 動作法 / 障害児 / 社会的理解と発達 / 多変量分析 / 発達障害児 / 発達の連関 / 乳幼児健診 / 社会的理解の発達 / 行動マーカー / Individual Education Plan / Special Education System / Educational Support System / Assessment of Disabilities / Diagnosis / Learning Difficulties / learning disabled Child / 教材・教具 / パソコンソフト / ニュージーランドの特殊教育 / オーストラリアの特殊教育 / アメリカ合衆国の特殊教育 / カナダの特殊教育 / コンピュータ支援 / 学習困難児 / 特殊教育制度 / 教育支援体制 / 障害の診断・判定 / 学習困難 / 学習障害児 / ズボンパターンの設計 / 重心移動 / 動作解析 / 筋電位計測 / 画像解析 / 上肢機能評価 / 表面筋電位測定 / ボタンの掛け外し / 身体的負担 / クロッチライン / ズボンの設計 / ボタンの掛け外し動作 / 指先のマヒ / 筋電図 / 留め具 / 座位姿勢 / 肢体不自由者 / 生理的負担 / 二分脊椎 / 脳性マヒ / 運動機能障害 / 就学前療育プロゲラム / 療育システム構築 / 子育て支援 / CBR / システム構築 / 就学前療育プログラム Less
  • Research Projects

    (18 results)
  • Research Products

    (57 results)
  • Co-Researchers

    (61 People)
  •  CBMを用いた幼児期の算数のつまずきの予測因の解明と支援の効果Principal Investigator

    • Principal Investigator
      干川 隆
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Utilization of Curriculum-Based Measurements for Early Supports and Effectiveness of Instruction for Children with Learning DisabilitiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hoshikawa Takashi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Standardization of curriculum-based measurement for early intervention to students with learning disabilities and examination of intervention effectsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Hoshikawa Takashi
    • Project Period (FY)
      2015 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Design of a Trouser Pattern which Aids Self-dressing and is Suitable for a Sitting Posture by Persons with Motor Impairments.

    • Principal Investigator
      SODA Tamami
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Clothing life/Dwelling life
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Analysis of the Motions of Dressing/Undressing in Trousers by Physically Handicapped Children and Adults, and Development of Adapted Clothes which Aid Self-dressing

    • Principal Investigator
      SODA Tamami
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      General human life sciences
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Practical Study for Developing a Support System for Preschool-aged Handicapped Children and Their Families in an area where Less Social Resources

    • Principal Investigator
      HIGO Shoji
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Study on the Development of the Training Program for Teachers Who Are Taking the Responsibility of Special Support Education.

    • Principal Investigator
      SHIN Kazutaka
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  A study about the development of the support program in the lifelong learning of the person with the Intellectual disabilities -It depends on society and a personal history and the examination of the network-

    • Principal Investigator
      OSHIO Chikamori
    • Project Period (FY)
      2003 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      National Institute of Special Education
  •  Study on Disorders of Joint Attention and Developmental Support in Child with Profound and Multiple Disabilities

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  Study on the Organization and Disorganization of the Ecological Self.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      HOSHIKAWA Takashi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  A longitudinal study of development and disorder of joint attention in infancy

    • Principal Investigator
      OHGAMI Hidehiro
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Study on Establishment of the Interactions between Caregiver and Child with Profound and Multiple Disabilities based on Joint Attention

    • Principal Investigator
      TOKUNAGA Yutaka
    • Project Period (FY)
      1999 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
      National Institute of Special Needs Education
  •  International Investigation of Partnership in Special Education

    • Principal Investigator
      OCHIAI Toshiro
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A).
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  A Study on Development of Training Program for Teachers Concerning with Students with Intellectual Disabilities

    • Principal Investigator
      OSHIO Chikamori, 山下 皓三
    • Project Period (FY)
      1998 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
      National Institute of Special Needs Education
  •  A longitudinal research of joint attention and its characteristic in handicapped infants

    • Principal Investigator
      OHGAMI Hidehiro
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  精神遅滞児の他者との相互交渉に関する実証的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      干川 隆
    • Project Period (FY)
      1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education
  •  Development and Validation of Instructional Methods and Support Systems for Students with Learning Difficulties

    • Principal Investigator
      IOYA Toshio, HARA Hitoshi, 柴山 盛夫
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      The National Institute of Special Education
  •  精神遅滞児の仲間との相互交渉と教師の働きかけに関する研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      干川 隆
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      National Institute of Special Needs Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2006 2005 2004

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 学習のつまずきを軽減する!効果的な教材&対応アイデア2023

    • Author(s)
      干川隆
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784182843174
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02617
  • [Book] Educational Support for Students Who Are Concerning in Regular Classroom.2005

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi.
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      MEIJITOSHO SHUPPAN.
    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Book] 通常の学級にいる気になる子への支援2005

    • Author(s)
      干川 隆
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      明治図書出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Book] 明治図書出版2005

    • Author(s)
      干川隆他
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      通常の学級にいる気になる子への支援
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 算数につまずきのある児童へのカリキュラムに基づく尺度(CBM)を用いた支援の効果2023

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 72 Pages: 103-111

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02617
  • [Journal Article] 特別支援教育の校内支援体制としてのケース会議の意義2023

    • Author(s)
      干川隆・真金千草
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 40 Pages: 127-137

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習障害児のための個別学習指導:視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)を用いたプログレス・モニタリング2022

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 47-55

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習につまずきのある児童の早期対応のための算数のカリキュラムに基づく尺度(M-CBM)2022

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 71 Pages: 123-129

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] MAZE課題によるプログレスモニタリングの実践2021

    • Author(s)
      亀井菜奈・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 91-97

    • NAID

      120006959330

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)を用いた学習障害児の学習のプログレスモニタリング2021

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 70 Pages: 101-107

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習のプログレスモニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の分析―能力別成長差の分析―2021

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 9-15

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] プログレスモニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度の標準化の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 67-75

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 読みにつまずきのある児童の評価尺度としてのMAZE課題の開発2020

    • Author(s)
      亀井菜奈・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 57-65

    • NAID

      40022493589

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] プログレスモニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の標準化の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 29(4) Pages: 229-236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての視写のカリキュラムに基づく尺度の開発の試み2020

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 27-35

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての計算のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の開発の試み2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 69-77

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] カリキュラムに基づく尺度(CBM)の意義と日本での標準化に向けて2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28(2) Pages: 235-236

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度の開発-能力別成長差の分析-2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 25-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 学習の進捗状況モニタリング尺度としての算数のカリキュラムに基づく尺度の開発-2年間にわたる取り組みの成果-2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 67 Pages: 91-98

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 米国における算数のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の研究動向.2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 27 Pages: 67-79

    • NAID

      130007961153

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] ワーキングメモリの観点からみた学習障害児の漢字のつまずきの分析.2017

    • Author(s)
      丹野優・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 66 Pages: 133-143

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 夢の実現に向けた個別の教育支援計画の作成演習―PATHシミュレーションの効果―2017

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 19-26

    • NAID

      120005983282

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 知的障害のある人が大学で働くことへのチャレンジ2016

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 4 Pages: 31-37

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 自閉症の児童の共同注意の発達に及ぼす動作法指導パッケージの効果2016

    • Author(s)
      庄司美智子・干川 隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 42 Pages: 69-84

    • NAID

      40021232465

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 特別な支援を必要とする児童と校内支援体制に及ぼす課題解決モデルに基づくショートケース会議の効果2016

    • Author(s)
      真金千草・干川 隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 489-502

    • NAID

      130008002168

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 共同注の発達段階に合わせた自閉症と自閉的傾向の子どもの要求言語行動の形成2016

    • Author(s)
      岩下佳美・干川 隆
    • Journal Title

      ハビリテイション心理学研究

      Volume: 42 Pages: 13-28

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 自閉症の子どものための動作法―発達段階とそれに応じた支援―.2016

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 45-55

    • NAID

      110010008264

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 特別な支援を必要とする児童と校内支援体制に及ぼす課題解決モデルに基づくショートケース会議の効果2016

    • Author(s)
      真金千草・干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 25 Pages: 489-502

    • NAID

      130008002168

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 視写のカリキュラムに基づく尺度(CBM)の日本語版標準化に向けた問題の検討.2016

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 125-130

    • NAID

      110010061330

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 子どもはどれくらい読み誤りに気づけるか~児童同士による学習方略に向けた読み評価の検討~2015

    • Author(s)
      有富理恵・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 133-140

    • NAID

      110009987358

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] アメリカ合衆国におけるカリキュラムに基づく尺度(CBM)に関する研究動向-わが国での標準化に向けて-2015

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 53 Pages: 261-273

    • NAID

      130007600999

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] ワーキングメモリ容量からみた発達障害児に対する部首を活用した漢字指導の効果2015

    • Author(s)
      丹野優・干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 151-158

    • NAID

      110009987360

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • [Journal Article] 自閉症の生徒の一人通学に向けた地域に準拠した支援とシミュレーションの支援の効果2014

    • Author(s)
      森山佳美・干川隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 40(1) Pages: 15-29

    • NAID

      40020507700

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 広汎性発達障害の疑われる児童に対する明確化された課題と動機づけ手続きを含む作文指導の効果2014

    • Author(s)
      川瀬由希子・干川隆
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 23(3) Pages: 292-306

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 自閉症の子どもの共同注意の開始と叙述的共同注意を促す動作法の効果2014

    • Author(s)
      松岡路子・干川隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 40(1) Pages: 1-13

    • NAID

      40020507682

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26350075
  • [Journal Article] 動作不自由のある知的障害生徒の姿勢と日常生活動作に及ぼす動作法の効果2013

    • Author(s)
      山本聖華・干川隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 39 Pages: 1-16

    • NAID

      40020095046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23500909
  • [Journal Article] 動作不自由のある知的障害生徒の姿勢と日常生活動作に及ぼす動作法の効果2013

    • Author(s)
      山本聖華, 干川 隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 第39巻 Pages: 19-24

    • NAID

      40020095046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23500909
  • [Journal Article] 動作不自由のある知的障害生徒の姿勢と日常生活動作に及ぼす動作法の効果2013

    • Author(s)
      山本聖華、干川 隆
    • Journal Title

      リハビリテイション心理学研究

      Volume: 39 Pages: 19-34

    • NAID

      40020095046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23500909
  • [Journal Article] Review on Intervention Methods for Students with Learning Disabilities : From the Viewpoint of the Working Memory.2006

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi.
    • Journal Title

      Memoirs of the Faculty of Education Kumamoto University 55

      Pages: 85-897

    • NAID

      110004840553

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 学習障害の児童への支援方法に関する展望-作動記憶の観点から-2006

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要 55

      Pages: 85-97

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 学習障害の児童への支援方法に関する展望-作動記憶の観点から-2006

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要 55

      Pages: 85-97

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 校内支援体制と支援の可能性2005

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      季刊特別支援教育 16

      Pages: 31-46

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 脳性まひ児・者の行為と知覚の相互作用2005

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      発達障害研究 27

      Pages: 4-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 校内委員会モデルとしてのアメリカ合衆国における問題解決モデル2005

    • Author(s)
      干川 隆 他
    • Journal Title

      LD研究 14・2

      Pages: 185-198

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 障内委員会モデルとしてのアメリカ合衆国における問題解決モデ2005

    • Author(s)
      干川隆他
    • Journal Title

      LD研究 14

      Pages: 185-198

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] Support System in School and Possibility of support.2005

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi.
    • Journal Title

      Quarterly Journal of Special Support Education 16

      Pages: 31-46

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 脳性まひ児・者の行為と知覚との相互作用2005

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      発達障害研究 27・1

      Pages: 4-12

    • NAID

      10015688471

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] Interaction between Action and Perception of person with Cerebral Palsy.2005

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Developmental Disabilities 27

      Pages: 4-12

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 脳性まひ児・者の行為と知覚との相互作用2005

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      発達障害研究 27

      Pages: 217-225

    • NAID

      10015688471

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] Problem-Solving School-Team Model in the USA : Implication for Education in Japan.2005

    • Author(s)
      Hoshikawa Takashi et al.
    • Journal Title

      Japanese Journal of Learning Disabilities 14

      Pages: 185-198

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] Individualized Educational Plan As a Function of a Tool for Special Support Education From the Viewpoints of Individualizing and Networking of Support.2004

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi et al.
    • Journal Title

      LD & ADHD 11

      Pages: 8-11

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 特別支援教育を支えるためのツールとしての個別の指導計画:支援の個別化とネットワーク化2004

    • Author(s)
      干川 隆
    • Journal Title

      LD&ADHD 11

      Pages: 8-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 特別支援を支えるためのツールとしての個別の指導計画-支援の個別化とネットワーク化-2004

    • Author(s)
      干川隆
    • Journal Title

      LD&ADHD 11

      Pages: 8-11

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] "Independent Living" Aids for people with Physical Handicaps : The Effects of Dohsa-hou on Standing Posture.2004

    • Author(s)
      Hoshikawa, Takashi et al.
    • Journal Title

      Bulletin of Center for Educational Research and School Development Faculty of Education Kumamoto University 21

      Pages: 53-59

    • NAID

      110001032191

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Journal Article] 肢体不自由者の「自立活動」の支援-動作法による自立姿勢の変容-2004

    • Author(s)
      干川隆他
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究 21

      Pages: 53-59

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15330203
  • [Presentation] 学習のプログレスモニタリング尺度の開発と活用2019

    • Author(s)
      干川隆
    • Organizer
      九州心理学会第80回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02933
  • [Presentation] カリキュラムに基づく尺度(CBM)の意義と日本での標準化に向けて2018

    • Author(s)
      干川隆
    • Organizer
      日本LD学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04564
  • 1.  HIGO Shoji (90251008)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  TOKUNAGA Yutaya (30217492)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  IOYA Toshio (40270459)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  OCHIAI Toshiro (00150053)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  TUGE Masayoshi (20271497)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  OSHIO Chikamori (90090422)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  ETO Hiroshi (00284779)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SODA Tamami (00457582)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HARA Hitoshi (40120034)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NISHI Yasukuni (40290887)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  OHGAMI Hidehiro (20020141)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SATO Katsutoshi (20310360)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  CHIKURINJI Takeshi (50332169)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  MUNEKATA Tetsuya (70229938)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  KOGA Seij (20225395)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  YOSIMATU Yasufumi (50243861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  TANAKA Nobutosi (90236612)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  SASAMOTO Ken (40141999)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  SAKAUCHI Koichi (30321590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAKA Tameshige (00321589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  KOJIMA Megumi (80332170)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  ENDOU Tosihiko (90242106)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  ITAKURA Shoji (50211735)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  BEPPU Satosii (20209208)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  MINAMI Hirofumi (20192362)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  SHIN Kazutaka (60124210)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  OGATA Akira (70169168)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  TAKAHARA Akiko (20264989)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  SAITO Ukai (20360745)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  坂本 将基 (80454073)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  柴山 盛夫 (70170909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  詫間 晋平 (20012552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  成田 滋 (10172587)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  大城 英名 (80185256)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  武田 鉄郎 (50280574)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  篁 倫子 (10280570)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  渡邉 章 (50175080)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  緒方 明子 (40170419)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  篠田 晴男 (90235549)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  平井 保 (60000296)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  志村 洋 (80106153)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  山下 皓三 (30166673)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  石塚 謙二 (50290888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  大野 博之 (00037037)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  古田 弘子 (60315273)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  NAMIMOTO Masaharu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  KUSUMOTO Keiji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  KAKU Yurie
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  ROBART B.Gol
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  SILVERMAN Ha
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  TED hasselbr
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  NANCY Mather
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  STANLEY Deno
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  JAMES Yeseld
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  ASHMAN Adori
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  MITCHELL Dav
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  GOLL Robart
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  HASSELBRING テド
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  TELZROW Cath
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  YESELDYKE Ja
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  COX Ian
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi