• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

下村 岳人  シモムラ タケト

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90782508
Affiliation (Current) 2020: 島根大学, 学術研究院教育学系, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2020: 島根大学, 学術研究院教育学系, 講師
2017: 島根大学, 教育学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
学習指導モデル / 算数教育 / 論点を整理する力 / 交渉 / 数学的知識の構成 / 折れ線グラフ / 話し合い / 教育学 / 算数科 / 交渉する力 / 算数科授業 … More
Except Principal Investigator
… More 算数・数学教育 / 教師教育 / インストラクショナルデザイン / 授業研究 / 証明 / 説明 / 評価 / 評価者間信頼性 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (10 results)
  • Co-Researchers

    (4 People)
  •  算数・数学科における評価者間信頼性のある「説明」の評価に関する研究Ongoing

    • Principal Investigator
      近藤 裕
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Nara University of Education
  •  算数科における「交渉する力」を育成する学習指導モデルの開発Principal InvestigatorOngoing

    • Principal Investigator
      下村 岳人
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  Theorizing Teaching Experience and Evaluation of Its Application to ImprovingOngoing

    • Principal Investigator
      御園 真史
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Shimane University
  •  算数科の話し合い活動における「論点を整理する力」を育成する学習指導モデルの開発Principal InvestigatorOngoing

    • Principal Investigator
      下村 岳人
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shimane University

All 2018 2017

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] 算数科授業における数学的知識の構成にみる協定の特徴に関する一考察-Searleの言語行為論による談話分析を通して-2018

    • Author(s)
      下村岳人
    • Journal Title

      日本数学教育学会第51回秋期研究大会発表収録(論文発表の部)

      Volume: 51 Pages: 97-104

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Journal Article] 算数科割合単元におけるアナロジ教示の学習効果2018

    • Author(s)
      山崎裕也,下村岳人,石野陽子
    • Journal Title

      島根大学教育学部附属教育支援センター研究紀要 島根大学教育臨床総合研究

      Volume: 17 Pages: 89-103

    • NAID

      120006533255

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Journal Article] 児童の授業内でのディスコースの特徴からみる学習過程に関する一考察 ー算数科授業を事例にしてー2017

    • Author(s)
      齊藤英俊 下村岳人
    • Journal Title

      『教職課程研究 北陸学院大学北陸学院短期大学部』

      Volume: 第4号 Pages: 15-18

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Journal Article] 見出し説明する過程を重視した算数授業 ー二つの「よい授業」にみられた子どもの特徴からー2017

    • Author(s)
      下村岳人 近藤裕
    • Journal Title

      『日本数学教育学会誌第99回大会特集号(和歌山大会)』

      Volume: 第99巻 Pages: 170-170

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 数理認識能力の発達にみる相互行為の特徴に関する一考察2018

    • Author(s)
      下村岳人,齊藤英俊
    • Organizer
      日本教育実践学会第21回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 数学的な見方を育成する学習指導の追究-計算の仕方と意味に焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      錦織祐介,鶴原渡,下村岳人
    • Organizer
      第100回全国算数・数学教育研究(東京)大会 (2018.8.3 東京理科大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 見出し説明する過程を重視した算数授業 -算数科授業における話し合いに関する一考察-2018

    • Author(s)
      下村岳人,近藤裕
    • Organizer
      第100回全国算数・数学教育研究(東京)大会 (2018.8.3 東京理科大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 算数教育における討議の役割に関する一考察2018

    • Author(s)
      下村岳人
    • Organizer
      第63回近畿数学教育学会例会(2018.2.4,大阪教育大学天王寺キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 見出し説明する過程を重視した算数授業 ー二つの「よい授業」にみられた子どもの特徴からー2017

    • Author(s)
      下村岳人 近藤裕
    • Organizer
      第97回全国算数・数学教育研究(和歌山)大会(2017.8.8,和歌山市立伏虎義務教育学校)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • [Presentation] 児童のディスコースの特徴に関する一考察2017

    • Author(s)
      齊藤英俊 下村岳人
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会(2017.9.10,首都大学東京荒川キャンパス)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K14049
  • 1.  御園 真史 (60467040)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  渡辺 雄貴 (50570090)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  近藤 裕 (80551035)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  熊倉 啓之 (00377706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi