• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shimizu Katsuhiko  清水 克彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

SHIMIDU Katsuhiko  清水 克彦

清水 克彦  シミズ カツヒコ

SHIMIGA K.  清水 克彦

SHIMIZU Jun'ichi  清水 純一

Less
Researcher Number 00192609
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 東京理科大学, 理学部第一部数学科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2017 – 2024: 東京理科大学, 理学部第一部数学科, 教授
2010: 東京理科大学, 理学部, 教授
2008: 東京理科大学, 理学部, 教授
2006: Tokyo University of Science, Professor, 理学部, 教授
2006: 東京理科大学, 理学部数学科, 教授 … More
2002 – 2005: Tokyo University of Science, Faculty of Science, Assistant Professor, 理学部, 助教授
2003: Tokyo University of Science, Department of Mathematics, Associate Professor, 理学部・数学科, 助教授
2002 – 2003: 東京理科大学, 理学部第一部・数学科, 助教授
2001: National Institute for Educational Policy Research, General Researcher, 初等中等, 統括研究官
2001: 国立教育政策研究所, 初等中等, 総括研究官
2000 – 2001: Research Department of Elementary and Secondary Education, Principal Researcher, 初等中等教育研究部, 総括研究官
2000 – 2001: 国立教育政策研究所, 教育指導研究部・教材研究室, 室長
1999: The National Institute for Educational Research, N.I.E.R. Dep. of Research Department of Elementary and Secondary Education, Principal Researcher
1999: 国立教育研究所, 教材開発室, 室長
1999: 国立教育研究所, 教材開発研究室, 室長
1999: 国立教育研究所, 教育指導研究部教材研究室, 室長
1996 – 1999: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 室長
1998: 国立教育研究所, 教育指導研究部・教材研究室, 室長
1997: NIER,Teaching Material Division, Head, 教材研究室, 室長
1997: NIEResearch,Teaching Material Division, Head., 教育指導研究部, 教材研究室長
1996: NIER,Teaching Materials Division, Head, 国立教育研究所教育指導研究部, 室長
1996: 国立教育研究所, 教材研究室長, 研究室長
1996: 国立教育研究所, 教育指導研究部・教材研究室, 室長
1995: 国立教育研究所, 研究室長
1995: 国立教育研究所, 教育指導研究部・教材研究室, 主任研究官
1994 – 1995: National Institute for Educational Research, Research Department of Teaching and, 教育指導研究部, 主任研究官
1991 – 1993: 国立教育研究所, 教育指導研究部, 研究員
1991 – 1993: 国立教育研究所, 教育指導研究部・教材研究室, 研究員
1992: 国立教育研究所, 教育指導, 研究員
1992: Research Department on Teaching and Counseling, Researcher, 教育指導研究部教材研究室, 研究員
1990 – 1991: 国立教育研究所, 教材開発, 研究員
1990: Hokkaido University of Education, Center for Educational Technology, Associate P, 教育工学センター, 助教授
1988 – 1989: 筑波大学, 教育学系, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Science education / Humanities and Social Sciences / 教科教育 / Basic Section 09070:Educational technology-related / Basic Section 09080:Science education-related / Science education / Science education / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
Science education / 広領域 … More / Educaion / 科学教育(含教育工学) / Educational technology / 科学教育(含教育工学) / General mathematics (including Probability theory/Statistical mathematics) / Science education / Education on school subjects and activities Less
Keywords
Principal Investigator
数学教育 / 実験数学 / 算数・数学教育 / ICT活用 / 理数探究 / 教育工学 / 科学教育 / 数感覚 / mathematics education / 教材開発 … More / テクノロジー / 実験・観察 / コンピュータ / インターネット利用教育 / 理数探求 / 整数の性質 / テクノロジーの活用 / google classroom / Geogebra / Web教育利用 / 情報科教育 / 実験 / ICTの活用 / 数学実験 / 電子黒板 / number sense / Mathematics Education / Number Sense / Portfolio Assessment / Educational Assessment / 教育指導 / 教育評価 / ポートフォリオ評価 / graphing calculator / experiment / computer software / グラフ電卓 / Curriculum / Technology / Mathematics Instruction / テクノロジー(グラフ電卓) / カリキュラム / テクノロジー(グラク電卓) / 高校数学科 / 中等教育 / 学校外教育 / e-Learning / 学校教育 / コンピュータ教育利用 / リテラシー / テクノロジーの利用 / 数量的リテラシー / 統計 / 高校学校 / 統計教育 / 電卓 … More
Except Principal Investigator
科学教育 / アンケート調査 / CAI / システム開発 / 調査 / 教育課程 / personal computer / web browser / system development / internet / world wide web / research / questionnaire / インターネット / WWW / science education / カリキュラム / curriculum / Estimation / 教材開発 / 高校生 / 理科 / 学力 / 数と計算 / 日米共同研究 / マルチメディア / 母語 / 年少者 / 日本語教育 / ソフトウェア / 教材 / 外国人子女 / Japan-USA / Education / Cognition / Problem Solving / Mathematics / 教師と生徒の関係 / 数学達成度 / 比較文化的研究 / 日米協同研究 / オ-プン・アプロ-チ / 認知的研究 / 社会的・文化的研究 / 数学的問題解決 / mastery learning / proficiency-dependent teaching / team teaching / whole-class teaching / size-reduced learning group teaching / 教育効果 / 完全習得学習 / 到達度別学習 / 習熟度別学習 / 少人数指導 / 第7次公立義務教育諸学校教職員定数改善計画 / rubric / accountability / self-evaluation ability / unification of teaching and learning / the problem-solving evaluation paradigm / portfolio assessment / 評価基準 / 評価規準 / 個人内評価 / 絶対評価 / 指導要録 / ルーブリック / 外部への説明責任 / 自己学習力の向上 / 指導と評価の一体化 / 問題解決評価観 / ポートフォリオ評価 / Instructional Design / Evaluation by Students / System Development / Guidebook / Evaluation Sheet / Instructional Strategy / Motivation / ARCS Model / 授業改善 / 形成的評価 / 質問紙 / 授業評価 / インストラクショナルデザイン / 学生による授業評価 / ガイドブック / 評価シート / 教授方略 / 動機づけ / ARCSモデル / database / Oracle / java / データベース / Japan and Germany comparison / science literacy / metal / air pressure / nutrition / interview method / concept research / science concept / 成人 / 中学生 / 小学生 / 日独比較 / 小・中・高校生 / 金属 / 気圧 / 栄養 / 面接調査 / 概念調査 / 科学概念 / school staff arrangement / class size / school size / 教職員配置 / 学級規模 / 学校規模 / ethnological science / universal science / social usefulness / scientific inquiry / model of inquiry process / system of questions / chain of discoveries and creations / ポートホリオ評価 / オーセンティック評価 / 進化プログラム / 八つ手プログラム / 実験観察 / 科学的な問いの体系 / Trans Discpline-oriented Curriculum / 探究層 / 工夫層 / 科学的探求 / 探求プロセスモデル / 土着科学 / 普遍科学 / 社会的有用性 / 科学的探究 / 探究プロセスモデル / 問いの体系 / 発見と創造の連鎖 / real time transaction / WWW 査 / パソコン / ブラウザ / リアルタイム処理 / アンケート / scientist / school science / mathematics / arithmetic / natural science / 算数・数学 / 大規模調査 / 科学者 / 数学 / 算数 / 自然科学 / data input / data / paperless / development support system / program / questionnaire research / データ入力 / データ / ペ-パ-レス / 開発支援システム / プログラム / Computer / Curriculum Study / Cabri-Geometry / 日仏共同研究 / 論証指導 / 学校数学 / コンピュータ / カリキュラム研究 / カブリ幾何 / multimedia / native language / children / Japanese (second language) / software / material development / foreign school children / understanding of concepts / educational achievement / learning attitude / intellectual development / educational evaluation / seikatsu(everyday life) / 概念理解 / 学習態度 / 知的発達 / 教育評価 / 生活科 / number / Reformulation process / Number sense / Mental computation / 日米の比較研究 / 高度技術社会 / 数 / 情報処理 / 数感覚 / 暗算 / 見積もり / Computer Managed Instruction / Computer Assisted Instruction / Compatibility of Software / Software Tool / Inservice Teacher Training / Authoring System / Material Elements / Making Teaching Materials / コンピュ-タの教育利用 / DAT / シミュレ-ション / エグゼチュ-タ / 教材デ-タベ-ス / 教材作成 / CMI / 互換性 / ソフトウェアツ-ル / 教員研修 / オ-サリングシステム / 素材情報 / ケルヴイン方程式解の一意性 / 建部賢弘 / 数学史国際会議 / 関孝和三百年祭 / 関孝和三百年祭数学史国際会議 / ペリーとヘヴィサイド / 地球の年齢問題 / ケルビン卿 / 戸板保佑 / 井関知辰 / 田中由真 / 関孝和三百祭記念数学史国際会議 / ヘヴィサイド / フーリエ / 19世紀の解析学 / 関孝和 / 和算 / 数学史 / 科学教育研究 / 教師 / 教育課題 / 学習指導要領 / 西暦2020年 / 将来像 / 教育プログラム / ホームページ / 評価 / 学習環境 / 科学系博物館 / 博物館 / オープンな問題 / 問題解決指導との比較 / テクノロジーを活用した指導法との比較 / 国際比較共同研究 / 数学科学習指導法 / 理解 / 思考 / ドイツ / 概念 / 日米教育比較 / 教員養成 / 幾何教育 / 数学教育 Less
  • Research Projects

    (38 results)
  • Research Products

    (42 results)
  • Co-Researchers

    (68 People)
  •  Development and spread of Experimental Mathematics Activities of Three Geometrical Approaches on Web for Mathematics Inquiry.nPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  「整数の性質」を対象とした実験数学の高校生向け理数探究Web教材の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  Development of TExperimental Mathematics Approach Materials with Digital blackborad and Textbook.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Shimizu Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  History of Mathematics from the viewpoint of Mathematics

    • Principal Investigator
      KOMATSU Hikosaburo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      General mathematics (including Probability theory/Statistical mathematics)
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  2020年の科学教育のあり方に関する企画調査研究

    • Principal Investigator
      吉岡 亮衛
    • Project Period (FY)
      2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  A Study on "Number Sense" in Asian Mathematics EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMIZU K.
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  理科大・MXTVの共同による高校向けWeb数学コンテンツの開発と配信Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      2003 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
  •  科学教育を支援する学校外学習環境の評価基準の策定に関する企画調査研究

    • Principal Investigator
      吉岡 亮衛
    • Project Period (FY)
      2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Developmental Research on Betterment of Teaching and Evaluation Using Portfolio Assessment

    • Principal Investigator
      TAKAURA Katsuyoshi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2004
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Comparative Study Of Teaching Method On Educational Effects

    • Principal Investigator
      TAKAURA Katsuyoshi
    • Project Period (FY)
      2002 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Special Purposes
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  先進的にICTを教育に活用している授業・学校に関する質的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research on Priority Areas (A)
    • Review Section
      Humanities and Social Sciences
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Research and Development ot leaching tor Fostering Number Sense.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo University of Science
      National Institute for Educational Policy Research
  •  データ氾濫社会における数量的リテラシーの基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  The Effects of School Knowledge and Ordinary Knowledge on Pupils' Science Literacy Formation -A Comparative Study carried out in Japan and Germany -

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Ryoei
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      The National Institute for Educational Policy Research
  •  The System Development of being able to Dispatch the Questionnaire Data by the Internet to the Internet

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Ryoei
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      The National Institute for Educational Policy Research
  •  Development of Instructional Evaluation Sheet and Revision Strategy Guidebook based on ARCS Motivational Model

    • Principal Investigator
      SUZUKI Katsuaki
    • Project Period (FY)
      2000 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Iwate Prefectural University
  •  数学科学習指導法の国際比較共同研究のための企画調査

    • Principal Investigator
      能田 伸彦
    • Project Period (FY)
      1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Study on Planning of Science Education Curriculum based on Systematic Science-Questions and Development and Evaluation of the Curriculum

    • Principal Investigator
      SHIMOJO Takashi, KIMURA Suteo
    • Project Period (FY)
      1999 – 2001
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Naruto University of Education
  •  Research Survey on Class Organization and School-Staffs Arrangement

    • Principal Investigator
      TAKAURA Katsuyoshi
    • Project Period (FY)
      1999 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Special Purpose.
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  高校数学科におけるテクノロジーを活用する実験教科書の作成Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Exploratory Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Research on New Assessment Method for New Teaching and LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      1998 – 2000
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B).
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Survey research about the curriculum which the scientist expects

    • Principal Investigator
      RYOEI Yoshioka
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      The National Institute for Educational Research
  •  The Developing of the Real Time Questionnaire Research System on WWW Server

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Ryoei
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      The National Institute for Educational Research
  •  東洋的/西洋的ものの考え方が科学的概念の理解に及ぼす影響についての比較研究

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Ryoei (よし岡 良衛)
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for international Scientific Research
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  The Support System for Developing questionnaire Program for Personal Computer

    • Principal Investigator
      YOSHIOKA Ryoei
    • Project Period (FY)
      1996 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      The National Institute for Educational Research
  •  Research on Uses of Graphing Calculators in New High-School MathematicsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      1995 – 1996
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  Research on Experimental Approach in Mathematics EducationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHIMIZU Katsuhiko
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  Development research on conjectures / proof in math. By cabri

    • Principal Investigator
      NOHDA Nobuhiko
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  ラボラトリ-・アプローチにもとづく算数・数学科教材の基礎的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  日米初等・中等到達度カリキュラムの比較

    • Principal Investigator
      石坂 和夫
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  グラフ電卓・コンピュータを用いた数学教材のビジュアリゼーションの研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      清水 克彦
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Development of Multimedia Japanese Language Software for Foreign Schoolchildren

    • Principal Investigator
      FUJITA Masaharu
    • Project Period (FY)
      1993 – 1994
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research (B)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
      University of Toyama
  •  日米の数学科教員養成の相互援助計画に関する共同研究

    • Principal Investigator
      NOHDA N.
    • Project Period (FY)
      1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  外国人子女用日本語教材開発のための基礎的研究

    • Principal Investigator
      FUJITA Masaharu
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Co-operative Research (A)
    • Research Field
      広領域
    • Research Institution
      University of Toyama
  •  Study on the influence of recent curriculum revision: Especially the adoption of "Seikatsu-ka"(Everyday-life) and the abolishment of "Science" and "Social Study" in the lower grade.

    • Principal Investigator
      NAGANO Shigefumi
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  Cross-Cultural Research on 'Number and Computation by students in US-Japan's Higher Technical Society.

    • Principal Investigator
      NOHDA N.
    • Project Period (FY)
      1990 – 1991
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Development of Authoring System for Teaching Materials Using Huge Data Storage

    • Principal Investigator
      HORIGUCHI Hidetsugu
    • Project Period (FY)
      1989 – 1990
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Developmental Scientific Research (B).
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      National Institute for Educational Research
  •  A Cross-Cultural Research on the Influence of the Teacher of Problem-Solving

    • Principal Investigator
      NOHDA Nobuhiko
    • Project Period (FY)
      1988 – 1989
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (C)
    • Research Field
      科学教育(含教育工学)
    • Research Institution
      University of Tskuba

All 2023 2022 2021 2019 2018 2017 2004 2003

All Journal Article Presentation

  • [Journal Article] Google Colaboratoryを用いる実験数学教材の開発-完全数を題材に実験のプロセスに焦点を当てて-2023

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: 105(11) Pages: 14-26

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 結び目理論とアートを融合した結び目STEAM 活動の開発と実践検証2023

    • Author(s)
      中島さち子、秋山仁、清水克彦
    • Journal Title

      数学教育

      Volume: 77(3) Pages: 4-14

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] EFFECTS OF THE ONLINE CLASS USING DIGITAL WHITEBOARD ON COMMUNICATION BETWEEN STUDENTS IN A CSCL ENVIRONMENT2023

    • Author(s)
      Kazuya Fujikawa, Katsuhiko Shimizu
    • Journal Title

      International Technology, Education and Development 2023 Conference Proceedings

      Volume: ‐

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] Geogebra Classroom を用いた実験数学教材の検討-ヴァンオーベルを題材にした探究活動を通して‐2023

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Journal Title

      京都大学数理解析研究所講究録, 数学ソフトウエアとその効果的教育利用に関する研究

      Volume: 2273 Pages: 11-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 実験数学における一般化の機能による推測の生成2022

    • Author(s)
      安部瞭冴,清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第10回春季研究大会論文集

      Volume: 10 Pages: 413-413

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] CSCLにおけるデジタルホワイトボードを活用した授業設計の検討2022

    • Author(s)
      藤川和哉、清水克彦
    • Journal Title

      日本教育工学会 2022年秋季全国大会 大会講演論文集

      Volume: 40 Pages: 441-442

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] ビジュアル型プログラミングの高等学校数学科における利用の可能性 -Scratch による条件付き確率の授業提案-.2022

    • Author(s)
      若尾波月、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 297-300

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 数学的思考を養うた めのビジュアル型プログラミング言語の活用の検討 -プログラミングの思考法に焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      若尾波月、清水克彦
    • Journal Title

      第46回日本科学教育学会論文集

      Volume: 46 Pages: 320-323

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] CSCL環境のためのzoomでのJamboardの活用の検討2022

    • Author(s)
      藤川和哉、清水克彦
    • Journal Title

      日本教育工学会 2022年春季全国大会 大会講演論文集

      Volume: 40 Pages: 323-324

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 生徒の一般化の水準の同定とその指導への示唆-実態の分析による水準の枠組みの設定-2022

    • Author(s)
      安部瞭冴,清水克彦
    • Journal Title

      第46回日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 46 Pages: 482-485

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 数学科の授業におけるロイロノートの活用効果の分析2022

    • Author(s)
      田中七海、清水克彦
    • Journal Title

      日本教育メディア学会第29回年次大会発表収録

      Volume: 29 Pages: 148-149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] PBLの高等学校数学科課題学習への導入の提案-確率の問題を例として-2022

    • Author(s)
      吉田雄大、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 117-120

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] テクノロジーを用いた問題づくりを行う実験数学教材の開発 -フィボナッチ数列とリュカ数列を題材にして-2022

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高校生における規則性の発見を促す指導の検討 -アプローチの違いに焦点を当てて-2022

    • Author(s)
      安部瞭冴,清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋季研究大会発表収録

      Volume: 55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] オープンエンドな問題の授業による数学に対する生徒の情意についての影響に関する研究2022

    • Author(s)
      中川桃介、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋期研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 77-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] Van Aubel‘s theoremを題材にした数学探究教材の開発2022

    • Author(s)
      松本昌也、若尾波月、清水克彦
    • Journal Title

      数里解析研究所講究録

      Volume: 2236

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高校生の学力調査の結果にもとづく 2次関数の指導の課題と改善の提案2022

    • Author(s)
      野田恭平、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第55回秋季研究大会発表集録

      Volume: 55 Pages: 105-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高等学校数学科の授業で活用が期待できる授業支援クラウドの機能の検討.2022

    • Author(s)
      田中七海、清水克彦
    • Journal Title

      第46回日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 46 Pages: 318-319

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] .Google Colaboratoryを用いた実験数学教材の開発-Pythonで完全数・メルセンヌ数を探究する-.2021

    • Author(s)
      松本昌也.清水克彦.
    • Journal Title

      数理解析研究所講究録, RIMS共同研究集会,数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究

      Volume: 2028 Pages: 20-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 数学教育における実験数学を用いた問題発見型授業の設計.2021

    • Author(s)
      松本昌也.清水克彦.
    • Journal Title

      日本科学教育学会2021年第2回研究会

      Volume: 2021,2 Pages: 32-36

    • NAID

      130008142963

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた数学研究方法の基礎的検討-RLAとSRPに基づいた数学探究モデル2021

    • Author(s)
      松本昌也.清水克彦
    • Journal Title

      日本科学教育学会第45回年会論文集

      Volume: 45 Pages: 317-320

    • NAID

      130008131623

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた授業モデルの提案と授業実践-RLAとSRPに基づいた探究のモデルによる創造性の育成を目指して―2021

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期研究大会

      Volume: 54

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] 「仮説検定の考え方」の指導に関する実践研究2021

    • Author(s)
      半田真、清水克彦
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 6 Pages: 33-44

    • NAID

      40022527043

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた授業モデルの提案と授業実践-RLAとSRPに基づいた探究モデルによる創造性の育成を目指して-.2021

    • Author(s)
      松本昌也.清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期大会発表録

      Volume: 54 Pages: 177-180

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Journal Article] 高等学校数学科「数学Ⅰ」における統計指導での 変数変換の扱いに関する実践研究2019

    • Author(s)
      半田真、清水克彦
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 3 Pages: 1-10

    • NAID

      40022275296

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] 数学ソフトウエア等の電子黒板との連携的使用について2018

    • Author(s)
      清水克彦
    • Journal Title

      数式処理

      Volume: Vol.24, No.1 Pages: 14-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] ドミノタイリングから現れる数列について2018

    • Author(s)
      栗崎祐樹、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌第100巻臨時増刊

      Volume: 100 Pages: 559-559

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] 次世代型教員研修プログラム開発における数学ソフトウエアの活用2017

    • Author(s)
      清水克彦
    • Journal Title

      Teacher Teaching with Technology Japan

      Volume: Vol.21 Pages: 76-79

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Journal Article] 2020年の科学教育のあり方を考えるに当たって-プロジェクト立案への足がかりとして-2004

    • Author(s)
      吉岡亮衛, 小松幸廣, 坂谷内勝, 清水克彦, 藤田剛志, 益子典文
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 28

      Pages: 435-436

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16630008
  • [Journal Article] 理科大・MXTVの共同による数学Webコンテンツの開発2004

    • Author(s)
      清水克彦他
    • Journal Title

      日本数学教育学会第37回論文発表会論文集 37

      Pages: 523-528

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020257
  • [Journal Article] オフスクールにおける数学教育のカリキュラムとシステムの構築2003

    • Author(s)
      清水克彦他
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集 27

      Pages: 73-76

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15020257
  • [Presentation] 数学ソフトウエアを用いた実験数学の実践(2015-2022)2023

    • Author(s)
      清水克彦、松本昌也、安部瞭冴
    • Organizer
      RIMS研究集会「数学ソフトウエアと効果的教育利用に関する研究」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] 数学科におけるビジュアルプログラミング Scratch の利用の検討2022

    • Author(s)
      若尾波月、清水克彦
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] 理数探究のための実験数学の Web 教材の開発2022

    • Author(s)
      清水克彦,松本昌也,安部瞭冴,藤川和哉,若尾波月
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] PC 環境での探究活動とその実践 ; Google Sites の活用に注目して2022

    • Author(s)
      安部瞭冴,清水克彦
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] 対面とオンラインでのソーティング アルゴリズム課題への取り組みの比較 ; アンプラグドコンピュータサイエンスに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      藤川和哉、清水克彦
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] Van Aubel’s theorem を題材にした実験数学探究教材の開発2022

    • Author(s)
      松本昌也、若尾波月、清水克彦
    • Organizer
      京都大学数理解析研究所RIMS 共同研究(公開型)「数学ソフトウェアとその効果的教育利用に関する研究」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02931
  • [Presentation] 算数・数学における系統性・連続性を踏まえたアプローチー中1ギャップに対する現場の声から2021

    • Author(s)
      西森文香、清水克彦
    • Organizer
      第103回全国算数数学教育研究(埼玉)大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Presentation] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた数学研究方法の基礎的検討2021

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回(鹿児島)年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Presentation] Developing A Video Clip for Mathematics Class at Night High School2019

    • Author(s)
      K.Hara,Y.Watanabe,K.Shimizu
    • Organizer
      International Conference on Educational Technologies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Presentation] イングランドの必修教科書''Compute-IT''の内容の検討2019

    • Author(s)
      小松崎梨那、清水克彦
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • [Presentation] 解説動画を作成する問題づくり」の活動の効果検証2019

    • Author(s)
      金森千春、清水克彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00985
  • 1.  YOSHIOKA Ryoei (40200951)
    # of Collaborated Projects: 8 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  SAKAYAUCHI Masaru (70187053)
    # of Collaborated Projects: 7 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  NOHDA N. (80020121)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  TAKAURA Katsuyosi (40110093)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  KOMATSU Yukihiro (50241229)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  FUJITA Takeshi (90209057)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  ISODA Masami (70212967)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SHIMIZU Shizumi (20115661)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  LOPEZ Luis miguel (20211667)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NAGASU N. (90018044)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  HASEGAWA S. (00018178)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YAMADA Kanehisa (40000070)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  GINSHIMA Fumi (30293327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  FUJITA Masaharu (10165392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  YAMADA Shinich (20210453)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  TSURUTA Yoko (00227480)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KATO Yukitsugu (00000084)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  ASANUMA Shigeru (30184146)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KAISER Stefan (20260466)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  KADOWAKI A. (80015924)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  MIWA Tatsurou (70030278)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  NASU Masahiro (40260989)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  SHIMOJO Takashi (50014767)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  KIMURA Suteo (90000059)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  益子 典文 (10219321)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  KOMATSU Hikosaburo (40011473)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  HORIGUCHI Hidetsugu (70103702)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  MAESAKO Takanori (00114893)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  KAWANOBE Satoshi (10000001)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  NAGANO Shigefumi (30000045)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  TEELE Nicholas (90208124)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  ITIYAMA Mineyuki (70213014)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  NEGAMI Seiya (40164652)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  MORIYA Seiji (00210196)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  WATANABE Shin (70240489)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  IITAKA Shigeru (20011588)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  KAKIHANA Kyoko (50248754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  WATANABE Kimio (50015913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  HISADA Takamoto (40022214)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  TERATANI Shousuke (60087533)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  NAKAYAMA Genzo (40211437)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  MIYAKE Masao (50000071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 43.  KIOKA Kazuaki (10186182)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 44.  SUZUKI Katsuaki (90206467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 45.  ICHIKAWA Hisashi (40305313)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 46.  KOGO Chiharu (00186610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  KAWAI Hisashi (30214589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 48.  ARIMOTO Masahiro (80193093)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  MATSUO Tomoaki (80320993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  YAMAMORI Koyo (60370079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  SHOUNO Keiko (10315385)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  SATOU Yu (10125370)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  ISHIDA Junichi (70144186)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 54.  飯島 康之 (30202815)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  橋本 是浩 (00030479)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  石坂 和夫 (20099906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  樋口 信也 (40132691)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  伊藤 紘二 (20013683)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  宮岡 悦良 (70200128)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  眞田 克典 (50196292)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  加藤 圭一 (50224499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  金子 宏 (90194919)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 63.  清水 純一 (10133787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 64.  及川 昭文 (30091888)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 65.  日野 圭子 (70272143)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 66.  中山 和彦 (50091913)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 67.  HARADA Nobuharu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 68.  SCHAEFER Ger
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi