• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OTA Ken  太田 研

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

太田 研  オオタ ケン

Less
Researcher Number 10709405
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 山梨県立大学, 人間福祉学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2023: 山梨県立大学, 人間福祉学部, 准教授
2019 – 2023: 星美学園短期大学, 幼児保育学科, 准教授
2017 – 2018: 星美学園短期大学, 幼児保育学科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related / Basic Section 09060:Special needs education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 08020:Social welfare-related / Basic Section 09060:Special needs education-related / Special needs education
Keywords
Principal Investigator
セルフデターミネーション / 自己決定 / 行動評価尺度 / 幼児教育 / 発達障害 / 保育者エージェンシー / エージェンシー / 行動的セルフモニタリング / シングルケースリサーチ / 応用行動分析学 … More / アシスティブテクノロジー / 行動的セルフ・モニタリング / 重度知的発達症 / 客観的評価 / 盲検法 / 社会的妥当性 … More
Except Principal Investigator
e-learning / 評価 / 一時保護所 / 人材育成 / 評価システム / 児童相談所 / マネジブル / ビデオツール / 学校コンサルテーション / ビデオフィードバック / 特別支援教育 / 学校教育実践 / 適応行動 / セルフ・マネジメント / 自己モニタリング / 発達障害 / 知的障害 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (9 People)
  •  児童相談所一時保護所の研修体系モデルの開発と評価に関する研究

    • Principal Investigator
      鈴木 勲
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 08020:Social welfare-related
    • Research Institution
      Nayoro City University
  •  Clarifying Foundational Competencies of Agency in Early Childhood Neurodevelopmental Disorders through the Development of Self-Determination Inventory Japanese VersionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      太田 研
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
    • Research Institution
      Yamanashi Prefectural University
  •  Development of Assistive Monitoring Technology to Promote Adaptive Behavior of Children with Severe Intellectual DisabilityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      太田 研
    • Project Period (FY)
      2019 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yamanashi Prefectural University
      Seibi Gakuen College
  •  Development of a new school consultation model using manageable video feedback

    • Principal Investigator
      Suto Kunihiko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09060:Special needs education-related
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Development of behavior improvement program incorporating self-monitoring system in school education practice

    • Principal Investigator
      Hironobu Shimoda
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Gunma University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 児童相談所一時保護所の子どもと支援 ガイドライン・第三者評価・権利擁護など多様な視点から子どもを守る2023

    • Author(s)
      和田一郎、鈴木勲、太田研、仙田考他11名
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K01906
  • [Book] 児童相談所一時保護所の子どもと支援―ガイドライン・第三者評価・権利擁護など多様な視点から子どもを守る―2023

    • Author(s)
      和田一郎, 鈴木 勲, 安部計彦, 茂木健司, 阪東美智子, 仙田 考, 太田 研 他8名
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Book] 標準公認心理師養成テキスト2022

    • Author(s)
      大石幸二(編集主幹)・池田 健・太田 研・大林裕司(編集)
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      文光堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Book] 標準公認心理師養成テキスト2022

    • Author(s)
      大石幸二(編集主幹)・池田 健・太田 研・大林裕司(編集)
    • Total Pages
      376
    • Publisher
      文光堂
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Book] 特別支援学校教育実習ガイドブック―インクルーシブ教育時代の教員養成を目指して―2022

    • Author(s)
      遠藤 愛・宇田川和久・髙橋幸子(編著)、山口伸一郎・太田 研・栃金 聡・須藤 邦彦・渡邉 孝継
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      学苑社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Book] カンファレンスで深まる・作れる 配慮を要する子どものための個別の保育・指導計画2018

    • Author(s)
      大石幸二、遠藤愛、太田研
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      9784761408022
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Journal Article] 児童相談所一時保護所における人材育成のあり方―研修体制ごとの課題―2024

    • Author(s)
      太田 研・鈴木 勲・仙田 考・和田 一郎
    • Journal Title

      社会保育実践研究

      Volume: 8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Journal Article] 児童相談所一時保護所における人材育成のあり方-研修体制ごとの課題-2024

    • Author(s)
      太田研、鈴木勲、和田一郎、仙田考
    • Journal Title

      社会保育実践研究(社会保育学科紀要)

      Volume: 8 Pages: 35-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K01906
  • [Journal Article] エージェンシーを育成する道徳科授業2023

    • Author(s)
      細野 貴寛・太田 研
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 791 Pages: 40-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Journal Article] エージェンシーを育成する道徳科授業2023

    • Author(s)
      細野 貴寛・太田 研
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 791 Pages: 40-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 児童の支援を支える職員の人材育成における研修評価の動向2023

    • Author(s)
      鈴木勲、太田研、和田一郎、仙田考
    • Journal Title

      社会保育実践研究(名寄市立大学社会保育学科紀要)

      Volume: 7 Pages: 9-20

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K01906
  • [Journal Article] エージェンシーを育成する道徳教育のユニバーサルアプローチ2023

    • Author(s)
      太田 研・細野 貴寛
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 790 Pages: 40-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Journal Article] エージェンシーを育成する道徳教育の ユニバーサルアプローチ2023

    • Author(s)
      太田 研・細野 貴寛
    • Journal Title

      特別支援教育研究

      Volume: 790 Pages: 40-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 重度知的発達症者のビデオセルフモニタリングの 成立条件に関する予備的検討―絵カード上の適応行動の弁別特性―2021

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      山梨県立大学人間福祉学部紀要

      Volume: 16 Pages: 1-9

    • NAID

      120007003627

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 保育所・幼稚園において個別の保育・指導計画の活用を支える巡回相談2021

    • Author(s)
      太田 研
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 Pages: 153-162

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部において作業学習の主体的な学びを支える授業実践―実態把握シートの記述内容の分析を通して―2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      法政大学教職課程年報

      Volume: 18 Pages: 88-93

    • NAID

      40022361716

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 授業UDに基づくエビデンスを蓄積するためのシングルケースデザイン2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      授業UD研究

      Volume: 10 Pages: 62-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部において知的障害のある生徒の自己決定を高める指導に関する教員の省察2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 52 Pages: 13-27

    • NAID

      40022317227

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部において知的障害のある生徒の自己決定を高める指導に関する教員の省察2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 52 Pages: 13-27

    • NAID

      40022317227

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Journal Article] 知的障害特別支援学校高等部において作業学習の主体的な学びを支える授業実践―実態把握シートの記述 内容の分析を通して―2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      法政大学教職課程年報

      Volume: 18 Pages: 88-93

    • NAID

      40022361716

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Journal Article] 幼児期からのセルフマネジメントプログラム2020

    • Author(s)
      太田 研
    • Journal Title

      日伊研究所報

      Volume: 16 Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Journal Article] 特別支援学校高等部において知的障害のある生徒の自己決定を高める指導に関する教員の省察2020

    • Author(s)
      太田 研
    • Journal Title

      星美学園短期大学研究論叢

      Volume: 52 Pages: 13-27

    • NAID

      40022317227

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Journal Article] 幼児期からのセルフマネジメントプログラム2020

    • Author(s)
      太田研
    • Journal Title

      日伊研究所報

      Volume: 16 Pages: 32-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Presentation] 児童の支援を支える職員の人材育成における研修評価の動向2023

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第29回学術集会滋賀大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K01906
  • [Presentation] 児童相談所一時保護所の子どもと支援2023

    • Author(s)
      鈴木 勲・安部計彦・和田一郎・茂木健司・太田研・山本剛
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第29回学術集会滋賀大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02441
  • [Presentation] マネジブル・ビデオフィードバックによる特別支援学校教 員の省察特徴2022

    • Author(s)
      太田研:須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Presentation] マネジブル・ビデオフィードバックによる特別支援学校教員の省察特徴2022

    • Author(s)
      太田 研・須藤 邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Presentation] The effect of video self-monitoring package on increasing on-task behavior in high school students with severe intellectual disabilities2021

    • Author(s)
      Ota, K.
    • Organizer
      42nd Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Presentation] 重度知的発達症者へのビデオセルフモニタリングの効果に影響する学習セットの検討2019

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14305
  • [Presentation] 重度知的発達症者へのビデオセルフモニタリングの効果に影響する学習セットの検討2019

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Presentation] 知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援4- 実践例に基づく適用の有効性と課題の検討 -2019

    • Author(s)
      霜田浩信 ・五十嵐一德・井澤信三・太田 研・五味洋一・末永統 ・山本多佳実・竹森亜美・高浜浩二
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Presentation] 重度知的発達症者へのビデオセルフモニタリングの効果に影響する学習セットの検討2019

    • Author(s)
      太田研
    • Organizer
      日本行動分析学会第37回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K02792
  • [Presentation] 知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援3-実践例に基づく適用条件と課題の検討-2018

    • Author(s)
      霜田浩信 ・五十嵐一德・井澤信三・太田 研・五味洋一中内麻美・丸瀬里菜・八木絵梨奈・野呂文行
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Presentation] Effects of school consultation in Japanese part-time high school: An analysis of reports written by teachers on student’s present level of performance2018

    • Author(s)
      Ken Ota
    • Organizer
      The 40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • [Presentation] 自主シンポジウム:知的障害・発達障害児へのセルフ・マネジメントによる支援2 - セルフ・マネジメント適用条件と課題2017

    • Author(s)
      企画者:霜田浩信・五十嵐一德・井澤信三・太田研・五味洋一 司会者:井澤信三 話題提供者:竹内康二・太田研・若林功 指定討論者:大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55 回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04916
  • 1.  Hironobu Shimoda (80364735)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 2.  Suto Kunihiko (70533694)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  井澤 信三 (50324950)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  五十嵐 一徳 (50710810)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  五味 洋一 (80642131)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  松岡 勝彦 (70312808)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  鈴木 勲 (40722559)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 8.  和田 一郎 (10711939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 9.  仙田 考 (20759469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi