• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

YAMAMOTO SAE  山本 佐江

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Yamamoto Sae  山本 佐江

Less
Researcher Number 10783144
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 育英大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023 – 2024: 育英大学, 教育学部, 准教授
2022: 帝京平成大学, 人文社会学部, 准教授
2017 – 2021: 帝京平成大学, 現代ライフ学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related
Keywords
Principal Investigator
形成的アセスメント / 対話的フィードバック / ティームティーチング / 授業研究 / 教師教育 / 自己調整学習 / 共調整学習 / 学習の共同調整 / 機能的プロセス / フィードバック … More / 職能成長プロセス / カリキュラムマネジメント / 形成的フィードバック / 総合学習 / 自己評価活動 / 自己抑制 / 情意領域 / ブルームのタキソノミー / 形成的評価 / レッスンスタディ / 組織的授業実践 / 総合学習/総合活動 / 社会文化的視点の評価 / 見とり / 主体的に学習に取り組む態度 / アセスメントリテラシー / 組織的授業研究 / 文化的台本 / 間違いの重視 / 教室の評価 / 学校改善 / 職能成長 / カリキュラム・マネジメント / 学習アセスメント / ミドルリーダー / 教育学 / 相互評価 / 自己評価 / 現職教育 / 専門性発達 / ミドルリーダー育成システム / 生産的な失敗 / 学びの一環としての評価 / assessment as learning / アセスメント文化 / 場と集合意識 / ティームティ-チング / 学習評価 / 授業改善 / 教育評価史 / ティームティーイング / 生産的失敗 / 文化的スクリプト / カリキュラムアセスメント / 学習のためのアセスメント … More
Except Principal Investigator
学習コミュニティ / 日本文化 / アセスメント / ナラティブ探究 / 文化歴史活動理論 / 暗黙知 / 教育アセスメント / データ駆動型アブローチ / フィードバックシーキング / 探究の共同体(CoI) / ラーニングアナリティクス / ナレッジ駆動型アプローチ / データ駆動型アプローチ / 探求の共同体 (CoI) / 生涯学習スキル / フィードバックシーカー / フィードバック Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (35 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  学習の調整を促進する形成的アセスメントにおけるフィードバックの機能的活用Principal Investigator

    • Principal Investigator
      山本 佐江
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ikuei University
  •  Visualizing the traffic of individuals, groups, and organizations learning from sociocultural theories based on assessment

    • Principal Investigator
      有本 昌弘
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  An Empirical Study on Organizational Classroom Research to Promote Learning Improvement Based on Learning AssessmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Sae
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Ikuei University
      Teikyo Heisei University
  •  Development of a Model for Receiving Quality Feedback through Data-driven and Knowledge-driven Approaches

    • Principal Investigator
      Goda Yoshiko
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Kumamoto University
  •  Development of teacher training programs for active learning through formative assessmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Yamamoto Sae
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Teikyo Heisei University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 成績だけが評価じゃない : 感情と社会性を育む(SEL)ための評価2023

    • Author(s)
      Sackstein Starr, (中井悠加, 山本佐江, 吉田新一郎)
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812292
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Book] 成績だけが評価じゃない:感情と社会性を育む (SEL)のための評価2023

    • Author(s)
      スター・サックシュタイン (著), 中井悠加, 山本佐江, 吉田新一郎 (翻訳)
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794812292
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Book] ピア・フィードバック-ICTも活用した生徒主体の学び方2021

    • Author(s)
      スター・サックシュタイン著 田中理沙・山本佐江(1章・3章・5章・7章担当)・吉田新一郎訳
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811936
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Book] ピア・フィードバックーICTも活用した生徒主体の学び方2021

    • Author(s)
      スター・サックシュタイン 田中理沙・山本佐江・吉田新一郎訳
    • Publisher
      新評論
    • ISBN
      9784794811936
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 国語科の授業事例における対話的フィードバックの考察 -バフチンの対話論に基づいて-2024

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      育英大学育英短期大学教育研究所紀要

      Volume: 第2号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02490
  • [Journal Article] 国語科の授業事例における対話的フィードバックの考察 -バフチンの対話論に基づいて-2024

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      育英大学・育英短期大学教育研究所紀要

      Volume: 第2号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Journal Article] 教室アセスメントにおける学習の調整 -自己調整学習から共同調整学習へ-2023

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 13 Pages: 1-8

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 模擬授業後の協議会における教師教育者のフィードバック改善に向けたセルフスタディ2023

    • Author(s)
      松本佑介, 山本佐江, 草原和博
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 29 Pages: 124-139

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 間違いの場面で分かち合う文化的台本の考察 ―秋田市の算数・数学教室における評価の事例から―2023

    • Author(s)
      山本 佐江
    • Journal Title

      あきた数学教育学会誌

      Volume: 5 Pages: 2-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 伊那小学校における「見とり」 -社会文化的な視点でのアセスメントと評価-2022

    • Author(s)
      有本昌弘, 山本佐江
    • Journal Title

      東北大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 70-2 Pages: 121-136

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びに役立つフィードバック概念の考察―高等教育からの示唆―2021

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 11 Pages: 15-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Journal Article] 持続的な校内研究に基づく形成的アセスメントの実践-秋田市立築山小学校の事例より-2021

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 203-213

    • NAID

      40022596324

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 主体的・対話的で深い学びに役立つフィードバック概念の考察―高等教育からの示唆―2021

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 11巻 Pages: 15-22

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Journal Article] 学習の自己調整を促す評価の検討-学習指導要領で求められる評価とは-2020

    • Author(s)
      山本 佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 第10号 Pages: 1-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Journal Article] The Secret of Akita:The process of scaling up the unique Akita Brand to a prefectural-wide practice over 70 years2020

    • Author(s)
      Arimoto Masahiro, Hamada Shin, & Yamamoto Saye
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: 6 Pages: 15-41

    • NAID

      120006818982

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Journal Article] 「アクティブ・ラーニング」から「主体的・対話的で深い学び」への展開-授業モデルの考察と共に-2019

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学紀要

      Volume: 第30巻 Pages: 141-150

    • NAID

      120006774055

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Journal Article] 小学校国語科の基盤となるコンピテンシーの考察2018

    • Author(s)
      山本 佐江
    • Journal Title

      帝京平成大学児童学科研究論集

      Volume: 第8号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Journal Article] 形成的アセスメントによる授業の考察-秋田市立築山小学校を事例として-2017

    • Author(s)
      山本 佐江
    • Journal Title

      SIG-02教師教育・実践研究レポート2017

      Volume: - Pages: 27-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] フィードバック誘起モデルの開発:量的アプローチによる推計式の試作2024

    • Author(s)
      可部繁三郎・田中洋一・山田政寛・石毛弓・山本佐江・合田美子
    • Organizer
      情報処理学会 第42回CLE研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] 自身の成長のために有用なフィードバックをどう誘起するのか2024

    • Author(s)
      合田 美子、石毛 弓、山本 佐江、可部 繁三郎、田中 洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02490
  • [Presentation] 研究シンポジウム:自身の成長のために有用なフィードバックをどう誘起するのか2024

    • Author(s)
      合田 美子, 石毛 弓, 山本 佐江, 可部 繁三郎, 田中 洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] 間違いを通して教室で分かち合う文化的スクリプト:秋田市算数・数学教室のアセスメント場面の考察2022

    • Author(s)
      山本佐江
    • Organizer
      日本教師教育学会第32回研究大会(秋田大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Presentation] フィードバックを活用する仕組みづくり2022

    • Author(s)
      石毛弓, 合田美子, 山本佐江
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] 組織的授業実践に基づく「見取り」の評価の検討 ―形成的評価から形成的アセスメントへ―2021

    • Author(s)
      山本 佐江
    • Organizer
      日本教育方法学会第57回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K02891
  • [Presentation] Classification and Effective Utilization of Feedback2021

    • Author(s)
      Ishige, Y., Goda, Y., & Yamamoto, S.
    • Organizer
      The IAFOR International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01727
  • [Presentation] The Team Teaching system as Lesson Study for 55 years: From visible to invisible2019

    • Author(s)
      Sae Yamamoto
    • Organizer
      WALS2019Amsterdam
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] Rethinking Strengthening Lessons and Schools through LS using assessment to improve pedagogy2019

    • Author(s)
      Masahiro Arimoto, Sae Yamamoto, Shin Hamada, & Tamiko Terahashi
    • Organizer
      WALS2019Amsterdam
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] 持続的な教師の学びを支える学校内・間ネットワーク― 垂直的・水平的視点から探る秋田市事例研究 ―2018

    • Author(s)
      山本佐江
    • Organizer
      日本教師教育学会大28回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] How cultural script is shared between teachers and students through mistakes in mathematics classroom2018

    • Author(s)
      Sae Yamamoto and Shin Hamada
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2018 in Beijing
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] 秋田市算数・数学教室のアセスメント場面の考察~間違いを通して教室で分かち合う文化的スクリプト~2018

    • Author(s)
      山本佐江
    • Organizer
      あきた数学教育学会第Ⅰ回定例研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] Into the gray zone of classroom assessment with school-wide perspectives2018

    • Author(s)
      Masahiro Arimoto, Shigeki Kitajima,Shin Hamada, Tamiko Terabayashi, Sae Yamamoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2018 in Beijing
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] Dialogic lesson in a Japanese Fourth-Grade Mathematics Classroom: Team-teaching as assessment2018

    • Author(s)
      Sae Yamamoto and Shin Hamada
    • Organizer
      The 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] Dialogic lesson in a Japanese Fourth-Grade Mathematics Classroom: Team-teaching as assessment2018

    • Author(s)
      Sae Yamamoto and Shin Hamada
    • Organizer
      EARCOME8. TAIWAN 2018. The 8th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] The schools' network to promote professional development:The creation of collaborative curriculum ‘Oedo Story’2017

    • Author(s)
      Sae Yamamoto, Shin Hamada, Masahiro Arimoto
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • [Presentation] Cultural Aspect of School-wide Assessmet and Pedagogy: A Follow-up Study of teaching Gap2017

    • Author(s)
      Masahiro Arimoto, Janet Looney, Sae Yamamoto,Shin Hamada,Ian Clark
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies (WALS) International Conference 2017Cultural
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04879
  • 1.  有本 昌弘 (80193093)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  Goda Yoshiko (00433706)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 3.  山田 政寛 (10466831)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  田中 洋一 (20340036)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  石毛 弓 (50515327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  可部 繁三郎 (10901754)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  北島 茂樹 (00712449)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  渡辺 理文 (30758363)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  松河 秀哉 (50379111)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  松本 大 (50550175)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  劉 靖 (60747864)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  日下部 達哉 (70534072)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  深見 俊崇 (80510502)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  P・D Wicking (90725285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi