• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSUJI Hiroko  辻 宏子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 20374754
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 明治学院大学, 心理学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2018 – 2025: 明治学院大学, 心理学部, 教授
2016 – 2018: 明治学院大学, 心理学部, 准教授
2010 – 2011: 明治学院大学, 心理学部, 准教授
2008 – 2009: 北海道教育大学, 教育学部, 准教授
2007 – 2008: 北海道教育大学, 教育学部・釧路校, 准教授 … More
2006: 北海道教育大学, 教育学部, 助教授
2006: 北海道教育大学, 教育学部釧路校, 助教授
2005: 北海道教育大学, 教育学部釧路校, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09080:Science education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09070:Educational technology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Educational technology / Special needs education / Science education
Keywords
Principal Investigator
数学教育 / 特別支援教育 / ICT活用 / 関係概念の形成 / カリキュラム構成・開発 / 構成要素の位置関係 / 空間認識 / 図形 / 動的幾何ソフト / 高さ … More / 動的幾何環境(DGE) / 作図 / 関係概念 / カリキュラム開発 / 点の自由度 / 図形の教授・学習 / 動的幾何環境(DGE) / 「高さ」の概念 / 中等前期教育段階 / 学習経験 / 平行四辺形の概念形成 / Dynamic Geometry Environment / 図形学習 / ICT利用 / 平面図形 / 算数・数学教育学 / 相似 / 授業設計 / 学力 … More
Except Principal Investigator
STEAM教育 / STEAM / 探究 / プログラミング教育 / 教材開発 / STEM教育 / 数学教育 / 学習評価 / 広領域 / リベラルアーツ / アート / 学習の評価 / 授業モデル / PBL / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム / 海外での効果検証 / 保育者の養成 / 海外でのプログラムの効果検証 / 遊びを通じて学ぶ活動プログラム開発 / 保育者の養成・研修 / 就学前幼児教育 / 保育者研修 / プロセス・スキル / 5E指導モデル / 幼児教育 / 国際比較調査研究 / ザンビア / 保育者の研修 / 5E指導プログラム / 遊び / 活動プログラム / 国際比較 / プログラム開発 / 幼児期 / 教科総合 / 就学前数学教育 / カリキュラム開発 / 探究活動 / 創造活動 / 教科横断 / STEAM教育 / プロジェクト学習 / デザイン / 課題解決 / STEAM / 生成AI / XR技術 / データサイエンス / 教員養成 / 統計教育 / 情報教育 / ものの理 / 算数・数学 / 理科 / 数理 / 科学 / 生活科 / インタフェース / 天体学習 / AR / VR / タンジブルユーザインタフェース / 実践研究 / タンジブル学習 / 論理的思考 / 空間的思考 / バーチャルリアリティ / 教師教育 / タンジブル教材 / 空間的思考力 / 授業改善 / 教科指導 / CBR / 保護者支援 / 教科指導・授業改善 / ソーシャル・キャピタル / 教員研修 / へき地・小規模校 / 実践共同体 / インクルージョン / 社会資源 / 地域連携 / ソーシル・キャピタル / 小規模校 / へき地 / 特別支援教育 / 軽度発達障害 / 教育工学 / 科学教育 / CAT Less
  • Research Projects

    (13 results)
  • Research Products

    (50 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  動的幾何環境での平面図形の認識に対する記述枠組みの開発:視線計測を取り入れてPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      辻 宏子
    • Project Period (FY)
      2025 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Meiji Gakuin University
  •  Development of cross-curricular statistics education in informatics and mathematics and its application to teacher training programs

    • Principal Investigator
      北澤 武
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  生成AIとXR技術を活用した探究と創造を往還するSTEAM学習環境の確立

    • Principal Investigator
      森田 裕介
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Waseda University
  •  問題解決型PBLを導入した広領域STEM+Aの授業モデル・評価に関する発展的研究

    • Principal Investigator
      大谷 忠
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  「理」を見る力,「理」を解く力の芽を育む生活科の授業開発と評価

    • Principal Investigator
      竹中 真希子
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09080:Science education-related
    • Research Institution
      Oita University
  •  Development of a pre-school mathematics education programme incorporating a subject synthesis perspective.

    • Principal Investigator
      松尾 七重
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Chiba University
  •  探究と課題解決・デザイン活動を融合したSTEAM教育カリキュラムの構築と評価

    • Principal Investigator
      森田 裕介
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Development and Evaluation of STEM Learning Program for Spatial Thinking Ability using Tangible Teaching Materials

    • Principal Investigator
      MORITA Yusuke
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Review of the framework for forming the concept of figures of children and curriculum developmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUJI Hiroko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Meiji Gakuin University
  •  Fundamental Study on Curriculum Development for Geometry in Junior High School Using Informational Communication Technology.Principal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUJI Hiroko
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Meiji Gakuin University
      Hokkaido University of Education
  •  Study on construction of the special needs education system in a remote place, the small school

    • Principal Investigator
      NINOMIYA Shinichi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education
  •  Studies on Development of Computerized Adaptive Testing for Evaluation Learning Processes in Mathematics

    • Principal Investigator
      YASUNO Fumiko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Science education
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  数学教育に求められる学力育成のための実践レベルのカリキュラム開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      辻 宏子
    • Project Period (FY)
      2005 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hokkaido University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2012 2010 2008 2007

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] STEAM教育を考える2022

    • Author(s)
      森田裕介,辻宏子,益川弘如,木村優里
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      学校図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Book] 教育発達学の展開-幼小接続・連携へのアプローチ-2020

    • Author(s)
      辻宏子
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923322
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Journal Article] 動的幾何環境に関する研究動向と展望-ドラッグ機能に焦点を当てて-2024

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      治学院大学心理学紀要

      Volume: 33/34 Pages: 37-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Journal Article] The Elements of STEAM in the Elementary School Life Environment Study Unit "Creating Moving Toys”2023

    • Author(s)
      竹中 真希子、辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 37 Issue: 6 Pages: 107-110

    • DOI

      10.14935/jsser.37.6_107

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-06-24
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02883, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Teacher’s Awareness Regarding the Beginning of Implementation of STEAM Education Using Steps for Coding and Theorization (SCAT)2023

    • Author(s)
      木村 優里、辻 宏子、森田 裕介
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 71-74

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_71

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Journal Article] 就学前算数教育におけるプログラミングに焦点を当てた教科総合プログラムの開発2023

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      第11回春期研究大会論文集

      Volume: - Pages: 33-40

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] A Study on Metaphorical Expressions for Digital Teaching Materials2023

    • Author(s)
      臼井 悠馬, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 38 Issue: 2 Pages: 109-112

    • DOI

      10.14935/jsser.38.2_109

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2023-12-09
    • Language
      English
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] ルートスパイラル型STEAM教育を目指した小学校の授業計画に関する一考察2022

    • Author(s)
      木村 優里、辻 宏子、森田 裕介
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 111-112

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_111

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Interpreting and Utilizing Statistical Data at the Phases of Setting Challenges and Problem Solving in STEAM Education2022

    • Author(s)
      木村 優里, 辻 宏子, 森田 裕介
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 6 Pages: 33-36

    • DOI

      10.14935/jsser.36.6_33

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-06-04
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Sciences in Life Environmental Study Textbooks2022

    • Author(s)
      竹中 真希子, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 33-36

    • DOI

      10.14935/jsser.36.4_33

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-03-27
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02883, KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Journal Article] 幼稚園教諭・保育士養成課程におけるSTEAM教育観の涵養を目指した絵本づくり実践の開発2022

    • Author(s)
      江草 遼平、竹中 真希子、辻 宏子
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 46 Issue: 0 Pages: 107-108

    • DOI

      10.14935/jssep.46.0_107

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] Practices of STEAM Education in Higher Education2022

    • Author(s)
      江草 遼平, 木村 優里, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 6 Pages: 9-12

    • DOI

      10.14935/jsser.36.6_9

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2022-06-04
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188, KAKENHI-PROJECT-23K20699
  • [Journal Article] デジタル教材づくりを通したSTEAM教育の実践:ミニ博物館の展示デザインとプロトタイプ開発2021

    • Author(s)
      江草遼平・木村優里・辻宏子
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2022-CDS-33 Pages: 1-4

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Journal Article] A Study on Programming Education in Elementary School Mathematics2019

    • Author(s)
      成松 はるか, 青山 和裕, 辻 宏子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 43-46

    • DOI

      10.14935/jsser.34.3_43

    • NAID

      130007769089

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-12-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Journal Article] A consideration on development of thinking ability by game-based learning material “Las ONE”2019

    • Author(s)
      佐野友香莉, 辻宏子, 森田裕介
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 181-186

    • DOI

      10.14935/jsser.34.3_181

    • NAID

      130007769008

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-12-21
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Journal Article] 動的幾何環境GeoGebraにおける作図活動に関する考察-「点の自由度」の概念に焦点をあてた分類枠組みの提案と検証-2019

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 43(2)

    • NAID

      130007676159

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] 児童・生徒の「高さ」の理解に関する考察(2)-平面図形の求積問題に関する横断的調査より-2018

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      心理学部紀要

      Volume: 28 Pages: 59-70

    • NAID

      120006465151

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] フィンランドの算数科教科書に関する一考察2017

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      平成29年度日本科学教育学会第5回研究会報告書

      Volume: 32(5) Pages: 117-120

    • NAID

      130007387618

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] フィンランドの算数科・数学科カリキュラムに関する考察 ―汎用的コンピテンスに焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41(4) Pages: 425-437

    • NAID

      130006322333

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] 児童・生徒の「高さ」の理解に関する考察-平行四辺形の求積問題に関する横断的調査より-2017

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      心理学紀要

      Volume: 27 Pages: 23-33

    • NAID

      120006240543

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] フィンランドの算数科カリキュラムに関する一考察―Transversal Competence に注目して―2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Journal Title

      平成28年度日本科学教育学会第4回研究会研究報告

      Volume: 31(4) Pages: 9-14

    • NAID

      130006655953

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Journal Article] 平行四辺形の求積問題の解決にみる子どもの「高さ」の理解2012

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌算数教育

      Volume: 94 Pages: 2-11

    • NAID

      110009445273

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730684
  • [Journal Article] 平行四辺形の求積問題の解決にみる子どもの「高さ」の理解,算数教育2012

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 94(4) Pages: 2-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730684
  • [Journal Article] 「高さ」に関する一考察-求積問題の解決から見る子どもの認識の状態-2010

    • Author(s)
      辻宏子
    • Journal Title

      数学教育論文発表会論文集

      Volume: 43(1) Pages: 445-446

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730684
  • [Journal Article] 算数に困難を示す子どもの教材及び指導法の開発2008

    • Author(s)
      二宮信一、辻宏子、服部健治、佐々木恵
    • Journal Title

      北海道教育大学釧路校研究紀要『釧路論集』(北海道教育大学釧路校) 第40号

      Pages: 65-69

    • NAID

      110008767297

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530871
  • [Journal Article] The Analysis of Learning Resources Based on the Effectiveness of DGE2007

    • Author(s)
      Hiroko TSUJI
    • Journal Title

      31st Conference of the International for Psychology of Mathematics Education Proceedings (掲載決定)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730491
  • [Journal Article] 「点の自由度」に注目した教材と生徒の活動の分析2007

    • Author(s)
      辻 宏子
    • Journal Title

      筑波数学教育研究 26(掲載決定)

    • NAID

      40016039316

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730491
  • [Presentation] SDGs に関するシリアスゲーム開発型 STEAM 教育の実践2024

    • Author(s)
      江草遼平,木村優里,辻宏子
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 就学前算数教育におけるプログラミングに焦点を当てた教科総合プログラムの開発2023

    • Author(s)
      辻宏子
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 中学校における探究と創造の往還を目指した STEAM 教育の取り組み2023

    • Author(s)
      木村優里, 辻宏子, 森田裕介
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] ルートスパイラル型STEAM教育を目指した小学校の授業計画に関する一考察2022

    • Author(s)
      木村 優里, 辻 宏子, 森田 裕介
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 幼稚園教諭・保育士養成課程におけるSTEAM教育観の涵養を目指した絵本づくり実践の開発2022

    • Author(s)
      江草 遼平, 竹中 真希子, 辻 宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 学校教育へのSTEAM教育の導入における支援方法の分析-公立小学校への導入初期の事例をもとに-2021

    • Author(s)
      木村優里,辻宏子,森田裕介
    • Organizer
      日本STEM教育学会拡大研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 学術研究にみる小学校生活科における科学的・数理的要素2021

    • Author(s)
      竹中真希子・ 辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会年会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] 学術研究にみる小学校生活科における科学的・数理的要素2021

    • Author(s)
      竹中 真希子, 辻 宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02883
  • [Presentation] 中学校理科物理分野におけるSTEM/STEAM 教育の試み―生徒の対話に着目した教科横断的なプロセスの解明に向けて―2021

    • Author(s)
      北澤武・宮村連理・辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会年会第45回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] ゲーム型学習教材「ラスワン」による数量スキル育成に関する考察2020

    • Author(s)
      佐野友香梨・辻宏子・森田裕介
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20188
  • [Presentation] ゲーム型学習教材「ラスラン」の開発および評価2019

    • Author(s)
      佐野友香莉,長濱澄,辻宏子,森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] Effects of Teacher’s Training Programs: Focus on STEM/STEAM Education at Japanese Elementary Schools2019

    • Author(s)
      Kitazawa, T., Koizumi, S., Morita, Y., Setozaki, N & Tsuji, H.
    • Organizer
      17th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] NGSSに見るSTEM教育における数学の位置づけ:領域横断的な概念に注目する必要性2019

    • Author(s)
      辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] 小学校における教科横断的な学びに対する学生の認識2019

    • Author(s)
      辻宏子,森田裕介,江草遼平,北澤武,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] 教員の ICT 活用指導力とプログラミング教育に対する自己効力感の関連分析 -STEM/STEAM 教育を目指す小学校の模擬授業を通して-2018

    • Author(s)
      北澤武,森田裕介,瀬戸崎典夫,辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] 教員養成系大学生の教科内容の関係性の理解に関する一考察―カリキュラム・マネジメントとSTEM/STEAM教育の観点から―2018

    • Author(s)
      北澤武,森田裕介,瀬戸崎典夫,辻宏子
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] STEM教育における空間認識力の育成を目的としたVR教材の試作2018

    • Author(s)
      森田裕介,宮西祐香子,北澤武,瀬戸崎典夫,辻宏子,江草遼平,長濱澄
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] 天体学習を支援するためのタブレット版タンジブル学習システムの開発2017

    • Author(s)
      森田裕介・北澤武・瀬戸崎典夫・田尻圭佑・長濱澄・辻宏子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] タブレット版タンジブル教材の体験と指導案の作成が教育学部生のICT活用指導力に対する認識に与える影響2017

    • Author(s)
      北澤武,森田裕介,瀬戸崎典夫,田尻圭佑,長濱澄,辻宏子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02003
  • [Presentation] フィンランドの算数科・数学科カリキュラムに関する一考察2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Organizer
      日本科学教育学会第40回年会
    • Place of Presentation
      ホルトホール大分(大分県大分市)
    • Year and Date
      2016-08-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Presentation] フィンランドの算数科カリキュラムに関する一考察―Transversal Competence に注目して―2016

    • Author(s)
      小野塚葵・辻宏子
    • Organizer
      平成28年度第4回日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04783
  • [Presentation] 「高さ」に関する一考察-求積問題の解決からみる子どもの認識の状態-2010

    • Author(s)
      辻宏子(明治学院大学)
    • Organizer
      日本数学教育学会(第43回数学教育論文発表会)
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730684
  • [Presentation] 「高さ」に関する一考察-求積問題の解決から見る子どもの認識の状態-2010

    • Author(s)
      辻宏子
    • Organizer
      第43回数学教育論文発表会口頭発表の部,日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      宮崎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21730684
  • 1.  瀬戸崎 典夫 (70586635)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 2.  北澤 武 (80453033)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  MORITA Yusuke (20314891)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 4.  竹中 真希子 (70381019)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  大谷 忠 (80314615)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  木村 優里 (80611970)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 7.  SYAKUSHI Takahiro (00216144)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  SAKUMA Takuya (10255060)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  HAGIWARA Yasuhito (30373187)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  青山 和裕 (10400657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  下郡 啓夫 (00636392)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  江草 遼平 (70826239)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  YASUNO Fumiko (00370081)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NAKAMURA Naoto (20201676)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  NINOMIYA Shinichi (80382555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  森本 康彦 (10387532)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  杉本 雅則 (90280560)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  齊藤 智樹 (90849613)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  松尾 七重 (70292654)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  中和 渚 (00610718)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  佐藤 真帆 (30710298)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  高阪 将人 (50773016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  森 薫 (90624859)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  中西 康雅 (00378283)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  松原 憲治 (10549372)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  後藤 賢次郎 (10634579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  谷田 親彦 (20374811)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  手塚 千尋 (20708359)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  倉敷 哲生 (30294028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  山田 秀和 (50400122)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  安藤 明伸 (60344743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  畑山 未央 (60759124)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  TONISHI Manabu
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  HATORI Kenji
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 35.  SASAKI Megumi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  OTOMO Hiromi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi