• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHINDO Toshihiko  進藤 聡彦

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 30211296
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 放送大学, 教養学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 放送大学, 教養学部, 教授
2017 – 2023: 放送大学, 教養学部, 教授
2014 – 2016: 山梨大学, 総合研究部, 教授
2012 – 2013: 山梨大学, 教育学研究科(研究院), 教授
2010 – 2012: 山梨大学, 教育学研究科, 教授 … More
2003 – 2009: 山梨大学, 教育人間科学部, 教授
2003: University of Yamanashi, Faculty of Education and Human Sciences, Professor, 教育人間学部, 教授
2001 – 2002: 山梨大学, 教育人間科学部, 助教授
1997 – 1999: Yamanashi University, ASSOCIATE PROFESSOR, 教育人間科学部, 助教授
1991 – 1997: 山梨大学, 教育学部, 助教授 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational psychology / Basic Section 10020:Educational psychology-related / 教育・社会系心理学
Except Principal Investigator
教科教育 / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 09010:Education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
ルール学習 / 教科学習 / 知識操作 / 知識の構造化 / 問題解決 / 社会認識 / 教授方略 / 教科教育 / ルール適用 / 知識の適用 … More / 教材開発 / 象徴事例 / 教授・学習過程 / 科学教育 / 展開図 / 変数間の関係 / ルールと事例の関係 / ルール表象 / 要素間の関連 / 標的ルールと対比ルール / ルールと事例の構造 / interest in learning / conceptual change / history learning / teaching strategy / symbolic instance / social recognition / 言語教材 / 好奇動機 / 社会科 / 命題の学習 / 学習の面白さ / 概念変容 / 歴史学習 / 教授法 / RULE LEARNING / EDUCATIONAL PSYCHOLOGY / UNDERGRADUATE / INSTRUCTION STRATEGY / ECONOMIC CONCEPTION / NAIVE BELIEF / 類推 / 転移 / 教授-学習過程 / 経済学 / 認知過程 / 素朴概念 / 教育心理学 / 大学生 / 経済認識 / 素材概念 / 公式の適用 / 算数・数学 / 教授・学習 / 教授学習過程 / 外挿 / 数直線 / 一般・個別の知識 / ルールの適用 / 教材の実体化 / 実体化 / 認知メカニズム / 理数科認識 / 誤ルール / 不十分な認識 / 教授法略 / 納得の過程 / 法則学習 / 誤概念 / 納得 / ランドマーク / 地図の照合 / 社会的認知 / 空間認識 … More
Except Principal Investigator
科学的概念 / ルール学習 / 数学教育 / Misconception / Scientific Concept / ミスコンセプション / 数学的理解 / アブダクション / 探究学習 / 発展的学習 / 誘導法 / 知識教授 / 知識の機能 / 学校教育 / 知識の転移 / 科学的知識 / 課題解決 / 知識の適用 / 既有知識 / 既知性効果 / 知識構成水準 / 深化機能 / 予測機能 / 要約機能 / ルールの機能 / 高齢者学習 / ライフログ / 情報行動 / データリテラシー / 高齢者教育 / Information Science / Basic Theory for Math Education / Mathematics and Science / Mathematics and Culture / Mathematiology / Integrated Study / Cross Subjects / Mathematics Education / 数学学(mathematiology) / 数学と諸科学 / 数学と文化 / 数学学(mathemaiology) / 情報科学 / 数学教育の基礎理論 / 理数系の総合学習 / クロス教材 / Mathematical understanding / Naive Conception / 素朴概念 / Mathematics education / Science education / Scientific concepts / Cognitive strategies / メタ認知 / 自己評価 / 算数教育 / 理科教育 / 認知的方略 / Cognitive Conflict / Mathematical Understanding / 文字式 / 認知的コンフリクト Less
  • Research Projects

    (16 results)
  • Research Products

    (89 results)
  • Co-Researchers

    (25 People)
  •  ルールベーストアプローチによる発展的学習に関する教育心理学的研究

    • Principal Investigator
      工藤 与志文
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Knowledge Operation as a Teaching Strategy to Promote Knowledge Structuring in Social StudiesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      進藤 聡彦
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  学校教育で獲得された科学的知識の転移およびその抑制・促進要因に関する研究

    • Principal Investigator
      工藤 与志文
    • Project Period (FY)
      2021 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  The effect of structuring rules and operational knowledge on the promotion of subject learning and its application to teaching materialsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Shindo Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      The Open University of Japan
  •  Development of a Data Literacy Learning Program for Older People Aiming for Social Participation

    • Principal Investigator
      MIZOUE Chieko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Educational psychology study on instruction strategy to promote knowledge systematizationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO TOSHIHIKO
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      The Open University of Japan
      University of Yamanashi
  •  "Knowledge Operation" to Enable Flexible Rule Use in Subject LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  The development of teaching materials in line with the cognitive mechanisms of the learnersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Educational Psychology Research on the Improvements of Subjects Learning from the Viewpoint of Realization ProcessPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2006 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A PSYCHOLOGICAL RESEARCH ON THE FORMATION PRINCIPLE OF TEACHING MATERIALS FOR PROMOTING SOCIAL RECOGNITIONPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      2003 – 2005
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  Study on Mathematics Education with "Cross Subjects" in Elementary and Secondaxy Education.

    • Principal Investigator
      HIRANO Yoichi
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      TOKAI UNIVERSITY
  •  THE FORMATION MECHANISM OF NAIVE THEORY CONCERNED SOCIAL SCIENCES AND ITS REFORMATION STRATEGYPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      SHINDO Toshihiko
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      YAMANASHI UNIVERSITY
  •  A Study on Children's Naive Conceptions in Mathematical and Scientific Understanding.

    • Principal Investigator
      FUJII Toshiakira
    • Project Period (FY)
      1995 – 1997
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      Yamanashi University
  •  社会認識的な要因が地図の読解に及ぼす影響に関する教育心理学的研究Principal Investigator

    • Principal Investigator
      進藤 聡彦
    • Project Period (FY)
      1993
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      University of Yamanashi
  •  A STUDY OF THE DEVELOPMENT OF COGNITIVE STRATEGIES IN SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION

    • Principal Investigator
      HORI Tetsuo
    • Project Period (FY)
      1993 – 1995
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      教科教育
    • Research Institution
      YAMANASHI UNIVERSITY
  •  A Study on Children's Misconceptions in School Mathematics and School Science

    • Principal Investigator
      FUJII Toshiakira
    • Project Period (FY)
      1991 – 1992
    • Research Category
      Grant-in-Aid for General Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Yamanashi

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2004 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 思考力を育む「知識操作」の心理学2022

    • Author(s)
      工藤与志文,進藤聡彦,麻柄啓一
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Book] 人間教育の教授学2021

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088461
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00974
  • [Book] 自己調整学習-理論と実践の新たな展開へ-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦,他
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] Teaching the Predictive Function of Scientific Rules: Factors Relating to the Familiarity Effect in Knowledge Application2023

    • Author(s)
      Kudo Yoshifumi、Sato Seiko、Shindo Toshihiko
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 1 Pages: 38-50

    • DOI

      10.5926/jjep.71.38

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020, KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] 教授学習心理学研究の対象と方法2022

    • Author(s)
      渡邉大輔, 宇野 忍, 工藤与志文, 進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 18 Pages: 27-52

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] ルールによる課題解決はなぜ困難なのか-「誘導法」によるルール学習研究ー2021

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 17

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Journal Article] The effect of knowlege systematization on learning scientific rules: A case study using a qualitative approach2019

    • Author(s)
      Kudo, Y., Sato, S., Nishibayashi, K., & Shindo, T.
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: 5 Pages: 29-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] The effect of knowlege systematization on learning scientific rules: A case study using a qualitative approach2019

    • Author(s)
      Kudo, Y., Sato, S., Nishibayashi, K, & Shindo, T
    • Journal Title

      Annual Bulletin, Graduate School of Education, Tohoku University

      Volume: 5 Pages: 29-41

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00974
  • [Journal Article] ルールと事例の論理構造理解がルール適用に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      進藤 聡彦・麻柄 啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      130007992883

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00974
  • [Journal Article] ルールと事例の論理構造理解がルール適用に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      進藤聡彦,麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 14 Pages: 1-10

    • NAID

      130007992883

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] Understanding of the Relationship between Polyhedrons and Patterns among Second-Grade Elementary Students2018

    • Author(s)
      Moriya, S. & Shindo, T.
    • Journal Title

      Beitraege zum Mathematikunterricht 2017

      Volume: 2017年度版 Pages: 681-684

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] Understanding of the relationship between polyhedrons and patterns among second-grade elementary students2018

    • Author(s)
      Moriya, S., & Shindo T.
    • Journal Title

      Beitraege zum Mathmatikunterricht 2017

      Volume: 2017年版 Pages: 681-684

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] ルールと事例の論理構造理解がルール適用に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007992883

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] ボックス図を使った割合指導の試み2017

    • Author(s)
      守屋誠司・加藤卓・進藤聡彦
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57 Pages: 211-220

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] 数直線の指導による割合問題の指導改善2017

    • Author(s)
      守屋誠司・進藤聡彦
    • Journal Title

      数学教育学会誌

      Volume: 57 Pages: 187-198

    • NAID

      130007834242

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] The Effectt of Knowledge Structuring on the Application of Rules2017

    • Author(s)
      Sato, S., Nishibayashi, K., Shindo, T., & Kudo, Y.
    • Journal Title

      European Psychology Learning & Teaching 2017

      Volume: 2017年度版 Pages: 137-139

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] Effects of Diagrams Showing Relationship between Variables in Solutions to Problems Concerning Relative Values2017

    • Author(s)
      Kato, T., Moriya, S., & Shindo, T.
    • Journal Title

      Beitraege zum Mathematikunterricht 2016

      Volume: - Pages: 856-859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Journal Article] Number Lines as an Instrument for Solving Problem on Relative Values2016

    • Author(s)
      Toshiko Shindo & Seiji Moriya
    • Journal Title

      Beitrage zum Mathematikunterricht 2015

      Volume: 2015年版 Pages: 856-859

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] ルール表象はなぜ成立しにくいのか -抽象的な概念名辞の「まくら言葉化」-2015

    • Author(s)
      麻柄啓一・進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 63

    • NAID

      130005108235

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 外挿操作による問題解決の促進2015

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 275-282

    • NAID

      40020389863

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 問題表現の具体性が数学公式の適用に及ぼす影響2014

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 15 Pages: 329-337

    • NAID

      40020022387

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 教授・学習研究と教育実践の結びつき -10年前との比較を通して-2014

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 53 Pages: 57-69

    • NAID

      130004873263

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] 内包量の公式における「変数の入れ替え原理」の理解2014

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 10 Pages: 12-23

    • NAID

      130006330074

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Duncker の放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13巻 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] ルール適用における操作活動の効果-Dunckerの放射線問題に即して-2012

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要

      Volume: 13 Pages: 341-350

    • NAID

      40019818913

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 教材文読解における操作活動が歴史の誤認識修正に及ぼす効果2012

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 8巻、2号 Pages: 61-70

    • NAID

      110009934968

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] ルール命題操作による問題解決の促進2011

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、1号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59巻、3号 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 面積比の理解に及ぼす操作結果の実体化の効果2011

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 59 Pages: 320-329

    • NAID

      130002151060

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Journal Article] 教科学習における納得の過程を保証する条件2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要(CD版) 11

      Pages: 224-232

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 象徴事例の違いが誤ルールの修正に及ぼす影響-気体の溶解度に関するルールをめぐって-2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 10(CD版)

      Pages: 183-194

    • NAID

      110007226185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 9(CD版)

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学育人間科学部紀要 9

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 言葉のルールと体験としての象徴事例2008

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      社会科教育 584

      Pages: 25-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 補強情報が誤ルールのリバウンド抑制に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 9

      Pages: 225-235

    • NAID

      110006782226

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 小学生の誤った内角概念を利用した発展的な学習-納得の過程への着目と発展的学習の教材開発の視点から-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、中込裕理
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 3

      Pages: 13-19

    • NAID

      110008729868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 小学生の誤った内角概念を利用した発展的な学習 -納得の過程への着目と発展的学習の教材開発の視点から-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      教授学習心理学研究 3

      Pages: 13-19

    • NAID

      110008729868

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一、伏見陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 誤概念の修正に有効な反証事例の使用方略-融合法の効果-2006

    • Author(s)
      進藤 聡彦, 麻柄 啓一, 伏見 陽児
    • Journal Title

      教育心理学研究 54

      Pages: 162-173

    • NAID

      110004751046

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 小学生の限定的な内角概念を納得に拡大する教授方略2006

    • Author(s)
      進藤 聡彦, 中込 裕理, 守屋 誠司
    • Journal Title

      日本教授学習心理学会第2回年会予稿集

      Pages: 30-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Journal Article] 学習に有効な象徴事例の条件に関する探索的研究2004

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 6・1

      Pages: 151-159

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例が効果を持つ条件2004

    • Author(s)
      麻柄啓一, 進藤聡彦
    • Journal Title

      日本教育心理学会第46回総会発表論文集

      Pages: 188-188

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 意見命題の受け入れに及ぼす象徴事例の効果2004

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      読書科学 48巻2号

      Pages: 61-69

    • NAID

      40006525751

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 学習に有効な象徴事例の条件に関する探索的研究2004

    • Author(s)
      進藤聡彦, 麻柄啓一
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 6巻1号

      Pages: 151-159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 象徴事例概念の提案と歴史学習に及ぼす象徴事例の効果の検討2004

    • Author(s)
      麻柄啓一, 進藤聡彦
    • Journal Title

      教育心理学研究 52巻3号

      Pages: 231-240

    • NAID

      110001889136

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] Effects of symbolic instance on an opinion acceptance.2004

    • Author(s)
      Toshihiko SHINDO
    • Journal Title

      Science of Reading 48(2)

      Pages: 61-69

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] Preliminary study on condition of symbolic instances for effective learning.2004

    • Author(s)
      Toshihiko SHINDO
    • Journal Title

      Bulletin of Education & Human Sciences of University of Yamanashi 6(1)

      Pages: 151-159

    • NAID

      110006391772

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Journal Article] 意見命題の受け入れに及ぼす象徴事例の効果2004

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Journal Title

      読書科学 48・2

      Pages: 61-69

    • NAID

      40006525751

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15530421
  • [Presentation] 既有知識の問題解決への適用実態と適用促進方略2023

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第19回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K02867
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文, 佐藤誠子, 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦・工藤与志文・佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルール適用においてカテゴリー情報はなぜ無視されるのか2022

    • Author(s)
      工藤与志文・佐藤誠子・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルールの2つの機能の理解2022

    • Author(s)
      進藤聡彦, 工藤与志文, 佐藤誠子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第18回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 生涯学習の促進・抑制要因2021

    • Author(s)
      進藤聡彦・岩崎久美子
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00974
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果―金属ルールの学習を例に―2021

    • Author(s)
      佐藤誠子・工藤与志文・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K03020
  • [Presentation] ルールの予測機能の教授が課題解決に及ぼす効果2021

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第17回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 課題解決における既有知識の使用に及ぼす大学教育の影響2020

    • Author(s)
      工藤与志文,進藤聡彦,佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(2)2020

    • Author(s)
      工藤与志文,佐藤誠子,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 誘導法によるルール学習研究(1)2020

    • Author(s)
      佐藤誠子,工藤与志文,進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第16回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 数値と実体との対応関係の把握と参照事例提示の効果2019

    • Author(s)
      進藤聡彦・守屋誠司
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03264
  • [Presentation] 科学的ルールの学習に及ぼす知識システム化の効果2018

    • Author(s)
      佐藤誠子, 西林克彦, 進藤聡彦, 工藤与志文
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第14回年会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] The Effectt of Knowledge Structuring on the Application of Rules2017

    • Author(s)
      Sato, S., Nishibayashi, K., Shindo, T., & Kudo, Y.
    • Organizer
      European Psychology Learning & Teaching Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] 2nd Graders' Under standing of the Relationship between Patterns and Solids2017

    • Author(s)
      Moriya, S., & Shindo, T.
    • Organizer
      51st Jahrestagung der GDM
    • Place of Presentation
      University of Potsdam
    • Year and Date
      2017-02-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04296
  • [Presentation] Improvement of Education Contents, Education Method about the Relative Values using Worksheets and a Figure FRQ2016

    • Author(s)
      Takashi Kato, Seiji Moriya, & Toshihiko Shindo
    • Organizer
      50th Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik
    • Place of Presentation
      Padagogischen Hochschule Heidelberg(Germany)
    • Year and Date
      2016-03-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 割合の学習における数直線指導の必要性2015

    • Author(s)
      進藤聡彦・清水光
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第11回大会
    • Place of Presentation
      茨城大学(茨城県水戸市)
    • Year and Date
      2015-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 割合に関する問題解決の困難さ ―数直線の把握の観点から―2015

    • Author(s)
      進藤聡彦・守屋誠司
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 内包量の理解における「変数の入れ替え原理」の理解2013

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都千代田区)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 数学公式の適用に及ぼす抽象・具体表現の影響2013

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第9回年会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 物の浮沈のルールにおける操作の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 物の浮沈ルールの学習における操作の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第8回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 歴史に関する誤認識の修正に及ぼす操作援助の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦、 麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会 (琉球大学)
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 歴史に関する誤認識の修正に及ぼす操作援助の効果2012

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 問題解決に及ぼす知識操作情報の教授効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本応用心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府)
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 操作結果の 「実体化」の違いが学習に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      麻柄啓一、 進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      北海学園大学
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 問題解決に及ぼす知識操作情報の教授効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本応用心理学会第77回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2010-09-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 操作結果の「実体化」の違いが学習に及ぼす効果2010

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第6回年会
    • Place of Presentation
      北海学園大学(北海道)
    • Year and Date
      2010-07-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530698
  • [Presentation] 問題解決に及ぼすルール命題操作の効果2009

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第5回年会
    • Place of Presentation
      東北福祉大学
    • Year and Date
      2009-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討 -補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] ルール推理の根拠として位置づきやすい象徴事例の条件2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] ルール推理の根拠として位置づきやすい象徴事例の条件2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念のリバウンドを防ぐ教示の条件2007

    • Author(s)
      麻柄啓一、進藤聡彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回総会
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      2007-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念への回帰を防ぐ教授法の検討-補強情報の教授効果に着目して-2007

    • Author(s)
      進藤聡彦、麻柄啓一
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第3回年会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学
    • Year and Date
      2007-06-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 誤概念の修正に及ぼす代替的な説明原理の親授効果2007

    • Author(s)
      進藤聡彦
    • Organizer
      日本心理学会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2007-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 小学生の限定的な内角概念を納得的に拡大する教授方略2006

    • Author(s)
      進藤聡彦、中込裕理、守屋誠司
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第2回年会
    • Place of Presentation
      茨城キリスト教大学
    • Year and Date
      2006-06-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18530509
  • [Presentation] 外挿操作による課題解決の促進

    • Author(s)
      進藤聡彦・麻柄啓一
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫県神戸市)
    • Year and Date
      2014-11-07 – 2014-11-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] Number Lines as a Tool of Problem Solving on Relative Value

    • Author(s)
      S. Moriya & T. Shindo
    • Organizer
      Die 49 Jahrestagung der Gesellschaft fur Didaktik der Mathematik
    • Place of Presentation
      Universitat Basel(Basel, Switzerland)
    • Year and Date
      2015-02-09 – 2015-02-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] 数直線の指導による割合問題の指導改善について

    • Author(s)
      守屋誠司・進藤聡彦・清水光
    • Organizer
      2015年度数学教育学会春季年会
    • Place of Presentation
      明治大学(東京都千代田区)
    • Year and Date
      2015-03-21 – 2015-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • [Presentation] ルール表象はなぜ成立しにくいのか ―概念明示の「まくら言葉化」とその原因―

    • Author(s)
      麻柄啓一・進藤聡彦
    • Organizer
      日本教授学習心理学会第10回年会
    • Place of Presentation
      仙台白百合女子大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2014-07-05 – 2014-07-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380874
  • 1.  KUDO Yoshifumi (20231293)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  MAGARA Keiichi (40134340)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 32 results
  • 3.  佐藤 誠子 (20633655)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 4.  HORI Tetuo (30145106)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  FUJII Toshiakira (60199289)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  KURITA Shinji (00195554)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  西林 克彦 (70012581)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 8.  KAJI Toshiko (70134765)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SHIMIZU Yoshinori (90226259)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  HIRANO Yoichi (20189856)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MORIYA Seiji (00210196)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SUZUKI Takanori (20226525)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  YAMAGAMI Akira (40138665)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  SHIMADA Keiko (40235619)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MIZOUE Chieko (40283030)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  森本 信也 (90110733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  平田 邦男 (70020469)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  服部 一秀 (60238029)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  上保 秀夫 (00571184)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  岩崎 久美子 (10259989)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  宇陀 則彦 (50261813)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  小川 敬之 (50331153)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  呑海 沙織 (60523173)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  松原 正樹 (90714494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  舛田 弘子 (40289731)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi