• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TOKUI ATSUKO  徳井 厚子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

TOKUI Atsuko  徳井 厚子

Less
Researcher Number 40225751
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授
2015: 信州大学, 学術院教育学系, 教授
2014: 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授
2007 – 2013: 信州大学, 教育学部, 准教授
1997 – 1999: 信州大学, 教育学部, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Japanese language education
Except Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Education on school subjects and activities / Japanese language education / Foreign language education / Educaion / Sociology of education
Keywords
Principal Investigator
コミュニケーション / 外国人支援 / 研修モデル / 資質・能力 / 外国人相談員 / インタビュー / 地域 / 複言語・複文化主義 / 複言語サポーター / コロナ禍 … More / リスク時 / 多文化共生 / 災害時 / 異文化間協働 / バイリンガル相談員 / 研修 / 研修プログラム / 協働 / 日本人コーワーカー / 異文化間能力 / 生活相談 / 支援 / ウェルフェア / コンピテンシー / 関係性 / 複言語・複文化能力 / 言語使用 / 社会参加 / 日本語・母語支援 / 関係構築 / バイリンガルサポーター / インタビュー調査 … More
Except Principal Investigator
国語科教育 / 汎用型言語能力 / 実践モデル / 教科横断 / 言語文化 / 汎用的言語能力 / SCS / 日本語教育 / 教員養成 / 幼児教育 / 実践理論 / 教科・領域横断 / 幼小接続教育 / 保幼小中高連携 / 国際比較 / 教科横断型 / 汎用的能力 / 比較教育研究 / 'Nihonjijo' / interactive activities among universities / joint workshops / group activities / communication education / education for intercultural understanding / multicultural classes / 意識変化 / 合宿 / 大学間交流 / 日本事情 / 大学間相互交流 / 合同合宿 / 共同作業 / コミュニケーション教育 / 異文化理解教育 / 多文化クラス / 学習教材 / 語彙選定 / モバイル機器 / カルタ / カード教材 / 多言語学習教材 / 語彙習得 / モバイル教材 / タブレットPC / 生活語彙 / タブレットPC / デジタル教材 / 多言語教育 / 多文化共生 / 外国人児童生徒教育 / 多文化教育 / 免許状更新講習 / 教員養成改革 / カリキュラム / アメリカ / 多言語・多文化化 / 教育養成改革 / 研究者と実践者の協働 / 教師教育 / 研究者と実践者の連携 / 日本語指導を必要とする児童生徒 / 教師養成 / 教師の成長 / 現職教員研修 / 多文化教員 / 日本語指導の必要な児童生徒 / 多言語多文化化 / 教室研究 / 多言語多分化 / 教室研 / 教師論 / 人材育成 / 大学教育 / 教員のキャリア形成 / 教育実践 / 教員の資質・能力 / 年少者日本語教育 / 学校の多文化化 / インタビュー調査 / 調査倫理 / 作品化 / 相互性 / インタビュー / 異文化間教育研究 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (99 results)
  • Co-Researchers

    (40 People)
  •  リスク時の外国人相談員に必要な資質・能力の解明と研修モデルの開発:コロナ禍の調査Principal Investigator

    • Principal Investigator
      徳井 厚子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Research of improvement of a generic linguistic competence based on the viewpoint of 'linguistic culture'

    • Principal Investigator
      藤森 裕治
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Bunkyo University
  •  Developing Intercultural training program for intercultural collaboration between foreign consultants and Japanese coworkersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tokui Atsuko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Construction of a generic language skill's concept based on language culture point of view and a development of Cross-curricular practical model

    • Principal Investigator
      Fujimori Yuji
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Research on the Plurilingual and Pluricultural Competences of Plurilingual Supporters through the Study of Language UsagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUI Atsuko
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Study on Relationship-Building Communication in the Support Services Provided by Bilingual SupportersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOKUI Atsuko
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Shinshu University
  •  Developmental Study of Training System for Pre- and In-Service Teachers for Multilingual and Multicultural Schools

    • Principal Investigator
      HAMADA Mari
    • Project Period (FY)
      2010 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Kyoto University of Education
  •  A Study for Constructing Multicultural Education in Japan: Creating Collaborative Schooling with Foreign Students

    • Principal Investigator
      MATSUO Tomoaki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  The Development of Multi-Language Learning Material forMultilingual Education with the Use of a Mobile Device

    • Principal Investigator
      NISHIGAKI Chikako
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Chiba University
  •  Multicultural Teacher Education to Respond to the Educational needs in Increasingly Diverse Schools

    • Principal Investigator
      SAITO Hiromi
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
  •  A study of construction process of reciprocity in interviews in the field of intercultural education

    • Principal Investigator
      NAKAJIMA Tomoko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Poole Gakuin University
  •  A Study of Multicultural Classes in Japan : A Report of Case Studies of Experimental Classes at Five Japanese Universities.

    • Principal Investigator
      TSUCHIYA Chihiro
    • Project Period (FY)
      1997 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      AICHI PREFECTURAL UNIVERSITY
      Niigata University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 多文化共生社会のキーパーソン-バイリンガル相談員によるコミュニケーション支援-2023

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00662
  • [Book] 多文化共生社会のキーパーソン-バイリンガル相談員によるコミュニケーション支援-2023

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Book] 外国人労働者の適正な受け入れと多文化共生社会の形成に向けてー外国人労働者の受入れのあり方と多文化共生社会の形成に関する調査研究委員会報告2022

    • Author(s)
      山脇啓造,近藤敦,徳井厚子,早川智津子,齊藤善久,佐藤由利子,橋本由紀ほか
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      (公)連合総合生活開発研究所
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Book] 異文化間教育事典2022

    • Author(s)
      徳井厚子ほか
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750353999
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Book] 改訂版多文化共生のコミュニケーション2020

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Publisher
      アルク
    • ISBN
      9784757436084
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Book] 改訂版多文化共生のコミュニケーション-日本語教育の現場から-2020

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      アルク
    • ISBN
      9784757436084
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Book] 異文化間教育学大系 2巻「地域社会と文化接触」2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Book] 文化接触における場としてのダイナミズム2016

    • Author(s)
      加賀美常美代・徳井厚子・松尾知明外7名
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Book] 文化接触における場としてのダイナミズム2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Book] 私はどのような教育実践をめざすのか―言語教育とアイデンティティー2013

    • Author(s)
      細川英雄、鄭京姫、徳井厚子、牲川波都季、田中里奈、三代純平、松本剛次、青山玲二郎、橋本拓郎、山口悠希子、米本和弘
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Book] 多文化教育をデザインする―移民時代のモデル構築ー2013

    • Author(s)
      松尾知明、馬渕仁、野崎志帆、見世千賀子、森茂岳雄、柴山真琴、徳井厚子、乾美紀、津村公博
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Book] 多文化教育のデザイン-移民時代のモデル構築2013

    • Author(s)
      松尾知、馬渕仁、野崎志帆、見世千賀子、森茂岳雄、柴山真琴、徳井厚子、乾美紀、津村公博
    • Total Pages
      251
    • Publisher
      勁草書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330224
  • [Book] 私はどのような教育実践をめざすのか―言語教育とアイデンティティ―2013

    • Author(s)
      細川英雄、鄭京姫、徳井厚子, 他
    • Total Pages
      258
    • Publisher
      春風社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Book] 「異文化間教育学とコミュニケーション研究」小島勝編著『異文化間教育学の研究』2008

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Total Pages
      370
    • Publisher
      ナカニシャ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530769
  • [Journal Article] Teacher Training Class on Teaching Children with Foreign Roots2024

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 18 Pages: 239-250

    • DOI

      10.50928/0002002034

    • ISSN
      2188-5265
    • URL

      https://soar-ir.repo.nii.ac.jp/records/2002034

    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00662
  • [Journal Article] 多文化共生社会における日本語教育の現状と課題2022

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      外国人労働者の適正な受け入れと多文化共生社会の形成に向けて

      Volume: 0 Pages: 81-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Journal Article] リスク時における外国人相談員のコミュニケーション支援の課題ーコロナ禍の事例からみえてくるもの2022

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 16 Pages: 272-282

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] Risk-communication Support for Foreign Consultants: Examining Cases From the COVID-19 Pandemic2022

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 16 Pages: 272-282

    • DOI

      10.50928/0002000831

    • ISSN
      2188-5265
    • URL

      https://soar-ir.repo.nii.ac.jp/records/2000831

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Journal Article] 乳幼児期の協力的コミュニケーションの発達―ヒト固有の精神機能とその神経学的基盤2021

    • Author(s)
      水口崇・徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 221-236

    • NAID

      120007098890

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Journal Article] 幼児期における人間関係に関する研究の動向と課題―異文化間教育の観点から2021

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 200-210

    • NAID

      120007098888

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 外国人相談員に必要な資質・能力を高める研修モデルの構築2021

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 30 Pages: 59-68

    • NAID

      120007113305

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Journal Article] 乳幼児期の協力的コミュニケーションの発達―ヒト固有の精神機能とその神経学的基盤―2021

    • Author(s)
      水口崇・徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 15 Pages: 221-236

    • NAID

      120007098890

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 外国人相談員に必要な資質・能力を高める研修モデルの構築2021

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信大国語教育

      Volume: 30 Pages: 59-68

    • NAID

      120007113305

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 外国人相談員・日本人コーワーカーの語りにみる「能力」・「協働」の比較2020

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14 Pages: 168-189

    • NAID

      120007099557

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 外国人相談員・日本人コーワーカーの語りにみる「能力」・「協働」の比較2020

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 14 Pages: 189-196

    • NAID

      120007099557

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 外国人相談員に必要な資質・能力ー外国人相談員の語りからみえてくるもの2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13 Pages: 136-143

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] ライフヒストリーを読み解く多文化教育の実践2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 18 Pages: 159-168

    • NAID

      120007099662

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] ライフヒストリーを読み解く多文化教育の実践2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部次世代型学び研究開発センター紀要

      Volume: 18 Pages: 159-168

    • NAID

      120007099662

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 外国人相談員に必要な資質・能力ー外国人相談員の語りからみえてくるもの2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 13 Pages: 136-143

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 外国籍児童就学支援事業の構築・再構築過程2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 49 Pages: 27-43

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 外国籍児童就学支援事業の構築・再構築過程2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 49 Pages: 27-43

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 日系人のハイブリッド性に着目した授業実践―視覚的な手法を用いて2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 71-78

    • NAID

      120007100001

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Journal Article] 日系人のハイブリッド性に着目した授業実践―視覚的な手法を用いて2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育実践研究

      Volume: 17 Pages: 71-78

    • NAID

      120007100001

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 「多文化クラス」の評価分析再考ーアクティブラーニングの評価の課題2017

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 46 Pages: 79-92

    • NAID

      130008154153

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 複言語サポーターにとってのコンピテンシー:複言語・複文化主義との関わりを中心に2017

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 49-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] ウェルフェアのためのコミュニケーション支援ー外国人相談員の語りから―2017

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育

      Volume: 21 Pages: 331-336

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Journal Article] 複言語サポーターにとってのコンピテンシー:複言語・複文化能力との関わりを中心に2017

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10号 Pages: 49-57

    • NAID

      120007100885

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Journal Article] 外国人相談員のコミュニケーション2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 9 Pages: 123-130

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Journal Article] 複言語サポーターの語りにみるカテゴリーの構築2015

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 25-32

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Journal Article] 複言語サポーターはどのように複数の言語を使用しているのか―語りからみえてくるもの2014

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      多言語・多文化ー実践と研究

      Volume: 第6号 Pages: 24-42

    • NAID

      120005537968

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Journal Article] 関係構築の「橋渡し」としての複言語サポーター―インタビュー調査から―2014

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 第7号 Pages: 47-57

    • NAID

      120007111336

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/17392

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Journal Article] 外国籍住民意見交換会にみる当事者の声とバイリンガルサポーターの役割2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 第5号 Pages: 11-22

    • NAID

      120007111278

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/15775

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Journal Article] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      リュブリャーナ大学文学部アジア・アフリカ研究学科第2回国際シンポジウム報告論文集

      Pages: 23-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Journal Article] 学生のとらえる「多文化教師の資質・能力」2011

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      教育実践研究

      Volume: 12 Pages: 111-118

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320094
  • [Journal Article] 地域での外国につながる子どもの支援の場の再構築過程-国際室・教育委員会・大学生の関係と当事者の捉え方の変容を中心に-2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集 第3号(刊行予定)

    • NAID

      120007111253

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530769
  • [Journal Article] 協働的問題解決力育成のための実践の試み——外国につながる子どもに対応する教員養成の授業から——2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属教育実践センター紀要教育実践研究

      Volume: 11 Pages: 69-78

    • NAID

      120007111618

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320094
  • [Journal Article] インタビュー場面の相互行為における戦略としてのカテゴリー化2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      International Journal of Pragmatics

      Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330224
  • [Journal Article] メディアを利用したコミュニケーション教育2009

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属教育実践総合センター紀要『教育実践研究』 No10

      Pages: 101-108

    • NAID

      120007111608

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Journal Article] 「外国籍児童生徒教育論」の授業実践2008

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Journal Title

      信州大学教育学部附属実践総合センター紀要 9

      Pages: 131-138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 多文化共生社会に必要なコミュニケーションとはーバイリンガル相談員のコミュニケーションからみえてくるもの2023

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      関西大学大学院外国語学研究科2022年度院生合同学術研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] リスク時における外国人支援のコミュニケーションー共生社会の実現のために2023

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00662
  • [Presentation] 多文化共生社会に必要なコミュニケーションとはーバイリンガル相談員のコミュニケーションからみえてくるもの2022

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      関西大学大学院外国語学研究科2022年度院生合同学術研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Presentation] 多文化共生社会に必要なコミュニケーションとはーバイリンガル相談員のコミュニケーションからみえてくるもの2022

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      関西大学大学院外国語学研究科2022年度院生合同学術研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00662
  • [Presentation] コロナ禍における外国人相談員のコミュニケーション支援2021

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] コロナ禍における外国人相談員のコミュニケーション支援2021

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01676
  • [Presentation] 外国人相談員・日本人コーワーカーの語りにみる「協働」の捉え方2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] 日本人コーワーカーは外国人相談員に必要な能力をどう捉えているのかー外国人相談員の捉える能力と比較してー2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      EJHIB2019
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] ライフヒストリーを読み解く実践ーアイデンティティをテーマに2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The25th Princeton Japanese Pedagogy Forum
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] 外国人相談員・日本人コーワーカーの語りにみる「能力」・「協働」の比較2019

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] 「日系人のハイブリッド性」をテーマにした授業実践2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会 2018年度年次大会(ヒューロン大学)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] 外国籍就学支援事業の構築・再構築過程2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] 外国籍就学支援事業の構築・再構築過程2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会(新潟大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] 日系人のハイブリッド性」をテーマにした授業実践2018

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会 2018年度年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00683
  • [Presentation] 外国人支援のためのネットワーキング:複言語サポーターの語りから2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Place of Presentation
      Crowne Plaza, Niagara Falls(Canada)
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] 複言語サポーターにとってのコンピテンシー:語りから示唆されるもの2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      第37回異文化間教育学会大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学(東京都)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] ウェルフェアのためのコミュニケーション支援:外国人相談員の語りから2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2016 Symposium on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      University of Ca’ Foscari (Italy)
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] 外国人支援のためのネットワーキング:複言語サポーターの語りから2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education Annual Conference
    • Place of Presentation
      Crowne Plaza, Niagara Falls (Canada)
    • Year and Date
      2016-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] 複言語サポーターにとってのコンピテンシー:語りから示唆されるもの2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      第37回異文化間教育学会大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] ウェルフェアのためのコミュニケーション支援:外国人相談員の語りから2016

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2016 Symposium on Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      University of Ca’ Foscari(Italy)
    • Year and Date
      2016-07-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03795
  • [Presentation] 支援のコミュニケーションにおける「関係構築力」の再考2015

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      第19回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      ボルドーモンテーニュ大学(フランス)
    • Year and Date
      2015-08-27
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] 複言語サポーターにとっての能力観2014

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      夏期公開研修会ー新しい言語教育観にむけて
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2014-09-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] 複言語サポーターの言語使用―インタビュー調査から2013

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      2013 Annual Conference of the Canadian Association for Japanese Language Education
    • Place of Presentation
      University of Toronto
    • Year and Date
      2013-08-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 日本語を母語としない子どもに関する大学生の認識―学校教員養成課程と日本語教師養成課程で養成すべき資質とは?―2012

    • Author(s)
      浜田麻里・金田智子,齋藤ひろみ,徳井厚子・河野俊之・橋本ゆかり・上田崇仁・川口直巳・市瀬智紀
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(ポスター発表)
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320094
  • [Presentation] 関係構築の「橋渡し」としてのバイリンガルサポーター : インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 15^<th> BATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      Manchester University
    • Year and Date
      2012-09-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 関係構築の「橋渡し」としての複言語サポーター:インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 15th BATJ Annual Conference
    • Place of Presentation
      University of Manchester
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2^<nd> International Symposium of the Department of Asian and African Studies
    • Place of Presentation
      University of Ljublijana
    • Year and Date
      2012-03-16
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] バイリンガルサポーターの支援のコミュニケーション―インタビュー調査から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      The 2nd International Symposium of the Department of Asian and African Studies(招待講演)
    • Place of Presentation
      University of Ljubljana
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 複言語サポーターの「支援の語り」にみるアイデンティティーポジショニング理論から2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      国際研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 複言語サポーターの「支援についての語り」にみるアイデンティティ―ポジショニング理論から―2012

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      国際研究集会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 評価の「個人差」に着目することの意味2011

    • Author(s)
      4)宇佐美洋 田中真理 徳井厚子
    • Organizer
      The 13th International conference of EAJS
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330224
  • [Presentation] 当事者の「声」にみる「共生」の意味づけ―外国籍住民の意見交換会における「語り」に注目して2011

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      多文化社会実践研究・全国フォーラム 第5回
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 外国籍住民意見交換会にみる当事者の声とバイリンガルサポーターの役割-外国籍住民の意見交換会における「語り」に注目して-2011

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      多文化社会実践研究・全国フォーラム第5回
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2011-11-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23520623
  • [Presentation] 評価の「個人差」に着目することの意味2011

    • Author(s)
      宇佐美洋, 田中真理, 徳井厚子
    • Organizer
      The 13th International conference of EAJS
    • Place of Presentation
      Tallinn University, Estonia
    • Year and Date
      2011-08-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22330224
  • [Presentation] 協働的問題解決能力育成のための授業実践の試み-外国につながる子どもに対応する教員養成の授業から2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      日本語教育学会2010年度春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 協働的問題解決能力育成のための授業実践の試み——外国につながる子どもに対応する教員養成の授業から2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      日本語教育学会2010年度春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学(ポスター発表)
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320094
  • [Presentation] 協働的問題解決能力育成のための授業実践の試みー外国につながる子どもに対応する教員養成の授業から2010

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      於早稲田大学
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 多様な言語背景をもつ子どもたちへの日本語教育に携わる教員および教員養成系大学の学生の認識2009

    • Author(s)
      浜田麻里・市瀬智紀・徳井厚子・金田智子・齋藤ひろみ
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 多様な言語背景をもつ子どもたちへの日本語教育に携わる教員および教員養成系大学の学生の認識2009

    • Author(s)
      浜田麻里・市瀬智紀・徳井厚子・金田智子・齋藤ひろみ
    • Organizer
      2009年度日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2009-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 多言語多文化化する学校の教員に必要とされる資質・能力2009

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・岡田安代・市瀬智紀・徳井厚子・河野俊之・上田崇仁
    • Organizer
      異文化間教育学会第30回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 教員養成課程におけるコミュニケーション教育の実践-映像を活用して2009

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2009
    • Place of Presentation
      ニューサウスウェールズ大学
    • Year and Date
      2009-07-16
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 多言語多文化化する学校の教員に必要とされる資質・能力2009

    • Author(s)
      浜田麻里・齋藤ひろみ・岡田安代・市瀬智紀・徳井厚子・河野俊之・上田崇仁
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2009-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ子どもに対応する教員養成はいかにあるべきか-授業実践におけるふりかえりからみえてくるもの2008

    • Author(s)
      徳井厚子, 市瀬智紀, 浜田麻里, 岡田安代
    • Organizer
      日本語教育学世界大会2008
    • Place of Presentation
      釜山外国語大学
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 関係性の構築・再構築のダイナミズムー地域における外国につながりのある子どもの支援の事後インタビューから2008

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530769
  • [Presentation] 多言語多文化化する学校と教員養成の課題2008

    • Author(s)
      市瀬智紀・岡田安代・河野俊之・徳井厚子・浜田麻里・齋藤ひろみ
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Year and Date
      2008-06-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 外国にルーツを持つ子どもに対応する教員養成はいかにあるべきか-授業実践におけるふりかえりからみえてくるもの2008

    • Author(s)
      徳井厚子・市瀬智紀・浜田麻里・岡田安代
    • Organizer
      日本語教育学世界大会
    • Place of Presentation
      釜山外国語大学
    • Year and Date
      2008-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20520461
  • [Presentation] 地域における外国につながりのある子どもの支援から見えてくるもの-支援者の語りにみる関係性の構築2007

    • Author(s)
      徳井 厚子
    • Organizer
      多文化協働実践研究・全国フォーラム
    • Place of Presentation
      東京外国語大学
    • Year and Date
      2007-12-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19530769
  • [Presentation] 複言語サポーターの「支援の語り」にみる「外国人」の位置づけ

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学
    • Year and Date
      2014-06-06 – 2014-06-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] Critical Language Awarenessの実践

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      国際研究集会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-04-05 – 2014-04-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • [Presentation] 複言語サポーターにとっての複言語・複文化能力とは

    • Author(s)
      徳井厚子
    • Organizer
      ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      リュブリャーナ大学
    • Year and Date
      2014-08-27 – 2014-08-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370600
  • 1.  HAMADA Mari (80228543)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  SAITO Hiromi (50334462)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 3.  ICHINOSE Tomonori (30282148)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 4.  KAWANO Toshiyuki (60269769)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 5.  UEDA Takahito (90326421)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 6.  Fujimori Yuji (00313817)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  NAKAJIMA Tomoko (80227793)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KURAISHI Ichiro (10345316)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SHIBUYA Maki (80324953)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  NOIRI Naomi (90264465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  FUJITA Mika (90449364)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  YANO Izumi (00276867)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  KANEDA Tomoko (50304457)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 14.  KAWAGUCHI Naomi (60509149)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  HASHIMOTO Yukari (40508058)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  MATSUO Tomoaki (80320993)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 17.  INUI Miki (10379224)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 18.  SAWADA Minoru (00367690)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  SHIBAYAMA Makoto (40350566)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 20.  TSUMURA Kimihiro (30310551)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  NOZAKI Shiho (90351759)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 22.  MABUCHI Hitoshi (20249402)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  MISE Chikako (80282309)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  MORIMO Takeo (30201817)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 25.  NISHIGAKI Chikako (70265354)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  CHUJO Kiyomi (50261889)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  SUNAOKA Kazuko (70257286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  SUMITA Eiichiro (90395020)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  UTIYAMA Masao (70293496)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  TSUCHIYA Chihiro (00242389)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  OYAMA Nobuko (10234494)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  MIYAMOTO Ritsuko (30200215)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  MAEDA Yo (40293245)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  WAKITA Riko (20251978)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  足立 祐子 (00313552)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  新井 浅浩 (80269357)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  田中 真由美 (50469582)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  秋田 喜代美 (00242107)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  山下 直 (10736523)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  武藤 千賀子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi