• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TSUBAKIMOTO MIO  椿本 弥生

… Alternative Names

TSUBAKIMOTO Mio  椿本 弥生

Less
Researcher Number 40508397
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0001-8453-3741
Affiliation (Current) 2025: 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 東京都立大学, 大学教育センター, 准教授
2017 – 2023: 東京大学, 教養学部, 特任准教授
2017: 東京大学, その他の研究科, その他
2013 – 2016: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 准教授
2015: 公立はこだて未来大学, システム情報学部, 准教授 … More
2012: 公立はこだて未来大学, システム情報科学, 特任講師
2012: 公立はこだて未来大学, 公私立大学の部局等, 講師
2011 – 2012: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 講師
2011: 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 特任講師
2009 – 2010: The University of Tokyo, 大学院・情報学環, 特任助教
2009: The University of Tokyo, 情報学環, 特任助教
2008: The University of Tokyo, 大学総合教育研究センター, 特任助教 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Educational technology / Educational technology / Basic Section 09070:Educational technology-related / Cognitive science
Except Principal Investigator
Basic Section 09070:Educational technology-related / Educational technology / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 62030:Learning support system-related / Learning support system / Educational psychology / Educational technology / Children studies (Studies of environment on children)
Keywords
Principal Investigator
高等教育 / 初年次教育 / 可視化 / 文章産出 / 大学教育の改善 / 議論の促進 / テキストデータ / 学生調査 / 実証実験 / 教育実践 … More / 教えるスキル / チュータリング / 内容分析 / 正課・課外学習支援の連携 / 課外学習 / 学習支援 / 学生支援 / ティーチング・アシスタント / 交差遅延効果モデル / 媒介モデル / 学生評価 / 学修支援 / ティーチング・アシスタント(TA) / 自己評価 / TA研修 / 演習型授業 / ティーチング・アシスタント(TA) / 社会的信号 / FD / プレFD / 学修支援行動 / ルーブリック / TA / 眼球運動測定 / 無意識的認知過程 / 推敲行動 / 予備実験 / 読み手意識 / 因子分析 / 初心者 / 上級者 / プログラム産出 / 文章推敲 / 文章読解 / オンライン推敲 / 眼球運動 / アウトライン / 思考図 / 機械学習 / 論理構成 / アカデミックライティング / コーパス / ブレンド型学習 / 論理構成の推敲 / 推敲 / アカデミック・ライティング / eラーニング / 修辞構造理論 / 詳細化アウトライン / 論理的文章 / 反転学習 / フリーソフトウェア / テキストマイニング / 情報編纂 / 系列効果 / 自然言語処理 / システム開発 / メディアの活用 / レポート採点 / ピアレビュー / 文章評価項目 / 授業実践 / 主張と根拠の理解 / 文章学習環境 / 協調学習 / コンセプトマップ / 批判的読解 / 初等中等教育 … More
Except Principal Investigator
デジタルストーリーテリング / 教育補助者 / 教育学習支援システム / 学修支援 / チュータリング / ピアサポーター / メタ認知 / 機械学習 / 高等教育 / 学習支援 / 教育工学 / ダッシュボード / 学習者センシング / 社会的孤立 / 追跡調査 / 参照基準 / 習得度 / 学習成果 / 高校教育 / ジェンダー / 自然科学 / 分野別習得度 / 大学教育 / 授業設計 / 学習評価 / 講義型授業 / ジェネリックスキル / チュータリング・レベル認定 / 授業設計手法 / 授業設計法 / メタ認知尺度 / 行動変容 / ルーブリック / ウェアラブル / アウトカム / アセスメント / ラーニングアウトカム / 成果の可視化 / インタビュー調査 / アンケート調査 / 質的調査 / 学修サポートセンター / チューティー / 可視化 / 効果測定 / 授業外学修支援 / Academin Success / サポートベクターマシン / 学生支援 / 進化計算 / Educational Data Mining / Academic Success / アカデミック・アドバイジング / 予測モデル / 教学IR / アカデミック・サクセス / 園と家庭の連携 / ポートフォリオ / 園と保護者の連携 / ワークショップ / 保護者支援 / eポートフォリオ / 家族連携 / 幼児教育 / 学習経験のメタ認知と物語化 / 知的学習支援システム / 練習支援システム / 相対化 / 物語化 / 学習経験 / attention split / テレビ視聴 / SNS / 個人差 / 印象の変化 / 態度変容 / SNSコメント / 理解 / 情報の吟味 / 批判的思考 / ソーシャルメディア / テレビ / データマネージメント / 機関分析 / IR / OR / IR / FD・ID / 教授学習支援システム / SVM / FD・SD / ラーニングアナリティクス / OR / 教学IR / 評価 / コラボレーション / コミュニケーション / ナラティブアプローチ / プロジェクト学習 / メタ学習 / 支援システム / ピアチュータリング / 教育心理学 / 子ども学 / ナラティブ / 家族内コミュニケーション Less
  • Research Projects

    (21 results)
  • Research Products

    (134 results)
  • Co-Researchers

    (63 People)
  •  テキストデータとの対話を可能にするマイニングシステムと可視化手法Principal Investigator

    • Principal Investigator
      椿本 弥生
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  チュータリングのレベル測定プログラムの開発と活用:学生スタッフの能力向上を図る

    • Principal Investigator
      石毛 弓
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 62030:Learning support system-related
    • Research Institution
      Otemae University
  •  大学教育の分野別習得度の規定要因と影響に関する実証研究

    • Principal Investigator
      本田 由紀
    • Project Period (FY)
      2023 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Development and evaluation of information system to encourage Teaching Assistants to prevent social isolation of learners

    • Principal Investigator
      江木 啓訓
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  講義型授業における知識習得プロセスに依存したジェネリックスキルの育成と評価

    • Principal Investigator
      山下 英明
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  The development of an outcome-based evaluation system for learning support centers in higher education institutions

    • Principal Investigator
      Ishige Yumi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Otemae University
  •  Development of a Comprehensive Scale and Adaptive Course Design Techniques for Improving Metacognitive Functioning in University Students

    • Principal Investigator
      Niwa Kazuhisa
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      Nagasaki University
  •  Development of a behavioral record system to evaluate the proficiency of educational assistants and construction of a growth model

    • Principal Investigator
      EGI Hironori
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09070:Educational technology-related
    • Research Institution
      The University of Electro-Communications
  •  Demonstration of key skills and development of training materials at the learning support centerPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsubakimoto Mio
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
      The University of Tokyo
  •  Study on collaboration between kindergarten and parents through sharing learning portfolio.

    • Principal Investigator
      SATO Tomomi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Aichi Shukutoku University
  •  AS model generation system automatically selects important educational data for achieving educational goals

    • Principal Investigator
      Yamashita Hideaki
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Piano Performance Support System Focusing on Narrativization and Relativization of Learning Strategy

    • Principal Investigator
      Hirata Keiji
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Learning support system
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Investigations for Critical Thinking Processes and Methods of Facilitating Critical Thinking in Mixed Media Use

    • Principal Investigator
      INUZUKA Miwa
    • Project Period (FY)
      2015 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      Tokyo Gakugei University
      Taisho University
  •  Development of SVM-Based IR System for Professional Development at Japanese Universities

    • Principal Investigator
      Yamashita Hideaki
    • Project Period (FY)
      2014 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Tokyo Metropolitan University
  •  Development and Evaluation of Flip Educational Environment for Competence of Rivise Logical TextPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsubakimoto Mio
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Effect of Delay Strategy on Text Revising Measure by Eye MovementsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Tsubakimoto Mio
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Cognitive science
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Assessment of Project-Based Learning Based on Narrative Approach

    • Principal Investigator
      Mochizuki Toshio
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Senshu University
  •  Development of an integrated learning support system in higher education incorporating a peer tutoring

    • Principal Investigator
      MIMA NOYURI
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
  •  Designing and Evaluating the Activity which Supports Family Narratives: "Workshop of Making Video Letter for the Future Child."

    • Principal Investigator
      SATO Tomomi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Children studies (Studies of environment on children)
    • Research Institution
      The University of Tokyo
  •  Developing interactive environment using visualization technique for term paper grading in higher educationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUBAKIMOTO Mio
    • Project Period (FY)
      2010 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Future University-Hakodate
      The University of Tokyo
  •  Construction and Evaluation of an Active Learning Environment For Knowledge WorkersPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TSUBAKIMOTO Mio
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      The University of Tokyo

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 大学IR標準ガイドブックーインスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践ー2022

    • Author(s)
      日本IR協会, 塚本 浩太, 相生 芳晴, 井芹 俊太郎, 今井 匠太朗, 大石 哲也, 岡田 佐織, 近藤 伸彦, 杉原 亨, 田尻 慎太郎, 椿本 弥生, 西山 慶太, 松田 岳士, 森 雅生
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      インプレスR&D
    • ISBN
      4295601209
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Book] 大学IR標準ガイドブック インスティテューショナル・リサーチのノウハウと実践2022

    • Author(s)
      塚本浩太(編著), 相生芳晴, 井芹俊太郎, 今井匠太朗, 大石哲也, 岡田佐織, 近藤伸彦, 杉原亨, 田尻慎太郎, 椿本弥生, 西山慶太, 松田岳士, 森雅生
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      インプレスR&D
    • ISBN
      9784295601203
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Book] 初年次ゼミナール理科 TAガイドブック 2019年度版2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      ヤマノ印刷株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Book] 初年次ゼミナール理科TAガイドブック2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      ヤマノ印刷(※オンデマンド印刷)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Book] 教育工学選書Ⅱ 大学授業改善とインストラクショナルデザイン2017

    • Author(s)
      日本教育工学会(監), 鈴木克明・根本淳子・松田岳士(編), 椿本弥生,他(著)
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Book] 教育工学選書Ⅱ 14 大学授業改善とインストラクショナルデザイン2017

    • Author(s)
      日本教育工学会(監修) 鈴木克明, 根本淳子, 松田岳士(編著)椿本弥生ほか(著)
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282057
  • [Book] 大学生のための文章表現ワークブック―読み手・書き手と対話する2016

    • Author(s)
      望月俊男, 山下清美(監) , 冨永敦子(編著), 椿本弥生,他(著)
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      専大書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Book] 論理的読み書きの理論と実践-知識基盤社会を生きる力の育成に向けて-2014

    • Author(s)
      犬塚美輪, 椿本弥生
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25540060
  • [Book] 読み手・書き手と対話する 大学生のための文章表現ワークブック2014

    • Author(s)
      冨永敦子(編著), 専修大学ネットワーク情報学部「リテラシー演習」開発チーム(椿本弥生,冨永敦子含む他12名)(著)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      専修大学出版局
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Book] 論理的な読み書きの教育学2014

    • Author(s)
      犬塚美輪, 椿本弥生, 沖林洋平
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25540060
  • [Book] 大学生のための文章表現ワークブック―読み手・書き手と対話する2014

    • Author(s)
      冨永敦子(編著), 望月俊男, 山下清美(監) 椿本弥生,他(著)
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      専修大学出版局
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25540060
  • [Book] 高校生・受験生・大学生のための中堅大学活用術2014

    • Author(s)
      宇田川拓雄(編著),椿本弥生,大塚裕子(他)(著)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      大学教育出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Book] 論理的な読み書きの教育学2014

    • Author(s)
      犬塚美輪, 椿本弥生, 沖林洋平
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      北大路書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Journal Article] 授業外学修支援の成果の可視化をうながすフレームワークの構築2024

    • Author(s)
      石毛弓、合田美子、椿本弥生
    • Journal Title

      大手前論集

      Volume: 24

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Journal Article] 大学生用メタ認知尺度MAIと文章産出方略との関連2023

    • Author(s)
      椿本弥生,丹羽量久,山地弘起
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 38(3) Pages: 95-99

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01726
  • [Journal Article] 大学生用メタ認知尺度MAIと文章産出方略との関連2023

    • Author(s)
      椿本弥生, 丹羽量久, 山地弘起
    • Journal Title

      JSiSE Research Report

      Volume: 38(3) Pages: 95-99

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Journal Article] 2020年度初年次ゼミナール理科の学修効果について2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Journal Title

      東京大学 教育研究データ分析室紀要

      Volume: 3 Pages: 33-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Journal Article] Prototype of a Rubric for Classifying Teaching Assistants’ Learning Support Behaviors by Social Channels2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021) proceedings

      Volume: DSIR2021 Pages: 299-302

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Journal Article] What kind of HR does Japan need?2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      Open Access Government

      Volume: July Pages: 256-267

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Journal Article] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto Mio
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 15-29

    • DOI

      10.52731/ijirm.v5.i1.596

    • ISSN
      2432-3675, 2432-3683
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Journal Article] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality on Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      International Journal of Institutional Research and Management

      Volume: 5 Pages: 65-79

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Journal Article] Maximising university education through improved teaching assistant training2021

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Journal Title

      Impact

      Volume: 2021 Issue: 2 Pages: 28-30

    • DOI

      10.21820/23987073.2021.2.28

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086, KAKENHI-PROJECT-19H01710, KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Digital Storytelling Workshop that Aims to Promote Reflection Children’s Growth for Parents in Japanese Kindergarten2020

    • Author(s)
      佐藤 朝美, 松河 秀哉, 椿本 弥生, 荒木 淳子, 中村 恵, 松山 由美子, 堀田 博史
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 61-64

    • DOI

      10.15077/jjet.S43039

    • NAID

      130007814602

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01155
  • [Journal Article] Does incorporating social media messages into television programs affect the validation of incorrect arguments?2019

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: 41 Pages: 1942-1948

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Journal Article] Do social media messages incorporated into television programming impact learning? The effects of disposition to critical thinking2018

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Journal Title

      Proceedings of Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: 40 Pages: 524-529

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Journal Article] Students’ comprehension of scientific discussion: Using eye-tracking technique to investigate the effects of social-media messages on television.2017

    • Author(s)
      Inuzuka Miwa, Tanaka Yuko, Tsubakimoto Mio
    • Journal Title

      Proceedings of the 50th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)

      Volume: - Pages: 2106-2115

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Journal Article] 鍵盤上への演奏補助情報投影機能をもつピアノ学習支援システムを用いた熟達化プロセスの評価分析2017

    • Author(s)
      竹川佳成, 平田圭二, 椿本弥生, 田柳恵美子
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 58 Pages: 1093-1100

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12560
  • [Journal Article] 鍵盤上への演奏補助情報投影機能をもつピアノ学習支援システムを用いた熟達過程の評価分析2017

    • Author(s)
      竹川佳成, 椿本弥生, 田柳恵美子, 平田圭二
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 58

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12560
  • [Journal Article] Establishing a Learning Support Organization Centered on College Students and Practical Use of a Teaching and Learning e-Portfolio for Tutors2014

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto,Yuki Watanabe,Mai Yokoyama,Hiroko Otsuka,Junko Nemoto,Katsuaki Suzuki,Noyuri Mima
    • Journal Title

      2014 Conference Proceedings of Hawaii International Conference on Education

      Volume: 1 Pages: 2727-2737

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • [Journal Article] 通信教育における意見文の協同推敲を支援するグループ編成方法の開発と評価2013

    • Author(s)
      椿本弥生, 高橋 薫, 北村 智, 大辻雄介, 鈴木 久, 山内 祐平
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 255-267

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Journal Article] 学習センター「メタ学習ラボ」におけるeポートフォリオ活用実践2012

    • Author(s)
      横山真衣,椿本弥生
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET12-5 Pages: 17-24

    • NAID

      10031133393

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • [Journal Article] 大学生を中心とした持続可能な学習支援組織の構築とピア・チュータリング実践2012

    • Author(s)
      椿本弥生,大塚裕子,高橋理沙,美馬のゆり
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: VOL.35 Pages: 313-325

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • [Journal Article] 大学における学習ポートフォリオ作成を支援する実践報告2012

    • Author(s)
      宮武志保,横山真衣,大塚裕子,椿本弥生
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET12-5 Pages: 9-16

    • NAID

      10031133392

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • [Journal Article] 「Family Narrative 支援活動 「未来の君に贈るビデオレター作成 WS」のデザインと実践」2012

    • Author(s)
      佐藤朝美,朝倉民枝, 椿本弥生
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌(特集号)

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Journal Article] PeKay's Little Author" : Developing a Storybook Creation Software for Family Narratives2011

    • Author(s)
      Tomomi SATO, Tamie Asakura, Mio Tsubakimoto
    • Journal Title

      Proceedings of ED-MEDIA 2011

      Volume: ED-MEDIA 2011 Pages: 1203-1208

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Journal Article] PeKay's Little Author": Developing a Storybook Creation Software for Family arratives.2011

    • Author(s)
      Tomomi SATO, Tamie Asakura, MioTsubakimoto
    • Journal Title

      Poster/Demo presented at ED-MEDIA

      Pages: 1203-1208

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Journal Article] 出題形式や評価項目がレポート採点支援マップの可視化結果に及ぼす影響2010

    • Author(s)
      椿本弥生, 柳沢昌義, 赤堀侃司
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.33(4) Pages: 459-465

    • NAID

      110007539029

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Journal Article] ソフトウェアを活用した学習の効果について-eJournalPlus と Borderless Canvas の活用を通じて-2010

    • Author(s)
      椿本弥生・千葉県総合教育センター
    • Journal Title

      千葉県総合教育センター研究報告資料

      Pages: 1-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Journal Article] ソフトウェアを活用した学習の効果について-eJournalPlusとBorderless Canvasの活用を通じて-2010

    • Author(s)
      椿本弥生, 千葉県総合教育センター
    • Journal Title

      千葉県総合教育センター研究報告資料

      Pages: 1-23

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Journal Article] 批判的読解力を育成するための協調学習環境の構築とその学習効果の実践的評価2009

    • Author(s)
      望月俊男・西森年寿・大浦弘樹・佐藤朝美・椿本弥生
    • Journal Title

      電気通信普及財団 研究調査報告書 Vol. 24

      Pages: 201-210

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Journal Article] 批判的読解力を育成するための協調学習環境の構築とその学習効果の実践的評価2009

    • Author(s)
      望月俊男, 西森年寿, 大浦弘樹, 佐藤朝美, 椿本弥生
    • Journal Title

      電気通信普及財団 研究調査報告書 24

      Pages: 201-210

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] 参加者企画セッション「大学生のメタ認知の評価と育成の実践的課題ー日本・台湾からの報告ー」2024

    • Author(s)
      丹羽量久, 陳 姿菁, 椿本弥生, 三宮真智子, 山地弘起
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] 大学生のメタ認知の評価と育成の実践的課題 -日本・台湾からの報告-2024

    • Author(s)
      丹羽量久,陳姿菁,椿本弥生,三宮真智子,山地弘起
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01726
  • [Presentation] Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings2024

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントの社会的信号に着目したルーブリックの開発と評価2023

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第29回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 大学生用メタ認知尺度MAIと文章産出方略との関連2023

    • Author(s)
      椿本弥生, 丹羽量久, 山地弘起
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] Current Status and Issues of University Education-related Data in TOKYO OPEN DATA2022

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      12th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2022)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Presentation] Current Status and Issues of University Education-related Data in TOKYO OPEN DATA2022

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      12th International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2022)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] データクレンジングとIR実務2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター内研究資源ナショナルセンター主催「IRよろず相談会」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] データクレンジングとIR実務2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      広島大学RIHE公開セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Presentation] 国立10大学におけるデータサイエンス教育の内容分類2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第11回 大学情報・機関調査研究会(MJIR)論文集, pp.56-61
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Presentation] データクレンジングとIR実務2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      広島大学高等教育研究開発センター内研究資源ナショナルセンター主催「第3回 IRよろず相談会」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 授業外学修支援の効果を測定する指標を考察する2022

    • Author(s)
      石毛弓, 椿本弥生, 合田美子
    • Organizer
      第11回 大学情報・機関調査研究会(MJIR)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 授業外学修支援の効果を測定する指標を考察する2022

    • Author(s)
      石毛弓, 椿本弥生, 合田美子
    • Organizer
      第11回 大学情報・機関調査研究会(MJIR)論文集, pp.66-69
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22320
  • [Presentation] 演習形式の理系初年次科目におけるオンライン授業の評価ー授業評価アンケートの項目からー2022

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム発表論文集, p.119
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] Prototype of a Rubric for Classifying Teaching Assistants’ Learning Support Behaviors by Social Channels2021

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2021)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発 -身体部位で分類する学習支援行動-2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム発表論文集, p.58
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発ー身体部位で分類する学習支援行動ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] フルオンラインでの理系初年次教育授業におけるTAの学習支援行動2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第27回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K03112
  • [Presentation] ティーチング・アシスタントによる学習支援における身体行動の熟達化を示すルーブリックの開発ー身体部位で分類する学習支援行動ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会講演論文集, pp. 475-476
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 初年次授業の開始前の学生の意識ーオンラインと対面の比較ー2021

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第10回 大学情報・機関調査研究集会(MJIR2021)論文集, 90-95
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 多目的進化計算により選定された重要変数に基づくアカデミック・サクセスの予測2020

    • Author(s)
      近藤伸彦,松田岳士,林祐司,渡辺雄貴,松河秀哉,立石慎治,椿本弥生,山下英明
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] 初年次教育の学生評価にみるTAの質改善の媒介効果2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      2020年度日本教育工学会 春季全国大会講演論文集, pp.373-374
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 教育補助者の熟達と成長をどのようにはかるか2020

    • Author(s)
      江木啓訓,尾澤重知,椿本弥生,岩﨑千晶
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] 演習型の初年次教育において学生・TA・教員のインタラクションを高めるICT環境の構築2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京工業大学教育革新シンポジウムポスターセッション. p.1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] Evaluation of First-Year Students’ Academic Experience: Causal Relationships Before and After Lecture Expectations2020

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Organizer
      ICERI2020 (13th International Conference of Education, Research and Innovation) Proceedings 5797 - 5801
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] Evaluation of First-Year Students' Academic Experience: Causal Relationships Before and After Lecture Expectations2020

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 13th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2020)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students’ Evaluations of Their First-Year Experience2020

    • Author(s)
      Tsubakimoto,Mio
    • Organizer
      DSIR2020 proceedings, 9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI 2020). 308 - 311
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 研究を志向した初年次教育に対する学生評価―講義開始前後での期待感の因果関係―2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第26回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] 演習型の初年次教育において学生・TA・教員のインタラクションを高めるICT環境の構築2020

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京工業大学教育革新シンポジウム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] Mediation Effect of the Improvement in Teaching Assistant Quality in Students' Evaluations of Their First-Year Experience2020

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      International Conference on Data Science and Institutional Research (DSIR 2020)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] 園生活の保護者の振り返り支援を目的としたデジタルストーリーテリング・ワークショップの開発と評価2019

    • Author(s)
      佐藤朝美・松河秀哉・椿本弥生・荒木淳子・中村恵・松山由美子・堀田博史
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01155
  • [Presentation] TAによる学習支援を研究するー言語データの収集と分析ー2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第15回全国大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] Does incorporating social media messages into television programs affect the validation of incorrect arguments?2019

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Organizer
      The 41th Annual Mieeting of the Cognitive Science Society (CogSci2019)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] 学習支援に活かすメタ認知:研究を指向した初年次教育TAにおけるメタ認知と社会的スキルとの関係2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] TAによる学習支援を研究する―言語データの収集と分析―2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会大15回全国大会発表予稿集, p.20
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 研究を志向した初年次教育に対する学生評価―講義開始前後での期待感の因果関係―2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] グループワークを重視した初年次科目におけるTAの行動ーTA経験の有無に着目してー2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム発表論文集 , 137
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] Does incorporating social media messages into television programs affect the validation of incorrect arguments?2019

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Organizer
      The 40th Annual Meeting of the Cognitive Science Sciety (CogSci2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] Effects of the incorporation of social media messages into television in terms of viewers’ attitudes toward a pseudo‐scientific claim2019

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Organizer
      International Conference on Cognitive Science
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] 研究を指向した初年次教育におけるTAの育成課題2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集(JSET19-1), 485-488
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 自動選定した教学IRデータに基づくアカデミック・サクセスの予測2019

    • Author(s)
      近藤伸彦,松田岳士,林祐司,渡辺雄貴,松河秀哉,立石慎治,椿本弥生,山下英明
    • Organizer
      第27回教育学習支援情報システム(CLE)研究発表会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] 学習支援に活かすメタ認知:研究を指向した初年次教育TAにおけるメタ認知と社会的スキルとの関係2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01710
  • [Presentation] Development and Evaluation of Digital Storytelling Workshop that Aims to Promote Reflection Children’s Growth for Parents in Japanese Kindergarten.2019

    • Author(s)
      佐藤朝美・松河秀哉・椿本弥生・荒木淳子・中村恵・松山由美子・堀田博史
    • Organizer
      中国心理学会開発心理委員会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01155
  • [Presentation] 研究を指向した初年次教育におけるTAの育成課題2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集 (JSET19-1), pp.485-488
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 学習支援に活かすメタ認知:研究を指向した初年次教育TAにおけるメタ認知と社会的スキルとの関係2019

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会発表要旨集録. pp.274-275
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 学びの意識変容:初年次ゼミナールにおける早期学術体験の効果2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会発表論文集, 607-608
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] データからみる初年次ゼミナールの学び2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京大学 教養教育高度化機構シンポジウム「東京大学初年次ゼミナールの軌跡と展望」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] 教育工学研究における言語分析2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 SIG01 高等教育・FD 第4回セミナー「ツールに頼りすぎないテキストデータの分析 -もう一工夫して論文を書こう-
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01086
  • [Presentation] Do social media messages incorporated into television programming impact learning? The effects of disposition to critical thinking2018

    • Author(s)
      Inuzuka, M., Tanaka, Y., & Tsubakimoto, M.
    • Organizer
      CogSci2018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] データからみる初年次ゼミナールの学び2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      東京大学教養教育高度化機構シンポジウム「東京大学初年次ゼミナールの軌跡と展望」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] 園と保護者を連携する学びのポートフォリオ開発に関する予備調査2018

    • Author(s)
      佐藤 朝美,松河 秀哉,堀田 博史,中村 恵,松山 由美子,荒木 淳子,椿本 弥生
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01155
  • [Presentation] Do social media messages incorporated into television programming impact learning? The effects of disposition to critical thinking2018

    • Author(s)
      Miwa INUZUKA, Yuko TANAKA, Mio TSUBAKIMOTO
    • Organizer
      The 40th Annual Meeting of the Cognitive Science Sciety (CogSci2018)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] 教育工学研究における言語分析2018

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 SIC01 高等教育・FD第4回セミナー「ツールに頼りすぎないテキストデータの分析 -もう一工夫して論文を書こう-」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] Development of SVM based Risk Detector for Retention of University Students2017

    • Author(s)
      Y. Hayashi, Y. Watanabe, H. Matsukawa, T. Matsuda, M. Tsubakimoto, S. Tateishi, H. Yamashita
    • Organizer
      The 15th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Honolulu (USA)
    • Year and Date
      2017-01-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282057
  • [Presentation] Students’ comprehension of scientific discussion: Using eye-tracking technique to investigate the effects of social-media messages on television.2017

    • Author(s)
      Inuzuka Miwa, Tanaka Yuko, & Tsubakimoto Mio
    • Organizer
      The 50th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS)
    • Place of Presentation
      Kona, Hawaii
    • Year and Date
      2017-01-04
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] 学びのポートフォリオ共有による園と保護者の連携:幼稚園教諭インタビューによる検討2017

    • Author(s)
      佐藤朝美・松河秀哉・堀田博史・松山由美子・中村恵・椿本弥生・荒木淳子
    • Organizer
      第14回子ども学会議(日本子ども学会学術集会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K01155
  • [Presentation] 学生指導を目的としたIRシステムの開発と形成的評価2017

    • Author(s)
      松田岳士、林祐司、渡辺雄貴、松河秀哉、立石慎治、椿本弥生、山下英明
    • Organizer
      日本教育工学会第33回 全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] 教育評価の認識とメタ認知との関連2017

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K12560
  • [Presentation] Cluster Analysis of Learners Based on Their Perception of Writing Aids2017

    • Author(s)
      Tsubakimoto, M., Tominaga, A., Fujita, A., & Kashino, W.
    • Organizer
      ICCS2017 Program
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H01998
  • [Presentation] The effects of social-media messages incorporated into television on topic retention and critical judgement2017

    • Author(s)
      Inuzuka, M., Tsubakimoto, M.
    • Organizer
      International Conference on Cognitive Science 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04084
  • [Presentation] 文章産出困難感尺度の因果関係の検討― 大学初年次の文章産出の訓練は因果関係を変化させるか ―2016

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会(印刷中)
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] レポート執筆におけるアウトラインツール利用の効果―大学生は論理関係を正しく判定できるか―2016

    • Author(s)
      冨永敦子,椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会発表論文集,p.587
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] 文章産出困難感尺度の因果関係の検討ー大学初年次の文章産出の訓練は因果関係を変化させるかー2016

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58会総会発表論文集, p.345
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] 大学初年次生の進路選択に関わる学習方略―メタ認知方略の活用度の差に着目して―2016

    • Author(s)
      椿本弥生,冨永敦子,中村美智子,大塚裕子,高橋理沙
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・豊中市)
    • Year and Date
      2016-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26282057
  • [Presentation] 文章産出困難感尺度の因果関係の検討ー大学初年次の文章産出の訓練は因果関係を変化させるかー2016

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58会総会発表論文集. p.345
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25540060
  • [Presentation] レポート執筆におけるアウトラインツール利用の効果ー大学生は論理関係を正しく判定できるかー2016

    • Author(s)
      冨永敦子, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会(印刷中)
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] 論理的文章の産出支援要素の活用度による学習者分類2015

    • Author(s)
      椿本弥生, 冨永敦子, 大塚裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第31回全国大会講演論文集, pp.623-624
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都調布市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] アウトラインツールが大学生の文章産出困難感に与える影響2015

    • Author(s)
      冨永敦子, 大塚裕子, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会発表論文集, p.226
    • Place of Presentation
      朱鷺メッセ(新潟県新潟市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] メタ学習ラボ:ピア・チュータリングの環境の開発と運用2012

    • Author(s)
      椿本弥生,大塚裕子,高橋理沙,美馬のゆり
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • [Presentation] Development and Technical Evaluation an Interactive Environment for Term Paper Grading Support System in Higher Education2011

    • Author(s)
      TSUBAKIMOTO, M.
    • Organizer
      World Conference on E-Learning in Corporate
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2011-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Presentation] Development and Technical Evaluation an Interactive Environment for Term Paper Grading Support System in Higher Education2011

    • Author(s)
      TSUBAKIMOTO, Mio
    • Organizer
      In Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2011 (pp.966-972). Chesapeake, VA : AACE
    • Place of Presentation
      Honolulu, Hawaii, USA
    • Year and Date
      2011-10-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Presentation] 幼児のNarrative Skill発達につながるFamily Narrativeの支援に関する研究2011

    • Author(s)
      佐藤朝美, 朝倉民枝, 椿本弥生
    • Organizer
      第8回子ども学会議学術集会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学
    • Year and Date
      2011-10-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] 幼児のNarrative Skill発達につながるFamily Narrativeの支援に関する研究2011

    • Author(s)
      佐藤朝美, 朝倉民枝, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      首都大学東京
    • Year and Date
      2011-09-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] Designing an Interactive and Visual Environment for Term Paper Grading Support System in Higher Education2010

    • Author(s)
      TSUBAKIMOTO, M.
    • Organizer
      The 18th International Conference on Computers in Education
    • Place of Presentation
      Putrajaya, Malaysia
    • Year and Date
      2010-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Presentation] 幼児のNarrative Skill発達につながる家族Narrative支援~未来の君に贈るビデオレター~の活動デザインと実践.2010

    • Author(s)
      佐藤朝美,朝倉民枝, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会第28回大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] 読解支援システムeJournal Plusを使った知識構築活動の支援2010

    • Author(s)
      望月俊男, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学早稲田キャンパス
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Presentation] 幼児の Narrative Skill 発達につながる Family Narrativeの支援に関する研究.2010

    • Author(s)
      佐藤朝美, 朝倉民枝, 椿本弥生
    • Organizer
      子ども学会議学術集会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] 家族内コミュニケーションを支援するデジタルストーリーテリングシステムの開発研究.2010

    • Author(s)
      佐藤朝美, 椿本弥生, 朝倉民枝
    • Organizer
      日本教育工学会第26回大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] 幼児のNarrative Skill 発達につながる Family Narrative の支援に関する研究.2010

    • Author(s)
      佐藤朝美, 朝倉民枝, 椿本弥生
    • Organizer
      日本教育工学会第27回大会講演論文集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22610004
  • [Presentation] Designing an Interactive and Visual Environment for Term Paper Grading Support System in Higher Education2010

    • Author(s)
      Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 18th International Conference on Computersin Education【査読有】
    • Place of Presentation
      Putrajaya, (Malaysia)(プトラジャヤ,(マレーシア))
    • Year and Date
      2010-12-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22700800
  • [Presentation] (2009) eJournalPlus : Development of a collaborative learning system for constructive and critical reading skills2009

    • Author(s)
      Mochizuki, T., Oura, H., Sato, T., Nishimori, T., Tsubakimoto, M., Nakahara, J., Yamauchi, Y., Henrik, J., Matsumoto, K., Wananabe, S., Miyatani, T.
    • Organizer
      8th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning Proceedings
    • Place of Presentation
      Greece(Best Technology Paper Award受賞)
    • Year and Date
      2009-06-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] eJournalPlus : Development of a collaborative learning system for constructive and critical reading skills2009

    • Author(s)
      Toshio Mochizuki, Hiroki Oura, Tomomi Sato, Toshihisa Nishimori, Mio Tsubakimoto, Jun Nakahara, Yuhei Yamauchi, Johansson Kjell Henrik, Kenichiro Matsumoto, Shinichi Wananabe, Takashi Miyatani
    • Organizer
      8th International Conference on Computer Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Rhodes, Greece
    • Year and Date
      2009-07-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] (2008) 批判的読解を支援するソフトウェア eJournalPlus の試用における文章読解・産出活動の様相2008

    • Author(s)
      椿本弥生・望月俊男・大浦弘樹・西森年寿・佐藤朝美・中村裕司・大野喬史・舘野泰一・三宅正樹・渡部信一・ヨハンソンヘンリク・松本健一郎・和田肇・宮谷隆・中原淳・山内祐平
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会論文集
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] 批判的読解学習支援システムeJournalPlusの協調学習支援機能の開発2008

    • Author(s)
      望月俊男・椿本弥生(他)
    • Organizer
      日本教育工学会日本教育工学会第24回全国大会講演論文集, pp. 841-842.
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] 批判的読解を支援するソフトウェアeJourna1Plusの概念地図が対話的読解に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      椿本弥生(他)
    • Organizer
      日本教育工学会日本教育工学会第24回全国大会講演論文集, pp. 843-844.
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] 批判的読解を支援するソフトウェアeJournalPlusの試用における文章読解・産出活動の様相2008

    • Author(s)
      椿本弥生(他)
    • Organizer
      日本教育心理学会日本教育心理学会第50回総会論文集, p. 79.
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] (2008) 批判的読解を支援するソフトウェア eJournalPlus の概念地図が対話的読解に及ぼす効果2008

    • Author(s)
      椿本弥生・望月俊男・西森年寿・佐藤朝美・大浦弘樹・中村祐司・大野喬史・渡部信一・ヨハンソンヘンリク・松本健一郎・和田肇・宮谷隆・中原淳・山内祐平
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] (2008) 批判的読解学習支援システム eJournalPlus の協調学習支援機能の開発2008

    • Author(s)
      望月俊男・大浦弘樹・佐藤朝美・西森年寿・椿本弥生・渡部信一・ヨハンソンヘンリク・松本健一郎・加藤賢次郎・和田肇・宮谷隆・中原淳・山内祐平
    • Organizer
      日本教育工学会第24回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      新潟
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] (2008) The Impact of Making a Concept Map for Constructive Reading with the Critical Reading Support Software2008

    • Author(s)
      Tsubakimoto, M., Mochizuki, T., Nishimori, T., Sato, T., Oura, H., Nakamura, Y., Ohno, T., Watanabe, S., Henrik, J., Matsumoto, K., Wada, H., Miyatani, T., Nakahara, J., Yamauchi, Y.
    • Organizer
      eJournalPlus, E-Learn Conference Proceedings
    • Place of Presentation
      U.S.A.
    • Year and Date
      2008-11-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20800018
  • [Presentation] 反転教育でTCを教える

    • Author(s)
      椿本弥生
    • Organizer
      第5回 テクニカルコミュニケーション学術研究会「TCとIT -新しい教育の手法と実践-」
    • Place of Presentation
      早稲田大学 ファカルティラウンジ
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25282060
  • [Presentation] ピアチュータリングを取り入れた高等教育における統合型学習支援システムの開発

    • Author(s)
      美馬のゆり,鈴木克明,椿本弥生,渡辺雄貴, 根本淳子, 大塚裕子
    • Organizer
      日本教育工学会第29回全国大会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24300287
  • 1.  WATANABE Yuki (50570090)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  松河 秀哉 (50379111)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 3.  Yamashita Hideaki (30200687)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  立石 慎治 (00598534)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  林 祐司 (40464523)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  松田 岳士 (90406835)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 7.  OTSUKA Hiroko (10419038)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 8.  SATO Tomomi (70568724)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 9.  Ishige Yumi (50515327)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 10.  EGI Hironori (30422504)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 11.  冨永 敦子 (60571958)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 12.  近藤 伸彦 (10534612)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 13.  合田 美子 (00433706)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  尾澤 重知 (50386661)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 15.  岩崎 千晶 (80554138)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 16.  MIMA NOYURI (00275992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 17.  SUZUKI Katsuaki (90206467)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 18.  NEMOTO Junko (80423656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 19.  Mochizuki Toshio (50379468)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAKAMORI Tomotsugu (80583103)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  INUZUKA Miwa (50572880)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 22.  Hirata Keiji (30396121)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  Niwa Kazuhisa (90448499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 24.  藤田 篤 (10402801)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  Ruthven Stuart (40278148)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  柏野 和佳子 (50311147)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  Dominic Bagenda (90552050)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  徳永 健伸 (20197875)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  飯田 龍 (40464276)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  山下 清美 (30212286)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  加藤 浩 (80332146)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  塚田 浩二 (20415714)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  大森 不二雄 (10363540)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  永井 正洋 (40387478)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  沖林 洋平 (20403595)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  田中 優子 (30701495)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 37.  道田 泰司 (40209797)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  石原 康臣 (60557198)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  竹川 佳成 (60467678)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 40.  田柳 恵美子 (30522114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 41.  中村 美智子 (10379589)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  荒木 淳子 (50447455)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 43.  堀田 博史 (60300349)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 44.  松山 由美子 (90322619)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 45.  中村 恵 (90516452)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 46.  バーニック ピータージョン (00752726)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 47.  山地 弘起 (10220360)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 48.  金西 計英 (80204577)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 49.  西出 崇 (30513171)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 50.  大石 哲也 (30552236)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 51.  廣川 佐千男 (40126785)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 52.  高松 邦彦 (80392017)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 53.  岡田 有司 (10584071)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 54.  本田 由紀 (30334262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 55.  香川 めい (00514176)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 56.  二宮 祐 (20511968)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 57.  松下 佳代 (30222300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 58.  小山 治 (50621562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 59.  福留 東土 (70401643)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 60.  福山 佑樹 (90738353)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 61.  YANAGIURA Takeshi
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 62.  朝倉 民枝
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 63.  TATEISHI Shinji
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 4 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi