• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Imai Rie  今井 理恵

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 40766987
Affiliation (Current) 2025: 新潟医療福祉大学, その他部局等, 中央教育センター 講師
2025: 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 講師
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 新潟医療福祉大学, 中央教育センター, 講師
2022 – 2023: 新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 講師
2021 – 2022: 新潟医療福祉大学, リハビリテーション学部, 講師
2016 – 2021: 新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 02100:Foreign language education-related
Except Principal Investigator
Foreign language education / Basic Section 02100:Foreign language education-related
Keywords
Principal Investigator
ジャンル正対課題 / ジャンル準拠指導 / テクストタイプ / ジャンル / 中高英語教育 / 教授学習サイクル / 英語コミュニケーションⅠ / 新高校英語教科書 / ジャンル準拠リーディング指導GBRI / 説明ジャンル群 … More / マクロジャンル / プロトタイプテクスト / ジャンル準拠リーディング指導(GBRI) / 生きる力 / 評価基準 / 核となるパフォーマンス課題 / ジャンル準拠指導と評価 / 学習指導要領 / ジャンル準拠教育 / 高校英語教育 / ジャンルに正対する発問課題 / 新中学校英語教科書 / ジャンルとテクストタイプ / ジャンル準拠リーディング指導 / 検定教科書 / 高校英語 / ジャンルの知識 … More
Except Principal Investigator
評価 / 批判的思考力 / クリティカルシンキング / 批判的思考 / 教材 / 授業モデル / 人間性 / コミュニケーション能力 / 英語授業 / 教科書分析 / 学びに向かう力、人間性の滋養 / タスク開発 / 検定教科書 / SDGs / パーソン・センタード・アプローチ / 学びに向かう力、人間性の涵養 / ポジティブ心理学 / 人間性心理学 / ヒューマニスティック教育 / テスト / 英語教育 / 測定 / 批判的思考力テスト / クリティカルリーディング / 批判的な読み / 評価発問 / 教科書準拠 / 評価規準 / クリティカル・シンキング / 教科書 / パフォーマンス課題 / 発問 / 評価規準・基準 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (67 results)
  • Co-Researchers

    (14 People)
  •  英語授業を改善する4技能5領域でのジャンル正対課題と教授・学習サイクルの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      今井 理恵
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Nuturing Communication Abilities and Students' Humanity in Elementary, Junior and Senior High School English Education in Japan

    • Principal Investigator
      柳田 綾
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Ohka Gakuen University
  •  Development of Performance Tasks/Questions in Accord with Genre-Based Instruction and AssessmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Imai Rie
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Development of critical thinking tests for Japanese learners of English

    • Principal Investigator
      Mineshima Michio
    • Project Period (FY)
      2017 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      University of Niigata Prefecture
      Niigata University of Health and Welfare
  •  Formulation of critical thinking questions and evaluation criteria based on MEXT-authorized textbooks

    • Principal Investigator
      Mineshima Michio
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Foreign language education
    • Research Institution
      Niigata University of Health and Welfare

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 批判的思考力を育てる教科書準拠の設問と評価規準づくり 成果報告書2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵・茅野潤一郎・Pollari Pirjo
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      株式会社ウィザップ
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Book] 「第 7 章:スティーブ・ジョブズと頂上タスクで批判的思考力を伸ばす」三浦孝・亘 理陽一・山本孝次・柳田綾(編著)『高校英語授業を知的にしたい―内容理解・表面的会話中心の授業を超え て―』2016

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Total Pages
      42
    • Publisher
      研究社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Journal Article] 「ジャンルのプロトタイプからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析-マクロジャンルのテクストに焦点をあてて―」2024

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 191-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] ジャンルのプロトタイプテクストからみた「英語コミュニケ―ションⅠ」の教科書テクストの分析 ―マクロジャンルのテクストに焦点をあてて―2024

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 53 Pages: 191-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Journal Article] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために―2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 第52号 Pages: 251-258

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] ジャンル準拠リーディング指導で学習者の読みを助ける:メンターテクストの規範性による教科書テクストの分析2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 3 Pages: 158-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] ジャンル準拠リーディング指導で学習者の読みを助ける: メンターテクストの規範性による教科書テクストの分析2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 3 Pages: 158-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Journal Article] 批判的思考力テストの妥当性についての一考察: 久原他(1983)に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      国際地域研究論集第

      Volume: 14号 Pages: 145-159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] Improving Questions and Tasks for Reading Comprehension in New High School English Textbooks:2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 52 Issue: 0 Pages: 251-258

    • DOI

      10.20713/celes.52.0_251

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2023-01-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために―2023

    • Author(s)
      今井理恵、峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 251-258

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 251-258

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] "批判的思考力テストの妥当性についての一考察: 久原他(1983)に焦点をあてて"2023

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 14 Pages: 145-159

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] 「ジャンル準拠リーディング指導で学習者の読みを助ける:メンターテクストの規範性による教科書テクストの分析」2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 3 Pages: 158-173

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 : ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために2023

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 52 Pages: 251-258

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Journal Article] 批判的思考力テストの妥当性についての一考察 : 久原他(1983)に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      JISRD : journal of international studies and regional development

      Volume: 14 Pages: 145-159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察 : 学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 2 Pages: 189-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察:学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 2 Pages: 189-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察 : 学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 2 Pages: 189-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察:学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要第2号

      Volume: 0 Pages: 189-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 中学校英語教科書におけるテナーの扱いについての一考察:学習者と著者との関係性をいかに強められるか2022

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニステッィク英語教育研究会紀要

      Volume: 第2号 Pages: 189-198

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 21.新中学校英語教科書におけるジャンルとテクストタイプの情報―中学校英語でのジャンル準拠指導の実行可能性調査2022

    • Author(s)
      今井理恵、峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 51 Pages: 241-248

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 批判的な読みができる学習者はできない学習者と何が違うのか2021

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 89-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 読みにおける発問の役割についての一考察:人間性の伸長に資する評価発問をめざして2021

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要第1号

      Volume: 1 Pages: 100-108

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] 批判的な読みができる学習者はできない学習者と何が違うのか2021

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 50 Pages: 89-96

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] Development of a Critical Thinking Test: With the Eight Elements of Thought as a Framework2021

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 12 Pages: 51-61

    • NAID

      120007126976

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] ヒューマニスティックな観点から見た高校Communication英語Iの教科書分析2021

    • Author(s)
      峯島道夫、藤田賢、五十嵐光緒、今井理恵、石井博之、清水真弓、三浦孝、中村義実、山本孝次
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要第1号

      Volume: 1 Pages: 27-69

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Journal Article] Development of a Critical Thinking Test: With the Eight Elements of Thought as a Framework2021

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Journal Title

      国際地域研究論集

      Volume: 12 Pages: 51-61

    • NAID

      120007126976

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] ヒューマニスティックな観点から見た高校コニュミケーション英語Iの教科書分析2021

    • Author(s)
      峯島道夫、藤田賢、五十嵐光緒、今井理恵、石井博之、清水真弓、...山本孝次
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 1 Pages: 27-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 高校英語授業におけるジャンル準拠リーディング指導の可能性―教科書に所収されたテクストのジャンルとテクストタイプの調査を通して2021

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      現代社会文化研究

      Volume: 72 Pages: 11-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 読みにおける発問の役割についての一考察: 人間性の伸長に資する評価発問をめざして2021

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      ヒューマニスティック英語教育研究会紀要

      Volume: 1 Pages: 100-108

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 高校英語におけるジャンル準拠リーディング指導 ―「教科書テクスト」における読みのための発問課題調査―2020

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      現代社会文化研究

      Volume: 70 Pages: 51-68

    • NAID

      120006900597

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 高校英語におけるジャンルの意識―学習指導要領及び解説、検定教科書の調査から2019

    • Author(s)
      今井理恵、峯島道夫、松沢伸二
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会紀要 KATE Journal vol.33

      Volume: 33 Pages: 55-68

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] Importance of Evaluative Reading for the Development of Critical Thinking2019

    • Author(s)
      Michio Mineshima & Rie Imai
    • Journal Title

      JALT2018 Diversity and Inclusion

      Volume: -

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] クリティカルリーディングの必要性とその指導法―受容的な内容理解から主体的な評価へー2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 47 Pages: 273-280

    • NAID

      130007622833

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Journal Article] 新「大学入試」とWriting指導2018

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      三省堂高校英語教育

      Volume: ー Pages: 6-7

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 授業開きでCAN-DOを明示する2018

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      英語教育 2018年4月号 Vol.67 No. 1

      Volume: 67 Pages: 24-27

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] ジャンル準拠の高校英語授業ー生徒が批判的に思考し、個性を発揮する「型」の活用2018

    • Author(s)
      今井理恵
    • Journal Title

      新潟大学教育学部英語学会紀要 REUNION vol.50

      Volume: 50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Journal Article] 批判的思考力を育成する高大・連携の試み―CT課題と意見交換活動で英語授業を知的にする―2017

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 46 Pages: 133-140

    • NAID

      130006330011

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Journal Article] 「コミュニケーション英語Ⅰ」で批判的思考力を育てる CTスキルズ一覧表と核となるパフォーマンス課題の開発2017

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Journal Title

      全国英語教育学会紀要

      Volume: 28 Pages: 365-380

    • NAID

      130006687666

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Presentation] ジャンルのプロトタイプテクストからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析2023

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Presentation] ジャンルのプロトタイプテクストからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析2023

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Presentation] 「ジャンルのプロトタイプテクストからみた「英語コミュニケーションⅠ」の教科書テクストの分析」2023

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第48回香川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために2022

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫・松沢伸二
    • Organizer
      全国英語教育学会 第47回 北海道研究大会 研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Presentation] 新高校英語教科書 の読みのための発 問課題の改良:ジ ャンル準拠リーディ ング指導による指 導改善のために2022

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫・松沢伸二
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] ジャンル準拠リーディング指導による高校英語の読むことの指導の改善ー教科書の既存の読解問題の改編をとおして2022

    • Author(s)
      今井理恵
    • Organizer
      令和4年度新潟大学教育学部英語学会第41回研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00828
  • [Presentation] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良 ―ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために2022

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] ジャンル準拠リーディング指導による高校英語の読むことの指導の改善ー教科書の既存の読解問題の改編をとおして2022

    • Author(s)
      今井理恵
    • Organizer
      令和4年度新潟大学教育学部英語学会第41回研究大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] 新高校英語教科書の読みのための発問課題の改良:ジャンル準拠リーディング指導による指導改善のために2022

    • Author(s)
      今井理恵、峯島道夫、松沢伸二
    • Organizer
      全国英語教育学会第47回北海道研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Presentation] 新中学校英語教科書でのジャンルとテクストタイプの明示的指導:読むこと・書くこと2021

    • Author(s)
      今井理恵,松沢伸二,峯島道夫.
    • Organizer
      全国英語教育学会 第46回長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] ジャンルの目的に正対する発問課題の検討ー中学校英語におけるジャンル準拠リーディング指導のために2021

    • Author(s)
      今井理恵,松沢伸二,峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会 第45回群馬研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] 新中学校英語教科書でのジャンルとテクストタイプの明示的指導:聞くこと・話すこと2021

    • Author(s)
      松沢伸二,今井理恵,峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会 第46回長野研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] ジャンル準拠リーディング指導による授業改善-新学習指導要領を具現化する2021

    • Author(s)
      今井理恵
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会2020年度春期研修会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] How to make evaluative questions more critical2020

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] ジャンルの目的に正対する発問課題の検 討 ―高校英語におけるジャンル準拠リー ディング指導のために―2020

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] ジャンルの目的に正対する発問課題の検討 ー高校英語におけるジャンル準拠リーディング指導のためにー2020

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Presentation] How to make evaluative questions more critical2020

    • Author(s)
      Mineshima Michio, Imai Rie
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00848
  • [Presentation] ジャンルの目的に正対する発問課題の検討 ―高校英語におけるジャンル準拠リーディング指導のために2020

    • Author(s)
      今井理恵、松沢伸二、峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第44回オンライン研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] 高校英語におけるジャンル準拠リーディング指導の可能性―検定教科書のテクスト調査からジャンルの意識を探る―2019

    • Author(s)
      今井理恵・松沢伸二・峯島道夫
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第43回神奈川研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] Evaluating Learners' Critical Reading Skills2019

    • Author(s)
      Mineshima Michio & Imai
    • Organizer
      45th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] 高校英語におけるジャンルの意識ー学習指導要領及び解説、検定教科書の調査から2018

    • Author(s)
      今井理恵、峯島道夫、松沢伸二
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K00852
  • [Presentation] 批判的思考テストに関する一考察 ―クリティカルリーディング指導後の利用可能性について2018

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] Breaking free from the correctness mindset2018

    • Author(s)
      Michio Mineshima & Rie Imai
    • Organizer
      Japan Association for Language Teaching (JALT)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] クリティカルリーディングの必要性―わかったつもりからの脱却―2017

    • Author(s)
      峯島道夫・茅野潤一郎・今井理恵
    • Organizer
      全国英語教育学会第43回島根研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K03029
  • [Presentation] ネゴシエーション活動を通して批判的思考力を育成する―「CTスキルズ」を活用した実践例ー2017

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Organizer
      日本教科教育学会第43回全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Presentation] 批判的思考力を育成する高大連携の試み―教材 Steve Jobs と頂上タスクで英語授業を知的にする―2016

    • Author(s)
      峯島道夫・今井理恵
    • Organizer
      第 46 回中部地区英語教育学会三重大会
    • Place of Presentation
      鈴鹿医療科学大学 白子キャンパス
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Presentation] 『コミュニケーション英語 I』指導を通して批判的思考力を育成する―教科書に 準拠した『CT スキルズ』と『核となるパフォーマンス課題』の開発2016

    • Author(s)
      今井理恵・峯島道夫
    • Organizer
      全国英語教育学会第 42 回埼玉大会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • [Presentation] 批判的思考力育成のための評価規準とパフォーマンス課題の開発―「コミュニケーション英語I」における実践例―2015

    • Author(s)
      峯島道夫、今井理恵
    • Organizer
      日本教科教育学会第41回全国大会(広島大会)
    • Place of Presentation
      広島大学 東広島キャンパス
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26370677
  • 1.  Mineshima Michio (10512981)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 58 results
  • 2.  Chino Junichiro (50413753)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 3.  松澤 伸二 (90207043)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 4.  大湊 佳宏 (70413755)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  柳田 綾 (30803712)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  永倉 由里 (00369539)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  加賀田 哲也 (40278578)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  タランディス・ジュニア ジェラルド (00600892)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  伊佐地 恒久 (20586482)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  桑村 テレサ (30639646)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  中村 義実 (40308565)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  加藤 和美 (60631801)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  鈴木 章能 (70350733)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  Pirjo Pollari
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi