• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

OTA Yuko  太田 裕子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

太田 裕子  オオタ ユウコ

Less
Researcher Number 50434353
Other IDs
External Links
Affiliation (Current) 2025: 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授
2014 – 2015: 早稲田大学, グローバルエデュケーションセンター, 准教授
2014: 早稲田大学, 付置研究所, 准教授
2010 – 2013: 早稲田大学, オープン教育センター, 助教
2012: 早稲田大学, 付置研究所, 助教 … More
2008 – 2010: 早稲田大学, 留学センター, 助教
2009: 早稲田大, 国際教養学術院, 助手
2007 – 2008: Waseda University, 国際教養学術院, 助手 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Japanese language education / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
ライフストーリー / ホリスティックな言語教育 / シュタイナー教育 / 複言語 / 親の語り / 卒業生の語り / 教師の意識と実践 / 多様な個性を尊重する教育環境 / 言語教育 / シュタイナー学校 … More / 「移動する子ども」 / 「移動の中での子育て」 / 研修ワークシート分析 / PAC分析 / 新人とベテランの比較 / アカデミック・ライティング / チューターの意識 / ラウンドテーブル / 実践研究 / チューターの学びと成長 / 実践共同体 / セッション分析 / チューター研修 / 振り返りと共有 / 省察 / 大学院生チューター / 実践の省察と共有 / 研修 / 学習環境 / アカデミック・ライティング教育 / チューターの成長 / ライティング・センター / リテラシー教育 / ダブルリミテッド / 定住型JSL中学生 / 教育実践研究 / 言語教育政策 / ことばの発達過程 / 幼少期より日本で成長したJSL生徒 / 年少者日本語教育 … More
Except Principal Investigator
文章評価ルーブリック / 文章フィードバック / 移動する子ども / 第二言語教育 / 母語教育 / アカデミック・ライティング / 文章指導コメント / オンデマンド授業 / 文章作成授業 / 大学生の文章作成力 / 大学における文章作成指導 / 文章評価観点 / 大学の文章作成力 / 大学生 / 学術的文章作成授業 / 学術的文章作成力の構造 / 大学初年次・2年次 / 学術的文章作成力の伸び / 学部横断型文章授業 / 因子分析 / 大学文章作成力の構造 / 専門科目レポート / 詳細なコメント / 簡潔なコメント / 授業画面の視聴 / 大学学術的文章作成授業 / 初年次教育 / 文章評価法 / 大学教育 / 教科教育(国語) / 文章作成力 / 個別指導 / 大学院生による指導 / e-ラーニング / 大学初年次 / 学術的文章作成指導 / コミュニケーション教育 / 継承語教育 / 国際情報交換 / 国際研究者交流 / バイリンガル教育 / 複言語複文化主義 / 言語能力意識 / アイデンティティ / 言語習得 / 年少者日本語教育 / 質的調査 / 言語観 / 複数言語能力 / 若年層 / バイリンガル Less
  • Research Projects

    (7 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (13 People)
  •  シュタイナー学校でのホリスティックな言語教育-「移動する子ども」に焦点を当ててPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      太田 裕子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Waseda University
  •  The Relationship between Students' Writing Improvement and Written Comments in a University Academic Writing Course

    • Principal Investigator
      Sadoshima Saori
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Development of postgraduate tutors' practice and awareness of academic writing tutoringPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Ota Yuko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Study on consciousness of plurilingal competence of Japanese adolescents growing up overseas and development of their language pedagogy.

    • Principal Investigator
      KAWAKAMI Ikuo
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Assessing the effectiveness of the feedback given to students who took an Academic Writing Course at a University

    • Principal Investigator
      SADOSHIMA Saori
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Waseda University
  •  日本国外にいる日本語バイリンガル若年層の複数言語能力、言語観に関する質的調査

    • Principal Investigator
      KAWAKAMI Ikuo
    • Project Period (FY)
      2008 – 2009
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University
  •  Practice and policy of Japanese as a second language education for junior high school and high school studentsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OTA Yuko
    • Project Period (FY)
      2007 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Waseda University

All 2023 2022 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 文章チュータリングの理念と実践―早稲田大学ライティング・センターの取り組み―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織編
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Book] 日本語教師の「意味世界」-オーストラリアの子どもに教える教師たちのライフストーリー(本課題に関連する部分は第3章)2010

    • Author(s)
      太田裕子
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      ココ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720126
  • [Journal Article] 複言語で育ち、複言語で子育てする「移動する子ども」の「ことばの実践」と意味―世代を超えて継承したもの、変化したもの―2022

    • Author(s)
      太田裕子
    • Journal Title

      ジャーナル「移動する子どもたち」―ことばの教育を創発する―

      Volume: 13 Pages: 4-37

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00650
  • [Journal Article] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Journal Title

      言語文化教育研究学会 第 2 回研究集会 in 金沢 報告集

      Volume: * Pages: 1-10

    • Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Journal Article] 文章チュータリングに携わる大学院生チューターの学びと成長―早稲田大学ライティング・センターでの事例―2014

    • Author(s)
      佐渡島紗織・太田裕子
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 75 Pages: 64-71

    • NAID

      110009816886

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Journal Article] 「チューター史」を振り返り語り合う実践研究の意義―学び合う実践共同体構築に向けて―2014

    • Author(s)
      太田裕子、可児愛美、久本峻平
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 12 Pages: 42-87

    • NAID

      130005089732

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Journal Article] 「自立した書き手」を育成するライティング・センターのチューター研修とチューターの意識―早稲田大学における実践事例とPAC分析―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織
    • Journal Title

      早稲田大学国際教養学部紀要 Waseda Global Forum

      Volume: 9 Pages: 237-277

    • NAID

      120005301063

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Journal Article] ライティング・センターにおける新人チューターの課題 ―新人研修ワークシートの内容分析―2013

    • Author(s)
      太田裕子・ドイル綾子・坂本麻裕子・佐渡島紗織
    • Journal Title

      アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル

      Volume: 5

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Journal Article] 早稲田大学における学術的文章作成授業の成果―大学院生が個別指導するe ラーニング初年次授業―2012

    • Author(s)
      佐渡島紗織、冨永敦子、太田裕子、齋藤綾子・宮本明子
    • Journal Title

      大学教育学会

      Volume: 34巻 Pages: 119-126

    • NAID

      40019338788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530993
  • [Journal Article] 大学初年次日本語アカデミック・ライティング授業における帰国生と留学生の文章力-初回課題と最終回課題の文章評価調査から-」2012

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織・冨永敦子・齋藤綾子
    • Journal Title

      早稲田大学国際教養学部紀要『Waseda Global Forum』

      Volume: 8 Pages: 337-375

    • NAID

      40019247395

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530993
  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」は大学で日本語をどのように学んでいるのか――複数言語環境で成長した留学生・大学生の日本語ライフストーリーをもとに2012

    • Author(s)
      川上郁雄(第一著者)・尾関史・太田裕子
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 25-1 Pages: 57-69

    • NAID

      120003056833

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320097
  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」は大学で日本語をどのように学んでいるのか―複数言語環境で成長した留学生・大学生の日本語ライフストーリーをもとに2012

    • Author(s)
      川上郁雄、尾関史、太田裕子
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 25-1

    • NAID

      120003056833

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320097
  • [Journal Article] 早稲田大学における学術的文章作成授業の成果―大学院生が個別指導するeラーニング初年次授業―2012

    • Author(s)
      佐渡島紗織・冨永敦子・太田裕子・齋藤綾子・宮本明子
    • Journal Title

      大学教育学会

      Volume: 34 Pages: 119-126

    • NAID

      40019338788

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530993
  • [Journal Article] 家族が語る『移動する子ども』のことばの発達過程-幼少期より日本で成長した中学生のライフストーリー-2011

    • Author(s)
      太田裕子
    • Journal Title

      ジャーナル「移動する子どもたち」-ことばの教育を創発する 2(掲載予定)

    • URL

      http://www.gsjal.jp/childforum/journal.html

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720126
  • [Presentation] 「移動」の中での子育て―言語、教育、人生の意味の再構築―2023

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      JSAA-ICNTJ2023 シドニー大会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00650
  • [Presentation] 「移動する子ども」の多様な個性が尊重される教育環境づくり―日本のシュタイナー学校教師の意識と実践からの示唆―2022

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      日本教育学会第81回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K00650
  • [Presentation] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第 2 回研究集会 in 金沢
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Presentation] 書くことを学び指導する経験の意味―大学院生のライフストーリー―2015

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      石川県政記念しいのき迎賓館
    • Year and Date
      2015-06-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Presentation] ライティング・センターで文章作成支援を行うチューターの意識―ベテランと新人の比較―2013

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織
    • Organizer
      第35回大学教育学会大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Presentation] 支援者が子どもに付与する『アイデンティティ』と日本語教育実践の関係-ある中学生に対する支援者4名の実践報告メールから-2011

    • Author(s)
      太田裕子・田邉裕理
    • Organizer
      『国際研究集会「言語教育とアイデンティティ形成-ことばの学びの連携と再編」』予稿集,94-102
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720126
  • [Presentation] eラーニングと指導員フィードバックによる学術的文章作成授業の効果測定2011

    • Author(s)
      冨永敦子・佐渡島紗織・齋藤綾子・内田夕津・宮本明子・太田裕子
    • Organizer
      大学教育学会第33回大会
    • Place of Presentation
      東京都桜美林大学
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530993
  • [Presentation] 支援者が子どもに付与する「アイデンティティ」と日本語教育実践の関係-ある中学生に対する支援者4名の実践報告メールから-2011

    • Author(s)
      太田裕子・田邉裕理
    • Organizer
      国際研究集会「言語教育とアイデンティティ形成-ことばの学びの連携と再編-」
    • Place of Presentation
      早稲田大学22号館
    • Year and Date
      2011-03-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19720126
  • [Presentation] e ラーニングと指導員フィードバックによる学術的文章作成授業の効果測定2011

    • Author(s)
      冨永敦子、齋藤綾子、宮本明子、内田夕津、太田裕子、佐渡島紗織
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2011-06-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530993
  • [Presentation] 数言語環境で成長した留学生・大学生はどのように日本語を学習しているのか-「移動する子ども」の視点から大学生の日本語教育を問い直す2010

    • Author(s)
      川上郁雄(代表)、尾関史、太田裕子
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾・国立政治大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320097
  • [Presentation] 複数言語環境で成長した留学生・大学生はどのように日本語を学習しているのか-「移動する子ども」の視点から大学生の日本語教育を問い直す2010

    • Author(s)
      川上郁雄, 尾関史, 太田裕子
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22320097
  • [Presentation] ライティング・センターで文章作成支援を行うチューターの意識

    • Author(s)
      太田裕子・佐渡島紗織
    • Organizer
      大学教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381218
  • [Presentation] 英語担当チューターはセッション中何に意識を向けているか ―母語が異なる三名のPAC分析―

    • Author(s)
      太田裕子
    • Organizer
      The fifth Symposium on Writing Centers in Asia
    • Place of Presentation
      政策研究大学院大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • [Presentation] チューター史作成を用いた振り返りの有効性

    • Author(s)
      可児愛美・久本峻平・太田裕子
    • Organizer
      The Sixth Symposium on Writing Centers in Asia
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24520588
  • 1.  DYLE Ayako (80595835)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 2.  SADOSHIMA Saori (20350423)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 11 results
  • 3.  KAWAKAMI Ikuo (30250864)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  TOMINAGA Atsuko (60571958)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 5.  SAKAMOTO Mayuko (40648317)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 6.  ONO Masumi (50704657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OZEKI Fumi (00505399)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 8.  BOYD J. Patrick (50449328)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SAWA Masaki (30608930)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  UTO Nobuyuki (30755963)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  SOTOMURA Erina (00732942)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  WATARI Hironori (20732960)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 13.  内田 夕津 (30546255)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi