• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

saitou yugo  斎藤 有吾

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Saito Yugo  斎藤 有吾

Less
Researcher Number 50781423
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 新潟大学, 教育基盤機構, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 新潟大学, 教育基盤機構, 准教授
2019 – 2022: 新潟大学, 経営戦略本部, 准教授
2018 – 2019: 藍野大学, 医療保健学部, 助教
2017 – 2018: 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 研究員
2017: 京都大学, 高等教育研究開発推進センター, 特定助教
2016: 京都大学, 大学教育機構大学教育センター, 特命助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09050:Tertiary education-related
Except Principal Investigator
Education / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related / Basic Section 09050:Tertiary education-related
Keywords
Principal Investigator
学習成果の可視化 / メジャー・マイナー / 統合的学習成果 / ルーブリック / エキスパート・ジャッジメント / カリキュラム・マップ / 標準テスト / 対話型論証モデル / PEPA / パフォーマンス評価 … More
Except Principal Investigator
… More PEPA / パフォーマンス評価 / 学修成果の可視化 / IR / 教学IR / 参照基準 / 対話型論証モデル / ミネルヴァ・モデル / 分野固有性と汎用性 / アセスメント / カリキュラムマネジメント / ディープ・アクティブラーニング / PBL / 社会科学 / 行動科学 / エージェンシー / 統合性 / コンピテンシー / 機関別評価 / 分野別評価 / 教育プログラム評価 / 内部質保証 / 外部質保証 / データの活用 / 学修タイプ / 学びのプロセス / 主体的な学び / 自律性 / 主体性 / 学生のメタ認知 / フィードフォワード型 / 学習者のメタ認知 / クラスター分析 / 初等教育 / 学生の主体性の喚起 / 大学教育 / 主体的・対話的で深い学び / 教科におけるCSCL / 学習研究 / 高大接続 / 高校間連携教育プログラム / 探究の学び / IRのシステム化 / 高校における学びの検証 / 学びの変化 / 高校IR / 分析自動化 / ソフト開発 / 卒業生調査 / 入学時と卒業時の成長比較 / 高校生の学び / アクティブラーニング / 探究 / IRの自動化 / 高校教育 / 学習評価 / 学位プログラム / 学習システム・パラダイム / 大学組織変容 / 大学教員のエキスパート・ジャッジメント / 学修成果 / 汎用性 / 分野固有性 / 資質・能力 / 対話型論証 / コンピテンシーの三重モデル / 汎用的能力 / 知識・スキル / 教育学 / 模擬 / 授業設計 / 教育方法 / ワークショップ / アクティブ・ラーニング / 高等教育 / シラバス / 看護教育 / ドラマ教育 / 演劇教育 / ロールプレイ / 演劇的手法 / 演劇 / 国際比較 / ソーシャルインパクト / COC+事業 / COC+ / 比較研究 / COC+ / ステークホルダー / 質保証 / 3つのポリシー / 学習成果 / 改良版トリプルジャンプ / PBLテュートリアル / 間接評価 / OSCE / 直接評価 / OSCE-R / ルーブリック / 直接評価と間接評価の統合 / 考えるOSCE-R / 改良版トリプルジャンプ(MTJ) / 能力 Less
  • Research Projects

    (12 results)
  • Research Products

    (95 results)
  • Co-Researchers

    (42 People)
  •  メジャー・マイナーの統合的学習成果の評価方法の提案とその検討Principal Investigator

    • Principal Investigator
      斎藤 有吾
    • Project Period (FY)
      2024 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Best Practice for Cased-based Teaching in Social and Behavioral Sciences

    • Principal Investigator
      錦織 宏
    • Project Period (FY)
      2023 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The International Collaborative Development of Higher Education Program Evaluation Models Linking External and Internal Quality Assurance

    • Principal Investigator
      林 透
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kanazawa University
  •  Formation and Assessment of Competencies: Focusing on Integration, Subject-Specificity, and Agency

    • Principal Investigator
      松下 佳代
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Proposal of a visualization method for learning outcomes based on curriculum mapsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Saito Yugo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Fostering and assessing knowledge and skills focusing on the relation between subject-specificity and generality

    • Principal Investigator
      Matsushita Kayo
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Shifting to a Learning Systems Paradigm Through the Use of Learning Outcomes Assessment Tools

    • Principal Investigator
      Fukahori Satoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09050:Tertiary education-related
    • Research Institution
      Kyushu University
  •  Elucidation and Theorization of the Mechanism of Deep Learning in High School Students -From the Viewpoint of High School-University Connection Research-

    • Principal Investigator
      Mori Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kansai University
  •  Construction of a Feed-Forward Educational IR System for Predicts the Future and Enhances Students' Independence

    • Principal Investigator
      MORI Tomoko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Toin University of Yokohama
      Kansai University
  •  A Practical Study of Curriculum Management in Japanese Universities

    • Principal Investigator
      Hayashi Toru
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Yamaguchi University
  •  Case analysis and design guidelines for educational programs using drama methods in higher education

    • Principal Investigator
      Ren Gyo
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Osaka University
      Kyoto University of Foreign Studies
  •  Development and expansion of performance assessments for advancing student competences

    • Principal Investigator
      Matsushita Kayo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 大学教育における高次の統合的な能力の評価-量的 vs. 質的、直接 vs. 間接の二項対立を超えて-2019

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915487
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 専門教育で身につけた問題解決スキルの汎用性の検討―遠い転移に着目して―2023

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 47(1) Pages: 27-46

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 専門教育で身につけた問題解決スキルの汎用性の検討―遠い転移に着目して―2023

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 47(1) Pages: 27-46

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Journal Article] 理工系総合大学での統合的科目「SD PBL」におけるPEPA2022

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・中島英博・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 30-34

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 汎用的能力の育成と評価の可能性―ミネルヴァ・モデルを手がかりに―2022

    • Author(s)
      松下佳代・田中孝平・大野真理子・岡田航平・佐藤有理・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 143-148

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Journal Article] Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用2022

    • Author(s)
      中島英博・深堀聰子・田中一孝・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 35-38

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 科目レベルの教育実践研究におけるデータの活用2022

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Journal Title

      IDE: 現代の高等教育

      Volume: 641 Pages: 44-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Journal Article] 科目レベルの教育実践研究におけるデータの活用2022

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Journal Title

      IDE: 現代の高等教育

      Volume: 641 Pages: 44-47

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 理工系総合大学での統合的科目 「SD PBL」 における PEPA2022

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・中島英博・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 30-34

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 汎用的能力の育成と評価の可能性―ミネルヴァ・モデルを手がかりに―2022

    • Author(s)
      松下佳代・田中孝平・大野真理子・岡田航平・佐藤有理・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(2) Pages: 143-148

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 実践的研究の基盤となった理論・実証研究の再整理2022

    • Author(s)
      佐藤万知・中島英博・長沼祥太郎・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 39-43

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントと組織変容2021

    • Author(s)
      畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 65-68

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 学習システム・パラダイムへの転換におけるPEPAの有効性―東京都市大学のケーススタディから―2021

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・斎藤有吾・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 79-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] PEPA によって学生の成長を縦断的に評価する2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 74-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 学習システム・パラダイムへの転換における PEPA の有効性―東京都市大学のケーススタディから―2021

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・斎藤有吾・中島英博
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 79-83

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] Tuningテスト問題バンクの教学マネジメントへの活用2021

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・田中一孝・長沼祥太郎
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 84-88

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] PEPAによって学生の成長を縦断的に評価する2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(1) Pages: 74-78

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 論証モデルを用いたアカデミックライティングの授業デザインの有効性2020

    • Author(s)
      丹原惇・斎藤有吾・松下佳代・小野和宏・秋葉陽介・西山秀昌
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 125-134

    • NAID

      40022298115

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] エキスパート・ジャッジメントを捉える指標2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・長沼祥太郎・畑野快
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 68-72

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 62-66

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] 医療系分野における汎用的能力の評価方法の検討2020

    • Author(s)
      平山朋子・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42 Pages: 105-114

    • NAID

      40022298108

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Journal Article] 医療分野における汎用的能力の評価方法の検討2020

    • Author(s)
      平山朋子・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42(1) Pages: 105-114

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価を通して科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ2020

    • Author(s)
      松下佳代・小野和宏・斎藤有吾
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 26号 Pages: 51-64

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] PBLカリキュラムにおける長期的な学習成果2020

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 26号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容─先駆的事例の分析─2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 62-66

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] Combining course- and program-level outcomes assessments through embedded performance assessments at key courses: A proposal based on the experience from a Japanese dental education program2018

    • Author(s)
      Matsushita, K., Ono, K., & Saito, Y.
    • Journal Title

      Tuning Journal for Higher Education

      Volume: 6(1) Issue: 1 Pages: 111-142

    • DOI

      10.18543/tjhe-6(1)-2018pp111-142

    • NAID

      120006954902

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975, KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] PBLを評価する改良版トリプルジャンプにおける「学習としての評価」の要因2018

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 35-44

    • NAID

      120006624106

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Journal Article] PBLを評価する改良版トリプルジャンプにおける「学習としての評価」の要因2018

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24号 Pages: 35-44

    • NAID

      120006624106

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Journal Article] ルーブリックを活用した学生と教員の評価のズレに関する学生の振り返りの分析-PBLのパフォーマンス評価における学生の自己評価の変容に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39(2) Pages: 48-57

    • NAID

      120006713548

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] パフォーマンス評価における教員の評価と学生の自己評価・学生調査との関連2016

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 40 Pages: 157-160

    • NAID

      130005437571

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] PBLの授業における学生の問題解決能力の変容に影響を与える学習プロセスの検討―コースレベルの直接評価と間接評価の統合―」2015

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37-2 Pages: 124-133

    • NAID

      120006712790

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 学士課程教育における共通教育の質保証―評価データの併用と質保証のマネジメント―(第37回大会ラウンドテーブル)2015

    • Author(s)
      山田礼子・森利枝・亀倉正彦・斎藤有吾・高野篤子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 37-2 Pages: 96-100

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] ジグソー法の要素を含んだ医療系多職種連携PBLの実践2023

    • Author(s)
      杉山芳生・平山朋子・斎藤有吾
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] 高大接続・移行への新たなアプローチ―日本と英国における質的・量的研究を通して―2023

    • Author(s)
      松下佳代・田中孝平・岡田航平・山村滋・Karen Gravett・斎藤有吾
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム(参加者企画セッション)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] メジャー・マイナーにおける統合的な学習成果の評価方法に関する考察2022

    • Author(s)
      斎藤有吾・長創一朗
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] 汎用的能力の育成と評価の可能性―ミネルヴァ・モデルを手がかりに―2022

    • Author(s)
      松下佳代・田中孝平・大野真理子・岡田航平・佐藤有理・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] 問題解決スキルの学習におけるオンラインPBLの有効性-直接評価による対面PBLとの比較-2022

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 汎用的能力の育成と評価の可能性―ミネルヴァ・モデルを手がかりに―2022

    • Author(s)
      松下佳代・田中孝平・大野真理子・岡田航平・佐藤有理・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] メジャー・マイナーにおける統合的な学習成果の評価方法に関する考察2022

    • Author(s)
      斎藤有吾・長創一朗
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 問題解決スキルの学習におけるオンラインPBLの有効性―直接評価による対面PBLとの比較―2022

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] 量的研究法科目における対話型論証モデルの活用とその評価2022

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵 養と大学組織の変容(Promoting Faculty’s Expert Judgment and Institutional Change by Facilitating the Use of Learning Outcomes Assessment Tools)2022

    • Author(s)
      深堀聰子・畑野快・長沼祥太郎・伊藤通子・松下佳代・ 斎藤有吾・中島英博
    • Organizer
      高等教育国際シンポジウムーウィズコロナ時代に高等教育は何を保証するのか(2021年2月23日@オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 医療系学生のリーディング・スキルの向上を目指した授業実践―統計学の授業における数量的読解に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・平山朋子・杉山芳生
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム,
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] 学習成果についての学生の自己報告はどのようなときに有効なのか―問題解決能力に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容 - 実践的研究から導かれる示唆2021

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,伊藤通子、中島英博,田中一孝,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会(2021年6月5日@関西大学オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 実践的研究Ⅰ― 理工系総合大学での統合的科目「SD PBL」におけるPEPA―2021

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・中島英博・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会(課題研究「学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―課題研究の成果と今後の展望―)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 量的研究法科目における対話型論証モデルの 活用とその評価2021

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] 医療系学生の臨床推論能力向上を目指す対話型論証モデルを活用した授業実践2021

    • Author(s)
      平山朋子・斎藤有吾・杉山芳生・松下佳代
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 理工系総合大学での実践的研究(PEPA)2021

    • Author(s)
      伊藤通子・中島英博・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会(ラウンドテーブル 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容ー実践研究から導かれる示唆ー)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容 - 課題研究の成果と今後の展望2021

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2021年度課題研究集会(2021年11月28日@芝浦工業大学オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 「学習システム・パラダイム」への転換におけるPEPAの有効性―東京都市大学のケーススタディーから―2020

    • Author(s)
      伊藤通子・松下佳代・斎藤有吾・中島英博
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会(課題研究「学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究の成果と課題―」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 医療系学生のリーディング・スキルを測定するためのテストの開発と活用2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・平山朋子
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] 専門教育で身につけた問題解決能力は汎用的でありえるか2020

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究の成果と課題2020

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・伊藤通子・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] DP達成のためのカリキュラム・マネジメント及び学修成果アセスメントの実態に関する考察2020

    • Author(s)
      大関智史、林透、深野政之、山崎慎一、斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04628
  • [Presentation] PEPAによって学生の成長を縦断的に評価する2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会2020年度課題研究集会(課題研究「学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―実践的研究の成果と課題―」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] プログラムレベルの学習成果の評価としてのOSCE-Rの有効性の検討2020

    • Author(s)
      平山朋子・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 医療系学生のリーディング・スキルを測定するためのテストの開発と活用, 2020年大学教育学会大会2020

    • Author(s)
      斎藤有吾・平山朋子
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] 理学療法における臨床実習のパフォーマンス評価と大学における追加型評価・埋込み型評価との関連2019

    • Author(s)
      平山朋子・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] Generating Concrete-Level Shared Understandings of Abstract-Level Competences through the Collaborative Development of a Test Item Bank: Based on the Experience of Mechanical Engineers in Japan and Indonesia.2019

    • Author(s)
      Fukahori, Satoko & Saito, Yugo
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Focal Meeting in Tokyo
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 重要科目を基軸とした大学組織の変容2019

    • Author(s)
      松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会(ラウンドテーブル「学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通したエキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―組織変容の要件に注目して―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾,長沼祥太郎
    • Organizer
      大学教育学会(2019年度課題研究集会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 教学マネジメントの確立のための学習成果の可視化の展望2019

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] 工学分野における考える力を測定する試み2019

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      京都大学第25回大学教育研究フォーラム参加者企画セッション
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2019

    • Author(s)
      深堀聰子・松下佳代・中島英博・佐藤万知・田中一孝・畑野快・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 工学分野における考える力を測定する試み2019

    • Author(s)
      深堀聰子・斎藤有吾・長沼祥太郎
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム(参加者企画セッション「汎用的能力は評価することができるのか」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 専門基礎科目「医療統計学」におけるディープ・アクティブラーニングの実践―エビデンスを評価する能力の転移に注目して―2019

    • Author(s)
      斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 医療系学生の基礎的な学習スキルを測定するためのテストの開発2019

    • Author(s)
      斎藤有吾・平山朋子・中村剛至
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K14275
  • [Presentation] Generating Concrete-Level Shared Understandings of Abstract-Level Competences through the Collaborative Development of a Test Item Bank: Based on the Experience of Mechanical Engineers in Japan and Indonesia2019

    • Author(s)
      Fukahori, S, & Saito, Y.
    • Organizer
      The 10th World Education Research Association Focal Meeting (Symposium)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 研究の枠組みと調査設計2019

    • Author(s)
      斎藤有吾・長沼祥太郎・畑野快・中島英博・佐藤万知・深堀聰子
    • Organizer
      大学教育学会2019年度課題研究集会(課題研究「大学教員の「エキスパート・ジャッジメントの涵養」と大学組織の「学習システム・パラダイムへの転換」」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] PBLカリキュラムの学習効果―パフォーマンス型の直接評価を用いた縦断研究にもとづいて―2019

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学修成果アセスメント・ツール活用支援を通した エキスパート・ジャッジメントの涵養と大学組織の変容―先駆的事例の分析―2019

    • Author(s)
      深堀聰子,松下佳代,中島英博,佐藤万知,田中一孝,畑野快,斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会(第41回大会)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 学部・学科教育の改革・改善をいかにすすめるか―これからの教育改革・改善―2019

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Organizer
      第24回FDフォーラム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 論証モデルを用いたアカデミックライティングの授業デザインの有効性―レポートの自己評価とピア評価にもとづいて―2019

    • Author(s)
      丹原惇・小野和宏・松下佳代・斎藤有吾・西山秀昌・秋葉陽介
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 医療系のパフォーマンス評価と標準テスト・質問紙調査の関係―藍野大学・新潟大学の事例から2019

    • Author(s)
      斎藤有吾・平山朋子・松下佳代
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム(参加者企画セッション「汎用的能力は評価することができるのか」)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)を通して―2018

    • Author(s)
      松下佳代・小野和宏・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 学習成果の評価の枠組み-量的評価 vs. 質的評価、直接評価 vs. 間接評価の二項対立を超えて-2018

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Organizer
      国際シンポジウム「学習成果の評価と学習改善-科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―新潟大学歯学部における重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)―2018

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―新潟大学歯学部における重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)―2018

    • Author(s)
      小野和宏・松下佳代・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 大学教育におけるカリキュラムマネジメントに関する基礎的研究~国立大学におけるディプロマ・ポリシーとカリキュラム・ポリシーを中心に~2018

    • Author(s)
      林透、山崎慎一、深野政之、斎藤有吾
    • Organizer
      日本高等教育学会第21回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04628
  • [Presentation] 論証モデルを用いたアカデミックライティングの授業デザインの有効性-初年次と2年次のレポート評価結果にもとづいて-2018

    • Author(s)
      丹原惇・小野和宏・松下佳代・斎藤有吾・秋葉陽介・西山秀昌
    • Organizer
      大学教育学会2018年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 医療系単科大学における教職員の協働による実質的な教学IRの構築と実践2018

    • Author(s)
      斎藤有吾・中山剛至
    • Organizer
      大学教育学会2018年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00975
  • [Presentation] 質的評価・量的評価という分類の双方によるパフォーマンス評価への視座―信頼性・妥当性の議論を中心に―2018

    • Author(s)
      斎藤有吾
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ―重要科目での埋め込み型パフォーマンス評価(PEPA)を通して―2018

    • Author(s)
      松下佳代・小野和宏・斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H01033
  • [Presentation] PBLの学習成果を評価する改良版トリプルジャンプに対する学生の認識2017

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの推進を通した組織変容に関する考察~ALベストティーチャー表彰制度と『Teaching&Learning Catalog』を中心に~2017

    • Author(s)
      林透、篠田雅人、斎藤有吾
    • Organizer
      大学教育学会2017年度課題研究集会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04628
  • [Presentation] ルーブリックを活用したワークシートの振り返りの記述内容と学生の自己評価能力の変容との関連の検討―新潟大学歯学部におけるPBLの評価を事例として―2017

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] ルーブリックを活用したワークシートによる振り返りが学生の自己評価能力に与える影響 ―新潟大学歯学部におけるPBL の実践を事例として2017

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] アクティブラーニングの評価のフロンティア2017

    • Author(s)
      松下佳代・武田佳子・渡邊智也・河合道雄・杉山芳生・松崎正治・山田勉・斎藤有吾・香西 佳美
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 高次の認知的能力への学生の自己認識は教員による評価の代替たりえるか―パフォーマンス評価における教員の評価と学生の自己評価,及び間接評価との関連に注目して―2016

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田南総合館(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 高等学校における演劇的手法を用いたアクティブラーニングの効果の探索的検討(1)―コミュニケーション・スキルの変容の比較―2016

    • Author(s)
      斎藤有吾・渡邊智也・紙本明子・蓮行・岡本真澄・松下佳代
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府・吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] パフォーマンス評価における教員の評価と学生の自己評価、および間接評価との関連2016

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第38回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪府・茨木市)
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 一貫性・体系性をもったプログラムレベルの評価のデザイン-初年次教育から臨床実習まで-2016

    • Author(s)
      小野和宏・斎藤有吾・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第38回大会自由研究発表
    • Place of Presentation
      立命館大学(大阪府・茨木市)
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 学士課程教育における共通教育の質保証―評価データの併用と質保証のマネジメント―2015

    • Author(s)
      山田礼子・森利枝・亀倉正彦・斎藤有吾・高野篤子
    • Organizer
      第37回大学教育学会大会
    • Place of Presentation
      長崎大学文教キャンパス(長崎県・長崎市)
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] ルーブリックを用いたレポート評価によるアカデミック・ライティング能力の測定と学習プロセスとの関連の検討2015

    • Author(s)
      斎藤有吾・小野和宏・松下佳代
    • Organizer
      第31回日本教育工学会全国大会
    • Place of Presentation
      電気通信大学(東京都・調布市)
    • Year and Date
      2015-09-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • 1.  Matsushita Kayo (30222300)
    # of Collaborated Projects: 6 results
    # of Collaborated Products: 63 results
  • 2.  小野 和宏 (40224266)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 26 results
  • 3.  Hayashi Toru (20582951)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 4.  Fukahori Satoko (40361638)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 18 results
  • 5.  Mori Tomoko (50397767)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  平山 朋子 (80388701)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  深野 政之 (40552758)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  大関 智史 (40831582)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  丹原 惇 (10636228)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 10.  伊藤 通子 (00537037)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 11.  畑野 快 (50749819)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 9 results
  • 12.  本田 周二 (00599706)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  紺田 広明 (60734077)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  Ren Gyo (10591555)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  山崎 慎一 (10636674)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 16.  田口 真奈 (50333274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  平田 オリザ (90327304)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  石井 英真 (10452327)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  中島 英博 (20345862)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 20.  佐藤 万知 (10534901)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 21.  田中 一孝 (50705192)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 22.  長沼 祥太郎 (40826096)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 10 results
  • 23.  溝上 慎一 (00283656)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  多田 泰紘 (40813663)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  山田 嘉徳 (60743169)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  三保 紀裕 (80604743)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  山田 剛史 (10334252)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  脇田 貴文 (60456861)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  上畠 洋佑 (00757271)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  Shorb Patrick (10866320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  藤木 清 (60300365)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  石井 和也 (70822683)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  杉山 芳生 (20963284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  田中 孝平 (40983119)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 35.  錦織 宏 (10463837)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 36.  飯田 淳子 (00368739)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  島薗 洋介 (40621157)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  網谷 真理恵 (90574400)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  宮地 純一郎 (40980537)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 40.  Ando Hanae
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 41.  Shibaki Kuniya
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 42.  Kawashima Yuko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi