• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Osada Yuki  長田 友紀

… Alternative Names

OSADA Yuki  長田 友紀

Less
Researcher Number 70360956
Other IDs
  • ORCIDhttps://orcid.org/0000-0002-2451-5522
External Links
Affiliation (Current) 2025: 筑波大学, 人間系, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2025: 筑波大学, 人間系, 教授
2019 – 2024: 筑波大学, 人間系, 准教授
2011 – 2014: 筑波大学, 人文社会系, 講師
2007 – 2010: University of Tsukuba, 大学院・人文社会科学研究科, 講師
2006: 北海道教育大学, 教育学部, 助教授
2005: 北海道教育大学, 教育学部函館校, 助教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 10020:Educational psychology-related / Basic Section 02090:Japanese language education-related / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
国語教育 / 視覚情報 / 話し言葉指導 / 音声言語指導 / 国語科 / 国語科教育 / コミュニケーション能力 / 話し合い指導 / コミュニケーション教育 / 状況的認知 … More / 話し合い / 多言語・多文化社会 / 多言語多文化社会 / 海外支援 / 海外展開 / 日本語教育 / 多言語・多文化教育 / ミャンマー / 母語教育 / 多言語多文化 / ファシリテーショングラフィック / 視覚化 / 状況的認知論 / 話しことば指導 / テキストマイニング / 音声言語教育 … More
Except Principal Investigator
日本語教育 / 国語教育 / 外国人児童生徒 / デジタル教科書 / 読みの認知過程 / 読み手・教育活動・テキストの多様性 / 言語データベース / 教科学習支援 / 日本語学習支援 / CLD児 / 文章変数 / 心理変数 / 心理・文章変数 / データベース / 物語 / サービス・ラーニング / 留学生家族 / 地域的包括支援 / 生活者としての外国人 / 台湾:韓国:中国 / 国際情報交流 / 多文化教育 / 歴史教育 / 漢文教育 / 教育実践プログラム / 比較研究 / 教材開発 / 共同体意識 / 東アジア / 教育学 / 国際情報交換(韓国) / 国際情報交換(中国) / 国際情報交換(台湾) / 社区学校 / 東アジア史教育 / 古典教材 / 社区教育 / 東アジア史教材 / 東アジア共同体 Less
  • Research Projects

    (10 results)
  • Research Products

    (85 results)
  • Co-Researchers

    (33 People)
  •  The Reality of Modern Reading: Cognitive Processes of Multidimensional Reading

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      2025 – 2029
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Practical research for restructuring Japanese language education for a global, multilingual, and multicultural societyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      長田 友紀
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  学びの場におけるCLD生徒の言語使用の分析とデータベースの構築

    • Principal Investigator
      澤田 浩子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Basic research for local comprehensive support for foreign residents

    • Principal Investigator
      Matsuzaki Hiroshi
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Developing the dimensions that people come across in stories: Interdisciplinary studies based on the short-story database

    • Principal Investigator
      福田 由紀
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Hosei University
  •  Fundamental Research on Restructuring Japanese Language Education for a Global, Multilingual, and Multicultural SocietyPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OSADA Yuki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Study on development of the educational practice program to raise East Asia sense of community

    • Principal Investigator
      KAI Yuichiro
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  Research on visual information toolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OSADA Yuki
    • Project Period (FY)
      2011 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  The Developed research on visual information tools for discussionPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      OSADA Yuki
    • Project Period (FY)
      2008 – 2010
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
  •  協働での視覚情報化ツールを活用した話し合い指導の開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      長田 友紀
    • Project Period (FY)
      2005 – 2007
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      University of Tsukuba
      Hokkaido University of Education

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「社会の多様化を踏まえたこれからの話し合い指導:「合意へと至る対話」から「終わらない対話」へ」 藤森裕治『これからの国語科教育はどうあるべきか』pp.48-512024

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      4491053839
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「話すこと・聞くことの学習内容・方法に関する研究の成果と展望」全国大学国語教育学会編『国語科教育学研究の成果と展望III』、pp.64-712022

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      4863276079
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 新・教職実践演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      長田友紀・山元隆春
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003518
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「Q1-2「中学校・高等学校国語科における学習指導要領の目標はどのように変化してきたか述べなさい」『新・教職実践演習 第16巻』(pp。10-13)2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003570
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「教育開発援助」藤田晃之・佐藤博志・根津朋実・平井悠介編『最新教育キーワード  155のキーワードで押さえる教育』2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      時事通信社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 読書教育の未来2019

    • Author(s)
      日本読書学会(編集委員:藤森裕治・秋田喜代美・長田友紀・甲斐雄一郎・上谷順三郎・荷方邦夫・福田由紀・八木雄一郎)
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769380
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「話すこと・聞くことの指導の目標と内容」全国大学国語教育学会編『新たな時代の学びを創る 中学校・高等学校国語科教育研究』2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Book] 「図解」、「コミュニケーション能力」(高木まさきほか編『国語科重要用語の解説』所収)2015

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Book] 国語教育における話し合い指導の研究2015

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      風間書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Book] 「交流のさせ方」『国語の授業を作る<<小学校編>>』2012

    • Author(s)
      長田友紀(内藤一志・藤田洋治編)
    • Publisher
      長門出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Book] 新たな時代を拓く 中学校・高等学校国語科教育研究(全国大学国語教育学会編)(話し合いの学習指導の方法)2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      学芸図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Book] 新たな時代を拓く 中学校・高等学校国語科教育研究(「話し合いの学習指導の方法」)(全国大学国語教育学会編)2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      学芸図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Book] 新しい時代のリテラシー教育(「話し合い指導におけるコミュニケーション能力論の拡張-事中・事後指導における視覚情報化ツール-」)(桑原隆編)2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Publisher
      東洋館出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 教科教育学における知見活用の現状と今後の展望―行政や教員や親などに何がどう発信されているか―」2024

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本教科教育学学会誌

      Volume: 46(4) Pages: 79-83

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] Research on the Overseas Adoption of Japanese-style National Language Education: Examination of Textbook Preparation Process for the First Grade of Elementary School in Myanmar by JICA’s “Curriculum Revision Project for Myanmarese Primary Education”2024

    • Author(s)
      Yuki OSADA
    • Journal Title

      International Journal of Curriculum Development and Practice

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 1-17

    • DOI

      10.18993/jcrdaen.26.1_1

    • ISSN
      1344-4808, 2424-1415
    • Year and Date
      2024-03-31
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] Difficulties in “Language arts” for Learners with Foreign Roots: A Case Study in a High School Japanese Writing Class2023

    • Author(s)
      古谷 梨菜、長田 友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 50 Pages: 69-79

    • DOI

      10.15068/0002009420

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2009420

    • Year and Date
      2023-12-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] Survey of Elementary School Students’ Usage of Dictionaries: An Analysis of Dictionary Contents and the Differences in Searching Behavior Based on the Dictionary Medium2022

    • Author(s)
      長田 友紀、小林 祐美、矢澤 真人
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 9-17

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_9

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] Measuring cognitive genre of stories2021

    • Author(s)
      望月正哉・井関龍太・福田由紀・長田友紀・常深浩平・石黒圭
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 62 Issue: 3-4 Pages: 160-174

    • DOI

      10.19011/sor.62.3-4_160

    • NAID

      130008043868

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2021-05-10
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Journal Article] 資料 学習者が辞書で検索した語の調査―辞書における掲載状況の分析―2021

    • Author(s)
      小林 祐美、長田 友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 48 Pages: 203-215

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 教師のカリキュラム・マネジメントと学習者の主体性にもとづくコミュニケーション活動2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 589 Pages: 4-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 大学における教職課程と日本語教育学との連携に関する考察―筑波大学「日本語学習支援者養成修了証プログラム」の成立経緯とその課題―2021

    • Author(s)
      長田友紀・松崎寛・澤田浩子・入山美保・吉田武男
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 43-2 Pages: 1-13

    • NAID

      120007126674

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00696
  • [Journal Article] 「言葉による見方・考え方」が働く「話すこと・聞くこと」の授業作り-「ものの見方・考え方」を広げ深め続けるために-2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 862 Pages: 12-15

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 大学における教職課程と日本語教育学との連携に関する考察─筑波大学「日本語学習支援者養成修了証プログラム」の成立経緯とその課題─2021

    • Author(s)
      長田友紀・松崎寛・澤田浩子・入山美保・吉田武男
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 45(2) Pages: 21-34

    • NAID

      120007126674

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] The Contents of a Grade 5 National Language Textbook of Myanmar : Contents Analysis of 2020 Textbook2020

    • Author(s)
      OSADA, Y
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 47 Pages: 11-18

    • DOI

      10.15068/00162451

    • NAID

      120006953843

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/56801

    • Year and Date
      2020-12-30
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 質問することとは何か2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 33(通巻341) Pages: 46-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 生きて働くコミュニケーション能力について2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 55-8 Pages: 31-35

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] <Research paper> The Contents of a Grade 4 National Language Textbook of Myanmar : Contents Analysis of 2019 Textbook2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 46 Pages: 37-43

    • DOI

      10.15068/00159108

    • NAID

      120006796840

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/53688

    • Year and Date
      2019-11-28
    • Language
      English
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Journal Article] 話し合いにおける視覚情報化ツールのテキストマイニングによる発達的分析-小・中・大学生にみる図示化メモの効果-2014

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 75 Pages: 16-23

    • NAID

      110009816742

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] 大村はま実践にみる話し合いの視覚情報化2014

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 504 Pages: 50-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] 話し合いにおける視覚情報化の学年ごとの特徴-テキストマイニングによる小学生・中学生・大学生の分析-2013

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 40 Pages: 1-12

    • NAID

      120005550032

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] 戦後の学校教育における話し合い指導研究レビュー-視覚情報化ツールの活用に注目して-2013

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      文藝言語研究 言語編

      Volume: 64 Pages: 23-39

    • NAID

      120005342696

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] ループ討議における視覚情報化ツールの使用行為-相互作用場面と討議の全体構造からの分析-2012

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 39 Pages: 39-54

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] 討論・話し合い指導の問題点-グループ討議の充実と視覚情報化ツールの活用にむけて-2012

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 477 Pages: 28-31

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] 国語教育における話し言葉指導の目標論の検討2011

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      文藝言語研究 文藝編

      Volume: 60 Pages: 27-46

    • NAID

      40019031916

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] グループ討議における視覚情報化ツールのケーススタディ-視覚情報化ツール使用行為の種類-2011

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 38 Pages: 77-90

    • NAID

      40018967878

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Journal Article] メモの取り方による話し合い報告内容の差異-視覚情報化ツールのテキストマイニングによる質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 53(3) Pages: 60-70

    • NAID

      130007651563

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 国語教育におけるコミュニケーション能力研究の課題2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究(人文科教育学会編) 第37号

      Pages: 33-53

    • NAID

      120002399097

    • URL

      http://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M10/M1045682/5.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 国語教育におけるコミュニケーション能力研究の課題2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 37 Pages: 33-53

    • NAID

      120002399097

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] メモの取り方による話し合い報告内容の差異-視覚情報化ツールのテキストマイニングによる質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      読書科学(日本読書学会編) 第53巻第3号

      Pages: 60-70

    • NAID

      130007651563

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話合いの構造把握を可能にする視覚情報化2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      初等教育資料 850

      Pages: 74-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] グループ討議において学習者が抱える二重性-なぜグループ討議の指導は必要なのか-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本国語教育学会編『月刊国語教育研究』 通巻443号

      Pages: 50-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話し合いの視覚情報化によって事後の報告はどのように変化するか―大学生によるメモと報告書の語数の量的分析による一考察―2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育研究 36

      Pages: 1-12

    • NAID

      120002041970

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話し合いの視覚情報化によって事後の報告はどのように変化するか-大学生によるメモと報告書の語数の量的分析による一考察-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文科教育学会編『人文科教育研究』 第36号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120002041970

    • URL

      https://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M10/M1028590/2.pdf

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話し合い指導における学習過程上の困難点-状況的認知アプローチからみた事前・事中・事後指導-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      筑波大学日本語日本文学会『日本語と日本文学』 47

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000830605

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話合いの構造把握を可能にする視覚情報化2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      文部科学省教育課程課・幼児教育課編『初等教育資料』 850号

      Pages: 74-77

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] グループ討議において学習者が抱える二重性-なぜグループ討議の指導は必要なのか-2009

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本国語教育学会編『月刊国語教育研究』 443

      Pages: 50-57

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話し合い指導における学習過程上の困難点-状況的認知アプローチからみた事前・事中・事後指導-2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      日本語と日本文学(筑波大学日本語日本文学会) 第47号

      Pages: 1-12

    • NAID

      120000830605

    • URL

      http://www.tulips.tsukuba.ac.jp/limedio/dlam/M96/M964193/8.pdf

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Journal Article] 話し合い指導におけるコミュニケーション能力論の拡張-事中・事後指導における視覚情報化ツールー2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      桑原隆編『新しい時代のリテラシー教育』東洋館出版

      Pages: 196-207

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730490
  • [Journal Article] 国語科での話し合い指導における視覚情報化ツールの実証的研究-大学生の事中メモの類型と事後報告との関係-2006

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      人文論究(北海道教育大学函館人文学会) 第76集

      Pages: 25-37

    • NAID

      40015487816

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730490
  • [Journal Article] 国語科におけるグループ指導の要件2005

    • Author(s)
      長田友紀
    • Journal Title

      研究集団ことのは『累積科学国語教育 実践研究ことのは』 通巻25号

      Pages: 78-81

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730490
  • [Presentation] シンガポールの教育-2言語教育政策の現状-2023

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会2023年7月月例会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 教科教育学における知見活用の現状と今後の展望―行政や教員や親などに何がどう発信されているか―2023

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本教科教育学会第49回全国大会シンポジウム「教科教育学の研究成果の効果的活用をいかに促すか」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 近年の日本の学校教育の変化2023

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      シンガポール国立大学Centre for Language Studies Japanese Language Programme主催 2023年2月特別セミナー
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21938
  • [Presentation] 物語多面的特性指標の信頼性の検討2023

    • Author(s)
      常深 浩平・福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・石原 雅子・長田 友紀
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語多面的特性指標の開発2022

    • Author(s)
      常深 浩平・福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・石原 雅子・長田 友紀
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 日本語の力が十分ではない高校生が参加する「書くこと」の学習指導の研究―高等学校国語教科書の検討―2022

    • Author(s)
      古谷梨菜・長田友紀
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会千葉大会(千葉大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00696
  • [Presentation] 日本語の力が十分ではない高校生が参加する「書くこと」の学習指導の研究―高等学校国語教科書の検討―2022

    • Author(s)
      古谷梨菜・長田友紀
    • Organizer
      第142回 全国大学国語教育学会千葉大会(千葉大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 日本語の力が十分ではない高校生が参加する「書くこと」の学習指導の研究―高等学校国語教科書の検討―2022

    • Author(s)
      古谷梨菜・長田友紀
    • Organizer
      第142回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21938
  • [Presentation] 近年の日本の学校教育の変化2022

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      シンガポール国立大学Centre for Language Studies Japanese Language Programme主催 2023年2月特別セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 辞書を使った教科書教材の意味調べ活動にみる学習者のつまずきの分析-紙辞書と電子辞書の検索行動の比較から-2021

    • Author(s)
      長田友紀・小林祐美
    • Organizer
      国際研究集会「次世代の日本研究―国際的協働研究と研究交流―」(オンライン)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(1)-国語教材における物語文の難易度-2021

    • Author(s)
      菊池 理紗・井関 龍太・福田 由紀・望月 正哉・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 国語科の本質と近年の動向―小学校教科書教材「お手紙」を事例として―2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      多文化的背景を持つ児童生徒教育のための研究グループ 第3回リサーチグループ研究会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] ミャンマーへの小学校国語科教科書作成支援における多言語多文化への対応2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第141回 全国大学国語教育学会世田谷大会(オンライン)ラウンドテーブル「グローバル社会・多言語多文化社会に対応する日本の国語教育の再構築-日本の国語教育の海外展開の事例を中心に-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(4)-国語教材は学年が上がるほどネガティブになる?-2021

    • Author(s)
      井関 龍太・福田 由紀・常深 浩平・望月 正哉・菊池 理紗・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(3)-国語教材における挿絵の種類と難易度の関連-2021

    • Author(s)
      福田 由紀・菊池 理紗・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 教科書で出会った物語たち(2)-国語教材における視点情報と難易度の関連-2021

    • Author(s)
      望月 正哉・福田 由紀・菊池 理紗・常深 浩平・井関 龍太・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] ミャンマーへの小学校国語科教科書作成支援における多言語多文化への対応2021

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第141回 全国大学国語教育学会世田谷大会(オンライン)ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00696
  • [Presentation] 物語の認知的ジャンルの特徴(2)―読者がすすめる小説に基づく検討―2020

    • Author(s)
      望月 正哉・井関 龍太・ 長田 友紀・ 石黒 圭・ 福田 由紀・ 常深 浩平
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 物語の認知的ジャンルの特徴(1)―ジャンルタグの収集―2020

    • Author(s)
      福田 由紀・望月 正哉・井関 龍太・常深 浩平・長田 友紀・石黒 圭
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K20195
  • [Presentation] 小学生における電子辞書の使用に関する予備調査2020

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      学校における電子辞書の活用に関する研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 国語科におけるヴィジュアルリテラシーの指導―図像テクストを高校生はどう関連付けて捉えるのか―2020

    • Author(s)
      園部晃生・戸塚匠・小林祐美・髙橋慶熙・藤田璃央・長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会 第68回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 小学生における教材文の語句調べに関する調査 ―紙の辞書と電子辞書の違いによる検索行動の比較―2020

    • Author(s)
      長田友紀・小林祐美・矢澤真人
    • Organizer
      第138回 全国大学国語教育学会2020年春期大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 共生社会のための国語科の在り方2020

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本国語教育学会令和元年度第2回中学校部会シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 日本の国語教育の海外展開-ミャンマーにおけるJICAのCREATEプロジェクトから-2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 ラウンドテーブル「比較国語教育の新たなパラダイムを求めて」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 日本型国語教育の海外展開に関する研究-JICA「ミャンマー国初等教育カリキュラム改訂プロジェクト」による小学校1年用教科書作成過程の検討-2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 仙台大会 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] SDGsの視点からみたミャンマーと日本の国語教育研究の架橋2019

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      秋季SDGs勉強会(筑波大学人文社会系)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02699
  • [Presentation] 課題研究発表「話すこと・聞くことの学習指導からみた課題と将来-2000年以降の成果を踏まえて-」2014

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知県産業労働センター(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Presentation] 国語科におけるコミュニケーション教育重視の動向2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      中日の言語研究と言語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      中国:北京師範大学
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Presentation] 国語科におけるコミュニケーション教育重視の動向2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      中日の言語研究と言語教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      北京師範大学(中国)
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Presentation] 話し合いにおける視覚情報化ツール使用の実態-大学生の授業における質的データ分析-2010

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      人文科教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2010-06-15
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Presentation] 大学におけるコミュニケーションを中核とした「国語」指導2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      日本国語教育学会大学部会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属学校教育局
    • Year and Date
      2008-06-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Presentation] 話し合いにおけるメモと事後の報告との関係-テキストマイニングを用いた大学生の質的データ分析-2008

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第52回日本読書学会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属学校教育局
    • Year and Date
      2008-08-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730544
  • [Presentation] 話し合いにおける視覚情報化の発達的研究 - 小・中・大学生の話し合し1メモの分析一2007

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2007-11-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17730490
  • [Presentation] 公開講座「話し合い指導における視覚情報化ツール」

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 公開講座(弘前大会)
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • [Presentation] 大村実践にみる話し合いの視覚情報化

    • Author(s)
      長田友紀
    • Organizer
      第8回大村はま記念国語教育の会研究大会(千葉大会)
    • Place of Presentation
      千葉市教育センター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23730818
  • 1.  KARAKI Kiyoshi (40273156)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  KAI Yuichiro (70169374)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  Matsuzaki Hiroshi (10250648)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  勝田 光 (30792113)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  森田 香緒里 (20334021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  Tastanbekova Kua (30726021)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  澤田 浩子 (70379022)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 9.  井出 里咲子 (80344844)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  福田 由紀 (90241190)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 11.  石黒 圭 (40313449)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 12.  井関 龍太 (60436269)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 13.  望月 正哉 (80760404)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 14.  常深 浩平 (90645409)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 15.  IDA Hitoyasu (20203086)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  UEDA Takanori (30453004)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  KOKUBU Mari (10566003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  HIRATA Yuji (40311807)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  TEUCHI Akitoshi (00137845)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  村井 万里子 (30174262)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  余郷 裕次 (90191535)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  菊地 かおり (40616843)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  蒔苗 直道 (40345939)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  山本 容子 (40738580)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  米田 宏樹 (50292462)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  三盃 亜美 (60730281)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  徳永 智子 (60751287)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  山元 一晃 (70799866)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  大江 元貴 (30733620)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  落合 哉人 (00962226)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  酒井 晴香 (50980885)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  深谷 優子 (00374877)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  石原 雅子 (51000228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi