• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

IZAWA Shigeki  生澤 繁樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

生澤 繁樹  イザワ シゲキ

Less
Researcher Number 70460623
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2016 – 2023: 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授
2012 – 2015: 上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授
2012: 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 准教授
2010 – 2011: 上越教育大学, 大学院・学校教育研究科, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Basic Section 09010:Education-related / Educaion
Except Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related / Education
Keywords
Principal Investigator
ジョン・デューイ / デモクラシー / プラグマティズム / 社会批判 / 公共性 / 政治教育 / 革新主義 / 社会正義 / デューイ / 教育理論 … More / 政治理論 / 人間形成 / 公衆の形成 / 熟議デモクラシー / 生活経験 / コモン・マン / チャールズ・サンダース・パース / ラディカル・プラグマティズム / ロバート・タリース / ニュー・プラグマティズム / ネオ・プラグマティズム / 教育哲学 / 民主主義 / 現在の歴史 / 情念 / 国家 / コミュニティ形成 / 常識と科学 / 科学技術 / 現在の経験 / 近代教育 / アソシエーション / 指導(者) / 真理の仮説的性質 / 感情 / ドクサ / 人間性 / 科学教育 / 生活指導 / 世界市民的教育 / パトス / 情熱的知性 / 学校教育 / 社会的正義 / 探究する公衆 / 人間形成論 / 教育的正義 / 科学 / 構想力・想像力 / 科学的探究 / 多文化教育 / 多文化主義 / ポスト基礎づけ主義 / リチャード・ローティ / 反基礎づけ主義 / 道徳的探究 / ラディカル・デモクラシー / 規範 / 真理 / シェリル・ミサック / 社会的探究 / 社会思想 / 表象・代表 / シティズンシップ / カリキュラム / 政治参加 / 進歩主義 / 公衆 / 学校改革 / 社会倫理 / リベラリズム / 政治哲学 / 教育思想 / コミュニタリアニズム / ジョン … More
Except Principal Investigator
教育哲学 / 教職教養 / 西洋教育思想 / メタヒストリー / 教育思想史 / 教育原理 / 教員養成 / 歴史叙述 / 政治的人間形成 / 格差 / 運 / 分配的正義 / 教育 / 抵抗 / 生政治 / 差異 / 正義 / 人間形成 / 政治理論 / 上越地方 / イギリス / 学校制度改革 / 国際比較 / 学校統廃合 / 持続可能性 / 地域社会 / 学校 / 教師教育 / 西洋教育 / 教員採用試験 / 近代教育 / 受容史 / 西洋受容 / 思想史 / 教育思想 / 近代化 / 古典 / 自然主義 / 自然 / カノン化 / 歴史観 / 近代 Less
  • Research Projects

    (8 results)
  • Research Products

    (150 results)
  • Co-Researchers

    (34 People)
  •  西洋教育思想の受容過程の検討をとおした教育思想史像の再構築

    • Principal Investigator
      岸本 智典
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tsurumi University
      Showa University of Music
  •  The reconstruction of prescriptive educational theory by connecting it with political science

    • Principal Investigator
      Takamiya Masaki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Osaka University of Health and Sport Sciences
  •  A Theoretical Exploration of "Politics" and "Experience" from the Viewpoint of Human Becoming: Reconstructing Educational Justice through PragmatismPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Izawa Shigeki
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  International Comparative Study on School Policy and Community Sustainability: Reexamination of School Significance

    • Principal Investigator
      Imoto Yoshihiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tohoku University
  •  Meta-historical Study on the History of Educational Ideas

    • Principal Investigator
      Sohma Shinichi
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Bukkyo University
      Hiroshima Shudo University
  •  Theoretical Construction of Political Education as Social Inquiry: An Interpretation of the History and Ideas of PragmatismPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Izawa Shigeki
    • Project Period (FY)
      2016 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Nagoya University
  •  The Making of the "Public" through Democracy: A Study on the History of Social Thought and American School ReformPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Izawa Shigeki
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Joetsu University of Education
  •  A Political Philosophical Study on John Dewey's Educational Thought : Focusing on Communitarian InterpretationsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      IZAWA Shigeki
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Joetsu University of Education

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 教育と教職のフロンティア2021

    • Author(s)
      伊藤良高、岡田愛、荒井英治郎、伊藤聖良、知識伸哉、高柳奈月、冨江英俊、河野桃子、生澤繁樹、鈴木悠太、西森尚己、青木研作、雪丸武彦、香﨑智郁代、冨田晴生、小池由美子、桐原誠、下坂剛、竹下徹、大津尚志、柴田賢一、橋本一雄、石村秀登
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034822
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02205
  • [Book] 教育のリーダーシップとハンナ・アーレント2021

    • Author(s)
      ヘレン・M・ガンター著、末松裕基・生澤繁樹・橋本憲幸訳
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861107040
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Book] 教育と教職のフロンティア2021

    • Author(s)
      伊藤良高, 岡田愛, 荒井英治郎, 伊藤聖良, 知識伸哉, 高柳奈月, 冨江英俊, 河野桃子, 生澤繁樹, 鈴木悠太, 西森尚己, 青木研作, 雪丸武彦, 香﨑智郁代, 冨田晴生, 小池由美子, 桐原誠, 下坂剛, 竹下徹, 大津尚志, 柴田賢一, 橋本一雄, 石村秀登
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771034822
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Book] 共同体による自己形成─教育と政治のプラグマティズムへ─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106415
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Book] 共同体による自己形成─教育と政治のプラグマティズムへ─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Total Pages
      528
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106415
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 世界市民的教育の空間を考究する─境界の内で/境界を越えて─2023

    • Author(s)
      広瀬悠三・藤井基貴・生澤繁樹・米津美香
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 127 Pages: 126-132

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] Reading The Pathological Turn of Education (2) : For further development of educational philosophy2023

    • Author(s)
      岡部 美香、平石 晃樹、生澤 繁樹、森田 伸子、小野 文生、古波蔵 香
    • Journal Title

      大阪大学教育学年報

      Volume: 28 Pages: 11-22

    • DOI

      10.18910/90191

    • ISSN
      13419595
    • Year and Date
      2023-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474, KAKENHI-PROJECT-19K02485, KAKENHI-PROJECT-17K04546, KAKENHI-PROJECT-23K21871
  • [Journal Article] パトスの語り方を問う2023

    • Author(s)
      浅井健介・森田一尚・髙谷掌子・門前斐紀・桑嶋晋平・生澤繁樹・岡部美香
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 32 Pages: 143-149

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 民主的公衆と情熱的知性─プラグマティズムの政治的含意を読みなおす─2023

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 書評:西郷南海子著『デューイと「生活としての芸術」──戦間期アメリカの教育哲学と実践』2023

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 66 Pages: 160-162

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 教育哲学研究と博士論文の執筆─学位取得に向けて/を越えて教育哲学を展望する─2022

    • Author(s)
      小野文生・生澤繁樹・河野桃子・嶋口裕基・谷村千絵・門前斐紀
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 125 Pages: 113-116

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 探究する公衆とプラグマティズムの真理論―公衆を探究へと導くものとは何か―2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 63

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 修繕される教育、呼び戻される近代─コロナ禍が加速させる連帯と分断─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 22 Pages: 89-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] Cultivating classroom democracy: Educational philosophy and classroom management for social justice2022

    • Author(s)
      Izawa Shigeki
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: online: 07 Jul 2022 Issue: 2 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1080/00131857.2022.2094244

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] プラグマティズムは国家の教育を問いなおせるか?─ジョン・デューイとラディカリズムの未来─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学年報12 国家

      Volume: 12 Pages: 89-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 原子力時代のジョン・デューイとプラグマティズム─「常識」と「科学」をつなぐ教育思想の可能性─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 73-84

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 教育思想家と歴史2021

    • Author(s)
      相馬伸一・小山裕樹・生澤繁樹・日暮トモ子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 123-129

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02205
  • [Journal Article] 教育における分配的正義論の可能性(2)2021

    • Author(s)
      髙宮 正貴、橋本 憲幸、児島 博紀、生澤 繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 101-106

    • NAID

      40022605309

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Journal Article] Philosophical reflections on modern education in Japan: strategies and prospects2021

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Fujii Kayo、Kashiwagi Yasunori、Saito Naoko、Akiyama Tomohiro、Ono Fumio、Okabe Mika、Yamana Jun、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Okamura Miyuki、Hung Ruyu、Kwak Duck-Joo
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.1080/00131857.2021.2017884

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02665, KAKENHI-PROJECT-15K04216, KAKENHI-PROJECT-17K04546, KAKENHI-PROJECT-19K02474, KAKENHI-PROJECT-19K02485, KAKENHI-PROJECT-18KK0064, KAKENHI-PROJECT-19K02405
  • [Journal Article] 教育思想家と歴史2021

    • Author(s)
      小山裕樹, 生澤繁樹, 日暮トモ子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 123-129

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 教育(学)と政治(学)─「翻訳」から捉える交差と懸隔─2020

    • Author(s)
      室井麗子・髙宮正貴・エディ・デュフルモン・生澤繁樹・藤井佳世
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 29 Pages: 131-138

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 教育哲学と社会批判の(不)可能性2020

    • Author(s)
      生澤繁樹・室井麗子・藤井佳世
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 121 Pages: 179-185

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] Philosophy of Education in a New Key: Voices from Japan2020

    • Author(s)
      Kato Morimichi、Saito Naoko、Matsushita Ryohei、Ueno Masamichi、Izawa Shigeki、Maruyama Yasushi、Sugita Hirotaka、Ono Fumio、Muroi Reiko、Miyazaki Yasuko、Yamana Jun、Peters Michael A.、Tesar Marek
    • Journal Title

      Educational Philosophy and Theory

      Volume: Published online Issue: 8 Pages: 1-17

    • DOI

      10.1080/00131857.2020.1802819

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04216, KAKENHI-PROJECT-18K02282, KAKENHI-PROJECT-19K02474, KAKENHI-PROJECT-19K02485, KAKENHI-PROJECT-20K02423, KAKENHI-PROJECT-17H02665, KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Journal Article] 「熟議デモクラシー」から「妥協の精神」へ?─分断社会におけるエイミー・ガットマンの葛藤をいかに読み解くか─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 51-59

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 書評:嶋口裕基著『ブルーナーの「文化心理学」と教育論──「デューイとブルーナー」再考』2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86(4) Pages: 142-145

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 教育と政治の交わりについて再考する─東アジアの若手教育哲学研究者とともに考える─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹・髙宮正貴・甄景徳・梁卓恒・林仁傑
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 119 Pages: 153-159

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] Reconsidering the Intersection of Politics and Education: East Asian Perspectives2019

    • Author(s)
      Shigeki Izawa, Masaki Takamiya, Hektor K. T. Yan, Cheuk-Haqng Leung, Ren-Jie Vincent Lin
    • Journal Title

      English E-Journal of the Philosophy of Education

      Volume: 4 Pages: 81-87

    • NAID

      40022077643

    • Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 異質な他者の(不)可能性─多文化主義とカリキュラムの政治学から考える─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 28 Pages: 67-69

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 「熟議デモクラシー」から「妥協の精神」へ?─分断社会におけるエイミー・ガットマンの葛藤をいかに読み解くか─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 28 Pages: 51-59

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Journal Article] 書評:平井悠介著『エイミー・ガットマンの教育理論──現代アメリカ教育哲学における平等論の変容』2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 85(1) Pages: 90-93

    • NAID

      40021568300

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] ポスト基礎付け主義と規範の行方─政治と教育から問いなおす─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹・室井麗子・玉手慎太郎・田畑真一・市川秀之・山本圭・関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 136-144

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 教員採用試験における教職教養分野の特質と課題─教育思想史分野を中心に─2018

    • Author(s)
      相馬伸一・室井麗子・椋木香子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58(2) Pages: 117-159

    • NAID

      120006415193

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 「未来」を考慮に入れること─真理と実在をめぐるプラグマティズムの経験論─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 100-110

    • NAID

      130007704223

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 教育哲学は〈災害と厄災の記憶〉にいかに向き合うか─『災害と厄災の記憶を伝える』が提起したこと/しえなかったこと─2018

    • Author(s)
      小野文生・山名淳・矢野智司・岡部美香・池田華子・生澤繁樹・平田仁胤
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 117 Pages: 98-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 教員採用試験における教職教養分野の特質と課題――教育思想史分野を中心に2018

    • Author(s)
      相馬伸一・室井麗子・椋木香子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 58‐2

    • NAID

      120006415193

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 「未来」を考慮に入れること─真理と実在をめぐるプラグマティズムの経験論─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 100-110

    • NAID

      130007704223

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] The Publicness of the Curriculum and the Ambiguity of the Shift to Participatory Politics: The Intersection of Politics and Education Regarding ”Representation”2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 12 Pages: 135-151

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] The Publicness of the Curriculum and the Ambiguity of the Shift to Participatory Politics: The Intersection of Politics and Education Regarding “Representation”2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa,translated by Nadezhda Murray
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook

      Volume: 12 Pages: 135-151

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] リーガル・レジリエンスと新しい学校批判のかたち2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 2017年10月号 Pages: 88-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 実践知と政治教育のリアリティ─「構想力」を育む学びに向けて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 32 Pages: 21-40

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 書評:小玉重夫著『教育政治学を拓く──18歳選挙権の時代を見すえて』2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 26 Pages: 141-146

    • NAID

      40021364099

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2017

    • Author(s)
      松下晴彦・生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 115 Pages: 133-139

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 荒野をさまよう「判断」と「責任」─デューイアン・プラグマティズムの論理と行動によせて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 116 Pages: 60-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 荒野をさまよう「判断」と「責任」─デューイアン・プラグマティズムの論理と行動によせて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 116 Pages: 60-81

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 方法論ワークショップ「理論・思想」部会に参加して2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 84(3) Pages: 383-384

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 「よし,クリーニング屋に行こう!」─子どもの学びと生活経験とをつなぐプラグマティズム─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      名大トピックス

      Volume: 294 Pages: 10-10

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      『教育哲学研究』

      Volume: 115 Pages: 133-139

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Journal Article] 実践知と政治教育のリアリティ─「構想力」を育む学びに向けて─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 32 Pages: 21-40

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 教育思想史の「裏面」を問う─「古典」はどう読まれてこなかったのか─2016

    • Author(s)
      相馬伸一・下司晶・室井麗子・小山裕樹・生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 25 Pages: 166-172

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] 指定討論:次代の義務教育を構想する─「資質・能力」を育む学校教育への転換とどう向き合うか?─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育経営研究

      Volume: 22 Pages: 75-80

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Journal Article] カリキュラムの公共性と参加政治─“representation”をめぐる政治と教育の交錯─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 82(4) Pages: 543-557

    • NAID

      130005152605

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] デモクラシーが「公衆」を形成する─ジョン・デューイとリベラル・ジャーナリズムの時代─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 24

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 「意図」と「付随」のデモクラシー─デューイの民主的教育論における「媒介された経験」の問題─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 56 Pages: 63-76

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 学校変革アプローチの基礎的考察2015

    • Author(s)
      安藤福光・生澤繁樹・篠原岳司・末松裕基・辻野けんま
    • Journal Title

      東京学芸大学紀要(総合教育科学系Ⅰ)

      Volume: 66 Pages: 135-160

    • NAID

      110009889817

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] アメリカ学校改革論の政治哲学的基底を読みなおす─クロッペンバーグとラヴィッチの描く二つの思想史的視座から─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 26 Pages: 73-79

    • Acknowledgement Compliant
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 学校の学びは社会を変える力となりうるか?─「社会的関連」を探究する思考を求めて─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育創造

      Volume: 176 Pages: 44-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 書評:上野正道著『民主主義への教育──学びのシニシズムを超えて』2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 23 Pages: 317-323

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 「教育の領分」から考える─哲学と政治のあいだ─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109 Pages: 103-104

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 教育哲学の政治的機能を回復させる─大学改革のモダニティに抗いつつ─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2576 Pages: 3-3

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 教育と社会倫理─デューイ倫理思想の形成と論理的諸条件─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      イギリス理想主義研究年報

      Volume: 10 Pages: 23-34

    • NAID

      40021468306

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 学校を変える/社会を変革するデモクラシー-D.マイヤー学校改革論の社会哲学的考察-2013

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 13-24

    • NAID

      120005265678

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 「防災道徳」の授業開発に関する実践的研究─「道徳教育」と「防災教育」をつなぐ授業理論と実践─2013

    • Author(s)
      藤井 基貴・生澤 繁樹
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第21号 Pages: 91-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 「防災道徳」の授業開発に関する実践的研究-「道徳教育」と「防災教育」をつなぐ授業理論と実践-2013

    • Author(s)
      藤井基貴・生澤繁樹
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第21号 Pages: 91-101

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] ジョン・デューイとグローバル化時代の「公衆」論─デモクラシーの政治・教育・倫理─2013

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 54 Pages: 191-204

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 学校を変える/社会を変革するデモクラシー─D. マイヤー学校改革論の社会哲学的考察─2013

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 第32巻 Pages: 13-24

    • NAID

      120005265678

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 図書紹介:リチャード・シュスターマン著 樋口聡・青木孝夫・丸山恭司訳『プラグマティズムと哲学の実践』2013

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 22 Pages: 299-303

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Journal Article] 図書紹介:苫野一徳著『どのような教育が「よい」教育か』2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第105号 Pages: 212-215

    • NAID

      40019372107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 教育はどのように問われるべきか─コメントと考察─2012

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第105号 Pages: 58-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 道徳教育の授業開発に関する実践的研究-郷土資料の開発とシティズンシップ教育の課題-2012

    • Author(s)
      藤井基貴, 生澤繁樹
    • Journal Title

      静岡大学教育実践総合センター紀要

      Volume: 20巻 Pages: 145-157

    • NAID

      110008923130

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] デューイの社会倫理学-1900-1901年シカゴ大学講義録を中心に-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 173-185

    • NAID

      40019437980

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] アメリカ政治思想のなかのジョン・デューイ-井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』を読む-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      政治哲学

      Volume: 第13号 Pages: 61-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 図書紹介:苫野一徳著『どのような教育が「よい」教育か』2012

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第105号 Pages: 212-215

    • NAID

      40019372107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] アメリカ政治思想のなかのジョン・デューイ─井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』を読む─2012

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      政治哲学

      Volume: 第13号 Pages: 61-66

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 道徳教育の授業開発に関する実践的研究-郷土資料の開発とシティズンシップ教育の課題-2012

    • Author(s)
      藤井基貴・生澤繁樹
    • Journal Title

      静岡大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 第20号 Pages: 145-157

    • NAID

      110008923130

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] デューイの社会倫理学─1900-1901年シカゴ大学講義録を中心に─2012

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 173-185

    • NAID

      40019437980

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 教育はどのように問われるべきか-コメントと考察-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第105号 Pages: 58-62

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 「契約」と「経験」の思想史-近代の社会的想像と共同性の創出-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第21号 Pages: 131-148

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 「契約」と「経験」の思想史─近代の社会的想像と共同性の創出─2012

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第21号 Pages: 131-148

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 学校選択と価値多元社会-公教育の正当性の再構成へ-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第103号 Pages: 136-141

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 教育的関係の政治学-「自然=本性」論の再考-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育経営研究

      Volume: 第17号 Pages: 72-82

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 書評:上野正道著『学校の公共性と民主主義-デューイの美的経験論へ-』2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第102号 Pages: 141-149

    • NAID

      40017438882

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 〈近代=世俗化〉の物語を再考する-Ch.Taylor,ASecularAge(2007)をめぐって-2010

    • Author(s)
      室井麗子・生澤繁樹・矢田訓子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第19号 Pages: 147-158

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] <近代=世俗化>の物語を再考する-Ch.Taylor,A Secular Age(2007)をめぐって-2010

    • Author(s)
      室井麗子、生澤繁樹、矢田訓子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第19号 Pages: 147-158

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 書評:井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』(木鐸社、2008年)2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      イギリス理想主義研究年報

      Volume: 第6号 Pages: 49-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 民主的な子どもの性向を育てる-デューイにおける家庭・学校・共同体のアポリア-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第51号 Pages: 147-161

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] 書評:井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』(木鐸社,2008年)2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      イギリス理想主義研究年報

      Volume: 第6号 Pages: 49-53

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] デューイとの対話-デューイ的思索の過去・現在・未来-2010

    • Author(s)
      早川操・松下晴彦・生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第101号 Pages: 202-206

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Journal Article] コミュニタリアニズムの教育哲学-共同体に基礎をおく公共哲学と人間形成論の帰結-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第101号 Pages: 7-14

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] The Moral Potentialities of Science Education in the Atomic Age: Re-Reading Dewey’s Human Nature and Conduct2023

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Great Britain, Edinburgh Branch Seminar
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 民主的公衆と情熱的知性─プラグマティズムの政治的含意を読みなおす─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第65回研究大会・課題研究「民主主義の危機にプラグマティズムは、どう対応するか」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 指定討論:パトスをつかまえる、つなぎとめる─その(不)可能性と(不)必要性─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第32回大会・コロキウム6「パトスの語り方を問う」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 「現在の歴史」としての過去とジョン・デューイ─経験を拡張し、解放することの意味を問う─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      アメリカ教育学会2021年度教育セミナー
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 世界市民主義と共同体主義のあいだで/を越えて─デューイのプラグマティズムから世界市民的教育の空間を探ることは可能か?─2022

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第65回大会・ラウンドテーブル4「世界市民的教育の空間を考究する──境界の内で/境界を越えて」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 修繕される教育、呼び戻される近代─コロナ禍が加速させる連帯と分断─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      中部教育学会第69回大会・公開シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 探究する公衆とプラグマティズムの真理論─公衆を探究へと導くものとは何か─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第64回研究大会課題研究
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] パトスと政治教育の未来─リベラルな教育が回避してきたもの?─2021

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区主催シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 原子力時代のジョン・デューイとプラグマティズム─「常識」と「科学」をつなぐ教育の可能性─2020

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第30回大会シンポジウム
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 教育思想家と歴史2020

    • Author(s)
      小山裕樹, 生澤繁樹, 日暮トモ子
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] 教育における分配的正義論の可能性(2)2020

    • Author(s)
      髙宮正貴、橋本憲幸、児島博紀、生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第63回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20H01638
  • [Presentation] スペンサーを読み解く近代日本とジョン・デューイ─教育と政治における「翻訳」の磁場を再考するために─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会・コロキウム「教育(学)と政治(学)─「翻訳」から捉える交差と懸隔─」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] 教育(学)と政治(学):「翻訳」から捉える交差と懸隔2019

    • Author(s)
      室井麗子、 髙宮正貴、 生澤繁樹、 藤井佳世、エディ・デュフルモン
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] プラグマティズムの格率と社会批判のための教育理論2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会・ラウンドテーブル「教育哲学と社会批判の(不)可能性」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] スペンサーを読み解く近代日本とジョン・デューイ─教育と政治における「翻訳」の磁場を再考するために─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] 「勇気ある知性と責任」のために─公共的知識人としてのジョン・デューイとデモクラシーによる公衆の形成─2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第5回名古屋大学の卓越・先端・次世代研究シンポジウム「挑戦:人文学・社会科学研究の最前線」
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02474
  • [Presentation] プラグマティズムの格率と社会批判のための教育理論2019

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第62回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] 異質な他者の(不)可能性─多文化主義とカリキュラムの政治学から考える─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会課題研究
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] ジョン・デューイと社会変革への教育─アメリカ革新主義の一断面─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第52回アメリカ学会年次大会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] Creating Inquiry-based Learning: Rereading and Recontextualizing of Dewey’s Educational Thought2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      the 38th Annual International Seminar, International Society for Teacher Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] ジョン・デューイと社会変革への教育─アメリカ革新主義の一断面─2018

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第52回アメリカ学会年次大会部会B
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] Creating Inquiry-based Learning: Rereading and Recontextualizing of Dewey’s Educational Thought2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      The 38th Annual International Seminar, International Society for Teacher Education
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] Reconsidering the Intersection of Politics and Education: East Asian Perspectives2018

    • Author(s)
      Shigeki Izawa, Masaki Takamiya, Hektor K. T. Yan, Cheuk-Hang Leung, Ren-Jie Vincent Lin
    • Organizer
      教育哲学会第61回大会ラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] John Dewey’s Pragmatism and the Disputes about ”Human Nature”: Rethinking the Philosophy of Politics and Education in Modern Japan2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      The Philosophy of Education Society of Australasia
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] 規範への抵抗としての規範の語り─ポスト基礎付け主義と批判的教育の集合的記憶をめぐって─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02673
  • [Presentation] 規範への抵抗としての規範の語り─ポスト基礎付け主義と批判的教育の集合的記憶をめぐって─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] コメントと考察─四日市公害の集合的記憶に触れながら─2017

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第60回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] John Dewey’s Pragmatism and the Disputes about “Human Nature”: Rethinking the Philosophy of Politics and Education in Modern Japan2017

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      PESA Conference 2017
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] 「教育」と「探究」─デモクラシーとプラグマティズムの躓きの石?─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] 「教育」を必要とする/呪縛されるデモクラシー─(反)基礎づけ主義を回避するプラグマティズムと規範の行方─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      社会思想史学会第41回大会セッションB
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] プラグマティズムは「教育」をどう問いなおしてきたか?─現代プラグマティズムが切り拓く問いの地平を踏まえながら─2016

    • Author(s)
      松下晴彦・生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第59回大会ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16K04460
  • [Presentation] 教育と政治─学校・教室・学びのデモクラシーを育むために─2016

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      岩手県立大学特別講演 教育改革の現代的動向─道徳・国家・政治─
    • Place of Presentation
      岩手県立大学
    • Year and Date
      2016-02-29
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 「社会的関連(social connections)」を探究する授業実践とは何か─道徳教育と社会科教育とをつなぐリアリズム─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本社会科教育学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 次代の義務教育を構想する:「資質・能力」を育む学校教育への転換とどう向き合うか?2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      上越教育経営研究会2015年度研究発表会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2015-07-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] デューイを教育思想史から解き放つことの両義性─「脱政治化」と「再政治化」を超えて─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第25回大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2015-09-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 道徳教育とシティズンシップ教育とをつなぐ─市民のための教育に教育原理的思考を組み込むこと─2015

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      静岡大学道徳教育研究会法・政治教育部会
    • Place of Presentation
      ホテルアソシア静岡
    • Year and Date
      2015-12-18
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 「意図」と「付随」のデモクラシー─デューイの民主的教育論における「媒介された経験」の問題─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第58回研究大会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-10-04
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] アメリカ学校改革論の政治哲学的基底を読みなおす─デモクラティック・アプローチの可能性─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      アメリカ教育学会第26回大会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] デモクラシーが「公衆」を形成する─ジョン・デューイとリベラル・ジャーナリズムの時代─2014

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第24回大会(フォーラム2)
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 学校を変える/社会を変革するデモクラシー-リベラリズム・教養・学校選択-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第23回大会・課題研究
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2012-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] ジョン・デューイとグローバル化時代の「公衆」論-デモクラシーの政治・教育・倫理-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回研究大会・課題研究
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2012-09-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] アメリカ政治思想のなかのジョン・デューイ-井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』を読む-2012

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      現代政治思想研究部会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2012-06-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] デューイの社会倫理学-1900-1901年シカゴ大学講義録を中心に-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 「契約」と「経験」の思想史-近代の社会的想像と共同性の創出-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第21回大会シンポジウム「共同性/協働性/協同性」
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部(招待講演)
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] The Role of Teaching Philosophy in the Teacher Training Education2011

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      就業力育成支援事業「哲学教育の役割」
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2011-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 「契約」と「経験」の思想史-近代の社会的想像と共同性の創出-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育思想史学会第21回大会・シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2011-09-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] デューイの社会倫理学-1900-1901年シカゴ大学講義録を中心に-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第55回研究大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学教育学部
    • Year and Date
      2011-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] The Role of TeachingPhilosophy in the Teacher Training Education2011

    • Author(s)
      IZAWA, Shigeki
    • Organizer
      就業力育成支援事業「哲学教育の役割」
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2011-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] デューイと正義論-正義の「原理」から「方法」へ-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第103回公共哲学京都フォーラム
    • Place of Presentation
      神戸ポートピアホテル
    • Year and Date
      2011-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] デューイと正義論-正義の「原理」から「方法」へ-2011

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      第103回公共哲学京都フォーラム「アメリカの代表的な公共する人間としてのジョン・デューイ」
    • Place of Presentation
      神戸ポートピアホテル(招待講演)
    • Year and Date
      2011-06-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 学校選択と価値多元社会-公教育の正当性の再構成-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第53回大会・ラウンドテーブル
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 学校選択と価値多元社会-公教育の正当性を問うために-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会特定課題研究助成プロジェクト公開検討会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-06-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 学校選択と価値多元社会-公教育の正当性の再構成-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会
    • Place of Presentation
      中央大学
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 教育的関係の政治学-「自然=本性」論の再考のために-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      上越教育経営研究会2010年度研究報告会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] John Dewey's Democracy and Education : The Acceptance and Influence in Japan2010

    • Author(s)
      IZAWA, Shigeki
    • Organizer
      33rd Annual Global Studies Conference
    • Place of Presentation
      University of Nebraska, Omaha, USA
    • Year and Date
      2010-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 教育的関係の政治学-「自然=本性」論の再考のために-2010

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      上越教育経営研究会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2010-06-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] John Dewey's Democracy and Education : The Acceptance and Influence in Japan2010

    • Author(s)
      Shigeki Izawa
    • Organizer
      33^<rd> Annual Global Studies Conference
    • Place of Presentation
      University of Nebraska, Omaha
    • Year and Date
      2010-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 教育と社会倫理─デューイ倫理思想の展開とその射程─

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      イギリス理想主義学会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] 学校を変える/社会を変革するデモクラシー─リベラリズム・教養・学校選択─

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第23回大会課題研究「民主主義社会の(再)構築に向けたカリキュラム論の探究(1):D. マイヤー著『学校を変える力』の合評を通して
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] アメリカ政治思想のなかのジョン・デューイ─井上弘貴著『ジョン・デューイとアメリカの責任』を読む─

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Organizer
      現代政治思想研究部会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • [Presentation] 「教育の領分」から考える─哲学と政治のあいだ─

    • Author(s)
      生澤繁樹
    • Organizer
      教育哲学会第56回大会
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25780468
  • [Presentation] ジョン・デューイとグローバル化時代の「公衆」論─デモクラシーの政治・教育・倫理─

    • Author(s)
      生澤 繁樹
    • Organizer
      日本デューイ学会第56回研究大会課題研究「『公衆とその諸問題』再考:現代におけるデューイ「公衆」論の可能性を求めて
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22730606
  • 1.  Takamiya Masaki (20707145)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  関根 宏朗 (50624384)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  岸本 智典 (50757713)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  Sohma Shinichi (90268657)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 5.  河野 桃子 (10710098)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 6.  小山 裕樹 (60755445)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 7.  室井 麗子 (40552857)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  Imoto Yoshihiro (10451501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  椋木 香子 (00520230)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 10.  尾崎 博美 (10528590)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  鈴木 宏 (40631891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  綾井 桜子 (70350189)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  日暮 トモ子 (70564904)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 14.  下司 晶 (00401787)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  堀 健志 (10361601)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  末松 裕基 (10451692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  辻村 貴洋 (10546790)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  高橋 望 (10646920)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  榎 景子 (60813300)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  辻野 けんま (80590364)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  小野 まどか (00761868)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  虎岩 朋加 (00566721)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  平石 晃樹 (00786626)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  森岡 次郎 (10452385)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  杉田 浩崇 (10633935)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  鵜海 未祐子 (30802235)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  橋本 憲幸 (50759016)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  児島 博紀 (50821542)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 29.  田中 智輝 (60780046)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  市川 秀之 (70733228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  今井 康雄 (50168499)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  吉野 敦 (80954172)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  MATSUSHITA Ryohei
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 34.  丸山 恭司
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi