• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

HIRAYAMA Tomoko  平山 朋子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80388701
Affiliation (Current) 2025: 藍野大学, 医療保健学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2024: 藍野大学, 医療保健学部, 教授
2018 – 2021: 藍野大学, 医療保健学部, 准教授
2017: 藍野大学, 公私立大学の部局等, 准教授
2016: 藍野大学, 医療保健学部理学療法学科, 准教授
2011 – 2015: 藍野大学, 医療保健学部, 准教授
2008: 藍野大学, 医療保健学部, 准教授
Review Section/Research Field
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 02100:Foreign language education-related / Education / Educational technology
Keywords
Except Principal Investigator
パフォーマンス評価 / PEPA / 学習成果 / 直接評価 / OSCE-R / 直接評価と間接評価の統合 / 改良版トリプルジャンプ / PBLテュートリアル / ルーブリック / ディープ・アクティブラーニング … More / 考えるOSCE-R / ICT / ミネルヴァ・モデル / 対話型論証モデル / エージェンシー / 分野固有性と汎用性 / 統合性 / コンピテンシー / リフレクション / ビデオ交流 / モティベーション向上 / 初等教育との連携 / オンライン学習 / 医療系大学外国語学習 / 外国語学習 / 初等教育 / ICT支援言語学習 / ビデオ撮影 / 音声認識 / 複言語学習 / 間接評価 / OSCE / 改良版トリプルジャンプ(MTJ) / PBL / 能力 / 信頼性 / レポート評価 / VALUEプロジェクト / コンセプトマップ / 深い学習 / 質保証 / 教授学習支援システム / FD / MOST / 大学授業 / ICT / カリキュラム / FD / コースポートフォリオ / 学力 / 大学教育 / フィランド / トランジション(移動) / リテラシー / コンピテンス / ナラティヴ(物語) / 境界領域 / 自己形成 / フィンランド / ギャップ / 二重の応答性 / ナラティヴ / 固有名性 / 移動 / コミュニティ / 学び Less
  • Research Projects

    (6 results)
  • Research Products

    (40 results)
  • Co-Researchers

    (36 People)
  •  Formation and Assessment of Competencies: Focusing on Integration, Subject-Specificity, and Agency

    • Principal Investigator
      松下 佳代
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  ICT-supported Plurilingual Language Learning Model Based on Speech Recognition and Self-Reflection through Videography

    • Principal Investigator
      IWAI Hiroki
    • Project Period (FY)
      2018 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02100:Foreign language education-related
    • Research Institution
      Osaka University
  •  Development and expansion of performance assessments for advancing student competences

    • Principal Investigator
      Matsushita Kayo
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Development of performance assessments to promote student deep learning: OSCE-R and other assessment initiatives

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Kayo
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Building a Model for Quality Assurance in Curriculum Development Using Course Portfolio

    • Principal Investigator
      TAGUCHI Mana
    • Project Period (FY)
      2011 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational technology
    • Research Institution
      Kyoto University
  •  Constructing learning communities and individual learning : Focusing on transition and singularity

    • Principal Investigator
      MATSUSHITA Kayo
    • Project Period (FY)
      2006 – 2008
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoto University

All 2023 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2008 2007 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 「理学療法学を主体的に学ぶ―『OSCEリフレクション法』の試み―」(小田隆治・杉原真晃編著『学生主体型授業の冒険2―予測困難な時代に挑む大学教育―』)2012

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Book] 理学療法学を主体的に学ぶ―『OSCEリフレクション法』の試み―」(『学生主体型授業の冒険2―予測困難な時代に挑む大学教育―』)2012

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦(小田隆治・杉原真晃編著)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Journal Article] メディア情報リテラシーのパフォーマンス評価の開発2019

    • Author(s)
      平山朋子
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 24 Pages: 91-94

    • NAID

      120006624111

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00691
  • [Journal Article] 臨床推論と臨床技能の習熟度の関係性について2018

    • Author(s)
      杉本明文・堀寛史・何川渉・新保健次・平山朋子
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 23 Pages: 78-79

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 客観的臨床能力試験(OSCE)における外部模擬患者の導入2018

    • Author(s)
      新保健次・杉本明文・安藤卓・何川渉・平山朋子
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 23 Pages: 80-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 医療教育における臨床推論を促進する「考えるOSCE-R」の開発2016

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 18 Pages: 23-33

    • NAID

      130005403692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 実技練習、指導の増加が検査・測定技術の向上に与える影響2016

    • Author(s)
      新保健次・何川渉・杉本明文・阪上奈巳・平山朋子・西村敦
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 21 Pages: 246-247

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 医療教育における臨床推論を促進する「考えるOSCE-R」の開発2016

    • Author(s)
      平山朋子、松下佳代、西村敦
    • Journal Title

      教師学研究

      Volume: 18

    • NAID

      130005403692

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Journal Article] 学生の臨床技能の熟達化過程について2016

    • Author(s)
      何川渉・阪上奈巳・新保健次・杉本明文・平山朋子・西村敦
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 21 Pages: 254-255

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] リフレクションによる臨床推論の学び2016

    • Author(s)
      杉本明文・何川渉・新保健次・平山朋子・西村敦
    • Journal Title

      リハビリテーション教育研究

      Volume: 21 Pages: 238-239

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Journal Article] 医療系カリキュラム改訂のためのコースポートフォリオの活用事例2015

    • Author(s)
      平山朋子、西村敦、森田恵美子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 56-3 Pages: 225-229

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Journal Article] PF-NOTEを活用した教員による学生評価のリフレクション2014

    • Author(s)
      平山朋子
    • Journal Title

      看護教育

      Volume: 55 Pages: 210-215

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Journal Article] OSCEリフレクション法の有効性―2年次OSCE(医療面接)での学生の学びの分析を通して―2013

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦・堀寬史
    • Journal Title

      医学教育

      Volume: 44-6 Pages: 387-396

    • NAID

      130005084872

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Journal Article] 学習成果の直接評価に向けて―パフォーマンス評価の可能性―2012

    • Author(s)
      松下佳代・坂本尚志・小野和宏・高橋雄介・平山朋子・関田一彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 第34巻第2号 Pages: 86-89

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Journal Article] 学習成果の直接評価に向けて―パフォーマンス評価の可能性―2012

    • Author(s)
      松下佳代・坂本尚志・小野和宏・高橋雄介・平山朋子・関田一彦
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 34-2 Pages: 86-89

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] ジグソー法の要素を含んだ医療系多職種連携PBLの実践2023

    • Author(s)
      杉山芳生・平山朋子・斎藤有吾
    • Organizer
      第29回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22236
  • [Presentation] 汎用的能力は評価することができるのか2019

    • Author(s)
      平山朋子
    • Organizer
      第25回 大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00691
  • [Presentation] 医療系大学における複言語習得授業に関する学生の理解の特徴2019

    • Author(s)
      大山 牧子,李 銀淑,周 宇鳳,平山 朋子,岩居 弘樹
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00691
  • [Presentation] 理学療法における臨床実習のパフォーマンス評価と大学における追加型評価・埋込み型評価との関連2019

    • Author(s)
      平山朋子, 斎藤有吾, 松下佳代
    • Organizer
      第41回大学教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00691
  • [Presentation] 真正のパフォーマンス評価による学習改善-OSCE-Rを通して-2018

    • Author(s)
      平山朋子
    • Organizer
      国際シンポジウム「学習成果の評価と学習改善-科目レベルとプログラムレベルの評価をつなぐ-」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] メディア情報リテラシーのパフォーマンス評価の開発2018

    • Author(s)
      飯尾健・香西佳美・溝口侑・大森俊典・渡邉智也・平山朋子・小山理子・松下佳代
    • Organizer
      第24回大学教育フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 臨床推論と臨床技能の習熟度の関係性について2017

    • Author(s)
      杉本明文・堀寛史・何川渉・新保健次・平山朋子
    • Organizer
      第30回教育研究大会・教員研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 客観的臨床能力試験(OSCE)における外部模擬患者の導入2017

    • Author(s)
      新保健次・杉本明文・安藤卓・何川渉・平山朋子
    • Organizer
      第30回教育研究大会・教員研修会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 理学療法学教育プログラムにおけるパフォーマンス評価と学生の学び2017

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 理学療法版「考えるOSCE-R」における学生のリフレクションと思考の深化―MAXQDAを用いたリフレクションシートの分析を通じて―2016

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦・新保健次・杉本明文・何川渉
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学吉田南総合館(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 実技練習、指導の増加が検査・測定技術の向上に与える影響2015

    • Author(s)
      新保健次・何川渉・杉本明文・阪上奈巳・平山朋子・西村敦
    • Organizer
      第28回教育研究大会・教員研修会
    • Place of Presentation
      東北文化学園大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 実践と思考の熟達化過程―理学療法版「考えるOSCE-R」での学生の臨床推論の可視化―2015

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦・新保健次・杉本明文・何川渉
    • Organizer
      第21回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] リフレクションによる臨床推論の学び2015

    • Author(s)
      杉本明文・何川渉・新保健次・平山朋子・西村敦
    • Organizer
      第28回教育研究大会・教員研修会
    • Place of Presentation
      東北文化学園大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 実践と思考の熟達化過程―理学療法版『考えるOSCE-R』での学生の臨床推論の可視化―2015

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦・新保健次・杉本明文・何川渉
    • Organizer
      第21 回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Presentation] 学生の臨床技能の熟達化過程について2015

    • Author(s)
      何川渉・阪上奈巳・新保健次・杉本明文・平山朋子・西村敦
    • Organizer
      第28回教育研究大会・教員研修会
    • Place of Presentation
      東北文化学園大学(宮城県・仙台市)
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03473
  • [Presentation] 深い学びを促進するパフォーマンス評価―理学療法教育における「考えるOSCE-R」の開発と実施―2013

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村 敦・堀 寛史
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Presentation] Between school and work : Emergence of double responsibility in the student's clinical practice of physical therapy2008

    • Author(s)
      松下佳代, 平山朋子
    • Organizer
      The 2nd International Society for Cultural and Activity Research Congress
    • Place of Presentation
      University of California, San Diego
    • Year and Date
      2008-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330166
  • [Presentation] Between school and work : Emergence of double responsibility in the student's clinical practice of physical therapy2008

    • Author(s)
      Matsushita, Kayo & Hirayama Tomoko
    • Organizer
      The 2nd International Society for Cultural and Activity Research Congress (ISCAR 2008)
    • Place of Presentation
      UCSD (University of California, San Diego)
    • Year and Date
      2008-09-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330166
  • [Presentation] パフォーマンス評価によるリフレクションと学び2007

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18330166
  • [Presentation] Student assessment and learning of clinical competence: Development of OSCE-R and its revision

    • Author(s)
      Matsushita, K. & Hirayama, T.
    • Organizer
      ISSOTL (International Society for the Scholarship of Teaching and Learning) 11
    • Place of Presentation
      Milwaukee
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • [Presentation] VALUEルーブリックの意義と課題―規準とレベルの分析を通して―

    • Author(s)
      松下佳代・高橋雄介・坂本尚志・田川千尋・田口真奈・平山朋子・大山牧子・畑野快・蒋妍・羽山裕子・山本はるか・斉藤有吾・蒲雲菲
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] 深い学びを促進するパフォーマンス評価―理学療法教育における「考えるOSCE-R」の開発と実施―

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村 敦・堀 寛史
    • Organizer
      第19回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] 思考と実践をつなぐパフォーマンス評価― 「考えるOSCE-R」における学生の学び ―

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代・西村敦・堀寬史
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] 基本的臨床能力の評価と学習―理学療法教育におけるOSCE-Rの開発と実践―

    • Author(s)
      平山朋子
    • Organizer
      大学教育学会第34回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24530953
  • [Presentation] Is simulated practice effective in the transition from school to work?: The case of OSCE-R for physical therapy education.

    • Author(s)
      Matsushita, K. & Hirayama, T.
    • Organizer
      ISCAR (International Society for Cultural and Activity Research) 2011
    • Place of Presentation
      Rome
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23300302
  • 1.  MATSUSHITA Kayo (30222300)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 21 results
  • 2.  小野 和宏 (40224266)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  斎藤 有吾 (50781423)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 4.  TAKAGI Kotaro (30272488)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SHOY Yoshinobu (00206260)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  SHOY Yoshinobu (30379028)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  TAGUCHI Mana (50333274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  TANAKA Tsumemi (70093432)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  YOSHIDA Aya (10221475)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  MURAKAMI Masayuki (30351258)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  SAKAI Hiroyuki (30283906)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  INABA Rieko (90370098)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  IIYOSHI Toru (60636059)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  YABU Atsuo (90413806)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  MURAI Atsushi (90219866)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  OSADA Naoko (90552711)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  OZAWA Shigeto (50386661)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  HANZAWA Reino (10569396)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  KATSUMATA Azusa (50616274)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  ISHIMURA Gensei (90422013)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  SHIMOI Toshinori (30364649)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  SAWAI Tadayuki (50300447)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  KIMURA Shuhei (20589709)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  KANDA Hiroshi (40257960)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  MURAKAMI Hiromi (80300284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  NISHIMURA Atsushi (40126610)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 27.  SHINBO Kenji (70729516)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 28.  IWAI Hiroki (20213267)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 29.  田川 千尋 (10599434)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  李 銀淑 (60817485)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 31.  大山 牧子 (70748730)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 32.  清原 文代 (90305607)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 33.  伊藤 通子 (00537037)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  丹原 惇 (10636228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  杉山 芳生 (20963284)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  田中 孝平 (40983119)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi