• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

KISHINO Mai  岸野 麻衣

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 80452126
Other IDs
Affiliation (Current) 2022: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授
2016 – 2020: 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授
2016: 福井大学, 教育学研究科, 准教授
2013 – 2015: 福井大学, 教育学研究科(研究院), 准教授
2010 – 2012: 福井大学, 教育学研究科, 准教授 … More
2011: 福井大学, 大学院・教育学研究科, 准教授
2009: 福井大, 教育学研究科(研究院), 講師
2008: University of Fukui, 教育学研究科教職開発専攻, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education / Educaion / Educational psychology
Except Principal Investigator
Educaion / Educational psychology
Keywords
Principal Investigator
省察 / 幼児教育 / 遊び / 授業 / 協同性 / 幼小の移行 / 幼少の連続性 / 教師の専門性 / 幼児期 / 教師の援助 … More / 教師教育 / 中堅教師 / 授業研究 / 学習観 / 校内研究 / 役割変化 / 教師 / アイデンティティ / 保育者の力量 / 園内研究会 / 実践の省察 / 保育者の専門性 / 語り / 保育 / 社会・文化・歴史的文脈 / 教育学 … More
Except Principal Investigator
幼児教育 / 保育 / 学級規模 / 学力 / 形成的評価 / パネル調査 / 学習指導 / 学習評価 / 教育系心理学 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (41 results)
  • Co-Researchers

    (18 People)
  •  保育者の実践を省察する力量形成過程とその要因の調査研究:園内研究会での語りの変容Principal Investigator

    • Principal Investigator
      岸野 麻衣
    • Project Period (FY)
      2017 – 2022
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  The process of middle-age teachers' solving the crisis: The mechanism of the type of reflection in lesson studies in their schoolsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Kishino Mai
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education
      Educational psychology
    • Research Institution
      University of Fukui
  •  Class size and instructional or assessment method interaction on longitudinal academic achievement change.

    • Principal Investigator
      YAMAMORI KOYO
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educational psychology
    • Research Institution
      National Institute for Educational Policy Research
  •  Curriculum construction for the formation of collegiality among children in ECEC

    • Principal Investigator
      MUTO Takashi
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Shiraume Gakuen University
  •  Teachers' actions encouraging children's cooperativity in transition from kindergarten to elementary schoolPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      KISHINO Mai
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      University of Fukui

All 2022 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 授業研究:実践を変え、理論を革新する (ワードマップ)2019

    • Author(s)
      木村優・岸野麻衣編著
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Book] 生活のなかの発達2018

    • Author(s)
      外山紀子・安藤智子・本山方子編著・倉持清美・横山真貴子・園田菜摘・岸野麻衣・佐久間路子・角谷詩織・野坂祐子・小保方晶子・荒牧美佐子・福丸由佳・若本純子・無藤隆著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Book] 福井発プロジェクト型学習~未来を創る子どもたち2018

    • Author(s)
      福井大学教育学部附属義務教育学校教育実践研究会編・秋田喜代美・松木健一・柳澤昌一・木村優・岸野麻衣著
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Book] 新曜社、発達科学ハンドブック6発達と支援、(第11章学校教育の発達的な基礎と学習としての育ち)2012

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Publisher
      日本発達心理学会編/無藤隆・長崎勤責任編集
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530882
  • [Book] 発達科学ハンドブック6発達と支援(第11章 学校教育の発達的な基礎と学習者としての育ち)、pp.111-1202012

    • Author(s)
      岸野麻衣(日本発達心理学会(編)/無藤隆・長崎勤(責任編集))
    • Total Pages
      362
    • Publisher
      新曜社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530882
  • [Book] 新プリマーズ発達心理学(無藤隆・中坪史典・西山修編著)のうち「第10章学級での育ち」2010

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Book] 2010第10章学級での育ち無藤隆・中坪史典・西山修編著新プリマーズ発達心理学2010

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Journal Article] 保育者が学び合うコミュニティを培う省察的機構・組織の構築過程: 幼児教育支援センターにおける研修のマネジメントの省察2022

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      省察的実践研究

      Volume: 2

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Journal Article] 幼児教育における専門職学習コミュニティの構築:園における「保育実践研究」のマネジメント2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学)

      Volume: 12 Pages: 13-16

    • NAID

      120006825930

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Journal Article] 傍観者から協働探究者へ:教育実践のフィールドに関わる研究者としての省察2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 10 Pages: 111-113

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Journal Article] 遊びの中で総合的な学びを生み出すサイクルの展開と多層性:ある保育所における「紅芋発表会」の事例分析を通した保育デザインの検討2017

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学教職大学院)

      Volume: 10 Pages: 45-55

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Journal Article] 園の枠を越えた実践記録による園内リーダー・幼児教育アドバイザーに育成を図る研修―福井県幼児教育支援センターにおける研修のデザインと調整過程の実践事例分析2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究

      Volume: 9 Pages: 37-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Journal Article] 小学校における「問題」とされがちな子どもの学習を支える授業の構造2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 15 Pages: 65-81

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Journal Article] 小学校における「問題」とされがちな子どもの学習を支える授業の構造―協同での学習過程における認知的道具の使用をめぐる事例分析2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 15 Pages: 65-81

    • NAID

      130007872485

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Journal Article] 学校での協働研究と教師の専門性の向上を支える実践コミュニティにおける力量形成2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Journal Title

      教師教育研究(福井大学大学院教育学研究科教職開発専攻編)

      Volume: 8 Pages: 19-24

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 保育者の力量形成を支える園内研究会を持続させる要因:複数園での園内研究会への参画の省察を通して2022

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] 長い時間にわたる学びを捉え直す:「書く」ことによる省察と実践の再構成2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会 自主シンポジウム「授業研究から学校改革に繋ぐ:授業研究の質的転換への挑戦」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] 保育所における実践し省察するコミュニティの形成:町の4保育所における4年間のプロセス2019

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] 園内研究会の「状況」はいかにして教師の成長につながるのか2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会 自主シンポジウム「教育心理学からみた教師の成長と変容」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] 保育者の専門性を高める研修をいかに組織するか:福井県幼児教育支援センターにおける研修の発展過程の分析2018

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会 ポスター発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] 保育を見合う研究会の変遷プロセス ~複数園の置かれた状況の比較~2017

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本質的心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] Teacher Development in Community Constellations as a Tool of ZPD2017

    • Author(s)
      Mai Kishino
    • Organizer
      International Society for Culutural and Acivity theory Research
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04536
  • [Presentation] Teacher Development in Community Constellations2016

    • Author(s)
      Mai Kishino
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Place of Presentation
      Exeter, England
    • Year and Date
      2016-09-03
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 実践のおもしろさを実践の記述を通して検討するために(教師のための教育心理学研究入門)2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 園の枠を越えた実践記録の検討による幼児教育研修のあり方―福井県幼児教育支援センターにおける研修のデザインと調整過程2016

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 小学校教師の学習者としてのアイデンティティの変容過程2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2015-03-22
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 学校での実践研究を機軸にした協働探究アプローチの可能性2015

    • Author(s)
      大会準備委員会企画シンポジウム「実践から学び,実践に還す―教育実践と歩む教授・学習研究の展望―」(企画・司会:一柳智紀,話題提供者;橘春菜,岸野麻衣,伊藤崇,指定討論:高垣マユミ,鹿毛雅治)
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] リフレクションの時間性・協働性・重層性2015

    • Author(s)
      自主シンポジウム「授業改善とリフレクション― 教師として成長すること(1) ―」(企画,司会,話題提供:遠山孝司,話題提供:岸野麻衣,林なおみ,藤澤伸介,指定討論:高橋知己,浅田匡)
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 「実践共同体」としての保育や授業を見合う研究会の場の構成―対話における相違性と方向性の出現を規定する制約と関係性-2015

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本質的心理学会第12回大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 教師は実践からいかにして学ぶのか-自他の実践の省察が授業の変革に結びつく過程-2014

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第56会大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] The structure of lesson that helped child to learn: A case study of support to the child with developmental disorders2014

    • Author(s)
      Mai Kishino-Matsushima
    • Organizer
      International Society for Cultural and Activity theory Research 4th Congress
    • Place of Presentation
      Sydney
    • Year and Date
      2014-10-02
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25870270
  • [Presentation] 小学校の通常学級における協同関係による支援の可能性2012

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会ラウンドテーブル「学校における多様なレベルの支援の意味と可能性-個,集団,そこからの移行をめぐって-」
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 小学校の通常学級における協同関係による支援の可能性2012

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 幼稚園における協同的な活動に向けた遊びの共有と相談-クラス単位での話し合い場面の分析-2012

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発育発達学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530882
  • [Presentation] 幼稚園における協同に向けた話し合いの構造-個をつなぎ「みんな」をつくる過程の分析-2012

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530882
  • [Presentation] 幼稚園における協同的な活動に向けた遊びの共有と相談-クラス単位での話し合い場面の分析2011

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 幼稚園における協同的な活動に向けた遊びの共有と相談-クラス単位での話し合い場面の分析2011

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530882
  • [Presentation] 長期にわたる実践を書くことによる教師の専門性の発達(1)教師としてのアイデンティティの再構成2011

    • Author(s)
      岸野麻衣・松木健一・木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道かでる2・7
    • Year and Date
      2011-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 長期にわたる実践を書くことによる教師の専門性の発達(1)教師としてのアイデンティティの再構成2011

    • Author(s)
      岸野麻衣・松木健一・木村優
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回大会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 小学校における授業研究による教師の力量形成:教職大学院と連携した校内研究の組織化を通して2010

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • [Presentation] 幼児の遊びにおける小集団での意思決定プロセス2009

    • Author(s)
      岸野麻衣
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      2009-03-23
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20730493
  • 1.  MUTO Takashi (40111562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 2.  SUNAGAMI Fumiko (60333704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  MATSUZAKI Youko (90331511)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YAMAMORI KOYO (60370079)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  ARIGA MINATSU (40643755)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  ISODA TAKAMICHI (70397909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  OOUCHI YOSHIHIRO (00454009)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KAWANO MASAMI (00539520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  SHINOGAYA KEITA (30645289)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  DEGUCHI TAKESHI (60241684)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  TERAMOTO TAKAHIRO (50585114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  TOKUOKA MASARU (80780642)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NAKAMOTO KEIKO (50329033)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  NISHIMURA TAKUMA (30747738)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  HAGIWARA YASUHITO (30373187)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  MAEDA HIROAKI (10335698)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  MATSUMIYA ISAO (00771198)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  YAMASHITA JUN (80614205)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to connect your ORCID iD to this researcher?
* This action can be performed only by the researcher themselves.

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi