• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

SHIMAZU Momoyo  嶋津 百代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
Researcher Number 90756868
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 関西大学, 外国語学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2024: 関西大学, 外国語学部, 教授
2016 – 2020: 関西大学, 外国語学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Medium-sized Section 9:Education and related fields / Basic Section 02090:Japanese language education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 02090:Japanese language education-related / Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section02070:Japanese linguistics-related , Basic Section02090:Japanese language education-related / Basic Section 02070:Japanese linguistics-related / Japanese language education
Keywords
Principal Investigator
日本語教育 / 世界の日本語教育 / 批判的言語教育 / 言語教育観 / 言説分析 / 教師と学習者の言語行動 / 教室内相互行為ストラテジー / 言語行動 / 実践的コミュニケーション能力 / 授業内コミュニケーション … More / 教室内インターアクション / 教室談話 / 教師のコミュニケーション力 / 教師教育 / 日本語教師養成 … More
Except Principal Investigator
異文化コミュニケーション / 話し合い / 対話能力 / 異文化間コミュニケーション / 日本語教育 / キャリア / 現場と養成課程の連携 / 言語教師教育 / サービス・ラーニング / リアリスティック・アプローチ / 越境的学習 / 日本語教師養成課程 / 日本語教師教育 / 大学と地域日本語教育の連携 / 日本語教師のキャリア / 越境コミュニティ / 現場と養成の連携 / プログラム開発 / 評価 / 教育実習 / 日本語教員養成 / 省察 / Sociopragmatics / multicultural workplace / intercultural / Japanese & non-Japanese / workplace interaction / communication strategies / communication problems / multicultural workplaces / communication / multi-cultural workplace / ワークプレース研究 / 異文化対応能力 / 研修プログラム開発 / 内なる国際化 / 国内就職 / 留学生 / オンラインプログラム / 異文化対応研修 / インクルージョン / 職場の国際化推進 / 外国人材雇用 / 講師研修 / 日本企業 / 就職促進 / 外国人留学生 / DEI / ダイバーシティ / 外国人材 / 異文化理解 / リフレクション / 企業の国際化 / 留学生教育 / 外国人材育成 / 意識変容 / 外国人支援 / 日本語教育学 / 地域日本語教育コーディネーター / DLAテスター / 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント / 支援者支援 / 接触支援スキル / 変容 / 地域日本語教育 / JSL対話型アセスメントDLA / 自律学習支援 / 意識 / 支援スキル / 支援者 / 多文化共生 Less
  • Research Projects

    (9 results)
  • Research Products

    (139 results)
  • Co-Researchers

    (40 People)
  •  Exploring Sociopragmatic Activities in Small Hospitality Establishments in Japan

    • Principal Investigator
      Allen ToddJames
    • Project Period (FY)
      2024 – 2028
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02070:Japanese linguistics-related
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
      Sections That Are Subject to Joint Review: Basic Section02070:Japanese linguistics-related , Basic Section02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  異文化間の話し合いを通した参加者の変容を促す省察の方法ー対話能力の育成を目指して

    • Principal Investigator
      森本 郁代
    • Project Period (FY)
      2024 – 2027
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  An International Comparative Study on Perspectives of Language Education that Results in the Transformation of DiscoursesPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      嶋津 百代
    • Project Period (FY)
      2022 – 2026
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Kansai University
  •  理論と実践の往還を通した越境的学びによる日本語教師養成プログラムの開発と検証

    • Principal Investigator
      北出 慶子
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Ritsumeikan University
  •  日本語教師養成における実践的コミュニケーション能力育成プログラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      嶋津 百代
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  異文化間の話し合いにおける参加者の変容プロセスの解明―対話能力の育成を目指して

    • Principal Investigator
      森本 郁代
    • Project Period (FY)
      2020 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kwansei Gakuin University
  •  Sociolinguistic Research on the Discourses of Multicultural Workplaces in Japan: Understanding the Linguistic Behaviour and Overcoming Communicative Issues in Cross-cultural Interaction Among Workers

    • Principal Investigator
      Barke Andrew
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Development of Training Program for Japanese Industries in Globalized Society: Targeting Japanese and Foreign Human Resource

    • Principal Investigator
      IKEDA KEIKO
    • Project Period (FY)
      2018 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 02090:Japanese language education-related
    • Research Institution
      Kansai University
  •  Transformation of Supporting Skills and Attitudes of Hosts and Supporters in Multicultural Symbiotic Society

    • Principal Investigator
      Yoshinaga Mioko
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Japanese language education
    • Research Institution
      Osaka University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 『一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ』(分担執筆:羅曉勤)「第8章:海外の大学における活動ベースの日本語教育:未来を共創する日本語人材育英をめざして」2024

    • Author(s)
      口光一、神吉宇一、嶋津百代、森本郁代、山野上隆史、義永美央子、大平幸、佐川祥予、高橋朋子、西野藍、林貴哉、藤浦五月、藤原智栄美、松尾慎、羅曉勤
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『ポスト・コロナ時代の留学生教育―関西大学留学生別科の挑戦と展望』(編著:古川智樹)2024

    • Author(s)
      古川智樹、カイト由利子、池田佳子、麻子軒、天野裕子、永井可菜、一色舞子、末吉朋美、津田真理子、坪田珠里、高梨信乃、日高水穂、嶋津百代、森勇太、山本晃彦、山本英一
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873547763
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 『一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ』(共編著者:神吉宇一)「第6章:日本語教育政策研究は何をめざすのか─人文学としての日本語教育学と学際性」2024

    • Author(s)
      西口光一、神吉宇一、嶋津百代、森本郁代、山野上隆史、義永美央子、大平幸、佐川祥予、高橋朋子、西野藍、林貴哉、藤浦五月、藤原智栄美、松尾慎、羅曉勤
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ』(共編著者:嶋津百代)「第4章:ナラティブとアイデンティティ―自分の世界を創造するために」2024

    • Author(s)
      西口光一、神吉宇一、嶋津百代、森本郁代、山野上隆史、義永美央子、大平幸、佐川祥予、高橋朋子、西野藍、林貴哉、藤浦五月、藤原智栄美、松尾慎、羅曉勤
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ』(編著・分担執筆:嶋津百代)「第4章:ナラティブとアイデンティティ―自分の世界を創造するために」2024

    • Author(s)
      神吉宇一、嶋津百代、森本郁代、山野上隆史、義永美央子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 『ポスト・コロナ時代の留学生教育―関西大学留学生別科の挑戦と展望』(分担執筆:嶋津百代)「第11章:教室内インターアクションにみる日本語教師の実践的コミュニケーション能力」2024

    • Author(s)
      古川智樹、カイト由利子、池田佳子、麻子軒、天野裕子、永井可菜、一色舞子、末吉朋美、津田真理子、 坪田珠里、高梨信乃、日高水穂、嶋津百代、森勇太、山本晃彦、山本英一
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873547763
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ』(編著・分担執筆:義永美央子)「第2章:母語話者主義を超えた言語学習とはーVUCAの時代における批判的認識の重要性」2024

    • Author(s)
      神吉宇一、嶋津百代、森本郁代、山野上隆史、義永美央子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 一歩進んだ日本語教育概論―実践と研究のダイアローグ2024

    • Author(s)
      神吉宇一・嶋津百代・森本郁代・山野上隆史・義永美央子
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872598018
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] 『ポスト・コロナ時代の留学生教育―関西大学留学生別科の挑戦と展望』(分担執筆:嶋津百代)「第11章:教室内インターアクションにみる日本語教師の実践的コミュニケーション能力」2024

    • Author(s)
      古川智樹、カイト由利子、池田佳子、麻子軒、天野裕子、永井可菜、一色舞子、末吉朋美、津田真理子、坪田珠里、高梨信乃、日高水穂、嶋津百代、森勇太、山本晃彦、山本英一
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873547763
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 『ポスト・コロナ時代の留学生教育―関西大学留学生別科の挑戦と展望』(分担執筆:高梨信乃、日高水穂、嶋津百代、森勇太)「第10章:日本語教育実習の実施体制構築と実践」2024

    • Author(s)
      古川智樹、カイト由利子、池田佳子、麻子軒、天野裕子、永井可菜、一色舞子、末吉朋美、津田真理子、坪田珠里、高梨信乃、日高水穂、嶋津百代、森勇太、山本晃彦、山本英一
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      関西大学出版部
    • ISBN
      9784873547763
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 『ことばの教育と平和―争い・へだたり・不公正を乗り越えるための理論と実践』(分担執筆:嶋津百代、佐藤慎司)「第4章:自らのコミュニケーションを振り返り、他者にかかわる―Facebookによる日米大学生の交流実践」2023

    • Author(s)
      佐藤慎司、神吉宇一、奥野由紀子、三輪聖、市嶋典子、榎本剛士、嶋津百代、元田静、村田裕美子、森山新、山本冴里
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] ことばの教育と平和―争い・隔たり・不公正を乗り越えるための理論と実践2023

    • Author(s)
      嶋津百代・佐藤慎司
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] A Transdisciplinary Approach to Chinese and Japanese Language Teaching (TACJ): Pedagogical Collaboration Across Languages, Disciplines, Communities, and Borders(分担執筆:Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu)"The US-Japan Online Magazine Project: International Telecollaborations as Translanguaging Spaces"2023

    • Author(s)
      Nobuko Chikamatsu, Li Jin, Junko Mori, Li Wei, Yuki Miyamoto, Jinai Sun, Stuart Patterson, Saori Hoshi, Ayaka Yoshimizu, Chieh Li, Ann Cai, Dongying Liu, Xin Zhang, Nobuko Koyama, Noriko Sugimori, Leihua Weng, Yan Liu, Yuri Kumagai, Momoyo Shimazu, Keiko Ikeda
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032211480
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] A Transdisciplinary Approach to Chinese and Japanese Language Teaching (TACJ): Pedagogical Collaboration Across Languages, Disciplines, Communities, and Borders(分担執筆:Yuri Kumagai & Momoyo SHIMAZU)"The US-Japan Online Magazine Project: International Telecollaborations as Translanguaging Spaces"2023

    • Author(s)
      Nobuko Chikamatsu, Li Jin, Junko Mori, Li Wei, Yuki Miyamoto, Jinai Sun, Stuart Patterson, Saori Hoshi, Ayaka Yoshimizu, Chieh Li, Ann Cai, Dongying Liu, Xin Zhang, Nobuko Koyama, Noriko Sugimori, Leihua Weng, Yan Liu, Yuri Kumagai, Momoyo Shimazu, Keiko Ikeda
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032211480
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] A Transdisciplinary Approach to Chinese and Japanese Language Teaching: Collaborative Pedagogy Across Languages, Disciplines, Communities, and Borders2023

    • Author(s)
      Nobuko Chikamatsu, Li Jin, Junko Mori, Keiko Ikeda, Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781003266976
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] 『はじめてみませんかリレー作文―新しい協働学習の試み』(分担執筆:嶋津百代)「【日本・日本語教師/日本語教師志望者】リレー作文の可能性を拓く―多彩な学びのあり方」2023

    • Author(s)
      野口潔、大須賀茂、田邊和子、嶋津百代、岡田彩、安志英、水戸淳子
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760667
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『ことばの教育と平和―争い・へだたり・不公正を乗り越えるための理論と実践』(分担執筆:嶋津百代、佐藤慎司)「第4章:自らのコミュニケーションを振り返り、他者にかかわる―Facebookによる日米 大学生の交流実践」2023

    • Author(s)
      佐藤慎司、神吉宇一、奥野由紀子、三輪聖、市嶋典子、榎本剛士、嶋津百代、元田静、村田裕美子、森山 新、山本冴里
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『ことばの教育と平和―争い・へだたり・不公正を乗り越えるための理論と実践』(分担執筆:榎本剛士)「第3章:コミュニケーション論から考える「ことばの教育と平和」―日本における英語の教育はいつまで「英語教育」でなければならないのか」2023

    • Author(s)
      佐藤慎司、神吉宇一、奥野由紀子、三輪聖、市嶋典子、榎本剛士、嶋津百代、元田静、村田裕美子、森山 新、山本冴里
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750355795
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] オンライン国際交流と協働学習2022

    • Author(s)
      村田晶子(編)嶋津百代
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] 『レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育』(分担執筆:嶋津百代、熊谷由理)「第1部:日米大学生間のテレコラボレーションにみるレジリエンス―ことばの資源の戦略的使用と距離感の交渉」2022

    • Author(s)
      松下達彦、池田麻衣子、村田和代、秦かおり、嶋津百代、熊谷由理、吉田悦子、中村香苗、ト銘宏、チャプル・ジュリアン、横溝紳一郎、岡本能里子、柳瀬陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 『レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育』(分担執筆:嶋津百代、熊谷由理)「日米大学生間のテレコラボレーションにみるレジリエンス―ことばの資源の戦略的使用と距離感の交渉」2022

    • Author(s)
      松下達彦、池田麻衣子、村田和代、秦かおり、嶋津百代、熊谷由理、吉田悦子、中村香苗、ト銘宏、チャプル・ジュリアン、横溝紳一郎、岡本能里子、柳瀬陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『日本語プロフィシェンシー研究の広がり』(分担執筆:佐藤慎司、嶋津百代)「社会・コミュ ニティ参加とプロフィシェンシー」2022

    • Author(s)
      鎌田修、由井紀久子、池田隆介、佐藤慎司、嶋津百代、松田真希子、他
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『オンライン国際交流と協働学習』(分担執筆:神吉宇一、熊谷由理、嶋津百代、福地麻里、グエン・ホン・ゴック)「7章:SDGsをテーマにしたweb雑誌作成プロジェクトとTranslanguaging」2022

    • Author(s)
      村田晶子、佐藤慎司、プレフューメ裕子、マルチェッラ・マリオッティ、ダオ・ティ・ガー・ミー、中川正臣、亀井みどり、神吉宇一、熊谷由理、嶋津百代、福地麻里、グエン・ホン・ゴック、末松和子、秋庭裕子、石原紀子、関本幸、近松暢子、島崎薫、高橋亜紀子、早矢仕智子、ヒューレット柳澤えり子、澤邉裕子、松田真希子、アルン・シャム
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      9784874248928
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育2022

    • Author(s)
      村田和代、松下達彦、池田麻衣子、秦かおり、嶋津百代、熊谷由理、吉田悦子、中村香苗、チャプル・ジュリアン、横溝紳一郎、岡本能里子、柳瀬陽介
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411656
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] 『日本語プロフィシェンシー研究の広がり』(分担執筆:松田真希子)「言語教育実践としての多言語漫才の可能性」2022

    • Author(s)
      鎌田修、由井紀久子、池田隆介、佐藤慎司、嶋津百代、松田真希子、他
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Book] 『日本語プロフィシェンシー研究の広がり』(分担執筆:佐藤慎司、嶋津百代)「第1部:社会・コミュニティ参加とプロフィシェンシー」2022

    • Author(s)
      鎌田修、由井紀久子、池田隆介、佐藤慎司、嶋津百代、他
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] 日本語プロフィシェンシー研究の広がり2022

    • Author(s)
      鎌田 修、由井 紀久子、池田 隆介、佐藤慎司、嶋津百代
    • Total Pages
      480
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823411373
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese. (分担執筆:Andrew Barke and Momoyo Shimazu) When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters.2021

    • Author(s)
      Kroo, J., Barke, A., Shimazu, M., Sato, K., Nagashima, Y., Lawrence, L., Tsuchiya, K., Saito, J., Furukawa, G., Unser-Shultz, G., Yamashita, R.
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      3030678245
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Book] Linguistic tactics and strategies of marginalization in Japanese(分担執筆:Andrew Barke and Momoyo Shimazu)When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters2021

    • Author(s)
      Kroo, J., Barke, A., Shimazu, M.,Sato, K., Nagashima, Y., Lawrence, L., Tsuchiya, K., Saito, J., Furukawa, G., Unser-Schutz, G., and Yamashita, R.
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030678241
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] “When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters.” pp.43-64. In Kroo, Judit & Kyoko Satoh (eds.) Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese, pp. 43-642021

    • Author(s)
      Barke, Andrew, Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      Palgrave Macmillan.
    • ISBN
      9783030678258
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Book] Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding2021

    • Author(s)
      Troy McConachy & Anthony J. Liddicoat (eds.) Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] 『ナラティブでひらく言語教育』2021

    • Author(s)
      北出 慶子・嶋津 百代・三代 純平(編著)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517318
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters. Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese. J. Kroo, K. Satoh(編)2021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030678258
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Book] 『ともに生きるために:ウェルフェア・リングイスティクスと生態学の視点からみることばの教育』(分担執筆:義永美央子)「5章:第二言語の使用・学習・教育とイデオロギー―モノリンガルバイアス、母語話者主義、新自由主義―」(分担執筆:嶋津百代)「6章:日本語教育に関する言説とイデオロギーの考察―日本語教師養成における「言語教育観」教育に向けて― 」2021

    • Author(s)
      尾辻恵美、熊谷由理、佐藤慎司、パトリック・ハインリッヒ、宇都宮裕章、義永美央子、嶋津百代、古市由美子、島崎薫、松田真希子、木村多恵子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107740
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] "Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding" (分担執筆:Andrew Barke & Momoyo Shimazu )'Mixed-Culture Discussion Activities as a Tool for Developing Pragmatic and Intercultural Awareness'2021

    • Author(s)
      McConachy, T., Liddicoat, A. J., Fujino, H., Savic, M., Myrset, A., Pizziconi, B., Alfred, P., Warner, C., Barke, A., Shimazu, M., Morollon-Marti, N., Ishihara, N., Porcellato, A., Schauer, G. A., Sanchez-Hernandez, A., and Maiz-Arevalo, C.
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367555788
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Book] ナラティブでひらく言語教育2021

    • Author(s)
      北出慶子・嶋津百代・三代純平
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517318
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Book] Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding. T. McConachy, A.J. Liddicoat(編)Routledge pp.105-1252021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      Routledge
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイドー2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂他
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイドー2018

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂(編)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Journal Article] 日本語教師教育者の専門性―教師教育者が考える熟達した教師教育者とは2024

    • Author(s)
      坪根由香里・嶋津百代・中谷潤子・西村美保・門脇薫
    • Journal Title

      小出記念日本語教育学会論文集

      Volume: 32 Pages: 71-86

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Journal Article] The US-Japan Online Magazine Project: International Telecollaborations as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Journal Title

      A Transdisciplinary Approach to Chinese and Japanese Language Teaching (TACJ): Pedagogical Collaboration Across Languages, Disciplines, Communities, and Borders

      Volume: 1 Pages: 179-195

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日本語教育人材を育成する教師教育者―日本語教師教育者ネットワークの活動から―2022

    • Author(s)
      嶋津百代、北出慶子、杉本香、中谷潤子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 181 Pages: 81-95

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Journal Article] 社会・コミュニティ参加とプロフィシェンシー2022

    • Author(s)
      佐藤慎司・嶋津百代
    • Journal Title

      日本語プロフィシェンシー研究の広がり

      Volume: 1 Pages: 61-73

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日米大学生間のテレコラボレーションにみるレジリエンス―ことばの資源の戦略的使用と距離感の交渉2022

    • Author(s)
      嶋津百代・熊谷由理
    • Journal Title

      レジリエンスから考えるこれからのコミュニケーション教育

      Volume: 1 Pages: 101-118

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日本語教育人材を育成する教師教育者―日本語教師教育者ネットワークの活動から―2022

    • Author(s)
      嶋津百代、北出慶子、杉本香、中谷潤子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 181 Pages: 81-95

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Journal Article] 日本語教育人材を育成する教師教育者―日本語教師教育者ネットワークの活動から―2022

    • Author(s)
      嶋津百代, 北出慶子, 杉本香, 中谷潤子
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 181 Pages: 81-95

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Journal Article] When the Model Becomes the Marginalized: Identity Struggles of Japanese Job-Hunters2021

    • Author(s)
      Barke Andrew、Shimazu Momoyo
    • Journal Title

      Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese.

      Volume: 1 Pages: 43-64

    • DOI

      10.1007/978-3-030-67825-8_3

    • ISBN
      9783030678241, 9783030678258
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日本語教師の実践的コミュニケーション能力に関する覚書2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      関西大学 外国語学部紀要

      Volume: 25 Pages: 69-77

    • NAID

      40022724571

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Journal Article] 日本語教師養成の新たな文脈―キャリアとアイデンティティの観点からの再考―2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      日本語文学

      Volume: 92 Pages: 171-188

    • NAID

      40022532207

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日本語教師の実践的コミュニケーション能力に関する覚書2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      関西大学 外国語学部紀要

      Volume: 第25号 Pages: 69-77

    • NAID

      40022724571

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Journal Article] Mixed-Culture Discussion Activities as a Tool for Developing Pragmatic and Intercultural Awareness2021

    • Author(s)
      Barke Andrew、Shimazu Momoyo
    • Journal Title

      Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding.

      Volume: 1 Pages: 105-125

    • DOI

      10.4324/9781003094128-6

    • ISBN
      9781003094128
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 「日本語教師養成の新たな文脈―キャリアとアイデンティティの観点からの再考―」2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      『日本語文学』

      Volume: 92 Pages: 171-188

    • NAID

      40022532207

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Journal Article] 日本語教師養成の新たな文脈―キャリアとアイデンティティの観点からの再考―2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      日本語文学

      Volume: 92 Pages: 171-188

    • NAID

      40022532207

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Journal Article] イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化―日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動―2019

    • Author(s)
      アンドリュー バーク、嶋津 百代
    • Journal Title

      関西大学外国語学部紀要

      Volume: 21 Pages: 1-17

    • NAID

      120006731949

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Journal Article] イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化―日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動―2019

    • Author(s)
      アンドリュー バーク、嶋津 百代
    • Journal Title

      関西大学外国語学部紀要

      Volume: 第21号 Pages: 1-17

    • NAID

      120006731949

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Journal Article] 日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義―対話にナラティブの可能性を求めて―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 16 Pages: 55-62

    • NAID

      130007644958

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Journal Article] 第二言語学習者の創造性の探究 ―上級日本語学習者のストーリー・ライティングから考える―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 報告・発表論文集(日本語教育シンポジウム 2017)

      Volume: 22 Pages: 423-428

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Journal Article] アイデンティティについて語るためのことば-外国語学習環境の日本語学習者によるディスカッションの考察-2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      関西大学外国語学部『外国語学部紀要』

      Volume: 17 Pages: 1-16

    • NAID

      120006364693

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] Where have all the global resources gone? Reconciling ideals with workplace reality.2024

    • Author(s)
      Barke Andrew, Shimazu Momoyo
    • Organizer
      職場のコミュニケーション研究会 “Capturing the Reality of the Workplace” | 地域公共人材・政策開発リサーチセンター
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 体験型コミュニケーションワークショップ―ストーリーテリングから授業デザインを創ろう!2024

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本台湾交流協会 高雄事務所
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 体験型コミュニケーションワークショップ―ストーリーテリングから授業デザインを創ろう!2024

    • Author(s)
      嶋津百代(羅曉勤と共同)
    • Organizer
      日本台湾交流協会 高雄事務所
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 「私」を語らせる行為 ―教師のオートエスノグラフィーから見えること―2023

    • Author(s)
      中井好男、佐野香織、嶋津百代
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] The U.S - Japan Online Magazine Project: International Telecollaboration as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      2023 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 大学での日本語教師養成課程は、何を目指すのか―プログラム開発、実習、キャリア、日本語学習支援の観点からみる今とこれから―2023

    • Author(s)
      北出慶子・澤邉裕子・嶋津百代・杉本香
    • Organizer
      日本語教育学会 春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Presentation] 教師教育者の熟達化―良い選手が良いコーチとは限らない―2023

    • Author(s)
      坪根由香里、嶋津百代、中谷潤子、西村美保、門脇薫
    • Organizer
      第32回小出記念日本語教育学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] The U.S. - Japan Online Magazine Project: International Telecollaboration as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai, Momoyo Shimazu
    • Organizer
      2023 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] The U.S. - Japan Online Magazine Project: International Telecollaboration as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      2023 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 日本語教育現場に根づく言説に対する日本語教師教育者の省察と意識化2023

    • Author(s)
      嶋津百代、門脇薫、北出慶子、新矢麻紀子、杉本香、中谷潤子、西村美保
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] イデオロギーの変容の資源としての言説分析―異質なものとの共生に向けて―2023

    • Author(s)
      嶋津百代、神吉宇一、熊谷由理、田嶋美砂子、ドーア根理子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会/国際繋生語大会(JSAA-ICNTJ 2023)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 地域社会における日本語教育の役割―地域日本語教育再考―2023

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      韓国日本語文学会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] The U.S. - Japan Online Magazine Project: International Telecollaboration as Translanguaging Spaces2023

    • Author(s)
      Yuri Kumagai, Momoyo Shimazu
    • Organizer
      2023 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 差異から生まれる問い―日米国際共修テレコラボレーションの実践報告―2023

    • Author(s)
      嶋津百代(熊谷由理と共同発表)
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会/国際繋生語大会(JSAA-ICNTJ 2023)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討―海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに―2023

    • Author(s)
      門脇薫、嶋津百代、杉本香、中谷潤子、坪根由香里、中山英治、北出慶子、西村美保、伊澤明香、松尾憲暁、佐野香織
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] ビジュアル・ナラティヴから迫る日本語教師のキャリア観―経験の組織化と語りの共同性の観点から―2023

    • Author(s)
      嶋津百代・中谷潤子・土元哲平
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Presentation] “With reluctance, I humbly venture to say one thing”: Creative use of Japanese honorifics in the performance of linguistic rituals and Face Threatening Acts2023

    • Author(s)
      Momoyo Shimazu (with Andrew Barke)
    • Organizer
      The 18th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] CreatinPublic Discourses with Personal Expressions in Japanese Linguistic Landscapes2023

    • Author(s)
      Momoyo Shimazu, Andrew Barke
    • Organizer
      The 18th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 大学での日本語教師養成課程は、何を目指すのか―プログラム開発、実習、キャリア、日本語学習支援の観点からみる今とこれから―2023

    • Author(s)
      北出慶子、澤邉裕子、嶋津百代、杉本香
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 教師教育者の熟達化―良い選手が良いコーチとは限らない―2023

    • Author(s)
      坪根由香里、嶋津百代、中谷潤子、西村美保、門脇薫
    • Organizer
      第32回小出記念日本語教育学会年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 「海外に赴く日本語教師の資質・能力」の再検討―海外経験のある教師教育者による省察的討論をもとに―2023

    • Author(s)
      門脇薫、嶋津百代、杉本香、中谷潤子、坪根由香里、中山英治、北出慶子、西村美保、伊澤明香、松尾憲暁、佐野香織
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 大学での日本語教師養成課程は、何を目指すのか―プログラム開発、実習、キャリア、日本語学習支援の観点からみる今とこれから―2023

    • Author(s)
      北出慶子、澤邉裕子、嶋津百代、杉本香
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] ’With Reluctance I Humbly Venture to Say One Thing:’ Creative use of Japanese honorifics in the performance of linguistic rituals and face threatening acts.2023

    • Author(s)
      Barke Andrew, Shimazu Momoyo
    • Organizer
      パネルセッション「Language Creativity in Everyday Japanese Discourse」18th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 日本語教育現場に根づく言説に対する日本語教師教育者の省察と意識化2023

    • Author(s)
      嶋津百代,門脇薫, 北出慶子,新矢麻紀子, 杉本香,中谷潤子, 西村美保
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Presentation] ビジュアル・ナラティヴから迫る日本語教師のキャリア観―経験の組織化と語りの共同性の観点から―2023

    • Author(s)
      嶋津百代、中谷潤子、土元哲平
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 地域社会における日本語教育の役割―地域日本語教育再考―2023

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      韓国日本語文学会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] イデオロギーの変容の資源としての言説分析―異質なものとの共生に向けて―2023

    • Author(s)
      嶋津百代、神吉宇一、熊谷由理、田嶋美砂子、ドーア根理子
    • Organizer
      豪州日本研究学会研究大会/国際繋生語大会(JSAA-ICNTJ 2023)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] Creating Public Discourses with Personal Expressions in Japanese Linguistic Landscapes.2023

    • Author(s)
      Shimazu Momoyo, Barke Andrew
    • Organizer
      パネルセッション「Language Creativity in Everyday Japanese Discourse」18th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 日本語教育現場に根づく言説に対する日本語教師教育者の省察と意識化2023

    • Author(s)
      嶋津百代、門脇薫、北出慶子、新矢麻紀子、杉本香、中谷潤子、西村美保
    • Organizer
      2023年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 教室談話再考―教師の実践的コミュニケーション能力の観点から―2022

    • Author(s)
      嶋津百代, 義永美央子, 北出慶子, 古川智樹
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Presentation] 日米国際共修における「母語話者」意識の考察:日本人学生は日本語学習者との「接触」から何を学ぶのか2022

    • Author(s)
      熊谷由理・嶋津百代
    • Organizer
      第25回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 教室談話再考―教師の実践的コミュニケーション能力の観点から―2022

    • Author(s)
      嶋津百代、義永美央子、北出慶子、古川智樹
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 日本語「母語話者」教師のメタ・オートエスノグラフィー2022

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2022 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] Shinnyushain: Reconciling Personal Identity, Professional Identity, and Cultural Ideology2022

    • Author(s)
      Andrew Barke & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      Association for Asian Studies (AAS)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 新入社員 個人的アイデンティティ、職業的アイデンティティ、そして 文化イデオロギーの調整2022

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      ラウンドテーブル「多言語多文化ワークプレイス研究―日本の職場でのコミュニケーションを描く―」多言語多文化ワークプレイスラウンドテーブル
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 教室談話分析による日本語教師の実践的コミュニケーション能力の考察―新たな日本語教師養成の可能性を目指して―2022

    • Author(s)
      嶋津百代、北出慶子、義永美央子、古川智樹
    • Organizer
      第2回批判的言語教育学会(CCBI)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] Students’ strategic use of linguistic resources to negotiate relationships in a Japan-US telecollaborative project2022

    • Author(s)
      Yuri Kumagai, Momoyo Shimazu
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 24 Panel Session: Resilience in education: How the COVID-19 pandemic has impacted pedagogical issues.
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] 教室談話分析による日本語教師の実践的コミュニケーション能力の考察―新たな日本語教師養成の可能性を目指して―2022

    • Author(s)
      嶋津百代, 北出慶子, 義永美央子, 古川智樹
    • Organizer
      第2回批判的言語教育学会(CCBI)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K21943
  • [Presentation] 日米国際共修における「母語話者」意識の考察:日本人学生は日本語学習者との「接触」から何を学ぶのか2022

    • Author(s)
      熊谷由理、嶋津百代
    • Organizer
      第25回AJEヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22KK0033
  • [Presentation] Shinnyuushain: Reconciling Personal Identity, Professional Identity, & Cultural Ideology.2022

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      パネルセッション「Constructing a Professional Identity in a Major Life-transitional Context in Japanese Society: From Gakusei to Shakaijin」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 日本語「母語話者」教師のメタ・オートエスノグラフィー2022

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2022 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese(オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 新しい時代の日本語教育人材育成のための連携・意義・教育観―「日本語教師教育者ネットワーク」の活動から―2021

    • Author(s)
      嶋津百代・北出慶子・杉本香・中谷潤子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会(オンライン開催)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2021 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities. パネルセッション「Constructing Professional Identities in Transitional Contexts in Japanese Society」2021

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      17th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか― パネルセッション「Authentic Places and Spaces: Japanese L2 Sociolinguistic Learning」2021

    • Author(s)
      嶋津 百代・アンドリュー バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか2021

    • Author(s)
      嶋津百代、熊谷由理
    • Organizer
      2021 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities.2021

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      パネルセッション「Constructing Professional Identities in Transitional Contexts in Japanese Society」17th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 新しい時代の日本語教育人材育成のための連携・意義・教育観―「日本語教師教育者ネットワーク」の活動から―2021

    • Author(s)
      嶋津百代・北出慶子・杉本香・中谷潤子
    • Organizer
      2021年度日本語教育学会春季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 「学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか」2021

    • Author(s)
      熊谷由理・嶋津百代
    • Organizer
      2021 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか― パネルセッション2021

    • Author(s)
      嶋津 百代・アンドリュー バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] The Impact of Virtual Exchange on Pre-service Teachers’ Beliefs on the Use of Technology in Education2021

    • Author(s)
      Hisae Matsui & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      The 4th APVEA Conference: Asia Pacific Virtual Exchange Association 2021(オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか―2021

    • Author(s)
      嶋津百代&アンドリュー・バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 2021 Conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか2021

    • Author(s)
      熊谷由理・嶋津百代
    • Organizer
      American Association of Teachers of Japanese(オンライン開催)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] The Impact of Virtual Exchange on Pre-service Teachers’ Beliefs on the Use of Technology in Education2021

    • Author(s)
      Hisae Matsui & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      The 4th APVEA Conference: Asia Pacific Virtual Exchange Association 2021
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] 声と役割とアイデンティティを再構築する「居場所」の発見―ある短期移民女性の解釈的オートエスノグラフィー―2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      EAJS 2021 16th International Conference of the European Association for Japanese Studies
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities2021

    • Author(s)
      Andrew Barke & Momoyo Shimazu
    • Organizer
      The 17th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00715
  • [Presentation] ケルン日本語教師研修会 日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える―文化庁報告「日本語教師に求められる資質・能力」をベースに―2020

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際交流基金 ケルン日本文化会館
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 「日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える―文化庁報告「日本語教師に求められる資質・能力」をベースに―2020

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際交流基金 ケルン日本文化会館 ケルン日本語教師研修会
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える―文化庁報告「日本語教師に求められる資質・能力」をベースに―2020

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際交流基金ケルン日本文化会館 ケルン日本語教師研修会(オンライン開催)
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K00713
  • [Presentation] 「批判的であること」の考察 ―日本語教育実習生が抵抗や葛藤を乗り越えた先に見えてきたもの―2019

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      AATJ 2020
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] From Student to Shakaijin: The (Re-)Shaping of Job-Hunter Identities2019

    • Author(s)
      Barke, Andrew & Shimazu, Momoyo
    • Organizer
      The 16th International Pragmatics Association (IPrA) conference
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 「場」の解釈によって形成される「場」―日本語教育実習生が求めた学び―2019

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] Getting Past the Gatekeepers: Job-hunter Identities and Strategies2019

    • Author(s)
      Barke, Andrew & Shimazu, Momoyo
    • Organizer
      「キャリア支援を視野に入れた教育実践事例」研究会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] テレコラボレーションにおけるコミュニケーション―参加の先にある学びの潜在力と共創力―2019

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      全米日本語教育学会(AATJ) 2019パネルセッション「『社会参加をめざす日本語教育』のその後」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える2019

    • Author(s)
      嶋津 百代
    • Organizer
      フランス日本語教師会 パリ日本文化会館
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] From Student to Shakaijin: The (re)shaping of job-hunter identities.2019

    • Author(s)
      アンドリュー バーク、嶋津 百代
    • Organizer
      16th International Pragmatics (IPrA)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] これからの時代の日本語教育サポーターの育成―日本語教員養成と留学生教育の取組み―2019

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      群山大学校東アジア学部日語日文学科
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K00751
  • [Presentation] 「場」の解釈によって形成される「場」―日本語教育実習生が求めた学び2019

    • Author(s)
      八木真奈美(代表者)、大平幸、三代純平、嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会 パネルセッション「「場」を問い直す「場」―研究と実践の蓄積と体系化を目指して―
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 参加者にとって「よい話し合い」とは?-話し合いにおける「参加感」と「参加行為」の関係-2019

    • Author(s)
      中村香苗・宇佐美洋・嶋津百代
    • Organizer
      社会言語科学会第42回研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] Constructing Global Identities through Job Hunting: The Myths and Facts of Gur_baru Jinzai2018

    • Author(s)
      嶋津百代・アンドリュー・バーク
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 22 Colloquium
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 多言語多文化に開かれた日本語教育―メトロリンガルな実践をめざして2018

    • Author(s)
      嶋津百代・佐藤慎司
    • Organizer
      アメリカ中西部日本語教師会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 日本語教育とナラティブのインターフェイス―対話のエンパワーメントを捉える―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度秋季大会パネルセッション「日本語教育とナラティブのインターフェイスを探る―私たちは語りに何を見たか―」
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 教師を行為すること・教師になること-日本語教育実習生のアイデンティティ形成とキャリア観-2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共催2018年度第34回冬季国際学術大会パネルセッション「キャリア形成とアイデンティティ―就職に関する当事者視点からの考察―」
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 「言語景観に学び、自分を作る」ことばの教育―他者と関わり、環境と交わり、社会とつながり、平和な世界を知る―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2018パネルセッション「言語景観と生態学的アプローチー「平和への対話」をめざした言語文化教育
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] Constructing Global Identities through Job Hunting: The Myths and Facts of Gurobaru Jinzai2018

    • Author(s)
      Momoyo SHIMAZU, Andrew BARK
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 22 (New Zealand)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18H00681
  • [Presentation] 日本語教師教育におけるナラティブ研究2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際シンポジウム「言語学習・言語教育におけるナラティブの国際的展望―海外と国内のナラティブ研究の対話と展開―」パネルディスカッション
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第4回年次大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 日本語教師教育者の専門性ーある教師教育者のことばと行為を通した媒介者性2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度秋季大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 大学の日本語教師養成の新たな文脈ーキャリア観形成期にある大学生の視点から2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第3回年次大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 上ヶ原キャンパス
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 語るべきものと語られぬものー日本語教師を目指すノンネイティブ教育実習生のナラティブ2016

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本質的心理学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学川澄キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • [Presentation] 「日本語」教育観と学習観が示唆する言語教育イデオロギー2016

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(Bali-ICJLE2016)
    • Place of Presentation
      BNDCC(インドネシア,バリ島)
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03435
  • 1.  柳田 直美 (60635291)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  Barke Andrew (90615741)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  Yoshinaga Mioko (80324838)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  神吉 宇一 (40726551)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 5.  北出 慶子 (60368008)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 6.  森本 郁代 (40434881)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 7.  宇佐美 洋 (40293245)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  IKEDA KEIKO (90447847)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  金 孝卿 (30467063)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  渡部 倫子 (30379870)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  櫻井 千穂 (40723250)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 12.  永田 良太 (10363003)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  御舘 久里恵 (60362901)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  山崎 晶子 (00325896)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  秋谷 直矩 (10589998)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  高梨 克也 (30423049)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  森 朋子 (50397767)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  村田 和代 (50340500)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  古川 智樹 (60614617)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 20.  田嶋 美砂子 (10837553)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 21.  榎本 剛士 (30582192)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 22.  松田 真希子 (10361932)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 23.  Allen ToddJames (40838471)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  水本 篤 (80454768)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  土元 哲平 (10897622)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 26.  安田 裕子 (20437180)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  中谷 潤子 (20609614)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 28.  澤邉 裕子 (40453352)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 29.  杉本 香 (50760823)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 30.  清水 裕子 (60216108)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  横溝 紳一郎 (60220563)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  西村 美保 (60410875)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 33.  早矢仕 智子 (60909836)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 34.  中川 祐治 (70352424)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 35.  新矢 麻紀子 (70389203)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 36.  山口 洋典 (90449520)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 37.  PAN Yingfeng
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 38.  YAMADA Machiko
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 39.  BARKE A.J.
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 20 results
  • 40.  大平 美央子
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi