• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

TOMO Rieko  塘 利枝子

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

Tomo Rieko  塘 利枝子

滝 利枝子  トモ リエコ

Less
Researcher Number 00300335
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2013 – 2024: 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授
2008 – 2011: Doshisha Women's College of Liberal Arts, 現代社会学部, 教授
2006: Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Contemporary Social Studies, Professor, 現代社会学部, 教授
2004 – 2006: 同志社女子大学, 現代社会学部, 助教授
2004: 同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 … More
2000 – 2003: 平安女学院大学, 現代文化学部, 助教授
1998 – 1999: 甲子園短期大学, 幼児教育科, 専任講師
1998: 甲子園短期大学, 講師 Less
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Social psychology / 教育・社会系心理学 / Basic Section 09020:Sociology of education-related / Basic Section 10030:Clinical psychology-related / Educaion
Except Principal Investigator
Educaion / Basic Section 10020:Educational psychology-related / Medium-sized Section 9:Education and related fields / Special needs education / Sociology of education / Intelligent informatics
Keywords
Principal Investigator
教科書 / 異文化間比較 / 発達観 / Asia / アジア / 親役割 / 欧州 / 葛藤処理方略 / 東アジア / 経済変動 … More / 発達 / 社会変動 / 国際比較 / 社会化 / 対人関係 / 性役割 / ジェンダー / 家族 / 小学校教科書 / 生態学的発達システムモデル / 日系ブラジル人 / 児童 / 乳幼児 / 多言語 / 多文化 / 年少者日本語教育 / 言語発達 / 多文化・多言語 / 発達障害 / 外国につながる幼児 / "Good-child" belief / Gender-roles / Parenting-roles / Developmental Expectation / Economic Change / Social Change / School texts / 子育て時間 / 子ども観 / 保育観 / いい子像 / 性役割観 / Cultural Transfer / International Education / Overseas Preschool / Foreign Children / Curriculum Development / Sense of Place Belongingness / Intercultural Understanding / Education for International / ブラジル / 異文化間移動 / 異文化問移動 / 異文化間教育 / 海外の保育機関 / 外国人幼児 / カリキュラム開発 / 居場所感 / 国際理解教育 / Cross-cultural research / Socialization / Coping-Behavior / Sex-role / Parent-role / Child Development / School Textbooks / 児童期 / 教師像 / 多国籍(アジア) / 道徳 / 葛藤処理 / 中国 / 韓国 / 台湾 / 異文化受容 / 教師や保育者の価値観 / 授業分析 / 文化的自己 / 文化比較 / 自己 / 家族観 / 文化変容 / 内容分析 / 小学生 … More
Except Principal Investigator
幼児期 / 発達支援 / 小学生の学習適応 / 幼児期の発達支援 / 保護者アンケート調査 / 児童見取り調査 / 学力の基盤形成 / 遊びプログラム / 保育園 / アンケート調査 / 親子の関わり / 図書館 / 長期的効果 / アンケート / 親子 / 絵本の意義 / 発達的変化 / 学習の基盤 / 子育て支援 / 絵本の読み聞かせ / 数遊び / 言葉遊び / 言語発達遅滞 / 家庭言語 / 学習言語 / 日英バイリンガル児童 / 家庭環境 / バイリンガル児 / 特別支援保育・教育 / 母語教育 / 多言語多文化保育・教育 / 2言語併用環境 / 潜在的言語能力 / 多言語多文化環境 / 母語 / ダイナミック・アセスメント / 継承語 / 言語的マイノリティー / 言語発達評価 / バイリンガル教育 / ダイナミックアセスメント / 言語発達支援 / 在日ブラジル人児童 / 言語的マイノリティー児童 / 母子会話 / 継承語教育 / 特別支援 / 母語支援 / 言語環境 / 在日ブラジル人 / バイリンガル / 多文化多言語 / Education between different languages / A transcended view / Interactive transfiguration / Rearrangement of relationship / Interaction / Heterogeneous symbiosis / Paradigm / Intercultural Education Studies / 変容のダイナミズム / 関係性の組み替え / 異言語間教育 / 第3の見地 / 変容のダイナミズ / 関係性の組み換え / 双方向性 / 異質の共生 / パラダイム / 異文化間教育学 / Multi-Culture / Field work / Kindergarten / Child Day Care Center / Taiwan, Korea, China, Japan / International Information Exchange / アジア / 外国人 / 保育施設 / 国際理解教育 / 異文化間教育 / 多文化 / フィールドワーク / 幼稚園 / 保育所 / 台湾:韓国:中国:日本 / 国際情報交換 / Full-time School / Part-time School / Adaptation / Identity / Academic Achievement / English as a Second Language / Japanese Overseas / 外国語 / 日本人学校 / 学力〓 / 帰国子女報告 / 海外子女教育 / 異文化適応 / 英語 / ESU / 全日制日本人学校 / 補習授業校 / 適応 / アイデンティティー / 学力 / ESL / 帰国子女 / 交友関係 / クラスタリング / 加速度センサ / 視線検出 / 画像認識 / ソシオグラム / 行動分析 / センサデータ / センサ融合 / 知識発見 / データマイニング / 比較教育 / 知識発見とデータマイニング Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (129 results)
  • Co-Researchers

    (31 People)
  •  Values and transformation processes depicted in elementary school textbooks in East Asia and EuropePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      塘 利枝子
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09020:Sociology of education-related
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Early childhood environment related to learning adaptation of elementary school students and its support effects.

    • Principal Investigator
      TAKAI Naomi
    • Project Period (FY)
      2019 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10020:Educational psychology-related
    • Research Institution
      Kyoto Notre Dame University
  •  Assessment and Support of Developmental Disabilities in Children Growing Up in a Multicultural, Multilingual EnvironmentPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOMO Rieko
    • Project Period (FY)
      2018 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 10030:Clinical psychology-related
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  多言語環境における学習言語の発達: 家庭言語の役割に着目した縦断的実証研究

    • Principal Investigator
      松井 智子
    • Project Period (FY)
      2018 – 2024
    • Research Category
      Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (B))
    • Review Section
      Medium-sized Section 9:Education and related fields
    • Research Institution
      Chuo University
      Tokyo Gakugei University
  •  Attempts of Assessment and Special Support for Language-Minority Children Based on Their Heritage Language

    • Principal Investigator
      GONDO KEIKO
    • Project Period (FY)
      2017 – 2020
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Special needs education
    • Research Institution
      Kyoritsu Women's University
  •  International Comparison of Mechanism of Formation on Conflict Resolution Strategy: How is culture handed over to the children?Principal Investigator

    • Principal Investigator
      Tomo Rieko
    • Project Period (FY)
      2013 – 2016
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Behaviour analysis using sensing devices and its application to early childhood education

    • Principal Investigator
      HAGA Hirohide
    • Project Period (FY)
      2009 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Intelligent informatics
    • Research Institution
      Doshisha University
  •  Mechanisms of the "Family" conceptions reflected socio-economic changes : A quest for the theory of cultural developmental researchPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOMO Rieko
    • Project Period (FY)
      2008 – 2011
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Practical Development of Intercultural/Transcultural Education from Early ChildhoodPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOMO Rieko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  A Cross Sectional Study of Intercultural Education : Searching for a Common Paradigm

    • Principal Investigator
      KOJIMA Masaru
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Sociology of education
    • Research Institution
      Ryukoku University
  •  How Have the Social and Economic Change Affected the Developmental Viewpoints? :Socio-historical comparison of the developmental viewpoints in school textsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOMO Rieko
    • Project Period (FY)
      2004 – 2006
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Social psychology
    • Research Institution
      Doshisha Women's College of Liberal Arts
  •  Interdisciplinary Approach to Building Intercultural Education from Early Childhood

    • Principal Investigator
      YAMADA Chiaki
    • Project Period (FY)
      2001 – 2003
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Kyoei Gakuen Junior College
  •  Historio-cultural context of Child Development in Asian Primary School TextbookPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      TOMO Rieko
    • Project Period (FY)
      2000 – 2002
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Heian Jogakuin (St. Agnes') University
  •  教科書に描かれた子どもの社会化-日本・台湾・ドイツ・イギリスの国語教科書の内容分析に関する国際比較研究-Principal Investigator

    • Principal Investigator
      塘 利枝子
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Encouragement of Young Scientists (A)
    • Research Field
      教育・社会系心理学
    • Research Institution
      Koshien Junior College
  •  A Study on Adaptation of Japanese Overseas in North America -Evaluation on Language, Academic Achievement and Identity-

    • Principal Investigator
      KAJITA Masami
    • Project Period (FY)
      1998 – 1999
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (A).
    • Research Field
      Educaion
    • Research Institution
      Nagoya University

All 2024 2023 2022 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 幼児期の発達:自己と社会性(新訂発達心理学概論)2017

    • Author(s)
      塘 利枝子(向田久美子編著)
    • Publisher
      放送大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Book] 児童期の発達:自己概念と社会性2017

    • Author(s)
      塘 利枝子(向田久美子編著)
    • Publisher
      放送大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Book] 異文化間における心の支援(異文化間教育のとらえなおし)2016

    • Author(s)
      塘 利枝子(山本雅代・馬渕仁・塘 利枝子編著)
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Book] フランスの小学校教科書に描かれた子ども:日仏の親子間葛藤を比較して(フランスと日本:遠くて近い二つの国)2015

    • Author(s)
      塘 利枝子・川口陽子(長谷川富子・伊川徹・饗庭千代子編)
    • Publisher
      早美出版社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Book] 東アジアの教科書に描かれた自己表出、榎本博明編著『自己心理学の最先端-自己の構造と機能を科学する』2011

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 東アジアの教科書に描かれた自己表出『自己心理学の最先端 : 自己の構造と機能を科学する』2011

    • Author(s)
      塘 利枝子(榎本博明編著)
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 東アジアの教科書に描かれた自己表出『自己心理学の最先端:自己の構造と機能を科学する』2011

    • Author(s)
      塘利枝子(榎本博明編著)
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 東アジアの教科書に描かれた自己表出、『自己心理学の最先端-自己の構造と機能を科学する』2011

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      315
    • Publisher
      あいり出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 世界の教科書にみる家族、『よくわかる家族心理学』2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 自分自身を知る-自己の発達、向田久美子・石井正子・繁多進編著『新乳幼児発達心理学-もっと子どもがわかる好きになる』2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 自分自身を知る-自己の発達、『新乳幼児発達心理学-もっと子どもがわかる好きになる』2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      197
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 世界の教科書にみる家族、柏木惠子編著『よくわかる家族心理学』2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 世界の教科書にみる家族『よくわかる家族心理学』2010

    • Author(s)
      塘利枝子(柏木恵子編著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 自分自身を知る-自己の発達『新乳幼児発達心理学-もっと子どもがわかる好きになる』2010

    • Author(s)
      塘利枝子(向田久美子・石井正子・繁多進編著)
    • Publisher
      福村出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 教科書に描かれた発達期待と自己、岡田努・榎本博明編『パーソナリティ心理学へのアプローチ』2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 教科書に描かれた発達期待と自己『パーソナリティ心理学へのアプローチ』2008

    • Author(s)
      塘 利枝子(岡田努, 榎本博明編)
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 教科書に描かれた発達期待と自己、『パーソナリティ心理学へのアプローチ』2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      金子書房
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 社会・経済変動と家族-教科書を通してみた家族の変化『発達家族心理学を拓く-家族と社会と個人をつなぐ視座』2008

    • Author(s)
      塘 利枝子(柏木惠子監修 塘 利枝子, 他編)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 社会・経済変動と家族-教科書を通してみた家族の変化、柏木惠子監修・塘 利枝子他編『発達家族心理学を拓く-家族と社会と個人をつなぐ視座』2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 社会・経済変動と家族-教科書を通してみた家族の変化、『発達家族心理学を拓く-家族と社会と個人をつなぐ視座』2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Book] 台湾『アジアの就学前教育 : 幼児教育の制度・カリキュラム・実践』2006

    • Author(s)
      塘 利枝子, (池田充裕, 山田千明編)
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Book] Comparison of changes in developmental expectations toward children in Japan and Germany between 1960 and 2000 : Which is more important for children, hardship or support? (In Helfrich, H., Zillekens, M., & Holter, E. (eds.)) (Culture and Development in Japan and Germany )2006

    • Author(s)
      Rieko Tomo
    • Publisher
      Daedalus Verlag
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Book] 環境に埋め込まれた保育観と乳幼児の発達『多文化に生きる子ども-乳幼児期からの異文化間教育-』2006

    • Author(s)
      塘 利枝子(山田千明編)
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Book] Comparison of changes in developmental expectations toward children in Japan and Germany between 1960 and 2000 : Which is more important for children, hardship or support? In Helfrich, H., Zillekens, M., & Holter, E. (eds.) Culture and Development in Japan and Germany2006

    • Author(s)
      Reiko TOMO
    • Publisher
      Daedalus Verlag
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Book] 環境に埋め込まれた保育観と乳幼児の発達『多文化に生きる子ども : 乳幼児期からの異文化間教育』2006

    • Author(s)
      塘 利枝子, (山田千明編)
    • Publisher
      明石書店
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Book] 異文化間教育の担い手としての保育者の行動変容:他者と「つながる」きっかけとは何か『ひとを分けるものつなぐもの』第6章2005

    • Author(s)
      塘 利枝子(佐藤郡衛, 吉谷武志編)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Book] 異文化間教育の担い手としての保育者の行動変容-他者と『つながる』きっかけとは何か-(佐藤郡衛, 吉谷武志編『ひとを分けるもの つなぐもの』)2005

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330169
  • [Book] アジアの教科書に見る子ども2005

    • Author(s)
      塘 利枝子編著
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Book] 異文化間教育の担い手としての保育者の行動変容 : 他者と「つながる」きっかけとは何か『ひとを分けるもの つなぐもの』第6章2005

    • Author(s)
      塘 利枝子, (佐藤郡衛, 吉谷武志編)
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Book] 教科書に描かれた発達期待と自己『シリーズ自己心理学第5巻パーソナリティ心理学へのアプローチ』第9章

    • Author(s)
      塘 利枝子, (岡田努, 榎本博明編)
    • Publisher
      金子書房(印刷中)
    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Book] 台湾『アジアの就学前教育-幼児教育の制度・カリキュラム・実践-』

    • Author(s)
      塘 利枝子(池田充裕, 山田千明編)
    • Publisher
      明石書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Journal Article] 家庭における絵本の読み聞かせへの幼児の反応―1歳から5歳の発達的変化―2023

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Journal Title

      京都ノートルダム女子大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 91-104

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Journal Article] 外国につながる子どもの教育支援:親の日本語力は子どもの日本語力と将来にどう影響するか2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      Child Research Net (https://www.blog.crn.or.jp/report/02/309.html)

      Volume: なし

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Journal Article] 外国につながる子どもの教育支援:親の日本語力は子どもの日本語力と将来にどう影響するか2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      Child Research Net

      Volume: Online publication Pages: 00-00

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Journal Article] ブラジルにつながる子どもの日本語使用の状況と支援:幼児期と児童期に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      塘 利枝子・稲岡プレイアデス千春
    • Journal Title

      現代社会フォーラム

      Volume: 19号 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Journal Article] Effects of Introducing the Picture Book Reading Program in Young Children’s Homes2022

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 60 Issue: 3 Pages: 11-22

    • DOI

      10.20617/reccej.60.3_11

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Journal Article] ブラジルにつながる子どもの日本語使用の状況と支援:幼児期と児童期に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Journal Title

      同志社女子大学現代社会フォーラム19,1-18

      Volume: 19 Pages: 1-18

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Journal Article] 「外国につながる」乳幼児への発達支援2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 43 Pages: 82-87

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Journal Article] 補習授業校に在籍する中・高校生の日本語学習動機とアイデンティティ2020

    • Author(s)
      塘利枝子・松井智子
    • Journal Title

      国際教育評論

      Volume: 16 Pages: 49-65

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Journal Article] 文化・歴史の多声性を取り入れた国際交流における学び :大学生の台湾研修を通して2019

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Journal Article] Verbal display rule knowledge: A cultural and developmental perspective2019

    • Author(s)
      Wice Matthew、Matsui Tomoko、Tsudaka Gen、Karasawa Minoru、Miller Joan G.
    • Journal Title

      Cognitive Development

      Volume: 52 Pages: 100801-100801

    • DOI

      10.1016/j.cogdev.2019.100801

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PLANNED-17H06382, KAKENHI-PROJECT-17H02718, KAKENHI-PROJECT-18H01078, KAKENHI-PROJECT-19H01753, KAKENHI-PROJECT-15H03450
  • [Journal Article] Quantitative Aspects of Communicative Impairment Ascertained in a Large National Survey of Japanese Children2017

    • Author(s)
      Oi Manabu、Fujino Hiroshi、Tsukidate Naotake、Kamio Yoko、Yoshimura Yuko、Kikuchi Mitsuru、Hasegawa Chiaki、Gondou Keiko、Matsui Tomoko
    • Journal Title

      Journal of Autism and Developmental Disorders

      Volume: 47 Issue: 10 Pages: 3040-3048

    • DOI

      10.1007/s10803-017-3226-x

    • NAID

      120006338399

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15H03512, KAKENHI-PROJECT-17H02718, KAKENHI-PROJECT-15K13128
  • [Journal Article] 日本・韓国・中国・台湾 の保育者・教師が抱く葛藤解決方略2016

    • Author(s)
      塘 利枝子・翁 麗芳・玄 正煥・金 娟鏡
    • Journal Title

      同志社女子大学現代社会学会現代社会フォーラム

      Volume: 12 Pages: 14-32

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant / Open Access / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Journal Article] 発達心理学から見た異文化間能力:発達段階を考慮した異文化間能力のモデル化に向けて2016

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 45 Pages: 49-64

    • NAID

      130008154127

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Journal Article] 文化が子どもの発達を創る:教科書と保育者に見る「いい子」像2015

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 17 Pages: 133-161

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Journal Article] 日仏の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2011

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Journal Title

      同志社女子大学『現代社会フォーラム』

      Volume: 7号 Pages: 40-53

    • NAID

      40018799769

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] 日仏の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2011

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      同志社女子大学『現代社会フォーラム』

      Issue: 7 Pages: 40-53

    • NAID

      40018799769

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] 日仏の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2011

    • Author(s)
      塘利枝子・川口陽子
    • Journal Title

      同志社女子大学『現代社会フォーラム』 7号

      Pages: 40-53

    • NAID

      40018799769

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] 日仏の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2011

    • Author(s)
      塘利枝子・川口陽子
    • Journal Title

      現代社会フォーラム

      Volume: 7 Pages: 40-53

    • NAID

      40018799769

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] 生涯発達における文化間移動-青年期までのアイデンティティ形成を中心にして2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Journal Title

      異文化間教育 31号

      Pages: 19-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] 生涯発達における文化間移動-青年期までのアイデンティティ形成を中心にして2010

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 31 Pages: 19-32

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Journal Article] Future Issues for Cross-cultural Psychology : An Examination Focusing on Parenting Researches2007

    • Author(s)
      Rieko Tomo
    • Journal Title

      教育心理学年報 46

      Pages: 180-190

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] Future Issues for Cross-cultural Psychology : An Examination Focusing on Parenting Researches2007

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan 46

      Pages: 180-190

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] Taiwan : Childhood education between quality and quantity of services2006

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      Early Childhood Education in Asia : Systems, Curricula, and Practices (Ikeda, M. & Yamada, C. (Eds.))(Akashi Publishing Company)

      Pages: 57-80

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Journal Article] Developmental expectation in social environment2006

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      Children Living in a Multicultural Society : Intercultural/ Transcultural Education from Early Childhood (In Yamada, C. (Ed.))(Akashi Publishing Company)

      Pages: 70-100

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Journal Article] Comparison of changes in developmental expectations toward children in Japan and Germany between 1960 and 2000 : Which is more important for children, hardship or support?2006

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      Culture and Development in Japan and Germany (Helfrich, H., Zillekens, M., & Holter, E. (eds.))(Daedalus Verlag Publishing Company)

      Pages: 29-38

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] Child-rearing behavior of Japanese, Korean, Chinese and Taiwan parents2006

    • Author(s)
      Tomo, R., Xiangshan Gao, Yeonkyeong KIM
    • Journal Title

      Journal of Contemporary Social Studies 2

      Pages: 68-82

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] 日本・韓国・中国・台湾の養育行動 -子育てに関する労力と責任の世代間比較の観点から-2006

    • Author(s)
      塘 利枝子, 高 向山, 金 娟鏡
    • Journal Title

      同志社女子大学『現代社会フォーラム』 第2号

      Pages: 68-82

    • NAID

      40015226867

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] 日本・韓国・中国・台湾の養育行動-子育てに関する労力と責任の世代間比較の観点から-2006

    • Author(s)
      塘 利枝子, 高 向山, 金 娟鏡
    • Journal Title

      同志社女子大学『現代社会フォーラム』 第2号

      Pages: 68-82

    • NAID

      40015226867

    • Description
      「研究成果報告書概要(和文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] Children in school texts2006

    • Author(s)
      Tomo, R.(ed.)
    • Journal Title

      Nakanishiya Publishing Company

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Journal Article] Behavioral change of pre-school teachers in intercultural education2005

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      Separating others, connecting with others (Sato, G., Yoshitani, T. (Eds.))(Nakanishiya Publishing Company)

      Pages: 157-190

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16330158
  • [Journal Article] Developmental expectation and self(in Japanese)

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Journal Title

      Psychology of the self (Okada, T., & Enomoto, H. (Eds.))(Kaneko Publishing Company) (in print)

    • Description
      「研究成果報告書概要(欧文)」より
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16402038
  • [Presentation] 外国につながる幼児に対する日本語と認知発達のアセスメント:アセスメントテストの妥当性と信頼性をめざして2024

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 外国につながる子どもに対する就学前支援:5歳児クラスの保育者の相談を分析して2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(3)4~5歳児における絵本読みの状況と幼児の反応2023

    • Author(s)
      伊藤一美・高井直美・薦田未央・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(1)絵本読みの状況と幼児の反応との関連2023

    • Author(s)
      高井直美・薦田未央・伊藤一美・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] 幼児の家庭における絵本との関わり(2)1~3歳児における絵本への反応の発達的変化2023

    • Author(s)
      薦田未央・高井直美・伊藤一美・塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K03245
  • [Presentation] Pragmatic Development: Interplay among Language, Epistemic Vigilance & Mindreading.2023

    • Author(s)
      Tomoko Matsui
    • Organizer
      The 24th Annual International Conference for the Japanese Society for Language Sciences.
    • Invited / Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 外国につながる子どもに対する就学前支援:5歳児クラスの保育者の相談を分析して2023

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 外国につながる子どもの認知発達と日本語のアセスメントテストの関係2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第19回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 在日ブラジル人の子どもに対する現在の心配ごとと将来の期待2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 在日ブラジル人の親子の言語コミュニケーションと発達2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 多言語児童の教育ニーズと幼児期からの言語発達支援2022

    • Author(s)
      権藤桂子・塘利枝子・松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(オンライン)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 在日ブラジル人の親子の 言語コミュニケーションと発達2022

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 多言語児童の教育ニーズと幼児期からの言語発達支援2022

    • Author(s)
      権藤桂子・塘利枝子・松井智子・稲岡プレイアディス千春
    • Organizer
      第33回日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] 在日ブラジル人の子どもに対する現在の心配ごとと将来の期待2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第18回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 外国につながる幼児に対する保育者の戸惑い―保育者からの相談内容の語りを通して―2020

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 海外の補習授業校に在籍する中・高校生の日本語学習や補習授業校への思い:日本語能力自己評価との関係性に焦点をあてて2020

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 外国につながる幼児に対する保育者の戸惑い-保育者からの相談内容の語りを通して-2020

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] Cultural Comparison of mother-child conflict Styles displayed in East Asia and EU countries School texts,2019

    • Author(s)
      Rieko Tomo
    • Organizer
      16th European Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] Cultural Comparison of mother-child conflict Styles displayed in East Asia and EU countries School texts2019

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      16th European Congress of Psychology
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 多文化・多言語環境と発達障害2019

    • Author(s)
      塘 利枝子・権藤桂子・松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 多言語・多文化環境にいる子どもの現状-教師の見方の観点から-2019

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] 日本語を母語としない乳幼児の発達に関与する要因:フィールドワークによる予備調査から2018

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18K03159
  • [Presentation] 言語的マイノリティー児童のアセスメントとその課題2018

    • Author(s)
      塘利枝子・権藤桂子他
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] 日本語を母語としない乳幼児の発達に関与する要因:フィールドワークによる予備調査から2018

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17H02718
  • [Presentation] 日本語を母語としない乳幼児の発達に関与する要因:フィールドワークによる予備調査から2018

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会(新潟大学)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-18KK0060
  • [Presentation] 東アジアと欧州の教科書にみる親子間葛藤:日本・中国・ドイツ・イタリアの親子間葛藤に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      愛知(名古屋国際会議場)
    • Year and Date
      2017-10-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾の保育・教育者の葛藤処理方略2:「強者」の行動に焦点をあてて2017

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      岡山(川崎医療福祉大学)
    • Year and Date
      2017-05-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Styles displayed in Japanese, German and Italian School Texts: Are the solution styles same in the EU?2017

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      15th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      オランダ・アムステルダム
    • Year and Date
      2017-07-11
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾の女子大学生の葛藤処理方略:評価と実際の行動のずれに焦点をあてて2017

    • Author(s)
      塘 利枝子・玄正煥
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾の保育・教育者の葛藤処理方略2016

    • Author(s)
      塘 利枝子・翁麗芳・玄正煥
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] Cultural Comparison of Conflict Solution Style of Pre-School Teachers in Japan, China, Taiwan and Korea2016

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      神奈川(PACIFICO YOKOHAMA)
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾の大学生の葛藤処理方略2016

    • Author(s)
      塘 利枝子・金娟鏡・玄正煥
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 発達心理学から見た異文化間能力:発達段階を考慮した異文化間能力のモデル化に向けて2016

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会
    • Place of Presentation
      桜美林大学
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本・中国・台湾の教師・保育者は親子間のやりとりをどう評価しているか2016

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本こども学会議
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 東アジアの教科書にみる親子間葛藤の変化1 : 日本・韓国・中国・台湾の1950~2010年の拒否行動に着目して2015

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第57回総会
    • Place of Presentation
      新潟・朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2015-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] Cultural-Historical Comparison of Solution Style displayed in Japanese, Korean, British and German School texts from 1960 and 20102015

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      The 14th European Congress of Psycholog
    • Place of Presentation
      イタリア・ミラノ
    • Year and Date
      2015-07-07
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日本と韓国の大学生の葛藤処理方略と自己像 ―教科書に描かれた葛藤処理方略に対する日本と韓国の大学生の評価―2015

    • Author(s)
      塘 利枝子・玄 正煥 ・ 金 娟鏡
    • Organizer
      日本発達心理学会26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 日英の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2014

    • Author(s)
      沼田潤・塘 利枝子
    • Organizer
      日本心理学会第78回大会
    • Place of Presentation
      同志社大学(京都)
    • Year and Date
      2014-09-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 英独仏の国語教科書に描かれた親子間の葛藤処理方略2014

    • Author(s)
      沼田潤・塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場(兵庫)
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] Cultural-Historical Comparison of Solution Style displayed in East Asian School texts from 1950 to 20102014

    • Author(s)
      Tomo,R.
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      Palais des Congrès (フランス・パリ)
    • Year and Date
      2014-07-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] Cultural-Historical Comparison of Solution Style displayed in East Asian School texts from 1950 to 20102014

    • Author(s)
      Rieko Tomo
    • Organizer
      International Congress of Applied Psychology
    • Place of Presentation
      フランス
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 東アジアの教科書に描かた家族観の変容メカニズム2012

    • Author(s)
      塘 利枝子・金 娟鏡
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知)
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 東アジアの教科書に描かれた家族観の変容メカニズム2012

    • Author(s)
      塘利枝子・金娟鏡
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 東アジアの教科書に描かれた家族観の変容メカニズム2012

    • Author(s)
      塘利枝子・金娟鏡
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場(愛知)
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 東アジアの教科書に描かれた親役割の変容メカニズム2011

    • Author(s)
      塘利枝子・金娟鏡・高向山
    • Organizer
      日本発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Style displayed in Japanese, French and German School texts2011

    • Author(s)
      Tomo, Rieko
    • Organizer
      12th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      The Istanbul Convention & Exhibition Centre
    • Year and Date
      2011-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 日本的小学校教科書及指導要領的発展2011

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      教科書百年演進國際學術研討會
    • Place of Presentation
      國家教育研究院臺北院區國際會議廳
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Style displayed in Japanese, Chinese, Korean and Taiwanese School texts2011

    • Author(s)
      Tomo, Rieko・Lin, Yi Fang・KIM, Yeonkyeong・GAO, Xiangshan
    • Organizer
      The 9th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology、12th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yunan Convention Center
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Style displayed in Japanese, Chinese, Korean and Taiwanese School texts2011

    • Author(s)
      Tomo, Rieko・Lin, YiFang・KIM, Yeonkyeong-GAO, Xiangshan
    • Organizer
      The 9th Biennial Conference of Asian Association of Social Psychology
    • Place of Presentation
      Yunan Convention Center(中国・雲南)
    • Year and Date
      2011-07-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Textbooks and curriculum development of elementary school in Japan2011

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      International Conference on Textbook Development
    • Place of Presentation
      國家教育研究院 臺北院區國際會議廳(台湾・台北市)
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 東アジアの教科書に描かれた親役割の変容メカニズム2011

    • Author(s)
      塘 利枝子・金 娟鏡・高向山
    • Organizer
      発達心理学会第22回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-03-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 日本的小学校教科書及指導要領的発展(Textbooks and curriculum development of elementary school in Japan)2011

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      教科書百年演進國際學術研討會(International Conference on Textbook Development)
    • Place of Presentation
      國家教育研究院臺北院區國際會議廳(台湾・台北市)
    • Year and Date
      2011-06-11
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Style displayed in Japanese, French and German School texts2011

    • Author(s)
      Tomo, Rieko
    • Organizer
      12th European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      The Istanbul Convention & Exhibition Centre(トルコ・イスタンブール)
    • Year and Date
      2011-07-07
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 社会・経済変動と家族観の変容-日本と台湾の教科書に見る子ども2010

    • Author(s)
      塘利枝子・鄭任智
    • Organizer
      発達心理学会第21回大会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場
    • Year and Date
      2010-03-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 教科書に描かれた日本と韓国の親役割の変化:育児をめぐる社会状況は親役割の理想像にどう反映するのか2010

    • Author(s)
      塘利枝子・金娟鏡
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 教科書に描かれた日本と韓国の親役割の変化 : 育児をめぐる社会状況は親役割の理想像にどう反映するのか2010

    • Author(s)
      塘 利枝子・金 娟鏡
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 教科書に描かれた日本と韓国の親役割の変化-育児をめぐる社会状況は親役割の理想像にどう反映するのか2010

    • Author(s)
      塘利枝子・金娟鏡
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 社会経済変動と期待される自己との関係性(2)-1950年から2000年の台湾の教科書に描かれた「いい子」像の変容2009

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本心理学会第73回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾における「子どもを預けること」への価値観-国と世代間の比較-2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名
    • Year and Date
      2008-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 児童期における周囲との同一化の中で構築されるアイデンティティ2008

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第50回総会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2008-10-13
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] What is family? in Four East Asia : Cultural Comparison of Family displayed in Japanese, Korean, Chinese and Taiwanese textbooks2008

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      XXIX International Congress of Psychology(ICP)
    • Place of Presentation
      ドイツ(ベルリン)
    • Year and Date
      2008-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 社会経済変動と期待される自己との関係性-1950年から2000年の教科書に描かれた「いい子」像の変容-2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本心理学会第72回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2008-09-21
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] "What is family? "in four East Asia : Cultural Comparison of "Family" displayed in Japanese, Korean, Chinese and Taiwanese textbooks2008

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      XXIX International Congress of Psychology (ICP )
    • Place of Presentation
      ドイツ(ベルリン)
    • Year and Date
      2008-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] 日本・韓国・中国・台湾における「子どもを預けること」への価値観-国と世代間の比較-2008

    • Author(s)
      塘利枝子
    • Organizer
      日本保育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学
    • Year and Date
      2008-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] What is family?" in Four East Asia : Cultural Comparison of "Family" displayed in Japanese, Korean, Chinese and Taiwanese textbooks2008

    • Author(s)
      Tomo, R.
    • Organizer
      XXIX International Congress of Psychology(ICP)
    • Place of Presentation
      ドイツ(ベルリン)
    • Year and Date
      2008-07-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20530577
  • [Presentation] Cultural Comparison of Solution Style displayed in East Asian and European School texts

    • Author(s)
      Rieko Tomo
    • Organizer
      European Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      ストックホルム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • [Presentation] 東アジアにおける次世代育成の意識変化:日本、台湾、中国の少子化がもたらしたもの

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25380859
  • 1.  GONDO KEIKO (90299967)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 2.  松井 智子 (20296792)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 7 results
  • 3.  YAMADA Chiaki (50302360)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 4.  HATSUKADE Satomi (40248323)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  SHIBAYAMA Makoto (40350566)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  MATSUO Tomoaki (80320993)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  HAGA Hirohide (30268114)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  KANEDA Shigeo (90298703)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  KAJITA Masami (70047231)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  SUGIMURA Sinichiro (40235891)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  NAKANISHI Akira (00134776)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  SATO Gunei (20205909)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  NAKANO Yasuhiko (50024104)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  KUNIEDA Mari (00205105)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  KUBOTA Chikara (90234492)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  KOJIMA Masaru (40140123)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  YOKOTA Masahiro (90200899)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  YAMAMOTO Masayo (40230586)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  MABUCHI Hitoshi (20249402)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  TAKAI Naomi (20268501)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 21.  渋谷 恵 (40312805)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  稲岡 プレイアデス千春 (90507386)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 23.  三浦 優生 (40612320)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  岡田 靖子 (40364830)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  伊藤 一美 (30329974)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 26.  薦田 未央 (40411102)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 27.  Wong Lee-Fong
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 28.  Hyun Jung-Hwan
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 5 results
  • 29.  TSUKIDATE Naotake
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 30.  藤野 博
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 31.  大井 学
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 1 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi