• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

mori michiyo  森 美智代

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MORI Michiyo  森 美智代

Less
Researcher Number 00369779
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 福山市立大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2020 – 2024: 福山市立大学, 教育学部, 教授
2011 – 2020: 福山市立大学, 教育学部, 准教授
2010: 鈴峯女子短期大学, 言語情報文化学科, 准教授
2010: 鈴峯女子短期大学, 言語文化学科, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
子ども理解 / 自立と共生 / 虚構体験(文学体験) / 保幼小接続 / 集団づくり / 文学教育 / 物語体験 / 国語教育 / 接続カリキュラム / 文学性 … More / 文学論 / 教育系心理学 / 教育学 / 言語教育 / 劇遊び・ごっこ遊び / 発達支援 / 小学校カリキュラム / 就学前教育 / 保幼小連携 / 虚構体験 / 観察調査 / 到達目標 / 方向目標 / 教育観 / 保育観 / 環境構成 / 小学校入門期 / 自他尊重 / エピソード / エスノグラフィ / 実態調査 / 保幼小中校種間連携 / 経験主義カリキュラム / 保 / 経験カリキュラム / 国語単元学習 / 保幼小中連携 / 社会的弱者 / 合意形成 / コンパッション / 他者 / 「話すこと・聞くこと」 / コミュニケーション教育 / 受動性 / 倫理性 / カリキュラム論 / 目標論 / コミュニケーション / 教育方法学 / 文学的文章教材 / 授業研究 … More
Except Principal Investigator
国語教育 / 教育学 / 論理的思考力 / 言語文化共同体 / 古典教材開発 / 文学教育 / 学習方法開発 / カリキュラム開発 / 言語活動 / 日本語書記史 / 日本語学 / 小中連携教育 / 国語科教育 / 学習内容開発 / 小学校 / 国語科 / ICT / デジタル教育 / 深く読む / 紙とデジタル / メディア / 読解 / 紙 / 読解力 / デジタル / 読むことの教育 / 児童心理治療施設 / アクションリサーチ / 参与観察 / 教科教育 / 読みの能力の発達 / 社会文化的アプローチ / 深い学び / 系統的指導 / 認知的道具 / 開発・検証 / カリキュラム / 学習材 / 「書くこと」教育 / 開発と検証 / 学習材・カリキュラム / 思考様式の解明 / 学びのプロセス / アクティブラーニング / 古典教材の開発 / 思考様式 / 国語の特質 / 小中連携 / プロット / 文学教材 / 話し合い活動 / 協働学習 / 物語構造 / 読みの能力の発達モデル / 物語教材の系統性 / 読みのリテラシー / 伝統的な言語文化教育 / カリキュラムの構築 / 学習材の開発 / 授業研究 / 国語教材の系統性 / 物語の構成要素 / 国語学力 / 系統性 / 幼児教育 / コミュニケーション能力 / 異化 / 演劇的方法 / コミュニケーション / 演劇 Less
  • Research Projects

    (15 results)
  • Research Products

    (153 results)
  • Co-Researchers

    (32 People)
  •  虚構世界と現実世界の往還から自立と共生を目指す接続期プログラムの策定Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森 美智代
    • Project Period (FY)
      2024 – 2026
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukuyama City University
  •  学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習内容・学習材・学習方法の開発と検証

    • Principal Investigator
      鈴木 恵
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  虚構世界との往還から自立と共生を目指す校種横断型教育プログラムの策定Principal Investigator

    • Principal Investigator
      森 美智代
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Fukuyama City University
  •  児童心理治療施設併設校の国語科教育カリキュラム開発に向けた基礎研究

    • Principal Investigator
      本渡 葵
    • Project Period (FY)
      2021 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Niimi College
  •  "A Research and Practical Study on 'Deep Reading' with Digital Devices in Elementary School Language Arts

    • Principal Investigator
      NAMBA HIROTAKA
    • Project Period (FY)
      2021 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  Development and Analysis of New Learning Materials, Learning Methods, and Curriculum that Combine Learning Processes with the History of Japanese Writing System

    • Principal Investigator
      SUZUKI Megumu
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Theoretical and practical research on "cognitive tools" that drive "deep learning" of reading literature

    • Principal Investigator
      SUMIDA MASARU
    • Project Period (FY)
      2017 – 2019
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Formulation of childcare and education programs that aim for independence and coexistence from the back-and-forth between the fictional world and the real worldPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      Michiyo Mori
    • Project Period (FY)
      2017 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuyama City University
  •  Development and analysis of new Learning Materials and Curriculum that Combine Learning Processes with the History of Japanese Writing System

    • Principal Investigator
      SUZUKI Megumu
    • Project Period (FY)
      2016 – 2018
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Niigata University
  •  Research to develop collaborative curriculum between nurseries, kindergartens, elementary school and junior high school, focusing on communicationPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORI Michiyo
    • Project Period (FY)
      2014 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuyama City University
  •  An Empirical Study of the systematic development of literary reading comprehension for between childhood in schools species cooperation language arts education

    • Principal Investigator
      Sumida Masaru
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University
  •  Development and analysis of new Learning Materials that Combine Learning Processes with the History of Japanese Writing System

    • Principal Investigator
      ITOH Kunio
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
      Fukuyama University
  •  A positive study on the establishment of conditions cooperativity in group work in class of languagePrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MORI Michiyo
    • Project Period (FY)
      2011 – 2013
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Fukuyama City University
  •  Developmental study of curriculum in dramatic method for the development of communicative ability

    • Principal Investigator
      NAMBA Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University
  •  A study of literature instruction for relational curriculum between kindergarten, elementary school and junior high school

    • Principal Investigator
      SUMIDA Masaru
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Osaka Kyoiku University

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] デジタル時代の児童の読解力:紙とデジタル比較読解調査からみえること2024

    • Author(s)
      難波博孝・菅谷克行・森美智代・瀧口美絵・黒川麻実・髙橋茉由
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      4867660396
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Book] デジタル時代の児童の読解力 紙とデジタル比較読解調査からみえること2024

    • Author(s)
      難波博孝、菅谷克行、森美智代、瀧口美絵、黒川麻実、髙橋茉由
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      4867660396
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ2022

    • Author(s)
      甲斐雄一郎、府川源一郎、竜田徹、吉田裕久、間瀬茂夫、難波博孝、山元悦子、北川雅浩、長田友紀、若木常佳、森美智代ほか
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望III2022

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編(森美智代)
    • Total Pages
      580
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863276079
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Book] 子どもの理解と援助2019

    • Author(s)
      公益財団法人児童育成協会、清水 益治、森 俊之
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805857908
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Book] 森美智代・難波博孝編『1日10分言語力ドリル入門 聞く・話す』2019

    • Author(s)
      森美智代(共著)
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084169
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Book] 1日10分言語力ドリル入門 聞く・話す2018

    • Author(s)
      森美智代ほか
    • Total Pages
      32
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      4804083898
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Book] あなたと創る教育心理学2017

    • Author(s)
      森美智代他
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779511707
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Book] 国語教育学研究の創成と展開2015

    • Author(s)
      幾田伸司、竜田徹、棚田真由美、冨安慎吾、西本久美子、羽田潤、原田大樹、宮本浩治、守田庸一、森美智代、山元隆春、若木常佳ほか
    • Total Pages
      534
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Book] 教師教育講座第12巻中等国語教育(山元隆春編) 第2章第1節「話すこと・聞くこと」の指導理論 pp.53-662014

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      442
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Book] 『教師教育講座』Ⅱ期第4巻2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      442
    • Publisher
      協同出版
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Book] 「序 話すこと・聞くことの学習指導に関する研究の概観と展望」『国語科教育の成果と展望II』2013

    • Author(s)
      甲斐雄一郎・森美智代
    • Total Pages
      574
    • Publisher
      学芸図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 国語科教育の成果と展望・序「話すこと・聞くこと」の学習指導に関する研究の概観と展望2013

    • Author(s)
      甲斐雄一郎,森美智代
    • Total Pages
      574
    • Publisher
      学芸図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 教師コミュニケーション力・読書とコミュニケーション,2012

    • Author(s)
      寺田守(森山卓郎編著)
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 教師コミュニケーション・読書コミュニケーション2012

    • Author(s)
      寺田守,森山卓郎編
    • Publisher
      明治図書
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 〈実践=教育思想〉の構築—「話すこと・聞くこと」教育の現象学—2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 〈実践=教育思想〉の構築―「話すこと・聞くこと」教育の現象学―2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Book] 児童教育学を創る(福山市立大学開学記念論集)2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Publisher
      「福山市立大学開学記念論集」編集委員会児島書店
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Book] 新たな時代を拓く中学校高等学校国語科教育研究2010

    • Author(s)
      森美智代(全国大学国語教育学会編)
    • Publisher
      学芸図書株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Book] 文学の授業づくりハンドブック・授業実践史をふまえて 第1巻小学校・低学年編特別支援編「お手紙」の授業実践史2010

    • Author(s)
      森美智代(浜本純逸監修・難波博孝編)
    • Publisher
      学芸図書株式会社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 自らを重ね書き手と出会う古典学習:小学校5年生の『枕草子』の授業実践を通して2024

    • Author(s)
      姫野貴広・森美智代・田中優里
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 77-86

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Journal Article] 自らを重ね書き手と出会う古典学習:小学校5年生の『枕草子』の授業実践を通して2024

    • Author(s)
      姫野貴広、森美智代、田中優里
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 77-86

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Journal Article] 「主体」概念の議論にみる国語教育学の自明性 : SubjectとAgencyを手掛かりとして2023

    • Author(s)
      森美智代、長澤貴
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 32 Pages: 158-165

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Journal Article] 「主体」概念の議論にみる国語教育学の自明性 : SubjectとAgencyを手掛かりとして2023

    • Author(s)
      森美智代・長澤貴
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 32 Pages: 158-165

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Journal Article] 小学校における「深く読む」ことについての紙とデジタルによる比較調査 特に質的な部分に注目して2022

    • Author(s)
      黒川 麻実、幸坂 健太郎、佐藤 宗大、篠崎 祐介、永井 ほのり、難波 博孝、森 美智代、本渡 葵
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 33-36

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_33

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] 『伊曽保物語』で学ぶ言語事項の授業実践―話し言葉と書き言葉の違いを中心にして―2022

    • Author(s)
      森美智代・永井ほのり・田中智也
    • Journal Title

      令和元年~令和3年度科学研究費・研究成果報告書

      Volume: - Pages: 187-196

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Journal Article] 日本語書記史からみた古典教育の新しい枠組み 国語教育研究と日本語史研究と古典文学研究による共創2022

    • Author(s)
      森 美智代、松崎 正治、磯貝 淳一、井浪 真吾
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 143 Issue: 0 Pages: 279-282

    • DOI

      10.20555/jtsjs.143.0_279

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-10-15
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21H00866, KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Journal Article] 日本語書記史からみた古典教育の新しい授業開発の試み―『平家物語』の異本比較を採り入れた「扇の的」の授業―2022

    • Author(s)
      田中宏幸・迫香那子・森美智代
    • Journal Title

      令和元年~令和3年度科学研究費・研究成果報告書

      Volume: - Pages: 167-175

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Journal Article] 「きく」という教授スタイルの提案 : 「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 24 Pages: 31-41

    • NAID

      120007179166

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] 論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究―「可能世界」という理論的装置を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 9 Pages: 47-57

    • NAID

      40022532725

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] The Letters-Learning Process for Children in the Introductory Period of Elementary School: Based on the Analysis of Episode Data by Observation Method (Ethnography)2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 90 Issue: 0 Pages: 35-43

    • DOI

      10.20555/kokugoka.90.0_35

    • NAID

      130008106356

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808, KAKENHI-PROJECT-19H01667, KAKENHI-PROJECT-21K02530, KAKENHI-PROJECT-21K02607, KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] 「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する(記録)2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 24 Pages: 31-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02607
  • [Journal Article] 「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する(記録)2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第24号 Pages: 31-41

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Journal Article] 「きく」という教授スタイルの提案 : 「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 24 Pages: 31-41

    • NAID

      120007179166

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Journal Article] A Study of Educational Goals of Literature Based on Logic : Analysis Using "Possible World Theory"2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 9 Pages: 47-57

    • DOI

      10.15096/fcu_education.09.04

    • NAID

      120007018919

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667, KAKENHI-PROJECT-21H00866
  • [Journal Article] Characteristics of Interaction Between Teachers and Children in the First Term of Elementary School Classes: Focusing on the Differences in Goals that Teachers Emphasize in Japanese Language and Mathematics Classes2020

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 49-60

    • DOI

      10.15027/48910

    • NAID

      120006822641

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023586

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K00766, KAKENHI-PROJECT-17K04808, KAKENHI-PROJECT-19K14346, KAKENHI-PROJECT-19H01667, KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論―レヴィナスによる問答法批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • NAID

      120006622333

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論―レヴィナスによる問答法批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • NAID

      120006622333

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] Study on the Learning Goal Theory of “Listening Education” that Transcends Equality and Mutuality between Oneself and Others : Focusing on Criticism of Socratic Method by Levinas2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 7 Pages: 117-126

    • DOI

      10.15096/fcu_education.07.09

    • NAID

      120006622333

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論―レヴィナスによる問答法批判を中心に―2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • NAID

      120006622333

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] さまざまな学問と学習者を媒介する国語科の教材2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1221号 Pages: 22-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Journal Article] さまざまな学問と学習者を媒介する国語科の教材2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1221 Pages: 22-29

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] 小学校での書写指導に対する教師の指導観の分析:「国語科指導法」(書写実技)受講者の実態調査2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 6 Pages: 97-106

    • NAID

      120006461230

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] 小学校での書写指導に対する教師の指導観の分析―「国語科指導法」(書写実技)受講者の実態調査―2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 6 Pages: 97-106

    • NAID

      120006461230

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2018

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 83 Issue: 0 Pages: 12-14

    • DOI

      10.20555/kokugoka.83.0_12

    • NAID

      130006728098

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Language
      Japanese
    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] 新人教師の実践知の形成 ― 福山市立大学生を対象とした事例研究―2017

    • Author(s)
      藤原顕・森美智代・濱原泉
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 第5巻 Pages: 83-94

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 日本語書記史を観点とする日本語話者の論理意識に関する試論 : 出来事に対する時系列連鎖型の認識傾向に注目して2017

    • Author(s)
      森 美智代・磯貝 淳一
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 14 Pages: 36-44

    • NAID

      120006399027

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] 大学院進学にあたり大学生はどのような困難を抱えているか? ―「アカデミックコンテスト」を通じた意識の変容に着目して―2017

    • Author(s)
      3.黒川麻実・大坂遊・河原麻子・笘野哲史・山田直之・河原太郎・森美智代
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 第62巻 Pages: 328-339

    • NAID

      40021171216

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 日本語書記史を観点とする日本語話者の論理意識に関する試論 : 出来事に対する時系列連鎖型の認識傾向に注目して2017

    • Author(s)
      森 美智代・磯貝 淳一
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 14 Pages: 36-44

    • NAID

      120006399027

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 提案3 ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 83 Pages: 12-14

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 日本語書記史を観点とする日本語話者の論理意識に関する試論 : 出来事に対する時系列連鎖型の認識傾向に注目して2017

    • Author(s)
      森美智代・磯貝淳一
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 14 Pages: 36-44

    • NAID

      120006399027

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Journal Article] コミュニケーションの言語化されない部分に着目した聞く力の育成2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 811 Pages: 36-39

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Journal Article] 国語教育における話し合い指導の研究―視覚情報化ツールによるコミュニケーション能力の拡張―2016

    • Author(s)
      森美智代、長田友紀代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第80集 Pages: 87-89

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] 長田友紀著『国語教育における話し合い指導の研究—視覚情報化ツールによるコミュニケーション能力の拡張—』(風間書房刊)2016

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第80集 Pages: 87-89

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] The development of practical knowledge through experience-based activities such as student teaching in elementary schools : A case study on students at Fukuyama City University2016

    • Author(s)
      藤原顕、森美智代、濱原泉
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 4 Pages: 93-103

    • DOI

      10.15096/fcu_education.04.10

    • NAID

      120005724010

    • Year and Date
      2016-02-29
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Journal Article] 思想と方法の一体化と言語教育観の更新2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 51-60

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 授業研究に臨む研究者のスタンスの違いと国語教育の可能性2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第10号 Pages: 21-28

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 授業研究に臨む研究者のスタンスの違いと国語教育の可能性 : ラウンドテーブルにおける意見交流の記録から <特集: 第一回国語教育思想研究会から>2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 10 Pages: 21-28

    • NAID

      120005625678

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 思想と方法の一体化と言語教育観の更新2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察―物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から―2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察―物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から―2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 2号 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] 思想と方法の一体化と言語教育観の更新2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 51-60

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察―物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から―2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要

      Volume: 2 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討―ルソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目して―2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 7 Pages: 42-50

    • NAID

      120005349018

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察—物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から—2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 第2号 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 「物語り的因果性」に関する考察―物語教材の授業における「意味づけ発問」の分析から―2014

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 2 Pages: 117-125

    • NAID

      120005445221

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] 物語体験に関する一考察—物語り的な歴史哲学の視点を手がかりとして—2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学紀要

      Volume: 第1号 Pages: 103-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 物語体験に関する一考察:物語り的な歴史哲学の視点を手がかりとして2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 1 Pages: 103-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討―ルソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目して―2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 7号 Pages: 42-50

    • NAID

      120005349018

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討—ルソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目して—2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第7号 Pages: 42-50

    • NAID

      120005349018

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 物語体験に関する一考察―物語り的な歴史哲学の視点を手がかりとして―2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 第1号

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 文学体験に関する理論的検討ールソーによる「解釈から証言へ」の移行に着目してー2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第7号 Pages: 42-50

    • NAID

      120005349018

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 物語体験に関する一考察-物語り的な歴史哲学の視点を手がかりとして-2013

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部紀要

      Volume: 1号 Pages: 103-110

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討 : ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 72 Pages: 17-24

    • NAID

      110009544069

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討—ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として—2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第72集 Pages: 17-24

    • NAID

      110009544069

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討:ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 72 Pages: 17-24

    • NAID

      110009544069

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 読書とコミュニケーション教師コミュニケーション力2012

    • Author(s)
      森山卓郎編著
    • Pages
      46-47
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討 ―ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として―2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 第72集 Pages: 17-24

    • NAID

      110009544069

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Journal Article] 国語科教育国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討:ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Volume
      第72 集
    • Pages
      17-24
    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 国語科の「話し合い」活動を支える理論の検討 -ハーバーマスのコミュニケーション論を中心として-2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 72集 Pages: 17-24

    • NAID

      110009544069

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Journal Article] <実践=教育思想>の構築 : 「話すこと・聞くこと」教育の現象学2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 人格的自立と専門性の養成を統一するカリキュラムのための一考察 123(計 3 編)鈴峯女子短期2010

    • Author(s)
      光本弥生・森美智代・渡邉眞衣子
    • Journal Title

      大学人文社会科学研究集報

      Volume: 第 57 集 Pages: 31-49

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Journal Article] 高等教育における「言論の場」教育の探究2010

    • Author(s)
      森美智代・磯貝淳一
    • Journal Title

      鈴峯女子短期大学人文社会科学研究集報

      Volume: 第57 集 Pages: 31-49

    • NAID

      110008091293

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] シンポジウム「生の事象を扱う国語教育のこれまでとこれから」2024

    • Author(s)
      森美智代、永田麻詠、本渡葵、長澤貴
    • Organizer
      難波博孝退職記念イベント
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Presentation] シンポジウム「生の事象を扱う国語教育のこれまでとこれから」2024

    • Author(s)
      森美智代・永田麻詠・本渡葵・長澤貴
    • Organizer
      難波博孝退職記念イベント
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Presentation] 自らを重ね書き手と出会う古典学習の手立てと実際-小学5年生『枕草子』の授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      森美智代、姫野貴宏、田中優里
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第7回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Presentation] 私と古典がつながる日本語書記史の授業化―書き手として言語と向き合うリライト活動を通して―2023

    • Author(s)
      森美智代、礒貝淳一
    • Organizer
      第145回全国大学国語教育学会信州大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Presentation] 自らを重ね書き手と出会う古典学習の手立てと実際-小学5年生『枕草子』の授業実践を通して-2023

    • Author(s)
      姫野貴宏,田中優里,森美智代
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会第7回大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Presentation] 日本語書記史からみた古典教育の新しい枠組みー国語教育研究と日本語史研究と古典文学研究による共創ー(ラウンドテーブル)2022

    • Author(s)
      森美智代、松崎正治、磯貝淳一、井浪真吾
    • Organizer
      第143回全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K22276
  • [Presentation] 自ら学ぶ子どもを育む国語教室の環境構成―モンテッソーリ・メソッドを手がかりとして―2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Organizer
      第5回初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] 講演:「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      こころもち学習ネットワーク
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 自ら学ぶ子どもを育む国語教室の環境構成―モンテッソーリ・メソッドを手がかりとして―2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Organizer
      第5回初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 講演:「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      こころもち学習ネットワーク
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-21K02530
  • [Presentation] 「きく」という教授スタイルの提案:「幼小接続期」から展望する2021

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      こころもち学習ネットワーク(オンライン開催)
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] 接続期における保育者と小学校教諭の指導観の差異2020

    • Author(s)
      倉盛美穂子,長原千香子,森美智代,新開美晴
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] Research on the quality of early childhood education: Based on the examination of transition curriculum between preschool and elementary school education2019

    • Author(s)
      Yu Haruki, Michiyo Mori
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference, Kyoto, Japan
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 小学校入門期における子どもの書字実態に関する考察2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育をつなぐ「ことば」の教育:接続期カリキュラムに関する調査をもとに2019

    • Author(s)
      春木憂 ,森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] Differences in nursery teachers and elementary school teachers’ teaching behavior2019

    • Author(s)
      Mihoko Kuramori, Chikako Nagahara, Michiyo Mori and Miharu Shingai
    • Organizer
      The PECERA 20th Conference, Taipei, Taiwan
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] Research on the quality of early childhood education: Based on the examination of transition curriculum between preschool and elementary school education2019

    • Author(s)
      Yu Haruki, Michiyo Mori
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference, Kyoto, Japan
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] 幼児教育と小学校教育をつなぐ「ことば」の教育:接続期カリキュラムに関する調査をもとに2019

    • Author(s)
      春木憂・森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] Differences in nursery teachers and elementary school teachers’ teaching behavior2019

    • Author(s)
      Mihoko Kuramori, Chikako Nagahara, Michiyo Mori and Miharu Shingai
    • Organizer
      The PECERA 20th Conference, Taipei, Taiwan
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 小学校入門期における子どもの書字実態に関する考察2019

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01667
  • [Presentation] 日本語書記史からみた『宇治拾遺物語』の授業化の視点-学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習材の開発-2018

    • Author(s)
      森美智代,磯貝淳一,田中宏幸,松崎正治,鈴木恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 小学校入門期における国語科・算数科の課題2018

    • Author(s)
      森美智代・倉盛美穂子・太田直樹
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 日本語書記史からみた 『宇治拾遺物語』の授業化の視点2018

    • Author(s)
      森美智代・磯貝淳一・松崎正治・田中宏幸・鈴木恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Int'l Joint Research
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育―ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考するー2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 研究×教育×社会貢献を架橋する〈場〉は誰がどのように創るのか2017

    • Author(s)
      黒川麻実・山田直之・大坂遊・森美智代
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 研究×教育×社会貢献を架橋する〈場〉は誰がどのように創るのか2017

    • Author(s)
      黒川麻実・山田直之・大坂遊・森美智代
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 「聞くこと」の教育における能動性と受動性に関する考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育:ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04808
  • [Presentation] 日本語書記史からみた『宇治拾遺物語』の教材的価値:学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習材の開発2017

    • Author(s)
      磯貝淳一,森美智代,鈴木恵,田中宏幸,松崎正治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-17K04776
  • [Presentation] 虚構世界との往還に着目した保幼小連携のための一考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 虚構世界との往還に着目した保幼小連携のための一考察2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第1回初等教育カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育―ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する―2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] コンピテンシーと国語科教育:ディシプリン重視の立場から「教科の本質」を再考する2017

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 日本語書記史からみた『宇治拾遺物語』の教材的価値-学びのプロセスと日本語書記史を統合する学習材の開発2017

    • Author(s)
      磯貝淳一,森美智代,鈴木恵,田中宏幸,松崎正治
    • Organizer
      全国大学国語教育学会福山大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 複数世界の多様性を学ぶ文学教育の考察2016

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県・新潟市)
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 大学院進学にあたり大学生はどのような困難を抱えているか?―「アカデミックコンテスト」を通じた意識の変容に着目して―2016

    • Author(s)
      黒川麻実・大坂遊、河原麻子、苫野哲史、山田直之、河原太郎、森美智代
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 大学院進学にあたり大学生はどのような困難を抱えているか?&#8212;「アカデミックコンテスト」を通じた意識の変容に着目して&#8212;2016

    • Author(s)
      黒川麻実・大坂遊・河原麻子・苫野哲史・山田直之・河原太郎・森美智代
    • Organizer
      第68回中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県・鳴門市)
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 複数世界の多様性を学ぶ文学教育の考察2016

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      新潟大学(新潟県・新潟市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-16H03794
  • [Presentation] 今を生きるための文学教育の試み : 『よだかの星』の授業実践から2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学兵庫大会
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Presentation] 次世代の教師を育てる教科教育学関連授業の取り組み―国語教育学の立場から―2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      日本教育学会中国地区研究活動研究交流会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県)
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 日本語書記史を軸とした「書くこと」の教育内容の分析2015

    • Author(s)
      森美智代・磯貝淳一
    • Organizer
      第129回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      創価大学(東京都)
    • Year and Date
      2015-10-24
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 可能世界を立ち上げる文学の教室―小学校6年生の文学の授業をもとに―2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第67回日本文学協会国語教育部会夏期研究集会(シンポジウム)
    • Place of Presentation
      東京都立産業技術高等専門学校(東京都)
    • Year and Date
      2015-08-09
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 今を生きるための文学教育の試み -『よだかの星』の授業実践から-2015

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第128回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      姫路商工会議所(兵庫県)
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 国語科における対話概念の理論的検討2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      ウインク愛知(愛知県)
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Presentation] 国語科における対話概念の理論的検討2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Presentation] 国語科における対話概念の理論的検討2014

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第126回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      ウインク愛知
    • Year and Date
      2014-05-18
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-26780502
  • [Presentation] 「物語り」を描く文学的文章教材の授業—「わらぐつの中の神様」を通した学習者の変容—2013

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Year and Date
      2013-05-19
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察—ハンナ・アーレントのコンパッションを中心に—2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察-ハンナ・アーレントの「コンパッション」を中心に-2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察-ハンナ・アーレントの「今パッション」を中心に-2012

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] 思想的背景としてのコミュニケーション論の検討2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 思想的背景としてのコミュニケーション論の検討2011

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学(高知県)
    • Year and Date
      2011-10-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 「話すこと・聞くこと」の教育における<論理>2010

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都)
    • Year and Date
      2010-05-30
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] 自己の「物語り」を描く文学的文章教材の授業―「わらぐつの中の神様」を通した学習者の変容―

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第124回全国大学国語教育学会弘前大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25381192
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察―ハンナ・アーレントの「今パッション」を中心に―

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学(富山県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 「物語体験」に関する理論的考察:ハンナ・アーレントの「コンパッション」を中心に―

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      第123回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22531021
  • [Presentation] 「物語り」を描く文学的文章教材の授業―「わらぐつ中の神様」を通した学習者の変容―

    • Author(s)
      森美智代・高橋典子
    • Organizer
      第124回全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23531230
  • [Presentation] 自己の「物語り」を描く文学的文章教材の授業―「わらぐつの中の神様」を通した学習者の変容―

    • Author(s)
      森美智代
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24330256
  • 1.  TERADA Mamoru (00381020)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 2.  WATANABE Takahiro (50410444)
    # of Collaborated Projects: 5 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  SUMIDA Masaru (40278594)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  MATSUZAKI Masaharu (20219421)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 3 results
  • 5.  ISOGAI Junichi (40390257)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 4 results
  • 6.  NAMBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  SUZUKI Megumu (60163010)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 8.  田中 宏幸 (40278966)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 6 results
  • 9.  光本 弥生 (80280155)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  倉盛 美穂子 (90435355)
    # of Collaborated Projects: 3 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  MAKIDO Akira (40190334)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  稲田 八穂 (20612518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  本渡 葵 (20781248)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  ITOH Kunio (10069536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  TANIGUCHI Naotaka (90635947)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  原田 麻詠(永田麻詠) (10612228)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  原田 大介 (20584692)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  宮本 浩治 (30583207)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  小田中 章浩 (70224251)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 21.  若木 常佳 (90454579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 22.  豊福 晋平 (10308562)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 23.  幸坂 健太郎 (20735253)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 24.  菅谷 克行 (30308217)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 25.  高橋 茉由 (30961693)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 26.  黒川 麻実 (50823382)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 27.  篠崎 祐介 (60759992)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 28.  細 恵子 (60825719)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 29.  氏間 和仁 (80432821)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 30.  KONDO HIDEKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 31.  TKAHASHI NORIKO
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 32.  岩城 美穂子(倉盛美穂子)
    # of Collaborated Projects: 0 results
    # of Collaborated Products: 3 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi