• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Maebara Yuki  前原 裕樹

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MAEBARA Yuki  前原 裕樹

MAEBARA Yūki  前原 裕樹

Less
Researcher Number 00755902
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 三重大学, 教育学部, 准教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2021 – 2023: 三重大学, 教育学部, 准教授
2019 – 2020: 愛知大学, 経営学部, 准教授
2017: 愛知大学, 経営学部, 准教授
2014 – 2016: 愛知大学, 経営学部, 助教
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education on school subjects and activities / Basic Section 09010:Education-related / Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
実践開発研究 / 教師の「観」 / 対話的教育方法 / 資質・能力 / ジレンマ / リフレクション / 探究的な学習 / 材の構成要素 / 教員養成型対話的実践 / 総合的・探究的な学習 … More / 観 / コンセプトマップ / 教員養成 / 資質能力 / 対話的事例シナリオ / 対話型論証 / 対話的教育法 / 総合的・探究的な学習の時間 … More
Except Principal Investigator
アクティブ・ラーニング / PBL教育 / 教員養成教育 / 対話的事例シナリオ / PBL教育評価 / 教員養成PBL教育 / 非認知的能力 / 実践的指導力 / 対話的事例シナリオ教育 / 対人援助専門職養成 / PBL対話型事例シナリオ / 課題探求的学習 / コンセプトマップ / 真正の評価 / オルターナティブ・アセスメントパラダイム / PBL対話的事例シナリオ / アクティブラーニング / PBL事例シナリオ / 対話型授業 Less
  • Research Projects

    (5 results)
  • Research Products

    (30 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  Practical Competency to be Cultivated through Interactive Case Scenario Education : Focusing on Non-Cognitive Skills

    • Principal Investigator
      山田 康彦
    • Project Period (FY)
      2022 – 2024
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of dialogic teaching method to nurture competencies for organizing Inquiry Based LearningPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MAEBARA Yuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
      Aichi University
  •  Creation of Teacher-training Curriculum whose Core is Dialogic Scenarios and Development of its Evaluation Methods

    • Principal Investigator
      YAMADA Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Mie University
  •  Development of Dialogic Scenarios and Evaluation Methods for Problem-based Learning applied to Teacher Training

    • Principal Investigator
      YAMADA YASUHIKO
    • Project Period (FY)
      2015 – 2017
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University
  •  Research on Development of Dialogic Scenarios in Problem-based Learning

    • Principal Investigator
      YAMADA Yasuhiko
    • Project Period (FY)
      2012 – 2014
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Mie University

All 2024 2023 2022 2021 2018 2017 2016 2015 2014 2013

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 多様なPBLの実践事例と7-Stepからの学習過程の検討2022

    • Author(s)
      三重大学高等教育デザイン・推進機構監修(山田康彦・大日方真史・中西康雅・前原裕樹)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02306
  • [Book] 多様なPBLの実践事例と7-Stepからの学習過程の検討2022

    • Author(s)
      前原裕樹、監修/三重大学高等教育デザイン・推進機構・PBL教育推進プロジェクト
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Book] 対話的事例シナリオを核とした教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発研究(令和元年度-令和3年度科学研究費助成事業研究成果報告書)2022

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・赤木和重・中西康雅・大日方真史・守山紗弥加・前原裕樹・大西宏明・角谷道生・楊欣・
    • Total Pages
      153
    • Publisher
      三恵社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Journal Article] 地域の特性を生かした教科等横断カリキュラムの開発過程ーI 地区のみかん農園を事例としてー2024

    • Author(s)
      前原裕樹・諸岡知徳
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 6

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Journal Article] 地域の特性を生かした教科等横断カリキュラムの開発過程ーI地区のみかん農園を事例としてー2024

    • Author(s)
      前原裕樹・諸岡知徳
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 6 Pages: 1-9

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02306
  • [Journal Article] 探究的な学習を組織するための資質・能力を育む教員養成カリキュラムの開発 ―探究的な学習に関するカリキュラム経験の編み直しの視点から―2023

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 第5号 Pages: 1-11

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Journal Article] 『観』の変容を促す実践研究の概観-教員養成課程における対話的カリキュラムの開発に向けて-2022

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 4 Pages: 67-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Journal Article] 『観』の変容を促す実践研究の概観-教員養成課程における対話的カリキュラムの開発に向けて-2022

    • Author(s)
      前原 裕樹
    • Journal Title

      『三重大学教職大学院論集』

      Volume: 第4号 Pages: 67-73

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Journal Article] コンセプトマップを活用したカリキュラム・マネジメントに関する一考察 -概念のリンク本数に焦点をあてて-2021

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 第3号 Pages: 41-50

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Journal Article] 高大連携による探究的な学習のカリキュラム開発2021

    • Author(s)
      前原 裕樹
    • Journal Title

      『三重大学教職大学院論集』

      Volume: 第3号 Pages: 51-58

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Journal Article] 愛知大学教職課程の学生における教職の志望度と志望理由の関係について(2)-志望の程度と理由の関係に着目して、2017年度の場合-2018

    • Author(s)
      岡田圭二・梅村清春・前原裕樹・吉本篤子
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 第7号 Pages: 63-70

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育における対話的事例シナリオ教育の評価方法の開発2017

    • Author(s)
      根津知佳子・山田康彦・森脇建夫・中西康雅・大日方真史・前原裕樹・大西宏明・守山紗弥加・赤木和重
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 69-79

    • NAID

      120006312062

    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 対話的事例シナリオによる学生の授業観の変容ー授業における「子どもの問い」と「学校的な問い」の意味、を題材としてー2017

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 6 Pages: 105-117

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教職課程において、教師の権威・権力をどのように教えるのか -対話型事例シナリオの作成と実践・『23分間の奇跡』を材にして-2015

    • Author(s)
      前原裕樹・山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・大日方真史・赤木和重・守山紗弥加・大西宏明
    • Journal Title

      愛知大学教職課程研究年報

      Volume: 4 Pages: 49-62

    • NAID

      120005616342

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の研究(その2) ー対話型事例シナリオの作成と実践・『12歳の絵本』を素材にー2014

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・赤木 和重・大日方真史・守山紗弥加・前原裕樹
    • Journal Title

      大学教育研究ー三重大学授業研究交流誌

      Volume: 22 Pages: 1-11

    • NAID

      120005476231

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Journal Article] 対話型事例シナリオによる教員養成型PBL教育2013

    • Author(s)
      森脇健夫・山田康彦・根津知佳子・中西康雅・赤木 和重・守山紗弥加・前原裕樹
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 13-24

    • NAID

      120005465923

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] PBL対話的事例シナリオ教育の新たな展開1-対人援助専門職のOJTでの活用-2024

    • Author(s)
      根津知佳子・前原裕樹・野﨑志津・大西宏明・楊欣
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム 参加者企画セッション1
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02306
  • [Presentation] 『PBL対話的事例シナリオ教育の新たな展開1 -対人援助専門職のOJTでの活用-』 「1. 総合的な学習の時間における地域との連携 ー教職大学院生との共同開発事例をもとにー」2024

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Presentation] 対人援助専門職養成に寄与するPBL対話的事例シナリオ教育の探究―非認知能力に着目してー2023

    • Author(s)
      山田康彦・森脇健夫・大北理津子・野崎志津・楊欣・赤木和重・根津知佳子・前原裕樹
    • Organizer
      第29回大学教育フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02306
  • [Presentation] PBL対話的事例シナリオ教育のカリキュラムと評価方法の開発2022

    • Author(s)
      山田康彦・大日方真史・角谷道生・守山紗弥加・前原裕樹
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Presentation] 『観』の変容とPBL対話的事例シナリオ教育の役割2022

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・森脇健夫・大日方真史・前原裕樹・根津知佳子・守山紗弥加
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K14015
  • [Presentation] コンセプトマップを活用した教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発―対話的事例シナリオを核として―2021

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・森脇健夫・大日方真史・前原裕樹・根津知佳子・守山紗弥加
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Presentation] コンセプトマップを活用した教員養成カリキュラムの創造と評価方法の開発―対話的事例シナリオを核としてー2021

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・森脇健夫・大日方真史・前原裕樹・根津知佳子・守山紗弥加
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02812
  • [Presentation] 参加者企画セッション:対話的事例シナリオを中心とした教員養成型PBL 教育の展開と評価方法の検討2018

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・前原裕樹・守山紗弥加・赤木和重
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(XⅣ) ―ルーブリックによる評価にもとづく対話的事例シナリオの改善―2017

    • Author(s)
      中西康雅・赤木和重・大西宏明・ 大日方真史・根津知佳子・前原裕樹・ 守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(ⅩⅡ)ー対話型事例シナリオ教育の到達点と評価方法の開発ー2016

    • Author(s)
      根津知佳子・赤木和重・大西宏明・大日方真史・中西康雅・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(ⅩⅢ)ー技術教育の教科専門教育に関する対話型事例シナリオの開発ー2016

    • Author(s)
      中西康雅・赤木和重・大西宏明・大日方真史・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第22回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府・京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-15K04496
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(11)―生活指導分野における対話型事例シナリオの開発―2015

    • Author(s)
      大日方真史・赤木和重・大西宏明・中西康雅・根津知佳子・前原裕樹・守山紗弥加・森脇健夫・山田康彦
    • Organizer
      第21回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の展開と検討ーPBL事例シナリオ教育を焦点にー2015

    • Author(s)
      山田康彦・根津知佳子・森脇健夫・赤木和重・前原裕樹・吉田香奈・井上史子
    • Organizer
      第21回大学教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2015-03-14
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • [Presentation] 教員養成型PBL教育の課題と展望(X)ー特別支援教育教員養成における対話型事例シナリオの開発ー2014

    • Author(s)
      赤木 和重・山田康彦・森脇健夫・根津知佳子・中西康雅・守山紗弥加・前原裕樹
    • Organizer
      第20回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-24531196
  • 1.  YAMADA Yasuhiko (30220411)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 17 results
  • 2.  MORIWAKI Takeo (20174469)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 3.  NEZU Chikako (40335112)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 15 results
  • 4.  NAKANISHI Yasumasa (00378283)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 5.  AKAGI Kazusige (70402675)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 13 results
  • 6.  MORIYAMA Sayaka (50701439)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 14 results
  • 7.  OBINATA Masahumi (00712613)
    # of Collaborated Projects: 4 results
    # of Collaborated Products: 12 results
  • 8.  ŌNISHI Hiroaki
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 6 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi