• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Nagata Mayo  永田 麻詠

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

永田 麻詠  ナガタ マヨ(ハラダマヨ)

原田麻詠

NAGATA Mayo  原田 麻詠

永田麻詠

原田 麻詠  ハラダ マヨ

原田 麻詠(永田麻詠)  ハラダ マヨ

Less
Researcher Number 10612228
Other IDs
Affiliation (Current) 2025: 四天王寺大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2022 – 2023: 四天王寺大学, 教育学部, 教授
2019 – 2021: 四天王寺大学, 教育学部, 准教授
2015: 四天王寺大学, 教育学部, 講師
2012 – 2014: 梅光学院大学, 子ども学部, 講師
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Except Principal Investigator
Education / Education on school subjects and activities
Keywords
Principal Investigator
批判的リテラシー / 当事者性 / 学力 / 多様性 / 特権 / 価値 / エンパワメント / 人権 / 教科横断型カリキュラム / 中学校 … More / 発達 / 多様性をめぐる学力 / インクルーシブ教育 / 包括的性教育 / 文学教育 / クィア・ペダゴジー / 小学校国語科カリキュラム / 国語学力 / 人権教育 / 社会的特権 / 語彙指導 / 言語感覚 / 国語科教育 / ジェンダー / 性の多様性 … More
Except Principal Investigator
インクルーシブ教育 / 教員養成 / 授業研究 / 発達障害 / 研究授業 / 国際比較 / 学習困難 / 国際比較研究 / インクルーシブ授業 / コミュニケーション能力 / 異化 / 演劇的方法 / コミュニケーション / 演劇 / 国語教育 / 教育学 Less
  • Research Projects

    (4 results)
  • Research Products

    (28 results)
  • Co-Researchers

    (20 People)
  •  「多様性」をめぐる学力を形成する中学校教科横断型カリキュラムの開発Principal Investigator

    • Principal Investigator
      永田 麻詠 (原田麻詠 / 原田 麻詠 / 永田麻詠)
    • Project Period (FY)
      2022 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shitennoji University
  •  Development of an elementary school Japanese language education curriculum embracing gender and sexual diversityPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      NAGATA Mayo
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Shitennoji University
  •  International comparative study of inclusive practice in mainstream schools

    • Principal Investigator
      YUASA Takamasa
    • Project Period (FY)
      2013 – 2015
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Research Field
      Education
    • Research Institution
      Chubu University
      Osaka City University
  •  Developmental study of curriculum in dramatic method for the development of communicative ability

    • Principal Investigator
      NAMBA Hirotaka
    • Project Period (FY)
      2010 – 2012
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    • Research Field
      Education on school subjects and activities
    • Research Institution
      Hiroshima University

All 2023 2022 2021 2020 2019 2014 2013 2012 2011 2010

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] 性の多様性と国語科教育:言葉による見方・考え方を働かせる授業づくり2022

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784185264235
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02615
  • [Book] 保育内容「言葉」―話し、考え、つながる言葉の力を育てる―2021

    • Author(s)
      川俣沙織 , 渡邉望 , 森木朋佳 , 島田知和 , 中山智哉 , 永田麻詠 , 大元千種 , 岡本満江 , 山本直樹 , 下川涼子 , 大谷朝 , 高橋さおり
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      同文書院
    • ISBN
      9784810315066
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Book] 特別支援教育と国語教育をつなぐ ことばの授業づくりハンドブック2014

    • Author(s)
      原田大介・新井英靖・永田麻詠・湯浅恭正・落合俊郎・小林徹・高井和美・古山勝・山下恵子・稲田八穂・三寺美穂・藤井明日香・平賀健太郎・高橋浩平・高野美由紀・伊藤伸二・菅野和恵・中野聡子・難波博孝・氏間和仁
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      溪水社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Book] 教育方法42 教師の専門的力量と教育実践の課題2013

    • Author(s)
      原田大介・新井英靖
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      図書文化社
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Journal Article] 国語科における性をめぐる多様な見方・考え方を育てる語彙指導―語彙の質的側面を中心に2023

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 46-1 Pages: 2-11

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02615
  • [Journal Article] 性の多様性をめぐる中学校国語科の資質・能力に関する検討―人権教育の知見を手がかりに2023

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 32 Pages: 111-118

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02615
  • [Journal Article] 生の多様性をめぐるリレートーク(56)ことばと出会うということ、ことばを学ぶということ2023

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      季刊セクシュアリティ

      Volume: 111 Pages: 130-133

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02615
  • [Journal Article] 性の多様性をめぐる学びの場としての国語科の可能性2022

    • Author(s)
      永田 麻詠
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 20(1) Pages: 53-64

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Journal Article] Possibility of the subject of Japanese language for learning about sexual divercity2022

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      The Journal of Engaged Pedagogy

      Volume: 21 Issue: 1 Pages: 53-64

    • DOI

      10.51077/epajournal.21.1_53

    • ISSN
      1349-0206, 2436-780X
    • Year and Date
      2022-05-01
    • Language
      Japanese
    • Peer Reviewed / Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22K02615
  • [Journal Article] 性の多様性を包摂する国語教育と批判的リテラシーの検討―クィア・ペダゴジーを手がかりに2020

    • Author(s)
      永田 麻詠
    • Journal Title

      関係性の教育学

      Volume: 19

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Journal Article] Responding to Sexual Diversity and Fostering Language Sensitivity in Japanese Language Education2020

    • Author(s)
      永田 麻詠
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 88 Issue: 0 Pages: 39-47

    • DOI

      10.20555/kokugoka.88.0_39

    • NAID

      130007929536

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2020-09-30
    • Language
      Japanese
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Journal Article] 多様な性を生きる子どもの姿から国語科教育を問いなおす―日本語基礎事項の学習を中心に2020

    • Author(s)
      永田 麻詠
    • Journal Title

      国語科教育を問いなおす

      Volume: 1 Pages: 25-30

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Journal Article] 性の多様性をめぐる授業実践の課題と方法2019

    • Author(s)
      永田 麻詠
    • Journal Title

      教育方法48 中等教育の課題に教育方法学はどう取り組むか

      Volume: 48 Pages: 95-107

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19K02849
  • [Journal Article] 障害当事者へのまなざしの必要性2014

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 16 Pages: 46-50

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Journal Article] 国語科における性をめぐる「抑圧」と「救い」の両義性―生活に支えられた批判的思考力の育成を手がかりに2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 8 Pages: 40-45

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Journal Article] 国語科教育におけるインクルージョンの観点の導入―コミュニケーション教育の具体化を通して2013

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語科教育

      Volume: 74 Pages: 46-53

    • NAID

      110009664909

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Journal Article] クィアの観点から考える国語教育の課題と可能性2013

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      論叢クィア

      Volume: 6 Pages: 25-36

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に見る隠れたカリキュラムの考察 : ジェンダーおよびクィアの観点から2012

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 4 Pages: 37-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に見る隠れたカリキュラムの考察 : ジェンダーおよび2012

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      クィアの観点から国語教育思想研究

      Volume: 4 Pages: 37-46

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 身体感覚をめぐることばの学び : 自閉症スペクトラム障害の考察を中心に2012

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 4 Pages: 67-76

    • NAID

      120004185070

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 暴力の観点からコミュニケーション教育を考える-「キレる」児童・生徒と性をめぐる問題を中心に-2011

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 3 Pages: 53-62

    • NAID

      120003386642

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 国語科におけるコミュニケーション教育の成果と課題-「自分への自信」を取り戻すコミュニケーション教育に向けて2011

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 3 Pages: 39-48

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 国語科におけるコミュニケーション教育の成果と課題「自分への自信」を取り戻すコミュニケーション教育に向けて2011

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 3 Pages: 39-48

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 国語科に必要なコミュニケーション教育とは何か-「関係的な生きづらさ」の考察を中心に2010

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 2 Pages: 51-60

    • NAID

      120003019182

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Journal Article] 国語科に必要なコミュニケーション教育とは何か-「関係的な生きづらさ」の考察を中心に-2010

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 第2号 Pages: 51-60

    • NAID

      120003019182

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-22530979
  • [Presentation] 教科書とジェンダー/セクシュアリティ2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      東京大学大学院教育学研究科附属バリアフリー教育開発研究センター公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Presentation] インクルーシブな国語科教育の成立条件―目標論を中心に2014

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • [Presentation] 教材論から考える国語教育の「救い」と「抑圧」―両義性に着目して2013

    • Author(s)
      永田麻詠
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第125回広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-25285215
  • 1.  HARADA Daisuke (20584692)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 8 results
  • 2.  INATA Yaho (20612518)
    # of Collaborated Projects: 2 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 3.  NAMBA Hirotaka (30244536)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  YUASA Takamasa (60032637)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 1 results
  • 5.  FUKUDA Atsushi (10325136)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  ARAI Hideyasu (30332547)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 2 results
  • 7.  KUBOTA Tomoko (30599254)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  IMAI Rie (30611157)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 9.  ISHIBASHI Yukiko (60403309)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 10.  YOSHIDA Shigetaka (60462074)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 11.  幾田 伸司 (00320010)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 12.  森 美智代 (00369779)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 13.  寺田 守 (00381020)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 14.  宮本 浩治 (30583207)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 15.  牧戸 章 (40190334)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 16.  渡辺 貴裕 (50410444)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 17.  小田中 章浩 (70224251)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 18.  若木 常佳 (90454579)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 19.  福若 眞人 (50844445)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 20.  西口 卓磨 (90877820)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi