• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Miyamoto Hideyuki  宮本 英征

ORCIDConnect your ORCID iD *help
… Alternative Names

MIYAMOTO Hideyuki  宮本 英征

Less
Researcher Number 10825293
Affiliation (Current) 2025: 玉川大学, 教育学部, 教授
Affiliation (based on the past Project Information) *help 2023: 玉川大学, 教育学部, 教授
2019 – 2023: 玉川大学, 教育学部, 准教授
Review Section/Research Field
Principal Investigator
Basic Section 09010:Education-related
Except Principal Investigator
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Keywords
Principal Investigator
歴史探究学習 / 駆動問題 / ラーニング・プログレッションズ / 学習レリバンス / 真正の学び / 駆動(driving) / 駆動問題(driving question) / 歴史授業 / 質的研究 / 歴史教育 … More / 言説分析 / 駆動性 ( driving) / 探究学習 / 形成的評価 / PCDAサイクル / 駆動の論理とモデル図 / 探究過程のモデル化 / 段階的な探究過程 / 複線的な探究過程 / 世界史探究 / 歴史総合 / 問いの構築学習 / 駆動問題の構造 / 段階的複線的な発達段階のモデル化 / ラーニング・プログレッションズ研究 … More
Except Principal Investigator
実践事例 / データベース / 授業事例収集 / 歴史授業 / 社会科教育 / 地理歴史科 / 社会科 / 歴史教育 / 自己関与性 / 自分事 / レリバンス Less
  • Research Projects

    (3 results)
  • Research Products

    (22 results)
  • Co-Researchers

    (8 People)
  •  歴史探究学習における駆動問題の開発とその学習効果の検証Principal Investigator

    • Principal Investigator
      宮本 英征
    • Project Period (FY)
      2023 – 2025
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Modeling the Inquiry Process in History Classes Based on Learning ProgressionsPrincipal Investigator

    • Principal Investigator
      MIYAMOTO Hideyuki
    • Project Period (FY)
      2020 – 2023
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
    • Review Section
      Basic Section 09010:Education-related
    • Research Institution
      Tamagawa University
  •  Collection and analysis of lessons on the construction of learning relevance between students and history education.

    • Principal Investigator
      Nii Masahiro
    • Project Period (FY)
      2019 – 2021
    • Research Category
      Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    • Review Section
      Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
    • Research Institution
      Seikei University

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article Presentation Book

  • [Book] つまずきから授業を変える! 高校歴史「PDCA」授業&評価プラン2022

    • Author(s)
      橋本康弘 (著, 編集), 宮本英征 (著, 編集)
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183897398
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] 生徒の「駆動」を追跡する評価方法の検討 -変革的アセスメントを視野に入れてー2024

    • Author(s)
      宮本英征ほか
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 第4巻

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 生徒の「駆動」を追跡する評価方法の検討 -変革的アセスメントを視野に入れて-2024

    • Author(s)
      宮本英征 駒田芳基
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 4

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12719
  • [Journal Article] 生徒の「駆動」を追跡する評価方法の検討 -変革的アセスメントを視野に入れて-2024

    • Author(s)
      宮本英征 駒田芳基
    • Journal Title

      社会系教科教育学論叢

      Volume: 4

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] 「第Ⅰ部へのアプローチ」ウルのスタンダードから問いをつくる-問いの構築学習の試み2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      山川歴史PRESS

      Volume: 第7号 Pages: 23-26

    • Open Access
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] おさえておきたい!単元の評価規準の設定と学習状況を見取る際の留意点:社会科の方法原理に基づく評価方法2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59巻12号 Pages: 30-33

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] 歴史的思考力の視点から考えるこれからの歴史授業 : 知的好奇心を喚起する授業デザイン 新しい歴史的思考力と学習レリバンス2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 59巻9号 Pages: 18-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] 最新情報で考える!「価値ある学習課題」テーマ5 歴史 長期的連続的な構想・構成の視点2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      教育科学 社会科教育

      Volume: 755 Pages: 20-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] 歴史教育における探究学習の研究 ―社会認識形成と市民的資質育成を視点として―2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要『論叢』

      Volume: 21 Pages: 73-93

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 新しい歴史的思考力と学習レリバンス2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      『社会科教育』

      Volume: 59(9) Pages: 18-21

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Journal Article] 歴史教育における探究学習の研究 ―社会認識形成と市民的資質育成を視点として―2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要『論叢』

      Volume: 21

    • Peer Reviewed
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Journal Article] ICT活用 主体的・対話的だけではなく深い学びを保障する手段としての活用2020

    • Author(s)
      宮本英征
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 739

    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 生徒の「駆動(driving)」を追跡する評価方法の検討 -歴史探究学習・問いの構築学習の場合-2023

    • Author(s)
      宮本英征 駒田芳基
    • Organizer
      日本社会科教育学会第73回全国研究大会 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-23K12719
  • [Presentation] 生徒の「駆動(driving)」を追跡する評価方法の検討 -歴史探究学習・問いの構築学習の場合ー2023

    • Author(s)
      宮本英征ほか
    • Organizer
      日本社会科教育学会第73回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] 生徒の「駆動(driving)」を追跡する評価方法の検討 -歴史探究学習・問いの構築学習の場合-2023

    • Author(s)
      宮本英征 駒田芳基
    • Organizer
      日本社会科教育学会第73回全国研究大会 自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 歴史学習における生徒の駆動性の論理 ―問いの構築学習の場合―2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      日本社会科教育学会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] ウクライナ問題を教室で語らうとすれば-歴史を視点にして-2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      日本シティズンシップ教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 歴史学習における生徒の駆動性の論理 ―問いの構築学習の場合―2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      日本社会科教育学会第72回全国研究大会
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-19H01683
  • [Presentation] 歴史授業は社会問題をどのように取り扱うことができるのか? -社会問題を作り出す当事者としての意識形成の試み-2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 「世界史B」と「世界史探究」はどう違うのか-新年度の試行実践へ向けてのポイント-2022

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      第76回 愛知県世界史教育研究会
    • Invited
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 歴史教育における探究学習の再検討2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      社会系教科教育学会 第33回研究発表大会自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • [Presentation] 歴史教育における探究学習の研究 -LPsの段階性の論理を活用して-2021

    • Author(s)
      宮本英征
    • Organizer
      日本社会科教育学会第71回全国研究大会(福島大会)自由研究発表
    • Data Source
      KAKENHI-PROJECT-20K13853
  • 1.  Nii Masahiro (20353378)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 2.  空 健太 (30548285)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 3.  中村 洋樹 (30824651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 4.  宇都宮 明子 (40611546)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 5.  服部 一秀 (60238029)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 6.  竹中 伸夫 (60432704)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 7.  田中 伸 (70508465)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results
  • 8.  原田 智仁 (90228651)
    # of Collaborated Projects: 1 results
    # of Collaborated Products: 0 results

URL: 

Are you sure that you want to link your ORCID iD to your KAKEN Researcher profile?
* This action can be performed only by the researcher himself/herself who is listed on the KAKEN Researcher’s page. Are you sure that this KAKEN Researcher’s page is your page?

この研究者とORCID iDの連携を行いますか?
※ この処理は、研究者本人だけが実行できます。

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi